[ akibono @ 13.08.2007. 12:59 ] @
jel moze neko da mi objasni sta je sila G i kako se manifestuje u praksi, nasao sam nesto na internetu al je dosta sturo i ne moze da se razume, kako se manifestuje na ljudski organizam itd. kako se izracunava, da li moze da se amortizuje. da se umanji otpor ove sile itd.
[ Goroseča @ 01.10.2007. 07:18 ] @
Ne znam da li pratiš F1? Tamo često imaš grafički prikazano intenzitet i pravac G sile. G sila je u stvari sila kojom nas (a i sve ostalo) privlači majčica zemlja. Čuo si verovato da bi smo na mesecu bili "lakši" nego na zemlji. To je posledica manje G (u ovom slučaju M sile, šalim se) sile odnoslo manje gravitacije po čemu je sila i dobila ime, a što je posledica manje mase meseca. Gravitacija zavisi od mase tela kja se privlače i njihovog rastojanja. sila od 2g bi bila kao da si duplo teži. Fozači F1 trpe do 4-5 g, a piloti borbenih aviona i do 10. Normalan čovek (pod ovim mislim neutreniran i fizički nespreman) posle 5-6 g gubi svest jer sva krv ode u noge. Zato piloti imaju specijalna odela koja vrše pritisak na telo i vraćaju krv u glavu. Da bi ublažio dejstvo sle G moraćeš da svoju masu svedeš na minimum ili da odeš dovoljno daleko od zemlje (bestežinsko stanje je posledica prestanka (ilui drastičnog smanjenja) dejstva gravitacije zemlje (ili bilo kog tela). Ako još nešto treba reci.
[ akibono @ 15.11.2007. 02:22 ] @
a sta to znaci da sam duplo tezi kod sile 2G, kako se to oseca, jel to kao da nosim svoju tezinu puta 2. jel mozes da mi das neki primer u svakodnevnom zivotu gde se jasno oseca sila G? posto je to sila gravitacije jel to znaci da se ona smanjuje kako se udaljavamo od sredista zemlje, vasiona, kosmos? a gledam f1 pa zato to i pitam al voditelji bas i ne objasnjavaju tu silu, to se valjda podrazumeva. da li postoji situacija u toku dana kada jasno osecamo siluG, to je nekakav otpor tela na silu zemljine teze kolko sam ja razumeo, pa to onda ima veze sa njutnom i njegovim zakonima? samo me interesuje kako smo mi to 2X tezi kod sile 2G ili 10X tezi kod sile 10G kao sto si napomenuo kod pilota? i kako se izracunava ta razlika odnosno kolicnik, onaj dijagram dole na formuli, na osnovu cega oni u svakom tenutku imaju tacan rezultat kolka je silaG u svakom trenutku? mislim da bi se ja oporavljao metar dana od sile G3 recimo,a vozaci F1 cepaju 2h u nevidjenom ritmu, G3, G4 strasno!
[ Java Beograd @ 15.11.2007. 10:21 ] @
Jebiga kad si bežao sa časova fizike, sad moraš na forumu da se obrazuješ ...

g je zapravo zemljino ubrzanje i iznosi 9.81 m/s2 (metara kroz sekunde na kvadrat ili metara u sekundi za sekundu). G sila je zapravo sila zemljine gravitacije koja uzrokuje ubrzanje od 9,81 m/s2.

O čemu se radi, u realnom životu ? Na primer: kad lift krene na gore, odjednom i brzo, čeveku ponekad kolena "klecnu", dakle, u jednom trenutku kao da je teži nego inače. E onda je on bio izložen malo većoj sili nego što je sila zemljine gravitacije. Radi lakšeg poređenja, da se ta sila ne bi izražavala brojčano, izražava se u odnosu na standarnu silu g. Pa se kaže 2g, tj. kao da si dva puta teži. I obrnuto, ako lift odjednom brzo krene na dole, mi kao da mso malo lakši. Isto važi i za pravce levo i desno.
[ akibono @ 15.11.2007. 12:02 ] @
jel to znaci da kad idemo gore odnosno sto se udaljavamo od centra zemlje sila zemljine gravitacije deluje jace a sto se priblizavamo zemlji ona deluje sve slabije? cekaj il obratno? ako sam dobro razumeo na ovaj nacin recimo kada se krecemo odozgo u pravcu zemlje mi ublazavamo otpor sile zemljine gravitacije? nisam skakao iz padobrana pa nisam imao prilike da osetim ovaj otpor odnosno da osetim kako mi je telo nekoliko puta lakse od sopstvene tezine al sam osetio nesto slicno u avionu kad udje u vakum il zonu promenjenog pritiska. kako si znao da sam bezao sa casova fizike, a bio sam prirodni smer, sramota...
[ Skandy @ 15.11.2007. 15:51 ] @
Citat:
akibono: jel to znaci da kad idemo gore odnosno sto se udaljavamo od centra zemlje sila zemljine gravitacije deluje jace a sto se priblizavamo zemlji ona deluje sve slabije? cekaj il obratno? ako sam dobro razumeo na ovaj nacin recimo kada se krecemo odozgo u pravcu zemlje mi ublazavamo otpor sile zemljine gravitacije?


