[ nikola banjac @ 20.10.2008. 13:31 ] @
Prije mjesec dana mi se počelo dešavati da kad oduzmem gas i pritisnem kvačilo (npr. prilazak semaforu) obrtaji naglo padnu i često se i ugasi. Primjetio sam da se broj obrtaja smanjuje i okretanjem volana lijevo ili desno kao da servo pumpa previše opterećuje motor. E sad se pojavio i novi problem: ujutro kad je hladno motor upali 2-3 sekunde te se odmah ugasi, a poslije toga treba 60 sec verglanja da bi konačno upalio. Nakon paljenja motor počne da radi jako nepravilno (trese se, trokira, slabo prima gas), ali nakon 2-3 min počne da radi normalno. Poslije tog prvog paljenja motor pali bez problema čitav dan.
Motor 1.8E, K- glava, 115KS, 1990 gp.
[ vladd @ 20.10.2008. 17:30 ] @
Lici na brizgaljke. Da li si nesto pokusavao sa motoromili si samo konstatovao problem.

Poz.
[ X Files @ 20.10.2008. 17:46 ] @
Pogledaj ovde:
http://www.elitemadzone.org/t163334-0#1063050

Dakle, to što si naveo može biti jedan ili više sinhronizovanih problema:

1. Proveri lambda sondu, pošto je ona u 90% slučajeva rezultuje tim simptomima.
(skini akumulator kleme, otkači žicu od lambda sonde, sačekaj pola sata, vrati kleme, upali auto)
Neka sijalica na tabli će svetleti i pokazivati da je nešto u prekidu (to je naravno sonda). Probaj da voziš i vidi da li se nešto promenilo na bulje u režimu vožnje.

2. Proveri termodavače na račvama pri motoru, koji mere temperaturu rashladne tečnosti.
Ispravni davači će davati smislene vrednosti od 300-3300 oma, zavisno od temperature tečnosti. Neispravni davači će davati besmislene vrednosti, kao na primer 14000 oma. Proveri sve koje vidiš, a neki su u direktnoj vezi sa smešom za paljenje. Teoretski, bolje će paliti zimi nego leti kada davači krenu da otkazuju. Ako oni budu neispravni i budeš kupovao nove, obavezno traži i dihtunge...

3. Proveri prirubnice "motor-ajnšpric", da li su negde pukle i puštaju falš vazduh...

[ nikola banjac @ 21.10.2008. 11:59 ] @
da li mi možeš reći gdje se nalazi lambda sonda i koja je njena funkcija.
[ vladd @ 21.10.2008. 14:10 ] @
Ukratko, zgodan citat:
"Lambda sonda daje informaciju o sadrzaju kiseonika u izduvnim gasovima, odnosno da li je smesa koja je sagorela bogata, siromasna ili bas kako treba, a ECU u zavisnosti od signala sa lambda sonde koriguje sastav smese da bi pri svim rezimima rada motora postojalo optimalno sagorevanje.
U slucaju neispravnosti lambda sonde ECU prelazi u open loop (rad na default vrednostima bez korekcija u realnom vremenu) sto se ogleda u padu performansi motora i povecanoj potrosnji goriva, uz paljenje "zute" lampice"

Nalazi se na izduvnoj grani, postoje sistemi sa dve lambda sonde, jedna pre i jedna posle katalizatora.

Ali obratiti paznju na detalj:
Citat:
nikola banjac:  E sad se pojavio i novi problem: ujutro kad je hladno motor upali 2-3 sekunde te se odmah ugasi, a poslije toga treba 60 sec verglanja da bi konačno upalio. Nakon paljenja motor počne da radi jako nepravilno (trese se, trokira, slabo prima gas), ali nakon 2-3 min počne da radi normalno. Poslije tog prvog paljenja motor pali bez problema čitav dan.


Sto prosto pokazuje na mjuzgave brizgaljke, zalepljene na hladnoci.


Poz.
[ X Files @ 22.10.2008. 16:08 ] @
Citat:

U slucaju neispravnosti lambda sonde ECU prelazi u open loop (rad na default vrednostima bez korekcija u realnom vremenu) sto se ogleda u padu performansi motora i povecanoj potrosnji goriva, uz paljenje "zute" lampice"

Teoretski ovo treba da bude tako kao sto je receno u citatu.

Ipak, na osnovu visegodisnjeg iskusta u ratovanju sa lambda sondom na VW Passat-om '88 (jako je slicna izvedba kao i kod pomenutog audija), znam sledece:

- u slucaju neispravnosti sonde, umesto da sonda prekine sa radom i ECU nastavi sa default vrednostima - racunar upamti totalno los rezim rada i moze se desiti da ujutru uopste ne moze da se odrzi ler gas, jer ECU ima neki nenormalno memorisan rezim. A pomenuta zuta lampica se pali tek povremeno, kao da ECU nije siguran da li je sonda u redu ili nije.

Da li se radi o sondi koja sprecava normalan radni rezim, vrlo je jednostavno ustanoviti, a to sam vec pomenuo. Skinuti kleme, iskopcati sondu, sacekati par desetina minuta, vratiti kleme, upaliti auto. Ako su simtomi i dalje isti kao i ranije, onda najverovatnije nije do sonde...


