[ milan simonovic @ 11.06.2006. 21:16 ] @
Danas sam gledao neku alfu 145, 1.3 i videh da ima boxer motor pa se pitam kakvi su ovi motori u odnosu na klasicne, mislim vek trajanja, kvarovi i to i ako se ne varam malo ih ima u autima?
Pozdrav
[ drdrksa @ 11.06.2006. 21:31 ] @
http://en.wikipedia.org/wiki/Boxer_engine
[ pctel @ 12.06.2006. 01:05 ] @
Ja imam Alfu 33 sa istim tim motorom, trosi 6-7l pri nekoj normalnijoj voznji bez divljanja, ako divljas po putu onda moze da potrosi i do 10, ali racunaj da onda sve sa motorom ispod 1.8l ostavlas iza sebe. U principu to su veoma dobri motori, jednom prilikom sam naisao na komentar "boxer motor je jedino sto vredi na Alfi". Ja sam dobio savet da staru Alfu ne treba sportski voziti ako hoces da dugo traje, sad ne znam koliko to zvuci logicno ali ja gledam da se sto vise pridrzavam tog pravila. Naime, taj motor pri visokim obrtajima daje sigurno duplo vise snage nego pri niskim, tako da tolika snaga jednostavno nije za stari motor. Sad, moj motor je star 12 godina, tvoj je dosta noviji pa mozes kako hoces. Vek trajanja je oko 200.000 km, pre toga nema kvarova. Nisam nikad cuo da nekom taj motor trosi ulje, vec su problemi tipa nece da upali, inace taj motor se ni nov ne moze startovati "na pola kljuca". Zupcaste kaiseve treba menjati na 40-50 hiljada kilometara, mogu da naprave dosta stete ako puknu a nisu skupi samo je mnogo tesko naterati majstora da ti to uradi - mora da skida branik, pa prednju masku, pa hladnjak da bi ih zamenio i treba mu dva dana i pola sata da to uradi - jedan dan da poskida sve sto smeta, pola sata da zameni zupcaste i jos jedan dan da sve vrati na svoje mesto. Barem tako je kod 33-ojke, mozda je kod 145-ice drugacije reseno. Sto se tice podatka da ih malo ima u autima, ne bih se slozio. Najpoznatiji automobili u istoriji su imali boxer motore. Jedan od najizdrzljivijih automobila svih vremena - VW Buba ima boxer motor. Sigurno si gledao Zandarme iz Saint-Tropez-a i smejao se nezaobilaznim vratolomijama sa Citroenom 2CV, taj automobil se proizvodio 50 godina i takodje je imao boxer motor. Imali su Porche i BMW svoje modele, zatim od Subaru-a gotovo sve sto su pravili je imalo boxer motor... Tacno je da su takvi motori gotovo izbaceni iz proizvodnje, ali ne bih rekao da su izbaceni zato sto nisu dobri, vec sto su malo skuplji od normalnih za proizvodnju i servisiranje. Ipak, taj tip motora je preziveo tamo gde se ne pravi pitanje za sitnu razliku u ceni - kod dzipova, sportskih automobila, teskih kamiona... to su V6, V8, V12 motori, nije isto ali radi na slicnom principu kao i 4-cilindricni boxer motor.
[ Horvat I @ 12.06.2006. 06:20 ] @
Nisam uspeo razumeti zasto se zove BOKSER?
[ Fuzz @ 12.06.2006. 08:29 ] @
Pa legenda kaze...

Citat:
it is often said that Adolf Hitler supposedly coined the term when he was inspecting the engine of the then new Volkswagen in World War II. When the pistons of the motor are observed from the top they resemble the fists of a boxer as he strikes them together before a bout.
[ Java Beograd @ 12.06.2006. 12:12 ] @
Raspored cilndra moze biti u jednom redu, i u dva reda. Ako su u dva reda, onda su ili V motori ili boxer motori. U principu, resenje namece velicina i oblik motornog prostora. Motor od preko 6 cilindara u redu bi bio predugacak (za neke automobile), pa je praksa da se za motor od 6 i vise cilndara pravi izvedba V. ( Sa 6 cilindara ima izvedbi i u redu i u V rasporedu. )

