[ milovank @ 09.05.2007. 18:47 ] @
Zanima, me postoji li nesto u toku eksploatacije sto treba raditi da bi se turbini produzio vijek do remonta? Kazu da na pasatima 1.9TDi (2000.god), turbina obicno strada posle 200 000km.
Mislim kao za pumpu, sto sam procitao na forumu, da je dobro nasuti 0.5l ATF ulja na pun rezervoar. Je li ovo tacno i koliko cesto to raditi?
[ cigo bos.brod @ 09.05.2007. 19:20 ] @
nebih ti preporucio ATF da sipas u rezervoar nikako vec ako bas hoces naspi nekog motornog ulja ali ATF nikako.....
[ milovank @ 09.05.2007. 19:29 ] @
I meni je bilo cudno, ali na forumu sam nasao u temi "1.9TDI počeo da dimi", ovako napisao millko "inace u svojoj bransi jako dobar mehanicar rekao savjetuje na pun rezervan nasuti pola litre atf ulja!"
Jel se turbina podmazuje naftom?
[ Doberman @ 09.05.2007. 20:11 ] @
Za dizelase sa bosch pumpom neki sipaju pola litra dvotaktola na pun rezervoar, kazu da se tako produzuje vek pumpe,ja licno nisam probao.Sto se tice turbine auto nebi trebao da teras u visoke obrtaje dok se ne zagreje na radnu temperaturu i kad stanes nebi trebalo odmah da ugasis motor nego da pustis 20-30 sekundi da radi na leru,ovo narocito vazi posle zustrije voznje jer na taj nacin omogucavas podmazivanje turbini koja se okrece velikim brzinama da smanji broj obrtaja dok se podmazuje.Turbinu podmazuje ulje iz motora ,tako da to sto sipas u rezervoar nema nikakav efekat na turbinu.
Pozz
[ bakara @ 09.05.2007. 22:18 ] @
Ne znam za vas, ali ja u svoj rezervoar sigurno necu sipati nikakvo ulje koje je majstor mika preporucio...
Razlog je jednostavan...proizvodjac ne preporucuje da sipate bilo sta drugo osim dizel goriva, ako je turbini dosao kraj pola litre ulja je sigurno nece spasiti...

A bas bi voleo da vidim da neko sipa dvotaktol u nekog novijeg dizelasa i da pita u servisu sta ce mu biti sa garancijom
[ Doberman @ 09.05.2007. 22:33 ] @
Ja sam na pocetku naglasio da to neki majstor mika predlaze za dizelase sa bosch pumpom (stariji dizelasi koji su proizvedeni 80-ih i pocetkom 90-ih) i takodje sam napisao da licno nisam probao a sad da dodam i ne bih.
Nadam se da sam sad bio dovoljno precizan.
[ njinsa @ 09.05.2007. 22:36 ] @
prvenstveno je bitno da koristis dobro ulje,a zatim uz ovo sto je doberman naveo ne forsiras auto naglim gasom dok si ispod otprilike 2200-2300 obrtaja,tj. dok ne izadjes iz turbo rupe! takodje ako uocis da ima nekih sitnih problema sa turbinom,mozes je ocistiti i time si miran narednih 15000-20000 km! a ovo sa dvotaktolom smatram za cistu ludost!
[ milovank @ 09.05.2007. 22:37 ] @
Hvala na odgovorima! Sad ne znam sta cu raditi po tom pitanju, ali sigurno znam sta necu. Pozdrav
[ npetrovic @ 19.05.2007. 10:43 ] @
Gospodine kao i svi delovi motora tako i turbo kompresor se haba u toku eksploatacije.Naime treba ispuniti nekoliko uslova da bi i turbina dozivela svoj maksimalni radni vek,1.Ulje koje koristite treba da zadovoljava specifikacije proizvodjaca automobila koji imate jer se turbina podmazuje samo ali samo uljem iz motora,2.Posle rada motora na visokim brojevima obrtaja nikako se ne sme iskljuciti motor zato sto se turbina okrece velikom brzinom i kada ugasite motor prestaje rad pumpe za ulje a samim tim i podmazivanje a tada se turbina okrece bez podmazivanja,posto oslonce u kucistu ima na kliznim lezajima dolazi u tim trenutcima do ostecenja odnosno povecanja zazora sto kasnije prouzrokuje potrosnju ulja kroz turbinu i losijim performansama motora.Nikako nemojte sipati bilo kakva ulja u dizel gorivo samo rizikujete da ostetite sistem za dovod goriv apa ma kakav da je i koliko da je star sto je noviji to je potencijalna havarija veca.
[ bakara @ 20.05.2007. 13:01 ] @
Citat:
npetrovic: GPosle rada motora na visokim brojevima obrtaja nikako se ne sme iskljuciti motor zato sto se turbina okrece velikom brzinom ...


Ovo sam cuo na dosta mesta i smatram jednakom neistinom kao i preporuku da se sipa ulje u rezervoar.
Zasto ni u jednom korisnickom uputstvu nema ni reci o tome?
Zasto bi proizvodjaci proizvodili automobile-dizel radne masine koji kostaju 20 i kusur hiljada eura kojima treba poseban tretman i paznja...

Mislite malo o tome!
[ millko @ 20.05.2007. 16:34 ] @
produzivanje "zivotnog" intervala same turbine ucinices sipanjem vrhunskog ulja.ono sto sam pisao za atf ulje,vrijedjelo je za podmazivanje naftne pumpe visokog pritiska.ovo govorim iz razloga sto je eurodizel preradjeniji od obicnog,zapaljivi je.pumpi je potrebno dobro podmazivanje,sipanjem atf ulja,ili nekog obicnog motornog,naravno umalim kolicinama,pospjesuje se podmazivanje iste.ovo naravno govore ljudi poki i repariraju same visoko-tlacne pumpe.
za turbo kao jedniku mogu samo da ti kazem da vozis,i da sipas dobru naftu i dobro ulje.sve ima svoj zivotni vijek trajanja,pa tako i turbina.dodao bi jos savjet koji ce mnogi mehanicari okuditi al sta cu,plombiraj agr ventil,na taj nacin sprijecavas recikrulaciju izduva u usis,samim tim i prljanje usisne grane i same turbine.nus pojave ja jos nisam cuo vezano za ovo,sebi na svom tdi 110 ks sam ovo uradio i nikakvih promjena u negativnom smislu nemam.u toku explatacije automobila,pri zavrsetku voznje,OBAVEZNO,prije gasenja motora pusti da odradi na leru koji minut,da se cijeli sklop intercoller-turbo-motor ravnomjerno ohladi.pozzzzzzzz
[ njinsa @ 20.05.2007. 17:31 ] @
bakara sedi u nekog japanca sa turbinom,spusti vozacev stitnik za sunce i procitaj na upozorenju sta pise (sigurno znas engleski)!!! a i u velikom broju upustava za auta to isto pise,stvarno ne znam sta si ti citao!
[ milovank @ 20.05.2007. 18:00 ] @
Hvala na odgovorima. Ovo su zaista dobri i realni odgovori. millko pretpostavljam da se radi o EGR ventilu?
[ dekster2 @ 20.05.2007. 20:04 ] @
millko
OBAVEZNO,prije gasenja motora pusti da odradi na leru koji minut,da se cijeli sklop intercoller-turbo-motor ravnomjerno ohladi.pozzzzzzzz

mislim da nisi upoznat sta je intercooler.
atf ulje je za automatske menjace i servo letve.Ideja sipanja u rezervoar sa gorivom suluda.
dvotaktol u reyervoar pozeljna stvar.Bosch pumpa se podmazuje preko goriva,sto masnije to bolje,
posebno za rotacione pumpe vise nego za linijske ali potrebno.
Turbina radi preko 2500 obrtaja,tako da pre gasenja ona je vec prestala sa radom,a dok motor
radi cev koja napaja turbinu sa podmayivanjem i to bronzanu biksnu koja je na sredini.
ako hoces da proveris turbinu,skini cev,gumu ili sta je kod tebe prema kucista vazduha i pogledaj
da li ima lufta u samoj osovinici gde su peraja.ako ima to je za remont.
Pazi na ulje koje mora da bude za turbo motore.
Millko je u vecini dao dobar savet.
[ bakara @ 20.05.2007. 20:37 ] @
Citat:
njinsa: bakara sedi u nekog japanca sa turbinom,spusti vozacev stitnik za sunce i procitaj na upozorenju sta pise (sigurno znas engleski)!!! a i u velikom broju upustava za auta to isto pise,stvarno ne znam sta si ti citao!

Evo seo sam, ne znam jel dovoljno novija mazda 323 dizel 2002 godiste?
Na suvozacevom stitniku kao i user manualu ne pise nista, na vozacevom pise ovo sto vidis, ne vidim gde se pominje turbina (mozda ne znam dobro engleski?)

Salim se naravno, ali stvarno bih voleo da vidim gde to pise, posto sam vozio nekoliko novijih dizelasa i ni u jednom nisam video tu napomenu...
Ako stvarno imas u svom vozilu tu napomenu bas bih voleo da je vidim...

[ Stele @ 20.05.2007. 21:10 ] @
Citat:
bakara: Ovo sam cuo na dosta mesta i smatram jednakom neistinom kao i preporuku da se sipa ulje u rezervoar.
Zasto ni u jednom korisnickom uputstvu nema ni reci o tome?


Piše o ovome u korisničkom uputstvu za Mazdu 6 iz 2003 godine. (mislim na rad motora na praznom hodu neko kratko vreme posle rada na velikom opterećenju, pa onda gašenje, ne na sipanje ulja u rezervoar)
Pozdrav!

[ bakara @ 20.05.2007. 21:14 ] @
Ajd` postavi sliku ako ti nije tesko...
[ Goran Mijailovic @ 20.05.2007. 21:14 ] @
Evo po koji link o turbo kompresorima (punjacima).

http://www.auto.gssys.net/tuning/tpik.php
http://www.auto.gssys.net/tuning/tpik2.php
http://www.auto.gssys.net/tuning/tpik3.php
http://www.auto.gssys.net/tuning/tpik4.php

http://www.nacionalnaklasa.com/content/view/520/6/
http://www.nacionalnaklasa.com/content/view/520/6/1/1/
http://www.nacionalnaklasa.com/content/view/520/6/1/2/
http://www.nacionalnaklasa.com/content/view/520/6/1/3/

http://www.pungas.com/forum/archive/index.php/thread-7412.html

http://www.automarket.co.yu/servisne/turbo_punjac.asp

http://www.autotuning.ba/index...sk=view&id=57&Itemid=5

Konstrukcija je turbokompresora vrlo prosta za razumeti, izduvni gasovi pokrecu lopatice (kolo) koje se nalaze na istoj osovini sa lopaticama koje se nalaze na strani svezeg vazduha. Ove lopatice sa druge strane se okrecu i ubacuju svez vazduh stvarajuci odredjen nadpritisak u motor. Ove lopatice se nalaze na osovini koja je ulezistena pomocu kliznog lezaj izradjenog od specijalnih vrsta legura (neke vrste bronzi kod starijih konstrukcija koje su meni poznate) i podmazuje se pomocu motornog ulja koje se dovodi pomocu cevi kroz koju struji ulje. Sve je to spakovano u pogodno kuciste. To su neki osnovni principi konstrukcije a vise o svemu u datim linkovima.

