[ ckojam @ 01.04.2008. 10:53 ] @
http://www.jat.com/active/sr-l...vanje_elektronskih_karata.html

Ne putujem cesto JAT-om ali nekoliko puta kada jesam putovao bilo je veoma stresno kupiti kartu, poslati novac, primiti papirnu kartu postom i sve ostale stvari koje su bile normalne mozda pre 10-tak godina. Ovo se verovatno desilo zbog IATA-ove odluke o 100% e-ticketing do kraja maja, da nije toga sve bi bilo po starom verovatno jos dugo godina.
[ hecky @ 01.04.2008. 11:35 ] @
Sjajna vest!

Siguran sam da bih opet poceo da kupujem njihove karte, da nisu uvek najskuplji, da ne kasne redovno i da imaju malo simpaticnije osoblje !!
[ DaliborP @ 01.04.2008. 11:51 ] @
Citat:
hecky: Sjajna vest!

Siguran sam da bih opet poceo da kupujem njihove karte, da nisu uvek najskuplji, da ne kasne redovno i da imaju malo simpaticnije osoblje :D!!

Koja druga kompanija leti jeftinije na relaciji London-Bg?
[ spartak @ 01.04.2008. 12:16 ] @
Zavisi od sezone, promotivnih cena u odredjenom periodu i da li ti je bitno da letis bez transfera posto ponekad izadje jeftinije ako postoji veza u nekom od evropskih gradova. Cesto zalomi jeftinije od JAT.
[ DaliborP @ 01.04.2008. 12:23 ] @
Dobro to je sa presedanjem, znam da ide Swiss ponekad jeftino ali direktan let imaju BA i Jat koliko znam.
Jat se moze naci ispod 200 evra ako se na vreme kupi karta, BA je preko 200. Jos sad kako je funta pala Jat ispada najpovoljniji, bar mi se tako cinilo.
[ hecky @ 01.04.2008. 12:54 ] @
Pa Swiss leti za oko £110 (140 eur sa svim taksama) sa City-ja.

Dobro, ima presedanje u Cirihu, ali je checkin, baggage claim i immigration mnogo brzi na London City-ju, pa se ustedi na vremenu i zivcima :D. Dodatno, sa City-ja, avioni mnogo redje kasne, a aerodrom je blizu centra grada, pa je lako/brzo doci do njega. Da ne napominjem da Cirih ima sjajan shipping centar na aerodromu :D.

Direktno za Beograd lete jedino Jat i BA, to si u pravu, ali je cesto BA jeftiniji (ne uvek).
[ andre2000 @ 01.04.2008. 17:27 ] @
Je li neko izvalio da reklamiraju "Naplata i izdavanje elektronskih karata za INTERENT rezervacije"? Kraljevi!
[ ckojam @ 02.04.2008. 01:53 ] @
Citat:
andre2000: Je li neko izvalio da reklamiraju "Naplata i izdavanje elektronskih karata za INTERENT rezervacije"? Kraljevi!


Hahaha... Znas kako, moraju da osiguraju da niko nece da se zbuni.
[ dintel011 @ 02.04.2008. 09:20 ] @
Samo mi nije jasno kako za isti let, cas moze, cas ne moze da se izvadi e karta, a o ceni da ne pricam, razlika u rezervaciji 20 minuta, razlika u ceni 6k dinara ...
[ Ivan Dimkovic @ 02.04.2008. 09:30 ] @
Mozda i dalje traze licnu kupovinu za najjeftinije karte iz K klase?
[ hecky @ 02.04.2008. 10:06 ] @
Iako su uveli e-ticket i dalje se ne mogu kupiti karte za recimo sutra ili prekosutra (trebate kupiti kartu najmanje 4 dana unapred).

Izgleda je golub pismonosa i dalje u sluzbi - mozda ima jak sindikat
[ srdjan milic @ 02.04.2008. 15:31 ] @
Pozdrav,

Kupovina karata on-line....Zanimljivo.....

Rezervacija karata preko interneta je i do sada postojala, samo sto smo morali da podignemo kartu licno ili da najavimo podizanje karte na dan putovanja na salteru JAT-a pred sam let.
Koliko sam razumeo ovo sada bi trebalo da postane konacno prava kupovina elektronskih karata, i njihova realna upotreba. Znaci ako je karta rezervisana i kupljena preko interneta, sa tom istom kartom koja je poslata na mail/ili faxom se odlazi na aerodrom gde se vrsi elekronsko cekiranje i smanjuje maksimalno mogucnost kontakta sa zemaljskim osobljem....

Sve ovo ste znali, da ne tupim, posto koliko citam mnogi od vas lete cesto, a napisao sam ceo post podstaknut dozivljajem proslog vikenda

Nedelja, 30. Mart, Dusseldorf aerodrom....

Otisao sam sa prijateljem da ispratimo njegovu devojku koja leti jJAT iz Dusseldorfa za Beograd, i koristim priliku da se raspitam o novoj usluzi kod zene koja je stvarno, bila izuzetno ljubazna, i na moja mozda malo i osiona pitanja, odgovorila krajnje ljubazno i korektno....Veliki plus za JAT osoblje....Razgovor je isao otprilike

ja:Cuo sam da postoji mogucnost rezervacije i kupovine karata preko interneta, tako da se dobija potpuno validna elektronska karta....Dosta sam citao na vasem site pa me zanima da li mozete vi da mi objasnite.....

zena: Jeste, to je sada JAT uveo kao dodatnu uslugu svojim vernim muserijama, i to ce poboljsati saobracaj i podici uslugu na novi nivo....

ja: Super, odusevljen sam, znaci ako ja zelim za nedelju dana da letim, sutra cu kupiti kartu....

zena: Paaaa, nije bas tako. Ne mozete da kupite kartu jos. To je sada smao u povoju, i niste u mogucnosti da se chekirate ovde na aerodromu....Jos uvek ne postoje mogucnosti za elektronsku kartu....ali mozete,

ja: (prekidajuci je) Znaci ne moze....

zena: Paaa, ne moze, ali mi imamo....

ja: kada ce moci ....

zena: Pa nisam bas sigurna, vrlo skoro, eto negde u svetu vec moze, pa krenulo je...Mocice, videcemo za nekoliko meseci....

.....

Mislim da ovaj dialog dosta govori, tako da molim vas proverite telefonom sve uslove pre same kopuvine jer vrlo lako moze da se desi da u Kongu postoji mogucnost, dok u Austriji je jos u povoju.... :))))


Na kraju zelim da istaknem da ja ipak volim nasu nacionalnu kompaniju, stvarno, i divim se svojim kolegama koji pokusavaju da ucine nesto u cilju poboljsanja, jer je ona ipak za mene ostala simbol boljih vremena vazduhoplovstva i mojih decackih snova, a osoblje im je veoma ljubazno i pored svih turbulencija u koje zapadaju....


Milic Srdjan :)
[ Ivan Dimkovic @ 02.04.2008. 15:59 ] @
Citat:

Na kraju zelim da istaknem da ja ipak volim nasu nacionalnu kompaniju, stvarno, i divim se svojim kolegama koji pokusavaju da ucine nesto u cilju poboljsanja, jer je ona ipak za mene ostala simbol boljih vremena vazduhoplovstva i mojih decackih snova, a osoblje im je veoma ljubazno i pored svih turbulencija u koje zapadaju....


Lako je voleti ih kada ne finansiras njihovu bahatost (recimo, kancelarije svuda po svetu po najskupljim lokacijama u gradovima sa osobljem poslatim iz Srbije - bez ikakve, ali ikakve potrebe u 21vom veku) od svog poreza ;-)

JAT je gubitas i u drzavnom vlasnistvu - to je socijalni program za ko zna koliko hiljada ljudi placen od strane srpskih taxpayera.
[ hecky @ 02.04.2008. 16:08 ] @
Osoblje JAT-a su gomila idiota! Barem oni koji se javljaju na telefon u Londonu (ako se uopste jave)...

Posle ovoga iskustva sam prestao da ih zovem...

Ja: Dobar dan, hteo bih da pitam da li mogu poneti skije sa sobom i koliko ce to da me kosta?
JAT: Uh, ne znam ti ja to... momak koji to zna trenutno radi nesto oko aviona...
Ja: Wtf?!
JAT: Hm, da, nazovite malo kasnije

Jedino sto valja u celoj toj "kompaniji" jesu ljudi koji su im pravili reklame (sto je opet verovatno radila neka druga kompanija, ali se mora odati priznanje ljudima u JAT-ovom marketingu)
[ DaliborP @ 02.04.2008. 16:55 ] @
Ja sa JAT-om nemam neka previse losa iskustva. Ok, lose je osoblje i usluga, to sve stoji, ali van toga nemam neke zamerke.

Karte sam kupovao po pristojnoj ceni ako se uzmu na vreme, slali su mi postom uredno karte, pre par meseci su mi izdali elektronsku kartu za let Bg-Pariz (ne znam kako je tek sad proradilo zvanicno) i nemam velika iskustva sa kasnjenjima.

Nisu u rangu low-costa ali nisu ni najskupljii.

Usluga u avionu je meni poptuno nebitna, ne znam da li sam ikad pojeo pristojan obrok na bilo kojem evropskom letu. Najbolje da je izbace ili pocnu da naplacuju i smanje cene karata.

Sto se tice call supporta, probaj da zovnes da priupitas nesto Ryanair za funtu po minuti.

[ hecky @ 02.04.2008. 17:09 ] @
Ryanair je low budget, pa je razumno da je poziv £1/min.

Sa druge strane JAT ima lokalni broj, ali je osoblje totalno neinformisano, neprofesionalno, a da ne napominjem da radnim daima rade do 9-6pm, a vikendom uopste (pa da, ko jos vikendom leti ili mu treba neka informcija u 7am , misi'm daaaaj)!

Probaj nazvati Swiss, pa ces da vidis razliku, a poziv isto kosta (a karta manje).

Mogli su lepo u JAT-u outsource-ovati call centar u Srbiju pa da radi 24h, za male novce, a usput i zaposle jos nekoga, ali neeee, zasto bi to sebi radili (valjda nece da se zezaju sa kablovima).

Bar da sajt ima sve informacije, pa da ih ne moras zvati... jedino sto na sajtu valja jeste rezervacioni sistem, a njega nisu oni pravili, vec koriste gotov servis.

Ukratko, JAT je nacionalni ruglo, koje izdrzavaju srpski poreski obveznici! Bolje lepo da ih sve oteraju i bace na socijalu. Bilo bi jeftinije za Srbiju.
[ DaliborP @ 02.04.2008. 17:16 ] @
Citat:
hecky: Ukratko, JAT je nacionalni ruglo!

Previse subjektivno posmatras JAT, on jeste za Srbiju masina za trosenje para poreskih obveznika, ali ako ga posmatras objektivno kao potrosac....nista nije specijalno losiji od vecine.
Karte se mogu kupiti bez problema po pristojnim cenama. Nista vise mi i ne treba.

Citat:
Ryanair je low budget, pa je razumno da je poziv £1/min.

Sta je tu molim te razumno, objasni mi?
[ hecky @ 02.04.2008. 17:28 ] @
Pa s obzirom da te prevezu 2,000km za nekih £20, ne mozes ocekivati od njih da ti pire u gu*u.

Ryanair prodaje karte iskljucivo online, a ko hoce preko telefona, treba da plati osobu koja radi u call centru (otuda tih £1/min).

Meni je to sasvim fer.

Svesno su tako oblikovali svoju uslugu

... dok JAT-ovu uslugu oblikuje njihova nekompetentnost i stranacka prepucavanja...
[ DaliborP @ 02.04.2008. 17:31 ] @
Citat:
hecky: Pa s obzirom da te prevezu 2,000km za nekih £20, ne mozes ocekivati od njih da ti pire u gu*u.

