[ Deker @ 10.06.2008. 11:33 ] @
Pročitah danas u Blicu da Amerikanci prave pripreme za moguće uvođenje četvorodnevne radne nedelje zbog poskupljenja nafte, tj. smanjenja potrošnje iste. Navodno bi radni dan trajao 10 časova. Time bi se značajno uštedelo u potrošnji goriva.
Šta mislite o tome i da li je slična mera iole primenjiva u Srbiji, i da li bi imala efekta na smanjenje potrošnje goriva?

[Ovu poruku je menjao Deker dana 10.06.2008. u 12:51 GMT+1]
[ kelja @ 10.06.2008. 12:03 ] @
Apsolutno podrzavam, a dakako i pozdravljam ovu ideju. :) (Naravno da je primenjiva i u Srbiji, ovi socijalisti sto postuju tokom radnog vremena skoro da to vec i imaju:))

Mislim, otudjenim americkim japijima radni dan vec sada ionako traje duze od 10 sati (oko 12), tako da im nece tesko pasti i zvanicno produzenje, a produzeni vikend - ko to ne voli, ihaaaaaaaaaaaaaaaaj!!!

Naravno, to slobodno vreme bi trebalo iskoristiti za duhovno uzdizanje, a ne dekadentne kapitalisticke zabave, i eto nas u eri pobede duha nad materijalnim, again!!!

Jos bih predlozio jos jednu sitnicu, da se izbegene sindrom 'proklete nedelje' - da radna nedelja pocinje utorkom.
[ tdjokic @ 10.06.2008. 12:12 ] @
"A jel ce svaka nedelja* biti radna?"

(*sedmica)
[ Black_eyed @ 10.06.2008. 12:13 ] @
Ali bi onda ima fu*king Monday...Bolje je da petak bude slobodan jer petak je oduvek bio dan za... :)))
[ vladd @ 10.06.2008. 12:25 ] @
Ne bi imalo efekta, kod nas je vec jednodnevna radna nedelja (efektivno), a ostatak vremena se provodi u kolima praveci guzve

Poz
[ Floyd @ 10.06.2008. 13:02 ] @
Ako ovo prodje, odma svi koji igraju na berzi da ulazu u industriju alkohola. Ima da se obogate 100%
[ hecky @ 10.06.2008. 13:02 ] @
Ameri uvode 10-casovno radno vreme?!

Ne vidim kako ce skracenje radnog vremena smanjiti guzvu ?
[ Deker @ 10.06.2008. 13:10 ] @
@hecky

Nije poenta u gužvi već u smanjenju potrošnje goriva. Primer: od kuće do posla imaš recimo 30km. Ako pet puta nedeljno ideš na posao, to iznosi 300km; a ako 4 puta ideš nedeljno to je 240km, tj. 20% manja kolometraža ili 20% manja potrošnja goriva. Pošto Ameri procenjuju da oko 80% Amerikanaca na posao dolazi autom, ušteda bi bila samo za automobile oko 16% manja potrošnja goriva. Malo li je?
[ hecky @ 10.06.2008. 14:19 ] @
Citat:
Deker: @hecky

Nije poenta u gužvi već u smanjenju potrošnje goriva. Primer: od kuće do posla imaš recimo 30km. Ako pet puta nedeljno ideš na posao, to iznosi 300km; a ako 4 puta ideš nedeljno to je 240km, tj. 20% manja kolometraža ili 20% manja potrošnja goriva. Pošto Ameri procenjuju da oko 80% Amerikanaca na posao dolazi autom, ušteda bi bila samo za automobile oko 16% manja potrošnja goriva. Malo li je?

Poenta je da Ameri ionako rade 10h+ na dan, pa je 10-to casovno dnevno radno vreme, zapravo skracivanje istog

Nego zar nije bolja alternativa ukidanju jednog radnog dana (u zemlji u recesiji), poboljsanje javnog transporta (ko kaze da ljudi nece iskoristiti slobodan dan da odu negde kolima hehe)?
[ Buum @ 10.06.2008. 17:55 ] @
Ima da jašemo bicikle, samo tako.
[ Gayo @ 10.06.2008. 18:33 ] @
Jel zato po Novom Beogradu pomahnitalo prave crvene biciklisticke staze? Mislim da bi bilo fer, kada gorivo poskupi na 200 din/lit odvoje po jednu traku za bicikle jer ce one biciklisticke biti usko grlo.

