Evo jednog odlicnog teksta - koji cu ja da "upotrebim" kada budem polagao za A
Citat:
Teks napisao AndrejP
Preuzeto sa:
http://www.bjbikers.com/index.php?contentid=63
U zelji da pomognem mladjima koji tek treba da se upuste u dobijanje A kategorije, pisem ovaj konacni vodic nadajuci se da ce nekome pomoci, a da ostalima nece biti preveliko smaranje.
Posto u uvodu svih knjiga, vodica i prirucnika pise nesto o strucnim kvalifikacijama autora, da kazem evo i ja: JUCE SAM POLOZIO A KATEGORIJU, te sam kvalifikovan da vas malo smaram sa ovom temom he he...
dakle ovako: STA COVEK KOJI HOCE DA DOBIJE A KATEGORIJU MORA SVE DA URADI?
Prvo sto mora jeste da ima vozacku dozvolu B kategorije, ili PSP potvrdu, posto bez nje ne moze da dobije probne tablice. Dakle, za one mladje, prvo regulisite PSP pa onda idemo dalje.
Nakon toga, mora da se obavi lekarski preglewd, bez obzira da li imate vazecu B kategoriju. Iako je ovo besmisleno, mora da sde uradi. Pregled mozete da uradite u bilo kom Domu Zdravlja u kome postoji odeljenje za Medicinu Rada, pregled traja kao i za kola oko 20 efektivnih minuta u 3-4 sobe, tako da cete sa cekanjem verovatno biti kod lekara oko sat-dva. Preporucujem da dodjete sto ranije ujutro, tako se smanjuju sanse za dugo cekanje. Sam pregled je jednostavan, i u principu svaka prosecno zdrava / normalna osoba ce ga proci.
Sledece jeste - motor na kome se polaze. Motor mora imati vise od 50ccm i mora biti sa menjacem. Dakle skuteri otpadaju kao varijanta. Preporuka mnogih koju sam i ja usvojio jeste da se izabere sto manji motor, sto laksi i sto upravljiviji, zbog radjenja osmice na poligonu. No, idemo dalje redom. Motor mozete nabaviti na dva nacina: jedan je naravno da ga kupite, i da glasi na vase ime, a drugi je da ga pozajmite, ali onda morate imati ovlascenje na kome vas vlasnik (pravi, formalni vlasnik, a ne onaj od koga ste kupili motor) ovlascuje da ga koristite, i to recenicom ovlascenje se daje u svrhu obuke i polaganja za A kategoriju. Ovlascenje se mora overiti, a to se radi u Opstini ili u Sudu, i kosta oko 350 dinara, zavisno gde overavate.
Kada ste nabavili motor, uzimate L tablicu. Ona se dobija u SUPu, a procedura ide ovako: treba vam fotokopija licne karte (i original na uvid), fotokopija saobracajne dozvole (i original), ako nije na vase ime - overeno ovlascenje za motor, fotokopija vozacke dozvole (i original), kao i dve uplatnice, za Republicku Administrativnu Taksu i neku Taksu za Izdavanje L Tablice. Ovi nameti ce vas izaci sve ukupno oko 2800din, u SUPu. Kada platite to i podnesete sva dokumenta na uvid, dobicete L tablicu, na 10-15 dana. Mozete da je vratite tacno kad vam kazu, a mozete i da produzite, ali svaki dan vise kosta jos 150 dinara. Za druge gradove naravno ne znam, ali u Beogradu tablica i sve ovo oko papira se zavrsava u Ljermontovoj, idete na DESNI ulaz (onaj sluzbeni, gde nema guzve) i sve sto vam treba pise na ulazu, a sama predaja papira i dobijanje tablice se radi u sobi 33, na prvom spratu (pored koje je policijska kantina, jupiii!)
E sad, kad ste sve to prikupili i dobili L tablice, idete u Auto Skolu. Ja sam isao u skolu na Novom Beogradu, prvo zato sto su mi prijatelji preporucili, a drugo zato sto je sve ravno, siroko i jednostavno za polaganje, ili bi bar trebalo da bude. Medjutim, ispostavice se da polaganje ponajvise zavisi od policajca koji vam 'upadne'... U svakom slucaju, u auto skoli cete dati lekarsko uverenje, ponovo ovlascenje, potvrdu o L tablicama, licnu kartu, vozacku i - oko 3500-4000 dinara.
I to je to, mozete da pocnete da vozite i da se (samo)obucavate. Ovde moram da primetim: dali ste oko 100 Evra a niko vam nista nece pomoci, sem onako sa par saveta, morate da se potpuno oslonite na prijatelje.
