[ RasoPlaninac @ 29.11.2007. 19:12 ] @
Prijatelj, vozač kamiona, mi je ispričao jednu, u najmanju ruku čudnu priču. Naime, jedne prilike vozio je preko granice cisternu sa lož uljem. Kada je došao na privatnu pumpu kojoj je lož ulje bilo namjenjeno gazda mu je dao neku ampulicu i rekao da njen sadržaj saspe unutra. Nakon sipanja misteriozne tečnosti lož ulje je nasuto u rezervoare za dizel gorivo. Gazda mu je, navodno, objasnio da je lož ulje isto što i dizel gorivo samo su mu dodati neki aditivi, tj. upravo ono iz ampulice.

Ko je ovdje lud? Jasno mi je da su ložika sipa u automobile jer je jeftinije od dizela, ali mi nema veze sa pameću da je to jedno te isto. Znam da su to sve derivati nafte, ali vjerujem da su razlike velike u gorivoj moći, sagorijevanju, količini sumpora i sl. Ubijeđen sam i da je lož ulje znatno skraćuje vijek trajanja motora? Sa druge strane, ako postoji ovakav jedan mufljuz, a znajući poštenje svih naših malih privrednika, pitam se šta to mi u stvari sipamo u rezervoare svojih automobila?

Ako neko može laički da da pojasni malo ovu tematiku bio bih zahvalan.
[ toplim @ 29.11.2007. 20:41 ] @
Ja znam samo da je dizel (nafta) cistija a samimi tim i redja od loz ulja. U loz ulu ima dosta katrana pa je skodi motoru (prlja se)
A to za ampulicu i "loz" ulje...mozda je to samo jedna "loža" odnosno samo te "loži"
[ Miroslav Jeftić @ 29.11.2007. 21:42 ] @
U poređenju sa D2 dizelom možda i nema velike razlike, ali sa novijim verzijama definitivno ima. Koliko se sećam, ranije je lož ulje moralo da bude druge boje, jer ga je bilo zabranjeno sipati u kamione, tako su mi bar pričali kad sam bio mali. Mada ti matori kamioni teško da su osetljivi na loš kvalitet goriva, tako da za njih verovatno i nema razlike.
[ rakita jovo @ 29.11.2007. 21:42 ] @
Sjecam se 1968 kada sam bio u vojsci.Bio sam vozac tenka . Vracaoli smo se sa vjezbe iz Vrsca .Bila je zima ,izuzetno hladno .Nismo otisli ni nekoliko km. kolona je stala.Svi filteri su se zapusili. tako da smo stajali cistili od parafina i opet tako nekoliko km. pa opet isto.
E' to je nepreciscena nafta , koja se moze koristiti kod teskih gradjevinskih masina ,kamiona , traktora i sl. ali na niskim temeraturama,"ledi se".Uglavnom loz ulje koristi se u kotlovnicama ili gradskim toplanama kao pogonsko gorivo.Taj sofer vas nije lagao , za vrijeme nestasice goriva svasta se sipalo u auta i sve gorivoje bilo neprovlerenog kvaliteta , pa ste cesto vidjali kako auta stoje dignutih hauba.Vidjali ste benzin u plasticnim flasama razlicite boje. Sve je to za nuzdu koristilo se, pa i loz ulje kod dizelasa.Zavisno od frakcije i dizel imate u raznim gradacijama D-1, D-2 , kao i benzina obicni i super pa izvoli danas u neko superchached perfomanse bolje auto sipati obicni benzin , i kompjuter ce te zaustaviti.Eto toliko , a na benzinskim pumpama svasta se desava.
[ RS TURBO @ 29.11.2007. 22:20 ] @
ima dosta razlike samo sto stari dizel motori mogu ici na loz ulje a da ima nista ne bude jer znam ljude koji imaju golf 2 dizel i ford escort 92 godina dizel i sipaju loz ulje ima vis 6-7 godina i nista nije motoru samo cesce mijenjaju filter za gorivo to jest pred zimu i pred ljeto i to je to malo vise auto pusi u odnosu na dizel kad sipaju ali ide bez problema na loz ulje... pozzz
[ Joker @ 30.11.2007. 07:16 ] @
Razlika između D2 i lož ulja je samo u boji, tj. u D2 se dodaje boja i postje lož ulje. Tako mi je daaavno objašnjeno.
I ako su lagali mene i ja lažem vas
[ Skandy @ 30.11.2007. 09:44 ] @
Da, kao sto je to neko pomenuo, D2 i loz ulje su jedno te isto, mogu da ga gutaju stari dizeli. Nekada su morali biti obojeni razlicitim bojama i ljudi su ga sipali u dizel vozila, bilo je zabranjeno i saobracajna policija je vrsila kontrole. ZASTO?
Do sredine '90. naftini derivati bili su oporezivani na pumpama, znaci tek kada se prodaju i bili su oporezovani posebnom stopom poreza derivati za pogon vozila. Derivati koji su se koristili u druge svrhe bili su znatno manje oporezovani, a samim tim i znatno jeftiniji. Posto se loz ulje koristilo i prodavalo kao grejni energent i ono je spadalo u ovu povoljniju kategoriju.
Sva prica oko loz ulja, dizela, kontrole, kazne prestaje onog momenta kada je drzava resila da oporezuje derivate u rafineriji po jedinstvenoj stopi poreza, tako da se cena izjednacila, a i u periodu nestasice nafte, loz ulje se redje koristilo za grejanje.
[ StORM48 @ 30.11.2007. 10:53 ] @
[offtopic]
Sada postoje različite stope carinjenja nafte, u zavisnosti od namene. Baš skoro je jedna beogradska firma "pohapšena" zbog uvoza nafte za jednu namenu, a prodaje za sasvim drugu.
[/offtopic]

