[ mose pijade @ 09.12.2007. 06:24 ] @
drugari moji još pre 25. godina a i danas u zapadnim zemljama od ovog svinjca važi pravilo kad putuješ gsp-om u jednom smeru a presedaš u više prevoza plaćaš samo jednu kartu. poenta je u tome da ne menjaš smer. primer ako putuješ sa vidikovca na novi beograd, poništiš kartu u 23.busu na kojoj piše datum i vreme i broj busa, sa tom kartom možeš da se voziš bilo gde a da se ne vraćaš u nazad, u ovom slučaju presedaš na bus 88. sa istom kartom ili na 58. ka dunav stanici, ili na 55. ka voždovcu....itd. samo sa jednom kartom bez promene smera i da overavaš kartu u drugim prevozima kako bi potvrdio sa vremenom i datumom da ideš u istom smeru. to je ono što ovde neće nikada biti.


[Obrisana za ovaj forum neprikladna slika.]

[Ovu poruku je menjao Shadowed dana 09.12.2007. u 08:05 GMT+1]
[ Shadowed @ 09.12.2007. 07:09 ] @
Lol, pa ko bi jos ovde uspeo da izracuna u kom se smeru kreces i da li je vracanje ako ides tramvajem Nemanjinom ka zel. stanici a pre toga si isao trolom od terazija ka slaviji (promenise naziv ulice...). Pa to bi bio opsti haos, sto zbog nesposobnosti gsp-ovaca, sto zbog svercera.
A, iskreno receno, ako je stvarno tako, pitam se kako su to u zapadnim zemljama izveli.
[ stsung @ 09.12.2007. 08:11 ] @
Pozd.

U Chicagu na primer, kada je autobus u pitanju imash karte koje kupujesh i koje traju ako se dobro secam 2 sata. I za taj period mozhesh 2 puta da presednesh, s' tim shto za neke linije mislim mozhda morash da doplatish po koji quarter (zavisno od cene vozhnje na toj liniji). U NY nisam siguran kako je sa autobusima, isto imaju neke kartice ali ih nisam koristio, ali kad je subway u pitanju napravljeno je tako da kartu koju kupish ($2) ponishtish kada udjesh na peron, i onda kad izadjesh na nekoj stanici da presednesh, i dalje si na peronu i samo udjesh u sledecu liniju. Niko ti ne proverava karte jer ne mozhesh da udjesh na peron bez nje, a jednom kad udjesh mozhesh ako ocesh i ceo dan da se vozash.

Svako dobro.
[ jablan @ 09.12.2007. 08:12 ] @
Evo reći ću na primeru grada sa jednim od najbolje sređenih gradskih saobraćaja u svetu (prevozi su tačni u minut).

Postoje dve varijante jednokratnih kartica, skuplja košta oko 60 din i sa njom možeš da presedaš i putuješ u trajanju od 75min, bez obzira na pravac. Jeftinija košta oko 40 din i traje 20 min, sa njom možeš da presedaš jedino između različitih linija metroa (sveukupno ne više od 5 stanica).

http://www.dpp.cz/index.php?q=en/fares

Glavni razlog što takav sistem nije izvodljiv u Beogradu je taj što naši automati za poništenje karata ne beleže vreme. Kad bi kod nas ugrađivali te skuplje automate na struju, vandali bi ih s*ebali za max nedelju dana (žvake, čupanje kablova, ubacivanje čvrstih predmeta, inspiracija im je neiscrpna). Ovako smo osuđeni na ove kojima treba macola da bi se pokvarili, ali zato samo buše rupe.

I prebacite poruku u MZ.
[ Ivan Dimkovic @ 09.12.2007. 08:22 ] @
Citat:
Shadowed
A, iskreno receno, ako je stvarno tako, pitam se kako su to u zapadnim zemljama izveli.


Prosto, kao sto i Jablan rece - dodavanjem vremena kao informacije kada se ponisti karta. To sto se u Srbiji radi danas je kriminal, jer covek koji putuje 2 km sa jednim prevozom placa manje nego covek koji putuje sa 3 prevoza - besmisleno.

U Nemackoj je mahom dozvoljeno 120 min koristiti kartu od momenta ponistenja - u vecini gradova je zabranjeno "vracati" se sa njom, ali to malo ko proverava (skoro niko) - svi kontroleri gledaju prvo vreme... Ako si ponistio kartu pre 30 min, niko te ne dira - ako si je ponistio pre 180 min, verovatno ces platiti kaznu.

