[ solarko @ 28.11.2008. 08:47 ] @
Od skoro sam vozac. Auto (1998) je van garaze. Vojvodina.
Neko mi kaze da se auto ujutru greje minut, neko 15 minuta. Kakva su vasa iskustva?

Pozdrav,
Strale
[ madamov @ 28.11.2008. 08:59 ] @
To ti je večita dilema i postoje razna mišljenja, verujem da će na kraju i ova tema otići u tom pravcu da nećeš naći konačan odgovor.

Ja pripadam onom taboru koji misli da motoru više šteti da duže radi hladan (greješ ga u mestu do radne temperature), već kada upalim auto sačekam dvadesetak sekundi (dok vežem pojas, namestim i uključim radio) pa krenem lagano. Naravno, ne divljati obrtajima dok se ne ugreje do radne temperature, što će reći da u slučaju da odmah ideš na autoput nemoj odmah da voziš 150 Km/h dok se auto ne ugreje.
[ cozmo_im @ 28.11.2008. 09:22 ] @
U uputstvu za moju Toyotu Corollu pise da kad je hladno radi u mestu 15 sekundi a zatim da se krene i prvih par minuta ili par km vozi malo lakse i to je to.

Dugo stajanje na leru steti motoru jer se slabije zagreva sto ima za posledicu slabije grejanje ulja, slabiju cirkulaciju ulja i tecnosti za hladjenje.
[ Skandy @ 28.11.2008. 09:45 ] @
Bitna stvar je da koristis kvalitetno motorno ulje iz gore pomenutih razloga, lakse i kvalitetnije podmazivanje u hladnim danima. Takodje preporucljivo je sipati novo ulje pred pocetak zimske sezone.
Sto se tice zagrevanja, dovoljno da automobil radi 1 min, a ti se za to vreme mozes pripremiti za voznju, vezati pojas, ocistiti prozore, podesiti muziku.... Bitno je da u periodu zagdevanja ne drzis pritisnuto kvacilo ( sto pojedini vozaci rade) kako bi se i ulje u menjacu pokrenulo, pre kretanja sa automobilom. Kada krenes, prvih par kilometara ne ulaziti u visoke obrtaje, brzine menjati nesto ranije nego kada je auto zagrejan, na primer po gradu voziti 40 km/h u 3 brzini. Posle prati pokazivac temperature i kada se automobil zagreje, nastavi da vozis kako si navikao.

*motor startovati sa pritisnutim kvacilom, ali ga zagrevati sa pustenim.
[ tweeester @ 28.11.2008. 09:46 ] @
Ako mozes ikako pogledaj sta ti pise u uputstvu za koriscenje (ako ga imas, ili ga nadji negde na net-u).

Za vecinu novih automobila (moj medju njima takodje) u uputstvima pise da motor ne treba zagrevati u mestu, vec odmah krenuti i da je lagana voznja najbolji nacin da motor postigne radnu temperaturu. Naravno, ne treba otici u previsoke obrtaje dok je motor hladan.

Evo copy/paste iz uputstva:

"Warming up:
Allow the engine to warm up while driving.
Do not warm it up by letting it run at idling
speed. Do not apply full throttle until the
engine has reached operating
temperature."
[ vladd @ 28.11.2008. 10:43 ] @
Dovoljno je desetak sekundi, dok se provere parametri rada. Da li drzi ler, pod saugom, automatskim ili manuelnim, da li su sve lampice upozorenja pogasene, da nema nekih stranih vibracija ili zvukova, i lagano krenuti u voznju.

Nema potrebe forsirati hladan motor koji radi u nekontrolisanom rezimu, stariji motori se obicno malo dave, novi, sa kompjuterima, rade u open loop rezimu, pa su im je potroosnja uvecana, parametri predprogramirani, pa nije tehnicki korektno forsirati motor van radnog rezima.

Takodje i ostali sklopovi treba da se uvode u radnu pemperaturu, menjac npr, a to se najbolje radi laganom voznjom, bez naprezanja sklopova..

