[ dalibor277 @ 28.02.2008. 10:12 ] @
Zdravo, drugari
U pitanju je ford escort IV, 87. godiste, 1.3, benzin-gas.
U poslednjih desetak dana mi se cuje neko lupanje u motoru. Probacu da Vam najprostije objasnim sta se desava.
Kada auto digne radnu temperaturu i radi na leru u predelu motora se cuje kao da unutra ima neki deo metala koji na svakih 20-ak sekundi udari u poklopac glave motora-dekli. Znaci, ne udara konstantno, vec na nekih 15, 20 sekundi. Odvezao sam auto kod majstora i nista nije ni uradio, osim sto mi je pokidao dihtung dekle. Skinuo je poklopac na dekli, posto je bio ubedjen da mi je ispao osigurac sa ventila (posto sam pre par meseci menjao gumice ventila), pa ga onda klackalica baci na deklu. Meni je to bilo malo nenormalno, ali sam kapirao da je covek majstor, pa zna sta radi. Medjutim, ta njegova pretpostavka je bila netacna, pa je sklopio auto i rekao mi da nema pojma sta mi to lupa, da moze samo da nagadja i da bi bilo najbolje da skida jedan po jedan dao da bi to pronasao i da dodjem ako se odlucim to da radim.

Ja sam evo odlucio da se Vama javim i da tako probam sam, uz Vasu pomoc, da probam da otklonim to sto se cuje. Nisam neki znalac, ali nisam ni laik tako da mislim da cu uspeti i da je mnogo bolje da se na svom autu ucim JA SAM, a ne neki tamo tzv.MAJSTOR.
Pre nedelju dana sam menjao u nekoj firmi kablove za svecice i onda sam pitao coveka koji mi je menjao kablove (znam ja da ih zamenim ;-), ali oni rade zamenu na licu mesta, pa kad se vec nude...) sta on misli o tom lupanju on mi je rekao da se najverovatnije lupanje cuje u izduvnoj grani tj. u onoj grani kod motora...

Sta Vi mislite o ovom problemu? Kako ga resiti i odakle poceti. Napominjem Vam da cu sve pokusati da radim sam tako da i ako neko ima sta da predlozi neka to uradi malo detaljnije.

Hvala i pozdrav!
[ vladd @ 28.02.2008. 11:00 ] @
PA da krenemo od nule. Da predpostavimo da nije dobro paljenje plina. Da li se desava i kada vozis na benzin.

Da li si pregledao svecice i prikljucke, kada si menjao filtere, za vazduh, plin i benzin..

Pa da nastavimo...

Poz.
[ dalibor277 @ 28.02.2008. 11:31 ] @

Citat:
vladd: PA da krenemo od nule. Da predpostavimo da nije dobro paljenje plina. Da li se desava i kada vozis na benzin.

Da li si pregledao svecice i prikljucke, kada si menjao filtere, za vazduh, plin i benzin..

Pa da nastavimo...

Poz.


Desava se i kada se vozi na benzin.
Pregledao sam i svecice. Promenjene su pre tri meseca. Stavio sam svecice, mislim da se zovu Super Bosna. Kablove sam zamenio prosle nedelje. Kupio sam ih u Lika sistemu, oni proizvode kablove za sve tipove vozila. Kablovi si placeni tri puta vise nego sto kostaju kablovi za to vozilo i imaju godinu dana garancije.
PozZ
[ vladd @ 28.02.2008. 12:05 ] @
Moguce je da imas samopaljenje smese u nekom cilindru, znaci u pogresnom trenutku, kada je motor zagrejan. To moze da znaci da imas neke vruce tacke u cilindru, ili neke naslage na klipu-svecici. Takodje je moguc visak goriva ili neregularan rad nekog ventila(izduvni otvara ranije).
Jedno po jedno, da eliminisemo..

Mogao bi za pocetak da izmeris kompresije na svim cilindrima, i ako nije preoblem da probas-zamenis super bosnu sa NGK, malo hladnijim svecicama (br 6).
Proveri kakvi su izduvni gasovi, da li se motor pregreva, da nema belog dima od vode.

Ako je pristupacno, skini svecice i probaj da vidis celo klipa, kako izgleda..

Poz.

Zaboravih da pitam, ulje kada si menjao, i kakvo je? Kada su menjane gumice ventila, da li je majstor komentarisao vodjice ventila, zbog eventualnog lufta?
[ dalibor277 @ 28.02.2008. 12:48 ] @
Citat:
vladd: Moguce je da imas samopaljenje smese u nekom cilindru, znaci u pogresnom trenutku, kada je motor zagrejan. To moze da znaci da imas neke vruce tacke u cilindru, ili neke naslage na klipu-svecici. Takodje je moguc visak goriva ili neregularan rad nekog ventila(izduvni otvara ranije).
Jedno po jedno, da eliminisemo..