Ne bih zeleo da ovo predje u raspravu koliko su low-cost kompanije ustvari jeftine, ali mislim da i ti sam ne verujes u ovo sto si napisao.

Citat:
Ryanair prodaje karte iskljucivo online, a ko hoce preko telefona, treba da plati osobu koja radi u call centru (otuda tih £1/min).

Nije to samo sa kupovinu karata vec za bilo kakav problem ili pitanje.
[ hecky @ 02.04.2008. 17:36 ] @
Tako su oblikovali svoju uslugu, sta ti tu nije jasno?

Kad ti Fijat proda Punta, ti ocekujes odgovarajuci kvalitet (ne ocekujes Mercedes kvalitet, ne ocekujes Zastava kvalitet, vec znas sta te ceka).

E pa JAT prodaje karte po cenama kao i normalne kompanije, a ponasa se gore od low budget.

Nisam to ja izmislio, pretrazi malo po internetu review-e.

Njihov "poslovni uspeh" govori sam za sebe.
[ DaliborP @ 02.04.2008. 17:42 ] @
Gledaj, ja se slazem da je JAT losa kompanija, stetocina za Srbiju.

Ali necu da se lazem da su dno dna avio prevoza Evrope vec ipak funkcionisu solidno u moru dobrih i losihi kompanija. Ne treba mi review sa neta, dovoljno sam puta letio da mogu da uporedim i sa low-costom i sa skupim kompanijama.

Ne znam zasto ti imas potrebu da ih toliko ocrnis, ocigledno si subjektivan u celoj ovoj prici.
[ hecky @ 02.04.2008. 17:48 ] @
Iz istog razloga iz kojeg ih ti branis
[ Ivan Dimkovic @ 02.04.2008. 18:07 ] @
Citat:
DaliborPAli necu da se lazem da su dno dna avio prevoza Evrope vec ipak funkcionisu solidno u moru dobrih i losihi kompanija. Ne treba mi review sa neta, dovoljno sam puta letio da mogu da uporedim i sa low-costom i sa skupim kompanijama.


Evo, kao neko ko je leteo avionom recimo preko 500 puta u poslednjih nekoliko godina mogu da kazem koju u vezi sa JAT-om:

- U poredjenju sa prosecnim EU kompanijama, Jatovi avioni su vrlo ofucani i vrlo prljavi. Prava refleksija zemlje iz koje dolaze: tehnicki su verovatno potpuno OK u skladu sa "airworthiness" normama, ali sve ono sto je van toga im nedostaje:

- Sedista i pod su ofucani u vecini aviona, iako reparacija toga ne kosta puno
- Cesto se sedista opruze 180" a nisi u interkontinentalnoj biznis klasi (padnu) - dosta toga je zalepljeno, prikrpljeno i sve u svemu improvizovano i odaje utisak jeftinoce i neodrzavanja
- Avioni su spolja vrlo pohabani sa vidljivim pukotinama i zakrpama, stedi se na farbi i bilo cemu sto nije neki zakon ili propis - sto je sramota
- Skoro svi JAT-ovi avioni, izuzev ATR-ova, su na samom kraju njihovog zivotnog veka, sledi im D-check i uskoro nece moci da se koriste u EU. Prvi Boeing 737-300 u Evropi, koji je kupio JAT - je i danas u upotrebi, JAT-ovoj :(

- JAT-ova usluga u avionu je na granici prihvatljive, cesto se desi da osoblje i nije prijatno ("oces i muve da ti teram")
- Vise puta sam bio svedok pusenja u odeljku za stjuardese iako je pusenje strogo zabranjeno

Ne sumnjam da ima gorih kompanija od JAT-a i da su mnoge slicne, ali tako nesto nisam video u Lufthansa-i, Swiss-u, Air France-u i mnogim drugim ex-nacionalnim prevoznicima.
[ Flo33 @ 02.04.2008. 19:21 ] @
Potpisujem od reci do reci. Inace Ivory coast ima bolju uslugu u nacionalnoj avio kompaniji,da ne pominjem bogatije Africke zemlje. Kada sam na letu Fra-Beo bio svedok da jedan prosedi mrsavi (mislio sam da je kelner iz Lajkovca) porodici koja je ljubazno zamolila da sedi zajedno,jer su njih dvoje i dvoje dece razbacali po avionu,doneo kafu i cinicno rekao:jel imate nesto jos mozda?,okrenuo se i rekao svojoj koleginici nesto veoma ruzno o tim ljudima..Inace niko se nije bunio da zamene mesta od putnika,naprotiv. A,da,taj isti let je kasnio dobrih 45 min,jer radnici na prirucnom jat-ovom salteru ne znaju da cekiraju e-ticket. Toliko

I sve to me ne iznervira koliko ona KAFANCINA na aerodromu N.Tesla. Aj,bar moze da se pusi ako nista
[ SmilieBG @ 02.04.2008. 19:22 ] @
Ja sam sa JAT-om prestao da letim nakon sledeceg dogadjaja (2006-a godina je u pitanju):

Let BGD - AMS;
Ukrcasmo se, sa zakasnjenjem (izazvano losim vremenom u Holandiji) u avion u Beogradu.

Krenuo avion da rula do piste za poletanje, pravi poslednji okret, gde okrece nos aviona ka pisti. Krece poznato brundanje motora, svi utihnu malo i kretusmo lagano, pa sve brze... Kad odjednom - kocnice iz SVE snage! Srecom, svi vezani, inace bi bilo svasta. Svi u cudu, gledamo se, kad krenuo pilot da okrece avion 180 stepeni (ka kraju piste, koje sada ima jos max 100 metara). Kako je okrenuo avion, opet motori na pun gas (kao da se sprema za poletanje), ali se lagano krece... Razmisljam, ako poleti na 100 metara zaleta, bice svasta.

Uglavnom, avion silazi sa piste i obraca nam se kapetan. Ukratko: doslo je do manjim tehnickih problema, vraticemo se do zgrade aerodroma gde ce strucno (!) osoblje kvar vrlo verovatno brzo popraviti i ne moramo izlaziti iz aviona... Moram da priznam, tada mi vec nije sve bilo jedno, no dobro - cuti i trpi.

Vratili se mi, sa sve avionom do zgrade, tamo cekaju spremno sa kamioncetom sa merdevinama. E, sad - volim da sedim do prozora, te sam imao priliku sledecu scenu da posmatram:

Kamioncic prilazi avionu, penje se radnik - a za njim i drugi (stepenicama). Kamioncic se priblizi krilu (desnom) aviona, sa radnicima na vrhu stepenica. U tom trenutku, izvadi jedan od radnika macolu #15, pa je momacki zamahnu i udari iz sve snage po krilu. Odmah sam znao, da je taj neki precizni mehanicar. Udari on po krilu 3-4 puta, kad odjednom krenuli da se spustaju (valjda se tako zovu) flapsovi. Laicki receno, deo u krilima koji se spusta na dole, kako bi pravio potisak da bi avion poleteo, a i pri sletanju da digne nos aviona radi komfornijeg sletanja. Ostade precizni mehanicar jos pored krila dok je pilot 2-3 puta skroz izvukao i uvukao flapsove, te precizni mehanicar precizno podize palac leve ruke zadovoljan rezultatom trogodisnjeg skolovanja i truda, i kamioncic ode...

'ebem ti sunce, kad tad nisam izleteo iz aviona - necu nikad. Posle sam razmisaljo, dok se pilot spremao za poletanje - sta ako flapsovi, u Amsteradamu opet nece da se spuste? Ko ce onda da udara po krilu na 2 km visine? :-)
Srecom, sve je dobro proslo u letu i sletanju, ali da se razumemo - to meni u zivotu ne treba. Pa makar sve i besplatno delili karte online...

Poz,
Sale

edit: 2007-a godina, SwissAir, online booking i e-ticket AMS - ZUR - BGD (povratna).
Povlastica od strane SwissAir-a, posto sam bio dovoljno ljubabazan da celu proceduru porudzbine, placanja i cekiranja sam odradim - besplatan upgrade na 1u klasu... Milina!
[ vindic8or @ 02.04.2008. 19:35 ] @
U 2008. godini su ljudi koji i dalje kupuju JAT karte najveci krivci za ovakvo stanje stvari (bez uvrede).

Poredimo komercijalne biznise i javna preduzeca? I to javno preduzece koje dere sa cenama. Kad oni pocnu potpuno da se izdrzavaju od svojih profita, meni licno ne smeta da iznajme i ceo Bond Street u Londonu za par milijardi funti mesecno i da ljudima odgovaraju kao hecky-ju. Ili bilo koju drugu preskupu "kancelariju" u svetu. Samo tada ce brzo da im se pokvari "radio". Zasto bi oni danas radili profesionalnije posao, kad i ovako i onako svira taj radio? Jedino sto moze da ih potera da se privatizuju i profesionalizuju brze je da im nestane potraznja, a tu pomaze jedino totalni bojkot. Kao drzava nema pametniji nacin da upotrebi te pare...

Ne verujem ja da su oni tek sada skapirali da online karte do jaja pojeftinjuju posao. Pre verujem da i dalje drze "predstavnistva" samo da ne bi delili otkaze. Oce to tako u Srbiji gde je po pola radne snage u firmi u blizem ili daljem srodstvu. Eto mi poredimo prave aviokompanije sa jednom sluzbom socijalne pomoci... Kao i zastava uostalom...


Citat:
DaliborP:Ne bih zeleo da ovo predje u raspravu koliko su low-cost kompanije ustvari jeftine, ali mislim da i ti sam ne verujes u ovo sto si napisao.


Ne kapiram o cemu pricas, osecam se sad malo kao da me neko dere. Evo bas juce sam kupio povratnu kartu do Berlina preko ryanaira. Analiziraj mi molim te koliko su me odrali.

Karta i do tamo i nazad po £0.01. Drzavne takse, departure takse etc za London Stansted £25. U povratku slicne takse za Berlin Schonefeld su £15. Nisam uzeo travel osiguranje, nosim samo rucni prtljag, odbio sam speedy boarding i sva ostala sranja koja nude. Nije meni tesko da kliknem na "No, thank you" ili da izaberem nulu iz drop down menija.
Realno ono sto je ryan zaradio su te karte. Osim ako ne lome porez sa drzavom i aerodromom? To mu izadje tacno £0.02 (cca 2 dinara).

Skroz mi deluje ok da naplate £1 za telefonsku sluzbu, koju nikad nisam imao potrebu da zovem btw.
[ Ivan Dimkovic @ 02.04.2008. 19:45 ] @
JAT ce vrlo verovatno brzo nestati - tj. biti prodat.

Svi njihovi avioni sa kojima lete u EU su pri kraju zivota, to su 737-300 avioni iz prvih serija (ne znam da li i dalje najme 737-400 avione za letove do Pariza i sl.. - ali to nisu njihovi avioni) - uskoro nece biti upotrebljivi u EU osim ako im se ne uradi vrlo vrlo skup servis, a ako u ministarstvu finansija ostane ista ekipa - te pare mogu samo da sanjaju.

O kupovini 9 novih aviona mogu takodje samo da sanjaju, a da bi iznajmili avione isto treba podobro da se ispruze - a kako su kompanija koja nema svojih para vec svake godine uzima pare od gradjana, to ce tesko biti dozvoljeno.

Dakle, jos malo ce taxpayeri morati da trpe te bahanalije kao sto je ova recimo:



Mashala.. Madison Ave, a verovatno prodaju 100 karata godisnje + ne lete za NY. Pogodite ko placa Suite 1500 u postanskom broju 10016 u USA, i ko placa platu mrsomudima koji sede tamo :(

JAT ce biti prodat nekom kome trebaju njihovi slotovi na bitnim aerodromima po EU, sto je danas jedini vredan asset te kompanije.
[ DaliborP @ 02.04.2008. 21:57 ] @
Citat:
vindic8or: Ne kapiram o cemu pricas, osecam se sad malo kao da me neko dere. Evo bas juce sam kupio povratnu kartu do Berlina preko ryanaira. Analiziraj mi molim te koliko su me odrali.