Znaci, minimalno desetak-dvadesetak sekundi rada u mestu, nema razloga pricati o minutima, za 15 minuta moze da se stigne od NS do Fruske gore

Poz.

P.S. Zasto samo ujutru, kad god, i popodne i nocu, ako je motor hladan
[ skorohaker @ 28.11.2008. 13:31 ] @
Na jakom mrazu mozda nije lose sacekati i ceo minut ili bar pola.
[ tweeester @ 28.11.2008. 14:12 ] @
Citat:
skorohaker: Na jakom mrazu mozda nije lose sacekati i ceo minut ili bar pola.


Zasto? Cenis onako ili ...?

Za motor cija je radna temperatura 90-100 stepeni sasvim je svejedno da li je +10 ili -10 ... razlika je zanemarljiva
[ smfilip @ 28.11.2008. 16:22 ] @
meni u upuststu pise da se MORA krenuti odmah kad je motor hladan,jer moze da naprsne glava motora ako je napolju hladno,a zagrijeva se u mjestu...
[ vladd @ 28.11.2008. 17:22 ] @
Kada je mraz, ili ekstremni uslovi, treba se pazljivije odnositi prema kolima. Zagrevanje moze da traje dok se ne ociste stakla, i pripremi auto za voznju. Trebalo bi, malo pazljivije posmatrati da li sistemi rade, da li termostat otvara ili zatvara, da nije oslabio intenzitet grejanja.
Po takvom vremenu, nije dobro forsirati vozilo, ni hladan ni topao motor...

Ako upali, motoru ne treba veca nega nego u drugim uslovima, ako nemirno radi, sacekati da se ustali neki normalan rezim. Veci su problemi sa voznjom, po ekstremnom vremenu, i sa dodatnom opremom, nego sto to samom motoru smeta.

Poz.
[ X Files @ 28.11.2008. 17:35 ] @
Ovo svakako treba proveriti u konkretnom uputstvu i ispostovati ono sto pise.

U jednom uputstvu za Pasata koje sam procitao, pisalo je nesto u smislu: moze se odmah krenuti ali voziti na malom broju obrtaja (e sad jbg, ne cecam se koliko dugo bese).

Ipak, kad je zima najmanje 1 minut ne krecem. U praksi to je i duze jer prvo ukljucim grejanje na sofersajbnu, pa dok ocistim sneg ili led. Sigurno nekoliko minuta.

Leti cekam dok se 'sistem na display-u podigne', a to je 15-tak sekundi ;)
[ vladd @ 28.11.2008. 19:50 ] @
Upravo citam uputstvo za "Golf Variant, Jetta", ovogodisnje vozilo, poglavlje "Starten und fahren", tj voznja, odeljak pokretanje i iskljucivanje motora, na cetvrtoj strani upozorenje:

"Oprez
Kod hladnog motora izbjegavajte velike brojeve okretaja, puni gas i preveliko opterecivanje motora-opasnost od ostecivanja motora"


I na pocetku strane 5:

"Zastita okolisa
Ne dozvolite da se motor zagrijava dok vozilo stoji. Odmah krenite u voznju. Motor na taj nacin brze postize svoju radnu temperaturu, a emisija stetnih tvari je manja"
....

Za benzinca, a i kod dizela, osim dodatnih prica oko paljenja na veoma hladnom vremenu, potpuno isti tekst upozorenja i uputstva za hladan motor.

