[ Nickix9001 @ 25.01.2006. 10:20 ] @
Interesuje me da li neko zna da mi kaze: Kako nastelovati paljenje na zastavu 101. KO ZNA NEKA KAZE!!!!!!!!!! |
[ Nickix9001 @ 25.01.2006. 10:20 ] @
[ Java Beograd @ 25.01.2006. 12:12 ] @
Nisi napisao da li je elektronsko paljenje ili nije, da li imaš platine ili ne, što je jako bitno.
Ali evo da počnem uopšteno, pa ti se nađi negde ili pitaj dalje. Štelovanje paljenja (ili pretpaljenja) je određivanje momenta kada će da izbije varnica na svećicama. To treba da bude nešto malo pre nego da klip dođe do Gornje Mrtve Tačke (GMT) tj. do maksimalne kompresije. To "malo pre" se izražava u stepenima obrtaja radilice. Pa proizvođač kaže (na primer) 5 stepeni pre GMT ili 10 stepeni pre GMT. Ako imaš platine tj. "platinsku dugmad", one treba da budu bez kvrgica na kontaktima, dakle kontaktna dugmad treba da su ravna. Ako nisu, kupi nove platine, ne pokušavaj da šmirglom "središ" postojeće. I, naravno maksimalni zazor treba da je onoliko koliko kaže proizvodjač. To se radi tako da ubaciš u 4. brzinu i malo po malo cimaš auto unapred i gledaš kada će platine biti maksimalno otvorene. Onda odšrafiš onaj jedan šraf na napokretnom delu, i taj deo platine pomeriš tako da zazor bude odgovarajući. (mislim da treba da je 0.5 mm) Onda sledi rotiranje celog razvodnika paljenja. Odpustiš šraf kojim je učvršćen razvodnik i rotiraš ga tako da platinska dugmad počnu da otvaraju onda kada je klip 10 stepeni pre GMT. Kako ćeš to znati ? Ubaciš opet u 4. i polako cimaš auto unapred. Položaj klipa prvog cilindra vidiš po remenici kaiša za vodenu pumpu i alternator, koja je na radilici. Ima lepo oznake 5 - 10 - 15. A na bloku motora ima jedan "zarez" i kad se poklopi znaš koliko je stepeni pre GMT. Kako ćeš znati da li su platine otvorile ? Najprostije: ubaciš neki najtanji celofan između i lagano pokušavaš da ga ivučeš posle svakog cima auta. Kad uspeš da izvučeš - platine su počele da otvaraju. Ili, spojiš jedan kraj kontakta neke sijalica od 12 V na kontakt platine a drugi na masu. Dok su platine zatvorene, sijalica neće goreti. Kad se otvore, sijalica se pali. Inače ovo se u servisima radi uz pomoć stroboskopske lampe. Elem, ako se platine otvaraju pre ili posle 10 stepeni (ovo posmatraš na remenici - bloku ) onda zarotiraš ceo razvodnik u levo ili desno da stvar dovedeš u red. Cela stvar može i prostije. (Ako imaš platine, ipak prvo moraš da ih središ). Kad motor ZAGREJAN i radi bez gasa otpustiš razvodnik i rotiraš ga. Na obrtomeru posmatraš kad (u kom polođaju razvodnika) motor ima maksimalni broj obrtaja. To treba da bude oko 800 o/min. Ili ako nemaš obrtomer, onda se osloni na svoj istančani "majstorki sluh" pa na osnovu toga zaključi koji položaj razvodnika najviše prija motoru. Ne zaboravi da na kraju zategneš razvodnik, da ne izgubi svoj položaj. ------------------------------------------------------------------------------------------- Ako ništa od ovog ne razumeš tj. termini: remenica, blok, zazor, klip, kontakt su ti strani, mani se ćorava posla idi lepo u bilo koji servis, srediće ti za malo para. [ Damjan S. Vujnovic @ 25.01.2006. 13:14 ] @
E sta sve kolege Java-shi znaju :) - odma' se covek osteti ponosan na esnaf... Ajde da i ja samo dodam da jos proveris (ako ti je motor "noviji" [cini mi se od '88] pa ima pomeranje [ugla] paljenja) da li ti je ispravno (celo) ono crevo koje "dovodi vakuum" sa karburatora na razvodnik.
DSV [ Nickix9001 @ 25.01.2006. 20:24 ] @
Nije elekronsko,ima platine i kondenzator. Da li moze na ovo,ovakvo paljenje da se postavi elektronsko predpaljenje.Ako moze kako moze? ako ne zasto ne.Ako imas neku semu tog predpaljenja dobro bi doslo,ili znas gde moze da se nabavi sema!
