[ hakinen @ 24.05.2007. 00:18 ] @
Interesuje me kako se i od cega prave alu felge?
Znaci od koje se legure prave, i dal se prave na CNC strugovima i glodalicama ili ne?
[ vladd @ 24.05.2007. 12:08 ] @
Pa osnovna sirovina je otkovak legure alumunijuma. Sastav legure moze da varira u sitnim procentima, da bi se poboljsale neke (zeljene) metalurske osobine, i najcesce je neka vrsta poslovne tajne, dugogodisnjeg eksperimentisanja...
Otkovak je gusce strukture od odlivka, i eventualne nehomogenosti pri livenju, otklanjaju se kovanjem.
Nakon toga, "matrica" se postavlje na CNC masinu i precizno izradjuju elementi tocka, ili cela felna. Nakon toga, sklapanje delova i balansiranje. Posle balansiranja, tocak ide na finalnu obradu, liranje, lakiranje, zastite, ukrasavanje detalja farbanjem...kako je odredio dizajner.

Poz.
[ Java Beograd @ 24.05.2007. 13:36 ] @
Koliko ja znam, "Alu" felne su livene pa polirane.
[ hakinen @ 24.05.2007. 14:08 ] @
Kovanjem se ojacava struktura verovatno, a ne da bi se dobila gusca struktura??
Tesko da bi livenjem iz jedanput mogao da dobijes celu felgu!
Mora to sigurno da ide na CNC strug i glodalicu!

[Ovu poruku je menjao hakinen dana 24.05.2007. u 19:15 GMT+1]
[ vladd @ 24.05.2007. 16:29 ] @
Livenje je specifican proces, pri hladjenju ima nekoliko zona, jezgro, medjusloj i sloj blizak povrsini. Drugo, neki delovi bi morali specificno da se liju, pod pritiskom ili centrifugalno, ali i tada ostaje neujednacena struktura. Naravno, nemoguce je garantovati negrupisanje ukljucina, koje bi oslabilo konstrukciju. Aluminijum se tesko zari, tesko mu se dodaju aditivi za formiranje "zrna" a ima jos nekih "problema", da ne davim...

Kovanje znacajno homogenizuhe strukturu (mislim na masinsko kovanje, u kalupu, da neko ne pobrka sa kovacima-potkivacima), povecava cvrstinu...a proces je prost, jeftin, lakse je kovati nego obezbedjivati nemoguce uslove nekog specificnog livenja.

Nakon toga, dorezivanje i lickanje..

Livenje je ipak "operacija" par stepenika iznad kopanja rude..

Poz.
[ EagleOne @ 24.05.2007. 21:23 ] @
Nedavno sam gledao emisiju o nekoj ekipi koja tjunira automobile, isli su po neke mega skupe i mega ruzne alu flene. U fabrici u kojoj ih prave su objasnili da su skupe jer nisu livene, kao na vecini kola, vec su mnogo kvalitnije jer ih dobijaju rezanjem iz kompaktnog bloka aluminijuma, i da takvih pogona ima samo par u USA.

Pa sam zakljucio iz te price da su ove "obicne" livene.
[ Java Beograd @ 25.05.2007. 08:20 ] @
Ma naravno da su livene. Kod nas se kaže "alu felne" ali je sinonim "livene felne" zato što se prave i od magnezijum/aluminijuma i još od bog zna kojih legura, "daleko" od aluminijuma. U mnogim drugim zemljama se kaže "livene" felne. Rupe se posle buše burgijom naravno, ali je telo liveno.
[ vladd @ 28.05.2007. 13:07 ] @
Dobro, onda su livene. Mada ja kupujem gotove, tako da ih ne lijem..
Lepo se napravi kalup i liju se, jeftinije je da napravis stotinak kalupa, za razne modele, i odlijes po par hiljada felni, pa ponovo pravis kalupe, za ponovno livenje...

Poz
[ Java Beograd @ 28.05.2007. 13:52 ] @
Dok sam imao nemački DSF kanal na kablovskoj, uživao sam gledajući proizvodne procese u nemačkoj auto-industriji. S tim što su imali emisije posvećene kako gigantima, tako i malim privrednicima - tzv. kooperantima. Tako sam gledao emisiju o proizvdnji pomenutih felni - od dovoženja metala u velikim torusima, teškim po 5 tona, preko topljenja, livenja, poliranja, obrade, lakiranja - do pakovanja.
[ vladd @ 28.05.2007. 17:10 ] @
Malo si propustio, a malo pomesao, topljenje i livenje do "djunte", pa kovanje i rezanje, pa poliranje...lickanje, farbanje, lakiranje...

