[ zorpetus @ 17.12.2006. 09:58 ] @
Izgleda da je prava zima pocela. Za koji dan ce verovatno i sneg, a i praznici za koje ce mnogi od nas pozeleti da odu malo na obliznju planinu, na skijanje i sl.

Naravno da treba proveriti antifriz (ko nije vec to uradio do sada ), namazati gume na vratima sa glicerinom ili sl. da se nebi smrzavale i lepile, sipati neki preparat protiv smrzavanja i u brave, proveriti gume (najbolje montirati zimske i to sve 4 ako se moze...), staviti neki asovcic u gepek da se nadje, staviti karton preko sofersajbne preko noci da se nebi smrzla, kretati iz druge ili trece brzine na snegu (kako auto nebi "proslajfovao" ako se zaglavi)... itd.

Ima li jos slicnih saveta, posebno za voznju po snegu i klizavom kolovozu zimi?



[Ovu poruku je menjao momsab dana 15.01.2007. u 20:23 GMT+1]
[ HoT_Steppa @ 17.12.2006. 10:30 ] @
Naci neko staro cebe, i ako auto stoji napolju stalno, obmotati oko akumulatora kad se ne koristi, tj. kad se ne vozi.
Premazati glicerinom stakla iznutra da ne magle. Proveriti grejac zadnjeg stakla da li je ispravan. Proveriti da li radi grejanje kabine, klima da li je 100 % ispravna.
Ako imate dizel, proveriti sve grejace na motoru, dovoljno da jedan ne radi, pa da bude problema.
Parkirajte auto tako da bez mnogo manevrisanja mozete da krenete ako bude smetova, kao i da mozete da upalite na gurku ako zatreba.
[ StORM48 @ 17.12.2006. 13:31 ] @
Nikako ne ohrabrivati početnike (i one bez iskustva na ledu/snegu) da krenu put planine, da prvi put uče vožnju u takvim uslovima, jer je to pravi način da se nikada ne vrate kući.

Ako nikada niste vozili po klizavom terenu, OBAVEZNO zatražite od iskusnijeg prijatelja/rođaka da Vam pomogne da naučite način upravljanja.

-Nikada se ne koči naglo.
-uopšte ređe koristiti kočnicu (motorno kočenje je jedino prihvatljivo na snegu, pri čemu ćete kočnicu da pritisnete vrlo blago, tek pri potrebi da konačno i potpuno zaustavite auto),
-imati apsolutno ispravnu ručnu kočnicu, jer ona može da spasi glavu u slučaju potrebe za naglim zaokretom,
-kretanje isključivo sa što manjim gasom (po mogućstvu na ler-gasu), po potrebi u drugoj
-ne pokušavajte da skrećete dok kočite, jer točkovi nemaju liniju kretanja (auto će, po klizavom terenu, nastaviti da se kreće pravolinijski, čak i ako vrtite volan).
-ako imate pogon na zadnje točkove, stavite zimske gume makar na pogonske (zadnje, jel') točkove,
-po potrebi opteretiti zadnji deo vozila nekim teretom, ako je auto sa pogonom na zadnje točkove (hint: džak peska će učiniti da se ovakav auto znatno teže okrene kao ringišpil)
-trudite se da ne zaustavljate na uzbrdici, jer će to najverovatnije rezultovati nemogućnošću kretanja (moraćete da se vratite do ravnine, pa onda ponovo),
-proveriti tečnost za pranje stakala (eliminisati vodu zamenom koja ne mrzne na jako niskim temperaturama).
-ispod sedišta držite čistač stakala, jer ako sve bude zatrpano snegom, nećete moći da otvorite gepek.
-pri parkiranju, izbegavajte da auto "spustite" preko ivice puta (ako je put viši u odnosu na ostatak terena), jer uspinjanje preko ivičnjaka može biti teško, do nemoguće.
-pri kretanju po gradu, planirajte rutu tako da vas put vodi što ređe po velikim uzbrdicama. Nizbrdice su manji problem.
-obavezno proverite ispravnost brisača, jer pri vejavici oni nemaju zamenu!


Toga sam se dosad setio. Inače, obožavam da vozim po snegu. Nemam pojma zašto.