Kada bi bila cetverodnevna radna nedelja mozda bi se ustedelo nesto na gorivu. Verovatno bi ljudi radi slobodnog dana vise odlazili cesce na neke udaljenije destinacije. Ali mozda i nece ako gorivo bude papreno skupo.

Sta se samog rada tice, ona dva dodatna sata x 4 nece biti jednako efikasni kao jedan radni dan jer svi smo mi samo ljudi i pokrepavama od umora ako stvarno radimo vec nakon 5 ili 6 sati pa jedva cekamo kraj radnog dana.
[ barakuda111 @ 10.06.2008. 20:38 ] @
Apsolutno bi podrzao tu ideju . Ja vec neko vreme razmisljam o tome, kako bi bilo super, a evo i Ameri se lepo dosetili.
[ milanche @ 11.06.2008. 08:25 ] @
Nisam jos uvek cuo nista o tome. Da nema Blic-a, nista od informisanja...

Ideja je vise nego fenomenalna, bar sa stanovista prosecnog coveka zeljnog svog sopstvenog zivota. Godinama pricam da bih sa takvom radnom
nedeljom mogao da radim bez problema jos 5-6 decenija (naravno, pod uslovom da ostanem zdrav).

Zapravo, znam za par firmi koje su tako radile godinama.

Vikend definitivno treba da bude duzi. Do sada smo se sluzili trikovima tipa: pocni vikend rano, tj. cim dodjes sa posla u petak popodne, odmah
sa porodicom udari po zabavi, izlascima,....i prilicno je dobro radilo, do mere da se u nedelju uvece subjektivno ima utisak da se dovoljno odmorilo
i izivelo.

Sa druge strane, sto rece Hecky - ovo bi bila beznacajna formalnost za veliki broj profesionalaca. Ili te goni sef, ili trziste, ili tvoj sopstveni drajv, i
onda tu nikakvi dekreti ne pomazu. Za takve ljude bi bilo mozda jos i gore, jer kad radnje i usluge ne bi radile pet nego cetiri dana, ne znam kako
bi se stiglo da se obave obicni poslovi.

U svakom slucaju, vredelo bi pokusati - ima dobrih sansi da bi zivot bi definitivno bio mnogo humaniji, bar u pocetku...
[ Floyd @ 11.06.2008. 09:36 ] @
Citat:
Buum: Ima da jašemo bicikle, samo tako. :D


Kontam da Kinezima i nije neka promena :)
[ tomkeus @ 11.06.2008. 13:01 ] @
Mislim da za Amere postoji ekonomski mnogo bolje rešenje, a to je da svoje SUV-je koji troše 25 l na 100 km zamene automobilima koji troše 8 do 9 litara na 100 km. Smanjiš upotrebu goriva za 70-ak posto i daš boost posustaloj domaćoj autoindustriji.
[ Buum @ 11.06.2008. 15:41 ] @
Ima i druga mogućnost, a to je da sve više ljudi prebace na rad od kuće.
[ drbogi @ 11.06.2008. 20:01 ] @
Kad je sebe pokojni Tita uveo par-nepar, još ti vaši kapitalisti treba da uče.
[ djole_za @ 11.06.2008. 21:05 ] @
Citat:
tomkeus: Mislim da za Amere postoji ekonomski mnogo bolje rešenje, a to je da svoje SUV-je koji troše 25 l na 100 km zamene automobilima koji troše 8 do 9 litara na 100 km. Smanjiš upotrebu goriva za 70-ak posto i daš boost posustaloj domaćoj autoindustriji.