U gradovima gde su striktniji se prilikom ponistenja karte upisuje i ime stanice (ako se ponistavanje radi na stanici) ili zona u kojoj je trenutno vozilo i njegov broj (ako se ponistavanje radi u vozilu)

Nema potrebe da se racuna smer u Srbiji i sta ti ja znam... dovoljno je da karta traje 60-120 min od prvog ponistavanja. Na zalost, Srbija je imala automate u starim autobusima koji su belezili i vreme, kada smo bili civilizovana zemlja - ali se onda desio "narod" i ljudi su krenuli da demoliraju te automate, telefonske govornice, itd.. :(
[ bags @ 09.12.2007. 10:09 ] @
Da li me secanje vara ili su i u BG prije jedno 10-ak godina bili automati koji su stampali vrijeme?

[ jablan @ 09.12.2007. 10:12 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: Na zalost, Srbija je imala automate u starim autobusima koji su belezili i vreme,

Mala ispravka, nisu u pitanju automati u starim autobusima, već stari automati u istim autobusima koji i dan danas voze. Još uvek se tu i tamo mogu videti snopovi kablova kako štrče iz šipki tamo gde su ranije bili ti automati (ja bih rekao pre 15 godina). Da, bags, štampali su vreme na tzv. pantljičarama - kartama koje su imale 10-ak mesta za poništenje.
[ Slobodan Miskovic @ 09.12.2007. 10:38 ] @
U perudji je prevoz tacan u minut, na svakoj stanici ima display gde pise kada autobus stize ako kasni i gde se trenutno nalazi. Karta je kostala 60 euro centi i vazila je za 70 minuta. Magnetna kartica tj. sa magnetnom trakom na kartonskom papiru, samo se ubaci u prorez i automatski se odstampa vreme. Postojale su i mesecne koje nije trebalo uopste ponistavati, samo se priblize automatu.

Svi autobusi su na tecni naftni gas ili(i) metan, cisto i sa klimom. Uzivanje koristiti prevoz.

U Sofiji, prevoz je blagi haos, kasni jako puno, nikad se ne zna kada ce stici. Karte se ponistavaju tako sto se izbuse, kostaju 0.7 leva (1e = 1.95leva).
[ BluesRocker @ 09.12.2007. 10:46 ] @
Nekad su u beogradskim autobusima prednja i zadnja vrata služila za ulaz a srednja za izlaz.
[ Shadowed @ 09.12.2007. 11:08 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: Prosto, kao sto i Jablan rece - dodavanjem vremena kao informacije kada se ponisti karta. To sto se u Srbiji radi danas je kriminal, jer covek koji putuje 2 km sa jednim prevozom placa manje nego covek koji putuje sa 3 prevoza - besmisleno.

OK je to sa vremenom, ja sam kontao da se nekako utvrdjuje da li se vracas (i da se to primenjuje i kada promenis liniju).
[ Nemanja Avramović @ 09.12.2007. 11:52 ] @
Citat:
BluesRocker: Nekad su u beogradskim autobusima prednja i zadnja vrata služila za ulaz a srednja za izlaz.


I sad na onim ekranima gde vrte one reklame i spotove izlazi takva poruka (prednja i zadnja za ulaz, srednja za izlaz)... međutim, retko ko danas ume da čita
[ Nothingman @ 09.12.2007. 14:18 ] @
Realno, mesecne markice za prevoz u bg su dosta jeftine, tako da se kupovina karata stvarno ne isplati. Mene u prevozu najvise smaraju ljudi koji se guraju da prvi udju u bus, i kad nece da se odmaknu od vrata da putnici prvo izadju. Oni ekrani koje su postavili su cool skroz, pogotovo sto sada ima i mapa koja pokazuje gde se bus trenutno nalazi.

p.s. Sta je to brzina svetlosti? Vreme potrebno da penzioner dotrci do slobodnog mesta u autobusu :)
[ Horvat @ 09.12.2007. 14:23 ] @
a koliko kosta jedna karta za gradski autobus u bg-u?u subotici je poprilicno skupa oko 40 din...
[ Nothingman @ 09.12.2007. 17:10 ] @
40 din ako kupis u busu, u kiosku valjda 29.
[ chika spec @ 09.12.2007. 19:39 ] @
Citat:
Nothingman: Realno, mesecne markice za prevoz u bg su dosta jeftine, tako da se kupovina karata stvarno ne isplati. Mene u prevozu najvise smaraju ljudi koji se guraju da prvi udju u bus, i kad nece da se odmaknu od vrata da putnici prvo izadju. Oni ekrani koje su postavili su cool skroz, pogotovo sto sada ima i mapa koja pokazuje gde se bus trenutno nalazi.