Poz

[ waikiki @ 28.11.2008. 21:39 ] @
Jedno je pitanje zastite okoline a drugo vek trajanja motora.
Ako je cilj zastita okoline onda motor treba zagrevati dok je vozilo u pokretu.
Kad je u pitanju duzi vek trajanja motor treba zagrevati u mestu. Dok ne dostigne radnu temp. motor treba da radi rasterecen, jer motorno ulje nema odgovarajuci viskozitet za normalno podmazivanje (ulje je gusce sto je niza temp.). Zato ga ne traba pokretati dok se ne dostigne bar pola od radne temp.
Nije poenta sto pre dostici radnu temperaturu, jer se ona vrlo brzo moze postici velikim brojem obrtaja. A posledica toga je intenzivno habanje vitalnih delova (klip, cilindar, radilica..) jer su izlozeni "suvom" radu, sto znatno skracuje vek trajanja. Poenta je dostici radnu temperaturu uz sto manje habanje a to se moze samo sa manjim brojem obrtaja sa sto manje opterecenja... znaci u mestu. Koliko treba da radi u mestu zavisi od okolne tempreature. Niza temperatura, vise cekati.
[ bakara @ 28.11.2008. 21:52 ] @
U uputstvu za rukovanje bukvalno svakog automobila za koga ja znam unazad dvadesetak godina stoji obicno istaknuto da se auto nikada ne zagreva radom u mestu!

Tako da...
[ smfilip @ 28.11.2008. 22:03 ] @
@waikiki: to mozda vazi za kamione,ali za mala auta nikako,ne znam odakle ti to,imas mozda neku literaturu,ili?
[ skorohaker @ 28.11.2008. 22:42 ] @
@ Tweeester Motoru mozda i jeste, ulju u motoru i menjaču nije svejedno.
[ lancia88 @ 29.11.2008. 00:02 ] @
Pozdrav,

uglavnom se ne mesam u ovakve teme, ali veoma me interesuje kako auditorijum koji odmah krece zamislja da ulje pravilno stigne svuda da podmaze ukoliko se tako brzo krene?
Naravno, cim nesto radi bez podmazivanja, posledice bismo mahom vec trebali svi da znamo, a tako malo-pomalo habanje i skracen je vek delovima motora.
Nadalje, zanimljivo je i razmatranje smese, odnosno, rada pod sauhom, i narocito potrosnje za to vreme. I opet, ukoliko je rec o automatskom sauhu, onda i nekako, ali ako je rec o rucnom, taj ko nije probao takvu voznju, slobodno neka krece posle desetak sekundi u saobracaj.
Ma.....
[ vladd @ 29.11.2008. 02:39 ] @
Citat:
waikiki: Jedno je pitanje zastite okoline a drugo vek trajanja motora.
Ako je cilj zastita okoline onda motor treba zagrevati dok je vozilo u pokretu.
Kad je u pitanju duzi vek trajanja motor treba zagrevati u mestu. Dok ne dostigne radnu temp. motor treba da radi rasterecen, jer motorno ulje nema odgovarajuci viskozitet za normalno podmazivanje (ulje je gusce sto je niza temp.). Zato ga ne traba pokretati dok se ne dostigne bar pola od radne temp.
Nije poenta sto pre dostici radnu temperaturu, jer se ona vrlo brzo moze postici velikim brojem obrtaja. A posledica toga je intenzivno habanje vitalnih delova (klip, cilindar, radilica..) jer su izlozeni "suvom" radu, sto znatno skracuje vek trajanja. Poenta je dostici radnu temperaturu uz sto manje habanje a to se moze samo sa manjim brojem obrtaja sa sto manje opterecenja... znaci u mestu. Koliko treba da radi u mestu zavisi od okolne tempreature. Niza temperatura, vise cekati.


Ne verujem da smo bas toliki cuvari okoline..

Kao drugo, spominjale su se informacije iz nekog uputstva, pa posto znam koliko je retko, shodno procentu polovnjaka, preneta je informacija iz "prve ruke", pa kome je lakse da prati doticna uputstva neka prati..

Dostizanje radne temperature moze da potraje i desetak pa i vise minuta, po hladnom vremenu, tako da je besmisleno toliko trositi gorivo i nepotrebno se zadrzavati, ne startuje trka, a da li je dobro ili lose za motor, to mozemo da diskutujemo.