Mogao bi za pocetak da izmeris kompresije na svim cilindrima, i ako nije preoblem da probas-zamenis super bosnu sa NGK, malo hladnijim svecicama (br 6).
Proveri kakvi su izduvni gasovi, da li se motor pregreva, da nema belog dima od vode.

Ako je pristupacno, skini svecice i probaj da vidis celo klipa, kako izgleda..

Poz.

Zaboravih da pitam, ulje kada si menjao, i kakvo je? Kada su menjane gumice ventila, da li je majstor komentarisao vodjice ventila, zbog eventualnog lufta?




Izduvni gasovi su OK po meni, dim se vidi samo po hladnom vremenu, motor se ne pregreva tj. normalno u gradskoj guzvi digne temperaturu, ukljuci se ventilator i to sredi. Belog dima od vode nema, a i da ga ima ja kapiram da bi se to odrazilo i na smanjenje nivoa tecnosti u prelivnoj posudi, a to se ne desava.
Kada sam menjao gumice ventila majstor mi je rekao da su vodjice ok i samo je malo poravnao klackalice, da bi bile identicne. Kada je to radjeno skidana je i glava motora, nosena je na ravnanje, jer je kod prethodnog vlasnika verovatno auto digao temperaturu i ostetio dihtung glave motora.
Ulje je promenjeno pre 4000 km. Kada sam menjao ulje poslednji put nisam menjao filter, jer sam ga promenio prilikom prethodne zamene ulja. Inace, sipao sam ulje koje sam sipao i kada sam ga prethodni put menjao, a to je PRISTA SUPER GAS i menjam ga na 10000 km.
Filter za vazduh je promenjen mozda pre 2000 km.

Moje razmisljanje ide u tom pravcu da je mozda napravljena neka naslaga u izduvnoj grani i da se to sada otkacilo i da mi ustvari to lupa, ali nisam siguran u to. Kada kazem izduvna grana mislim na onu granu najblizu motoru koja ide ka auspuhu.
Da li na toj grani postoji neki dihtung, posto planiram da je skinem, pa da vidim sta se tu desava? I da li mogu nesto da poremetim tim skidanjem?

Primetio sam da mi je ler gas mozda malo veci nego sto bi trebao da bude. Smanjicu ga, pa cu videti kako se tada ponasa.
Videcu da se organizujem i da izmerim i tu kompresiju na svim cilindrima, ako budem mogao.
[ palomas @ 28.02.2008. 13:34 ] @
Između bloka i ispušne grane postoji brtva, načinjena od armiranog klingerita, sa slojem grafita s obje strane. Morat ćeš nabaviti novu, jer postojeća se najvjerojatnije zapekla na dosjede, i potrgat će se prilikom skidanja. Ja to nebih radio, barem ne na početku!

Sami ispušni kanali i grana su izvedeni tako da plinovi (i eventualna čađa) odlaze "prema dolje", tako da teško nešto može pasti na ventile, i to prouzrokovati lupanje. Ako se radi o motoru s klackalicama i klavijaturom, prije bih rekao da su neki dijelovi tog sistema već istrošeni, i da imaju zračnosti.

Ne shvaćam zašto ti sam nisi prvo skinuo poklopac ventila, provjerio stanje klavijature, i izmjerio zazore ventila? To ti barem nije veliki problem, posebno kod starijih tipova vozila, kod kojih nema OHC ili DOHC motora?!

Motor može kraće vrijeme raditi bez poklopca ventila, a tebi je to dovoljno da vidiš što se događa na klavijaturi, i dali tu nešto lupa. I najveća prednost motora s klackalicama je da može svaki čas podešavati zazor, bez ikakvih troškova ili večih raskapanja po motoru!

I još nešto, ako za razvod motora imaš lanac, onda je moguće da se je lanac rastegnuo, ili da se potrošio zatezač lanca!
[ dalibor277 @ 28.02.2008. 13:42 ] @
Citat:
palomas: Između bloka i ispušne grane postoji brtva, načinjena od armiranog klingerita, sa slojem grafita s obje strane. Morat ćeš nabaviti novu, jer postojeća se najvjerojatnije zapekla na dosjede, i potrgat će se prilikom skidanja. Ja to nebih radio, barem ne na početku!

Sami ispušni kanali i grana su izvedeni tako da plinovi (i eventualna čađa) odlaze "prema dolje", tako da teško nešto može pasti na ventile, i to prouzrokovati lupanje. Ako se radi o motoru s klackalicama i klavijaturom, prije bih rekao da su neki dijelovi tog sistema već istrošeni, i da imaju zračnosti.

Ne shvaćam zašto ti sam nisi prvo skinuo poklopac ventila, provjerio stanje klavijature, i izmjerio zazore ventila? To ti barem nije veliki problem, posebno kod starijih tipova vozila, kod kojih nema OHC ili DOHC motora?!