p.s. Sta je to brzina svetlosti? Vreme potrebno da penzioner dotrci do slobodnog mesta u autobusu



Pa ne znam bash da li su jeftine za ovaj standard.Za likove si u pravu,mada ima tu i onih mladjih od penzosa.Stoka od naroda.Samo je pitanje kad tje se pocheti potezati pishtolji zbog sedishta.A tek omladina.Stoji na stanici i kad dodje bus,stanu ispred vrata sa sve mobilnim na uvcetu i ne misle se pomeriti.Zanimljivo je da prednjache devojke momci uglavnom izigravaju frajere tako shto se naslone na vrata i blokiraju ih iznutra...Shto se tiche vrata probajte vi da dodjete do prednjih ili zadnjih,a kamoli srednjih kad je bus k'o koshnica.Ujutro,kod mene,ne prodje ni 2 stanice,a vetj nema mesta ni za stajanje.

Inache,nekad su postojale dnevne karte.U Zagrebu josh postoje koliko se setjam od poslednje posete.Kupish kartu i obidjesh grad na shinama Zashto u Bg-u toga vishe nema- ne znam.
[ vindic8or @ 10.12.2007. 19:20 ] @
Na autobusima u Londonu toga nema. Svako presedanje se placa kao nova voznja. Jedna bus voznja je £2 (250 din), podzemna je £4. Sa elektronskom kartom za prevoz je duplo jeftinije, a postoji i neki gornji limit posle kog se voznje ne naplacuju do kraja tog dana.
[ maliradojca @ 10.12.2007. 22:59 ] @
Zna li neko da li karta kupljena u nocnom prevozu(u GSP-u) vazi samo za tu jednu voznju? Jer na karti pise ponistiti itd. Ali nocne ridze ne ponistavaju karte.
[ dexxx @ 10.12.2007. 23:42 ] @
A o kakvom vi vremenskom trajanju karata pričate... hehehehehe...
Zamislite situaciju, bus se zakuca u beogradskom špicu (koji je počeo da traje od 00-24h, i na prvoj sledećoj stanici uđe ridžovan koji polupa kazne ljudima jer im je isteklo vreme za vožnju... hehehehehe... a onda oni polupaju njega...
[ vkbfwr @ 10.12.2007. 23:53 ] @
da nekada su u bg gsp-u postojali oni ponistavci velicine postanskog sanduceta koji su upisivali i vreme na kartu. i tada su ih mahom unistavali, danas ne verujem da bi potrajali, neki moderniji da.

mene u bg gsp-u najvise nervira cinjenica da sam se njime vozio boga oca i opet dodjem u bilo koji xyz grad po prvi put i lakse se snalazim sa njihovim gsp. pricam za gradove velicine ili vece od bg. sa listom papira u dzepu na kome pise gde koja linije ide, gde staje, koje i koliko stanica, da su stanice unikatno obelezene!!, a ne pitaj miska 3. posle maxija itd. varijacije na temu, a isto to da pise na svakoj autobuskoj stanici.
da me sada neko pita kako da dodjem iz npr. mirjeva do bezanije gsp-om nemam blage veze, to je normalno, ali ne znam ni kako da saznam ? da ne pricam kada neko dodje u bg, mapu u ruke i zapitkuj na sve strane...
[ ctrl alt del @ 11.12.2007. 08:23 ] @
Ako me sećanje ne vara, pre dvadesetak godina su u Beogradu čak postojale dve vrste "pantljičara" - žuta i crvena. Jedna je bila skuplja i važila je za sve linije, a druga je bila jeftinija i važila je samo za tramvaje i trolejbuse. Postojala je i dnevna karta (plava, malo veća od običnih za pojedinačnu vožnju).

Mislim da je postojanje dnevne karte, koja bi koštala možda kao deset pojedinačnih, neophodno za grad kao što je Beograd, ako pretenduje da sve brojnijim turistima olakša boravak i razgledanje.
[ renne @ 11.12.2007. 08:44 ] @
dobro se sećaš
[ Ivan Dimkovic @ 11.12.2007. 09:14 ] @
Citat:
dexxx
A o kakvom vi vremenskom trajanju karata pričate... hehehehehe...
Zamislite situaciju, bus se zakuca u beogradskom špicu (koji je počeo da traje od 00-24h, i na prvoj sledećoj stanici uđe ridžovan koji polupa kazne ljudima jer im je isteklo vreme za vožnju... hehehehehe... a onda oni polupaju njega...