Izjava o "intenzivnom habanju" je krajnje neozbiljna, posto su na hladnom motoru zazori nesto veci, tako da je habanje cak i manje.
Naravno, svaki ekstrem je nepovoljan, forsiranje hladnog motora, ali samo forsiranje, dovodi do vrucih tacaka, intenzivno zagrejanih manjih zapremina u odnosu na hladniju okolinu, pregrejanog klipa i hladnijeg cilindra, sto nije dobro. I tu je preporuka jasna, umereno opterecenje, ravnomeran rad motora.

U mestu nema nikakvog opterecenja, za rad motora, i zanemarljiv je otpor nabijanja kompresije u ponekom cilindru. To samo znaci, da motor, krece sa prostim progrevanjem, iz cilindra i preko klipa, dok se radilica zagreva vise uljem nego radom.
Da ima manjka ulja, da je izvetrilo preko noci, tesko je poverovati, i lako proveriti, a puno podmazivanje krece nakon nekoliko obrtaja..i to je predmet posebne rasprave, tzv "suvi" start motora, u prvih nekoliko obrtaja..vruc ili hladan...gore je kada je vruc.

Da je ulje nesto gusto, mislim da je iluzorno pricati, spomenuti motori koriste 5W40, ili 0W40, sto je daleko od gustog ulja, osim ako necemo da spominjemo neke redne masine, kao zdrav primer za koriscenje putnickog vozila...mislim da pricamo o realnim motorima i konkretnim uljima..vrlo dobrim, i znacajnije tecnim, nego pre xx godina..

Merenje temperature je malo sporno, obicno indikatori mere temperaturu vode, nakon otvaranja termostata, u sirem kolu hladjenja, pa pokazivanje 30% radne temperature, objektivno znaci da se motor zagrejao blizu radne temperature(da bi blizu bilo blizu neka bude 95%)...termostat je otvorio na 86C..ili tu negde..zavisno od modela

Moze se reci da je motor na radnoj temperaturi, cim je kazaljka krenula s pocetnog polozaja.. tada se lagano pothladjuje i spreman je za maksimalni gas, posto je ukljucen i veliki krug hladjenja.

Bas da ne bi cekali i prvo pokretanje ventilatora, tada je i hladnjak presao 90C..

Poz.
[ smfilip @ 29.11.2008. 11:25 ] @
@lancia88: pa sta ti mislis, koliko treba ulju da dodje do svakog dijela u autu koji se podmazuje? kad bi trebalo vise od par sekundi onda vjerovatno ne bi pisalo u svim uputstvima da se krece odmah...
[ kuntalo @ 29.11.2008. 20:32 ] @
Opet neka zavera, masoni, Vatikan, sta li je...

Lepo u upustvu pise (cak i u onom za Stojadina iz '78.), a samo pametni Srbi znaju bolje.
[ Skandy @ 29.11.2008. 21:21 ] @
Kako komentarisati pojavu daljinskih upravljaca za startovanja motora, kod pojedinih modela i u fabrickoj izvedbi, a u uputstvu pise krenuti odmah po startovanju.
[ vladd @ 29.11.2008. 21:21 ] @
Ma nema zavere ni masona, oni se voze u boljim kolima ili imaju batlera i vozaca

Jednostavno, uputstva su nekada besmislena, ili aljkavo napisana, lose srocena, i namenjena su, izgleda, "americkim domacicama", pre nego tehnicki nepre...vim srbima ..

A i sluze da bi se nepostovala, slatko. Narocito onaj deo o zameni ulja jednom godisnje

Mislim da samo pokusavamo da sledimo neku logiku, uz neko poznavanje motora, ali da ne zaboravimo da nije napravljen od sira...

