[ zivadin_despot @ 15.07.2008. 12:54 ] @
Pozdrav svima,
interesuje me par sledecih stvari.
1.Ako imam akmulator od 12V 75Ah, koliki max potrosac mogu ja prikljuciti na njega, tj. koliko ima on max ampera.
2.Ako na isti akumulator stavim potrosac od 500W za koje ce se vreme isprazniti akumulator.
3. Kod alternatora imam ogranicenu struju na 3A i napon na 14V, njegova maximalna struja je 55A, pitanje je sto ce mu tih 55 kad je ogranicen na 3A. Nije mi jasno sto ce mu toliko ampera kad se ne koristi.
Hvala unapred.

Ako ima jos nesto bitno za akumulatore molio bih da mi napisete iako nisam pitao, interesuju me njihove osobine. Za primer sam dao gore naveden akumulator, ali nije odredjeno interesuje me za sve.
[ Horvat I @ 15.07.2008. 13:14 ] @
Akumulator da bi ti trajao treba prazniti sa strujom 1/10 kapaciteta,tokom 10h sve ostalo smanjuje vek aku.Na taj nacin lako racunas kolko ce moci neki aparat biti ukljucen.Pb aku se sme prazniti do napona 1,8V/celiji.
Gde si nasao da alternator ima ogranicenje na 3A?
[ korak @ 15.07.2008. 13:18 ] @
1. Svaki izvor napona se moze opteretiti maksimalnom strujom koja je odredjena unutrasnjim otporom izvora (Ri). Kod akumulatora Ri je malo, ali vrlo neodredjeno jer zacisi od mnogo faktora: temperature, stanja elektrolita, starosti, stvarnog kapaciteta koji vremenom pada i t. d. Inace ta struja je velika, jer kada slucajno kratkospojus akumulator moze doci do zavarivanja mesta kratkospajanja. Dakle, ja ne znam da kazem tacno kojom bi maksimalnom strujom mogao da opteretis svoj akumulator, ali sam siguran da prelazi vise desetina ampera.

2, Ako opteretis akumulator od 12V sa 500W onda ce struja iz akumulatora priblizno biti 41.7A. Ako je kapacitet akumulatora 75Ah onda ce on tu struju moci da daje oko 1.8h ili 1h i 48 minuta.

3. Priznajem da mi nije jasno.

Pozdrav.
[ whitie2004 @ 15.07.2008. 14:28 ] @
Mislio sam da to svi znaju, ali za one ... ostale:

Predpostavimo da kupimo akumulator od "neke" firme u Somboru i to iz njihove standardne serije. Predpostavimo da na njemu pise:

- 75 Ah Nazivni kapacitet - to znaci da ce akumulator 20 sati moci da daje struju 3.75A. a da napon ne padne ispod 10,5 V
- 680 A Struja starta - to kaze da ce akumulator davati tu struju za startanje ( verglanje) na -18 C, 10 sekundi a da ne padne ispod 7,5 V
- 120 min Rezerni kapacitet - to je vreme koje akumulator moze da daje struju nakon sto se prestane puniti ( kvar ), neka vrsta rezerve pre nego sto se auto potpuno ugasi. Polazi se od predpostavljene, prosecne potrosnje od 25 A.

Najzad, alternator nije dimenzionisan da puni akumulator vec da podmiri celokupnu potrosnju struje u kolima.

