|
[ Mungos 7 @ 31.10.2007. 16:13 ] @
| Dakle da li neko moze da objasni mnogobrojne oznake i vrste motornih ulja...
znaci koliko znam postoje mineralna, polusinteticka i sinteticka ulja, e sad kakve su to razlike?
zatim imamo ove podjele po viskozitetu tipa 10W-40 i sl., sta znaci prvi a sta drugi broj?
onda imamo valjda po kvalitetu i standardu oznake tipa ACEA A3:96 / A4:96, sta ove brojke znace?
i na kraju ima bezbroj proizvodjaca mot ulja, moze li neko da kaze koji su proizvodjaci da ne kazem najbolji vec onako da smatraju medju boljima?
unaprijed zahvaljujem! |
[ vladd @ 31.10.2007. 17:11 ] @
Mineralna ulja su tezi destilati nafte. Sinteticka ulja su ulja sa sintetizovanim, laboratoriski, molekulom, i to garantuje konzistentnost, identicnost svakog molekula.
Polusintetika je mineralno ulje sa odredjenim procentom sintetickog, 15-30%, zavisno od potrebe.
Svim uljima se dodaju aditivi, za detergentska (knjiski izraz) svojstva, za sprecavanje koksacije, za razne dopune karakteristika, zavisno od namene.
Brojevi su konvencionalne oznake, 10 veca viskoznost, 50 je manja, po standardu SAE.
Takodje i API, brojevi standarda, koji oznacavaju detalje ponasanja ulja u eksploataaciji i nameni. Neki su dostupni na net-u, neki nisu..
Poznate firme, sada ih ima bar 50-ak, s tim sto jedno dvadesetak ima kod nas u prodaji. Npr esso, pojavljuje se i BP..
Motul je fabrika koja je prva sintetizovala ulje, ali to sada i nije neka prednost, mada su im ulja i dalje ekstra kvaliteta. Castrol, Mobil, Elf..moze da se nabraja solidno dugo..da mi ne zamere neki giganti
Poz..
[ skorohaker @ 01.11.2007. 17:52 ] @
^ Recimo Total koji sa Elfom čini jednu celinu a saradjuje i sa Motulom, najboljim prijateljem delova motora koje ne vidimo dok ga poterani mukom ne rasklopimo.
[ vladd @ 02.11.2007. 13:59 ] @
Evo neki spisak pogodnih ulja za Audi. Ima pedesetak poznatih i nesto manje nepoznatih, a ocigledno solidnih proizvodjaca
[ Mungos 7 @ 03.11.2007. 15:26 ] @
u korisnickom uputstvu za auta se obicno navode koje uje treba sipati al ne kazu explicitno da li mineralno, polusintetika ili sintetika
pa da li postoji neko pravilo na osnovu oznaka da se zakljuci koje od njih treba sipati?
na koliko predjenih km treba mijenjati polusinteticka a na koliko sinteticka ulja?
ako su ambijentalne temperature recimo kao kod nas iznad -20 stepeni, da li treba sipati ulja koja imaju vecu viskoznost od tipa 10W-40?
da li mogu da skode motoru neka precerivanja sa extra uljima tipa 0W-40 full sintetik?
[ vladd @ 03.11.2007. 16:17 ] @
Obicno ono sto se preporuci, to je neki minimalni optimum, odnosa cene i potrebnog kvaliteta, za sva ostla obecanja koje daje proizvodjac.
Sva ulja uglavnom moraju da zadovolje neki od API standarda, a neke fabrke traze jos i vise, za svoja vozila. Nesto bolje ulje od preporucenog ne moze da smeta, ali "ekstremi" u nekim osobinama, pa i viskoznosti nisu za preporuku. Neke uljne pumpe, i uopste zazori u motoru, mogu da umanje pritisak preretkog ulja. Ovo je odgovor i za "precerivanja"...
Predjena kilometraza zavisi od uslova i nacina voznje, klime, prasine, opterecenja motora, polusinteticka i mineralna ulja treba da imaju slican period zamene, sinteticka traju nesto duze, zavisno od otpornosti motora, i opreme koja ga stiti, moguci su i servisni intervali od 20kkm, ili vise, ali u nasim uslovima, preporuka je mnogo manja kilometraza, uz cesce kontrole.
Cak bi se mogla napraviti "formula", ako preporucuju 10000km, pregledati na 5, a zameniti na 8000 max, ako treba i ranije..
Na Balkanu nije klima tako ekstremna, da bi puno uticala na razmisljanje o "temepraturnoj" preporuci.
Poz.
[ Mungos 7 @ 04.11.2007. 16:12 ] @
hvala na odgovorima!
sta mozete reci o sintetickom ulju ELF Excellium?
[ audi80 1.8i @ 28.01.2008. 21:41 ] @
Motorno ulje - koje odabrati?
