[ delalt @ 06.08.2006. 18:19 ] @
| Pozdrav,
ima li ko iskustva sa ovom tematikom. Recimo, napišete neki tekst koji bi se trebao
objaviti u štampanoj formi, kao priručnik ili knjiga. Nevažno kakav je tekst u pitanju,
interesuje me kako se nalazi izdavač i kako se to obično radi.
Kakvi su obično ugovori sa autorom i koliko obično autor može da očekuje procenat?
Ko obično preuzima troškove štampe, reklame, prodaje i kako se vrši procjena
uspjeha (prodaje) nekakve knjige?
Jesu li ugovori između autora i izdavačke kuće najviše tipski ili se baš dogovaraju
za svaki konkretan slučaj. Mislim, kako to izdavačke kuće rade?
|
[ Dragan Varagic @ 08.08.2006. 08:15 ] @
Veoma je važno o kojoj se tematici radi (što ne znači da se mora reći tačno o čemu se radi, dovoljno je reći oblast), obzirom da odabir izdavača, procena tiraža, cena, upravo zavisi od oblasti. Npr. kuvare izdaje jedna vrsta izdavača, druga to ne radi. Stručna literatura npr. može se prodavati za veću cenu od popularne literature.
Ugovaranje o izdavanju knjige/priručnika najviše zavisi od predviđenog tiraža i od cene koja se može postići sa izdanjem. Takođe, povoljniji ugovori se ostvaruju ako autor ulaže u neki deo izdavačkog procesa (štampa, dizajn, reklama...).
Što se tiče mogućnosti visine honorara, potrebno je pogledati (deprimirajući) primer prosečnog tiraža (500 knjiga), broj strana, kao i prosečne cene u prodavnicama - 400 din. Važno je napomenuti da veoma mali procenat izdanja prelazi tiraž od 500 primeraka. Posebno je bitno koliko treba vemena da se proda tiraž (prosečno 2 godine).
Evo primer česte kalkulacije:
500 x 400 = 200.000 din (oko 2.400 EUR)
Ako je štampanje knjige 150 din (što najviše zavisi od tiraža, papira, korica, broja strana), i ako izdavač daje 30% marže prodavcima (120 din) - što se da više, knjigu trgovci bolje prodaju (kada se sama baš i ne prodaje), ako se ne računa PDV ostaje 130 din za izdavača i za autora.
Ako autor hoće 1.000 EUR (trenutno 83.000 din), znači da po ovoj kalkulaciji mora dobiti 166 din po primerku. Ako je cena izdavanja 150 din (dosta strana, dobre korice, kvalitetan papir), i ako izdavač uzima isto 166 din, izlazna cena knjige, bez trgovačke marže je 482 din. Ako se doda 30%, to je npr. još 145 din, i tada se dobija cena knjige od 627 din.
Ukratko, knjige se isplati izdavati jedino ako je u planu da se objavi veći broj knjiga, jer tako posluju i izdavačke kuće - sa puno strana dosta kaplje. Inače, sem u slučaju da nije velika zarada po primerku knjige, izdavaštvo nije isplativi biznis za jednu knjigu. Ljudi to, na žalost, to više rade zbog slave nego zbog para.
Ako kojim slučajem hoćete sami da uđete u celu priču, troškovi očigledno nisu jako veliki, ali marža samo za distribuciju je obično oko 50%.
Znam za čoveka u NS koji izdaje stručnu literaturu koju naplaćuje 1.600 din, troškovi štampe su mu 400 din, a proda sve knjige u roku od godinu dana, do izlaska sledećeg izdanja knjige (nova verzija softvera). Knjige prodaje isklučivo pouzećem (sam sve radi), ali zato pre izdavanja sledeće knjige obavezno kupuje novu verziju vozila, plaća samostalno izdavanje knjige i ostaje mu za život (od ovog posla živi). Ovo je veoma redak slučaj.
Znači, ključno je koliko primeraka knjige vi možete prodati, a procena veoma zavisi od oblasti - ako se izdavač razume u oblast, prilično će vam tačno reći koliko možete izdati knjiga i za koje vreme ćete ih prodati. Ako se ne razume u oblast, a vi ne želite da uložite neka sredstva, budite srećni ako vam odštampa 500 primeraka.
Što se tiče ugovora, to zavisi od vas. Izdavači imaju standardne ugovore, ali u zavisnosti od toga da li ćete vi dati neka sredstva za izdavanje i od mogućnosti prodaje knjige zavisi vaša pregovaračka pozicija (o svemu e možete dogovoriti). Ako ste u kategoriji proseka, ne nadajte se da ćete mnogo zaraditi od knjige.
[ delalt @ 08.08.2006. 16:07 ] @
Hvala na baš konkretnom odgovoru,
još me nekakvi detalji interesuju.
Onaj prosječni tiraž od 500 komada je stvarno deprimirajući. Ova statistika važi samo za područje Srbije?
Kakvo je stanje u drugim zemljama ex-Yu? Postoji li kakva saradnja među izdavačkim kućama, a ako ne,
da li je autoru obično dozvoljeno da sam pronađe i drugog izdavača u drugoj državi?
Pogotovo ako se npr. stručna knjiga prevede na engleski, pa da se ponudi na inostranom tržištu?
Šta sve može uticati na startni (prvi) tiraž knjige (recimo da je to u jednom slučaju stručna tematika,
a u drugom da su nekakve priče ili kraći roman i da je autor potpuno nepoznat). Da li izdavačke
kuće imaju nekakav svoj način za procjenu tiraža ili bi autor morao prvo sam da traži nekog poznatog
u toj oblasti za recenziju, koliko se to cijeni (i kako se uopšte može biti siguran u uspjeh nekakvog romana, ili se to postiže
samo jakom reklamom?). Ovim ne gledam izdavača i autora kao protivnike, nego me interesuje pravi način da se prepozna
kvalitet i onda poveća startni tiraž ili cijena.
Citat:
Dragan Varagic: Znam za čoveka u NS koji izdaje stručnu literaturu koju naplaćuje 1.600 din, troškovi štampe su mu 400 din, a proda sve knjige u roku od godinu dana, do izlaska sledećeg izdanja knjige (nova verzija softvera). Knjige prodaje isklučivo pouzećem (sam sve radi), ali zato pre izdavanja sledeće knjige obavezno kupuje novu verziju vozila, plaća samostalno izdavanje knjige i ostaje mu za život (od ovog posla živi). Ovo je veoma redak slučaj.
Da li je u ovom slučaju potrebno registrovati nekakvu agenciju za prodaju, dopunsku djelatnost..., na koji način
on to radi? Možete li dati naslov neke od njegovih knjiga, ili nekakav kontakt?
Copyright (C) 2001-2024 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.