Poz
[ lancia88 @ 29.11.2008. 21:35 ] @
Pozdrav,

Citat:
smfilip: @lancia88: pa sta ti mislis, koliko treba ulju da dodje do svakog dijela u autu koji se podmazuje? kad bi trebalo vise od par sekundi onda vjerovatno ne bi pisalo u svim uputstvima da se krece odmah...


a sta, probao si da krenes nekad automobilom zagrejanim tek par sekundi?
Uzgred, imas li uopste predstavu kako se ulje doprema, odakle, na koji nacin se uopste izdize i nabija mu se pritisak, pa tek onda kako se distribuise do svih delova motora? Tu postoje maleni problemi koji rastu jos zavisno od spoljne temperature, pa gustine i tako redom, daleko bismo dogurali u tim objasnjenjima. I sve i da toga nema vec da je idealno, znas li sta o sastojcima goriva, odnosno, sagorevanju i nacinu tog sagorevanja ako se vozi odmah posle par sekundi...
Ima toga o cemu treba razmisljati, tj. prvo obraditi pa razmisliti, ukoliko se zeli dobro sebi i svom motoru.

Citat:
kuntalo: Opet neka zavera, masoni, Vatikan, sta li je...

Lepo u upustvu pise (cak i u onom za Stojadina iz '78.), a samo pametni Srbi znaju bolje.


obrati paznju na ono sto pises, nesto sam alergican na ovakve postove i izrazavanje, pa ne bih da opominjem vise puta.
[ smfilip @ 29.11.2008. 22:00 ] @
@lancia88: nemam pojma,eto,volim da pricam napamet,aj molim te objasni mi... u ostalom znao ja ili ne, mislim da u uputstvu ne bi pisalo da treba da se krece odmah ako ne treba?! ili mozda oni to namjerno napisu da bi mi isli svake zime kod njih na servis? ajde mi samo napisi sta ti mislis zasto stoji tako u uputstvu, pa da onda diskutujemo
[ Zeleni zub @ 29.11.2008. 22:39 ] @
Dok sam imao Samaru, uclanio sam se na neku yahoo grupu na kojoj su se skupljali entuzijasti, ljubitelji lade samare. List-owner je bio Kanadjanin, a clanovi uglavnom Kanadjani uz ponekog Rusa, Maltezana i Juznoafrikanca.
Znajuci za kanadsku zimu iskoristio sam tada da ih pitam za zagrevanje motora zimi.
Najpre su mi pomenuli neki kanadski ekoloski propis po kome rad u mestu ne sme biti duzi od koliko_bese sekundi, a zatim da je i za auto bolje da se zagreva laganom voznjom, zato sto se osim zagrevanja motora trebaju zagrejati i razni zglobovi, spone i drugi pokretni delovi.
[ BigFoot @ 29.11.2008. 23:06 ] @
Citat:
Skandy: Kako komentarisati pojavu daljinskih upravljaca za startovanja motora, kod pojedinih modela i u fabrickoj izvedbi, a u uputstvu pise krenuti odmah po startovanju.

Kao luksuz ulaska u već zagrejan auto, za one koji ne pitaju za cenu zadovoljstva. Za sve ostale, "obične" vozače važe ostala pravila.
[ lancia88 @ 30.11.2008. 08:00 ] @
Pozdrav,

Citat:
smfilip: @lancia88: nemam pojma,eto,volim da pricam napamet,......


da, nedostatak licnog iskustva, znanja i logike bi objasnio citanje onoga sto pise u uputstvu i zvuci mi prihvatljivo kao objasnjenje.
OK, uputstvo tretira zagrevanje u mestu kao nepotrebno ali u uputstvu stoji da se posle toga lagano krene, odnosno, propisan je opet rezim voznje. Sjajna stvar.