upravo to,ili da im cena za litar benzina bude 2.5 dolara kao kod nas,pa onda da ih pitam..mada bi onda verovatno ljudi vrsili masovna ubistva,s obzirom na to da su pravili demonstracije za 1 dolar po litru..
[ Skaarj @ 11.06.2008. 21:49 ] @
Ako bi Ameri presli na kola koja trose 8-9 litara na 100km onda bi im auto industrija nacisto propala jer nije sposoba da napravi takav auto. Decenijama se tamo forsira prica o velikim zapreminama motora i velikim vozilima koja trose besmislene kolicine goriva da bi se sakrio tehnoloski zaostatak koji imaju u odnosu na evropska i jos vise japanska vozila. Tako da se oni nalaze u vrlo nezgodnoj poziciji. Posto neki sef u naftinim industrijama Rusije predvidja cenu od 250usd za barel tek onda ce Ameri (a to nece ni nas mimoici) da vide sta je problem kad im cena goriva bude kao nasa sada, onda im nece pomoci ni trodnevna radna nedelja...
[ Lazar-I @ 12.06.2008. 07:30 ] @
Kod nas u Srbiji neki radnici idu na posao i kad nemaju posla. Na primer nastavnici idu svakog dana za vreme raspusta u školu i tamo ne rade ništa, samo se jave, valjda direktoru, popiju kafu i idu kući.
[ mrle 011 @ 12.06.2008. 08:04 ] @
Citat:
tomkeus: Mislim da za Amere postoji ekonomski mnogo bolje rešenje, a to je da svoje SUV-je koji troše 25 l na 100 km zamene automobilima koji troše 8 do 9 litara na 100 km. Smanjiš upotrebu goriva za 70-ak posto i daš boost posustaloj domaćoj autoindustriji.


nemoj tako.
nije poenta u vozanju tamo-vamo k'o muve bez glave, sa motorima od 4,2 i 6,3 litre sa stepenom iskoriscenja od 20%.
da ne gresimo dusu ovde, poenta je u tome koliko su oni brizni za tu naftu, a i za celu planetu u globalu.
nema veze sto je vec sva nafta posisana, bitno je sto ljudi pokazuju dobru volju, pa i kad-tad to bilo.
[ Legionar_ @ 12.06.2008. 23:30 ] @
Kako stvari stoje Amerima polako nestaje goriva i u buducnosti ce biti sve nervozniji.Nazalost,pre ili kasnije izbice i treci svetski rat,pitanje je samo kada ce se to desiti!!!Da li ce to biti za 5,10 ili 50 godina sada to nije vazno.
Odavno se vec oseca teznja Amerike da dominira "ostatkom sveta"! Mnogo im je potrebna energija,nafta,gas....sve ono sto nemaju.Sve to nikako nece izaci na dobro,a ja se samo se nadam da ce se naci neko ko ce im se uspeti suprotstaviti.
[ Sopocanac @ 12.06.2008. 23:43 ] @
Citat:
Ako bi Ameri presli na kola koja trose 8-9 litara na 100km onda bi im auto industrija nacisto propala jer nije sposoba da napravi takav auto. Decenijama se tamo forsira prica o velikim zapreminama motora i velikim vozilima koja trose besmislene kolicine goriva da bi se sakrio tehnoloski zaostatak koji imaju u odnosu na evropska i jos vise japanska vozila. Tako da se oni nalaze u vrlo nezgodnoj poziciji. Posto neki sef u naftinim industrijama Rusije predvidja cenu od 250usd za barel tek onda ce Ameri (a to nece ni nas mimoici) da vide sta je problem kad im cena goriva bude kao nasa sada, onda im nece pomoci ni trodnevna radna nedelja...


koja je ovo gomila gluposti i neznanja.

americka autoindustrija je ispred evropske . pre svega zato sto nude odprilike jednak kvalitet za mnogo manje novca. auto koji u evropi kosta 40.000 eura u americi kosta 30.000 dolara. 30.000 dolara je 20.000 eura.

sve u svemu amerikanci voze veca auta jer su veca auta udobnija, bolja i sigurnija od malih. veca je verovatnoca da cete prilikom sudara stradati u malom autu nego u velikom. do sada je benzin bio jeftin tj nafta. sadasnja cena nafte ne raste zato sto nafte vise nema. proizvodnja nafte raste i rezerve nafte su tolike (izvadjene) da mogu da podmire ljudske potrebe za narednih 40 godina. poenta je da su amerikanci nastampali mnogo dolara bez pokrica da bi pokrili sopstveni deficit. i kao u srbiji 92 kada se stampa novac bez pokrica raste cena robe izrazena u tom novcu. pre svega nafte....

a cenu te americke zajebancije placa ceo svet...
[ Ivan Dimkovic @ 13.06.2008. 02:01 ] @
Citat:
Legionar_
Odavno se vec oseca teznja Amerike da dominira "ostatkom sveta"! Mnogo im je potrebna energija,nafta,gas....sve ono sto nemaju.


