[ Miladinovic @ 13.09.2007. 18:34 ] @
Šta označava oznaka na autobusu "Retarder", uvek me to zanimalo ? [Ovu poruku je menjao Miladinovic dana 16.09.2007. u 14:46 GMT+1] |
[ Miladinovic @ 13.09.2007. 18:34 ] @
[ Miroslav Jeftić @ 13.09.2007. 18:52 ] @
Jesi siguran da si dobro pročitao? Da ne misliš možda na retarder?
Citat: Šta je retarder? Retarder je hidrodinamicna, nehabajuca kocnica. http://www.evobus.co.yu/images/EvolutiveBus01-2006-1.pdf [ bakara @ 13.09.2007. 19:38 ] @
Citat: Zbog velikog pritiska za ekonomičnošću transportnih preduzeća, došlo je do povećanja volumena tovarnog prostora odnosno do veće ukupne mase, zatim do veće brzine vožnje i skoro udvostručenja snage motora u periodu od 1960. do1995. godine. Ovo je dovelo klasične kočnice sa oblogama do granice njihove izdržljivosti jer se njihovo kočiono dejstvo iz mnoštva razloga nije moglo udvostručiti. Ali je ostalo ono: ko ubrzava mora da može i da usporava. Pogledajmo krivu energije. Ukoliko se brzina poveća dva puta onda se, kod kočenja, četvorostruko veća količina kinetičke energije mora da pretvori u toplotu. Danas se vozi prosečnom brzinom od 80 km/h. Po ravnici nema problema, na usponu opet nema problema ako motor ima snage da izvuče, ali na nizbrdici se ta brzina može ostvariti samo ukoliko se na odgovarajući način i bezbedno može zakočiti/usporiti. Ovo je moguće samo sa ugrađenim Voith retarderom. Šta se dešava u kočionom dobošu? Sledeća slika pokazuje kako kod rastuće temperature kočionih obloga drastično opada koeficijent trenja radne kočnice kada nastupa "fading", a habanje rapidno raste. Ko vozi oštrije i mora često kočiti on će morati i često da dolazi na kasu. NA PRIMER: Radna frikciona kočnica može puno opterećenog 44t (četerdeset četvoro tonca) da sigurno spušta na nizbrdici od 5% i brzini od 30 km/h samo knap šest minuta, ali kod 80 km/h za samo dva minuta vožnje se nađete u opasnom području vožnje, kada vaše kočnice mogu da otkažu. Pažnja opasna vožnja! Podaci se odnose na hladnu radnu kočnicu, a kod tople su vremenski podaci još kraći. Sve činjenice govore u prilog VOITH retarderu Voith retarderi imaju visoko kočiono dejstvo, pre svega tamo, gde treba da se koriste - kod onih brzina kojim se danas vozi. Motorna kočnica ne zadovoljava jer kod visokih brzina ima malo kočiono dejstvo. Idealno je - kombinacija motorne kočnice i Voith retardera. Kočiona dejstva ova dva sistema se sabiraju tako da se imaju/dobijaju dobra kočiona dejstva i kod malih i kod velikih brzina vožnje. Koje su to prednosti koje nudi VOITH retarder: * Velike koristi upućuju na VOITH retarder ne samo zbog postizanja velike prosečne brzine vožnje nego i zbog uštede na oblogama i dobošima. Kočione obloge izdrže najmanje 5 puta duže. Poznati su slučajevi kada su obloge izdržale i 20 puta duže. Kočioni doboši su termički rasterećeni tako da ne nastaju termički risevi. To znači da kočioni doboši imaju suštinski znatno duži vek trajanja. * Ukoliko se uporedi Voith retarder sa drugim sistemima, npr sa električnim kočnicama sa vrtložnom strujom, uviđaju se značajne prednosti VOITH retardera: oko 400kg više korisne težine, jer je za toliko ovaj sistem lakši. * Potrošnja struje je mala, dok kod električnih, po pravilu, akumulatori i anlaseri moraju biti pojačani i češce menjani. * Vreme izbacivanja vozila iz stroja zbog zadržavanja u radionici (promena kočionih obloga i doboša) se znatno reducira. Kada