Pozdrav
[ bakara @ 17.12.2006. 18:52 ] @
A neko univerzalno uputstvo kako voziti sa vozilima koji su opremljena ABS,ESP i EBD sistemima...?
Ta sva uputstva su obicno za vozila bez ovih sistema, a (po meni) ti sistemi zimi samo smetaju...
[ ilkebgd @ 17.12.2006. 20:06 ] @
Zanimljivo pitanje bakara. Nemam te sisteme na kolima ali bih voleo da cujem kako se ponasaju prilikom voznje po snegu recimo.

a sto se tice pocetnog pitanja, ja imam obicaj da kad meteorolozi najave prvi ozbiljniji sneg oteram auto na vikendicu- u garazu i ostavim ga da stoji tamo sve do proleca. naravno oteram ga potpuno cistog. vec godinama tako radim i mislim da je to najbolje i za mene i za auto.

voziti auto zimi, po snegu i ledu je zaista traumaticno. prvo sto to uopste nije brz nacin stizanja na posao recimo- treba prvo sastrugati led i sneg sa svih sva stakala, ocistiti ceo auto od snega ako e recimo po noci padao pa onda zagrejati auto i tek onda krenuti, a dok sve to uradis autobusom ili taksijem mozes vec da predjes nekoliko kilometara. dalje, u zimskim uslovima je mnogo veca mogucnost da dodje do chukanja ili ne daj boze sudara, auto brze propada ako se vozi zimi itd.

Zato zimi u gradu koristim GSP i taxi, a za odlazak na zimovanje UVEK autobus. svake godine gledam na Kopaoniku samouverene vlasnike izuzetno skupih dzipova kako dozivljavaju razlicite vrste problema, a o obicnim automobilima i da ne govorim.
[ cozmo_im @ 17.12.2006. 21:04 ] @
Ilke, ja recimo problema nikad nisam imao sa autom zimi. Niti imam problema pri voznji po snegu. Potpuno je isto kao i po suvom, ako si odgovoran vozac i shvatas to ozbiljno.

Nikad nisam zaslajfovao po snegu, niti se klizao autom. Gledam 5 automobila ispred i 5 iza mene i takvom voznjom nikad problema nisam imao.

Sto se tice pripreme auta za zimu:

1. Ulje i filter pod obavezno, minimum 10W40 ulje.
2. Proveriti stanje akumulatora i guma (da li sara zadovoljava kriterijum, da li su tockovi balansirani).
3. Kod benzinca proveriti:
svecice, filter za gorivo, filter za vazduh, klinasti kais, creva sistema za hladjenje, nivo i kvalitet antifriza, razvodnu kapu, kablove, osigurace, nivo ulja za kocnice, nivo ulja za hidro kvacilo (ako ga ima)...
4. Kod dizela: filter za dizel, ispravnost rada pumpe za ubrizgavanje, da li ima vlage u sistemu, grejace, kompresiju motora, klinasti kais i sve ostalo sto sam gore naveo a da nije vezano za struju.
5. Kocioni sistem
6. Ako imate klasicnu bravu, sredstvo (glikol ili grafit) za odledjivanje.
7. Grebalice za led i WD40.
8. Proveriti servo volana i klima uredjaj
9. Naravno - sistem za ventilaciju i grejanje i grejac zadnjeg stakla
10. Brisaci i metlice, kao i ispiranje stakla, da nije zapuseno.
11. Svetlosne grupe
[ salico @ 17.12.2006. 21:38 ] @
Naj bolje je, bez obzira imao auto abs i ostale dzidzbidze, ako vozac nema iskustva sa voznjom po snegu, da ode na neki prazan parking ili slicnu siroku ravnu povrsinu i tamo se "izdivlja" pri laganoj brzini. Pod tim izdivlja mislim na to da koci naglo, naglo menja pravac i ostalo. Tako ce naj bolje upoznati kako se auto ponasa u zimskim uslovima i izbeci iznenadjenja. Preporuka je to raditi u dubljem snegu a sa sobom povesti par ortaka da poguraju kad zaglavi :) Inace od "zimske opreme" kad se vozi po snegu, vrlo je korisno imati lopatu ili nesto sto podseca na nju. Ja je nisam imao pa smo se ja i ortak dobrano smrzli dok nismo odglavili auto. Zaglavili se van naseljenog mesta na sred asfaltnog puta. Likovi sa ralicama bili u strajku....
[ StORM48 @ 18.12.2006. 13:23 ] @
U vezi vožnje automobila opremljenih aktivnim sistemima protiv proklizavanja...