Mozda nedostaje kopanje ruda...ali osnovni poluproizvod svakako nije sustinski element. Livene ploce, isporucuju se kao sirovina, ako tako gledamo i celicne se liju...Simens martinove peci...pa onda se malo valjaju i presuju...ali kopanje rude, pa livenje..je osnova

Poz.

P.S.Kada bi se lile i polirale, tada bi bilo potrebno kao bazu navesti da su livene. Ali sam liv, alumunijumsku je proprilicno, masinsi slab element, cak i kada mu se dodaje magnezijum, da poveca tecljivost i malo cvrstocu. Na prapocetcima sa tako radilo, za lakse automobile, ali je postalo krajnje nebezbedno, i to vise niko ne radi. E sad, da li pricamo o istoriji...
[ Livac Aluminijuma @ 05.11.2012. 19:47 ] @
Po prvi put pisem na ovoj diskusiji i eto da se javim na ovu temu KAKO SE PRAVE ALU FELNE?
Radio sam taj posao u Austriji 12g.Necu ulaziti u detalje kojih sve metala u kojim procentima ima u pojedinim alu felnama ne znam ni smem li ?Ali ima tu i silicijuma, magnezijuma, stroncijuma, titan-bora .... U svakom slucaju Legura koja je potrebna za livenje ide u pec za livenje i pod pritiskom ukalup gde se izlije kompletna felna.Temperatura potrebna za livenje je od 970 do 990 stepeni celzijusovih (zavisi od velicine, legure..) Iz kalupa izlazi sa temp. od nekih 250-do 400 stepeni.onda se ohladi u bure sa hladnom vodom nekih 20-ak sekundionda se pokretnom trakom salje na rendgensko snimanje(svaka felna koja pokazuje i najmanji mehurc ili pukotinu bilo sta baca se tj.topi se ponovo)Posle toga se kaci na traku koja ide kroz dugacku pec gde se felne peku(kaljenje zbog cvrstine)Pa onda ide na busenje rupe za ventil za brezone obradu ivica unutrasnjih onda dela gde stoji guma.Lice felnetj.deo koji se vidi kad je montirana na auto se NIKADA ne obradjuje taj deo jetakav izasao iz kalupa(jedan kalup kosta nekih 40 000 € par manje ili vise)kad se sve obradi ide na proveru balansiranja ako je na jednoj potrbno vise od 50g tegova to se opet baca.pa onda se proverava dali dihtuje kad bi bila montirana guma na njoj(normalno za svaki proces ima posebna masina pa tako i za ovaj mislim ne montira se guma na svaku felnu)Pa tek onda ide na lakiranje i pecenje farbe pa opet na diht probu onako izlakirana i onda dodju sleperi pa prodavnice i naravno kupci.Po meni to je jedan skup proces koji je isplativ samo na ogromnu kolicinu. Primera radi mi smo proizvodili u cetiri smene po 2-3 miliona felni godisnje oko 350 radnika
Nadam se da sam zainteresovanima pomogao da shvate proces dobijanja alu felni
[ vladd @ 05.11.2012. 21:44 ] @
Zanimljivo izlaganje, naravno iskustveno.

Svako bira tehnologiju prema mogucnostima i interesu. Livenje kompletne felne se gotovo vise i ne radi, zbog navedenih razloga.

Naknadno zarenje povecava zilavost i elesticnost felne.

S obzirom na zahteve jeftine produkcije(a kovanje je najskuplje, najbolje i najekskluzivnije), sada se delovi felne parcijalno liju(narocito estetski delovi) i zavaruju za prsten.
Lije se pod nizim pritiscima, koji su znatno jeftiniji proces i nesto povoljniji za zilavost felne. Poneki ekskluzivni modeli se sinteruju, da bi se izbegla raslojenost legure.

Uglavnom, dobri porizvodjaci liju "paoke" i centralni deo niskim pritiskom, a prsten, zbog sirine i osetljivosti na lom, obicno izvlace ili liju(redje), pa dva dela zavaruju.

Preciznost i homogenost je vellika, pa su minimalne korekcije, daljna obrada je ponajvise estetskog karaktera.

Zavarivanje je dovoljno pouzdan, a znacajno jeftiniji proces od pravljenja velikog alata pa jos promenljivog dizajna i velicine.