Pozdrav.

edit:
razlika izmedju turbokompresora i turbopunjaca je u tome sto ove prve pogone izduvni gasovi a druge kaish.

[Ovu poruku je menjao Goran Mijailovic dana 21.05.2007. u 13:17 GMT+1]
[ Goran Mijailovic @ 20.05.2007. 21:21 ] @
@bakara

evo jednog logicnog saveta koji daje servis prilikom ugradnje nove/remontovane turbine a primenjiv je i odnosi se i na dalje koriscenje:

Citat:
Kod prvog paljenja motora ostaviti motor da radi u leru 2-3 minute (kod svakog paljenja motora ne davati gas dok se ne ugasi kontrola pritiska
ulja
)


Link:
http://www.turbserv.com/MONTA_A/monta_a.html
[ Stele @ 20.05.2007. 21:24 ] @
Citat:
bakara: Ajd` postavi sliku ako ti nije tesko...


Nije moj auto, pa ni uputstvo nije kod mene.
Auto je od drugara koji je neviđena picajzla kada su kola u pitanju. Skoro sam se vozio kolima sa njim, vozili smo autoputem 150km/h duže vreme i onda smo stali na pumpu da odmorimo. On je pustio kola da rade još minut dva pa je tek onda ugasio motor. Kad sam ga pitao zašto rekao mi je da tako piše u uputstvu.
Znači živa istina. Sem toga ja sam za to znao i ranije. Ako mi se ukaže prilika skeniraću pa ću okačiti.
Pozdrav!
[ dekster2 @ 20.05.2007. 21:26 ] @
@stele

nerazumem te. da li znas kako radi turbina (na kom principu)+intercooler.
on je pitao za stariji model automobila.Za mazdu ne znam da li ima i pumpu za dizel gorivo u rezervoaru kao peugeot.
Elementi u pumpi se podmazuju preko goriva.Za vreme nestasice goriva ljudi su nabaljali i sipali kerozin koji je suv i
tako upropascavali motore.
[ Stele @ 20.05.2007. 21:36 ] @
Šta ti nije jasno, šta ne razumeš?
[ dekster2 @ 20.05.2007. 22:14 ] @
@stele

Znaci vas dvojica kada krenete na duzi put(nemacka-da kazemo blize Minhen)vi vozite 150 km jedno 10 min pa negasite 2 min i tako 1000 km.
Najbolje drugar da stavi kuku,pa povucete prikolicu u kojoj pauzirate uz kaficu ( mada od silnih pauza ima da se nadujete ).
Salim se.Pa nije motor puter pa da ga gasis i odmaras.Ima raznih pravila ali to je bar meni smesno.Dizel ruku na srce jedino ne trpi turaze
i maksimalan gas.Za njega optimalno je najbolje ima da traje bar 300.000.

ps

da vam prodam termose za kafu imam povoljno.
[ Stele @ 21.05.2007. 15:43 ] @
Nisi valjda pomislio da smo se zaustavili da bi odmorili motor, turbinu ili šta već. Reci mi da se šališ molim te.

BTW
Možeš li da mi pojasniš ovu rečenicu.
Citat:
Za njega optimalno je najbolje ima da traje bar 300.000.

danas sam imao mnogo posla pa mi je koncentracija malo opala tako da ne mogu da shvatim ovako duboku misao

Hvala na ponudi za termos, pročitaj malo bolje prethodne postove pa će ti biti jasno da mi nije potrebna.

Pozdrav!
[ bakara @ 26.05.2007. 23:39 ] @
Citat:
njinsa: bakara sedi u nekog japanca sa turbinom,spusti vozacev stitnik za sunce i procitaj na upozorenju sta pise (sigurno znas engleski)!!! a i u velikom broju upustava za auta to isto pise,stvarno ne znam sta si ti citao!

Citat:
Stele: Piše o ovome u korisničkom uputstvu za Mazdu 6 iz 2003 godine. (mislim na rad motora na praznom hodu neko kratko vreme posle rada na velikom opterećenju, pa onda gašenje, ne na sipanje ulja u rezervoar)
Pozdrav!

Citat:
bakara: Ajd` postavi sliku ako ti nije tesko...


Evo prodje 5 dana a ja ne dobih sliku iz korisnickog uputstva gde to pise za turbinu...
Nije da vam ne verujem, ali sve ispade na rekla-kazala!
[ millko @ 27.05.2007. 01:39 ] @
pa ovako nekako ide za tu pricu,pokusacu na ovaj nacin malo da prenesem moje skromno ali iskustvom steceno znanje.
turbo motor nije fakat preporucljivo gasisi odmah po zavrsetku voznje.sad mnogi se pitaju sto?kad ugasis motor,uljna pumpa i vodena pumpa istog trena ujedno se gase,ujedno i sa time prestaje aktivno hladjenje cijelog motora preko ulja i antifriza.nagomilana toplota koja ostaje u motoru na kriticnim mjestima je naglo povisuje.temperatura ispusnih plinova kod turbo dizela ide od 500 do 800 celzijusa,pa tako i ulje koje podmazuje cijeli sklop turbine ima temperaturu oko 300 celzijusa,naravno uloga tog ulja je adekvatno podmazivanje i hladjenje turba.sad kad naglo ugasis motor,temperatura ulja se enormno povecava na 500 celzijusa,temperatura lezajeva turba i osovine isto tako.
e u takvim uslovima ulje izgara,osovine lezajeva sljed toplotne torzije se deformisu.takvo izgaralo ulje zatvara uljne kanale,pa prilikom sljedeceg hladnog starta turbo nema adekvatno podmazivanje a i sam znas da turbo vrti preko 120k ob/min,ako nema dobro podmazivanje,turbo zariba i .....
pored ovoga,turbo strada i od lose nafte.veci udio sumpora u nafti stvara masne naslage koje vremenom ocvrsnu,tako da smanjuju protok zraka kroz turbo.meni se licno desila ovakva situacija.skidanje turba,ciscenje ti ne gine.onaj ko se bavi reparacijom turbina i kompresora zna o cemu pricam.pozzzzzzzzz
[ bakara @ 27.05.2007. 10:01 ] @
Ma sve je to u redu, i to je vec nekoliko puta ponovljeno u nekoliko prethodnih postova...
To sto si ispricao ja sam do sada cuo milion puta.
Ja trazim crno na belo gde to pise, zelim da vidim da proizvodjac tako savetuje...

[ Stele @ 27.05.2007. 10:08 ] @
Ja sam trenutno u Minhenu i uputstvo mi trenutno nije pri ruci pa ne mogu da okačim sliku :-) ......... strpljenja molim!

Do tada evo par linkova sa citatima koji potvrđuju ono što sam već napisao.

http://www.turbosafeplus.com/news_clips.html

Citat:
Shut Down
Before shutting your engine down, let the turbocharger cool down. When an engine runs at maximum power/high torque, the turbocharger is operating at very high temperatures and speeds. Hot shut down can cause reduced service life which is avoidable by a minute or two of idling.


http://www.holset.co.uk/files/4_3_5-operating%20procedures.php

Citat:

Shut Down
Before shutting your engine down, let the turbocharger cool down. When an engine runs at maximum power/high torque, the turbocharger is operating at very high temperatures and speeds. Hot shut down can cause reduced service life which is avoidable by a minute or two of idling.


http://www.renault5gtturbo.com/gttmaintenance.htm

Citat:

2. Also you can prolong the life of your turbocharger by getting in the habit of every time you finish your journey and want to switch off your engine, let the engine idle for about 2 minutes then switch off the engine. This allows the turbo to stop spinning before the oil supply to the turbocharger is cut off by you switching off the engine.



http://zhome.com/ZCMnL/PICS/tu...Basics/turboChargerBasics.html

Citat:

Let the engine idle for approximately two minutes prior to engine shut down. This cool-down period prevents oil coking and oil varnishing on the turbine wheel and shaft. Varnishing is a build up of oil on the shaft which increases clearances and decreases the flow of oil to cool and lubricate the shaft.


Evo šta može da se pronađe za pet minuta googlanja.

Pozdrav!



[ vladd @ 27.05.2007. 11:16 ] @
Bez obzira na veliku googlovsku pamet, motor ipak nije od sira (ili putera)..

Sva temperaturna naprezanja su uracunata, a svako "kidanje" motora, na velikim obrtajima, smanjuje servisni interval kako za turbinu tako i za motor. Tih par minuta rada za pothladjivanje turbine uljem moze da se obavi i sa parkiranjem, laganom voznjom, ili se prostim gasenjem motora, jedaput ili dvaput se nista nece dramaticno dogoditi..

Poz.
[ Stele @ 27.05.2007. 13:00 ] @
Motor nije ni od sira, putra, vrhnja, mleka, jajca i krumpira već od čelika, livenog gvožđa, aluminijuma, bronze, plastike itd... pa se ipak pre ili kasnije nešto pokvari.

Šalu na stranu, naravno da nisu motori baš toliko osetljivi. Rad motora na leru pre gašenja treba praktikovati samo u ekstremnm slučajevima tj. posle rada na velikom opterećenju. U svakodnevnoj vožnji sa delimičnim opterećenjem dovoljno je primeniti trikove koje si naveo. Znači lagana vožnja pre parkiranja i gašenja i to je to.

Pozdrav!
[ pisac @ 27.05.2007. 22:35 ] @
Citat:
bakara: Ma sve je to u redu, i to je vec nekoliko puta ponovljeno u nekoliko prethodnih postova...
To sto si ispricao ja sam do sada cuo milion puta.
Ja trazim crno na belo gde to pise, zelim da vidim da proizvodjac tako savetuje...