Boxer motor ima cilindre koji su na suprotnim stranama. Time motor dobija "spljosteni" oblik, sto je zgodno za motorni prostor pojedinih automobila. Na takvim motorima je malo komplikovanije prici svecicama, ali to je sve. Ionako, za bilo koji drugu ozbiljnu operaciju na motoru, uglavnom ga treba celog vaditi. Kazu da ti motori "trose ulje", zato sto su cilinidri na nivou ulja, ali ako su klipovi i karike u redu, ova konstatacija pada u vodu. Druga "negativna" strana je nesto komplikovanija izvedba usisne i izduvne grane.

U svemu ostalom, za boxer motore vazi isto sto i za redne ili V motore. Nema nikakve tajne, nisu ni snazniji ni dugovecniji ni bolji ni losiji.

Slavu ovog resenja rasporeda cilindara proneli su Volkwagen buba, i legendarni Porsche.
[ pctel @ 12.06.2006. 12:37 ] @
Citat:
Java Beograd: U svemu ostalom, za boxer motore vazi isto sto i za redne ili V motore. Nema nikakve tajne, nisu ni snazniji ni dugovecniji ni bolji ni losiji.
Snazniji definitivno jesu, za ostalo ne znam. Sto se tice price o potrosnji ulja, toliko sam siguran u price da boxer nece da trosi ulje da nisam NIKADA proveravao nivo ulja u motoru, cak ni kada sam kupio auto. Mozda sam previse siguran, ali sam ubedjen da bih prepoznao potrosnju ulja samim pogledom na auspuh.
[ Java Beograd @ 12.06.2006. 12:47 ] @
Snaga motor zavisi od mnogih faktora, ali sigurno ne zavisi od nacina na koji su cilindri rasporedjeni. A sto se ulja tice, nivo ulja moras periodicno da kontolises, bez obzira kakav auto imas.
[ pctel @ 12.06.2006. 13:39 ] @
Nije poenta u polozaju cilindara, vec u nacinu rada. Boxer motor radi tako sto 2 cilindra vuku odjednom, dok kod obicnog motora uvek radi po jedan cilindar, tako da u nekom trenutku vremena boxer 1.4l ima duplo vecu radnu zapreminu od obicnog motora 1.4l, pa vuce kao da ima 2.8l :-) Ipak, svaki drugi ciklus je radni, dok je kod obicnog motora svaki, pa na prvi pogled deluje da ce motori imati iste karakteristike, ali u praksi nije tako - ako se svaki drugi put koristi duplo veca zapremina to daje 30-50% bolje rezultate neggo ako se u svakom ciklusu koristi odredjena zapremina, zbog zamajaca koji deo te snage koriste pri neradnim ciklusima. Prilicno tesko za shvatiti, ali evo da navedem jedan primer iz svakodnevnog zivota - zamislimo 2 coveka koji prenose namestaj iz jedne u drugu sobu. Trebalo bi da isto prenesu nebitno da li nose svaki posebno ili obojica zajedno, ali nije - jedan ne moze sam polovinu onoga sto mogu dvojica!
[ Java Beograd @ 12.06.2006. 16:04 ] @
Ako je to toliko prosto i jednostavno, sta sprecava proizvodjace da i redne motore prave da rade dva - po dva ? I ako su ovo snazniji, tj, daju vise snage za istu radnu zapreminu, zasto onda druga resenja nisu napustena ?

pctel, strucan si u mnogim drugim oblastima, ali ovde si laik.

Uzgred, da li VW buba ima cetiri posebna kabla sa razvodnika paljenja ? Ima. To nam govori da samo jedan cilindar u jedinici vremena dobija napon za varnicu na svecici. Sto je i logicno, jer od cetiri cilindra u jedinici vremena svaki je u jednom od cetiri radna takta. I to je logicno jer se time obezbedjuje najmirniji i najstabilniji rad motora. Ponovicu ono sto znam: nema mistike, nema lazi, nema prevare, nema mitova i legendi: Snaga motora zavisi od mnogih faktora, ali sigurno ne zavisi od nacina na koji su cilindri rasporedjeni.