Poz

NPR
http://www.youtube.com/watch?v=45SqHmiXTUE&feature=related

[Ovu poruku je menjao vladd dana 05.11.2012. u 23:23 GMT+1]
[ jnk @ 05.11.2012. 23:06 ] @
Ne razumem se baš u tehničke detalje ali čitao sam da pored forged(kovanih) felni postoji i tehnika pressured cast i flow formed. Poznato je da su kovane najbolje ali i nedostupne za smrtničke automobile, a da li bi neko mogao da objasni razliku između druge dve varijante, flow formed bi trebalo da je lakša i bolja.
[ Livac Aluminijuma @ 06.11.2012. 07:47 ] @
Naravno ovo je proces pravljenja alu felni koji sam ja radio. A evo nasao sam i link za ceo proces proizvodnje o kom sam pricao.Ovo je proces za serijsku proizvodnju za auto industriju(Audi,Bmw,Porsche,Opel...).Ovakve felne je skoro nemoguce naci u prodaji u prodavnici samo u servisima za odredjeni tip auta ili prilikom kupovine novog auta na kome su one vec montirane.Primera AMG Mercedesove felne se mogu kupiti samo u Mercedesu ili ih dobiti na novom autu(kostaju i po 500€ komad)
Evo i Linka
http://www.youtube.com/watch?N...SBvZ_IKY&feature=endscreen

Pozz
[ vladd @ 06.11.2012. 10:01 ] @
Te su jos i jeftine

Neke od egzoticnih aftermarket felni, tipa Enkei, kostaju i nekoliko hiljada dolara komad. Model koji se meni svideo bio je po ceni "samo" 2700$ za komad, sto me je trenutno odvratilo i od razgledanja

Sa druge strane, nemci koriste stare kapacitete livacke industrije i prave felne koje su sa vise materijala, deblje i teze od novijih tehnologija, zarad cvrstoce, ali losije upravljivosti. I cenu formira i kolicina legure koje ima i do 40% vise nego kod kovanih i izvlacenih, za istu cvrstocu.

I livenje pod visokim pritiskom je samim tim skuplje, plus velika cena ogromnih kalupa, a proizvod, odlivak, ima mnogo vise strukturnih mana nego otkovak.

Ali je epilog, koriscenje starih livackih masina i jednoznacni odlivak, tesko promenljivog izgleda, sto nije u trendu savremenog stajlinga.

Poz
[ Zarko Silic @ 06.11.2012. 10:04 ] @
Livac bakra ocigledno nije upucen u cene originalnih alu felni za samo malo ekskluzivnija auta
[ Livac Aluminijuma @ 06.11.2012. 11:10 ] @
Pa u pravu ste da nisam upucen u cenu.Znam otome koliko i svi sto su kupili alu felne za sopstvena auta.Ja sam ih pravio ne prodavao.Recimo cuo sam podatak da felne koje smo tada radili za rols rojs od 22 cola kostale su tada oko 25 000E komplet i da firma nije imala nikakve zarade jer se sve radilo rucno i po dvoje radnika(tezina jedne oko40 kg).Ali je vredeo podatak za firmu da su radili za rols rojs.Marketing sta li je? Koliko je to tacno ne znam.Verujem da ima raznih tehnologija za proizvodnju, obradu alu felni ali ja sam samo napisao tekst o onome na cemu sam ja radio.Nisam pisao o presovanju nii varenju jer taj sistem nit poznajem nit sam radio.
POZDRAV
[ Zarko Silic @ 06.11.2012. 11:34 ] @
Da, u redu je to sto si napisao, i mi smo zbog toga zahvalni.

Svakako je pozeljno imati insjdera

Dobrodosla je svaka informacija vezano za samu proizvodnju ovog, ili srodnih proizvoda koje ste radili za autoindustriju.