Evo, ja ću da ti ispunim želju. Crno na belo:



[ hakinen @ 28.05.2007. 00:18 ] @
Al tu nigde ne pise da treba da ostavis motor da radi minut dva pa da ga ugasis!!
Normalno je da kad zaustavljas vozilo, da kocis, a ne da pritiskas gas??
Tako da u svakom slucaju pre gasenja motora, dok se vozilo zaustavi prodje 10-15sec, sto je sasvim dovoljno!
I nezaboravite da turbina ne radi uvek, tako da prilikom voznje po gradu, turbina ce veoma retko da se upali, ako znate kad se na vasem autu pali turbina, i uz malo vezbe, necete dozvoliti turbini ni da se upali!
[ pisac @ 28.05.2007. 01:41 ] @
U poruci: http://www.elitesecurity.org/p1580780
je rečeno ono na šta se bakara pobunio i na kraju u drugoj poruci tražio crno na belo.
[ vladd @ 28.05.2007. 10:24 ] @
Ovo je kao uputstvo kao za domacice. Tenicki nema previse opravdanja, osim ako lezaj, a to puno zavisi od tipa i kvaliteta turbine, neki slucajem, razlikama pritiska, ne dozivi ulazak prljavstine u sebe, izbijanje zastite...

To se mozda(licno jako sumnjam da je "redovna" pojava) desavalo kod prastarih turbina, pa jos "jeftinijih, novije konstrukcije su zasticene i od vakuumskih rupa i od hidraulickih udara.
Slicno se desava kada se zavrti motor, pusti gas, a turbina "kine". Ako su neispravni pomocni sistemi, turbina ce uginuti ranije, bez obzira na nacin gasenja motora, ili neka sitna pothladjivanja.

Turbine su jako razlicite, tako da bi trebalo upoznati onu koja se koristi, tip i nacin rada, i prema tome se ophoditi. Nema univerzalne formule, a da je nesto znacajna.

Ali to je "tezi" put, zahteva neka znanja, ne dozvoljava slobodna zakljucivanja...

Poz.
[ Stele @ 28.05.2007. 15:32 ] @
Nažalost, još nisam uspeo da dođem dao uputstva za mazdu, ali evo setih se danas da na poslu imam jedno korisničko uputstvo, doduše za kamion ali princip je isti i za putnička vozila.
Elem, korisničko uputstvo je za Mercedes Atego iz 2006. godine i evo šta sam u njemu našao:
[att_img]
Dakle postoji barem jedno korisničko uputstvo koje potvrđuje ono što sam već napisao.
Pa, ko hoće, neka veruje i poštuje, a ko neće ne mora.


Citat:
vladd: Ovo je kao uputstvo kao za domacice. Tenicki nema previse opravdanja, osim ako lezaj, a to puno zavisi od tipa i kvaliteta turbine, neki slucajem, razlikama pritiska, ne dozivi ulazak prljavstine u sebe, izbijanje zastite...


pa ne očekuješ valjda da ti u korisničkom uputstvu (za šofere) neko u sitna crevca objašnjava zašto to nije dobro za turbinu. Zamisli na šta bi ličilo uputstvo u kome se svaki sistem na vozilu objašnjava u sitne detalje...... Šofer treba da zna kako se šta koristi i šta je dobro za njegovo vozilo a šta ne, a ako ga interesuje zašto je to tako neka se informiše na nekom drugom mestu.

Pozdrav!

[ vladd @ 28.05.2007. 17:00 ] @
Normalno je da je uputstvo i za neuke, npr domacice (mada...), ali takvo uputstvo ne treba koristiti kao sveto pismo i argument, bar ne na tehnickom forumu, gde neko nesto i zna...(osim kiflica sa sirom)

A drugo, ovo sto si dao, normalno je koriscenje vozila, savet se moze dopuniti, kada auto prokuva, dodati mu toplu vodu i ostaviti ga da radi, ne gasiti ga. Takodje, paziti da se vrucim auspuhom ne pokupi neka kesa (cest slucaj kod nas-Nemci to ne razmatraju), a ne samo parkiranje blizu sena...

Poz.
[ milovank @ 28.05.2007. 17:47 ] @
Ama ljudi, ja sam Bosanac, ali ovde mi neki ozbiljno konkurisu po pitanju tvrdoglavosti....
Pa valjda je svima jasno da rad motora na praznom hodu, nakon zestoke voznje, sigurno ne skodi, a cim ne skodi zaci da .. da .. KORISTI. Sigurno da je turbina tako projektovana da moze da radi i bez toga. A onaj ko to trazi crno na bjelo, tesko ce to naci u korisnickoj literaturi. U projektnoj dokumantaciji, raznim naucnim radovima sigurno to pise. Korisnicko uputsto je za vozaca, a oni obicno nisu bas nesto tehnicki obrazovani. Zamislite da covjeku koji da par desetina hiljada evra u uputstvu napisete da prije gasenja motora, treba da ga ostavi 10-20-30 sec na praznom hodu. Pa on bi mislio da je bacio taj novac. Da postoji visa tehnicka kultura vozaca, to bi se sigurno smjelo napisati. Japanci su tu malo odmakli, pa se zato na nekim njihovim autima, to moze procitati.
Nemojte, molim vas vise pisati o tome kako ovo ne koristi turbini ili traziti crno na bjelo. Pokajacu se sto sam uopste postavio ovo pitanje. Pozdrav!
[ Stele @ 28.05.2007. 17:48 ] @
Citat:
vladd:takvo uputstvo ne treba koristiti kao sveto pismo i argument, bar ne na tehnickom forumu, gde neko nesto i zna...


Baš naprotiv, ovakve argumente treba koristiti kad god je to moguće. Na taj način izbegava se rasprava a forum dobija na ozbiljnosti i kvalitetu.
bakara je tražio crno na belo iz uputstva i to je i dobio. Drugačije ga sigurno nebi ubedio.........
A to da li će neko da poštuje ili ne ono što piše u uputstvu to je njegova stvar, zaista ne želim nikog da ubeđujem.

Pozdrav!
[ vladd @ 28.05.2007. 18:33 ] @
E pa nije, bas, moraces malo da podignes nivo argumenata ili pojedi kljuceve od kola...I za to postoji uputstvo da se ne radi, da se ne povredi neko...ili za prskanje WD40u oci...sta god..

Znaci, mahati sa budalastinama kao potrebnim ponasanjem, bez opisa, tipa i tehnologije turbine, mozes da ostavis na mestu, gde si nasao, ili da pronadjes zutog macka, sa bogatim repom...

Elem, polivanje vozila benzinom ne raditi, to skracuje vek kontakt brave, a pomalo i svega, u zapaljenom vozilu.

Znaci, "zavrsavamo" sa "velikom mudroscu", dovodjenja motora u normalan temperaturni rezim, i ima li, da li je neko izcackao, neki zdrav, tehnicki savet, za rad i trajanje turbine, sira ili uza creva, adijabatski prigusivaci, regulatori nadpritiska...nesto nedostupno "domacicama" ili pravnicima..

Poz.
[ Stele @ 28.05.2007. 19:24 ] @
majstore, mnogo si se udaljio od teme i počeo si da odgovaraš na pitanja koja ti niko nije postavio.

Pazi, bakara je izrazio sumnju u vezi onoga što sam napisao i zatražio crno na belo iz uputstva da se uveri da je to istina.
Ja sam okačio sliku iz uputstva u kojoj sve lepo piše i sad tebi to nevalja. Oni u mercedesu nemaju pojma šta pišu a ti ovde kao sve znaš.
Neznam šta si ti još očekivao, da sliku propratim sa nekim referatom iz tribologije, Navije-Stoksovim jednačinama, nekom hemijskom formulom ili proračunom iz mašinskih elemenata pa da bi tebe ubedio da onaj tekst iz uputstva ima nekog smisla.
Stvarno sam umoran od ove rasprave, pa bih zamolio bakaru da se javi i da se izjasni da li je zadovoljan crno-belim odgovorm.

Pozdrav!
[ vlada01us @ 28.05.2007. 20:06 ] @
Citat:
Piše o ovome u korisničkom uputstvu za Mazdu 6 iz 2003 godine. (mislim na rad motora na praznom hodu neko kratko vreme posle rada na velikom opterećenju, pa onda gašenje, ne na sipanje ulja u rezervoar)
Pozdrav!

Pa hajde molim te, kad vidis drugara, snimi i ovo pa okaci. Pa tako resi sve nedoumice.
[ Stele @ 28.05.2007. 20:57 ] @
Trenutno zaista nisam u mogućnosti da dam sliku iz mazdinog uputstva. Nebih da objašnjavam zašto.

Ali, evo pretpostavimo da ja lažem i da u mazdinom uputstvu ne piše ono što sam rekao.

Umesto slike iz mazdinog ja sam dao sliku iz mercedesovog uputstva, i šta sad, u čemu je razlika?
Čak i to je sasvim dovoljno da se demantuje ono što je bakara rekao:

Citat:
bakara:Zasto ni u jednom korisnickom uputstvu nema ni reci o tome?


U čemu je poenta, koliko uputstava je potrebno da bi se savet o negašenju motora minut-dva posle rada na velikom opterećenju prihvatio kao pozitivan?

Pozdrav!
[ millko @ 28.05.2007. 21:18 ] @
"I nezaboravite da turbina ne radi uvek, tako da prilikom voznje po gradu, turbina ce veoma retko da se upali, ako znate kad se na vasem autu pali turbina, i uz malo vezbe, necete dozvoliti turbini ni da se upali!"
mislim da bas grijesisi oko ovoga:)nema tu turbo se pali.ne pali.mislim da je ovo bas glupost koju si napisao,razmisli 2 puta prije nego sto pises:)nista lose:)
naime,sa pokretanjem,tj. startanjem motora turbo pocinje da se vrti,jer njega pokrecu izduvni gasovi.stiskanjem akseleratora ili papucice gasa veci je protok natfe srazmjerno tome brze sagorijevanje pa tim i veca brzina okretanja lopatica turba.turbina ima svoj max. stepen iskoristenja,zavisno od modela i nacina konstrukcije motora,varira oko 2800 ob/min,pa otuda i mesarska prica pojedinih ljudi koji u zivotu nisu ni vidjeli kako ona izgleda da se "pali".izvinjavam se na offu,ubadalo je ovi:)
mislim da ovakav tok price vezano za ovu polemiku gasenja-ne gasenja motora odmah ne treba nastavljati.jednostavno,onaj ko tako nece postupiti niko ga i ne tjera,onaj ko zeli moze probati,nece skoditi(da opet na ulazimo u ponovnu raspravu jel tako bolje ili ne).ja sam napisao samo dobronamjeran savjet,nije mi cilj bio da ulazim u polemike.