Naravno, ne iskljucujem da nisu brizgaljke kao sto rece Vladd, samo vredi testirati ovo sto sam pomenuo, jer je besplatno i mozes sam obaviti bez icije asistencije.


Sto se tice simptoma koje sam imao sa sondama koje otkazuju (ili je otkazala), navescu samo par primera:

- Kada se auto upali (bez obzira da li je motor vruc ili hladan), posle 60-tak sekundi (tacno kao na stoperici) pocne da stuca jedno 10 sekundi i od tada radi Ok do sledeceg gasenja auta.
- Gas ponekad otkazuje (auto stuca) pri dodavanju gasa, najcesce u najgorim situacijama (dodavanje gasa pri preticanju ili start na semaforu).
- Gas otkazuje (auto stuca) u totalno nepravilnim razmacima, bez ikakve prethodne akcije vozaca
- Auto ne pali 'kao mina', vec posle par zaverglaja vise
- Auto stuca i radi nemirno na leru samo u pocetku, dok je auto hladan, a kasnije je ok. Istovremeno, teze se vraca na normalan broj obrtaja u leru, cak i kad je auto vruc
- Auto ne moze da radi u normalnom radnom rezimu (opet stuca i trza) ako se vozi duze pod malim brojem obrtaja, na primer u koloni, ili ako po damlim gasom treba savladati neku uzbrdicu
- Pritisak na kvaliclo, hoce da ugasi auto

itd...

[ vladd @ 22.10.2008. 16:41 ] @
Otprilike tako izgleda muka sa VAG sistemima opreme motora.

Problem je u proveri, za coveka koji ima malo informacija.

Potrebno je, na hladnom motoru, skinuti kleme, na 30 min, kao u uputstvu 1, da bi se resetovala, obrisala, sekundarna memorija. Ona koja pamti "gluposti".
Videti promenu situacije(bar pri paljenju i radu hladnog motora). Za nadallje, uputstvo postaje algoritam sa puno "if"...ako...

Poskidati sa neta lokacije konektora i kablova lambda sonde. To omogucava proveru, naravno nakon ciscenja doticnih. Usput odrediti tip sonde, da bi se definisala provera. Nekada je potreban osciloskop, a nekada i unimer vrsi posao.

Obicno je, bez ikakvih provera, jako tesko definisati tacni kvar, najcesce je splet vise neregularnih situacija, koje su neprimetne dok se ne "ukrste" u ozbiljnom problemu. Stanje rashladne tecnosti, davaca temperature, rad lambda sonde i katalizatora, uticu na variranje radnog rezima, kompenzovanog nekom zadatim vrednostima(recimo u otvorenoj petlji), i sva variranja u radu (koja se naravno ne kontrolisu, dok auto ne stane) postaju znacajna i primetna tek kod ozbiljnog loseg rada motora.

Svakako je najjeftinije testirati sve sto se moze na parkingu, ali posle svakog testa, ciscenja i zamene, resetovanja memorije, treba neko vreme pratiti rad motora.

Praksa je pokazala, da su kvarovi najcesce vezani, narocito na vremesnim vozilima, a termodavaci su posebna prica, lambda je nekako u solidnom periodu veoma pouzdana komponenta. Pomaze jedino zamena, nikakva izmestanja neispravne sonde ne pomazu.
Termodavaci nisu skupi, za skoro redovnu zamenu, a neispravni mogu da naprave puno stete.

Poz.
[ X Files @ 22.10.2008. 18:51 ] @
Upravo tako.

Termodavaci (termootpornici) su takodje kvarljiva roba na VAG automobilima sa tim godistima.

Jedan od njih je direktno odgovoran za smesu pri paljenju auta (barem kod mog starog monojetronic-a). Vrednosti treba da idu od 300oma (radna temperatura) do 3300oma (pretpostavljam neka nula ili cak i minus).

Desilo se jednom da nisam mogao odmah da nadjem i kupim taj termodavac i kolega mi je od dva obicna otpornika napravio trostepeni prekidac, koji je simulirao par karakteristicnih otpora, koji su u vezi sa rashladnom tecnoscu. Dakle, u prvom polozaju (hladnog auta) palim masinu, posle 5 min prebacujem u drugi polozaj, i kasnije u treci :) U suprotnom nisam uspevao da uplaim auto, koji inace pali kao mina u svim uslovima.

Slicno sam se zezao i sa sondom. Napravio sam simulator default voltaze od 0.45v (voltaza skinuta sa akumulatora), dok ne kupim original deo. To sam morao dok nisam otkrio kako se resetuje ta hebena sekundarna memorija koju si pominjao....



[ zolitas @ 24.10.2008. 22:27 ] @
Zanimljiva tema,kako je moguce da Lambda proradi nakon 2-3min.....nema li taj audi 5-tu diznu za hladan start....mogu li takvi simtomi da budu ako je filter vazduha zaprljan pa ne moze da odlepi klapnu u K glavi ili filter goriva prljav...mozda vlaga, kablovi a da nisu mozda svecice....
Hikola ,reci nam kad si radio zadnji servis(i sta si radio)...pozz

PS:kako prima gas kad je zagrejan