Gde sam ja rekao da te je neko odrao? Ryanair je ok kompanija ali samo ponekad, uglavnom ako mozes da putujes recimo sredom ili cetvrtkom, da sletis 100km od grada gde ides i kad rezervises par meseci unapred.

A ta prica "RyanAir 20 evra" karta je cisti lazni marketing koji i ti propagiras kao da radis za njih. Ne znam koliko puta sam leteo RyanAir-om ali ne secam se kad sam platio kartu ispod 80-100 evra. Mozda samo jednom.

Naravno cena karte nista ne govori, a te stavke iz drop-down menija su prilicno obavezne, RyanAir naplacuje checkin koji ne mozes da izbegnes i svaku torbu i masnu proviziju za placanje karticom. 12+10+8 evra jos evra na tu jeftinu kartu. Naravno ako hoces slucajno da promenis ime ili datum puta kostace te jos 100 ili vise evra.
Sad ako ti uspes da se uklopis u sve to i usput da ti ne smeta jos sat vremena voznje busom od aerodroma u sred nicega do grada onda super, ti idi sa njima, ja cu i dalje ponekad da uskocim u Jat.
Citat:
U 2008. godini su ljudi koji i dalje kupuju JAT karte najveci krivci za ovakvo stanje stvari (bez uvrede).

Malo vise lupas(bez uvrede).
Citat:
hecky: Iz istog razloga iz kojeg ih ti branis :D

O cemu pricas? Ja ne branim JAT vec usporedjujem sa ostalima. Vec sam rekao da je JAT rasulo i da treba da se proda.
Mene zabole za Jat iskreno, samo mogu da dajem utisak kao potrosac, ne sa politickim predrasudama.
[ Ivan Dimkovic @ 02.04.2008. 22:57 ] @
Pa tesko je biti objektivan kada poredis JAT sa nekim low-cost sardina carrierima kao sto su Ryanair.

Izvoli lepo uporedi JAT sa drugim carrierima koji su nekada bili nacionalne kompanije - Lufthansa, Air France, BA, Malev, Croatia Airlines i sl...

Sta mozes da primetis?

- Vecina evropskih carriera koristi daleko novije avione od JAT-a - u igri su A319/A320 ili B737-700/800 jedino Lufthansa od ovih ima malo starije B737-300 ali su oni daleko noviji od JAT-ovih a kada udjes u njih... tesko da mozes da ih poredis (a Lufthansu inace smatram ruznom sto se enterijera tice!) . JAT-ovi avioni mogu jos godinu-dve da budu u upotrebi u EU, talk about... old :) Mislim, da li si ti svestan da jedan od JAT-ovih 9 737 jeste najstariji 737-300 u Evropi? :)

- Svi evropski carrieri i te kako vode racuna o svojim avionima izvan elementarnih zahteva koji su im postavljeni zakonom. Sorry, ja zaista ne znam kako mogu da opravdam cenu od 300 EUR za let Beograd-Frankfurt i da udjem u ofucan avion kome je iskrzan tepih a sedista izgledaju kao da su izdrzala par svetskih ratova i gde se na avionu vide zakivci oko zakrpa? Cime da opravdam nemar te avio kompanije koja ne moze ni da ofarba avion ili da mu zameni presvlaku na sedistima? O pokvarenim sedistima i slicnim pehovima da ne govorim.

- Kao sto rekoh, svedok sam ne jednog slucaja da stjuardese puse u njihovom compartmentu - ja ne znam, vidi, letim jako puno ali mi se NIKAD nije desilo da kod bilo kog drugog prevoznika vidim takvu drskost. To je pre svega ugrozavanje bezbednosti putnika a zatim i cista drskost prema ostalim putnicima.

Posle svega ovog, zaista ne znam kako uopste JAT mogu da uporedim sa bilo kojom uporedivom kompanijom u Evropi (Albanija, Makedonija, Belorusija, Moldavija i Ukrajina se ne racunaju) - znam da je zanimljivo porediti JAT i RyanAir ali te 2 kompanije nemaju blage veze jedna sa drugom - Ryanair nikad nije ni vodio racuna o kvalitetu usluge (istini za volju, avioni im jesu cistiji od JAT-ovih), ali oni su low-cost kompanija od koje ne ocekujes nista osim da te prevezu od tacke A do tacke B.
[ vindic8or @ 03.04.2008. 00:05 ] @
Citat:
DaliborP: Gde sam ja rekao da te je neko odrao? Ryanair je ok kompanija ali samo ponekad, uglavnom ako mozes da putujes recimo sredom ili cetvrtkom, da sletis 100km od grada gde ides i kad rezervises par meseci unapred.

A ta prica "RyanAir 20 evra" karta je cisti lazni marketing koji i ti propagiras kao da radis za njih.


Ti si rekao da jeftine kompanije nisu jeftine i implicirao da je to opste poznato. Citirao sam to u gornjoj poruci. Ja sam ti pokazao na primeru da je ryan od mene zaradio samo £0.02 za letove koji su juce rezervisani, za tri vikenda od ovog i idu sa aerodroma koji nisu nerazumno daleko od grada. Mogu da paste i confirmation email ovde ako hoces posto me optuzujes da lazem.

Citat:
DaliborP: Malo vise lupas(bez uvrede).


Ti izgleda ucestvujes u diskusijama samo da bi ti bio u pravu :) Divan jezik nema sta...
[ DaliborP @ 03.04.2008. 00:24 ] @
Citat:
vindic8or:Ti si rekao da jeftine kompanije nisu jeftine i implicirao da je to opste poznato. Citirao sam to u gornjoj poruci. Ja sam ti pokazao na primeru da je ryan od mene zaradio samo £0.02 za letove koji su juce rezervisani, za tri vikenda od ovog i idu sa aerodroma koji nisu nerazumno daleko od grada. Mogu da paste i confirmation email ovde ako hoces posto me optuzujes da lazem.

Slusaj, rekao sam jasno, te karte od 20 evra nisu nimalo pristpucane, niti su stvarno 20 evra. Toliko o tome, i to je opste poznato, ne znam ko tebe licno proziva. Moguce je naci takvu kartu ali sve pod navedenim uslovima i dodatnim troskovima koje sam naveo. Takvih karata ima manje od 10% po letu.
Sta ti tacno nije jasno?
Citat:
Ti izgleda ucestvujes u diskusijama samo da bi ti bio u pravu :) Divan jezik nema sta...

E izvini, kako drugacije prokomentarisati tvoju izjavu da su kupci karata direktni krivci za stanje JAT-a danas ?! Citas li uopste sta pises? Lupas covece i to uveliko.

Citat:
Ivan Dimkovic: Pa tesko je biti objektivan kada poredis JAT sa nekim low-cost sardina carrierima kao sto su Ryanair.

Izvoli lepo uporedi JAT sa drugim carrierima koji su nekada bili nacionalne kompanije - Lufthansa, Air France, BA, Malev, Croatia Airlines i sl...

Nema potrebe za usporedjivanjem, JAT jeste u losem stanju (ne znam koliko puta treba ovo da kazem da me neki ovde prestanu prozivati kao branioca nacionalne kompanije ili cega vec) ali kazem da je u svemu tome je pristupacan meni kao potrosacu.
Ako je mogu bez problema da nadjem London-Bg ili Pariz Bg za 200 evra, kupim kartu telefonom i dobijem racun na kucnu adresu stvarno mi to izgleda dovoljno da ne mogu da kazem da su uzasni. Da, imaju stare avione i staro osoblje ali sta sa tim? Jel imaju ceste nesrece, incidente? Ne letim biznis klasom niti mi znaci specijalno hrana ili usluga u avionu, taj deo me ne zanima.

[ vindic8or @ 03.04.2008. 02:32 ] @
Citat:
DaliborP: E izvini, kako drugacije prokomentarisati tvoju izjavu da su kupci karata direktni krivci za stanje JAT-a danas ?! Citas li uopste sta pises? Lupas covece i to uveliko.


Kako drugacije? Mogao si nekim argumentom o obrazlozenju izjave. Nisam to tako bukvalno napisao. I to civilizovanim recnikom i na nacin koji prilici odrasloj osobi. Od ove tri stvari tebi ni jedna uporno ne polazi za rukom...

No, drzimo se teme. Online kupovina kod JATA...
[ žutokljunac @ 03.04.2008. 07:41 ] @
Citat:
Ukratko, JAT je nacionalni ruglo, koje izdrzavaju srpski poreski obveznici! Bolje lepo da ih sve oteraju i bace na socijalu. Bilo bi jeftinije za Srbiju.


Nije mi bila namera da ulazim u diskusiju, ali zasto ljudi koji sada zive u inostranstvu tako brzo prihvate surova kapitalisticka pravila igre. Socijala kod vas i socijala u Srbiji, nije isto. Mozda bi najbolje bilo da sve one koji rade u propalim drzavnim firmama, pobijemo. Šta će nam.


[Ovu poruku je menjao žutokljunac dana 03.04.2008. u 08:58 GMT+1]
[ Ivan Dimkovic @ 03.04.2008. 08:51 ] @
Pravila uopste nisu surova - vec prilicno postena u poredjenju sa tim sta se radi u Srbiji. Na kraju krajeva, isti stav o JAT-u sam imao i dok sam ziveo u Srbiji, stavise bio je jos gori jer me se tada jos vise ticao.

Ja ne mogu da nadjem ni jedan izgovor da drzim kancelariju u Madison Ave. u NY kada od 1992 ne letim za taj grad a firma je finansirana od strane poreza.

Sramota je da se to otvoreno nazivanje pljacke naroda naziva "surovim". Tito je umro pre 28 godina, ne juce.

Citat:

Mozda bi najbolje bilo da sve one koji rade u propalim drzavnim firmama, pobijemo. Šta će nam.


Pa sad, malo je veliki kontrast izmedju suncanja guzice u Madison Aveniji ili ispred Rijksmuseum-a u Amsterdamu i "pobijanja" - sorry, ne vidim ni jedan razlog da ti ljudi budu privilegovani u odnosu na ljude koji svoj hleb zaradjuju a ne uzimaju od poreskih obveznika. Ne treba ih "pobiti", vec ih tretirati ravnopravno kao i ostale ljude u Srbiji - vecina ljudi ipak ne radi u "drzavnom sektoru".
[ žutokljunac @ 03.04.2008. 09:22 ] @
Ne moraš uzeti primer Zorana Prevaranovića ( Stjepanovića ) sa Medisona. Sigurno su i sami radnici JAT-a protiv toga. Ima tamo mnogo poštenih i stručnih ljudi. Otac mog dobrog drugara je za vreme sankcija išao peške sa Čubure do Aerodroma, tj do Kontrole letenja jer je tamo radio. Tamo i nazad, auto-putem. Danas, sutra, takvi će prvi da završe na ulici jer nemaju veze i vezice da ostanu u slučaju privatizacije.
Ne znam sta vredi u tom JAT-u osim ljudskih resursa, poslovnih prostora i tih upotrebnih dozvola. To baš i ne vredi mnogo. Aerodrom Beograd je posebna firma, Kontrola letenja je takođe zasebna ( nekada pod jurisdikcijom savezne uprave, danas odvojena ), flota je zastarela. Uostalom, to je jedna od četiri preduzeća čije će akcije biti deljene, pa će se upumpati kapital.
Off sam skroz, ali mislim, na svim Forumima je trend da se JAT pljuje i ismejava.
[ Ivan Dimkovic @ 03.04.2008. 09:30 ] @
Citat:

znam sta vredi u tom JAT-u osim ljudskih resursa, poslovnih prostora i tih upotrebnih dozvola.