Nisam primetio nekakve posebne razlike, osim što ovi sistemi (ASR/ESP) nekada pružaju blago prenaglašene, bolje vozne karakteristike. Kad kažem prenaglašene, mislim na ovo - Sa Pežoom 307 2.0HDI sa kompletnom opremom, isključivanje ESP-a rezultuje gotovo neupotrebljivim voznim karakteristikama. Sve deluje mnogo nestabilno ili lako se zaglavi u snegu, jer je motor vanserijski snažan u poređenju sa masom/veličinom karoserije. Kada je ESP uključen, vožnja je definitivno lakša, ali je neophodno određeno prilagođavanje. Pri skretanju od 90 stepeni (u ulice pod pravim uglom), zaokret je gotovo duplo manji nego kada je put suv. Nisam sasvim siguran zašto se ovo dešava, ali se ceo auto ponaša poput onih autića iz luna parka. Ovo me često zbuni kada padne prvi sneg.

Drugi automobili (Audi A6 2.6 benzinac, na primer) uopšte ne reaguju drastično različito (kao što to radi 307-ica), osim što je potrebno biti znatno obazriviji zbog silovitog kočenja koje proizvodi ABS (skraćenica Antiblock Breaking System ne radi baš uvek tako, pa naglo kočenje pri klizavom terenu ipak ume da zanese auto, tako da ABS nije svemoćan), kao i kod pritiskanja gasa, zbog snažnog motora koji proklizavanje čini vrlo verovatnijim, pa je oprez pri kretanju obavezan. Inače, ovaj auto je daleko najupotrebljiviji za klizave terene iz klase velikih limuzina. Prvenstveno zbog prednje vuče i dobro balansa mase (težište je na idealnoj sredini, nisko).

Nekim automobilima sa zadnjim pogonom (Omega B 2.0 dizel, karavan, konkretno) nikakvi sistemi ne pomažu, ukoliko je teren klizav. Okretanje je vrlo verovatno, ako ga ne opteretite pozadi, a ispod sloja snega ima leda.

Nešto veći BMW-i (520TDS, 2001) se relativno lako bore sa snegom, ako vozač ne drema dok vozi, čemu doprinosi ASR sistem, ali uz obavezne zimske zadnje gume (uz eventualno opterećenje).

Tramvajske šine i inače predstavljaju klizavu podlogu za većinu automobila, čak i po kiši. Po snegu je potrebno još više opreza, a ASR/ESP opremljeni automobili gotovo da "ne raspoznaju" razliku između šina i ostatka ulice, tako da je u njima vožnja preko šina daleko manje opasna i sklona iznenadnom menjanju putanje kretanja.

Iz sveg srca preporučujem nošenje ašovčića (koji je nekoliko ljudi već pomenulo), ali i malu plastičnu lopaticu za đubre, za brzo otkopavanje auta iz snega (onog koji padne NA auto).

Pozdrav
[ vladd @ 18.12.2006. 14:43 ] @
Za "taj" 520 treba dva dzaka cementa u gepeku.

Zimske uslove treba podeliti u vise vrsta. Prvo na zone gde se cisti i gde se ne cisti, pa onda grad (da ne kazem "civilizacija") i priroda, manja mesta, slabija "zimovalista.

Zatim, samo solidan auto, odrzavan, moze da se uhvati u kostac sa zimom. Zamena ulja i filtera nece puno pomoci ako je instalacija "budzena" ubacivane "muzike" od nekoliko "stotina W", npr. Sve sto je lose uradjeno, ili "zakinuto" pri montazi, "pokazace" se u ostrim uslovima.

Izlazak u prirodu ne bih preporucio bez vece ekipe, asova, sajli i lanaca, sredstava za komunikaciju i bar jednog 4WD vozila. Sve ostalo je avantura, sa mogucim gadnim posledicama.