[ Goran Mijailovic @ 28.05.2007. 21:35 ] @

Citat:
pa otuda i mesarska prica pojedinih ljudi koji u zivotu nisu ni vidjeli kako ona izgleda da se "pali".izvinjavam se na offu,ubadalo je ovi

Pozdrav,

I ja sam to cuo od nekih, kako kazu da se turbina upali u petoj na auto putu

Ja stvarno nemam nekih iskustava sa turbinama na autima ali na buldozerima sam vidjao turbo kako izgleda cak sam ih i slao na servis i ta prica da se turbo pali posebno sto se tog aspekta moga znanja tice ne pije vodu.
E sad, mozda su ubacili neku elektroniku na turbo od auta pa se stvarno pali stajaznam, ali sumnjam da je na mom Golfu turbodizelu primenjeno takvo sto.
[ Stole_sto_ljubi_zene_gole @ 28.05.2007. 22:20 ] @
@Milko i Goran

Jel ste sigurni? Aj mi objasnite onda postojanje takozvane turbo rupe, jer po vasoj teoriji turbina radi non stop i onda bi i ubrzanje trebalo da bude linearno ali nije tako zar ne?

Turbina se pali tek na 2500 rpm (zavisi od proizvodjaca ali tako je u proseku recimo) jer tada kolicina izduvnih gasova postane dovoljna da je pokrene..
[ Goran Mijailovic @ 28.05.2007. 22:50 ] @
Ja nisam siguran, ali sam prilicno siguran da turbina nije vodenicni kamen.

[ Stole_sto_ljubi_zene_gole @ 28.05.2007. 23:03 ] @
Hmm ako vec moram "plasticno" da ti poredim onda mozes da je posmatras kao vetrenjacu :)
Znaci potrebna je odredjena sila koju stvaraju izduvni gasovi da bi se zavrtela.. to se sve desava negde oko 2500rpm (naravno ovo je uzeto grubo jer se razlikuje zavisno do proizvodjaca).. ova granica broja obrtaja je pretpostavljam uzeta namerno zbog potrosnje u gradskim uslovima kada dodatna snaga i nije potrebna.. kao sto rekaoh zato i postoji ta famozna turbo rupa..

Na savremenijim vozilima efekat turbo rupe se eliminise primenom interkulera, zatim varijabilnim pritiskom, da li primenom elektronike ili na starijim turbinama primenom "vest gejt" ventila, koji isporucuje turbina itd..
[ millko @ 28.05.2007. 23:12 ] @
Stole_sto_ljubi_zene_gole cuj sam si sebi dao odgovor na postavljeno pitanje.lopatice koje pokrecu izduvni gasovi nalaze se na izduvu,zamisli kako bi ti teoretski "upalio" turbinu zasebno od izduva?!drugo,ovdje turbo lag ili rupa.taj lag se manifestuje u trenutnom odzivu papucice gasa,i inertnosti turba,jer pri nizim obrtajim tubro se vrti ali nije u stanje trenutno naglo povecati broj obrtaja da bi doslo do brzeg usisa.ovaj problem se jednostavno rijesava u velikoj mjeri sa varijabilnim turbinama,koje u sebi imaju tkz. zakrilca koja tacno usmjeravaju zrak na lopatice pri nizim obrtajima,i na taj nacin dobijamo efikasnije "punjenje" turbine i efikasniji pritisak na izlazu.pored ove tehnologije,mrzi me da sada pisem postoji i twin-turbo tehnologija koja se u velikom mjeri razlikuje od ove.sastoji se iz 2 manje turbine koje " rade" na razlicitim stepenima obrtaja,al to nije sada tema.
kljucno u ovom svemu je da turbo nemozes ti regulisati nikakvim paljnjem i gasenjem.turbo lag jednostavno ovdje nije nicim vezan za ovu tematiku.
[ millko @ 28.05.2007. 23:24 ] @
"Na savremenijim vozilima efekat turbo rupe se eliminise primenom interkulera, zatim varijabilnim pritiskom, da li primenom elektronike ili na starijim turbinama primenom "vest gejt" ventila, koji isporucuje turbina itd.."


Opet mijesas pojmove!znas li sta je inercooler?!
e ovako mala skola da napravim rezime posto vidim da ova rasprava se svodi na lupetanja kojekakva

intercooler-Kada je vazduh kompresovan (po zakonima termodinamike) on se greje, a kada se vazduh greje on se širi. Tako jedan deo od povećanja pritiska turbo pujnača je rezultat zagrevanja vazduha pre nego on uđe u motor. Da bi se povećala snaga motora, cilj je povećati broj molekula vazduha u motor, a ne neophodno povećati pritisak vazduha. Interkuler je dodatna komponenta sistema koja liči na hladnjak, samo što vazduh prolazi kako kroz interkuler tako i oko njega. Vazduh koji treba da uđe u motor prolazi kroz interkuler i time se hladi, dok se spoljašnji vazduh pomoću ventilatora duva preko interkulera. Interkuler povećava snagu automobila tako što hladi vazduh pod pritiskom koji izlazi iz turbine pre nego što uđe u motor. To znači da turbo punjač koji radi na 0,5 bar pritiska uz pomoć interkulera ubacuje hladan vazduh na 0,5 koji sadrži daleko više molekula vazduha obzirom da hladniji vazduh je gušći nego topliji.znaci intercooler ne eliminise nikakav turbolag,vec hladi zrak:)))))))

wastegate-ti je obicni ventil koji ispusta visak sabijenog zraka da tubro nebi stradao od velike brzine kretanja,opet nikakve veze nema sa lagom.njegov princip rada je da ventil „oseća“ promenu pritiska i ako pritisak pređe određenu granicu to je indikator da se turbina okreće prebrzo i tada ventil ispušta deo izduvnih gasova tako da ne prelaze preko turbine i time omogućava turbini da uspori.


[ Goran Mijailovic @ 28.05.2007. 23:27 ] @
Citat:
Stole_sto_ljubi_zene_gole: Hmm ako vec moram "plasticno" da ti poredim onda mozes da je posmatras kao vetrenjacu :)
Znaci potrebna je odredjena sila koju stvaraju izduvni gasovi da bi se zavrtela.. to se sve desava negde oko 2500rpm (naravno ovo je uzeto grubo jer se razlikuje zavisno do proizvodjaca).. ova granica broja obrtaja je pretpostavljam uzeta namerno zbog potrosnje u gradskim uslovima kada dodatna snaga i nije potrebna.. kao sto rekaoh zato i postoji ta famozna turbo rupa..

Na savremenijim vozilima efekat turbo rupe se eliminise primenom interkulera, zatim varijabilnim pritiskom, da li primenom elektronike ili na starijim turbinama primenom "vest gejt" ventila, koji isporucuje turbina itd..


U vezi turbo laga i pocetka rada turbo punjaca:
Citat:
Turbo Lag
Jedan od najlakše uočivih problema turbo punjača je da oni rade istog tretnutka kada pritisnete pedalu gasa, već je potrebno da motor obezbedi odgovarajuću količinu gasova, a onda je potrebno još nekoliko trenutaka da se turbina zavrti da bi počela sa radom što ima za rezultat da automobil naglo dobije snagu tek nekoliko trenutaka po pritiskanju pedale gasa. Jedan od načina za smanjenje ovog efekta (lag = zadrška prim.prev.) je da se smanji intertnost pokretnih delova, tj. umanjenje njihove težine. Ovo omogućava turbini i kompresoru vazduha da se brzo zavrte i počnu ranije sa povećanjem snage motora.


U vezi vest gejt ventila:
Citat:
Ventil za ispuštanje viška vazduha (vejst gejt – eng. wastegate)
Većina automobilskih turbo punjača imaju ventil za ispuštanje viška vazduha koji omogućava manjim turbo punjačima da se ne vrte previše brzo na visokom broju obrtaja, a istovremeno time što su mali umanjuju lag. Ventil za ispuštanje viška vazduha omogućava izduvnim gasovima da ne prelaze preko lopatica turbine. Ventil „oseća“ promenu pritiska i ako pritisak pređe određenu granicu to je indikator da se turbina okreće prebrzo i tada ventil ispušta deo izduvnih gasova tako da ne prelaze preko turbine i time omogućava turbini da uspori.


U vezi interkulera:
Citat:
Interkuleri
Kada je vazduh kompresovan (po zakonima termodinamike) on se greje, a kada se vazduh greje on se širi. Tako jedan deo od povećanja pritiska turbo pujnača je rezultat zagrevanja vazduha pre nego on uđe u motor. Da bi se povećala snaga motora, cilj je povećati broj molekula vazduha u motor, a ne neophodno povećati pritisak vazduha. Interkuler je dodatna komponenta sistema koja liči na hladnjak, samo što vazduh prolazi kako kroz interkuler tako i oko njega. Vazduh koji treba da uđe u motor prolazi kroz interkuler i time se hladi, dok se spoljašnji vazduh pomoću ventilatora duva preko interkulera. Interkuler povećava snagu automobila tako što hladi vazduh pod pritiskom koji izlazi iz turbine pre nego što uđe u motor. To znači da turbo punjač koji radi na 0,5 bar pritiska uz pomoć interkulera ubacuje hladan vazduh na 0,5 koji sadrži daleko više molekula vazduha obzirom da hladniji vazduh je gušći nego topliji.


U vezi principa rada:

Citat:
Način funkcionisanja turbo punjača:

Turbo punjač je pričvršćen na izduvnu granu motora, a ti izduvni gasovi okreću turbinu. Turbina je osovinom povezana sa kompresorom koji se nalazi između filtera za vazduh i usisne grane motora i taj kompresor sabija vazduh koji se ubacuje u cilindre. Izduv iz cilindara prolazi preko lopatica turbine koje okreću samu turbinu i što više vazduha prolazi kroz lopatice, to se turbina brže okreće. Sa druge strane osovine na koju je prikačena turbina nalazi se kompresor koji pumpa vazduh u cilindre. Kompresor je tzv. Centrifugalna pumpa – uvlači vazduh u centru svojih lopatica i gura ga dalje kako se okreće. Da bi izdržala 150000 rotacija u minuti osovina turbine mora biti pričvršćena veoma pažljivo. Većina ležaja bi pri ovoj brzini okretanja verovatno eksplodirala pa tako turbo punjači koriste fluid (ulje) koje je u veoma tankom sloju između lagera i osovine i pomoću koga se kuglagerima po kojima se osovina kreće samim tim smanjuje trenje, a istovremeno hladi osovinu i druge delove turbo punjača.



[ Stole_sto_ljubi_zene_gole @ 28.05.2007. 23:30 ] @
Ok udaljismo se od teme.. Ja se nadam da ovde govorimo o starijim modelima turbina za koje je i potrebna eventualna paznja pri eksploataciji zbog zastarelosti tehnickih resenja.. a to su upravo te turbine iz 80-ih i 90-ih godina koje se mahom koriste u vozilima na nasim drumovima.. takve turbine su jako inertne i da bi se zavrtele potrebna je odredjena sila ili moment izduvnih gasova na krilcima..
Ne govorim o savremenim turbinama, twin turbo sistemima i ostalim sada vec HI tech zajebancijama.. ove novije i savremenije verujem da se odlikuju svim tim sto si napomenuo ali cisto sumljam da je za njih potrebna bilo kakva paznja jer veruj mi da su o ovome inzenjeri koji su je projektovali dobro raspravljali..
[ Stole_sto_ljubi_zene_gole @ 28.05.2007. 23:33 ] @
Odlican citat samo si podebljao pogresnu recenicu izvadjenu iz konteksta.. procitaj sledecu tj ovu..