Ljudski resursi ne vrede nista u JAT-u osim pilota mozda, jedino sto je zanimljivo su slotovi na velikim aerodromima koje JAT ima kao nasledje od drzavnih sporazuma SFRJ i drugih zemalja. Ti slotovi su jako skupi i u dosta slucajeva ih uopste nema, tako da onaj ko kupi JAT dobija nesto vredno (slotove na Frankfurtu, Schipolu, Heathrow-u i sl...)

Interesantno je sto Srbija treba (heh) da postane clan OpenSkies sporazuma (sporazum potpisan pre vise od godinu dana, ali nikako da se ratifikuje u parlamentu) - kupovinom JAT-a bi neka kompanija van tog prostora dobila neogranicenu dozvolu da leti svuda po EU.

To je ono sto vredi.
[ hecky @ 03.04.2008. 09:30 ] @
Svidja mi se rezonovanje...

Neko koga znam, a dobar je covek, je radio/radi u JAT-u, znaci JAT ne moze biti losa firma.

Da li jos neko vidi gresku u zakljucivanju?


Ljudi koji zive napolju pljuju najvise (mada ne svi, vidi DaliborP) jer su imali prilike da vide da to moze mnogo bolje, odnosno da je JAT dno dna sto se tice evropskih kompanija, sa kojima se stavlja u isti kos.

Dodatni argument predstavlja cinjenica da se njihovo glupiranje i bahanalije finansira iz dzepa poreskih obveznika srbije i tako vec godinama, bez izgleda da ce se to promeniti.


Kad JAT zatvorio svoju kancelariju u NYC, od ustedjenih novaca bi mogli da otvore 24-7 call centar u Beogradu i zaposle gomilu ljudi.
[ žutokljunac @ 03.04.2008. 09:34 ] @
Znam da ste u pravu, jasno je, međutim, znam i kada dođe do prodaje JAT-a, da će pozicije da zadrže baš oni pomenuti Prevaranovići, jer je to tako. E to mi je krivo.

[ cozmo_im @ 03.04.2008. 12:55 ] @
Citat:
SmileBG:
Krenuo avion da rula do piste za poletanje, pravi poslednji okret, gde okrece nos aviona ka pisti. Krece poznato brundanje motora, svi utihnu malo i kretusmo lagano, pa sve brze... Kad odjednom - kocnice iz SVE snage! Srecom, svi vezani, inace bi bilo svasta. Svi u cudu, gledamo se, kad krenuo pilot da okrece avion 180 stepeni (ka kraju piste, koje sada ima jos max 100 metara). Kako je okrenuo avion, opet motori na pun gas (kao da se sprema za poletanje), ali se lagano krece... Razmisljam, ako poleti na 100 metara zaleta, bice svasta.
Kamioncic prilazi avionu, penje se radnik - a za njim i drugi (stepenicama). Kamioncic se priblizi krilu (desnom) aviona, sa radnicima na vrhu stepenica. U tom trenutku, izvadi jedan od radnika macolu #15, pa je momacki zamahnu i udari iz sve snage po krilu. Odmah sam znao, da je taj neki precizni mehanicar. Udari on po krilu 3-4 puta, kad odjednom krenuli da se spustaju (valjda se tako zovu) flapsovi. Laicki receno, deo u krilima koji se spusta na dole, kako bi pravio potisak da bi avion poleteo, a i pri sletanju da digne nos aviona radi komfornijeg sletanja. Ostade precizni mehanicar jos pored krila dok je pilot 2-3 puta skroz izvukao i uvukao flapsove, te precizni mehanicar precizno podize palac leve ruke zadovoljan rezultatom trogodisnjeg skolovanja i truda, i kamioncic ode...
'ebem ti sunce, kad tad nisam izleteo iz aviona - necu nikad. Posle sam razmisaljo, dok se pilot spremao za poletanje - sta ako flapsovi, u Amsteradamu opet nece da se spuste? Ko ce onda da udara po krilu na 2 km visine? :-)
Srecom, sve je dobro proslo u letu i sletanju, ali da se razumemo - to meni u zivotu ne treba. Pa makar sve i besplatno delili karte online...


Pa nista tu nije nenormalno niti cudno, sve je po proceduri...

1. Pilot je uradio aborted takeoff, tacno onako kako je skolovan (doduse jeste malo neprijatno za putnike). Posto vidim da su flapsovi u pitanju, moguce je da je doslo do asimetrije istih, te je zasvetleo indikator u kokpitu ili ostao da svetli da su flapsovi u pokretu (FLAPS IN TRANSIT). Po proceduri a pre brzine V1 koja je brzina odluke pri poletanju, pilot je prekinuo poletanje cim je primetio nepravilnost i uradio back turn na pisti (dodavanje gasa posle zaokreta je NORMALNO ili mislite da obicna inercija moze iz zaokreta na betonu da ubrza pun avion putnika i goriva). Da je kojim slucajem nesto otkazalo posle brzine V1, onda je obavezan da poleti jer je ta brzina proracunata kako bi imao dovoljno vremena da se zaustavi pre kraja piste.

2. Lako je moglo doci do toga da je nesto blokiralo rad flapsova (strano telo), pri tom ne znam kako to strano telo odstraniti, mozda cackalicom? Cisto sumnjam da je "momacki" udario, ali ok neka bude tako. Sam mehanizam je osetljiv i strano telo (kamen, bilo sta) moze poremetiti rad mehanizma za spustanje flapsova (polazim od pretpostavke da se mozda nesto tako desilo, mada zvuci kao retkost). Inace, avion bez MEL (Minimum Equimpment List) liste ne moze da sleti na destinaciju, odnosno i da sleti ne bi mu bilo dozvoljeno da leti dok se MEL lista ne ispuni. Taj mehanicar koji je proverio mehanizam mora da potpise otpusnu listu (kao i sef odrzavanja) a njegov potpis podleze svim medjunarodnim propisima, znaci da se bilo sta desilo posle njegove intervencije, on i sef odrzavanja bi bilo krivicno odgovorni ne samo po nasim vec i medjunarodnim propisima, nije to Pera Mehanicar za stojadina pa da radi sta hoce i kako hoce. Isto tako pilot sme da poleti tek kad se otklone sve njihove primedbe inace sledi odgovornost.

Pilot je nekoliko puta spustio i podigao flapsove da se mehanicari uvere da nema hidro curenja, ostecenja i slicno i da li je mehanizam slobodan. Sve drugo bi imalo indikaciju u kokpitu ili bi se manifestovalo na licu mesta.

3. Sletanje bez flapsova je normalna procedura, eventualno bi mozda kruzio da izbaci visak goriva (ili potrosi) da bi bio laksi na sletanju jer je sletanje bez flapsova brze od uobicajenog te je dodatno opterecenje za gume i kocioni sistem. Isto tako, flapsovi mogu i rucno da se spuste. Bitno je da su u sinhronizaciji.

Ne moze niko priucen da radi na odrzavanju, mora imati licencu, niti se bilo sta radi pomocu stapa i kanapa posto ako ne ispunjavamo norme, ne bi ni leteli nigde.

Sto se tice cistoce aviona i unutrasnjosti, usluge tu se slazem sa svima da je JAT podosta los i da stede na tim stvarima.
[ vindic8or @ 03.04.2008. 13:54 ] @
Citat:
žutokljunac: Znam da ste u pravu, jasno je, međutim, znam i kada dođe do prodaje JAT-a, da će pozicije da zadrže baš oni pomenuti Prevaranovići, jer je to tako. E to mi je krivo.


Posao ce na kraju svega zadrzati samo oni koji nesto doprinose firmi, koliko dugo mislis da ce novi vlasnik trpeti nesposobne i neradne? Tvoj prijatelj koji je pesacio svaki dan od cubure do aerodroma je neko ko i ako izgubi taj posao nece sedeti skrstenih ruku, vec ce naci novi posao. Tako vredni ljudi ne ostaju bez posla dugo.


Citat:
žutokljunac: Nije mi bila namera da ulazim u diskusiju, ali zasto ljudi koji sada zive u inostranstvu tako brzo prihvate surova kapitalisticka pravila igre. Socijala kod vas i socijala u Srbiji, nije isto. Mozda bi najbolje bilo da sve one koji rade u propalim drzavnim firmama, pobijemo. Šta će nam.


Znas zasto. Zato sto kad dodjes u taj surovi kapitalizam, skapiras da tu ustvari bas toliko mnogo surovog i da je cela ta ideja "opstanka najjacih" cista visedecenijska propaganda nekih politickih struja kod nas. Kad si neko vreme ovde postane ti bolno ocigledno da je ovaj njihov surovi kapitalizam mnogo mnogo humaniji od svakog sistema za koji smo mi culi.

Znas ko u razvijenom kapitalizmu postaju socijalni slucajevi? Samo oni koji to svesno i uporno biraju protiv mora drugih mogucnosti u zivotu...
[ hecky @ 03.04.2008. 14:20 ] @
Citat:
vindic8or: Posao ce na kraju svega zadrzati samo oni koji nesto doprinose firmi, koliko dugo mislis da ce novi vlasnik trpeti nesposobne i neradne? Tvoj prijatelj koji je pesacio svaki dan od cubure do aerodroma je neko ko i ako izgubi taj posao nece sedeti skrstenih ruku, vec ce naci novi posao. Tako vredni ljudi ne ostaju bez posla dugo.


Ne vidim ja da neko ko pesaci na posao (kontrolora letenja, ako sam dobro skapirao pricu) X km AUTOPUTEM (wtf ?!?), time dokazuje ista sem da:

a) voli zdrav zivot i/ili smanjuje svoj carbon footprint - manje verovatno

b) ima vremena na bacanje i pomalo je osobenjak (da ne kazem blesav) - ocigledan odgovor

...
[ DaliborP @ 03.04.2008. 14:28 ] @
Citat:
hecky: Ne vidim ja da neko ko pesaci na posao (kontrolora letenja, ako sam dobro skapirao pricu) X km AUTOPUTEM (wtf ?!?), time dokazuje ista sem da:

a) voli zdrav zivot i/ili smanjuje svoj carbon footprint - manje verovatno

b) ima vremena na bacanje i pomalo je osobenjak (da ne kazem blesav) - ocigledan odgovor

...

Koliko sam shvatio taj "neko" je to radio za vreme sankcija, pa pretpostavljam da nije funkcionisao prevoz ili nije bilo goriva. A verovatno taj "neko" nije hteo da izgubi svoj posao ili sedi kuci i besposlicari.

Ovde je samo ocigledno da ti imas dobre pljuvacke sposobnosti.
[ vindic8or @ 03.04.2008. 14:29 ] @
Khm :) Nije poenta sto on pesaci, vec da vredni ljudi uvek nadju posao.
[ hecky @ 03.04.2008. 14:36 ] @
Citat:
DaliborP: Koliko sam shvatio taj "neko" je to radio za vreme sankcija, pa pretpostavljam da nije funkcionisao prevoz ili nije bilo goriva. A verovatno taj "neko" nije hteo da izgubi svoj posao ili sedi kuci i besposlicari.

Ovde je samo ocigledno da ti imas dobre pljuvacke sposobnosti.

Pa mogao je bicikli kupiti
Citat:
vindic8or: Khm Nije poenta sto on pesaci, vec da vredni ljudi uvek nadju posao.

Ma jasno mi je, ali sam morao primetiti da ga hvalite sto pesaci nekoliko kilometara na posao...autoputem... sto nije narocito veliki podvig (gledano sa strane produktivnosti, organizacije, ali je vrlo zdravo... dokle god na tom autoputu nema vozila ).
[ SmilieBG @ 03.04.2008. 19:40 ] @
@cosmo_im: jasno je meni da je i avion samo 'skalamerija' podlezna vremenu i habanju i svemu i da moze da dodje do elektronskih ili mehanickih gresaka.