--------------------------------------------------------------------------------
'Ajmo malo teorije... Ulje štiti motor od habanja i korozije, pomaže hlaðenju motora ili u nekim sluèajevima i služi za njegovo hlaðenje. Treba ga kontrolirati svakih 1000km, ako ne i èešæe (kod starijih motora), a mjenjati po specifikacijama proizvoðaæa automobila - ali barem jednom godišnje...
Staro ulje odlažite na za to predviðena mjesta, a ne u prirodu ili kanalizaciju.
Svaka litra starog ulja zagaðuje 200,000 litara pitke vode !!!
Najbolje je odabrati ulje koje specificira proizvoðaè samog automobila... Doduše, kod nas se generalno smatra da su bolja ulja ona koja imaju veæi broj odn. raspon u SAE-W (Society of Automotive Engineers) oznaci, a ona ne oznaèava kvalitetu ulja, nego termalni raspon vanjske temperature korištenja ulja odn. viskozitet ulja (iliti debljinu uljnog filma)... To bi otprilike izgledalo ovako: 10W-30 ulje je dobro koristiti ako vanjske temperature (zraka) ne padaju ispod -18°C, a niti prelaze 38°C... ali to nema nikakve veze sa kvalitetom samog ulja... U pravilu su 5W- ulja rijeða od onih 10W- ili 20W- pa su pogodnija za uporabu u hladnijim uvjetima jer je ulje na hladnoæi gušæe, tako da je njih preporuèljivo mjenjati pred zimu. Nije da SAE oznaka nema veze sa kvalitetom, jer æe loše ulje teško postiæi termalni raspod od 10W-60, ali to nije oznaka kvalitete... Uputno je koristiti barem 10W- ulja u zimskim uvjetima jer rijetko ulje brže procirkulira motorom do vitalnih djelova, a ako još uzmete u obzir to da se 75% trošenja motora odvija prilikom hladnog starta motora...
Ulja za automobile se dijele i na mineralna, polusintetièka odn. sintetièka. Mineralna treba upotrebljavati u (starim) automobilima sa motorima starije konstrukcije, polusintetièka su dobra za vozila modernije konstrukcije (recimo da su to ona koja imaju katalizator), dok su sintetièka namjenjena visokoturažnim sportskim automobilima, pogotovo onima koji imaju ugraðene kompresorske punjaæe (npr. turbo punjaèe). U pravilu su sintetièka ulja najkvalitetnija, najskuplja i imaju najveæi SAE raspon - ali nemojte biti bolesnici i stavljati ih u Kadett C linije (proizvodio se u '70-im godinama), ako znate što mislim... Takoðer treba napomenuti da nije dobro mješati mineralna i sintetièka ulja... osim u slucaju potrebe, da nema istog, jer u kad ulje padne ispod min opasno, motor se zagrije i moze zaribati.
Oznaka kvalitete se krije iza API, CCMC, MIL i sliènih oznaka. Najèešæe se specificira API (American Petroleum Institute) oznaka koja ima format API Sx/Cy, gdje su x i y slovne oznake. S oznaka se odnosi na benzinske oto motore, a C oznaka na dieselske. Što je slovna oznaka (iza S i C) veæa (po abecednom redu) to je ulje kvalitetnije. npr. SH ulje je kvalitetnije od SE ulja (za benzinske motore), kao što je i CD ulje kvalitetnije od CC ulja (za dieselske motore). Dakle, tendencija je koristiti ulja sa što veæom slovnom oznakom - iznimke se odnose na motore stare konstrukcije. Korisnicima Turbo dieselskih motora treba napomenuti da njihovi motori zahtjevaju barem CD oznaku... Trenutno (kraj '98) su na tržištu ponuðena ulja sa SJ odn. CF klasifikacijom i dalje od toga se nije išlo. API CF ulja su namjenjena TDI motorima odn. dieselskim motorima sa direktnim ubrizgavanjem. CF-2 oznaka se odnosi na dvotaktne dieselske motore, CF-4 za uporabu visokoturažnim dieselskim motorima u šleperima, dok je CG-4 oznaka za visokoturažna dieselska off-road vozila.
CCMC je oznaka Europske klasifikacije motornih ulja. CCMC G-4 npr. je ekvivalent API SH motornim uljima, dok je CCMC G5 nešto kao API SJ oznaka. Što se tiæe dieselskih ulja, CCMC D-5 nadilazi API CE standard.
[ vladd @ 28.01.2008. 23:57 ] @
Ulje koje preporucuju proizvodjaci vozila je obicno minimum koji se ne sme "spustiti", posto brinu i o ekonomskom fktoru cene redovnog odrzavanja.
Tako da sve cesce "curi" prica, da nije lose, cak je jako dobro, do preporucene obaveze, da se skrate "fabricki" intevali zamene potrosne robe, narocito ulja.
Verovatno je sledeci korak, preporuka kvalitetnijeg ulja, a zasto bi mi to cekali
Poz
Copyright (C) 2001-2024 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|