[ Java Beograd @ 26.01.2006. 08:32 ] @
Mislim da može da se namesti elektronsko paljenje, ali to nije trivijalan posao, pa to prepusti profesionlacima koji imaju iskustva.
Šema tog paljenja, dakle, sa platinama, je ista za sve automobile na svetu od kad postoje automobili pa do 70-tih godina. Dakle, lako ćeš je naći proguglaš li malo. (Kad se priča o podešavanju onda je isto reći 'podešavanje paljenja' i 'podešavanje predpaljenja'. Ali ako se priča o električnom sistemu automobila to je onda uvek i samo 'paljenje', tj. 'sistem paljenja', 'elektronsko paljenje' i slično) [ supermario @ 29.01.2006. 00:27 ] @
Evo ti sema dobrog el.paljenja:
www.mikroelektronika.co.yu/dom...ine/magazine/3broj/3broj12.htm i www.mikroelektronika.co.yu/dom...zine/magazine/4broj/4broj9.htm Pozzz [ Abydon @ 30.10.2006. 12:16 ] @
Posto tema ima skoro 1000 pregleda, da dodam i ovo: ukoliko se neko odluci za upgrade paljenja sa platinskog na neko drugo, najprekticnije je tranzistorsko, mnogo je jeftinije jer ne mora novi razvodnik ni bobina, cak i platine ostaju, sa tim sto traju 10-ak puta duze,a da, i komutator je usteda
[ marindza @ 30.10.2006. 15:51 ] @
Koliko je u celoj prici vazno ono vakum crevce sto ide u razvodnik,meni je to godinama iskidano(jugo 45)
[ Abydon @ 30.10.2006. 19:44 ] @
zameni pa da vidis, dobijas,odnosno vracas nazad, bar 10ks(dobro, preterujem ali je razlika mnogo vise nego ocigledna), u stvari pritisak smanjuje ugao pretpaljenja pa auto mnogo pre ubrzava
[ Java Beograd @ 30.10.2006. 19:49 ] @
Citat: marindza: Koliko je u celoj prici vazno ono vakum crevce sto ide u razvodnik,meni je to godinama iskidano(jugo 45) Veoma je važno. Poenta je u tome da kod većeg broja obrtaja pretpaljenje treba dodatno pomeriti. To se mehanički potiže centrifugalnim tegovima i vakuumom iz usisne grane. Zato, bolje nađi novo crevce i namesti ga. [ Nickix9001 @ 17.02.2011. 07:33 ] @
Znam da ova tema dugo nije aktivna ali da odgovorim ukoliko nekom treba bilo kakav odgovor na ovu temu.
Stavljanje tranzistorskog (ne elektronskog) paljenja na osnovno platinsko paljenje produzava mnogo radni vek platina. Platine koje sam stavio prosle godine i danas izgledaju kao nove. Problem je zbog "male privrede" jer se sad vise skida onaj reper na platinama pa posle 3-4 meseca stalne voznje moraju da se malo presteluju ali je takodje i struja mnogo jaca. Uz dobro stelovanje paljenja, smese... smanjena je potrosnja na 7-8 l/100km na LPG. Ko vozi zastavu i to jos na LPG verovatno za da pri niskim obrtajima i u vecem stepenu prenosa hoce ponekad da "drma". To je zbog loseg sagorevanja. Test koji sam uradio sa ovim paljenjem je 1200 o/min u 4. stepenu prenosa na blagoj uzbrdici je prosao super, cak je i ubrzavao. Crevo je neophodno jer, verovali ili ne, na vecem broju odrtaja se pomera predpaljenje. Na leru iznosi 5-7 stepeni PMT (pre mrtve tacke) dok na vecim obrtajima to ide mnogo vise, do 40 stepeni (ne pitajte me zasto :)), tako da to crevo pomera platine da uvek paljenje bude u pravom trenutku. [ vladd @ 17.02.2011. 10:46 ] @
I tranzistorsko paljenje je "elektronsko" paljenje.
