[ techcode @ 28.04.2005. 13:10 ] @
Da, dosta ljudi je to vec pitalo na ovom forumu. Jos vise je odgovora i ako
su neki dosta opsirni, deluje da su zastareli (sami postovi su stari 2 - 3 godine).
A zanimaju me jos neke stvari.

Razmisljam o osnivanju firme ili cega vec koja bi se bavila uglavnom pruzanjem usluga
iz oblasti web dizajna, web/desktop programiranja, raznis savetovalja (konsalting) i sl.
Kao i web hosting usluga.

Ali u igru ulaze i neki proizvodi. Recimo "gotove" web aplikacije uz koje moze ali
ne mora ici neka usluga, recimo instalacija, customisation (koja je srpska rec za ovo)
ili recimo web site templates i sl.

Mada verujem da su veoma male sanse da se kod nas pronadje kupac za tako nesto, tako da bi
to uglavnom islo za inostranstvo preko nekog CC procesora tipa 2CO.

Ipak verujem da ce se stanje kod nas promeniti, a i vec sada se vidi tendencija da firme
uvode b2b portale i sl. Koje bih recimo prodavao [Izmedju ostalog to je jedan od razloga
zasto sam uzeo programiranje b2b portala za diplomski].

Koliko sam primetio, dosta ljudi koji se bave slicnim poslovima (programiranje) dodatno
zaradjuju prodavajuci hardver/softver. Tako da postoji i ta opcija. Tu podrazumevam da bi
bio diler za neku/vise domacu firmu koja radi veleprodaju istih. Dakle ne bih sigurno radio
uvoz.

Sta bi jos moglo biti od koristi :

1. Devojka sa kojom sam vec duze vreme (~4 godine, ne vidim razlog zasto ne bi smo ostali
zajedno i ubuduce) ima firmu. Dobro, tasta ima firmu, ali ona planira da sve to batali :)
U pitanju je DOO. Ali je meni veoma glupavo ime. A i slozicete se da ako recimo imate
sajt www.ime1.net bi bilo nekako bezveze da ime firme bude ime2.

2. Po zavrsetku vise/visoke skole prijavio bih se na biro i pokusao da dobijem one kredite
za osnivanje firmi. Kao mladji od 27, valjda je moguce da dobijem 80.000 bespovratno naravno uz dodatne uslove. Moze da se desi da mi ovaj novac uopste nije ni potreban, pogotovu u slucaju agencije koja je valjda jeftinija varijanta.

3. Recimo da kakav takav poslovni prostor imam obezbedjen. Stan se trenutno izdaje i taman pokriva
skolarinu i sl. Doduse na Karaburmi, u ne bas tako atraktivnoj/staroj zgradi. A u buducnosti
ce se kad/tad stvoriti uslovi da se to premesti na mnogo mnogo bolje mesto [U pitanju je nasledstvo].

4. Recimo da sam nemam neki domacih referenci, ali imam solidan broj odradjenih poslova preko freelance
sajtova. I sto je jos vaznije, imam coveka u USA koji se bavi dizajnom a programiranje prosledjuje meni. Ima firmu tamo i solidne kontakte.
U zavisnosti od toga koliko imam obaveza (skola i drugo) zavisi i koliko zaradjuem mesecno na taj nacin.
Ukoliko radim normalno (rekao bih 1/3 do 1/2 punog radnog vremena) zarada je ~ $400/mesecno. Verujem
kada bih se tome posvetio kao fulltime poslu da bi rezultati bili svakako bolji. A naravno lakse bi bilo plasirati proizvode/usluge lokalno jer ne bi bilo potrebno sastavljati ugovore o delu i sl.

Pored svega navedenog, ja mislim da bi bolje bilo registrovati agenciju, ali bih voleo
da cujem vasa misljenja. A i sami odgovori na sledeca pitanja mogu promeniti moj stav.


Pitanja :



+ DOO VS DNO po pitanju odgovornosti

Razumem da se kod d.o.o i slicnih (akcionarsko) odgovara ograniceno, do visine
uloga, dok za razliku kod agencija, radnji i sl. odgovara neograniceno. Dakle celokupnom
svojom imovinom.

Ali sta se desava sa direktorom doo-a koji ce u 99,9% slucajeva biti i osnivac.
Posto je on odgovoran za poslovanje firme, da li on odgovara sa svojom licnom
imovinom, ili ne.

