[ Dacha PN @ 12.01.2008. 17:43 ] @
Siroke ili uske gume, vecita dilema??? Da li je bolje na autu staviti sire ili uze gume???
Pitao sam puno ljudi... Jedni kazu: "...stavi sto sire, stabilniji je auto a i lepse izgleda..."
Drugi pak kazu: "...nemoj siroke pokidace ti trap auta a i povecava potrosnju goriva..."
Ja iskreno obozavam da vidim siroke gume na autu ali jos uvek nisam stavio na mom...
Intresuje me vase misljenje da li su bolje sire gume, da li stete autu i da li auto sa sirim gumama trosi vise goriva nego auto sa uskim?












[ Miroslav Jeftić @ 12.01.2008. 17:51 ] @
Sigurno da troši više. I same gume koštaju više. Ja sam protiv, pogotovo imajući u vidu naše puteve pune rupa i sve ostalo što ide s tim. Naravno, ne kažem da treba voziti 145 ili tako nešto. 185 ili 195 bi trebalo da bude dovoljno u većini slučajeva.
[ Skandy @ 12.01.2008. 19:41 ] @
Za vecinu automobila proizvodjac je propisao koje sirine i velicine guma su optimalne (od-do). Nalepnica se uglavnom nalazi ne vozacevim vratima (bocna strana vrata, vidljiva samo kada su vrata otvorena). Sire gume su svakako estetski dopadljive i daju na stabilnosti, ovo vazi za letnje uslove voznje. Za zimske uslove voznje preporucuju se uze gume, naravno sa zimskim dezenom.
[ RS TURBO @ 12.01.2008. 21:38 ] @
Sire ili uze sve zavisi do auta koje su na njemu preporucene. Meni iskreno vise pasu sire ali sire gume donose vece trenje znaci brze dijelovi odlaze ali ne sada da odu u pola brze nego sa uzim gumama... uze gume auto manje trosi (ali to malo koji vozac moze da osjeti) sa sirim gumama (ali nisko profilnim) auto je dosta stabilnije i bolje lezi u krivinama ali je malo i tvrdje, a uze gume auto nije bas nesto stabilno jer se ljulja na njima. Npr. kod mene su preporucene gume 185/60 R14 i te su mi zimske, a ljetne su mi 195/50 R15, a mogu staviti sve do 205/45 R15 (mada mi je to presiroko) i nece nista biti autu (bar u ovih 11 godina koliko nosi ove 15-ke nije mu se nista potrgalo,rasklimalo,ljuljalo i raspalo). Tako da mozes slobodno staviti sire gume na svoje auto (ali ne pretjerano sire) i neces osjetiti na potroslji razlike jer je to u 2-3 deci goriva a to ko osjeti svaka mu cast koje imas auto i koja ti je sad sirina i visina gume na njemu?



pozzz
[ Dacha PN @ 12.01.2008. 21:52 ] @
Imam Escorta V a gume na njemu 155, 70, R13, a planiram da mu stavim 195, 55, R15, mislim da ce te pasovati...
[ RS TURBO @ 12.01.2008. 21:58 ] @
Mozes slobodno staviti 195/50 R15 ili te 195/55 R15 jer i kod mene je Ford Escort mk4 (serija prije tvog) i nemam nikakvih problema a toliko su ove felge na njemu, a vjeruj neces ni ti imati nikakvi problema nit ces osjetiti da ti se povecala potrosnja goriva slobodno stavi i ne sikiraj se nista mu nece biti.



pozzz
[ vladd @ 12.01.2008. 22:02 ] @
3cm vece po precniku, i 4 cm po sirini. Pasovace za izlozbu, ne za voznju, bar ne bez vecih promena na trapu.