Kad prodje vreme i izvozate svoje, vratite L tablicu i overe vam potvrdu koju su vam dali pri izdavanju iste, i napisu da ste je vratili. Time je vasa obuka zavrsena i mozete da u auto skoli prijavite polaganje.
POLAGANJE TEORIJE: u principu, sastoji se od teorije i prakse, opet bez obzira imate li B ili PSP. Prvo naravno polazete teoriju, i jedino sto je dobro to je da ako imate B ili PSP ne polazete sva 4 lista, nego samo 2, dakle ne polazete ona dva teorijska lista sa dosadnim pitanjima tipa koliko pilecih govanca moze da predje guma na prednjoj 'osovini...' i slicne basmislice. Pitanja su inace lako dostupna, ne morate da ucite iz knjige nego trazite u auto skoli pitanja i dobicete ih na CDu, i to spakovana u lep program, koji se interaktivno uci - kad kliknete na tacan odgovor on ce pozelenete, a ako je netacan bice crven... vrlo lepo i lako. Kada polozite teoriju, 7 dana kasnije polazete praksu.
POLAGANJE VOZNJE: Polaganje voznje se sastoji iz poligona i voznje u saobracaju. Poligon se sastoji (sto vam svako kaze drugacije) iz: kretanja po pravoj liniji uz promenu brzine, zaustavljanja na zaustavnoj liniji i 'osmice'. Ovde je naravno jedini problem osmica, odnosno nije nikakav problem ali prosto mora da se vezba. Trebace vam neko vreme da je savladate, meni su trebala 2 dana da je uradim (odnosno 2 vezano, jer na ispitu morate da uradite 2 vezano, bez spustanja nogu na asvalt), nekima treba vise, nekima mozda i krace. U svakom slucaju uz malo vezbe nije nikakav problem. U principu, bitno je da motor opise formu osmice po asvaltu, sirina luka nije toliko botna, tolerise se poprilicno odstupanje od zamisljene putanje, ali ne smeju da se spuste noge. Kada zatim izadjete u saobracaj, morate da vozite strogo po pravilima, a evo par bitnih napomena:
1. motor mora da ide DESNOM STRANOM TRAKE, odnosno da prati desni trag tockova automobila, sve vreme.
2. Obavezno treba pogledati iza sebe OKRETOM GLAVE pre nego sto se da zmigavac i krene u prestrojavanje.
3. NEMA PRESTROJAVANJA PREKO PUNE LINIJE, NA PESACKOM PRELAZU I NA RASKRSNICI, za to se odmah pada.
4. Kada radite polukruzno okretanje, uvek se ide U SVOJU TRAKU, dakle ako ste bili u traci skroz levo, raditi polukruzno npr oko ostrva i morate da udjete opet u traku koje je SKROZ LEVO, inace se pada...
5. POSTUJTE SVE PROPISE, odnosno sve po PSu - prestrojavanje se radi traku po traku sa pauzom izmedju, brzina samo u skladu sa znakovima, pesaci na pesackom moraju da se propuste itd...
Ako ste sve ovo lepo uradili, polozili ste - ili bi barem tako trebalo... Ja sam imao nesrecu da 2 puta padnem jer mi je zapao neverovatan policajac, koji je 'rodjen mrzovoljan' i koji ni sam nije znao sta zapravo hoce, sem sto je imao broj ljudi koji mora da mu padne na ispitu, tako da sam dva puta padao na neobjasnjiv nacin i bez pravog razloga (dobro, prvi put sam stvarno nepropisno skrenuo, ali drugi put me je bas oborio 'for the fun'). Dakle ako imate srece, naletece policeman koji je OK i koji ce vas uz korektnu voznju odmah pustiti. Ako nemate, mozda cete se malo nervirati, ali stalno imajte na umu da cete kad budete polozili za A moci da sprzite neki CBR - GSXR - ZZR sa 260 do Novog Sada... UPS! Jel sam rekao 260? Ma mislio sam 60
NA KRAJU, ZELEO BIH DA SE ZAHVALIM PRIJATELJIMA IVANU_BJB, DEXTERRU, IGORU XT, NESHI TL, KYMCU SUPER9, kao i najvecem grand masteru Yodi NEVERU, NA POMOCI I NESEBICNOM ZALAGANJU DOK SAM UCIO I POLAGAO VOZNJU. Naravno, da se zahvalim i JASMINKU VIR i cika policajcu koji me je juce nije oborio.
EDIT: Upravo primetih da sam skroz otisao u OT ali nema veze i ovo ce valjda koristiti