Zbog same prirode posla, verujem da se dobrim ugovorima sa korisnicima usluga mogu ograniciti
od odgovornosti do visine koliko su me platili? Tako da bi problem oko odgovornosti nastao
ako ja nemam novca da placam drzavi poreze i ostalo. Ali agencija se lakse "gasi" ...

Nadam se da ste razumeli sta pitam.



+ DOO VS DNO po pitanju mogucnosti

Koliko sam razumeo DOO moze SVE. Ono sto mene zanima je sta recimo angencija (ili neki
drugi vid organizovanja koji bi ste preporucili) ne moze da radi.

Recimo, da li agencija moze da radi prodaju proizvoda? U zemlji i/ili inostranstvu?

Ako nesto agencija ne moze, moze li se to uraditi u nekoj kombinaciji sa drugom firmom
koja je doo.



+ DOO VS DNO po pitanju troskova osnivanja i poslovanja

Koliko vidim, troskova kod osnivanja DNo prakticno nema (neke takse i sl) dok je za
osnivanje DOO potrebno 500 Eura (odnosno 250 odmah, 250 kroz 2 godine).

Ali sta je sa samim troskovima poslovanja. I koji su uopste troskovi prisutni?

Cini mi se da sam na nekom sajtu (economy.co.yu cini mi se) procitao da bi poslovanje agencije
kostalo oko 8000 din (pa na vise) mesecno. A da je dobra strana agencije to sto u bilo kom
trenutku mozete podici pare sa racuna, sto nije slucaj sa DOO gde postoje porezi na plate,
pa ako hocete da podignete visak na kraju godine, placate porez extra.

Meni je recimo neka ideja da placam minimum drzavi za penziono, zdravstveno i sta vec
a da u slucaju agencije podizem sve preko toga :) To sve naravno jer me penziono od ove
drzave stvarno ne zanima - kada se stvore uslovi placao bih vec neko dodatno (privatno)
penziono osiguranje.

Koliko zaposlenih je minimum za svaki vid organizacije, da li to jos uvek postoji?



+ DOO VS DNO po pitanju vodjenja knjiga

Posto se ne razumem u vodjenje knjiga - mada verujem da bi skapirao neke osnove - ovo
bi moglo da ide pod sekciju troskovi. Jer bi to radila neka agencija ili sta vec. Ako ne
neki prijatelj ili rodjak - kome bi se opet trebalo oduziti vec nekako.



Ovo je za opste poslovanje kod nas :

+ Kako resiti affiliate program. Dakle ja nekome dajem % za to sto je ta osoba posredovala
u prodaji ili samo poslala kupca kod mene.

+ Kako resiti placenje prema inostranstvu, za troskove zakupa servera, domena i sl?



Jeste malo duzi post, namerno kako bih sto jasnije definisao stanje i pitanja koja imam
kako se ne bi vodila (bes)potrebna diskusija kao u ranijim slicnim temama.

Stvarno ne znam gde drugo da pronadjem informacije o ovome. Pretrazivao sam ES, economy.co.yu
i druge, ali ocigledno bezuspesno. U ostalom forumi i sluze za ovakve stvari.

Svaka pomoc ili savet je dobrodosao.
[ techcode @ 30.04.2005. 08:25 ] @
Uf izgleda da sam napisao ipak preveliki post. Naravno ako neko ima odgovor na samo neko od pitanja - neka to odgovori.
[ varelg @ 30.04.2005. 19:29 ] @
Jest da ti je tekst dugachak, puno si napisao valjda je to odlika svakog shto je pred diplomiranjem pa ideje nailaze onako k'o reka...
Ipak jedna stvar mi pala u ochi: kazhesh da imash choveka koji te outsource-uje za programerske stvari; produbi saradnju s njim ako mozhesh i deljaj outsource i dalje i shto vishe. Ono ostalo shto si naveo za domache trzhishte radi onako sa strane bez vecheg fokusa, ne znam shta che ti to uopshte ako mozhesh da razradish outsource opciju...
Pozdrav,
[ Davor Vlajkovic @ 01.05.2005. 01:53 ] @
OK, ajmo redom...

Razlika koja postoji izmedju imena proizvoda, sajta i pravnog subjekta moze ali ne mora da bude problem. Pozitivnih primera u praksi ima koliko hoces. Naravno sve zavisi od konkretnog slucaja, ne bi valjalo da bude previse suprotnosti, npr. da firma ima ime koje nikako ne moze da se poveze sa uslugama i/ili proizvodima koje prodajes.