Poz.
[ RS TURBO @ 12.01.2008. 22:21 ] @
hmmm ako je tako vladd de mi onda reci kako ja nemam nikakvih problema a jos mi je auto fabricki spusteno 2-2,5 cm od standardnog a nigdje ne cese nigdje ne zapinje i nikakvih nemam problema? Bez vecih promjena na trapu hehehe Ja samo kazem ako mu je auto odignuto na standradnu visinu nece imati nikakvih problema i nece nista trebati da radi niti da sta minjenja a pogotovo da zapinje gdje... jedino ako nece stavljati R17 onda ce morati da nesto odradi ali R15 ce da stavlja i nece morati apsolutno nista da radi niti da mijenja osim feluga i guma. Slobodno moze da stavi i nece mu autu nista biti jedino ako ga bude spustao za upola od sadasnje visine i stavi na njega gume 225/40 R15 ili R16 onda ce morati dosta toga da radi i na trapu.



pozzz

[Ovu poruku je menjao RS TURBO dana 13.01.2008. u 00:15 GMT+1]
[ vladd @ 12.01.2008. 23:49 ] @
Pa "fabricki spusten" nija bas da nije nista, nije samo problem u centimetrima (sto se kola tice:)), vec u krutosti trapa, i eventualno skracenom hodu tocka. Inace skretanje sa opterecenjem, moze da zabode gumu za sajtnu na "standardnom" trapu. Spusteni trapovi nisu mekani.
Imace povecanu potrosnju goriva, imace potrosnju para zbog guma, koje sa 50-70€/kom, skacu duplo sa cenom, i imace povecano opterecenje trapa, ne nesto dramaticno, ali povecano, da se ne bi tovarilo previse, u auto.
I tu valjda nije nista sporno.

Poz
[ RS TURBO @ 13.01.2008. 10:55 ] @
pa nije nista sporno ali moze bez problema staviti te gume i nece mu nista biti autu jer nisu to neke vece gume kad su mu fabricke gume na tom automobilu dodju R14 a odkud na njemu R13 pojma, kad je na mom fabrika propisala R14 a u njega je jos noviji model od mog... Sto se tice potrosnje goriva ne moze mu vise skociti od 5 deci nikako jer ja kad stavim R14 i kad stavim R15 nikakve razlike u potrosnji ne osjetim niti u vuci auta niti u krajnjoj brzini... On i sam kaze da su mu bolje sire gume sto vejerovatno zna i da su dosta skuplje gume od uzih i manjih. Ali sto se tice auta moze ih staviti i nek sjedne 5 ljudi i nece cesati jedino ako ide 160 km/h i naleti na malo vecu neravninu na cesti i onda bi MOZDA malo zacelasa zadnje obrve ali ne vjerujem jer su gume 195/50 R15 (ali ne 195/55 R15 jer ta visina 55 ti je malo visoka bolje ti je 50) tako da ne vjerujem da ce cesati... Kad mogu na corsu 99 godina 205/45 R16 i da ne cesu a da na auto koje je dosta vece i dosta jaci ovjes ima od corse da ne mogu R15. Ja samo kazem da moze staviti i da nece imati problema da se uhvati za glavu i kaze aj sto sam ih stavio... Na starija auta (12+ godina) ova malo veca kao sto su vectra,escort,kadett,jetta,golf,bmw serija 3 itd da ne nabrajam se mogu felge staviti 195/50 R15 preko toga se mora raditi i obrve da nebi secale i opruge,amrotizeri itd... do te granice se ne mora raditi nista i moze auto da to podnese bez problema jer i vecina tih nabrojanih auta nosi felge 195/50 R15 jer je to neka standarda felga i guma Kazem samo da mozes slobodno staviti 195/50 R15 (sire gume,vece gume onda ces morati raditi dosta toga) i neces nista morati doradjivati.
[ vladd @ 13.01.2008. 18:29 ] @
Pa to i kazem, otprilike. Moze da stavi, ali ne sme ovo ili ono. Ni da ga opterecuje, ni da ga vozi prebrzo, ako su losi amortizeri, ni da ga vozi. Veca guma je veca pokretna masa za trap, silent blokove.. za amortizere. Nisu od sira, ali su nesto jace optereceni.

Takve gume, posto je velika razlika sirine, zahtevaju doradu uglova na trapu, da ne bi jele ivice, plus eventualni ofset felne..

Sa druge strane, za stara vozila, ljudi jure polusintetike, jeftine svecice, stede po 100-200 din gde god se moze, produzavaju rokove za zamene filtera i ulja..
Filter za vazduh, na autu starijem od 15 god, redovno menja jedan promil vozaca, eventualno kada ih "plin" upozori...

Pa u toj opstoj stednji, pola litre, cene guma, izrazenija skripanja i lupkanja na trapu, koja traze nove gumice, amortizeri....to sve zajedno "izgleda" kao uvecani troskovi...