Pa, da vidimo kako se uopste moze ispostovati takav rezim voznje. Krizne godine za gorivo, pocetak devedesetih, zatekao me zajedno sa tim flasama i kanisterima umesto pumpi, na moru, odnosno u Tivtu. Skup odlazak do Tuzi, pocinje opaka stednja, i u smislu toga gledam da se uklopim u date uslove. Naime, cim upalim auto, najradje ga ne bih nimalo grejao vec bih ga odmah poterao, ali pri izlasku iz garaze imam odmah jednu uzbrdicu. Razmisljam sta bih i kako bih, pa onda stignem do kompromisa gde poteram auto uz uzbrdicu, i cim se popnem, prakticno mogu da ugasim motor i na zalet stignem do posla, odnosno, jednog od parkinga pa uz nesto malko vise hodanja, ustedim silu goriva. Hocu ja, ali nece auto. Uz uzbrdicu mu muka ako ga makar malo ne zagrejem. Aleko skoro nov, tada dve gpdine star, pa nece. Nebitno, ovde su vazni samo uslovi saobracaja.

Danas zivim u Beogradu ponovo u jednoj od najprometnijih gradskih ulica i ne postoji ni teoretska sansa da, osim nedeljom, isplaniram da upalim auto, par sekundi ostanem u mestu, i zatim krenem onim rezimom kojim ja zelim. Ne. Uslovi saobracaja su takvi da se odmah moras ubacivati sa puno gasa, pratiti dalji rezim saobracaja onom dinamikom kakvu diktira sam saobracaj i tako do ko-zna-gde.

Vidis, cesto se setim onih prvoopisanih uslova i zalim za njima (iz sasvim drugih razloga, naravno), ali sam sasvim siguran da nijedno uputstvo nije pisano za ove drugoopisane uslove vec neke prosecne uslove, gotovo vestacke, gde bi se kroz takvo uputstvo zadovoljili ekoloski uslovi za drzavu koja odobrava homologaciju za to vozilo, a navodjenjem rezima lagane voznje posle kretanja bi se "opralo" od svega toga. Kada se iskristalise jedan standard u kome takav kompromis zadovoljava sve, onda vecina kopira taj kompromis i to je ta prica.

Da se nesto razumemo, ulice po kojima vecina mojih sugradjana i ja vozimo, definitivno su prepune rupa opasnih i po off-road trapove ponekad, a ne po neznije postroje i ogibljenja i proizvodjaci to znaju, ali opet deklarisu da kola mogu voziti 5 osoba. Naravno da mogu, ali opet imamo izvesna ogranicenja koja sami sebi predefinisemo koristeci se zdravim razumom i iskustvima iz prakse, pa onda ne vozimo bas uvek petoro u kolima kada vidimo u kakve uslove saobracaja ulazimo, bez obzira koliko stajalo u uputstvima da to smemo, mozemo a mozda nam cak i preporucuju.

Eto, tako ja tumacim uputstva.
[ smfilip @ 30.11.2008. 10:32 ] @
ok,hvala na tvom tumacenju,ali zapazam jedno... ti se takodje slazes da je u uputstvu napisano pravilno, ali da to ne moze da se primjeni na nase uslove? to je opet ok, ali ja recimo mogu to iz uputstva da primjenim svaki put i da krenem lagano, da vozim makar 2-3 km lagano,posto su opet meni uslovi saobracaja takvi kakvi jesu... da li bih onda i ja trebao da zagrijevam auto u mjestu,ili da slusam uputstvo?
[ lancia88 @ 30.11.2008. 11:08 ] @
Pozdrav,

pazi, to je vec neka stvar ciju softificiranost sami procenima, upravo spram vlastitih uslova voznje. Ipak, jedno ogranicenje kod ljudi je uvek prisutno, a ja za to najcesce krivim sindrom "staze slonova" - kako jednom naucis, tako ces i dalje raditi.
Naime, secam se dobro svojih otpora prelaska sa vinila sa sve svojim kracerima i ostalim manama, na svemoguci "laserski gramofon", ustvari na kraju Nj.V. Compact disc. Kako rece jedan drugar tada, obavezno stavi prvo prst u sredinu diska, jer ces ga tako zauvek uzimati u ruke. Bas tako.....