Nisam skinuo poklopac, jer ne znam sam da podesim zazore ventila, jer ja ipak nisam majstor. Mada to ne znaci da necu nauciti ;-)
Reci mi samo ako znas koliko kosta ta brtva kako ti kazes?!?
[ vladd @ 28.02.2008. 14:06 ] @
Ako se nesto otkacilo u izduvnoj grani, to se jace cuje kada se otvore vrata, vise kao klepetanje nego kao udar.

Meni je malo sumnjivo da su majstori trcali da ravnaju glavu, i zato ne bi bilo lose da proveris kompresiju, da nije prevelika, sto dodatno opterecuje motor.

Posto se javlja na zagrejanom motoru, mozemo da posmatramo vruce tacke, ali i paljenje i istrosenost doticne klavijature.
Taj dihtung nije vise od par stotina din, za poklopac ventila. Kada se postavlja, nije lose ocistiti dobro mesta naleganja, mozes koristiti i neki lepak pride, da ne pocne da kvasi motor.

Poz.
[ dalibor277 @ 28.02.2008. 14:32 ] @
Citat:
vladd: Ako se nesto otkacilo u izduvnoj grani, to se jace cuje kada se otvore vrata, vise kao klepetanje nego kao udar.

Meni je malo sumnjivo da su majstori trcali da ravnaju glavu, i zato ne bi bilo lose da proveris kompresiju, da nije prevelika, sto dodatno opterecuje motor.

Posto se javlja na zagrejanom motoru, mozemo da posmatramo vruce tacke, ali i paljenje i istrosenost doticne klavijature.
Taj dihtung nije vise od par stotina din, za poklopac ventila. Kada se postavlja, nije lose ocistiti dobro mesta naleganja, mozes koristiti i neki lepak pride, da ne pocne da kvasi motor.

Poz.


Vladd, to klepetanje koje pominjes mi se cuje kada npr. idem trecom, pa pustim gas i onda motor koci. Ali ne cuje se pri vecoj brzini vec kada se auto uspori za prebacivanje iz trece u drugu.
Glavu smo ravnali zato smo smo primetili da je otisao dihtung bas kada smo menjali gumice ventila. Skinuli smo svecicu i umesto nje stavili kompresor (na crevo od kompresora je nakacena obradjena suplja svecica) da nam ventil ne bi upao u cilindar. Tada smo videli da na jednom cilindru (na prvom) kompresor ne iskljucuje vec non stop radi, a na ostalim cilindrima iskljucuje. Tako smo zakljucili da nam je otisao dihtung glave, a i poceo je polako da baca vodu na zategnutim crevima.

Izgleda da me nisi razumeo za dihtung. Imam novi dihtung poklopca i njega cu zameniti (on je izradjen od plute i nalegne bas dobro, tako da mi tu nigde i ne prolazi ulje). Ali, mene zanima da li na spoju izduvne grane i bloka postoji neki dihtung i koliko bi on mogao da kosta???

[ 101010 @ 28.02.2008. 15:51 ] @
Naravno da postoji, ne znam koliko kosta ne verujem vise od par stotina dinara.
malo mi je cudno da je otisao dihtug izduvne ili da negde na izduvnoj duva, a da to majstor ne ustanovi bar je to jednostavno.
Pre ce biti da je neki problem sa ventilima, s obzirom da su skoro radjeni. Da li ti je dobro uzupcen motor ?? Da mozda nije neki problem sa zatvaranjem da slucajno neki ne ostaje malo otvren u toku eksplozije...
[ vladd @ 28.02.2008. 20:24 ] @
Mislio sam na ponovno skidanje dekla i provere bregaste i ventila. Pohabana bregasta moze da pravi problem sa punjenjem cilindara.

Ako pri kocenju motorom cujes eksplozije ili kliktanje, to nesto nije dobro uzupceno. ili postoj doticni luftna bregastoj ili regulaciji paljenja.

Poz
[ dalibor277 @ 29.02.2008. 08:53 ] @
Citat:
vladd: Mislio sam na ponovno skidanje dekla i provere bregaste i ventila. Pohabana bregasta moze da pravi problem sa punjenjem cilindara.

Ako pri kocenju motorom cujes eksplozije ili kliktanje, to nesto nije dobro uzupceno. ili postoj doticni luftna bregastoj ili regulaciji paljenja.

Poz


Moguce je da postoji luft na klackalici. Kada mi je ovaj poslednji zbunjeni majstor skidao klackalicu video sam kada je vracao da kada je stavi na njeno leziste ona ima luft pre zatezanja sigurno oko 1-2 mm, pa je on kao centrirao.

