[ k.i.z.a @ 05.11.2007. 17:53 ] @
Pozdrav svima...
Zanima me cemu zapravo sluzi auspuh na motornim vozilima bilo to na cetvorotaktnom ili dvotaktnom motoru, a sigurno postoji razlika u ulozi auspuha?
Neko tvrdi da povecava snagu motora, neko da smanjuje potrosnju goriva i jos niz stvari. Ako neko ima neko strucno objasnjenje neka napise da resimo nedoumice...
Jedino sto provereno znam je da smanjuje buku motora.
Kada je meni na kolima otisao auspuh vozio sam mozda 2 dana bez njega, i to se dralo katastrofa, pomagao je samo manji gas. Kada sam namontirao novi i ja sam sam imao utisak da auto bolje vuce, ali mislim da je to bilo na "psiho" bazi mozga.
[ RS TURBO @ 05.11.2007. 19:07 ] @
auspuh ima uloge i na snazi i na potrosnji pogotovo kod dvotaktnih motora... ima i kod cetvorotaktnih motora ulogu ali manju nego kod dvotaktnih motora
Dakle, kada smiješa goriva i vazduha uđe u cilindar i bude zapaljena pomoću svijećice, stvara se smiješa koja se sastoji od jednog dijela ugljovodonika(nesagoreno gorivo), ugljen monoksida, ugljen dioksida, azot oksida, fosfora i mijestimično po kojeg atoma teških metala kao što su olovo ili molibden. Ono što je karakteristično za sve ove materije, to je da su one u gasovitom stanju, da su pod visokim pritiskom dok ih klip gura napolje i da su veooma vrele. Ovakva družina ulazi direktno u izduvnu granu, koja služi da iz više cilindara stvori put ka jednom mijestu gdje će ti izduvi izaći na slobodu. Izduvna grana se iz razumljivih razloga mora praviti od materijala koji je sposoban da izdrži one parametre od maloprije, pritisak i toplotu. Zato je kod automobila često ona izlivena od čelika ili legura. Kod automobila je vrlo rijetko da svaki od cilindara ima svoj izduv, kod motora je drugačije. E sad, ovo je trik pitanje, koliko su upravo te izduvne grane značajne za snagu motora tj. masine? Odgovor je, vrlo. motor ili masina se dosta muči ne bi li izduvao gasove u te cijevke. Pitanje je zašto je to onda tako napravljeno? Odgovor je, zato što je tako jeftino i nije komplikovano. E, kod motocikala je drugačiji sistem, paradoksalno je staviti tučanu gromadu tešku 15 kilograma na motocikl a težimo da on bude što lakši. Zato imamo cijevke koje idu direktno od cilindara i tako imamo bolji odnos snage motora i snage na zadnjem točku. Druga stvar kod tih cijevi, a ista je sa svim gasovima i tečnostima koje idu kroz cijevke, bitno je da je cijev iznutra glatka i slatka, i onda će gasovi kroz nju da prođu veoma brzo bez ikakvih prepreka. To ti je interna aerodinamika. E sad, posle njihovog putovanja kroz cijevke, postoji mogućnost da nalete na katalizator, no to nije obavezno, al ajde da ga pomenemo. Katalizator je komora sa velikim brojem keramički konstruisanih mrežica, keramika jer je specifična površina keramike nenormalno velika, odnosno, ako bi uspijeli da izračunamo površinu svih tih dijelova keramike u katalizatoru, došli bi do podatka da je površina katalizatora veličine aerodromske piste ili neke druge velike površine. E zamislite da gas treba da prođe kroz taj lavirint, u njemu se izgube mnogi otrovni elementi. Bolje tamo nego u plućima nekog motoriste koji se nalazi na putu ili nekog pjesaka. Nakon katalizatora, ode gas u propast. Ustvari u lonac. Gasovi izlaze u auspuh pod visokim pritiskom, u auspuhu se nalaze vrlo kratko i izlaze napolje. U katalizatoru su očišćeni od otrova i idu van kroz auspuh i to je to :)
[ k.i.z.a @ 05.11.2007. 22:54 ] @
@RS TURBO
E sad, ovo je trik pitanje, koliko su upravo te izduvne grane značajne za snagu motora tj. masine? Odgovor je, vrlo. motor ili masina se dosta muči ne bi li izduvao gasove u te cijevke.


U redu sa tim gasovima, ali po ovom objesnjenju dolazimo do zakljucka da se motor muci da izbaci sve to (gubi), a ne i da dobija snagu, odnosno jaci bez, nego sa auspuhom...
Ovde je objsnjeno preciscavanje vazduha, sto je jos jedna dobra strana auspuha.
[ hakinen @ 05.11.2007. 23:09 ] @
Auspuh ima i jos jednu bitnu stavku, ato je da smanji buku koja bi nastajala ako nebi postojao auspuh! Zato se prave lonci sa raznoraznim pregradama i sistemima!