Poz.
[ RS TURBO @ 13.01.2008. 19:17 ] @
Da tako je ali auto se treba odrzavati kakvo je da je i kakve god auto felge imalo. Ako ima lufta nekog na oscilatornim ramenima ili krajnicama ili gumicama to treba da se mijenja jer od toga svega odlazi spura i auto nece ici pravo kad se pusti volan i onda se trose ivice guma. Tako da auto treba odrzavati kakve god da gume imala R13 ili R16 na auto ne treba stediti (pogotovo na trapu i ovjesu) jer u njemu se vozis stalno i putujes i od njegovog stanja ti zavisi TVOJA glava,a ne glava motora .



pozzz
[ vladd @ 14.01.2008. 09:55 ] @
Ma to je posebna prica, ja samo pokusavam da kazem sta sve treba da proveri, vidi, ustanovi, d ne bi uleteo u kupovinu novih, guma po znacajnoj ceni.
Drugo je to kada neko ima krs ili otpad u blizini, na raspolaganju, pa moze da zakaci sta hoce, i da proba, pa ako ne moze, nema veze.
Trece, ne bih bas voleo da se sretnem u saobracaju, inace to i ne volim, sa budzevinama nadri majstora. Danas sam "pobegao" od G1, table RU, sa, skoro pa "monster truck" tockovima. Cista budzevina, izdignut trap, pa pride iskrivljen auto.
Voze majstori, vrljaju po trakama. Od takvih, u saobracaju se sklanjam, ili pustim da odu, ili otkinem auto da nestanem u drugom pravcu.

No to nema veze, moj "ukus".

A sto se tice odrzavanja, pojacana paznja je na trap i amortizere. Ja slabo znam da se kod vozila starih 15-20 god nesto menjaju amortizeri, voze se do smrti. Ili amortizera ili..
Sve to uvecava troskove, i nagoni na kalkulaciju sa novcem, i naravno "ustede".

Svaka aftermarket igrarija, zahteva perfektan auto, nevezano za godiste, i nije sve jedno, da li je auto sa 13 ili 18 cola tockom, i sa kojim je "izasao" iz fabrike.
Potrebna je povecana paznja, povecana tehnicka kultura(poznavanje sklopova i varijanti), povecana paznja u voznji, ili promena sistema voznje, nije samo nakaci tits na pile.

Poz.
[ RS TURBO @ 14.01.2008. 13:09 ] @
hehe nije to sam kod auta kao st rece da ljudi stede... Ja evo gledam auta koja se uvoze kod nas brave,bravo,golf4 i opel astre karavan na njima sam najvise primjetio lose amotrtizere (a auta su od 2000 godista pa gore) ljuljnes ga naprijed a on se jos 5-6 sekundi ljulja komplet hehehehe sto sam se ismijao... to je sve do covjeka cije je auto ko stedi na starom autu taj stedi i na novom... jer inace ljudi vozio staro pa kupi sebi novo i odu amortizeri i onda kaze "ma novo je to sta je staro samo 7 godina nije to do amortizera" i onda tako voza auto, a kod nas je takvih ljudi koliko hoces. Na autu ne treba zaliti kakvo je da je samo ga odrzavaj i ne sikiraj se nista... Ako volis svoje auto onda ti nije zao ulagati, a ako ne volis opcenito auta onda ti je zao i gorivo u njega nasuti a takvima onda ni auto ne treba uopste ako ce na njemu da stede.



pozzz
[ vladd @ 14.01.2008. 16:32 ] @
Slazem se ja, ali situacija napolju govori drugacije.

Uz to, cetiri gume 400€, da ne uzima miselin, bilo bi 600, cetiri felne120-150€(da nisu alu), gumice i stelovanje, neka sica, ali na ovih 500-550€ treba dodati jos bar 100 ako ne i 150 evra za amortizere, tu je odluka..koja lako izostavlja doticne. Mozda moze neko lakse da se istegne za 500€. ali je svaki evro preko toga velik..

Sad, ako uzme polovne gume, pa skine cenu na 250-300€, onda stavka amortizeri dostize 50% cene akcije zvane "sire gume", to je za jos deblje razmisljanje..