[ zivadin_despot @ 16.07.2008. 10:27 ] @
Ja mislim da regler na alternatoru, ogranicava i napon i struju, ako gresim ispravite, pa mi zato nije jasno zaasto ce snazniji alternatori ako treba da pune manje akumulatore?
Da li postoji neki nacin da se brze puni akumulator, al da mu ne steti?
[ davidof90 @ 24.08.2009. 00:33 ] @
Akumulator u autu sluzi samo za pokretanje motora auta tj. za startovanje. Jednom kada se auto upali akumulator mu vise nije potreban. Svu struju koja se trosi u autu: rad bombine i svecice kod benzinskih motora, ili dizni kod dizel motora, struja za svjetla itd... uzima se iz alternatora. Tacno je da alternator sluzi za dopunjavanje akumulatora ali to je samo da bi se akumulatoru vratila struja koja je potrosena prilikom paljenja auta. Sto se tice punjenja akumulatora, napon nebi trebao da bude veci od 12.5V tada bi punjenje bilo naj kvalitetnije, postoje brzi, extra punjaci, 14-16V ali to je nekvalitetno punjenje i akumulator se brze prazni. Alternator je projektovan da sto kvalitetnije puni akumulator kao bi i njegov radni vijek bio veci jer svako "brzo" punjenje smanjuje kapacitet akumulatora pa i njegov radni vijek.
[ PedjaZ @ 24.08.2009. 01:04 ] @
Zivadin je do sada diplomirao :)
Ma dobro je - barem nije nesto iz 2005.


[ Horvat I @ 24.08.2009. 13:59 ] @
A tek Sto netacno inforise!
Alarm,kompjuter,brave... rade na bioenergiju???
A i bez akumlatora nek krene i sa starim 101om sticice do kraja nizbrdice!
Jbg novajlija
[ robert63 @ 24.08.2009. 14:59 ] @
>>14-16V ali to je nekvalitetno punjenje i akumulator se brze prazni<<

Uu-Jeee****,,,kakav Flesch !

ali ajd',,coveku je prvi post,a mi ga uplašismo načisto,

@davidof90:
Imas na ovom forumu 3-16 Brda INFO materijala o karakteristikama,o punjenju,o explataciji
olovnih AKU,,,tako da malo pretrage daje puno rezultata,,,to je onaj prozor ispod ovog reda:

--Moj Profil___Mailing liste___Praćenje tema__Markirane teme▲▼__Flashback ▲▼__Privatne poruke (0)▲▼

-e tu sibnes "kljucnu Rec" i eto zanimacije za celo popodne.

poz



[ davidof90 @ 25.08.2009. 11:58 ] @
Dobro skloniji sam greskama nego bilo cemu drugom zato imam vas da me ispravite ako pogresim , tek sam zavrsio trecu godinu el.tehnicke skole pa moje znanje i nije neko zato sam dosao na forum da bi sa vama mogao diskutovati o raznim stvarima pa i o punjenju akumulatora i to bi bio jedan od nacina prosirivanja mog znanja. pozz

Evo nesto o punjenju akumulatora i koliko se sjecam ako akumulatoru damo veci napon i struju punjenja kapacitet bi se vremenom smanjivao sto utice na smanjenje radnog vijeka akumulatora.

Prilikom punjenja, pozitivni pol ispravljača za punjenje spajamo na pozitivni pol akumulatora ! Struja punjenja akumulatora u A ne treba prelaziti 1 / 10 kapaciteta u Ah, u protivnom nećemo dobiti pun kapacitet akumulatora. Režim punjenja bi trebao teći s približno jednakom strujom, što znači da tijekom punjenja treba regulirati napon ispravljača. Nastavak punjenja iza završetka procesa beskorisno pojačava razlaganje vode na vodik i kisik uz pojačano grijanje akumulatora. Umjereno grijanje akumulatora prilikom punjenja je normalno.

Prilikom punjenja, elektrolizom se na jednoj elektrodi izlučuje kisik, a na drugoj vodik, a smjesa tih plinova (tzv. "praskavi plin") je ekslozivna. Zbog toga se punione za veći broj akumulatora ili za akumulatore velikog kapaciteta (za elektro-viljuškare i druga industrijska vozila) izvode strogo prema tehničkim propisima, u dovoljno prozračenim prostorijama s elektroinstalacijama u protuekslozivnoj (tzv. S) izvedbi.