Konkurs za dodelu subvencija se ocekuje odmah iza praznika, cifra koja se nezvanicno pominje je 120.000 po osobi. Verovatno ce i posle toga biti raspisivani ovakvi konkursi s vremena na vreme, imajuci u vidu da nas ocekuju nove privatizacije, a samim tim i masovno povecanje broja lica na evidenciji NSZ. Ocekuje se i znacajno snizavanje bankarskih kamata u narednom periodu pa ce krediti biti osetno povoljniji, a posebna paznja ce se pokloniti MSP sektoru.

Nemoj da svastaris, usredsredi se na ono sto znas najbolje da radis, usavrsavaj se u tom poslu i guraj napred. Tako ces kvalitetnije da radis, a imaces i manje obaveza i manje problema.

---

1. Iako je D.O.O. je po definiciji drustvo sa ogranicenom odgovornoscu, menadzment ipak nije "nedodirljiv" i odgovarace ako se dokaze da je svesno prekrsio zakon:

"Komanditori komanditnog društva, kao i članovi društva sa ograničenom odgovornošću i akcionari akcionarskog društva mogu prema trećim licima lično odgovarati za obaveze društva ako zloupotrebe privredno društvo za nezakonite ili prevarne ciljeve ili ako sa imovinom privrednog društva raspolažu kao sa sopstvenom imovinom kao da privredno društvo kao pravno lice ne postoji."
-Zakon o privrednim drustvima

2. Sustina je u tome da preduzetnik (str/szr/agencija) ne moze da se bavi pojedinim poslovima za koje su potrebne posebne dozvole, medju koje spada i uvoz. Ni preduzeca ne mogu po defaultu da rade sta hoce jer za pojedine delatnosti postoji procedura koja mora da se zavrsi. Na primeru uvoza - prijavljivanje kod Savezne uprave carina radi dobijanja carinskog broja. Preduzetnik ima pravo da prodaje svoje proizvode i usluge, najveca mudrost je koji oblik preduzetnistva odabrati u zavisnosti o kakvim proizvodima ili uslugama je rec. To je cista formalnost, kategorije su napravljene samo zato da bi se uveo neki red, znacajnih razlika u svakodnevnom poslovanju nema. Sto se tice kombinacija na relaciji preduzetnik <-> preduzece najcesci primer je upravo kod uvoza jer u tome je i razlika izmedju njih (osim po pitanju odgovornosti).

3. Po pitanju troskova poslovanja, generalno nema vecih razlika, a i dosta toga je pojednostavljeno posle uvodjenja PDV-a. Dobro, postoje nijanse, ali sve to zavisi od konkretnog slucaja. Neke usluge su znacajno skuplje za pravna lica, poput fiksnog telefona ili internet usluga kod pojedinih ISP-ova. Knjigovodstvene usluge su skuplje za preduzeca, sto zbog samog postupka vodjenja knjiga, sto zbog ogromne odgovornosti knjigovodje, sto u slucaju agencije i slicnih oblika preduzetnistva nije slucaj jer je za tacnost poslovnih knjiga odgovoran jedino vlasnik-preduzetnik, bez obzira da li sam vodi knjige ili to umesto njega radi neko drugi. Sto se drzavnog zdravstvenog i penzionog osiguranja tice, obavezno je. Nema izbora, jer da ga ima verovatno niko ne bi to ni uplacivao u drzavnu kasu jer je odnos cena-kvalitet smesan.

4. Objasnio sam gore, troskovi knjigovodstva su oko 2x veci za preduzeca. Ako se odlucis na samostalno vodjenje knjiga rizikujes da izgubis fokus sa osnovne delatnosti - programiranja - jer ces se vrlo brzo naci u moru pravno-administrativnih zezalica koje ce ti oduzimati dosta vremena. Bolje je to prepustiti profesionalcu.

5. Affiliate (reselling) program nije problem resiti, pojedinac ili firma dobije popust ako posreduje, odnosno naknadu za svoje usluge ako ne ucestvuje direktno u procesu kupoprodaje vec samo "dovlaci" kupce.

6. Nalog za placanje prema inostranstvu. Tu najveci deo posla zavrsava sama banka. Komplikacije nastaju zbog propisa koji kazu da pravno lice ne sme da poseduje devize na svojim racunima, a ako do njih dodje mora odmah da ih pretvori u dinare.
[ techcode @ 02.05.2005. 19:15 ] @
Citat:
Jest da ti je tekst dugachak, puno si napisao valjda je to odlika svakog shto je pred diplomiranjem pa ideje nailaze onako k'o reka...