Citat:
Goran Mijailovic

Turbo Lag
Jedan od najlakše uočivih problema turbo punjača je da oni rade istog tretnutka kada pritisnete pedalu gasa, već je potrebno da motor obezbedi odgovarajuću količinu gasova, a onda je potrebno još nekoliko trenutaka da se turbina zavrti da bi počela sa radom što ima za rezultat da automobil naglo dobije snagu tek nekoliko trenutaka po pritiskanju pedale gasa. Jedan od načina za smanjenje ovog efekta (lag = zadrška prim.prev.) je da se smanji intertnost pokretnih delova, tj. umanjenje njihove težine. Ovo omogućava turbini i kompresoru vazduha da se brzo zavrte i počnu ranije sa povećanjem snage motora.
[ millko @ 28.05.2007. 23:34 ] @
pa ovo su neki osnovni aspekti turbo punjaca.mislim kad vec baratas sa pojmovima treba da ih dobro prostudiras:)

p.s. postamo isti tekst:)
evo jedan link o reparaciji turba,Garrett VNT15 koji je inace nasao primjenu u wv grupaciji,nekom moze biti koristan.
http://www.technologie-entwick...15-Turbo/body_vnt15-turbo.html


"već je potrebno da motor obezbedi odgovarajuću količinu gasova, a onda je potrebno još nekoliko trenutaka da se turbina zavrti da bi počela sa radom"-po startanju motora,pocinje i vrtnja turba,s tom razlikom sto nema dovoljno obrtaja da napuni cilinrad svjezim kompriminiranim zrakom.na leeru turbo se okrece,ne stoji u mjestu,to je cinjenica koju laici preskacu!mislim da na leeru ona vrti oko 20-25000 ob/min!znaci "cinjenica" da se turbo pali je smijesna!:)
[ Goran Mijailovic @ 28.05.2007. 23:37 ] @
@stole

Ne bas, podebljao sam zbog toga sto ti kazes da se turbo pali na 2500 obrtaja. Evidentno je da turbo radi sve vreme a lag nastaje kada das gas a zbog inertnosti turba treba mu koji sekund da odreaguje kako bi motor dobio na snazi. Najbolji primer kada si na uzbrdici primoran da prebacis u prvu ili dodajes gas prilikom preticanja.
[ bakara @ 28.05.2007. 23:39 ] @
Vidim da nam je tema svima interesantna...

Hvala piscu i stele sto su se potrudili da okace slike, ako ima jos neko nesto slicno, nek okaci, i obavezno napisite za koji je vozilo i koje godiste...


Sve u svemu, za sad koliko vidim, potrebno je samo u teoriji ostaviti motor da radi na leru.

[ Stole_sto_ljubi_zene_gole @ 29.05.2007. 00:17 ] @
Pa rekao bih da vestgejt sprecava udare pritiska stiteci turbinu a to doprinosi linearizaciji ubrzanja i smanjenju turbo lag-a..
Inetrcooler hladi zrak sto se posebno oseti pri nizim obrtajima kada je turbina manje efektna sto opet slozices se doprinosi smanjenju famoznog turbo lag-a..

[ pisac @ 29.05.2007. 01:37 ] @
Ford Focus 2006
"turbo rupa" je negde ispod 1800 o/min, izmedju 2000-3500 o/min vuče ko zmaj, na gas reaguje posle 0.7sec (sporo).

[ bakara @ 29.05.2007. 08:21 ] @
Sporo reaguje zbog elektronskog gasa, kao i svi drugi sa elektronskim gasom...
[ pisac @ 29.05.2007. 10:47 ] @
Sporo reaguje na gas i sporo povećava broj obrtaja. Da bih krenuo sa semafora treba mi 1-2sec. Ali zato cepa asfalt preko 2000 o/min.

[Ovu poruku je menjao pisac dana 29.05.2007. u 14:13 GMT+1]
[ hakinen @ 29.05.2007. 15:02 ] @
Ono sto sam ja napisao da se turbina "pali" trebao sam da stavim pod znacima navoda!
Svi vi vec znate ( tj dosta se pisalo o principu rada turbine, cemu sluzi interkuler... ) kako radi turbina, i znate cemu sluzi, znaci da poveca kolicinu vazduha, tj kiseonika u cilindru da bi mogla veca kolicina goriva da sagori, da bi se povecala snaga!!
Turbina je nepotrebna do 2000-3000 obrtaja u zavisnosti od konstrukcije motora, jel do tog broja obrataja motor moze samostalno, promenom pritiska u cilindru da izvrsi punjenje svezim vazduhom, a nakon tog broja obrtaja ne moze samostalno, pa se zato turbina projektuje da nakon tog boja obrtaja povecava pritisak, kao i kolicinu vazduha, pa odatle ona cuvena rec da se turbina "pali" na tom i tom broju obrtaja!
[ Mungos 7 @ 29.05.2007. 17:33 ] @
millko rekao
povisuje.temperatura ispusnih plinova kod turbo dizela ide od 500 do 800 celzijusa,pa tako i ulje koje podmazuje cijeli sklop turbine ima temperaturu oko 300 celzijusa,naravno uloga tog ulja je adekvatno podmazivanje i hladjenje turba.sad kad naglo ugasis motor,temperatura ulja se enormno povecava na 500 celzijusa,temperatura lezajeva turba i osovine isto tako.

mislim da je povecanje temperature bilo kog dijela motora nemoguce kad se motor ugasi, jer onda ne bi vazili zakoni fizike
[ hakinen @ 29.05.2007. 18:25 ] @
Jeste moguce zato sto mala kolicina ulja ostane gore, a temperatura delova turbine bude oko 500-800 stepeni, i onda se turbina hladi a ulje greje, al opet to ulje je sigurno projektovano za te stvari, tako da mislim da to nije toliko bitno!!
Temperetura ulja koje se koristi za obicne motore ( bez turbo kompresora ) ne sme da predje 120 stepeni, pa se zato pravi specijalno ulje za motore sa turbo punjacem!
[ Mungos 7 @ 29.05.2007. 18:44 ] @
toliki skokovi temperatura su jednostavno nemoguci, ubijedi me u suprotno al na naucnom planu e onda cemo te proglasiti za novog Ajnstajna :)
[ vlada01us @ 29.05.2007. 20:08 ] @
Evo nesto zanimljivo- http://www.madabout-kitcars.com/kitcar/kb.php?aid=46
Koga mrzi da cita, par citata:

"For automobile use, normal maximum boost pressure is 0.8 bar, but it can be much more. Because it is a centrifugal pump, a typical turbocharger will only start to deliver boost from about 2500 engine rpm (1800 in automotive turbo-diesel engines), while a supercharger will supply some boost at most engine speeds."

" It's not uncommon for a turbocharger to be pushing out air that is 90 �C (200�F)."

Sad nadjoh ovo-
"...the exhaust gas of gasoline engines could reach up to 950°C, versus 700-800°C in diesel engines."

Pa koja je prava temperatura izduvnih gasova?

[Ovu poruku je menjao vlada01us dana 29.05.2007. u 21:53 GMT+1]
[ millko @ 29.05.2007. 21:42 ] @
"toliki skokovi temperatura su jednostavno nemoguci, ubijedi me u suprotno al na naucnom planu e onda cemo te proglasiti za novog Ajnstajna :)"-ne trebam nista dokazivati,pitaj ljude koji se bave proresionalno tuningom pa ce ti reci sta radi turbo kad mu povisis samo 0,1 bar pristiska.s druge strane temperatura koju trpi turbo na ulaznu,tj. na lopaticana na izduvu je oko 800 c,dok dobro odradjenim tuningom ide do neke gornje granice 850 c sto je prihvatljiva gornja granica.neadekvatni chipovi koji su ugradjeni u ecu podizu temperaturu izad 850 pa i vise sto je dalje kobno za turbo.ovo nije moja prica vec prica ljudi koji se godinama bave ovom tematiko,znaci ja ne izmisljam ovdje toplu vodu.fluid koji podmazuje turbo ujedno je i mediji za hladjenje.
za ove sto traze crno na bijelo gdje se kaze da poslije opterecenja motora treba putiti da isti odradi do nominalne temperature evo sta kaze jedan on vodecih turbo servisa u hrvatskoj,narano ako se zamjerke admin nema,
http://www.turbserv.com/KVAROVI/kvarovi.html

iz prilozenih slika tacno se vidi deformacija lopatica,izazvane prevelikom temperaturom!
[ Mungos 7 @ 29.05.2007. 23:31 ] @
ja ne kazem da se tolike temperature ne postizu u turbopunjachu, vec jednostavno tvrdim da nakon gasenja motora odnosno prestanka vrsenja rada i oslobadjanja energije ne moze doci do nikakvih porasta temperature
to opisuju neki od zakona fizike a i logicno je
[ millko @ 29.05.2007. 23:57 ] @
kontinuirano strujanje uljnog fluida turbine istu hladi.njegovom cirkulacijom kroz predvidjene kanale hladi turbo i odrzava temperaturu.pri opterecenju motora shodno tome povecava se i temperatura.sa povecanjem temperature motora raste i temperatura izduva,tako da cijeli sklop turba,njgovi unutrasnji zidovi,buksne,centrirana osovina su izlozeni takvom udaru,za koji i prijektovan turbo.sa naglim gasenjem motora,pumpa naglo prestaje da daje cirkulaciju tako da ulje vise ne cirkulise po kanalina koji ostaju prazni,kako navodis ti sad,fizika govori bas ovo,usljed nagle promijene temperature u turbu desava se toplotna torzija mentalnih dijelova,u vecim ili manjim oblicima.turbo ulje je specificnog viskoziteta i gradacije,njegova velika korist je odvodjenje toplote sa vitalnih dijelova.mislim sta ovdje nije jasno.
ovu pricu mogu potvrditi svi turbasi,turbo servisi koji i dolaze ovakve turbine na remont i ciscenje.ostala blebetanja "fizicara" i ostalih strucnjaka ostavaljamo po strani.gore sam linkao firmu koja je dala savjet bas o kojem pricamo.ovo mogu i potvrditi i vrsni znalci iz oblasti tuninga,znaci vrsni,a ne momci iz garaze sa jednim laptop-om u ruci priuceni mesari.pozzzz
[ hakinen @ 30.05.2007. 00:34 ] @
@Mungos 7
Ne kapiras!! Zamisli da imas neku posudu koja ima 800 stepeni i u nju stalno dolivas tecnost koja ima 300 stepeni, i ona hladi tu posudu jel tecnost izlazi iz posude, i odjednom prestanes da dolivas tecnost a isto tako zatvoris i odvod, sta ce se onda desiti?
Dal ce se tecnost ugrejati, tj dal ce temperature tecnosti i suda izjednaciti ili nece?
Po tvom misljenju nece, a ja ti kazem da ce da se izjednace i da ce da budu oko 500 stepeni, u nasem primeru!!
E to se isto desava na primeru turbine!!
Iz zvega treba zakljuciti da ako motor nije opterecen ( znaci gradska voznja, motor nije postigao ni radnu temperaturu ) moze se gasiti bez problema, a ako je motor dosta dugo bio opterecen ( znaci garenje autoputemm i ostale situacije ) onda posle stajanja, minut-dva da radi na leru i to je to!!!

