[ Aleksandar Marković @ 10.04.2005. 15:13 ] @
U pojedinim bankama još nisu vidno istaknute nominalne i efektivne stope za kredite i depozite Narodna banka Srbije u prvoj fazi kontrole, koja je počela 1. aprila, ustanovila je da se pojedine banke ne pridržavaju odluke o efektivnoj kamatnoj stopi. Cilj kontrole, kako se ističe u saopštenju NBS, bila je, pre svega, provera poštovanja obaveze banaka da u svojim prostorijama, reklamnim oglašavanjima i sredstvima javnog informisanja jasno i uočljivo iskazuju visinu efektivne kamatne stope za sve vrste kredita i depozita koje nude klijentima. Tim povodom NBS je konstatovala da su banke znatno smanjile reklamiranje uslova pod kojima odobravaju kredite i depozite. U prostorijama banaka često nema reklamnog materijala i obaveštenja o kamatnim stopama, već informacije daju usmeno. Tako, na primer, Sosijete ženeral banka u svojim prostorijama i brošurama ne iskazuje nominalnu i efektivnu kamatnu stopu na kredite. Za depozite, ova banka objavljuje samo nominalnu kamatu u brošurama, dok su na šalterima istaknute i nominalne i efektivne kamatne stope. Ni kod Agrobanke potencijalni klijent ne može da zaključi koliko bi ga koštao kredit, pošto banka ne iskazuje efektivnu kamatnu stopu na kredite ni u prostorijama, ni u brošurama, internet prezentaciji ili reklamnom materijalu. Reklamiranja se odnose na nominalnu kamatnu stopu. Isto važi i za Prokredit banku, koja takođe ne iskazuje ni nominalnu, ni efektivnu kamatnu stopu na kredite u brošurama i internet prezentaciji, a u reklamnom materijalu objavljuje samo nominalne kamate. Nova banka je primenila inventivnu računicu, iskazavši efektivnu kamatnu stopu za gotovinske kredite u iznosu koji je niži od nominalne, iako pored nje naplaćuje i naknadu od 1,2 odsto i uzima depozit od 20 odsto. U svojim prostorijama banka uopšte ne iskazuje ni nominalnu, ni efektivnu kamatnu stopu. Niška banka još nema istaknuto obaveštenje o visini efektivne kamatne stope na kredite u prostorijama banke i na šalteru. Folks banka je u svojim prostorijama na štampanom materijalu objavila visinu efektivne kamatne stope na kredite koje odobrava, ali dok je nominalna vidno istaknuta, efektivna je navedena tek na poleđini materijala sitnim slovima. Selektivno reklamiranje ne primenjuje se samo kada su u pitanju troškovi kredita, već i kod prikupljanja depozita. Meridijan banka, na primer, privlači sredstva potencijalnih klijenata kroz medijsko oglašavanje u kojem iskazuje samo nominalnu, ali ne i efektivnu kamatnu stopu na depozite koje prima. B. D. |