Ne znam da li si znao, ali ocigledno nisi - da Amerika 2/3 svojih energetskih potreba zadovoljava bez uvoza...

Dakle, cak i u najgorem od najgorih slucajeva bi imali 30% potreba koje nisu zadovoljene - a to je ipak daleko od "smaka sveta", pogotovu sto se cak i u USA sada sve vise insistira na smanjenju potrosnje i minimizaciji zavisnosti od strane energije.
[ tomkeus @ 13.06.2008. 11:00 ] @
Citat:
Sopocanac:
americka autoindustrija je ispred evropske . pre svega zato sto nude odprilike jednak kvalitet za mnogo manje novca. auto koji u evropi kosta 40.000 eura u americi kosta 30.000 dolara. 30.000 dolara je 20.000 eura.


Nisu njihovi automobili jeftiniji zaslugom domaćih proizvođača već zaslugom veoma malih nameta na automobile (ista je stvar sa gorivom). I evropski automobili su u USA mnogo jeftiniji nego u Evropi tako da su po cenama konkurentni američkim modelima, a pri tome su mnogo ekonomičniji. Upravo to je i razlog što na domaćem tržištu "američkoj trojci" japanski i evropski proizvođači poslednje dve decenije konstantno uzimaju sve veće učešće.

E sada što se ekonomičnijih motora tiče, nije da njihovi proizvođači nisu sposobni da ih naprave već mi se nekako čini da je u pitanju neka čudna opsednutost američke nacije V8 motorom koja vlada još od početka 60-ih godina prošlog veka.

Slažem se sa konstatacijom da je najveći haos izazvao fed štancovanjem dolara, ali moramo biti veoma oprezni kada kažemo da nafte ima za narednih 40 godina. Skoro sva nalazišta koja su bila lako dostupna su već iskorišćena i kako se budemo bližili kraju eksploatacije nafte na red će dolaziti izvori koji su sve skuplji za eksploataciju tako da će cena goriva neminovno rasti. Takođe, kako se bude bližilo iscrpljivanje proizvodnja će opadati (Habartov model) što će naravno podići cenu nafte (ovog puta objektivno). Samo je pitanje kada će pik proizvodnje biti dostignut i da li će do tada biti učinjeno nešto u smeru pronalaženja jeftinije i "zelenije" zamene za naftu.

Glavni problem Amerike trenutno nije njihova zavisnost o nafti već to što zbog gorenavedenog dolar konstatno gubi na vrednosti. Ako se ovako nastavi veliki proizvođači nafte i izvoznici (poput Kine i Japan) se mogu odreći dolara i preći na neku čvršću valutu što će totalno obezvrediti ogromne količine novca i drugih dolarskih hartija od vrednosti koje su u opticaju. And then will sh*t hit the fan.
[ Legionar_ @ 13.06.2008. 23:34 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: Ne znam da li si znao, ali ocigledno nisi - da Amerika 2/3 svojih energetskih potreba zadovoljava bez uvoza...

Dakle, cak i u najgorem od najgorih slucajeva bi imali 30% potreba koje nisu zadovoljene - a to je ipak daleko od "smaka sveta", pogotovu sto se cak i u USA sada sve vise insistira na smanjenju potrosnje i minimizaciji zavisnosti od strane energije.

O cemu ti pricas?Ukoliko nisi znao USA je energetski zavisna zemlja.70% energije uvozi.
[ Ivan Dimkovic @ 14.06.2008. 06:24 ] @
Citat:
Legionar_
O cemu ti pricas?Ukoliko nisi znao USA je energetski zavisna zemlja.70% energije uvozi.