Medjutim, 100% sam siguran da je valjano opandrknuo po krilu aviona. Od priliku na delu gde su flapsovi, ako sam se dobro izrazio. Verujem cak da moze i da poleti bez istih, ali je rizik verovatno veci.

Sto se tice dodavanja gasa nakon zaustavljanja i okretanja aviona: to nije bio gas da pokrene avion, vec je to bio gas kao kada polece. Ne razumem se preterano u avione, ali znam kako zvuci i kako se oseca gas da pokrene avion iz mirovanja, a kako da poleti. Moja predpostavka je ta, da je vibraciom motora pokusao da 'razglavli' flapsove da se ne bi vracao do zgrade aerodroma.

Da li je neko i sta potpisao ne znam. Niti me zanima :-)

Znam samo ono sto sam svojim ocima video, a to mi se ni najmanje nije dopalo pa makar sve to bilo i u najboljoj mogucoj nameri ;-)

Poz,
Sale
[ cozmo_im @ 04.04.2008. 10:41 ] @
Pazi, moguce je da se zaglavilo strano telo (kamen, deo betona sa piste, desavalo se vec, cak i u motor da uleti). Avioni se ne popravljaju kao jugo i zato si i stigao bezbedno na destinaciju. Mogu da ti pokazem kako izgledaju popravke kod mnogo boljih kompanija - potpuno isto kao i to sto si ti video kod nas. Nekad drndaju i na rulnoj stazi ni ne vracaju avion na terminal (i to kompanije kao Delta, Lufthansa i sl.). Ali ti ljudi znaju posao i zato se nijedan avion nije srusio (nedaj boze) zbog tehnickih problema (nijedan JAT-ov avion nije pao zbog otkaza tehnike).

Opet, za dodavanje gasa, to je standardna procedura, mogu ti i snimak postaviti (podosta letova sam snimao - celokupne procedure, bas na B737 kojim sada lete u JAT-u), da bi se pokrenuo avion pun goriva i putnika dodaje se 70-80% snage i dok ne ubrza ne pusta se gas, naime kod mlaznih motora imas spool time (vreme reagovanja na komandu gasa) koja kasni i do 8 sekundi kod B737-300/400, samim tim to sto si iskusio je normalna pojava. Pri tom avion mora maksimalno brzo da se skloni sa piste u takvim slucajevima (ja sam zavrsio kontrolu letenja pa mogu da ti kazem kako izgledaju te procedure). Potreba da se napusti pista u sto skorijem roku, rezultuje dodavanju tolikog gasa, cisto sumnjam da je hteo bilo sta vibracijama da postigne, flapsovi MORAJU da se pogledaju svejedno.

Inace, ne moze da poleti bez flapsova sa gorivom i putnicima.

Sta bi bilo da si bio u Lufthansinom avionu i da su recimo na rulnoj stazi otvarali i drndali nesto po motoru (kao sto sam imao prilike da vidim, posto moja rodjena tetka je jedan od sefova tamo) dok putnici unezvereno gledaju. Ne bi nikad seo u Lufthansin avion? Dokle god se radi po proceduri i postoji potpis ovlascenog lica, nema tu cile-mile!

Razumem da se ljudi ne razumeju i sve im izgleda strasno i nepoznato, ali ipak imajte poverenja, ti ljudi su tu da vi bezbedno poletite i sletite, ma koliko avion bio prljav unutra a stjuardese neljubazne i hrana losa.

Ne branim JAT, vec profesionalce koji savesno obavljaju posao u svim kompanijama sirom Evrope, ne samo kod nas.

Evo da se ne plasite vise:)

http://youtube.com/watch?v=6pfr9Eu3sts&feature=related
[ Ivan Dimkovic @ 04.04.2008. 11:03 ] @
JAT ima tehniku koja zadovoljava sve norme za letenje u EU, koje su vrlo stroge.

U principu, to je jedina stvar kod JAT-a koja je i dalje na nivou modernih kompanija - sve ostalo je...

Sto se "vracanja nazad punom snagom" tice, to je sasvim normalna pojava za pun avion i vrlo cesto se radi, kao sto @cozmo_im rece, kako bi se oslobodila pista sto pre - Ako je u pitanju bio Amsterdam Schipol aerodrom, 2-3 minuta za koje bi JAT zakrcio pistu bi znacila dosta problema za kontrolu leta i kasnjenja bar nekoliko letova.

Meni se desavalo svasta sa raznim avio kompanijama - od teskog grada u sred leta koji je ostetio avion (Lufthansa), preko JAT-ovog uletanja u wake-vortex na frankfurtskom aerodromu koje je izazvalo vrlo gadan poremecaj leta aviona (tilt u strane sa vrlo ostrim pokusajem korekcije nivoa od strane pilota) i momentalno prekidanje sletanja (bio muk u kabini dok nisu izasli iz aviona ;-) do bezbroj kasnjenja zbog opravljanja stvari na avionu pre poletanja (od motora na pisti pa do flapsova).. sve su to normalne stvari i budite sigurni da NIKO ne bi pustio avion da poleti (i bio krivicno odgovoran za bilo kakav problem posle!), a ni sami kapetani aviona nisu blesavi da autorizuju bilo sta sto moze da ugrozi zivot njih i svih putnika.

Ali, JAT na zalost sve iznad tih zakonski propisanih normi tretira kao luksuz - nije mi uopste jasno sta je toliko tesko ofarbati avion da ne izgleda onako ofucalo i jadno. Najgore je sto se vide zakrpe na avionu (zakovani metalni "patch") sto daje utisak vrlo starog i ostecenog aviona - sve se to moze "zamaskirati" sto verujem da rade mnogo vece avio kompanije.

Takodje, taj enterijer - to je sramota. Ako nista drugo, to bar mogu da srede da se covek u avionu oseca dostojanstveno. Ni meni ne treba da mi neko titra m00da u avionu u biznis klasi, ali zaista se osecam malo... khm... odranim, ako za let od 300 EUR moram sedim na ofucanom i odranom sedistu i da gledam u pocepani patos - ***i ga, to su elementarne stvari.

Mislim, da se ne lazemo - ima u JAT-u jako puno ljudi koji svoj posao shvataju vrlo ozbiljno, ali je ocigledno ta kompanija, kao i sve ostale "drzavne" kompanije u Srbiji, vodjena od strane nesposobnih govana, koji su tu po politickoj osnovi, i koji u pravom svetu (tzv "surovom kapitalizmu") ne bi mogli da budu ni predsednici kucnog saveta, a kamoli avio kompanije.

Mozda je odatle dosla ta izreka "surovi kapitalizam" - kapitalizam bi zaista bio surov za ekipu koja danas vodi Srbiju i firme u njenom vlasnistvu - ti ljudi bi verovatno u tom "surovom kapitalizmu" bili na socijalnoj pomoci. Medjutim, svim ostalim ljudima bi u tom "surovom kapitalizmu" i te kako svanulo.
[ žutokljunac @ 04.04.2008. 11:23 ] @
Ivane, moram da ti odgovorim.
Mislio sam isto kao i ti dok je Sloba bio na vlasti. Jedva sam čekao da padne pa da isplivaju pravi ljudi. Ljudi koji su dolazili u Beograd i studirali po iznajmljenim sobicama, koji su se trudili, učili, koji su pošteno došli do diplome.
Međutim, znaš šta se desilo. Svi moji drugovi, razmažena beogradska deca, koja su do diploma došla na nelegalne načine, ne uloživši ni minimum truda, oni su danas na dobrim pozicijama po većini svetskih multikorporacija koje danas kod nas posluju.
Na isti način na koji su došli do diploma, na isti način na koji su eskivirali vojsku, tako su došli i do posla. NE, nisu oni dobili posao pa su kasnije poslodavci uvideli da nisu stručni, naprotiv! Većina njih je napredovala i većina tih istih je danas u komisijama za prijem novih kandidata. Valjda imaju prefinjene manire, znaju da se postave, uvuku u bulju, znaju da počaste, a vremenom su i posao naučili. J
Dakle, nije kod nas prirodna selekcija. Još uvek. Znam da elektro inzenjeri i ostale tehničke struke teško to shvataju, ali sa većinom ostalih fakulteta, situacija je takva.
[ Ivan Dimkovic @ 04.04.2008. 11:25 ] @
Mozda jednostavno imaju menadzerskih kvaliteta - cesto se desava da ti kvaliteti nisu nesto sto ljudi iz prirodnih nauka smatraju kvalitetima ;-)

Cisto sumnjam da strana kompanija drzi nekog ko joj se ne isplati - ne ide to tako. Mozda su oni "kupili diplome" ali mozda imaju kljucne veze koje omogucavaju veci profitabilitet, ili jednostavno imaju talenta za organizaciju koja je efikasna - sta znas.

To ipak nema veze sa JAT-ovim menadzmentom tj. drzavnim menadzmentom uopste, ti ljudi uopste nisu korisni ni u jednom smislu osim da potrose tudje pare. Dok privatne firme koje gube pare odu u stecaj, drzavne firme samo ispostave racun gradjanima koji to placaju...
[ hecky @ 04.04.2008. 11:31 ] @
Citat:
žutokljunac: Na isti način na koji su došli do diploma, na isti način na koji su eskivirali vojsku, tako su došli i do posla. NE, nisu oni dobili posao pa su kasnije poslodavci uvideli da nisu stručni, naprotiv! Većina njih je napredovala i većina tih istih je danas u komisijama za prijem novih kandidata. Valjda imaju prefinjene manire, znaju da se postave, uvuku u bulju, znaju da počaste, a vremenom su i posao naučili. J
Dakle, nije kod nas prirodna selekcija. Još uvek. Znam da elektro inzenjeri i ostale tehničke struke teško to shvataju, ali sa većinom ostalih fakulteta, situacija je takva.


Mislim da je ovde kljucni termin "people skills"
[ žutokljunac @ 04.04.2008. 11:39 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic:
Cisto sumnjam da strana kompanija drzi nekog ko joj se ne isplati - ne ide to tako. Mozda su oni "kupili diplome" ali mozda imaju kljucne veze koje omogucavaju veci profitabilitet, ili jednostavno imaju talenta za organizaciju koja je efikasna - sta znas.


Ed da, ovo je suština. Upravo tako. Uvek je slučaj da otac koji je na položaju lako ubaci svog sina koji je po pravilo malo pametnija budala, upravo zbog toga što da firma od njegovog oca ima korist. Donosi im novac. Sve je to burazerska ekonomija, ja tebi, ti meni, uvek dogovorena u nekoj birtiji sa kariranim stolnjakom dok glođu teleću glavudžu.
Vremenom, oni uđu u posao, zbliže se sa ljudima, jednostavno znaju sa ljudima, znaju da se postave.
Tako da ona priča da poslodavac neće držati nekoga ko ne zna posao, ne stoji. Uostalom u svakoj firmi 5% ljudi su ljudi koji drže firmu, a sve ostalo je zamenjiva roba. Zbog toga će gos´n Prevaranović da bude premešten na možda još bolje mesto.
[ Ivan Dimkovic @ 04.04.2008. 11:44 ] @
So fuckin what? Privatna firma nije tvoja - ako oni imaju racun da stave budalu na neko menadzersko mesto iz ovih ili onih razloga, sto da ne? Ako puknu pare, a sa takvim budalama vrlo verovatno hoce, to tebe nece kostati ama bas nista.