Pozdrav
[ vladd @ 30.11.2007. 11:10 ] @
Poenta je u akcizi, a bice uhapsen svako ko utaji porez. Loz ulje je bilo oslobodjeno "putarina", dinara za penzije i dinara za izgradnju necega, vila na dedinju..valjda.

U nekoj kontrolisanoj destilaciji, loz ulje je tezi derivat, istina za nijansu, nema katrana vec parafina, sto dizelima i ne smeta ako prodje filter. U principu, dizeli mogu da rade i na jestivo ulje i na staro ulje, vazno je da nema cestica koje mogu da zapuse instalaciju. Naravno i cena je faktor.

Nije isto, slicno je, moze da se koristi, ali je problem poreske utaje, ako je krupna postaje opasno, ako je sitna, moze da se "provuce"..

Poz.

BTW, to je glavni razlog popularnosti "dizelasa" u poljoprivrednim podrucjima. Beneficirana poljoprivredna nafta, i rezervoari u supicama za grejanje kuce i objekata, a auto je mikropotrosac u tom slucaju..
[ Java Beograd @ 30.11.2007. 12:20 ] @
1. "Dizel gorivo" i "lož ulje" jesu ista frakciona destilacija sirove nafte, tako da su "isti"
2. Kasnijom obradom se u lož ulje ubacivao parafin i drugačija boja od D2, da bi moglo vizuelno da se razlikuje
3. Ranije se na lož ulje nisu plaćale akcize i takse za puteve. Sada se plaćaju
4. Lož ulje više ne može da se kupi na pumpama
5. Zbog kasnije dorade, savremena dizel goriva se jako razlikuju od lož ulja: pre svega zbog smanjenog procenta sumpora (i još nečega) i dodatka aditiva. Nikako ne pokušavaj da sipaš lož ulje (ako ga nađeš) u savremeni dizel auto.
[ vlada01us @ 30.11.2007. 12:55 ] @
Pa nije isto. Ne moze biti isto. Slicno, da. Ne bi onda pravili posebno loz ulja, posebno dizele.

http://www.petrol.nis.yu/veleprodaja/prodajni-program/loziva-ulja
http://www.petrol.nis.yu/veleprodaja/prodajni-program/dizeli
[ vladd @ 30.11.2007. 13:57 ] @
To sto su ista frakcija ne znaci da su isto, posto je relativno sirok opseg temperature frakcije, i tesko je raditi frakciju +- par stepeni, kao za alkohole.
Po toj logici, sve je isto, posto se "dobija" iz sirove nafte.

Nakon frakcionisanja, slede razne "dorade", blendiranje, filtriranje, i to pravi razliku..

Poz.

P.S. Kada bi tako pojednostavili pricu sa uljima, ne bi bilo dileme Motul ili Optima, 5-40 ili 20-50 i slicne "gluposti", ulje je ulje, ista frakcija...sta se tu filozofira....

[Ovu poruku je menjao vladd dana 30.11.2007. u 15:52 GMT+1]

[Ovu poruku je menjao vladd dana 30.11.2007. u 15:53 GMT+1]
[ Java Beograd @ 30.11.2007. 15:53 ] @
Napisao sam "isto". Dakle pod navodnicima. Ne moram valjda da objašnjavam šta to znači. A goriva koja nisu ista frakciona destilacija se mnogo, mnogo više međusobno razlikuju. Niko normalan ne bi rekao za kerozin i benzin da su isti zato što se mnogo razlikuju po fizičko-hemijskim osobinama.