[Ovu poruku je menjao hakinen dana 30.05.2007. u 11:20 GMT+1]
[ Goran Mijailovic @ 30.05.2007. 07:13 ] @
Citat:
Mungos 7: ja ne kazem da se tolike temperature ne postizu u turbopunjachu, vec jednostavno tvrdim da nakon gasenja motora odnosno prestanka vrsenja rada i oslobadjanja energije ne moze doci do nikakvih porasta temperature
to opisuju neki od zakona fizike a i logicno je


Osim sto se ovde radi o necemu sto se uci u predmetima kao sto su: masinski materijali, masinski elementi, termotehnika, hidraulika, kinematika, dinamika, statika, tribologija... plus rekao bih da Ti ne razumes osnovne koncepte konstrukcije turbokompresora i njihovog rada i podmazivanja.

Pozdrav.
[ millko @ 30.05.2007. 11:41 ] @
mislim da ovaj forum ne zasluzuje kritikovanje drugih ljudi i njohovih nacina razmisljanja,isto tako takvi ljudi svoju pamet sa neta ne treba da prosipaju ovdje,mi trazimo konkretno argumente,praksa,teorija.
na ovoj temi trebamo davati sto vise klasicnih primjera kako najoptimalnije iskoristavati turbo motore.drugo,ove kvazi-fizicare trebamo uputiti na drugi forum,ovdje ipak vaze zakoni termodinamike,masinski elementi i td.pozzzzzzzzzz
[ Mungos 7 @ 30.05.2007. 16:36 ] @
ovako prije svega 'no hard feelings here' :)
ne smatram sebe nikakvim strucnjakom auto-mehanike, niti imam visoko obrazovanje iz bilo koje oblasti a posebno ne masinstva,i istina je da ne poznajem uopste sam sklop turbo pumpe, znachi potpuni laik
a istina je da mi hvali godina da diplomiram elektrotehniku smjer elektronika na ETF u Podgorici :)
al ukljucio sam se u ovaj topic iz razloga sto vozim turbodizelasa pa volim da cujem savjete strucnjaka, iz razloga sto i ja hocu da me auto duze vozi
znachi ne dovodim u pitanje vasu strucnost vec mi je drago sto imam negdje da procitam o ovome, znachi cijenim vasu diskusiju!
jednostavno mi nije jasno kad je millko rekao da nakon gasenja motora temperatura raste!?
dakle ja ovdje raspravljam o naglim promjenama temperature
pa zasto mi je to cudno, zato sto sam imao fiziku na fakultetu , ucio o toploti i naucio neke stvari
toplota je manifestacija prenosa energije (rada), a temperatura je opis kolicine toplote

e sad ja ne znam kako turbo sklop radi ali definitivno nesto u vasim objasnjenjima 'hladjenja' i 'podmazivanja' turbine nesto nije na svom mjestu
molim dopustite mi da iznesem svoje vidjenje hladjenja uljem na osnovu stecenog znanja o toploti, energiji i temperaturi i na osnovu vaseg objasnjenja kako turbina funkcionise

millko kaze
sa naglim gasenjem motora,pumpa naglo prestaje da daje cirkulaciju tako da ulje vise ne cirkulise po kanalina koji ostaju prazni,kako navodis ti sad,fizika govori bas ovo,usljed nagle promijene temperature u turbu desava se toplotna torzija mentalnih dijelova,u vecim ili manjim oblicima.turbo ulje je specificnog viskoziteta i gradacije,njegova velika korist je odvodjenje toplote sa vitalnih dijelova.mislim sta ovdje nije jasno.

prvo mislim da nema nikakve NAGLE promjene temperature, jer ako za vrijeme rada ulje cirkulise onda to ulje 'hladi' metalne djelove turbine i toplota se prenosi sa metala na ulje pa dolazi do izjednacavanja temperature metala i ulja u nekom periodu dok ulje prolazi kroz turbinu, nebitno kolika mu je temperatura bila prije ulaska u turbinu (mislim bitno je da ulazna ne bude visa)
jednostavno turbina mu je predala dio svoje energije preko toplote, i temperatura mu mora porasti al ce ta temperatura biti priblizno ista kao metala turbine, ja ne znam kolika je, da nije ulja i cirkulacije vjerovatno bi bila jos visa
zgrijano ulje se vraca, po vasoj logicnoj pretpostavci u hladnije krajeve gdje predaje svoju novodobijenu energiju, i time dobija nizu temperaturu

i sad motor se gasi, turbina takodje, ulje prestaje da cirkulise i jedan dio njega vjerovatno ostaje u turbini i on prima istu onu toplotu kao i u periodu cirkulacije,ali i sam metal ostaje na toj temperaturi jer vise nema obrtanja nema vise RADA!!!
naravno ta zadnja temperatura je puno visa od one iz samog motora auta, al je ista kao i u toku samog rada motora odnosno turbine

e sad potpuno je 100-to pitanje kako metal mijenja svoja svojstva u toku vremena kad vise nema strujanja ulja po njemu, temperatura ce zasigurno lagano opadati ali je jos uvjek visoka i nema dovoljno ulja, ali nece RASTI (ovdje je moja zamjerka vasem vidjenju) ,
ALI tu vise nece biti dovoljno ulja da vrsi neke druge korisne radnje osim 'hladjenja'
ja to vec ne znam objasniti
al definitivno hladjenje uljem nije jedini aspekt koji treba ovdje raspravljati na jednom akademskom nivou jer ova vasa rasprava oko ovoga upravo jeste akademska

ja ne znam kakvu su vasa strucna obrazovanja i bih volio da znam jer sam rekao svoje :), al definitivno ste usli u akademske rasprave


na kraju smatram i ja da bi posle visoko turaznog rada motora treba sacekati nekoliko minuta na leru pa ugasiti
[ Goran Mijailovic @ 30.05.2007. 17:02 ] @
Citat:
zgrijano ulje se vraca, po vasoj logicnoj pretpostavci u hladnije krajeve gdje predaje svoju novodobijenu energiju, i time dobija nizu temperaturu


Vraca se u hladnjak za ulje (izmenjivac toplote).

Citat:
ulje prestaje da cirkulise i jedan dio njega vjerovatno ostaje u turbini i on prima istu onu toplotu kao i u periodu cirkulacije,ali i sam metal ostaje na toj temperaturi jer vise nema obrtanja nema vise RADA!!!
naravno ta zadnja temperatura je puno visa od one iz samog motora auta, al je ista kao i u toku samog rada motora odnosno turbine


neka kolicina ulja ostane u sklopovima turbokompresora, gde mu naglo poraste temperatura iz razloga sto zagrejani metal mu predaje toplotu, a ulje vise ne cirkulise tj. ne odlazi do hladnjaka za ulje (ili izmenjivaca toplote) kako bi predalo toplotu.

Citat:
ja ne znam kakvu su vasa strucna obrazovanja i bih volio da znam jer sam rekao svoje


Ja sam inzenjer masinstva ali sve svoje znanje koje imam u vezi motora sam stekao kroz praksu tj. odrzavanjem teske mehanizacije, moj smer je nesto sasvim drugo, tako da ni ja ne smatram sam sebe nekim strucnjakom u ovoj oblasti.
[ Mungos 7 @ 30.05.2007. 18:06 ] @
znachi ja mislim da smo se sad razumjeli o chemu sam htio reci :)
ne pokusavam objasniti rad turbine samo da utvrdimo neke opste fizicke cinjenice

i nisam pogrijesio kad sam pretpostavio da je vecina ljudi ovdje sa visokim obrazovanjem :), a i ja sam zagovornik da teoriju treba njegovati praksom, odnosno obratno, jedno bez drugog ne moze

dodao bih jos jednu misao u vezi ovog sa turbinom

recimo da je motor radio na velikom broju obrtaju neko vrijeme, i da je njegova temperatura polako zasla u one vise od normalne radne, takodje i turbina trpi velike temperature znachi mislim puno vise od onih koje bi imala pri nekim normalnim obrtajima

e sad ugasimo motor bez cekanja, temperature su na turbini ogromne al vise nema ulja, i sta imamo,logicno, imamo da se metal sporije hladi bez ulja i tako trpi pomenute torzije koje dovode do ne znam vec cega

da smo se sacekali koji minut na leru, ulje bi i dalje cirkulisalo i pospjesilo hladjenje samog metala turbine, a samim tim sto vise nemamo velike obrtaje manji je i rad i energija koja se oslobadja pa uzajamna sprega cirkulacije ulja i smanjenog broja obrtaja, metali turbine ce se normalizovati na neku manju temperaturu od one koja se javila pri velikom broju obrtaja

da li je ovo mozda jasnije objasnjenje zasto cekati koji minut na leru

znachi NE dopustiti metalima da ostanu na visokim temperaturama bez ulja

e sad da li je rijech o 500 stepeni, 800 ili mozda 900 stepeni to ostavljam vec malo vecim strucnjacima da objasne

ovdje se moje doista siromasno znanje o ovome zavrsava
[ millko @ 30.05.2007. 18:17 ] @
zavrsavam saobracajni fakultet,smijer zeljeznica,aktivo izucavam sve projekte iz moje branse.2 godine slusao masinske elemente i osnove masinstva,cestovna vozila,...s druge strane ono sto ne vidis na fakultetu je naravno neki prakticni dio,najbolju demonstraciju gledas iz ruku vrhumskih mehanicara sto je bitniji i ovdje ostavljano svoje skolovano znanje.
teoretisati mozemo do mile volje,svi dobro znamo da se teorija daleko razlikuje on realnosti u ovom vidu tehnike.narano kolega iznad mene je lijepo obijasnio ko i na koji nacin predaje toplotu.kad ulje nema nema vise svoju cirkulaciju posljedicom gasenja motora,jedan veci dio se povlaci iz turba,dok drugi ostaje u njemu i dakako poprima temperaturu sredine u kojoj se nalazi,u ovom slucaju mehanike turba.sva ova prica pada u vodu ako se niste susreli sa turbinom uzivo,il vec kako da se izrazim.tu vec nasi fakulteti ne igraju nikakvo teoretisanje,vec problem rijesavaju strucni ljudi.
iza svog skolovanog znanja uvijek stojim,ali vecinu informacija vezano za automobile sam pokupio bas od ovih ljudi mehanicara,koji se svaki dan susrecu sa ovim problemima.jednostavno tako iz razlih prica poklapa se bas ono sto je srz,problem i uglavnom iste metode za rijesavanje istih.onaj ko nije vidio kako izgleda zapusen turbo od sumpora,turbo sa slomljenim lopaticama,moze do sutra da teoretise,ne pije mu vode!pozzzzzzzzzz
[ hakinen @ 30.05.2007. 18:52 ] @
Citat:
prvo mislim da nema nikakve NAGLE promjene temperature, jer ako za vrijeme rada ulje cirkulise onda to ulje 'hladi' metalne djelove turbine i toplota se prenosi sa metala na ulje pa dolazi do izjednacavanja temperature metala i ulja u nekom periodu dok ulje prolazi kroz turbinu, nebitno kolika mu je temperatura bila prije ulaska u turbinu (mislim bitno je da ulazna ne bude visa)

