posto dosta pratim tu temu da kazem rec-dve...
Dakle light rail ili laka zeleznica se sastoji kao sto i sam znas od nadzemnog i podzemnog dela, ona se uvodi iz vise razloga, ali kod nas je primaran taj sto se novca za "teski" metro jednostavno nema!
Za pocetak bih ti preporucio da odes na sajt
http://www.urbanrail.net/ i to na evropsku sekciju pa da vidis sve metroe i light railove Evrope.
Imao sam srece i da putujem dosta pa da se u nekim od tih gradskih zeleznica i licno vozim.
Dakle ovako light rail koriste mnogi gradovi naprimer:Porto, Sevilla, Hanover, Frankfurt, Stuttgart, Keln...
na ovom sajtu klikni na te gradove pa ces dobiti obilje podataka o tim sistemima kod njih. Cak i neki gradovi koji imaju pravi-teski metro imaju "laksu" verziju light raila, ustvari klasa "ispod" onoga sto ce imati Beograd, a to je neka vrsta tramvaja sa podzemnom sekcijom, kao sto je Milanska linija 14, na kojoj saobracaju "Eurortramovi", koji se u Portu koriste kao light rail.
Jedina stvar koja odvaja i priblizava Milansku liniju 14 tramvajima je ta sto on ipak u nadzemnom delu ide zajedno sa ostalim saobracajem sto u BG-u nece biti slucaj.
U BG,sto verovatno i sam znas, prva linija ce ici od Ustanicke, do Tvornicke u Zemunu, gradice se po fazama, tako da ce faza 0 biti zavrsena vec 2008 a ona ce ici od hotela Hyatt par stanica prema Areni i to ce biti test faza. Za svo to vreme gradi se i najteza faza1, a to je faza u koji ce se ja mislim rasteretiti gradski saobracaj, od Vukovog spomenika, podzemno do Hotela Hyatt (sa 7 podzemnih stanica u centru). Ta faza bi trebala biti gotova 2009 godine. Faza2 ce ici od arene do tvornicke u Zemunu, nadzemno ali sa jednom podzemnom stanicom.
I faza 3 koja je verovali ili ne teza faza, a to je kroz bulevar od Vukovog spomenika do Ustanicke (od Depoa nadzemno). Ta faza ce biti teska, zato sto ce morati kompletan bulevar revolucije od depoa do Ustanicke, da se rekonstruise, i da se prosiri, kako ce to ici videcemo, definitivno nece ici lako, i sa zavrsetkom te faze prva linija metroa ce biti kompletirana.
Ali vec 2008 pocinje izgradnja i druge linije, ne znam za njene faze, ali znam da ce ici od Pravnog fakulteta do Banovog brda i to kompletnom linojom podzemno.
Na sajtu beolanda (
www.beoland.com ) ima zanimljiva prezentacija buduceg metroa ali sajt trenutno ne radi.
Metro ce definitivno i nadzemnim delom biti potpuno odvojen od dosadasnjeg saobracaja, sto odmah u startu predstavlja prednost u odnosu na tramvaje, znaci metro ce ici u posebnom delu izmedju traka bulevara neka ukrstanja sa drugim ulicama ce biti zatvorena a tamo gde to nije moguce metro ce ili otici podzemno ili ce biti napravljen nadvoznjak.
Dakle prednost u odnosu na tramvaj je mnogostruka.
Kompozicije lakog metroa lice na ove nove fancy tramvaje, ali su vece i sire.
Meni se najvise svidjaju Eurotramovi koji se koriste u Portu, Milanu i Strasburu, evo slika
zaista izgledaju fenomenalno, doduse oni su jedni i od najskupljih tako da ipak sumnjam da ce voziti u Beogradu, ali ko zna videcemo.
Oni idu do 70 kmh sto je sasvim dovoljno za metro i siguran sam da ce se od ustanicke do zemuna sitzati za 25 minuta kao sto je najavljeno (kad ukljucimo i stajanje na stanicama, i ne moze se svugde voziti maksimalnom brzinom)
Jedino mi je zao sto nisu bili malo mastovitiji u projektu metroa, naprimer projekat za Zagrebacki laki metro kaze da ce celokupan nadzemni deo biti izgradjen na stubovima, znaci na vijaduktu, sto je ipak atraktivnije od naseg projekta, ali doduse tad se postavlja pitanje kako bi se resilo izletanje iz sina (koje bi se definitivno zavrsavalo tragicno).
Ako ima jos neko neki komentar bilo bi mi drago da cujem.
[Ovu poruku je menjao Stefano dana 10.02.2006. u 15:40 GMT+1]