Dakle, još jednom: lož ulje i dizel gorivo se dobijaju u istoj frakcionoj destilaciji, dakle u osnovnom procesu prerade su isti. Kasniji stadijumi prerade se naravno razlikuju. Pre 50 godina, kad tih naknadnih prerada nije ni bilo, onda su lož ulje i dizel gorivo bili potpuno isti. Zato je i bilo moguće kupiti lož ulje i koristiti ga kao dizel gorivo. Kasnije, zbog zakonskih propisa i zbog zahteva savremene auto industrije sve je intenzivnija dorada goriva. Sada se već toliko razlikuju da lož ulje sipano u rezervoar savremenog dizel automobila može ozbiljno da našteti motoru.

Inače, lož ulje se ne može više kupiti na pumpama, a posebno ne u evropskoj uniji. Dakle, "lož ulje" kao pojam, tj. ogrevna sirovina potpuno nestaje.
[ vladd @ 30.11.2007. 17:53 ] @
Pa ne objasnjavamo onima koji znaju. I moja objasnjenja mogu nekada da budu nespretna ili rogobratna, pa me neko ispravi ili diskusija ode ....

Pitanja postavljaju ljudi, koji su u dilemi, losem okruzenju, i naslusali se grlatih davaca izjava. Ako im ne odgovorimo precizno, ako treba i detaljno, mozemo jos veci haos da pravimo.

Jednostavno, nekim grupacijama odgovara da zaglupljuju narod, laksi im je za "obradu". Licno se borim protiv manipulacije, ne kao Don Kihot, vec u mikrookruzenju, gde mogu i gde mislim da treba. Ne mislim samo na forume(mada sam par nadobudnih foruma zapostavio, pobedila je trgovina, a na par i ne zelim da se uclanim, posto je nejasna i licemerna atmosfera), vec i na zivotno okruzenje.
Prosto mi je zao, kada na stranim forumima vidim odnose, uvazavanje, jasne definisane i jezgrovite odgovore. A takvi su, valjda u vecini, i sa okolinom..

Zato mozda i ispadne prica kako "ispadne", svakako nema lose namere.

Poz.
[ frigo-sani @ 30.11.2007. 18:26 ] @
Evo da i ja kazem nesto iz licnog iskustva na ovu temu.
U prijajasnjoj firmi u kojoj sam radio vozali smo FIAT DUKATO 2,8 idtd i
SEAT INCA 1,9 sdi.
Posto smo odradili jedan veci posao u jednoj firmi gazda je preklopio naplatu tako sto smo
kod njih sipali gorivo.Naravno rijec je o lozi koju su ovi koristili u svom proizvodnom pogonu.
Citavu 2003 i bar pola 2004 sipali smo samo lozu.
Sto se tice vuce i ubrzanja ja nisam primjetio ikakvu razliku.
Jeste da se filter za gorivo brze zaprlja(narocito kod FIATA)
E da seat sad na 5000 hiljada predjenih kilometara uzme oko kilu i po ulja, fiat uzma ali ne toliko.
I na kraju gazda sto je usparo na gorivu sad ce dati za generalke a Bogami i namiriti iz svog djepa.
[ vladd @ 30.11.2007. 20:15 ] @
Pa takva "magareca" iskustva nisu toliko retka, koliko se ne prica o istima, sto zbog bruke, a najvise zbog poreznika.

Moguce je da je lancana reakcija u pitanju, da je stedeo na filterima i ostalom odrzavanju, pa je stigo do generalke.
Inace, osim problema sa pumpama, filterima, eventualno brizgaljkama, ne vidim zasto bi stiglo do radilice ili klipova.

Inace je novi trend biodizel i ulja od industrijskih biljaka, samo da padne cena ili da nestane nafte.