To je i meni motivacija da uputstva dozivljavam uslovno, odnosno, da sa vecom rezervom pristupam nekim segmentima pa da sam procenjujemsta cu i gde postovati, ali bas zbog pomenute ljudske greske, najcesce postavim stvari sto opreznije od samog pocetka pa eventualno u hodu nesto menjam i ispravljam.

U konkretnom slucaju, jesam zagovornik da, ukoliko imas uslove, kratko u mestu, pa cim dozvoli automobil, zagrevas vozilo u laganom hodu, jos ako imas kakvu nizbrdicu ubrzo po kretanju, pretpostavljam da je to idealan nacin zagrevanja kola.

Naravno, to se odnosi ipak na konkretne slucajeve, te nikako ne bih postavljao uopstena pravila na mesto koje im ne pripada, naprosto iz navedenih razloga, i kod ovako uopstenih saveta kakva nam je situacija u ovoj temi, iz razloga opreza zelim da svakome bude jasno sta konkretno znace pojedine stvari, pa neka svako za sebe napravi izbor.

Zanimljiva je prica kada su krajem sezdesetih godina Rusi doveli vojnu delegaciju Egipta kod sebe da im demonstriraju u Belom moru brzinu i ostale borbene performanse tek dizajniranih novih torpednih camaca. Egipcani odusevljeni, kupuju odmah i to sa sve rezervnim motorima, ali ubrzo im stradaju prvi setovi motora pa se ubacuju rezervni koji ne traju skoro nista duze. U cemu je kvaka?
Pa, zatvoreni sistem hladjenja na brodovima je koncipiran tako da slatka voda hladi motore zbog korozije/nagrizanja i to je zajednicko za oba slucaja. Tako pise u uputstvu, jelte.

Problem je sto tu slatku vodu hladi morska voda a razlika u temperaturi mora u ruskim i egipatskim vodama je upravo ona koja je i napravila kljucni problem...bez obzira na uputstvo ;)

Jedan maleni detalj menja samo naizgled nebitne uslove, ali samo naizgled. O tome pisem.
[ vladd @ 30.11.2008. 14:14 ] @
Pa resenje problema je zapravo prosto.

Nauciti dovoljno o sklopovima vozila, i aplicirati vozilo onako kako zakon naredjuje, usaglasiti sebe i vozilo sa uslovima saobracaja.

Svako iskakanje iz ove seme, dovodi do problema ili sa motorom ili u saobracaju..ili u diskusiji o relativno sitnim detaljima.. kao sto je vreme zagrevanja motora..

Naka se taj detalj smatra cepidlacenjem, ali, za svako cepanje dlake, treba posedovati neke preduslove, u ovom slucaju su vazni svi detalji(da se diskusija ne bi rasplinjavala do uljnih molekula), i lokacija i namena i koriscenje vozila...

Poz.
[ Deep|Blue @ 01.12.2008. 08:27 ] @
pa dobro sad @lancia88,
zbog tvoje uzbrdice rusis opste pravilo

Decko je iz vojvodine, tamo se pod brdom smatra uzvisenje od 2 metra, tako da nece imati nikakvih problema da krene posle par sec.

ne razumeh ono sa rucni sauhom. sta je tu problematicno?
[ pctel @ 01.12.2008. 13:48 ] @
Mislim da je to individualno - recimo moj auto izrazava ocigledne znake negodovanja kad ga poteram uz uzbrdicu bez zagrevanja. Vidi se da to nije to, vidi se i pre nego sto krenem da motor ne radi bas kako treba, pa onda sam izvucem zakljucak. A uzbrdica je takva da imam 2 semafora, sto u realnim uslovima saobracaja znaci 4-5 naglih zaustavljanja i kretanja. Imajuci to u vidu, svakako je pozeljno da zagrejem motor minut-dva, pre nego sto od njega zahtevam da radi takve akrobacije. Ali, ako krenem niz nizbrdicu onda je narabno drugo - teram odmah, bez ikakvog zagrevanja.
To bi otprilike bila moja preporuka.
[ lancia88 @ 01.12.2008. 19:07 ] @
Pozdrav,

malo-pomalo, dodjosmo do svih odgovora koliko vidim. Naravno da je stvar individualna i da zavisi od mnogo faktora, ali stvar je naseg realnog interesovanja da prodremo u materiju onoliko duboko, koliko ce nam to objektivno pomoci da sacuvamo svoje vozilo sto duze od kanala/dizalice.