Vidi, znas kako - te stvari su postojale u Beogradu pre 20+ godina.

'ajde da kazes da je to neka super-moderna tekovina "zapada", pa da krenemo da nabrajamo probleme i jadikovke zasto to "kod nas" ne moze... Al, hebi ga, kad je moglo i pre 20 godina, moze i danas.

Nije to nikakav problem - karta vazi 120 min... sansa da ne stignes za 120 min od jednog do drugog kraja grada je ipak vrlo mala...
[ Shadowed @ 11.12.2007. 09:29 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: sansa da ne stignes za 120 min od jednog do drugog kraja grada je ipak vrlo mala...

Izadji malo iz tih aviona
[ Ivan Dimkovic @ 11.12.2007. 09:31 ] @
Pa koliko ti treba od, recimo, Blokova do Borce?

4 sata?
[ renne @ 11.12.2007. 12:33 ] @
oko sat i po
[ Ivan Dimkovic @ 11.12.2007. 12:40 ] @
Pa eto - 120 min to pokriva... Sve dalje od "NBG <-> Borca" bi i ovako i onako trebalo da spada u "regionalnu" tarifu koja kosta vise ali i traje duze.

Ne znam zasto ljudi u Srbiji misle da je Srbija neko toliko posebno fucked-up mesto pa da ne mogu da funkcionisu sasvim jednostavne stvari koje sljakaju u susednim zemljama; na kraju krajeva, kao sto rekoh, u Beogradu je taj sistem i funkcionisao ranije - pa nije da ne moze da funkcionise u buducnosti.

Sto se demoliranja aparata tice - i za to ima resenje, i to vrlo jednostavno, prevoz i ovako i onako treba da ima kamere (sto u principu nije tako skupo kada se uzima na veliko) pa ko olomi aparat, mesec dana zatvora + jedno 100K din kazne, pa nek razmislja sledeci put...

Mada mislim da nije vise toliko gadno za te aparate - ljudi su isto mislili da od HALO govornica nema nista, da ce biti razlupane kao stare, pa ipak nije tako. Ipak smo izasli iz 90-tih i imanja dizelasa na ulicama koji deci skidaju patike i demoliraju govornice.
[ jablan @ 11.12.2007. 13:20 ] @
S tim što "oko sat i po", u Beogradu podrazumeva od pola sata do dva i po sata. :)

A i ti si izabrao relaciju gde se ne preseda...
[ Nothingman @ 11.12.2007. 13:50 ] @
Ja sam jednom od Zarkova do Borche isao 2.5 sata...bio kolaps u Kneza Milosa kao i na Pancevackom mostu :)
[ Shadowed @ 11.12.2007. 15:07 ] @
Ivane, nije da ne moze. Cak i u proseku mozes na bilo koju lokaciju stici za 2h. OK, mozda ne bas iz mml-a u padinsku skelu. Stvar je u tome da je to u slucaju da nema guzve. Ukoliko bilo gde nastane zastoj (sto se cesto desava) to moze da bude i znatno duze. A mislim da je 10 slucajeva sa kontrolom koja pokusava da naplati kaznu u takvoj situaciji dovoljno da neko zavrsi sa prilicnim telesnim povredama.
[ dexxx @ 12.12.2007. 10:17 ] @
Upravo tako.
Vozio sam se GSP-om vise od 25 godina po Beogradu, i stvarno nisam verovao sestri koja uporno kuka kako joj treba 1,5 sat da stigne iz 45og do Pravnog fakulteta. Jednom sam seo sa njom u bus, i, uverio se! Tako da, karte sa vremenskim trajanjem... xexexe... najviše posla će imati doktori u Urgentnom...
Ko od vas živi (ali stvarno živi u Beogradu - ne randomly posećuje, i vozi se tajfunom) zna da je u poslednje vreme gužva u saobraćaju SVUDA, u svim delovima grada, a kolapsi uvek na nekoliko lokacija, tako da su nekada tačne procene o dužini putovanja (tipa ono, dolazim za 20 min, +- 10ak za čekanje busa) postale prošlost.
Bilo bi dobro da GSP uvede "kišne" i "snežne" karte - one bi trajale 240, tj 320 minuta... :)