Sa druge strane, drzavne firme i njihovi moroni kostaju tebe kao poreskog obveznika. Sitna ali vrlo vrlo bitna razlika.
[ cozmo_im @ 04.04.2008. 11:45 ] @
Menadzment (drzvani, partijski) je i upropastio JAT. Upropastava od pocetka. Cim se mesaju partijske strukture, to je propala stvar. 70-tih i 80-tih djene djene se to prikrivalo dok je bilo vise destinacija za letenje i cela SFRJ, pa se nekako plivalo. Sad je surovi kapitalizam, i to se oseti, pogotovo sto svi dolaze u JAT po sistemu grabi sto brze i pobegni sto pre a da te ne uvate.

Na svu srecu putnika, neke procedure i normative moraju se postovati inace nema dozvola za nase avione. Sve ostalo je blaga tuga, pocevsi od stanja enterijera aviona do lose usluge, nedostatka ideja, loseg keteringa i svega ostalog. Kabinsko osoblje ma koliko obuceno dobro i hrabro da vas spasi u opasnim situacijama toliko je nekad i arogantno kad je usluzivanje putnika u pitanju.

Slicno je recimo bilo i u Swiss-u i Alitaliji...
[ cozmo_im @ 04.04.2008. 19:06 ] @
Samo par sati nakon sto pomenuh Alitaliu:

http://www.blic.co.yu/svet.php?id=36593

Izgleda da ce u bankrot...

Drzava - svugde ista kad se mesa u posao...
[ MyWay @ 04.04.2008. 22:05 ] @
Citat:
Sedista i pod su ofucani u vecini aviona, iako reparacija toga ne kosta puno
- Cesto se sedista opruze 180" a nisi u interkontinentalnoj biznis klasi (padnu) - dosta toga je zalepljeno, prikrpljeno i sve u svemu improvizovano i odaje utisak jeftinoce i neodrzavanja
- Avioni su spolja vrlo pohabani sa vidljivim pukotinama i zakrpama, stedi se na farbi i bilo cemu sto nije neki zakon ili propis - sto je sramota
- Skoro svi JAT-ovi avioni, izuzev ATR-ova, su na samom kraju njihovog zivotnog veka, sledi im D-check i uskoro nece moci da se koriste u EU. Prvi Boeing 737-300 u Evropi, koji je kupio JAT - je i danas u upotrebi, JAT-ovoj :(

- JAT-ova usluga u avionu je na granici prihvatljive, cesto se desi da osoblje i nije prijatno ("oces i muve da ti teram")
- Vise puta sam bio svedok pusenja u odeljku za stjuardese iako je pusenje strogo zabranjeno
Iako ne letim 500 puta /nekoliko godina i sigurno nemam toliku količinu iskustva sa Jatom, smatram da imam dovoljno iskustva tako da mi ove izjave u većem broju najblaže deluju čudne, jer nisam uočio masovnu ofucanost enterijera (u poređenju sa BA, Lufthansom, Malevom i sl), niti mislim da su usluge na granici prihvatljivih (!?). Jblga ili su moji kriterijumi izuzetno niski (mada ne znam što me nije nikad zaslepela unutrašnjost/usluga kod drugih??!) ili su Jatovci specijalno peglali avione pre nego ja uđem (zavera radnika JP :-) ).
Stoji to da im je flota u funkciji ali zastarela, i da im osoblje nije baš mlado, al bar imaju isksutva - skoro uvek imam mekše sletanje sa Jatovim matorim pilotom nego sa inozemnim klincima (da ne kažem da je svaki landing koji sam imao za ispadanje plombi bio samo sa stranim kompanijama). Takođe nisam imao loših iskustava sa osobljem - nisu u cvetu mladosti ni lepote, nisu stalno nasmejani al' bar (do sad) ne prave sranye - šta mi vredi nasmejana stjuardesa BA koja smotano prospe ženi do mene kafu u krilo i samo se glupavo ceri a onda dođe kolega stjuard u pomoć i kaže 'wow!'!!?? Wow indeed. :-)
E, da, ne zavirujem u odeljak za stjardese (jbga nemam voajerske sklonosti) niti šetam po pisti i zagledam avion sa svih strana tako da nemam ni takvih iskustava - nekako mi dođe avion k'o avion... :-)
[ žutokljunac @ 04.04.2008. 23:04 ] @
A-ha Dimkoviću, provaljen si! Zvirkaš u odeljak za stjuardese. Nije tebi do pohabanih sedišta i farbe, nego bre matore stjuardese.
[ Ivan Dimkovic @ 05.04.2008. 08:26 ] @
@MyWay,

Zakrpe na JAT-ovim 737-micama se vide, ne zato sto se setas po pisti nego zato sto cesto avion ceka na putnike van fingera pa mozes da ga vidis sasvim lepo iz autobusa ili kad izadjes iz istog (dugo vremena i na nasem aerodromu dok su ga renovirali od 2004-2006 kada sam bas cesto putovao u Beograd) - ako ne vidis okovane zakrpe velicine cca. 2 fudbalske lopte na pojedinim YU-xxx avionima, preporucujem posetu ocnom lekaru posto su vrlo vidljive.

Ofucanost enterijera - pa sta da ti kazem, imao si srece da ti sediste ne padne na putnike iza kad sednes (ne, nisam tezak izvan "specifikacija") a meni se to desilo vise od nekoliko puta pogodi sa kojom kompanijom, pocepane delove sedista i da ne pricam - kada sledeci put letim sa JAT-om napravicu fotografije kako bih izbegao tvoj cinizam ;-)

Stjuardese - a da, ti si pusac, ne? :) Vidis, kad sedis na mestu u redu sa rednim brojem preko 20, nekako se oseti jako brzo taj smrad, a vrlo je neobicno da ga osetis u letu gde te upozoravaju da nije dozvoljeno pusenje na istom - a i stjuardese nisu bas puno radile na tome da se to ne vide.

Inace, voajerizam na stranu (ne, nemam sklonosti prema starijim damama) - stjuardese (i njihov ilegalni hobi) u njihovom compartmentu mozes vrlo lako videti ako te pozuri nuzda pa udjes u B737 WC sa zadnje strane, u istom je odeljku gde i JAT-ova nezvanicna "push sala" :)

--

Sve u svemu, razlog zasto ovo smeta je zato sto JAT kosta kao i svaka druga kompanija - ako svi redom mogu da nemaju ove propuste, JAT i te kako (bi trebao) isto. Jbg, imam odredjen standard za novac koji dajem, sve je to od Zutokljuncevog "surovog kapitalizma".
[ cozmo_im @ 05.04.2008. 08:57 ] @
Malo enterijera...







[ cozmo_im @ 05.04.2008. 09:03 ] @
I eksterijera...









Avioni jesu malo prljavi i izraubovan im je enterijer, postoji tu jos jedna varijanta a to je nedostatak vremena za reparaciju enterijera zbog gustog naleta.

Sto se tice sedista, ona moraju biti ispravna zbog bezbednosti putnika. I ja sam naleteo da naslon nece da se ispravili ili je oboren ali se to otkloni i popravi cim se avion vrati na maticni aerodrom, ne moze tako da leti ceo dan. Video sam i stvari koje su lepljenje trakom (ali isto tako i kod Air Franceovih aviona na primer) unutra. Pravilnom privatizacijom moze da se sredi stanje oko usluge, da se sredi enterijer sa boljim sedistima, cistijom kabinom i boljom uslugom. Medjutim, to ce uticati i na cenu, sigurno...
[ ckojam @ 05.04.2008. 09:24 ] @
Citat:
cozmo_im: Medjutim, to ce uticati i na cenu, sigurno...


Mozda, ali ne bas. Ako se JAT privatizuje, mislim da ce novi vlasnik da reorganizuje kompaniju kako bi pravila profit i usto vreme bila konkurentna. Ulaganje u obnovu aviona, bar onu minimalnu je cini mi se vise volja nadredjenih nego nedostatak novca koju ta investicija iziskuje.
[ Ivan Dimkovic @ 05.04.2008. 10:12 ] @
Citat:

Medjutim, to ce uticati i na cenu, sigurno...


Pa na cenu moze da utice samo donekle, jer JAT mora da bude konkurentan a sa dosta destinacija vise nisu konkurentni i bice sve manje cim Srbija ratifikuje Open Skies.

Recimo, Germanwings je totalno ulupao JAT na liniji Beograd-Stuttgart jer su jeftiniji i to dosta, cak i ako se zabode "skupa" karta. Zbog njih je JAT morao da dampuje cene na istoj liniji - pa cisto sumnjam da bi novi gazda imao puno slobode da ih ponovo poveca.

Kako je JAT suvlasnik Aerodroma Beograd oni su to donekle resili dizanjem aerodromske takse (koja je jedna od vecih u Evropi) - ironicno je kada covek vidi da ona rupa od aerodroma ima vecu taksu od nekih novih evropskih aerodroma, ali to je samo jos jedna od relikata "command&control" ekonomije koji ce verovatno biti rasturen jako brzo po ulasku u Open Skies.

Inace, cenim da su vecina JAT-ovih gubitaka prouzrokovani ne niskim cenama vec zbog ogromne kolicine radnika, besmislenog insistiranja na staroj praksi imanja predstavnistva u svakom vecem gradu i gomile neisplativih ruta (dok sam leteo skoro svakog vikenda na liniji Berlin-Beograd-Berlin cesto se desavalo da iz Beograda avion leti sa 50-tak putnika - sto je potpuno suludo)
[ srki @ 05.04.2008. 10:13 ] @
Neki avioni ce uskoro biti zreli za zamenu i normalno da niko pametan ne bi ulagao u farbanje tog aviona. Ja da sam direktor ne bih ulagao ni usta sto nije kriticno ako vec imam monopol i ako ne moram da se plasim niskobudzetnih aviokompanija. Skupljao bih kamatu na taj novac a posle kada se ukine monopol bih kupio nove avione ili ako treba ispopravljao sedista, zaposlio nove stjuardese itd... Ne verujem da je ljudima bitno da li je avion spolja cist ili nije (makar meni to nije bitno). Bitnija im je cena pa zato dosta njih putuje niskobudzetnim aviokompanijama gde se ne dobije ni hrana i usluge su mnogo losije nego u neniskobudzetnim kompaniijama. Inace ja nisam imao nikakve probleme sa sedistima, ko zna koliko je star taj avion s kim je Ivan leteo.
[ Ivan Dimkovic @ 05.04.2008. 10:35 ] @
Citat:
srki
Skupljao bih kamatu na taj novac a posle kada se ukine monopol bih kupio nove avione ili ako treba ispopravljao sedista, zaposlio nove stjuardese itd...


Koji novac? Ne znam da li ti je poznato, ali na kraju svake fiskalne godine JAT belezi gubitke koje moraju da pokrivaju poreski obveznici - ti ljudi nisu u stanju da ustede nista, jer jednostavno gube.

Sad, koliko je normalno da kompanija koja gubi (tudje) pare drzi kancelariju u Madison aveniji na sred Menhetna (gde cak ni ne lete!) - to je vec patologija srpskog drustva koje dozvoljava takvo magarcenje i totalne ignorantnosti za takve stvari, na zalost. Doduse, nismo jedini - radnici Alitalije su recimo morali da zive u Rimu se do pre nekoliko godina, i bili su transportovani svaki dan do svojih radnih mesta (da !!!) - Alitalija je upravo u brzom putu u jednom pravcu ka bankrotu, ali eto... cisto kuriozitet, ima i ludjih od nas :)

Citat:

Ne verujem da je ljudima bitno da li je avion spolja cist ili nije (makar meni to nije bitno). Bitnija im je cena pa zato dosta njih putuje niskobudzetnim aviokompanijama gde se ne dobije ni hrana i usluge su mnogo losije nego u neniskobudzetnim kompaniijama. Inace ja nisam imao nikakve probleme sa sedistima, ko zna koliko je star taj avion s kim je Ivan leteo.