Voznja po gradu, bez obzira na kolicinu padavina, nije predstavljala nikakav problem za standardno odrzavan auto (bez "usteda" tipa neka accu progura jos ovu zimu..ili imas na tom i tom mestu jeftine polovne gume), svaki "jeftin" deo, kao i deo "na izdisaju", koristi zimu da ugine.

Vozac treba da obrati paznju na vidljivost, na inerciju vozila, i tada ce mu pomoci i abs i esp, ali ako to zanemari, nema tehnike koja to moze da "ispegla".

Sto vise snage i sto manje obrtaja na tockovima. Kocenje motorom je cesto efikasnije nego "zabadanje" kocnice.

Manje iskusni vozaci bi trebali da vezbaju, negde (ja sam sa drustvom vezbao na starom aerodromu, ili nekoriscenom parkingu), zanosenje i ispravljanje vozila(da ne kazem bas drift), ili da jednu kracu relaciju predju (bez ometanja saobracaja) a da ne koriste kocnicu. To je solidna vezba, za eventualnu voznju po "debelom" snegu.

Poz.
[ ilkebgd @ 18.12.2006. 20:23 ] @
Evo odgovora na gornju dilemu- doduse samo za ABS.

"Dakle, na podlogama sa dobrim koeficijentom trenja, poput asfalta, većina vozila opremljena sa ABS–om ima kraći zaustavni put od onih bez njega, bilo da je u pitanju suv ili vlažan kolovoz. Iako je primenom naprednih tehnika kočenja moguće postići slične rezultate i bez ABS-a, ovo iziskuje visoku veštinu vozača. po pljusku ili snegu, ABS produžava zaustavni put. U ovim uslovima blokirani se točkovi ukopavaju, i brže zaustavljaju vozilo od onih koji se okreću. Sa najvećom razlikom ABS gubi na ledu, gde se točkovi veoma lako blokiraju, te se zaustavni put značajno produžava.

Ilustracije radi, evo i podataka objavljenih u finskom automagazinu Tekniikan Maailma na koje se poziva i Wikipedia.

Zaustavni put sa 80 km/h:

Suv kolovoz - bez ABS-a 45 m/sa ABS-om 32 m;

Sneg - bez ABS-a 53 m/sa ABS-om 64 m;

Led - bez ABS-a 255 m/sa ABS-om 404 m."


Izvor: http://www.b92.net/automobili/...204115&yyyy=2006&mm=07
[ Shomi-1 @ 18.12.2006. 21:45 ] @

Gledao sam kod nekih mercedesa, imaju uredjaj za programiranje grijanja kabine. Ima jedan lcd na kojem setujes vrijeme kad da se ukljuci. Na primjer ujutro kreces na posao u 7, dan prije podesis da se taj uredjaj aktivira npr u 6 i 40, i kad dodjes da sjednes u auto, nema snijega na staklima(dok svi ostali na parkingu "grebu" led sa stakala), kabina je topla a mislim i da je antifriz u motoru zagrijan tako da nema hladnog starta(nisam siguran ovo za antifriz).
[ bakara @ 19.12.2006. 00:13 ] @
Ehh..zasto sam ono pitao za abs i ostalo...
Pre 3 godine, sam ja tko vozio po zimi dobro opremljen sa abs i esp i dobrim pirelli gumama, auto se super ponasao nikada ni najmanje nije proklizao, dok jednog dana nija pala ledena kisa, a ja naviknut da auto ne kliza, malo jace skrenem i on produzi pravo...ja na kocnicu, a on ne staje...i zabi se u stub pored puta...
Kljucno je pitanje kako se treba ponasati kada se aktiviraju ABS i esp, jer se ta reakcija definitivno mora razlikovati od one na automobilima bez tih sistema?

Moj konacan zakljucak je da mi je esp i abs samo odmogao, jer da nisam imao njih ja bih jednostavno pazljivije vozio, ali abs po pravilu ne mozete iskljuciti, a zimi bas ume da smeta.