Ha ha valjda ...

Citat:

Ipak jedna stvar mi pala u ochi: kazhesh da imash choveka koji te outsource-uje za programerske stvari; produbi saradnju s njim ako mozhesh i deljaj outsource i dalje i shto vishe. Ono ostalo shto si naveo za domache trzhishte radi onako sa strane bez vecheg fokusa, ne znam shta che ti to uopshte ako mozhesh da razradish outsource opciju...


To sto on meni salje projekte ne znaci da ce i sutra da mi ih salje ... recimo prosle godine sam bio ispaljen za neku lovu (ne tako veliku) od strane lika sa kojim sam radio (radio za njega, na njegovim sajtovima) oko godinu dana. A pre toga je sve bilo (dakle placao je i u napred) OK.

Naravno da je plan da se to sa njime "produbi". Vec se na tome i radi.

Inace neki od razloga zasto bih hteo "firmu" su i to sto onda pravis ime istoj toj, jegnod lepog dana mozes da zaposlis druge (pa ti onda ladis ...), sve je to profesionalnije naravno.

@Davor : hvala za iscrpan odgovor. Dakle mozda je i bolje doo, koliko sam primetio (sem osnivanja) troskovi su jedino veci za knjigovodstvo.

[ Davor Vlajkovic @ 02.05.2005. 20:04 ] @
Vidi, razlika izmedju rukovodjenja d.o.o.-om i radnjom (str, szr, agencija i ostali vidovi preduzetnistva se zovu jednim imenom radnja) je kao razlika izmedju neba i zemlje. Za obiman posao, narocito internacionalni, svakako da je d.o.o. najbolja varijanta. Medjutim, mozda je bolje lagano startovati pa kasnije kada se posao prosiri i vise ljudi udje u tu pricu preci na ozbiljnije varijante tipa limited liability...
[ zus @ 02.05.2005. 20:21 ] @
Citat:
techcode:Dakle mozda je i bolje doo, koliko sam primetio (sem osnivanja) troskovi su jedino veci za knjigovodstvo.


Ima i agencija koje vode "dvojno knjigovodstvo", imaju desetak zaposlenih... tj. obim posla je toliki da knjigovodja trazi istu nadoknadu kao i za d.o.o.

I na kraju tek kada otvoris "firmu" neces moci da
Citat:
techcode: (pa ti onda ladis ...)
[ techcode @ 03.05.2005. 17:34 ] @
Da slazem se za ladjenje ....

Naravno da je to tesko izvodljivo preko noci (nikad ne reci nikad doduse), vec sam mislio u sklopu sa onim pravis ime za firmu i sl.

Dakle ja (ocigledno) nisam niti zelim da budem jedan od onih koji se zale za male plate - dakle ja hocu da radim, ali onda i da zaradim kako treba. Pa ako pravim firmu ja onda planiram da to bude i malo vece ... vremenom.

Nego koja/sta je to razlika u vodjenju izmedju doo i radnje?

Dakle, za sada agencija/radnja prednjaci. Polako i lagano u pocetku, pa onda ako krene vec cu lako ...

Taj "internacionalni posao" planiram da ide po strani kao i do sada, osim ako ne preraste to, pa bude potrebna firma iza svega toga.

> Nalog za placanje prema inostranstvu

Sve je to lepo, kad oni ljudi tamo imaju e-banking pa im placas karticom. Naravno VISA izdaje i kartice za business. Dakle ako hocu da kod nas papiroloski to "pokrijem" onda cu morati bank wire da radim ...

To sam pitao jer zakup servera kosta $xxx mesecno. Sto bi trebalo da se odbija od poreza na neki nacin. A i da me ne bi cimali jednog dana, kao hostujem i ljudi mi placaju sve regularno, a gde ih hostujem i kako sam ja to platio da ispadne kao neka prevara.

> Nemoj da svastaris, usredsredi se na ono sto znas najbolje da radis, usavrsavaj se u tom poslu i guraj napred. Tako ces kvalitetnije da radis, a imaces i manje obaveza i manje problema.

Da znam, nisam ozbiljnije ni mislio za tu prodaju racunara/opreme, vec eventualno ako se u radnji bude nasao jos neko zaposlen. Dok hosting naravno ide uz to.

Bas gledam oglase, dosta se novih hostinga pojavilo kod nas. Ali svi su skupi, jedino je Verat bas jeftin, doduse kvalitet je losiji ...