Pazi pri tim velikim brzinama, znaci i brzini okretanja turbine, a narocito brzini strujanja fluida, u ovom slucaju ulja, jedan delic ulja se za drzava u turbini kratko vreme, znaci mozda 1000 deo sekunde, i za to vreme njegova temperatura ne moze da se izjednaci sa temperaturom turbine, vec moze da poprimi jedan deo temperature od turbine, i da turbina izgubi deo temperature ( to vazi iz zakona odrzanja energije )!
Znaci ako je temperatura turbine 800 stepeni, a ulja 200, onda turbina spadne na 750 a ulje se poveca na 250, ako zanemarimo sve otpore na strujanju fluida na trenju....Znaci nema izjednacavanja!
Sto se tice temperature izduvnih gasova, sad radim trenutno toplotni proracun motora SUS, bas je rec o dizelu, i temperatura izduvnih gasova je u mom slucaju 850 stepeni! Temperatura u samom cilindru u trenutku sagorevanja smese i vazduha iznosi 2150 K sto je negde oko 1880 stepeni!!

Inace studiram masinstvo, III godina, izabrao sam smer Energetika i procesna tehnika, pa me sve ovo ocekuje, al sam deo predmeta i slusao, kao sto je HIP ( hidraulicke i pneumatske masine ) pa sve ovo znam!! :D

Ako hocete da uplodujem filmic gde je prikazan princip rada turbine, ima oko 60mb!!!?
[ Mungos 7 @ 30.05.2007. 19:02 ] @
nisam, priznajem, nisam nikad vidio otvorenu a kamoli ostecenu turbinu, zato ni ne teoretisem o radu turbine

al na kraju bitno je da se slazemo da treba sacekati koji minut na leru kad je bila puno zagrijana

ja imam Astru G iz 98 oznaka DI-16V, motor ECOTEC X20DTL, 2000 kubika, i ako me vjerujete niko mi nije znao objasniti (doista neki mehanicari koje sam pitao) kakvu turbinu moj motor ima,jeli dobra ili ne, kazu da nije klasicni kao kod Astri sa oznakom DTI
na samoj turbini pise GARRET, i primijetio sam da su joj spoljasnji obodi metala prilicno zardjali (vjerovatno od velikih temperatura), s druge strane vrlo se malo i cuje u radu tek pomalo 'fijuce', puno manje nego recimo kao kod VW 1.9TDI motora istog godista

nego skrenuh sa teme, al ako neko ima neke korisne podatke ili iskustvo o ovom mom motoru molio bih da mi posalje na PP


sve najbolje zelim!
[ milovank @ 30.05.2007. 22:48 ] @
Možda je ovo već rečeno, ali mi se čini da nije eksplicitno objašnjeno. Mislim, ako grijesim neka me neko ispravi, da količina toplote koju prima turbina je zapravo pretvaranje kinetičke energije kretanja turbine (veća ugaona brzina => veća Ek) u toplotnu, sto se desava i tokom samog procesa vožnje - rada turbine. Pri naglom zaustavljanju motora na većim obrtajima (prestanak rada uljne pumpe) dolazi do prestanka protoka rashladne tečnosti kroz turbine => turbina praktično nema hlađenje. Ta količina ulja koja ostane u turbini je zanemarljiva. Sva Ek se pretvara u toplotu koja povećava Tturbine. Prestanak protoka ulja negativno utiče i sa aspekta podmazivanja ležaja, tako da se u njemu povećava trenje, što utiče na preraspodjelu predate toplote, tj. ležaj se greje više no ostali delovi turbine, što je opet negativno.
Što se tiče T izduvnih gasova mislim da ne utiču značajno na povećanje T turbine, jer u kritičnom moment gašenja motora prestaje protok tih gasova, a i masa je mala (Q=m*c*dt) d=delta.
Što se tiče obr, zavrsio sam Mašinski u BG (u roku sa 9.xx), smjer vazduhoplovni, radio na održavanju turbo mlaznih motora, sad vazduhoplova, a u poslednje vrijeme sve više svaštarim. Pa vi strebajte... Pozdrav
[ Mungos 7 @ 31.05.2007. 17:59 ] @
Skidam kapu!
[ vladd @ 01.06.2007. 11:10 ] @
Masinac, "filozofiraj" na "drugu stranu". Kada se motor ugasi, nema trenja, nista se ne vrti. Ali sa druge strane, pregrejani, citaj "usijani" delovi, pocnu da predaju toplotu, brze kondukcijom nego konvekcijom (u okolinu). Tempreature preko 400C uticu na povrsinske obrade, i moze da dodje do izlivanja raznih "ukljucevina" iz materijala. Pomera se medjukristalna zona i pomaze starenje materijala, sa eventualnim iniciranjem mikropukotina...:)

Poz.
[ hakinen @ 01.06.2007. 15:55 ] @
Citat:
vladd: Masinac, "filozofiraj" na "drugu stranu". Kada se motor ugasi, nema trenja, nista se ne vrti.


Gresis, kako se nevrti, kad naglo ugasis motor turbina i se i dalje vrti, neko je vec napisao da se ona pri vecim brojevima obrtaja motora vrti 200k ili 300k u minuti, mnogo je to, tako da je @milovank dobro napisao sta se desava!!
Ali i ti sto si napisao je skroz korektno samo si pogresio za vrtenje tj nevrtenje!! :D
[ vladd @ 01.06.2007. 22:43 ] @
Ma vise sam se malosalio, nisu nemoguci "procesi", ali, kao sto rekosmo ranije, nije to sve bas od sira...

Mislim da se vrte od 10k do 150k, niske inercije i 190k, ali za takve sprave ne trebaju "saveti", ko to "vozi", taj si ima parica...za sve nase limo zajedno..:)

Mada i citat:
"Turbochargers with foil bearings are in development. This design eliminates the need for bearing cooling or oil delivery systems..."

govori da ..opusteno, rasprava ce ionako da nam "zastari". "Nase" turbine, na jeftinim spravama, se ne vrte tako snazno, a ni ulja nisu nesto ekstra, pa im je robusnost povecana, malo jace su predimenzionirane, tako da su veoma otporne.

Poz.
[ njinsa @ 10.06.2007. 23:57 ] @
da bih nasem supermoderatoru Bakari ispunio zelju(a cestitam mu i na kupovini prave marke) ,tj. dokazao da nije u pravu :)) ,evo prepisujem mu INFORMACIJE O TURBOPUNJACU(dizelski motor) iz originalnog mazdinog uputstva za mazdu 6!
pa kaze:
-- nakon voznje brzinama na otvorenoj cesti ili nakon dugog uspona,pustite da motor radi u praznom hodu barem 30 sekunda prije nego li ga iskljucite. U protivnom se moze ostetiti turbopunjac.
--utrkivanje ili pretjerana vrtnja motora,posebno netom nakon pokretanja ,moze ostetiti turbopunjac.
--kako bi motor bio zasticen od ostecenja,on je konstuisan tako da ga se ne moze forsirati neposredno po pokretanju,ako je vrijeme izvanredno hladno.
Mazdin turbopunjac uvelike povecava snagu motora.Njegova napredna konstrukcija omogucava bolji rad i zahtijeva minimalno odrzavanje.
kako bi vam bio od koristi na najbolji moguci nacin,uzmite u obzir sljedece:
1.Mijenjajte ulje u motoru i filter sukladno planu odrzavanja
2. rabite samo preporuceno motorno ulje.Posebni dodaci se NE preporucaju.

eto to pise u fabrickom uputstvu na strani 4-12,zao mi je sto sam prodao toyotu avensis pa ne mogu da ti uslikam na unutrasnjoj strani suncobrana sta pise!
inace ova doticna mazda 6 je 2.0 dizel od 120 ks,kupljena 02.06.2005 i na danasnji dan ima 183122 km,nije hvala Bogu bilo nikakvih problema iako je strasno neredovno odrzavana,npr predzadnji servis sa zamenom ulja bio je na 147000,a ovaj na 180000,sto ne kazem da je pametno cak se i ljutim na caleta,ali oni samo dosipavaju original ulje DEXELIA i teraju,a ide kao nevreme! pozz
[ bakara @ 11.06.2007. 00:11 ] @
Hvala njinsa, to postujem
[ Stele @ 11.06.2007. 17:22 ] @
@njinsa

Hvala i u moje ime!

Žao mi je što ja nisam bio u mogućnosti da okačim isto što i ti....

Pozdrav!
[ bachaman @ 19.08.2007. 09:40 ] @
Ne znam da li je ovo pravo mesto za postavljanje mog pitanja, ali postho je problem vezan (najverovatnije) za turbinu, ubacicu se u prichu :)
Elem, imam Ford Fokusa 1,8 TDDI, 2000 godishte i pocheo je da mi pravi ozbiljne probleme.
Pre nego shto odem kod majstora,
(koje sam pocheo iz dubine dushe da mrzim, jer sem Grand motorsa, dobrih i normalnih servisera u BGu nema, samo shto Grand cepa po ushima chim udjesh na vrata )
hteo bih da se informishem.
Auto je pocheo da uzasno chadji, izbacuje gust, crn dim chim mu malo dodam gas, na autoputu nije mogao da predje 110km i chini mi se da je dosta buchniji nego ranije.
Takodje, na autoputu, mi se uchinilo da je shtucao i kao da je naglo gubio gas.
Cevi, creva ili kako god :) koja iz intercoolera idu u motor (nadam se da sam dobro rekao, jer se bash neshto preterano ne razumem :) )
su iznutra poprilichno zamashcene, dok je potroshja ulja na normali, pa mi je i to dosta chudno.