Svaka sila ima svoj pravac i smer delovanja, pa tako i sila zemljine teze ili gravitacija. Pravac sile gravitacije je vertikalan u odnosu na zemlju, a smer je ka zemlji. Kolika ce sila gravitacije delovati na neko telo, zavisi od mase i smera kretanja tog tela u odnosu na smer sile. Sto se tice "G" sile koja deluje na ljudsko telo i koju svako od nas ( neko u vecoj neko u manjoj meri) moze da osteti u svakonevnom zivotu, to NIJE sila gravitacije. To je sila kojom se bavi PRVI Njutnov zakon, ili sila INERCIJE. Sto je neko telo izlozenije velikim ubrzanjima ili usporenjima i ova sila vecim intenzitetom deluje na njega. Ova sila deluje i po horizontali i po vertikali. Ali kada telo ubrzava po VERTIKALI, a znamo da po vertikali vec deluje sila gravitacije, u tom slucaju dolazi do sabiranja ili oduzimanja sila u zavisnosti od smera kretanja. Ako se krecemo na gore, sile se sabiraju, ako na dole, sile se oduzimaju.
Neko je pomenuo da piloti borbenih aviona izlozeni najvecem uticaju G sile, skoro duplo vise nego vozaci F1. Upravo zato sto ovi prvi imaju ubrzanja i po vertikali, za razliku od F1 gde su ubrzanja samo po horizontali.

Ovo je prema secanju iz osnovne skole, ne zameram ako neko ima primedbu na tekst i sam bih voleo da neko cujem strucnije objasnjenje.
Pozdrav.
[ akibono @ 16.11.2007. 19:20 ] @
ako po vertikali odozgo nadole deluje sila gravitacije koja privlaci ka zemlji i ako telo nastavi pod uticajem inercije pravolinijski nastavi da se krece u istom smeru odnosno odozgo nadole kako to da se sile oduzimaju, obe sile deluju u istom smeru, nadole. a kad se telo krece vertikalno navise onda inercija vuce telo suprotno od njegovog smera a inercija ga gura nagore, i ova sila onda vrsi otpor, to znaci da se umanjuje uticaj sileG odnosno da zemlja slabije vuce ka svom centru. ovo je vise pitanje nego zakljucak. a pri horizontalnom kretanju mislim da deluje vise sila na samo telo nego pri vertikalnom kretanju istog. horizontalno na telo deluju i sile sa strane i sve one umanjuju ili povecavaju otpor druge sile. zbog toga se razlikuje sila G kod vertikalnog i horizontalnog kretanja.
[ ivanfiza @ 28.01.2010. 22:31 ] @
Da li neko zna nesto o sili izrazenoj u jedinici G? Imam problema sa nekim zadacima iz fizike gde je otpor sile kocenja tela na strmoj ravni dat u jedinici G,pa ne znam kako da taj otpor izrazim tj transformisem u silu sa jedinicom N?...
HITNO JE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Voz se krece brzinom 36km/h niz nagib od 0.008. U nekom trenutku masinovodja pocne da koci. Otpor kocenja u osovinama je 0.1G. Odedi predjeni put i vreme do zaustavljanja voza.

Unapred zahvalna, Gaga!!!!!!!!!!!!!!!!!
[ #nik# @ 29.01.2010. 08:28 ] @
To sto je sila data u 0.1g znaci da uzrokuje ubrzanje od ~0.981 m/s^2 Da
bi dobila njutne treba ti masa voza, medjutim koliko vidim iz
formulacije to ti je cisto kinematicki problem tako da ti sile ne
trebaju (a i ne mozes da ih nadjes bez mase).

Poenta je u tome da nadjes rezultujuce ubrzanje. U smeru kretanja je
g*sin(nagib). Ubrzanje kocenja je 0.1g (odnosno 0.981 m/s^2). Dalje valjda
mozes sama ;)
[ ivanfiza @ 29.01.2010. 13:50 ] @
Ok, hvala!

Jedan zadatak sam uradila ali nisam sigurna. Da li neko zna?

Kolika je snaga potrebna masini da bi teret mase 1g podigao brzinom svetlosti?
[ #nik# @ 30.01.2010. 12:59 ] @
Imaj na umu da ovo prelazi u debeli off-topic... Moderatori nek vide sta
ce :)

Kakvi su, bre, to zadaci?

Ovaj je potpuno besmislen :)

Posto nista ne moze da se krece brzinom svetlosti odgovora nema, bar ne
fizicki smislenog. Trebala bi joj beskonacno velika snaga.

Ukoliko se insistira na netacnom odgovoru onda valjda samo treba
zanemaris relativizam i pomnozis silu sa brzinom.
[ davidoffi @ 28.06.2011. 15:17 ] @
Citat:
Fozači F1 trpe do 4-5 g, a piloti borbenih aviona i do 10. Normalan čovek (pod ovim mislim neutreniran i fizički nespreman) posle 5-6 g gubi svest jer sva krv ode u noge. Zato piloti imaju specijalna odela koja vrše pritisak na telo i vraćaju krv u glavu.


Cuo sam da kad bi neko ko ima plombiran zub seo u borbeni avion, da bi mu ta plomba probila mozak, i izasla kroz glavu. Ustvari svako strano telo koje bi imao u organizmu, pocelo bi da seta. Jel to urbana legenda, ili je istina da pilojci ne smeju da imaju plombirane zube?