Ovo je naravno netacno, mislim da bi trebao malo bolje da se informises - sve i da USA uvozi 100% nafte, kao sto ne uvozi (uvozi 60%, 40% je domaceg porekla) - to bi bilo samo 40% ukupne energetske potrosnje USA - vecina ostalih izvora energije je domaceg porekla, posto je USA jedna od najvecih svetskih rezervi uglja, a nuklearnu enerigju, obnovljivu energiju i sl... proizvode sami :

http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_use_in_the_United_States

Citat:

is the largest energy consumer in terms of total use, using 100 quadrillion BTU (105 exajoules, or 29000 TWh) in 2005, equivalent to an (average) consumption rate of 3.3 TW. The U.S. ranks seventh in energy consumption per-capita after Canada and a number of small countries.[1][2] The majority of this energy is derived from fossil fuels: in 2005, it was estimated that 40% of the nation's energy came from petroleum, 23% from coal, and 23% from natural gas. The remaining 14% was supplied by nuclear power, hydroelectric dams, and miscellaneous renewable energy sources.[3]




[ milanche @ 14.06.2008. 09:04 ] @
Ne mogu (nemam vremena) da nadjem na internetu vise detalja o tome, ali sam mnogo puta cuo,
prvi put pre jedno petnaestak godina, poslednji put za ruckom od kolega od kojih je jedan nekada
radio na zanimljivim mestima, da su ogromne kolicine svoje nafte koju su crpeli sa svojih teritorija
natankovali u pecine koje su predhodno temeljno plombirali i cuvaju ih kao strateske rezerve ("we
took the oil from the ground, only to put it back into the ground").

Ovaj clanak
http://media.www.dailycampus.c...serves.For.Winter-786771.shtml
opisuje jednu od pecina dovoljno dubokom da se u nju smesti Ajfelov toranj bez problema.

Pecine se prema ovom clanku http://www.foxnews.com/story/0,2933,357222,00.html nalaze u
Texas-u i Louisiana-i i odredjene kolicine nafte (700 miliona barela) odatle su vec bile koriscene
da regulisu znacajna kolebanja cene nafte u par situacija.

Sudeci po ovom izvoru:

https://www.cia.gov/library/pu...e-world-factbook/print/us.html
Citat:
Oil - production:
8.322 million bbl/day (2005 est.)
Oil - consumption:
20.8 million bbl/day (2005 est.)
Oil - exports:
1.048 million bbl/day (2004)
Oil - imports:
13.15 million bbl/day (2004)
Oil - proved reserves:
21.76 billion bbl (1 January 2006 est.)
Natural gas - production:
490.8 billion cu m (2005 est.)
Natural gas - consumption:
604 billion cu m (2005 est.)
Natural gas - exports:
19.8 billion cu m (2005 est.)
Natural gas - imports:
117.9 billion cu m (2005)
Natural gas - proved reserves:
5.551 trillion cu m (1 January 2006 est.)


i tih 40% sto proizvode iz svojih izvora izgleda da ne treba shvatiti u smislu da crpu sve koliko mogu.
Sigurno je da mogu i vise od toga, i verovatno da neko vreme u slucaju potrebe mogu potpuno iz svojih
izvora da podmiruju svoje potrebe, ali su se daleko vise orjentisali na to da je na ovaj ili onaj nacin
dobijaju sa raznih drugih mesta sirom sveta.


[ Skaarj @ 14.06.2008. 10:14 ] @
Citat:
koja je ovo gomila gluposti i neznanja.

Na zalost prikazanog sa tvoje strane

Citat:

americka autoindustrija je ispred evropske .


O da, zato je i u dugovima do guse. Eto zato hoce i da se rese Hummera, zato sto su godinama ispred evropske industrije koja nema auto koji toliko trosi (znaci niko u evropi ne pravi auto u toj klasi koji toliko trosi) i koji je toliko besmislen za urbanu voznju. Zato i GM uzima Opelove automobile i prepakuje ih pod markom Saturn da bi koliko toliko ublazio pad prodaje koji ih rastura. Citaj malo vesti i sve ce ti se samo kazati.

Citat:

pre svega zato sto nude odprilike jednak kvalitet za mnogo manje novca. auto koji u evropi kosta 40.000 eura u americi kosta 30.000 dolara. 30.000 dolara je 20.000 eura.