E sad sto se tice snage motora, ako motoru skines filter za vazduh ili mu stavis neki sportski K&N najpoznatiji ili njemu slicni, i ako mesto izduvne grane 4 u 1 stavis onu koja ide 4 u 2 pa onda 2 u 1, ili varijanta da idu 4 odvojene grane direktno u lonac ( to je recimo slucaj kod fiat-a 850 sport cupe, ili abarta 1000tcr ) onda motor moze da dobije 10-15% na znazi!

Pa recimo standardan motor od 903 ccm koji se nalazi kod Y45 ima 45 konja, a isti taj motor koji se nalazi u 850 sport cupe-u sa onim modifikacijama ima 52 konja!

Citat:
Kada sam namontirao novi i ja sam sam imao utisak da auto bolje vuce


I jeste tako, jer kad je auspuh busan ili kad nepostoji, izduvni gasovi izlaze direktno u atmosferu pritiska 1 bar, a kad auspuh postoji, zbog strujanja vazduha koji se ne rasipa kroz rupe vec struji velikom brzinom kroz glatke cevi dobija se veci protok smese kroz motor sto dalje znaci da motor bolje ide!
[ RS TURBO @ 06.11.2007. 12:44 ] @
k.i.z.a ne nije tacno da bolje vuce bez auspuha nego pogledaj kod sportskih motora zasto svaki cilindar ima svoji izduvnu granu (zasto nisu kao kod auta stavili cetiri pa ulaze u jedan ) pa pred lonac ulaze u jednu veliku cijev(rosfrajna grana u sportskih motora) odmah pred zadnji lonac... ili jos bolje kod dvotaktnog motora npr. scooter-cica od 50 kubika kad stavis sportski auspuh(rosfrajni) i kad vratis obicni velika razlika ali kod dvotaktnih motora je to zato sto je kod njih sve u usisu i izduvu jer nemaju ventila i vecina snage se postize preko toga...a sad kod automobila sto je veca cijev bolja je ucinkovitost motora ali ne sada prevelika jer bi izgubio isto tako kao kad bi stavio manju ako je prevelika znaci zadrzavali bi se gasovi u auspuhu a ako je premala gusilo bi motor ako ti je precnik 50 mm kad stavis 70 mm precnik cijevi (po mogucnisti rosfrajne cijevi) vidjeces razliku.. znaci od glave motora izvuces dva cilindra pa da se spaja u jedan i tako ostala dva u jedan i ides do kraja normalno sa loncima da ti nebi brujalo (ako to ne volis) pa ces osjetiti malu ali dovoljnu razliku u snazi. imam prijatelja koji je to uradio na vectri 2.5 .v6 i osijeti se razlika u radu i vuci a i u zvuku je drasticna razlika... tako da na tom kad radis iz cetvorotaktnog motora mozes da izvuces par konja samo preko sportskog filtera za zrak i lonaca i malo veceg profila cijevi (sto vise bolje rosfrajne cijevi) sad zavisi do auta koje je i kako je poredvidjeno i osjetice se razlika sigurno...

[Ovu poruku je menjao RS TURBO dana 06.11.2007. u 14:24 GMT+1]

[Ovu poruku je menjao RS TURBO dana 06.11.2007. u 22:28 GMT+1]
[ vladagrujic @ 07.11.2007. 23:16 ] @
Dosta se razlikuje svrha auspuha (osim naravno smanjenja buke) kod dvotaktnih i četvorotaktnih motora. I kod Četvorotaktnih dizela sa turbinom auspuh je vrlo bitan. Loše izrađen lonac guši motor i povećava temperaturu dotičnog. Video sam i motor koji je zbog lošeg lonca zakovao. O ulozi izduvnog sistema kod dvotaktnih dizel motora tek može da se priča.
[ gagibgd @ 04.12.2008. 10:14 ] @
Ako meni neko moze na PP da mi posalje adresu ili broj tel. auspuh servisa koji se bavi pitanjem katalizatora...Skinuo sam sa sestrinog Twinga jer se raspao,to su sve odradili kako treba,zavarili su cev i ne pali se lampica i sve su podesili u kompjuteru (resetovali) ali se auto cuje kao da nema auspuh uopste,kada sam pozvao jedan od servisa rekli su da ako je blize motoru ne mogu nista (valjda zbog puno posla)...Ne verujem da ne moze da se barem malo utisa,pa bih molio sve koji su imali slicno iskustvo da me posavetuju...Unapred hvala...