U pitanju je 737-300 iz YU-ANx serije, YU-ANK ili YU-ANW, ti avioni su medju prvim 737-300 avionima u servisu u Evropi - kupljeni izmedju 1986 i 1989 (znaci starost oko 30 godina). Inace, par puta je JAT koristio one iznajmljene 737-400 na toj istoj relaciji i ulaskom u iste se odmah mogao videti veliki pomak u enterijeru, iz prostog razloga sto su ti avioni noviji.

Ali, da se ne lazemo - enterijer moze da se obnovi i u avionu starom 30 godina i cenim da troskovi tapaciranja tih aviona ne bi bili veci od polugodisnje cene zakupa prostora u Madison Ave. i placanja osoblja koje mrsomudi tamo :)

Takodje sam par puta bio svedok zalepljene plastike koja izbacuje maske za kiseonik - slazem se da se to retko i da se verovatno popravi odmah po povratku u maticni aerodrom, ali je malo... ne znam, ruzno to videti. Takodje, moze da se desi da ta maska bude potrebna (istini za volju, mala sansa) - i, sta onda, stjuardesa ce da trci i da odlepljuje selotejp dok avion gubi pritisak??

Slazem se da je ljudima bitno da plate sto jeftinije kartu a ne enterijer - ali moja poenta je sledeca: ako je vec karta komercijalna, znaci ne "low cost" - onda zaista ocekujem neke stvari od te avio kompanije. Ako JAT ima uslugu na nivou "low cost" carriera, onda treba toliko i da kosta - a ne kosta :)

Dalje, usluga... "Hoces jos i muve da ti teramo" je recenica koju je stjuardesa JAT-a izgovorila coveku koji se zalio na doticnog zglavkara oko svoje glave... Mislim, sorry - za 300-400 EUR stvarno ne mozes ocekivati neku nadrkanu babu kojoj smeta sto si joj se obratio oko problema koji ocigledno nije tvoj. Jbg.
[ srki @ 05.04.2008. 11:07 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: Koji novac? Ne znam da li ti je poznato, ali na kraju svake fiskalne godine JAT belezi gubitke koje moraju da pokrivaju poreski obveznici - ti ljudi nisu u stanju da ustede nista, jer jednostavno gube.

Pogresno sam se izrazio. Mislio sam da kazem da ako ne pozajmis jos para da bi ofarbao te avione onda ces placati manji interest bankama i imaces manji gubitak.

Citat:
Sad, koliko je normalno da kompanija koja gubi (tudje) pare drzi kancelariju u Madison aveniji na sred Menhetna (gde cak ni ne lete!)

Ima se, moze se :-) Salim se naravno, to je najveci debilizam i prvo sto bih uradio je da zatvorim te kancelarije koje ne donose profit i skoncentrisao se vise na online prodaju.

Citat:
Alitalija je upravo u brzom putu u jednom pravcu ka bankrotu, ali eto... cisto kuriozitet, ima i ludjih od nas :)


I Lufthanza je 1994 bila pred bakroptom, imali su pare samo za jos jednu nedelju da plate plate. CEO je isao od banke do banke da moli za pare i konacno je dobio zajam od drzavne banke i izvukao kompaniju.

Citat:
Ali, da se ne lazemo - enterijer moze da se obnovi i u avionu starom 30 godina i cenim da troskovi tapaciranja tih aviona ne bi bili veci od polugodisnje cene zakupa prostora u Madison Ave. i placanja osoblja koje mrsomudi tamo :)

To je sigurno. Tapaciranje ne bi bilo ni jeftino jer za to vreme avion ne bi mogao da leti mada znajuci JAT verovatno imaju praznog hoda.

Citat:
Takodje sam par puta bio svedok zalepljene plastike koja izbacuje maske za kiseonik - slazem se da se to retko i da se verovatno popravi odmah po povratku u maticni aerodrom, ali je malo... ne znam, ruzno to videti. Takodje, moze da se desi da ta maska bude potrebna (istini za volju, mala sansa) - i, sta onda, stjuardesa ce da trci i da odlepljuje selotejp dok avion gubi pritisak??


Zar ne postoje neke evropske regulative o tome kakvi avioni tamo mogu da lete? To bi neko trebalo da prijavi cim vidi. Ja bih sigurno okrenuo telefon zbog tako necega.

Citat:
Slazem se da je ljudima bitno da plate sto jeftinije kartu a ne enterijer - ali moja poenta je sledeca: ako je vec karta komercijalna, znaci ne "low cost" - onda zaista ocekujem neke stvari od te avio kompanije.

Kada kompanija ima monopol onda se ponasaju bahato. Zato ovde na NZ svi mrze Telekom i pokusavaju da uopste nemaju fiksni telefon kod kuce i vecinom biraju Vodafon za mobilnog operatera. Polako im ovde ukidaju monopol pa recimo internet provajderi ce moci uskoro da nude ADSL a da ne placaju Telekomu.

Citat:
Ako JAT ima uslugu na nivou "low cost" carriera, onda treba toliko i da kosta - a ne kosta :)

Ajde mi odgovori iskreno, ako ti imas monopol i mozes nesto da prodas za $300 umesto za $100, zar ne bi to uradio?

Citat:
Dalje, usluga... "Hoces jos i muve da ti teramo" je recenica koju je stjuardesa JAT-a izgovorila coveku koji se zalio na doticnog zglavkara oko svoje glave... Mislim, sorry - za 300-400 EUR stvarno ne mozes ocekivati neku nadrkanu babu kojoj smeta sto si joj se obratio oko problema koji ocigledno nije tvoj. Jbg.

Zbog toga su kapitalizam i otvoreno trziste najbolji.
[ hecky @ 05.04.2008. 12:40 ] @
U trenutnoj klimi, mislim da ce Srbija moci da izvuce koju crkavicu iz privatizacije JAT-a, ali da nece mocu da kupcu uvali neki socijalni program (tipa da ne sme da otpusta radnike i sl).

Ja ne znam kako ce to nova vlast prodati glasacima, ali ce biti vrlo tesko .

Alternativa ovome je da se JAT ne privatizuje dok im ne ponestane aviona (tj. da se privatizuje za mesec dana, ali da se tih mesec dana pomera svaki mesec, otprilike kao ukidanje viza ... sto nije nemoguce).

Citat:
srki: Ajde mi odgovori iskreno, ako ti imas monopol i mozes nesto da prodas za $300 umesto za $100, zar ne bi to uradio?

Pa JAT nema bas neki jak monopol ... sto se fino vidi iz (losih) rezultata njihovog poslovanja, a i mog licnog iskustva, jer mi je obicno jeftinije da letim drugim kompanija.... sem ako ocu za Tivat... a i tada mogu lepo jeftinije do Dubrovnika (40km od Tivta), pa taksijem/busom dalje .
[ cozmo_im @ 05.04.2008. 16:02 ] @
Citat:
srki: Zar ne postoje neke evropske regulative o tome kakvi avioni tamo mogu da lete? To bi neko trebalo da prijavi cim vidi. Ja bih sigurno okrenuo telefon zbog tako necega.


Postoje i JAT ih u potpunosti postuje i to se zove: MEL - Minimum Equipment List, dakle minimalno neophodna oprema za bezbedno izvrsenje leta. Dokle god je MEL ispunjen po vazecim propisima avion moze da leti di oce...

One fotografije koje sam postavio su sa raznih check-ova i u nekim avionima je radjen enterijer, u nekima nije, neki su farbani neki nisu, zavisno od finansijske situacije. Inace najstariji JAT-ov B737-300 YU-AND moze maksimalno biti star 23 godine jer je prvi isporucen 1985. godine i to je mizerna starost za avion, prakticno moze da se koristi jos toliko bez ikakvih problema (i duze). Neki USA prevoznici imaju 737-300 iz 1981 i dalje su kao novi. Starost aviona nema apsolutno nikakve veze dokle god se odrzava po propisima i procedurama. Avion star 2 godine moze izgledati ofucanije ukoliko se stedi na farbanju, enterijeru i slicno.
Pa Northwest koristi DC 9-30 koji je cak i JAT izbacio iz upotrebe (ovi su stari preko 35 godina).

ATR-ci su s pocetka devedesetih i jos su u cvetu mladosti. JAT-u treba mozda par komada 737NG i nekoliko regionalnih CRJ ili Embraera i nista vise.

JAT-ovi avioni nemaju prazan hod, stalno su u naletu a i zbog manjka finansija enterijer se retko obnavlja. Isto vazi i za farbanje aviona.

Dokle god se avion odrzava po propisima, sve je regularno i bezbedno.

Za ostalo postoji privatizacija i ulaganja.
[ hecky @ 05.04.2008. 17:12 ] @
Da, JAT je u cvetu mladosti, sa prosecnom starosti aviona od 19.8 godina...

http://www.airfleets.net/ageflotte/JAT%20Airways.htm

British Airways - 11.3 god
Lufthansa - 12.3 god
Croatia Airlines - 11.3 god

No nije sve tako crno, ima i gorih...

Iran Air - 20.2 god
Albanian Airlines - 20.4 god
Iraqi Airways - 25.9 god

I tako...
[ cozmo_im @ 05.04.2008. 18:02 ] @
Starost aviona ama bas nikakve veze nema sa bezbedonosnom reputacijom i dozvolama za letenje. Dakle, dok se avioni odrzavaju po propisima i ispunjavaju sve FAA i ICAO norme mogu da lete i sa 50 godina starosti.

20 godina star avion uopste nije toliko star avion, nije to isto kao i automobil, totalno se drugacije radi odrzavanje i mnogo bitnih sklopova na avionu je maltene novo, jer se sve menja i pristupa se detaljnim proverama. Motori nisu motori od pre 20 godina, instumenti, stajni trap i sl...

Ali sta vredi da objasnjavam, svi iz ove struke ce vam reci isto pa ce opet biti "avioni su stari"...
[ dintel011 @ 05.04.2008. 21:51 ] @
Ko rezervise kartu preko neta a za istu mu ne ponude da moze da je plati takodje preko neta (za zaljeni let ne postoji e karta) istu moze da kupi samo u Bulevaru i kod Londona.
Imaju neki interni problem sa nekom stavkom, tako mi rekose kod hotela Slavija, kazu idite u JAT, ko da su oni pekara a ne takodje prodajno mesto.
[ DaliborP @ 06.04.2008. 00:22 ] @
Citat:
cozmo_im: Ali sta vredi da objasnjavam, svi iz ove struke ce vam reci isto pa ce opet biti "avioni su stari"...

Mislim da je bespotrebno bilo sta objasnjavati, ovde neki ljudi jednostavno zele da pljuju po JAT-u, bez obzira na sve. Taj argument "prljavi su avioni i od tad vise ne koristim JAT" je meni licno neverovatan, kao da su neki ljudi odrasli na dvoru.
Na kraju od svega navedenog ispada da su razlozi zasto neko nece da leti JAT-om su poneki prljavi avion i nepristojna matora stjuardesa. Idi covece, necuveno.
[ hecky @ 06.04.2008. 10:12 ] @
Citat:
cozmo_im: Starost aviona ama bas nikakve veze nema sa bezbedonosnom reputacijom i dozvolama za letenje. Dakle, dok se avioni odrzavaju po propisima i ispunjavaju sve FAA i ICAO norme mogu da lete i sa 50 godina starosti.

20 godina star avion uopste nije toliko star avion, nije to isto kao i automobil, totalno se drugacije radi odrzavanje i mnogo bitnih sklopova na avionu je maltene novo, jer se sve menja i pristupa se detaljnim proverama. Motori nisu motori od pre 20 godina, instumenti, stajni trap i sl...

Ali sta vredi da objasnjavam, svi iz ove struke ce vam reci isto pa ce opet biti "avioni su stari"...

