Da li moze neko da objasni sta tacno znace ove skracenice, njihov nacin rada, kada se aktiviraju i koja je razlika kada se nekoriste i koriste.
Znam da u nekim vozilima ESP ima drugaciji naziv ali predpostavljam da isto funkcionise.
[ dejankr @ 08.10.2007. 07:50 ] @
Evo ti emisija (Fifth Gear) u kojoj objašnjavaju i demonstriraju upotrebu ABS, TCS (ASR) i ESP.
Mislim da slika govori više od hiljadu reči.
[Ovu poruku je menjao djricky dana 02.02.2008. u 13:00 GMT+1]
[ Zeleni zub @ 09.10.2007. 14:52 ] @
Mnogo mi se svideo filmic sa ovog linka, ako neko zna jos nesto ovako zgodno (edukativno, kvalitetno, a tice se rada motora, el. sistema u automobilu) bio bih zahvalan za link
[ popovicvl @ 10.10.2007. 10:08 ] @
Fifth Gear emisija obradjije kvalitetne testove...na youtube ima svasta od njih
[ ~Vojvoda @ 10.10.2007. 11:36 ] @
Generalno gledano, ispada da je ESP "black art", jer koga god da pitas ne moze precizno da to odgovori kako radi. Cak ni Tiff an ovom snimku nije najbolje objasnio rad ESP-a.
Inace Englezi imaju "shtofa" za te auto-emisije, kada pogledam domace emisije, tacnije kad ih ne gledam jer su dosadni do bola, tako da posle 5min. prebacim kanal. Shpanske serije su zanimljivije od njih.
[ BigFoot @ 10.10.2007. 13:21 ] @
Suština je jednostavna.
1. ABS
Kod kočenja pri brzini većoj od zadate, obično 30 km/h sistem ne dozvoljava potpunu blokadu točkova, već silu kočenja periodično oduzima i dodaje, tj. secka.
2. ESP
Detektuje se rotacija oko uzdužne ose, tj. okretanje vozila na putu i dozira kočenje na odgovarajućim točkovima nezavisno, tako da se to spreči. Npr. najčešće kad dodje do okretanja udesno, dodatno koči prednji levi točak i to sprečava. U obzir se uzima i okretanje volana, tj. pokušaj vozača da vozilo usmeri u željeni smer.
3. ASR
Ne dozvoljava "potpisivanje". Ovo je slično ABS sistemu, ali prilikom ubrzavanja. Pogodno je kod kretanja na klizavom kolovozu, npr. ledu, kad sistem ne dozvoljava da se točkovi okreću u mestu, već pogonsku silu oduzima toliko da ne proklizavaju. Tada je najveća sila prijanjanja gume za tlo. Dobro je i što ovo radi nezavisno na svakom od pogonskih točkova.
[ zex24 @ 15.10.2007. 12:28 ] @
Zahvaljujem! :)
[ Dejanoo @ 01.02.2008. 20:33 ] @
malo Detaljnije:
ABS:(Anti blok system) sistem protiv proklizavanja:
Da bi se automobil što prije zutavio i imao veću kontrolu nad vozilo potreban je ABS,dakle ABS ima senzore na sve 4 kotača te non stop prati njihovo kretanje, e sad kad se automobil kreće brzinom veće od 5 km/h ABS senzori se aktivraju.Prilikom naglom kočenja ABS neda da prednji kotači prokližu i time nudi veću stabilnost vozila te brže zaustavljanje,ma koliko god vi pritisli papučicu od kočenje osjetiti će te lagano otpuštanj epapučice i tata ABS regulira pritisak.
Ali ni ABS nije idealan,dakle po pijesku je bolj voziti bez abs-a zbog toga što bi bez abesa točkovi plokirali i "ukopali" se u pijesak,ali otom potom ko već vozi po pijesku.
ESP(electronik stabilyti program) ili program za stabilnost:
E to je već malo komliciranije:ESP ima mnoštvo senzora koji prati ugao volana i brzinu,težinu,podlogu...Dakle ako npr u krivini uđete sa malo jačim gasom ESP će automatski oduzeti gas (aktivirati kvačilo) te ciljano zakočiti na točkovima gdje je to potrebno da bi vas spasijo od zanošenja te gubljenja kontrole nad vozilom ,to se dešava na 3 kotača istovremeno.U ESP su smješteni još neki podsistemi kao što je ASR,EBD,ASM,AKT... npr EBD služi da pronađe idealan "grip"na podlozi,npr ako se jednim dijelom vozilo nalazite na ledu tj jedan kotač na ledu, a drugi na suvom ,tada će EBD automaatski poslati više sange odnosno svu sango tamo gdje gdje je podloga suva.Ali i ESP imama poneku mnu,poželno je ako se vozite sa lancima isključite ESP.I neoslanjajte se previše na ESP,on nemože pobijediti zakone fizike,dakle lakše po gasu