[ Aleksandar Marković @ 24.08.2005. 21:03 ] @
Velika prednost kupovine već postojećeg preduzeća može biti i izobr firme sa već izgrađenim imenom, proizvodnim programom i pozicijom na tržištu Početna pretpostavka za započinjanje bilo kog posla, bez obzira na to da li je reč o kiosku sa brzom hranom ili proizvodnji zdrave hrane, kompjuterske opreme ili delova za svemirske brodove jeste ideja i vizija preduzetnika ili grupe preduzetnika. Klasičan scenario za realizaciju ove početne ideje koji se može naučiti na svakoj poslovnoj školi ili na fakultetu, predstavlja izrada biznis plana koji podrazumeva definisanje koncepta posla, proizvoda, njegovih prednosti i mana, kreiranje menadžerskog tima, analiza tržišta, konkurencije, cena, distributivnih kanala, definisanje organizacione šeme, izrada marketing plana, marketing budžeta, izrada finansijskog plana, potreba za kapitalom, analiza gotovinskih tokova, definisanje strategije razvoja itd. Po završenom biznis planu sledeći korak za ostvarivanje vizije preduzetnika predstavlja osnivanje preduzeća kao pravne forme koja će ispratiti ceo koncept i omogućiti njegovo ostvarenje. U zavisnosti od obima posla, broja partnera uključenih u posao i ostalih faktora, bira se neki od oblika preduzeća po važećem Zakonu o privrednim društvima (samostalna radnja, društvo sa ograničenom odgovornošću, akcionarsko društvo...) koji najviše odgovara potrebama. Aukcija ili tender Međutim, treba imati u vidu da se osim aktom osnivanja do preduzeća i sredstava neophodnih za poslovanje u Srbiji, a u skladu sa važećim propisima i zakonima može doći i drugim metodima. Tako se preduzeće može kupiti putem aukcije ili tendera koji organizuje Agencija za privatizaciju ili ponudom za preuzimanje većinskog paketa akcija vec postojećeg preduzeća. Kupovina preduzeća putem aukcije ili tendera koji organizuje Agencija za privatizaciju na osnovu Zakona o privatizaciji iz 2001. god u stvari predstavlja kupovinu 70 odsto društvenog kapitala postojećeg preduzeća, dok se na bivše i sadašnje radnike preduzeća raspoređuje 30 ili 15 odsto u zavisnosti da li je reč o metodu aukcije ili tendera. Prednost ovog metoda u odnosu na osnivanje preduzeća „od nule“ (greenfield investment) je ta što dolazi do značajne uštede u vremenu jer preduzetnik dolazi u vlasništvo preduzeća sa već izgrađenom infrastrukturom, objektima, mašinama kao i radnicima već obučenim za potrebe konkretnog posla. Takođe, dobrom pripremom i analizom za kupovinu može doći do značajnih ušteda u finansijskim sredstvima, jer zakon omogućava da se preduzeće u drugom krugu aukcije plati nedospelim obveznicama devizne štednje kojima priznaje nominalnu vrednost, što praktično znači da kupac u saradnji sa svojim brokerom može da uštedi i do 45 odsto od ukupne cene preduzeća. I u slučaju da se preduzeće kupuje u prvom krugu aukcije kada ne dolazi do uštede u finansijskim sredstvima, moguće je rasporediti trošak kupovine time što se preduzeće plaća u ratama na šest godina, što takođe predstavlja prednost u odnosu na osnivanje preduzeća gde je neophodno sva sredstva uložiti odmah. Detaljna analiza Na kraju, velika prednost kupovine već postojećeg preduzeća može biti i ta, što se u slučaju dobre analize može izabrati preduzeće sa već izgrađenim imenom, proizvodnim programom, pozicijom na tržištu, dobrim odnosima sa kupcima i dobavljačima pa može doći do značajnih ušteda u marketing troškovima koji kao što je poznato u zavisnosti od delatnosti preduzeća često mogu biti ništa manji, a često i nekoliko puta veći od proizvodnih troškova. Potencijalne opasnosti i mane metoda kupovine preduzeća leže u tome da se često iz dokumentacije Agencije za privatizaciju ne može videti pravo stanje finansija preduzeća kao ni realno stanje opreme preduzeća i nivoa osposobljenosti i motivisanosti kadrova. Takođe, često se dešava, da postojeći zaposleni preduzeće često shvataju kao „svoje“, kao nešto što su sami godinama stvarali, gradili, odričući se dela plata zarad razvoja preduzeća što može imati za posledicu neprijateljski stav prema kupcu preduzeća neposredno posle aukcije. Ovo podrazumeva detaljnu analizu preduzeća od strane kupca i njegovih finansijskih konsultanata pre kupovine kao i posvećivanje velike pažnje menadžmentu ljudskih resursa po kupovini preduzeća kako bi zaposleni bili motivisaniji, preduzeće i dalje shvatali kao svoje i shvatili da će sa uspešnijim radom preduzeća i njima samim bilo kao zaposlenima bilo kao akcionarima „novog“ preduzeća biti bolje. Poziv preduzetnicima U slučaju da je preduzeće koje se uklapa u viziju preduzetnika već postojeće akcionarsko društvo koje se nalazi na Beogradskoj berzi ili je uknjiženo u Centralni registar hartija od vrednosti, do većinskog paketa akcija se može doći putem ponude za preuzimanje akcija u saradnji sa svojim brokerom. Ovaj metod podrazumeva sve gore navedene prednosti postojećeg preduzeća na tržištu, s tim što najčešće već postoji urađen prospekt preduzeća kao uslov uključenja na Beogradsku berzu iz koga se može detaljnije videti stanje preduzeća. Takođe, vrednost ovakvog preduzeća je već validirana kroz promet njegovih akcija na finansijskom tržištu. Ovaj metod zahteva angažovanje celokupnih finansijskih sredstava, tj. kupac je dužan da u slučaju uspele ponude izvrši isplatu za preduzeće akcije odmah. Zato, preduzetnici, ako već imate ideje za započinjanje novog posla, prošetajte do svog brokera, jer možda u saradnji sa njim možete pronaći preduzeće koje će vam najlakše omogućiti da ispratite svoju ideju, viziju i ostvarite svoje ciljeve. Miloš Madžarević [Ovu poruku je menjao Aleksandar Marković dana 24.08.2005. u 22:04 GMT+1] |