Cekaj, znaci JAT nekupovinom novih aviona zapravo optimalno koristi resurse (sto kupovati nove, kad stari mogu da lete 50 godina), a BA, Lufthansa i Delta se bahate (ni slucajno nisu provalili da je kvalitet usluge ono sto ih razlikuje od ostalih kompanija i da fini novi avioni tome pomazu)?
[ Ivan Dimkovic @ 06.04.2008. 10:35 ] @
Citat:
DaliborP
Mislim da je bespotrebno bilo sta objasnjavati, ovde neki ljudi jednostavno zele da pljuju po JAT-u, bez obzira na sve.


Bez obzira na sta? Da je tehnicki savrseno moguce koristiti avione i 60 godina stare (B52) pa je JAT u stvari i vrlo dobar zato sto koristi okrpljene i neofarbane avione iz 1986-te?

Kakva pateticna zamena teza - JAT ima pune komercijalne cene kao ostale kompanije iz EU i, uz to, vidno ofucane avione u odnosu na svoju konkurenciju a, uz sve to, zivi iskljucivo od para poreskih obveznika cije pare bukvalno baca imanjem kancelarija po raznim preskupim lokacijama u koje ne lete.

To nije za pljuvanje, daleko bilo - to je za sazaljevanje jer postoji narod u Evropi koji to dozvoljava i jos nalazi nacina da to opravda.

Sta je sledece? JAT je u stvari luksuzna kompanija jer moze da se sedi u avionu i da se ne iskace padobranima?
[ DaliborP @ 06.04.2008. 10:53 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: To nije za pljuvanje, daleko bilo - to je za sazaljevanje jer postoji narod u Evropi koji to dozvoljava i jos nalazi nacina da to opravda.

Ko to opravdava? Ja ne, sto pre se prodaju to bolje, slazem se sa tim, u ocajnom su stanju.

Jedno mi nije jasno, zasto vi koji ste zbog prljavih aviona prestali da koristite usluge JAT-a uopste komentarisete na ovoj temi, iz kojih razloga? Yebiga nekima je sve crno belo, ono ili mrzis JAT iz dna duse i uzasavas ga se ili ga volis i branis. Pa nije bas tako. Gle ja i dalje mogu da letim JAT-om i pored toga svega. Preveze me od tacke A do tacke B, spoljasnost aviona ne gledam, matoru stjuardesu nista i ne pitam.

Ne znam zasto svaka rasprava mora da ode u pravcu pljuvanja, iskoristenih poreskih obveznika i drzave koja tolerise to sve.
[ hecky @ 06.04.2008. 11:11 ] @
Apsolvirali smo da je usluga losa (ona na zemlji, kao i ona u vazduhu), avioni prljavi i stari (govorim o unustrasnosti).

I onda ti kazes, pa nema to veze, ja cu i dalje da letim JAT-om, jer me preveze od A-B - iako postoje bolje alternative - BA (slicna cena direktan let), Swiss, Lufthansa, ... (oko 30+% niza cena, ali sa presedanjem).

Iskreno, ti ocigledno nisi tipicna musterija, koja zahteva najbolje sto moze za svoj novac. Vecina musterija nije takva, sto se lepo vidi po JAT-ovom godisnjem bilansu.
[ Ivan Dimkovic @ 06.04.2008. 11:12 ] @
Citat:
DaliborP
Jedno mi nije jasno, zasto vi koji ste zbog prljavih aviona prestali da koristite usluge JAT-a uopste komentarisete na ovoj temi, iz kojih razloga?


Excuse me? Gde sam ja IKAD napisao da sam "prestao da koristim usluge JAT-a" - kako te nije sramota da mi stavljas u usta ono sto nigde nikad nisam izjavio? Izvoli koristiti pretragu i nadji gde sam rekao da sam "prestao da koristim usluge JAT-a" - ako nisi u stanju to da nadjes ocekujem da ces se izviniti za ocigledno sirenje neistina.

Ovakve stvari me izuzetno nerviraju - razgovaramo o necemu, i onda se nadje neko da drugim sagovornicima stavlja stvari u usta - prijatelju, JAT-om letim isto koliko i bilo kom drugom kompanijom od Delte do Phuket Air-a - ako mi odgovara vreme i cena, ali imam pravo da primetim da je ono sto JAT pruza za svoju cenu daleko nize od onoga sto pruza bilo kakva slicna kompanija osim Alitalia-e.

Sta je tu tacno pljuvanje? Da nije nesto neistina? Sve sto sam rekao za JAT je potpuno tacno i mogu da se potpisem imenom i prezimenom iza toga.

Citat:

Ne znam zasto svaka rasprava mora da ode u pravcu pljuvanja, iskoristenih poreskih obveznika i drzave koja tolerise to sve.


Zato sto je to realnost - JAT je firma koja pljacka gradjane Srbije. Da li to kapiras PLJACKA GRADJANE SRBIJE. I naravno da cu to uvek da kazem kada ih neko pomene jer mi za "EU cenu" prodaju muda za bubrege u prljavim i ofucanim avionima dok drugu ruku zavlace u dzep mojih roditelja kako bi drzali svoje nesposobne i potpuno nelikvidne sluzbenike u luksuznim lokacijama sirom sveta.
[ DaliborP @ 06.04.2008. 11:32 ] @
Citat:
hecky: I onda ti kazes, pa nema to veze, ja cu i dalje da letim JAT-om, jer me preveze od A-B - iako postoje bolje alternative - BA (slicna cena direktan let), Swiss, Lufthansa, ... (oko 30+% niza cena, ali sa presedanjem).

Ne znam, ja mozda ne uspevam da nadjem tako jeftine karte kao ti, ali dosad sam jeftinije prolazio sa JAT-om nego sa ostalima. Swiss je mozda jeftin ali te karte je jako tesko ugledati.
Citat:
Ivan Dimkovic: Ovakve stvari me izuzetno nerviraju - razgovaramo o necemu, i onda se nadje neko da drugim sagovornicima stavlja stvari u usta - prijatelju, JAT-om letim isto koliko i bilo kom drugom kompanijom od Delte do Phuket Air-a - ako mi odgovara vreme i cena, ali imam pravo da primetim da je ono sto JAT pruza za svoju cenu daleko nize od onoga sto pruza bilo kakva slicna kompanija osim Alitalia-e.

Sta je tu tacno pljuvanje? Da nije nesto neistina? Sve sto sam rekao za JAT je potpuno tacno i mogu da se potpisem imenom i prezimenom iza toga.

Ok, ako nisi ti izjavio to drugi su, nebitno, ne treba da se uzrujavas, stekao sam takav utisak da nikad vise ne bi seo u te uzasne avione.
Jeste JAT je gori od ostalih, prljavo je, stjuardese nisu dovoljno ljubazne, flota je stara. Yebiga izgleda da nisam toliko svilen da mogu tom zestinom da se obrusim na te stvari, izgleda da mi ne smetaju toliko.
[ flighter_022 @ 06.04.2008. 11:54 ] @
Nije problem Jat-a samo ljubaznost. Problem je i to da se na Jat ne mozete uvek osloniti. Kompanija koja ima 10-20 operativnih aviona ne moze se meriti sa kompanijom koja ima recimo 200. Jat u sezoni ako ima problema da pripremi avione za odredjene linije morace iste da iznajmi, a to nije uvek u mogucnosti tj. ili to ne uradi uopste, ili uradi sa par (desetina?) sati zakasnjenja. A za to vreme putnici su prepusteni sami sebi. Sa druge strane, kompanija koja ima 10x vise aviona uvek ce moci da izdvoji avion iz SVOJE flote koji ce po max. doletu i kapacitetu zadovoljiti potrebe. Ja nemam problema da letim sa Jat-om. Prvo, firma mi placa odlaske na odmor, a drugo, avion sluzi da se putnik preveze od tacke A do tacke B. Sve ostalo je bonus. Medjutim, apsolutno mi na pamet ne pada da planiram odmor 6 meseci, i da se onda desi da recimo iz lagosa dodjem do Pariza ili Amsterdama, samo da bih shvatio da cu tu biti "nasukan" bez da mogu dalje da mrdnem, jer je eto iz tehnickih razloga let otkazan, ili sta ti ja znam.

[ cozmo_im @ 06.04.2008. 18:03 ] @
Citat:
hecky: Cekaj, znaci JAT nekupovinom novih aviona zapravo optimalno koristi resurse (sto kupovati nove, kad stari mogu da lete 50 godina), a BA, Lufthansa i Delta se bahate (ni slucajno nisu provalili da je kvalitet usluge ono sto ih razlikuje od ostalih kompanija i da fini novi avioni tome pomazu)?


Opet ne razumes. Normalno je da JAT treba da kupi nove avione u klasi koja ce odgovarati saobracaju (dakle regionalne avione i nekoliko vecih, dobro bi bilo da to budu 737NG), a avioni ce sigurno biti kupljeni kada se rasproda postojeca flota kada bude privatizacije. Niko to ne spori.

Medjutim, nemojte povezivati losu uslugu i bezbednost i kvarove sa starim avionima. Redovnim odrzavanjem po svim propisima star avion ce se kvariti isto koliko i nov i bice u odlicnom stanju, da se avioni redovno farbaju i redovno opremaju novim enterijerom niko ziv razliku ne bi primetio. Dakle, star avion ama bas nikakve veze nema, jos jednom, sa uslugom, cistocom i bezbednoscu. Vidjao sam avione 2 godine stare koji su imali isto izvakan enterijer i koji se kvare isto kao i stariji avioni. Razlika je sto kod novih aviona postoji i dil sa proizvodjacem te je u prvih nekoliko godina odrzavanje olaksano, postoje beneficije i sl.
Star avion je uvek skuplji za odrzavanje, naravno.

Novi avioni jesu potrebni i zbog imidza kompanije, poverenja i flota ipak mora da se obnovi, ali morate razumeti da se redovnim odrzavanjem star avion besprekorno odrzava u saobracaju. Znaci rasclanimo uslugu sa tehnickim stanjem flote.

I ja volim da letim avionom koji ima moderan, cist enterijer, koji je ofarban kako treba sa punim oznakama, sa ljubaznim osoboljem i sa novijim avionom. To je ono sto putnici ocekuju naravno, svugde u svetu.

Ali nisu u pravu kada misle da prljav avion sa starim enterijerom star 20 godina moze "svakog trenutka da se srusi". To jednostavno nije istina, apsolutno je bezbedan kao i neki noviji avion u floti jer, sto rece Krstic u Ko to tamo peva - propisi su propisi. Ko ih ne postuje, taj ne leti Evropom i tacka.
[ MyWay @ 06.04.2008. 22:43 ] @
Citat:
Stjuardese - a da, ti si pusac, ne? :) Vidis, kad sedis na mestu u redu sa rednim brojem preko 20, nekako se oseti jako brzo taj smrad, a vrlo je neobicno da ga osetis u letu gde te upozoravaju da nije dozvoljeno pusenje na istom - a i stjuardese nisu bas puno radile na tome da se to ne vide.
Nisam pušač, kakve to ima veze??! I ne gledam stjuardese, a nemam ni problema sa njuhom a opet nisam nikad osetio dim. Moguće je da su svi moji receptori od predugog boravka u Srbiji otupeli, ali se pitam kako nemam neke wow utiske sa letova drugih kompanija?!?! Trebalo je da registrujem boljitke zar ne?
:-)
Možda je odgovor u ovome:
Citat:
hecky: Iskreno, ti ocigledno nisi tipicna musterija, koja zahteva najbolje sto moze za svoj novac. Vecina musterija nije takva, sto se lepo vidi po JAT-ovom godisnjem bilansu.
Iako se nije odnosilo na mene, nekako prepoznajem sebe - jer, nije moguće da pojedini ovde preteruju/greše, nego i ja ne tražim najbolje za svoj novac. Šta ću kad nisam openminded :-)