Samo sto postoji nekoliko vrsta paljenja, zavisno sta je imperativ konstrukcije. Veca energija, visi napon, zastita platina ili uvodjenje drugog senzora polozaja brega, visestruka varnica(multispark)... Pouzdanost i tacnost paljenja smese, sa ili bez elektronskog paljenja zavisi od mehanickog stanja razvodnika, i stanja motora, stepena kompresije.. Bez nekog kompleksnijeg sistema, i kvalitetne izrade, vise je troska nego koristi. Kompletan sistem bi bio sa knock senzorima, jakom povratnom spregom, i posmatranjem radnih tacaka motora(preko krive ili mape). Poz [ radosch @ 06.03.2011. 17:06 ] @
zanimljivo...ja sam do sada na yugu elektronsko paljenje stelovao tako sto sam napamet okretao razvodnik paljenja dugo, dugo - dok se ne uklopi da upali , a onda po zvuku......voleo bi da znam kako na logican nacin da podesim paljenje elektronsko kod yuga 55? neki gledaju kada baci varnicu u 4. brzini , pa ne znam sta onda rade i zasto???? kako bi se otprilike nastelovalo paljenje bez stroboskopske lampe kod yuga?
[ vladd @ 06.03.2011. 19:48 ] @
Moze i tako, ali je u tom slucaju nesto uvecana potrosnja goriva.
Motor koji neopterecen mirno radi, na leru, i uspeva da dostigne turazu neoterecen, ne znaci da ce korektno raditi pod opterecenjem. Motor sa razvodnikom i kasnijim paljenjem, neopterecen, ce korektno raditi, "na sluh" ali bez maksimalne efikasnosti. Zato je neophodan stroboskop i obrtomer, da bi se uklopio ugao predpaljenja sa odredjenim brojem obrtaja, za maksimalno optimalan rad motora. Mada, uz nekoliko korekcija, ako se zna sta i koliko se zaokrece razvodnik, uz kretanje drugom brzinom, ili proveru maksimalne brzine, moze se dovesti do najoptimalnijeg rezima, i bez opreme, ali je direktno merenje najbrze, najefikasnije i najbolje resenje. Poz [ komosarz @ 06.03.2011. 22:25 ] @
Citat: radosch: zanimljivo...ja sam do sada na yugu elektronsko paljenje stelovao tako sto sam napamet okretao razvodnik paljenja dugo, dugo - dok se ne uklopi da upali , a onda po zvuku......voleo bi da znam kako na logican nacin da podesim paljenje elektronsko kod yuga 55? neki gledaju kada baci varnicu u 4. brzini , pa ne znam sta onda rade i zasto???? kako bi se otprilike nastelovalo paljenje bez stroboskopske lampe kod yuga? Moj stari i dan danas stima paljenje odokativno na sluh i kaze cuj kako radi.A posto se povremeno i ja posluzim yugom ,cim mu vidim ledja prokacim stroboskop i odradim to kako bog zapovjeda...Kupi stroboskop jer nije skup, a tacnost i brzina stelovanja su daleko laksa. [ anjaselak @ 18.10.2011. 00:13 ] @
.
meni je jedan majstor namesatio na juga elektronsko paljenje sa zvezdom a ja sam imao platine rekao mi je da to paljenje prati rad motora i da prema broju obrtaja pomera pred paljenje i izbacio mi je vakum sa razvodnika i tegove koji mehanicki pomeraju pred paljenje zato sto to sad radi elektronika.Posle te intervencije na razvodniku ja nisam mogao da prepoznam svoj auto koji je mnogo bolje ubrzavao.Potrosnja goriva je se smanjila za 15 procenata.Jednom recju ja sam prezadovoljan.KOga zanima dacu mu njegov broj telefona.Pozdrav. [ dexdexter @ 14.02.2012. 12:12 ] @
Pozdrav svima,
Imam sličan problem oko paljenja. Naime ja posedujem ZASTAVU 101 C i dešava mi se da je auto odjednom počeo slabo da vuče i da radi kao traktor ( zvuk kao kada motor radi na tri cilindra, ili kao da imate Folciku - bubu ) što bi moglo da indicira da su svećice, kablovi ,razvodnik paljenja itd ... ali ... ja sam promenio komplet paljenje sve počev od bombine do svećica i stavio elektronsko sa komutatorom od JUGO 55 umesto starog platinskog razvodnika koji je bio na mom autu. Auto i dalje trokira, nenormalno troši ( 30 lit /100 km ?!?!). Avaj, majstor kaže da su ventili ili bregasta. Skinemo glavu motora, prebrusimo je,( navodno malo kriva pa dihtung ne leži kako valja), uradimo siceve ventila, naštelujemo ventile, predihtujemo glavu motora, usisnu i izduvnu granu, naštelujemo i paljenje i aj' pomozi bože da upalimo ... kad ono ista stvar. Kad se pali na hladno teške muke dok ga ne upališ, ali na zagrejano pali na čvrgu. Teško prihvata gas i guši se. Javljaju mi se i eksplozije u karburatoru. Mene i dalje interesuje KOJI MU JE K...C. Ima li neko ideju ili rešenje ? - Unapred havla za svaki komentar ili sugestiju [ vladd @ 14.02.2012. 13:31 ] @