PS:
@ilkebgd
Veceras sam video opet karambol na tvojoj "omiljenoj" raskrsnici...u zemunu!
[ bakara @ 19.12.2006. 00:25 ] @
Citat:
Shomi-1: Gledao sam kod nekih mercedesa, imaju uredjaj za programiranje grijanja kabine. Ima jedan lcd na kojem setujes vrijeme kad da se ukljuci. Na primjer ujutro kreces na posao u 7, dan prije podesis da se taj uredjaj aktivira npr u 6 i 40, i kad dodjes da sjednes u auto, nema snijega na staklima(dok svi ostali na parkingu "grebu" led sa stakala), kabina je topla a mislim i da je antifriz u motoru zagrijan tako da nema hladnog starta(nisam siguran ovo za antifriz).

Taj uredjaj se popularno zove Webasto, po jednom od proizvodjaca tih uredjaja i sluzi samo za grejanje kabine

How does BlueHeat® work?

Once activated, BlueHeat® Coolant Heater draws power from the vehicle's battery and fuel from the vehicle's fuel tank. BlueHeat® burns the fuel to create heat. Circulating the engine's coolant, BlueHeat® heats the coolant and delivers it to the heat exchanger. Heat is transferred and warm air is distributed to the vehicle's interior, defrosting windshields and creating a comfortable environment. The heated coolant is then circulated through the engine before returning to the BlueHeat® heater, providing a pre-heated engine, and completely eliminating the need for damaging cold starts.

The BlueHeat® Air Heater, once activated, draws fuel from the vehicle's fuel tank and burns it to create heat. The Air Heater then blows heated air into the vehicle.

[Ovu poruku je menjao bakara dana 19.12.2006. u 01:36 GMT+1]
[ StORM48 @ 19.12.2006. 16:40 ] @
@bakara
Nažalost, nisi jedini koji se zbog "sistema bezbednosti" proveo k'o bos po trnju. Jedan moj prijatelj je tako umalo nastradao spuštajući se od Slavije prema Autokomandi, kada mu je blokirao prednji desni točak (Passat 1.9TDI, '99) kasnije je utvrđeno da je ABS zeznuo stvar, u kombinaciji sa kompjuterom), što je proizvelo efekat ringišpila, koji se odvijao od početka one metalne ograde, pa skroz do semafora. Čovek se toliko uspaničio, da je još snažnije stisnuo kočnicu, ali srećom to nije proizvelo dodatni efekat.

Znači, pamet u glavu, redovne kontrole auta i bez previše oslanjanja na elektroniku!

Pozdrav

P.S. Drago mi je da si živ i zdrav! :)
[ vladd @ 20.12.2006. 20:24 ] @
Upravo tako ide prica. I kada abs otkaze, u "pozadini" je ljudska greska. I abs i esp su na "pocetnom" nivou razvoja, pa jos razvoj ide u smeru da bude sve sto jeftinije. Previse oslanjanja na tehniku, znaci da vozac sve manje kontrolise vozilo i "prepusta" se "pomagalima".

Ne bih da "polemisem" sa novinarima, od mnogih nesto vise znam, a znam i da cesto lupetaju, ciljno, da li zbog honorara, nije ni vazno, ili dramaticno uvelicavaju neke detalje, nevazne, ali slabo se "uci" na tom "uzetu" (rece Njegos "spuscavah se ja niz vase uze, umalo se uze ne pretrze).
Doticni tragovi i "putevi" kocenja u principu su nebitan podatak, da ne kazem samo zbog razloga vozila koje oni testiraju i onog u kome se nalazi svako ko vozi. Bitnije je reagovati na vreme, i korektno, nego se zaliti, novinaru, kako je tvoj auto imao 30% duzi trag, tvoje gume bile za sneg a kocenje po kisi.

Kao sledece bitno, smatram da "zabadanje" kocnice po ledu nije bas preporucljivo, sa ili bez esp-a ili abs-a. Da ne popujem, i ta "pomagala" treba nauciti koristiti, kao i samu voznju. Ako se skoci na pedalu, treba biti ladne glave i pustiti je, bar kad treba. Koristio sam naglo kocenje na snegu, za skretanje, kada tockovi naprave "nanos", i auto lakse skrene. Naravno, pri 20 na sat.

Zato sam i "davio" o inerciji vozila kao bitnijoj stvari od "puta kocenja". Koliko je vazna "inercija" je i podatak da vam pri 80 na sat glava ima inerciju (kolicinu kretanja) ekvivalentu nekoliko stotina kila (zavisi i od "glavonje" ), pa i pojas i erbeg postaju "opasni", jerbo vrat ne izdrzava sve to.
Savladjivanje vestine koriscenja inercije nije lak posao, ali je najkorisniji u zimskim uslovima, ili u zabavi "drift", gde se prebacivanjem tezista i proklizavanjem uvodi auto u specificnu kontrolu, zabave radi, naravno.