Najčešće su u uporabi olovni akumulatori, koji daju napon od 2 V po ćeliji. Budući da vozila imaju instalaciju za napon 12 V, to se u akumulator ugrađuje šest serijski povezanih ćelija, pa se njihovi naponi zbrajaju. Postoje i druge vrste akumulatora, poznate pod imenom alkalni akumulatori (nikal - kadmij ili nikal - željezo s kalijevom lužinom kao elektrolitom), no rjeđe se koriste zbog nižeg napona ćelija (cca 1,2 V)

Konačno svojevrsni akumulatori su i tzv. aku-baterije (obično nikal-kadmijeve), u formatu standardnih baterija, koje su također punjive. Radni napon im je 1,8 V. Trajnost akumulatora, odnosno broj mogućih punjenja prije osjetnog gubitka kapaciteta je ipak ograničena, i kod olovnih akumulatora iznosi svojih 3 - 4 godine, a kod akubaterija i manje (2 godine). I trajnost u velikoj mjeri zavisi o ispravnom održavanju i režimu punjenja i pražnjenja. "Obične" baterije koje nisu predviđene za punjenje, ne smiju se puniti, jer je tako dobiveni "dodatni" kapacitet mali a prilikom punjenja obične baterije mogu eksplodirati.

[ Horvat I @ 25.08.2009. 14:15 ] @
Praxsa se nesto razlikuje od teorije.
Kisele aqmlatore treba puniti konstantnim naponom,struja se sama podesi prema Ah i stanju kiseline
Kod prepunjavanja prava steta je izpadanje aktivne mase iz ploca.
NiCd aqu se ne koriste u vozilima zbog velikog unutarnjeg otpora,ne moze se startovati motor.
Za tu namenu se koriste jos AgZn aqmlatori u vazduhoplovstvu i armiji na letecim i plovecim oruzjima. (najbolji odnos Ah/Kg Uzasna cena)
[ pesek @ 19.10.2009. 17:48 ] @
Praksa trogodišnjeg rada u akumulatorskoj stanici pokazuje slijedeće:
olovni akumulatori se mogu puniti
-konstantnom strujom, koristi se isključivo za akumulatore koji imaju čepove ili otvorenu odušku, zbog stvaranja plinova (vodik, kisik i kiselinski ostaci-praskavac)
i pune se do napona 2,7-2,75V po ćeliji (16.2 do 16,5V dvanaest voltni aku.)
-konstantnim naponom, nepovoljno zbog velike struje punjenja na početku ciklusa
-kombinovano, ostvaruje se savremenim elektronski regulisanim punjačima tako da je početak punjenja kontinuiranom strujom, a kraj kontinuiranim naponom (vrlo bitno za gel akumulatore, gdje napon ne bi trebalo da prelazi 2,35V po ćeliji (pa i kod AGM aku. "prve generacije")
Kad sam radio, na žalost nismo imali ovo zadnje, nego se sve manuelno pratilo.
[ Horvat I @ 19.10.2009. 19:23 ] @
Citat:
pesek: Praksa trogodišnjeg rada

Desetostrukapraxa je pokazala da aqu nece povuci vise struje od 1/5 kapaciteta pri naponu izpravljaca od 2,4V po celiji sto je 100% napunjenosti.Preko tog napona se ide radi smanjenja vremena punjenja a cena je izpadanje aktivne mase iz celija i potrosnja vode.
12 celija capaciteta 90Ah kod napona 2,6V/celiji trosi mesecno preko 2l vode,a ista baterija na 2,4V potrosi manje od1l na pola godine
[ pesek @ 19.10.2009. 20:27 ] @
Nisam baš razumio šta si htjeo reći onim brojevima, ali da pojasnim. Školski je primjer, koji se primjenjuje desetinama godina da se olovni akumulatori optimalno pune 1/10 struje nazivnog kapaciteta do napona 2,7-2,75V po ćeliji i gustine elektrolita 1,28g/cm3. Tu navodim punjenje u akumulatorskoj stanici, a ne punjenje na motornom vozilu.Naravno da se tokom upotrebe na motornom vozilu ne puni do 16,5V, osim ako je neispravan regler i naravno da bi to bilo štetno po akumulator. Akumulator se puni gore navedenom metodom kako bi se mogla izvršiti provjera stvarnog kapaciteta akumulatora i to pražnjenjem preko potrošača, ponovo 1/10 struje nazivnog kapaciteta. Akumulator se iz svega priloženog nikad ne puni na vozilu 100%.