Cena americkog vozila ima direktne veze sa nekvalitetom i niskim nametima. Tamo je i golf jeftiniji jer se pravi u Meksiku, o kvalitetu tiha auta uopste nema smisla govoriti.


Citat:

sve u svemu amerikanci voze veca auta jer su veca auta udobnija, bolja i sigurnija od malih. veca je verovatnoca da cete prilikom sudara stradati u malom autu nego u velikom.

Samo u slucaju da su i mali i veliki auto americki. Gledao sam mnogo testova nekih od popularnijih modela srednje velicine u USA (recimo Chevrolet Malibu) i do pre dve tri godine to su bili kovcezi na tockovima. Danas je nesto bolje ali jos uvek daleko od evropskih standarda bezbednosti. Ne znam da li si gledao testove sudara Forda f150 (do skora najprodavanijeg auta u usa). Zapanjio bi se koliko tako veliki auto (ajde da kazemo da je to auto) moze da se zguzva (i to tako da totalno rasturi integritet putnicke kabine) pri sudaru na relativno maloj brzini.
[ germanchc @ 14.06.2008. 11:19 ] @
Citat:
milanche
i tih 40% sto proizvode iz svojih izvora izgleda da ne treba shvatiti u smislu da crpu sve koliko mogu.
Sigurno je da mogu i vise od toga, i verovatno da neko vreme u slucaju potrebe mogu potpuno iz svojih
izvora da podmiruju svoje potrebe, ali su se daleko vise orjentisali na to da je na ovaj ili onaj nacin
dobijaju sa raznih drugih mesta sirom sveta.


da, to je pocelo od takozvane karterovske doktrine, gde je napravljen dugorocni plan cuvanja sopstvenih rezervi i koriscenje svih ostalih do kojih se mogu doci uz manje troskove (vojska,cia itd), ako se malo pogleda bogatstvo nekih karktera kao bus, moze se videti tok "americke" nafte, pocevsi od invazije na kuvajt devedesetih, zalivskog rata pa u skorije vreme kampanje irak.
[ Ivan Dimkovic @ 14.06.2008. 15:45 ] @
Citat:

Tamo je i golf jeftiniji jer se pravi u Meksiku, o kvalitetu tiha auta uopste nema smisla govoriti.


Mozda za Golf to i jeste tacno, ali Audi ili Porsche svakako nemaju fabriku u USA, pa se njihovi modeli u USA prodaju za skoro 2x manje para nego u EU.

To nema veze sa kvalitetom, vec iskljucivo sa ponudom i potraznjom koja je daleko daleko intenzivnija u USA - Porsche u USA niko ne bi kupio da traze 80000 EUR za njega, jer za te pare u USA mozes da kupis Bentley.

Isto vazi i za Audi - sumnjam da bi neko normalan u USA dao 40000 EUR (61000 USD) za Audi A5, recimo - A5 u USA pocinje sa 37000 USD. A to je isti auto, proizveden u Ingolstadt-u, samo sto je za mene duplo skuplji nego za Amera :)

Inace, mala anegdota od juce - vozimo se rano izjutra na meeting ovde u Los Angelesu, i prolazimo pored pumpe - galon benzina $4.30 (jos i dalje 2x jeftinije nego u DE) - popodne idemo nazad ista pumpa, galon $4.80 - a bas tada Cayenne morao da se natankuje hihihi :)

Znaci setio sam se YU hiperinflacije od pre 15 godina - totalno :)
[ germanchc @ 14.06.2008. 16:45 ] @
kada smo kod anegdota sa gorivom, u srbiji je definitivno postao luksuz ici kolima jer recimo meni treba do posla i nazad 60km, auto mi trosi 12l sto mu doje nekih 9.5 eura dnevno samo za gorivo... 250 evra mesecno a plata mi je 300 evra .

I kod nas bi trebalo staviti manju radnu nedelju za pojedina zanimanja radi ustede npr. vojna lica mogu komotno da rade dva dana mesecno (ili godisnje) nista ne bi promenilo a samo za gorivo koje se nemilo trosi bila bi enormna usteda.