Poz.
[ RS TURBO @ 14.01.2008. 18:11 ] @
To je ok ali mi uospte ne znam kakve covjek amortizere ima... Mozda su novi mozda ih je stavio prije pola godine ili godinu dana mozda nije nikako mozda su plinski itd sve je moguce ali kakve god da imas gume R13 ili R15 tebi ako je otisao amortizer ti njega moras mijenjati, a ako su ti dobri na R13 zasto nebi bio dobar i na R15 kad bi stavio.



pozzz
[ vladd @ 14.01.2008. 19:37 ] @
Pa amortizer nije ziv ili mrtav, moze da bude i kilav, pa da se lose nosi sa uvecanom tezinom tocka, sto uz smanjen prostor za hod tocka moze da izazove lupanje, cesanje...

Mislim na "amortizer", uobicajeni naziv za prigusivac oscilacija, koji ako je los pa dodatno opterecen, moze ...moze da izazove svasta, od vibracija pri brzini, deranja guma, udaranja u granicnike..

Poz.
[ RS TURBO @ 14.01.2008. 20:19 ] @
Pa znam to ali toga su svi svjesni koji imaju auto i ako ista znaju znaju za amortizere i njihovu funkciju... Mi ne znam kakvi su u covjeka amortizeri to on samo zna... On je samo pitao dali moze da stavi gume zbog trapa a te gume moze da stavi na svoje auto bez ikakvih problema ako mu je auto odignuto na fabricku visinu... To je OK sto ti kazes i ja se s tim slazem i to je tako ako su losi amortizeri kakve god da imao gume i ako ide brze npr. 120-140 km/h ako naleti na neravnu cestu (valovitu cestu) njega ce da baci sa ceste sto vise sa uzim i visim gumama ce jos lakse da ga baci jer se na njima auto vise ljulja... njegovo je pitanje bilo dali moze da stavi te gume pa moze ih staviti jer to nisu neke pretjerane gume to su vecinom standardne gume za starija auta koje mogu na njih 195/50 R15. Dovoljno da ima lufta u letvi volana i onda ce imati poteskoca sa voznjom a kamoli sa amortizerima koji sluze da upijaju vibracije i neravnine na cesti i opruge isto tako su veoma bitne jer oni su najveci dio auta koji ga cini stabilnim. Bez dorbih opruga i amortizera auto je velika nula . Sto se tice guma on ih moze bez problema staviti ako su mu dobre opruge i amortizeri i normalno ako nema nikakvih luftova i lupanja u trapu..



pozzz
[ login @ 15.01.2008. 09:27 ] @
Za tvoje gume koje su trenutno 155/70/13 najadekvatnija 195 zamena je ova 195/45/15 gde ti je razlika u visini oko 1cm u korist širih guma.
Idealna zamena sa 185 gumama bi ti bila 185/45/15 gde je razlika u visini 0.26mm no opet je to nizak profil.

Ako staviš 185/55/15 imaćeš razliku u visini od 37mm što nije zanemarljivo, tu dobijaš i razliku u očitavanju brzine od 6.8%, što znači da ako se krećeš 100km/h brzinomer će ti pokazivati 93.6km/h

Naravno da će se povećati potrošnja, ali će se povećati i stabilnost, a automatski smanjiti zaustavni put. Već su ti napisali da je ovo matematika za suve kolovoze, dok ti je za zimski period najbolje da se voziš sa tim gumama koje imaš na autu, naravno sa zimskom šarom.

Ne znam koji je to Escort u pitanju i da li ima servo upravljač, ako nema onda ti se pojavljuje i problem okretanja volana - moraćeš da jačaš mišiće

Ispod 185 nemoj ići, mada bi tu našao idealnu zamenu. Ja sam na mom prethodnom autu prvobitno imao 185/65/14 i igrom slučaja sam morao da ih zamenim sa 175 malo višljim gumama i mogu ti reći da sam osetio smanjenu stabilnost. Uzrok je i manja širina, ali i povećana visina (čitaj balonka).

Na autu koji trenutno imam su 205/65/15 i prilično lepo leži na putu, ali mi se čini da je ove gume ili možda 195 fabrika propisala.

Iz svega ovoga sam izvedi zaključak da li želiš da staviš šire gume ili ne.