BTW da l je meren put kocenja kada se auto zaokrene bocno, i to je realnija reakcija volan+ kocnica nego samo koci pa sta bog, gume i paknovi, ili rucna koja se "provukla" na tehnickom, daju.

Poz.
[ ypow @ 21.12.2006. 17:28 ] @
Da se ubacim da dodam, kad sam polagao za kamion, dopunski cas mi bio bas po mecavi. "Tehnika" koju mi je preporucio instruktor je da naglo uzastopno stiskas kocnicu i pustas. Tako neces dozvoliti da se vozilo zanese, a imaces kakvo takvo kocenje (bolje nego nikakvo).

Sto se tice iskustva. Ja kao vozac kome je ovo prva samopstalna zima u vozilu, da kazem da sam bas neiskusan. Ono driftovanje sam mislio da mozes da sretnes samo po igrama i to pri 100 na sat. Ali...
Sad kako je pao 1. sneg lepo odem do jednog parkinga koji služi i kao poligon za polaganje vožnje. Tek posle par krugova sam shvatio da čak i sa 5 na sat, i sa ne masivnim autom molžeš i te kako da se zaneseš, i da ne možes svako zanošenje da ispravis.

Generalno, dobio sam malo na radu ruku, bar za ne daj bože situacije. A još važnije, video sam kako mi se auto ponasa u raznim situacijama.

Poz.
[ RAMBRAKER @ 21.12.2006. 17:35 ] @
@ bakara , ABS se moze iskljucicti na nekim automobilima , bar sam tako video na MB ML ...... takodje se moze iskljuciti i ESP (kao sto si rekao) , sto se tice ESP-a , on je ipaq dobar , imao sam prilike da se provozam sa i bez njega .....
[ StORM48 @ 21.12.2006. 17:36 ] @
@ypow
To što Ti je instruktor "instruisao" je malo pogrešno - ili si pogrešno čuo, ili je on pogrešno rekao. Više uzastopnih stisaka da, ali ne i naglih/snažnih, već što laganijih. Tako se savladava sila inercije, točkovi se ne blokiraju i izbegava se zanošenje. A najbitnije je maksimalno se uzdržati od okretanja volana pri kočenju, koliko god je to moguće.

@RAMBRAKER
U vezi sa ESP/ASR sistemima se donekle slažem. Ustvari slažem se u potpunosti. Jedino što je evidentna situacija da automobili koji poseduju ESP jesu stabilniji u takvim situacijama, ali je činjenica da su daleko neupotrebljiviji pri ISTIM tim situacijama, kada im je ESP isključen. Tačnije, fakat su automobili bez tih sistema lakši za upravljanje, nego automobili sa isključenim pomenutim sistemima.

Čudno, ali je tako. Ovo ipak, ne važi za SVE ESP/ASR opremljene automobile, ali važi za veliku većinu najprodavanijih. Barem onih koje sam ja imao prilike da probam.

Pozdrav
[ vladd @ 23.12.2006. 17:13 ] @
@Ypow
To sto ti je instruktor rekao da kocis "naglo", sa kamionom, to je iz drugih razloga. Kamionima (fap, dajc i ta vrsta, pa i za neke novije "krstarice" vazi) se malo drugacije upravlja nego autom. Kocnicama se naglo koci i smanjuje brzina, posto dugotrajno "meko" kocenje moze da zapali paknove i nema kocnice. Pogotovo sa prikolicom i teretom. Znaci naglo se smanji brzina i sa medjugasom (za sinhro ne vazi) prebaci u odgovarajuci stepen. Zato i mozes da vidis kamione kako i uz i niz planinu puze, nije da nemaju snage, nego veci deo puta (da ne kazem 99%) koriste motor kao kocnicu.
U "ublazenoj" verziji se moze primeniti kod auta, kocenje motorom po snegu sa sto manje koriscenja kocnice. A i dobra vezba za novajlije u svetu voznje.

Poz.