Citat: dexdexter:.... Avaj, majstor kaže da su ventili ili bregasta. Skinemo glavu motora, prebrusimo je,( navodno malo kriva pa dihtung ne leži kako valja), uradimo siceve ventila, naštelujemo ventile, predihtujemo glavu motora, usisnu i izduvnu granu, naštelujemo i paljenje i aj' pomozi bože da upalimo ... kad ono ista stvar. ... Pa daj majstoru neka majstorise..kreten. Dobro nije lose sto ste obradili ventile, mada nije trebalo. Elem, prosto merenje kompresije resava mnoge dileme. Da ne teoretisem, sta sve pokazemerenje kompresije, ali me prosto cudi koliko nadrilekari beze od doticnog zahvata. A to bi trebali PRVO da urade, pre nego sto krenu da se igraju vraca pogadjaca. Kec ima slabu bregastu. Cudi me da nije promenjena, odnosno, kako je suster konstatovao da valja. Zatim, kada je glava bila skinuta. mogao je da proveri ovalnost cilindara. ili stanje karika, ima nacina i ako nema "komparater", dovoljni su "spijuni", zazorni listici. Bez ta dva podatka, mozemo da se igramo takodje vraca pogadjaca. Elem, recimo umanjena kompresija na cilindrima 2i 3, ili 1 i 4, znacila bi blago prezupcenje(valve overlap, preklapanje ventila), sto se kod keca manifestuje teskim paljenjem na hladno(ako uopste upali), i jako malom snagom u voznji, vuce se kao premlacena macka. S obzirom da lako pali zagrejan, moze se sumnjati na karike i ovalnost cilindara, odnosno uvecan zazor, pa se neka kompresija postize samo kada su klipovi topli. Takodje bi se pokazalo merenjem kompresije, niska kompresija na par bilo kojih cilindara, koja se menja nabolje ako se u cilindar dolije malo ulja... Poz [ Java Beograd @ 14.02.2012. 14:00 ] @
Citat: dexdexter: Ima li neko ideju ili rešenje ? - Unapred havla za svaki komentar ili sugestiju Da se osvrnemo na ono šta si napisao: ... posedujem ZASTAVU 101 C i dešava mi se da je auto odjednom počeo slabo da vuče i da radi kao traktor ... Svaki kvar i / ili nepravilnost u radu koji se desi odjednom, apsolutno isključuje bilo šta oko mehanike. Dakle, ne može da bude ni bregasta, ni ventili, ni "kriva glava" motora (WTF ?) Ne kažem da su ti elementi u dobrom stanju, ali njihova istrošenost se manifestuje postepenim višemesečnim gubitkom snage. Ne odjednom. ...Javljaju mi se i eksplozije u karburatoru ... Eksplozije u cilindru su uvek posledica preranog paljenja. Kao što reče vladd, bitno je izmeriti kompresiju. Time se odmah dijagnosticira stanje dihtunga glave (izgoreo ili ne), stanje karika (polomljene ili ne) i naleganje ventila. Ako je kompresija solidna (ne mora da bude kao nov), imajući u vidu da je kvar nastao odjednom, nema druge nego posumnjati na visokonaponsku instalaciju. Razumem da si sve namestio novo (zašto ?) ali da sam na tvom mestu, ja bih za početak našao drugog majstora koji bi to sve proverio. Pravog električara koji ima stroboskopsku lampu. Gledaj i ti zajedno sa njim u remenicu radilice i uveri se da je paljenje na 10 stepeni. [ vladd @ 14.02.2012. 15:35 ] @
Dobra ideja je strobo lampa. Najcesce obucari nasteluju paljenje na 10 stepeni, a onda "na sluh" vrte razvodnik, sto kasnije izrodi probleme.
Odjednom mogu da puknu karike, odjednom moze da prezupci, odjednom moze da crkne bobina ili elektronsko paljenje. Medjutim, problem se drugacije manifestuje kod toplog motora, sto u neku ruku iskljucuje neke elektricne komponente(sem mozda tranzistora u elektronskom paljenju, koji vruc ima bolje pojacanje i radi u dobrom, prekidackom rezimu, a ne u aktivnom, kada smanjuje struju kroz bobinu). Dobar elektricar moze da proveri paljenje stroboskopom, pa i jacinu varnice(u slucaju bobine na izdisaju), ali merenje kompresije, sa varijantama, i sa analizom stanja, mogu da daju dosta informacija.. Poz Copyright (C) 2001-2024 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|