Definitivno je otpalo ono sto sam ja mislio da imam nesto u izduvnoj grani, jer bi to nesto i ako je tu, palo na dno (ka auspuhu) kada se ugasi motor.

Pri kocenju se ne cuju eksplozije, ali se cuje klepetanje...

Na sta tacno mislis kada kazes regulacija paljenja???
Verovatno su ova pitanja za tebe glupa, ali da sam ja neki strucnjak ne bi postavljao pitanja na forumu vec bih delio odgovore ;-)

Kada sam menjao kablove za svecice prosle nedelje video sam da se na starim od vlage pojavila oksidacija na onim delovima koji ulaze u razvodnu kapu. Medjutim, kapu nisam skidao, pa ne bi bilo lose da to uradim i da je malo ocistim alkoholom. Mada ne verujem da ona moze da mi napravi problem oko klepetanja ventila. Opet kazem- sve ovo samo nagadjam, jer da nije tako ja bih znao kako da resim problem.

[Ovu poruku je menjao dalibor277 dana 29.02.2008. u 10:03 GMT+1]
[ dalibor277 @ 29.02.2008. 08:57 ] @
Citat:
101010: Naravno da postoji, ne znam koliko kosta ne verujem vise od par stotina dinara.
malo mi je cudno da je otisao dihtug izduvne ili da negde na izduvnoj duva, a da to majstor ne ustanovi bar je to jednostavno.
Pre ce biti da je neki problem sa ventilima, s obzirom da su skoro radjeni. Da li ti je dobro uzupcen motor ?? Da mozda nije neki problem sa zatvaranjem da slucajno neki ne ostaje malo otvren u toku eksplozije...


I ja sve vise mislim da je neki problem sa ventilima ili sto kaze vladd sa bregastom...
[ vladd @ 29.02.2008. 09:50 ] @
Obicno kod starih motora, pojava zazora, lufta, na nekoliko mesta, moze da dovede do "sabiranja" greske u nekim momentima.

Luft na klackalici plus luft u razvodiku(zazor u polugma regulacije ugla, zazor u osovini..), moze da u pojedinim situacijama napravi vrlo specificnu gresku, koja se pojavljuje u nekom trenutku ili pri promeni opterecenja motora. Pa su to zone za istrazivanje..

Poz.
[ dalibor277 @ 29.02.2008. 10:29 ] @
Apsolutno si u pravu. Probacu nesto da uradim.
Mozes li mi, ako ti to ne predstavlja problem, objasniti kako se steluju ventili. Probao sam da nadjem na netu, ali slaba vajda. Nasao sam samo za ficu.
Interesuje me kako da znam koji su usisni, a koji nisu... i kako da gledam koji je na klackalici, a koji proveravam i po potrebi stezem ili popustam.
Ovako su to objasnili na tom sajtu gde sam pronasao za stelovanje (KADA SE VENTIL NADJE NA KLACKALICI, TJ.KADA JEDAN VENTIL IDE GORE, A DRUGI KRECE NA DOLE, PODESAVAJU SE VENTILI 4 KLIPA.OBRNUTO. ISTO VAZI I ZA VENTILE 2. I 3. KLIPA, KADA JE 2. NA KLACKALICI STELUJE SE 3. I OBRNUTO.)
[ palomas @ 29.02.2008. 10:58 ] @
Kao prvo, sve vrijednosti zazora ventila važe za hladno stanje motora.

"Ventil na klackalici" znači da je pripadajući klip u gornjoj mrtvoj točki (najviši, prekretni položaj). Sva 4 klipa imaju samo dva položaja radilice za GMT, a to znači da su dva klipa istovremeno u gornjoj, a druga dva klipa istovremeno u donjoj MT. Kod večine motora su 1. i 4. klip u GMT, kad su 2. i 3. u DMT.

Oznaku GMT možeš vidjeti na remenici koja se nalazi na produžetku radilice, i koju treba poklopiti sa sličnom oznakom na bloku.
Dakle, izvadiš sve sviječice s motora, i rukom zakrečeš remenicu motora prema GMT, sve do momenta kad klackalica ima največi slobodni hod prema ventilu. Ubaciš mjerni listić, i izmeriš trenutno stanje. Nakon toga odvrneš kontra vijak, i podešavaš zazor. Ponovno mjeriš, i tako sve dok nisi zadovoljan izmjerenim rezultatom. Na kraju zategneš kontra vijak.

Ventile razlikuješ prema položaju rukavaca grane. Usisni ventili se poklapaju sa rasporedom usisnih grana, ispušni ventili sa ispušnom granom.

Ukoliko se mašina teško okreće rukom (naravno, u praznom hodu), može se mjenjač ubaciti u brzinu, i na ravnoj podlozi gurati auto toliko da se radilica zakrene u odgovarajući položaj.

[Ovu poruku je menjao palomas dana 29.02.2008. u 12:09 GMT+1]