E sad, koje je vashe mishljenje i shta mi je chiniti?

Unapred zahvalan!
[ factor @ 20.08.2007. 08:02 ] @
Ja bih rekao da je u pitanju EGR ventil.
[ popovicvl @ 20.08.2007. 09:38 ] @
naj bolji nacin da se tedi turbina jeste da se ne cepa auto non stop.
Ne vozim turbo masinu,i znam da je tesko da se ne cepa,kad krene da vuce kako ne dodati jos gasa i poleteti.
Posto turbina recimo pocne sa radom oko 2000 rpm,menjati brzine pre tog rezima.Naravno kad ima potrebe ocepiti.
Salu na stranu,nacin voznje puno zavisi,ne bitno koji je auto u pitanju benzin,dizel,turbo ili sta ti ja znam.

Voleo bih da neki casopis obradi sledeci test:
uzeti dva ista vozila sa modernom turbo masinom i jedan dati momku sa 25 godina,a drugi bakici
sa cegerima.Ocekujem da remont prvog vozila treba ocekivati vec sa 100 000 km,a drugi se razlikuje ko nebo
i zemlja.Mozda ce jedino pasti farbanje bakicinog auta na 100 000 jer se zna kako zene voze...a pogotovo bakice.
[ markofpi @ 06.07.2009. 18:28 ] @
Mene interesuje da li je remontovana turbina ista kao i nova tj. koliko priblizno jeste!?? Naravno pretpostavka je da se radio full remont sa originalnim delovima, kod profesionalnih servisera koji istu na kraju testiraju posebnim uredjajima za to namenjenim. :)
[ Dr.sima @ 06.07.2009. 22:28 ] @
Ja sam remontovao moju turbinu kod jednog majstora na Novom Beogradu. Turbina je pocela da zvizdi i auto je izgubio snage... Posle remonta zvizdanje se izgubilo, a auto je dobio vise snage i sad se tacno oseti kad upali turbinu (na Renaul Clio 1.5 dci na 2000 obrtaja). Cena remonta turbine je oko 200-250e bez ruku za skidanje i vracanje iste (50e). Ako nekog interesuje imam kontak od coveka koji je meni radio, kod njega je pregled vozila bio besplatan, i ako iz nekog razloga ne moze da uradi remont, nista ne naplacuje i u tom slucaju perdlaze nabavku i remont polovne turbine (otpad).
[ Nocni @ 07.07.2009. 18:59 ] @
Po malo je dosadno da se za svaku tvrdnju koja se otkuca mora podnijeti i adekvatan dokaz kao da smo pod nekom istragom... time se na neki nacin banalizuje licno iskustvo onoga ko kuca i trazi se potvrda sa nekog sajta, uputstva i sl.
Sto se tice teme i kod najnovijih auta je stvar slicna i tojota je otisla korak dalje pa u uputstvu za upotrebu daje precizno u sekundama koliko treba pustiti auto na leru da radi posle velike turaze... Pa i atleticar koji trci na 5 km ne staje odma posle cilja vec jos malo otrci usporenim tempom

Evo naravno i skeniranog dijela iz tojotinog uputstva iz 2008 godine:







edit: dopunjeno VW uputstvom.

[Ovu poruku je menjao zarsilic dana 23.09.2011. u 17:15 GMT+1]
[ Majstor Duja @ 08.07.2009. 09:38 ] @
Citat:
markofpi: Mene interesuje da li je remontovana turbina ista kao i nova tj. koliko priblizno jeste!?? Naravno pretpostavka je da se radio full remont sa originalnim delovima, kod profesionalnih servisera koji istu na kraju testiraju posebnim uredjajima za to namenjenim. :)


Svaki remont turbine koji iznosi 200-250e mozes odmah da zaboravish, pisao sam na tu temu pre par godina ali iz nekod razloga ne mogu da nadjem svoje postove (radilo se o RENAULT ESPACE 2.1TDI 1993.god) ,radilo se o tome da je servis uradjen u "turbo servisu - uzice" (za sta imam i racune) medjutim nakon 10000 km turbina je opet propishala ulje, pa reklamacija, pa opet na 12000 km kvar i tako u nedogled.
Daljim raspitivanjem ( u inostranstvu) sam saznao da se servis takve vrste uopste ne radi jer je neisplativ nego se menja turbina sa novom. Zasto?
Nakon 120000-150000 km na vecini vozila sa turbom (benzin/dizel) se vratilo turbine istrosi i pojavi se zazor, grafitni klizni lezajevi na kojima se vratilo oslanja se takodje istrose pa se onda mora menjati sve. Set grafitnih lezajeva se kupuje neobradjen (6-15 funti, zavisi od modela) medjutim obrada istih zahteva veoma veliku preciznost i radi se laserski, zatim obrada samog vratila (osovine turbo punjaca) se obavlja posebnim postupkom a ne brusenjem kao sto se "u nas" to radi.
Imaj na umu da se punjac vrti i do 180000 obrtaja i bilo kakav debalans ce dovesti do vrlo brzog propadanja lezajeva i pada snage motora, balansiranje takvog sklopa je maltene naucna fantastika.
Ulje kojim se podmazuje vratilo isto tako hladi to vratilo i radi na ekstremno visokoj temperaturi (usis 30C a izduv 700C) pa je od najveceg znacaja da bude visokokvalitetno ORGINALNO ulje koje propisuje proizvodjac automobila.
Zamena turbine u UK je od 2000 do 3000 funti zavisno od modela, zato su i polovna vozila sa turbinom (koja su presla vishe od 120-150 hiljada km) dosta jeftinija od onih sa atmosferskim motorom (audi 1.8T, oktavia 1.8T i sl.)...

Poucen iskustvom svojih prijatelja (prijateljev seat leon nakon 120000 pocinje da pravi problem sa turbinom - kako je auto tek izasao iz garancije u servisu ga tese da "to tako treba" (!?!?), drugi je imao problem na 100000 sa Astrom G, 1.7tdi) kao i sopstvenim, vishe ne kupujem automobile sa punjacem i ne bacam novac na "servis" istih.
Nakon poslednje besmislene intervencije u servisu (imao sam osecaj da turbinu samo ociste i ofarbaju), turbina je uklonjena iz automobila, promenjena usisna grana kao i pumpa visokog pritiska, motor je izgubio 30ks (sa 90 na 60) ali do 100km/h se to i ne oseti...
Nadam se da ce ovaj post pomoci vlasnicima automobila da ne bacaju uzalud svoj novac i vreme....


Citat:
Dr.sima:...a auto je dobio vise snage i sad se tacno oseti kad upali turbinu... i u tom slucaju predlaze nabavku i remont polovne turbine (otpad).


Simo, ne sme da se oseti "paljenje" turbine, pogotovu ne na dizelu gde je ona uvek u funkciji, cim se to dogadja nesto ne radi kako treba, da li doziranje pumpe gorivom i nivo nadpritiska nisu usaglasheni ili se turbina okrece na nizim obrtajima od predvidjenih usled defekta...ubrzanje treba da bude jednolicno i bez trzaja!
A to sto taj majstor predlaze ugradnju turbine sa otpada, iskreno, ja bih ga zaobisao u velikom luku jer polovna turbina koja stoji dugo i nije konzervirana razvije koroziju na unutarnjim delovima i nije vise za upotrebu jer to trunje od korozije dospeva u lezajeve, motor itd.


PS.
Sve ovo sam saznao od nadzornog inzinjera u Vauxhall (Opel) servisu u Birmigemu, UK, velikoj poslovnici koja pokriva ceo Midlands, mislim da covek nije imao razloga da me laze...
http://en.wikipedia.org/wiki/Turbocharger

[Ovu poruku je menjao Majstor Duja dana 08.07.2009. u 10:57 GMT+1]
[ Dr.sima @ 08.07.2009. 14:23 ] @
Ja sam sa remontom turbine imao (do sad) pozitivno iskustvo... Posle remonta sam napravio 3-4000 km. Kad sam rekao da se oseti kad se turbina upali, oseti se u odnosu na ranije stanje kad nije punila dobro (ne trza i sl). Uz remont sam dobio i papir sa masine koja balansira turbinu kao i garanciju...(grafikon sa dve ose obrtaji/debalans u g)...
Verujem da je najbolje resenje ugraditi novu turbinu i vozati dalje... Ali za cenu nove turbine moze da se uzme ceo polovan motor :)
[ vladd @ 08.07.2009. 18:07 ] @
Ali ne treba ti polovan motor, posto je samo ponor za pare, a nova turbina je nova turbina.

Pri remontu se samo napravi da bude bolje nego sto je bilo, ali nikako u punom iznosu.

To sto se potura papir sa balansiranja, to je vise marketinski trik, nego sto korisniku nesto znaci. Balansiranje remontovane turbine je normalna procedura pri remontu, nista spektakularno posebno.

Veci je problem dobiti parametre rada turbine, pritisak na odredjenom broju obrtaja, ali to je poslovna tajna. Rezultati ne bi opravdali cenu.

Po meni, remont turbine spada u onu vrstu operacija sa dve namene, ili da se proda vozilo, ili da se plati skuplje kasnije na mostu.

Pogotovo, sto se tim poslom bave ljudi koji nisu prosli neke specificne obuke i bez konkretne opreme.

Zivot turbine se produzava redovnim odrzavanjem motora(ulje, filteri, okolni pribor oko turbine i motora uopste..) i postovanjem procedure za gasenje motora.


Poz
[ Dr.sima @ 06.06.2012. 14:30 ] @
Sad listam nesto stare teme, evo tri godine i 60k km kasnije auto i dalje super ide, ne dimi turbina puni kako treba...

Pozdrav
[ jnk @ 06.06.2012. 14:44 ] @
Možda i nije bila pokvarena?
[ Dr.sima @ 06.06.2012. 14:48 ] @
Ma verovatno nije, samo je zvizdala od srece, a auto se vukao ko mrcina jel mu je bio los dan, pa onda kad sam upucao 300e u remont se odobrovoljio...
[ Deep|Blue @ 07.06.2012. 09:23 ] @
Ma sasvim je očigledno ...
Nisi obraćao dovoljno pažnje na nju,
pa je odlučila da te nauči pameti.
Sad se lepo presaberi,
koliko si tada vremena provodio sa njom,
a koliko sa "onom" tamo??

[ draggix @ 10.09.2012. 10:27 ] @
Evo da pohvalim Turbo servis iz Uzica. Poslao brzom postom, posle tri dana stigla, kao nova. Auto sada mnogo bolje ide i ne baca ulje.