Poz.
[ babasera @ 30.11.2007. 20:18 ] @
Evo ovako, tih devedesetih godina ovog veka, u zemlji Srbiji, D2 i "loz ulje" jesu bili isti derivat ali bukvalno isti, iz istog rezervoara su isli, cak se i na istim otocima u cisterne se utovarali.Jedina razlika je bila u toj boji, u loz ulje se dodavala koncentrovani crveni aditiv.Jedno vreme je manipulant utovara isao od cisterne do cisterne i po nalogu za utovar "farbao" , i to "odokativnom" metodom, iz flase se sune malo, 1dl ili 2 i to je dovoljno da ofarba 30 tak tona bez problema.Strasno koncentrovano cudo, ne daj boze ruke da isprljas.Kasnije se aditiv ubacivao direktno u pumpnoj kuci ili u rezervoar, da bi se sprecile zloupotrebe, a nagadjate i sami sta je sve bilo moguce.Sto se tice motora, nisam cuo da se neko zalio i da je imao problema, jedino su kukali ljudi sto su im rezervoari crveni :) Eto, to je prica iz prve ruke, radio sam taj posao jedno vreme.Kao sto neko rece, jesu to slicne frakcije, ne bitno po cemu se razlikuju jer su neki standardi kvaliteta EU jos nedostizni nasoj rafineriji ali je u to vreme i sa tadasnjom tehnologijom jednostavno bilo neisplativo praviti dva razlicita derivata, za tu razliku u ceni.
[ rakita jovo @ 30.11.2007. 21:38 ] @
Dobro je da smo svi iznijeli svoja misljenja , iskustva i to i jeste cilj ovog foruma da jedni od drugih ucimo. Po ovoj temi za sve nas da bih pojasnili razliku izmedju disela i loz ulja najbolje je otvoriti www.ina.hr , pa onda press centar-recnik pojmova i tu cete pronaci definicije za sve pojmove proizvoda koji se dobijaju iz sirove nafte gdje stoji;
-Loz ulje je frakcija sirove nafte koja se izdvaja na tem.370-420 C, i koristi se za termoelektrane,toplane,cementare kao gorivo za velike brodske motore
-Dizel gorivo dobiva se doradom petroleja i lakih plinskih ulja koji se izdvajaju iz nafte i njenih derivata na tem. 190-360 C, i koristi se za SUS motore. Prema tome i jedno i drugo su gorivo, ali to nije isto i u mnogo cemu se razlikuje, po kvalitetu , cjeni , boji kao i njihovoj primjeni.

[ vlada01us @ 30.11.2007. 23:07 ] @
Citat:
Pre 50 godina, kad tih naknadnih prerada nije ni bilo, onda su lož ulje i dizel gorivo bili potpuno isti. Zato je i bilo moguće kupiti lož ulje i koristiti ga kao dizel gorivo.

Pa ta dva goriva nikada nisu bila ista. Ovde se mesa obojeni D2 i loz ulje. Obojeni D2 je na Ina pumpe u BGu stizao iz magacina u Ostruznici, i prodavao se kao loz ulje. Npr. desavalo se da stigne cisterna od 20t, deset tona ide u rezervoar za D2, ostalo se oboji (tada je bilo lopata farbe u prahu, vidim da sada to rade sa 1dl. modernizovali se :) i sune u rezervoar za lozak. Na JP pumpama se prodavalo loz ulje, ono za nafta peci, a ne taj obojeni D2. Zbog te razlike sam sipao loz ulje na INA pumpama. Kad ga nije bilo, sipao sam i na JP, ali sam prethodno morao da ga procedim radi prljavstine, i obavezno sam sipao pola litre dvotaktola na rezervoar, filter za naftu menjao na 3k km, i obavezno sam nosio nov, rezervni filter u gepeku.
[ Emil Ranc @ 30.11.2007. 23:21 ] @
Heh, sećam se, za vreme sankcija smo tu i tamo sipali i lož-ulje u našu tadašnju sto-dvajs-trojku
[ vladagrujic @ 01.12.2007. 00:00 ] @
U vreme sankcija sipalo se sve i svašta. Od crvenog Mađarskog ložaka (inače auto je išao kao blesav i nije dimio) do neke čudne slinave smese posle koje menjate filter na 100km. Lično, znam gomilu ljudi koji su u dizele sipali ložak, i nisu se žalili. Samo su primenjivali metodu filtriranja uz pomoć bureta. Šta su auti sve progutali u to vreme, čudo je. Dizne su crkavale češće nego svećice kod benzinaca, a Boš pumpe su malte ne svake godine išle kod majstora. Začudo nisam video ni čuo da je neki motor zbog ložaka crkao (u to vreme su crkavali iskljičivo zbog lošeg Mađarskog ulja - mislim da se zvalo, nešto kao, Carrier). Pozdrav.
[ pudar @ 01.12.2007. 01:36 ] @
U vreme nestasice goriva u Beogradu,ja sam provalio nekog lika koji je prodavao loz ulje na Bez.Kosi.Bilo je bas povoljno i vozio sam svog passata 1987 skoro godinu dana na to gorivo(vozio bih i dalje,al' je ovom izgleda pukla sverc kombinacija). Ljudi, meni auto nikad nije bolje isao ni tise radio(skoro da se nije cuo),potrosnja je bila 6l u gradu,menjao sam filter na 10000km i nikakve posledice nije ostavilo alternativno gorivo(moj brat ga sad vozi).