se sve to zajedno sračuna vidi se da se da se Voith retarder amortizuje za manje od dve godine. Nakon ove dve godine svaki pređeni kilometar donosi čist novac. Za specifične podatke svakog voznog parka može se tačno izračunati ušteda. Više sigurnosti, više koristi, više komfora i više učinka Voith retarderi su prave trajne kočnice bez "fadinga". Oni preuzimaju od 80% do 90% svih kočnih procesa. Time se na dugim nizbrdicama uvek imaju hladne i, za intenzivnu primenu, sposobne radne kočnice za iznenadni slučaj. Voith retarderi su nezavisni od stepena prenosa u menjaču. Nema prekida kočione sile pri šaltanju menjača, što predstavlja aktivnu sigurnost. Vožnja sa konstantnom brzinom na nizbrdicama se jednostavno uključi pomeranjem ručice u položaj 1. Porast jačine kočenja je kontinualan što je posebno važno kod teških kamiona radi bezbednosti i kod autobusa radi komfora /udobnosti putnika. Odvođenje toplote je efikasno rešeno, preko sistema za hlađenje motora vozila, čime se dobija značajno niža radna temperatura nego kod kočnica sa vrtložnom strujom, a sve bez negativnog uticaja na okolne delove. Kod vozila sa VOITH retarderima je moguće naglo zaustavljanje i parkiranje, bez skoka temperature i bez praznih akumulatora. Jednostavno, snažno i pouzdano Kada vozač aktivira retarder, radni medijum (ulje) ubrizgava se vazdušnom kompresijom u prostor između rotora i statora. Okretanje rotora za sobom povlači ulje, koje onda kruži zatvorenim tokom između rotora i statora. Budući da su mu u tom kretanju snažna prepreka lopatice statora, ulju se usporava vrtloženje, pa se time "koče" rotor retardera i smanjuje broj obrtaja retarderovog vratila (kardana). Momenat ("snagu") kočenja određuje regulacioni ventil, koji zadržava manju ili veću količinu ulja izmedu rotora i statora. Kada se retarder isključi, za pražnjenje radnog prostora u kojem dolazi do vrtloženja ulja "brine" se centrifugalna sila. U standardnom izvođenju retarder se aktivira preko stepenastog prekidača retardera na stubu upravljača. Kod položaja 0 retarder je isključen, a u ostalim položajima prekidača trenutna brzina se održava konstantnom. Ako treba da se poveća kočno dejstvo onda se stepenasti prekidač jednostavno pomeri u viši položaj. U osnovi gledano, retarderom se rukuje kroz nekoliko pozicija prekidača, kao što je opisano: POZICIJA 0: Isključene trajne kočnice (konstantna prigušnica / kočna klapna / VR 115H) POZICIJA 1: 20% ukupne snage kočenja POZICIJA 2: 40% ukupne snage kočenja POZICIJA 3: 60% ukupne snage kočenja POZICIJA 4: 80% ukupne snage kočenja POZICIJA 5: 100% ukupne snage kočenja POZICIJA 6: Memorisanje trenutne brzine i njeno povećavanje za 0,5 km/h po svakom tipkanju. POZICIJA 7: Memorisanje trenutne brzine i njeno smanjivanje za 0,5 km/h po svakom tipkanju. http://teretna-vozila13.bloger...st/voith-retarderi/417632.aspx [ pimbe @ 13.09.2007. 20:13 ] @
Pored hidro dinamickog retardera, uglavnom poznatog kao TELMA, postoji i elektromagnetna kocnica, takodje zvana retarder, koja se napaja posebnim alternatorom (generatorom). Radi na principu elektro motora, stator mu je pricvrscen za sasiju oko kardanske osovine, a rotor je na samoj kardanskoj osovini. Prednosti su velike jer produzavaju vek frikcionih (radnih) kocnica i u novije doba komande retardera su povezane sa cruse controlom (tempomatom).
:) Copyright (C) 2001-2024 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|