Na primer, korisna informacija bi bila i to da li se jos uvek ovako nesto proizvodi u Evropi ili je vec sve preseljeno u Kinu i slicno.
[ Livac Aluminijuma @ 06.11.2012. 12:31 ] @
Koliko je meni poznato u Austriji jos uvek radi fabrika pod imenom Borbet-Austria, isti vlasnik ima i jednu fabriku u Türingenu u Nemackoj i na jos jednom mestu u Nemackoj(ne znam gde?).Onda njegovoj grupaciji pripada fabrika u Francuskoj,Juznoafrickoj Republicii mislim da je kupio jos dve na Bliskom Istoku(nije mi poznato gde)Ja ne radim vec 6g taj posao.A za ove fabrike znam jer uvek kada je negde kupio fabriku uvek je slao nase radnike da nauce tamosnje nas sistem rada. Za ovu u Austriji i u Nemackoj znam da rade jer jos uvek kontaktiram sa bivsim kolegama a za ostale ne znam nista ni dali rade nit dal' su u njegovom vlasnistvu ili je mozda kupio jos neku.Kakav je sistem proizvodnje(presovanje,varenje) na Bliskom Istoku i u Francuskoj ne znam a ostale su livenje Kao na postavljenom linku na prethodnim postovima
http://www.youtube.com/watch?N...SBvZ_IKY&feature=endscreen

Pozdrav
[ vladd @ 06.11.2012. 13:58 ] @
MA sve je ok, nista nije sporno, rade i imaju posao, i trziste, to je najvaznije.

Ali je tehnologija i stara i ispada iz trenda smanjenja tezine delova, smanjenja potrosnje.

One felne za nas "smrtnike", finansijski dostupne, se delimicno rade izvlacenjem, i delimicno livenjem dezena paoka, zavarivanjem sklopova i prodaju po srazmernim cenama.

Borbet nije nepoznata firma ali im je tehnologija takva kakva je..

Promena dezena je smak sveta i panika u firmi..

Poz
[ jnk @ 06.11.2012. 15:24 ] @
Čini mi se da borbet nije išao u korak sa vremenom mada nisam upućen kako im ide prodaja.

Ja sam za ovu varijantu, mislim da je oko 2-3k $ po komadu

[ Livac Aluminijuma @ 06.11.2012. 16:10 ] @
Promena dezena u ovoj firmi nije bio nikakav problem jer se kalup dobijao od narucioca(BMW,Audi,Opel,Porsche...)za seriju od nekoliko hiljada pa i desetine hiljada felni a po potrebi i nekoliko stotina komada ali to je bila prava retkost.Tako da su naplacivali samo uslugu a ulaganja skoro nikakva u jednu seriju osim naravno tekucih troskova(plate,struja porez materijal,pa vreme potrebno dok se jedan kalup ne nasteluje da bude isplativa proizvodnja tu mislim na koliko se sekundi ili minuta postavi livenje ,hladjenje kalupa itd....) ali sve su to veoma dobro ukalkulisali u tu cenu usluge tako da gubitka sigurno nije bilo.U toj firmi je tada radilo istovremeno do 48 kalupa razlicitih dezena i velicina u 4 smene i subotu i nedelju a kompletna proizvodnja je bila unapred prodata.
Pozdrav
[ Livac Aluminijuma @ 06.11.2012. 16:30 ] @
Ali ne razumem to 2-3dolara.Misli li se na troskove proizvodnje? Ako je tako mislim da nema mogucnosti za tako nesto. Kostanje samo materijala za proizvodnju je i u Kini i u Nemackoj ista.Pa plate radnika,struja,porez....U svakom slucaju osim cene materijala u Kini svi ostali troskovi manji nego u Evropi
Pozdrav
[ Nebojsa Milanovic @ 06.11.2012. 16:47 ] @
Citat:
jnk
Ja sam za ovu varijantu, mislim da je oko 2-3k $ po komadu


Kada bi mi budžet bio praktično neograničen zasigurno bih se i ja odlučio za takvu varijantu.

I to ne zbog oblika, ili dizajna (koji je odličan), nego zbog onoga što je ključno a izgovara se jednom rečju: FORGED
[ vladd @ 06.11.2012. 17:13 ] @
Tako sam i ja gledao jedno, a nabavio "budget"

Zelja je jedno, a realnost drugo, razgedas Enkei raijin a postanes prezadovoljan sa TSW VX1




Poz
[ Zarko Silic @ 06.11.2012. 17:54 ] @
@Livac Aluminijuma

da li ste vi pravili u istom postroijenju samo Borbet felne ili su iz vasih hala izlazile i felne sa nekim drugim nazivom?
[ jnk @ 06.11.2012. 19:21 ] @
@livac_aluminijuma

2 do 3 hiljade dolara :)

Kolko sam razumeo borbet je pravio OEM(fabričke) felne za automobilske fabrike? Znam da BBS i danas to radi i to im čini veliki deo proizvodnje, s tim da su im te fabričke uglavnom jednostavnije izrade od njihovih popularnih modela.