Iz Vojvodine ili ne, potpuno je irelevantno kada se pise na forumu sa ovolikom posecenoscu, jednako kao sto je itekako relevantno smemo li verovati uputstvima naslepo. Kretanje po Vojvodini je verovatno u svakom slucaju daleko, daleko lakse nego po Beogradu, ali poenta moje price je da se shvati zasto nam se shvatanja i rezimi posmatranja uputstava razlikuju, odnosno, zasto moramo biti otvoreniji za logiku, znanje i iskustva bez obzira koliko imali uputstava pred sobom, jer nam se razlikuju i uslovi upotrebe tih vozila.

Da, problem sa rucnim sauhom je u tome sto se auto ugasi ako se on vrati pre nego sto je vozilo zagrejano, a previse trosi i cadji cilindre, a posle zagrevanja proizvodi opet isti efekat kao i nezagrejano vozilo, ukoliko se ostavi podignut duze nego sto vozilu treba. E sad, ako tome dodamo kretanje bez zagrevanja u mestu, verovatno svako od nas moze da razume probleme vezane za drzanje uputstava u svakom slucaju.
[ Deep|Blue @ 02.12.2008. 13:16 ] @
a ha,
ma slazem se.
godinama sam vozio sa rucnim sauhom i to prilicno tecno doduse to auto jeste reagovalo malo slabije dok se ne zagreje,
a zadnjih 3-4 godine kad sednem za takvo auto, obavezno vozim 30km pod sauhom

Inace, redovno krecem posle par sekundi i ne primecujem neko negodovanje motora,
sasvim se normalno ponasa.

Komentar za vojvodinu, nista licno, ali jednom sam izgubio sat vremena jer sam trebao da skrenem kod nekog brda, a ja se ubih trazeci to "brdo". posle mi je lik pokazao brdo visine 1-2 m. plakao sam od smeha.

[ pisac @ 06.12.2008. 02:06 ] @
Moj turbodizel se greje u mestu do radne temperature preko 40 minuta (ako se uopšte može i ugrejati, jer nikada nisam imao strpljenja da zaista čekam preko 40 minuta da stigne do te famozne radne temperature).

A u laganoj vožnji se ugreje za 5 minuta.

Dakle, na jednoj strani imamo preko 40 minuta hladnog rada pri 850 o/min, a na drugoj strani 5 minuta pri 1600-2200 o/min. Mislim da ovo drugo manje šteti motoru.
[ pisac @ 09.12.2008. 04:38 ] @
Nije 5 minuta, pogrešio sam (što sam upravo utvrdio). Jedno 10-15 minuta lagane vožnje.
[ vladd @ 09.12.2008. 10:45 ] @
To je previse, i za hladno vreme. Tebi je termostat stalno otvoren, u nekoj meri, i trebao bi da obratis paznju na tu neispravnost.

Osim ako ne mislis na grejanje u kolima u tom periodu

Poz
[ bakara @ 09.12.2008. 21:27 ] @
Tacno ^^, za 10-15minuta ce se zagrejati i sa stalno otvorenim termostatom, proveri to (a i ja bih trebao...)

Otprilike posle kilometar/dva bi vec trebala izaci kazaljka iz plavog polja.
[ pisac @ 10.12.2008. 01:01 ] @
Nemam plavo polje, već 60-90-120.

Grejanje počne već kada mi je voda zagrejana na nekih 60 stepeni, a radna temperatura je na nekih 90 stepeni. Dakle, do 90 stepeni mi treba 10-15 minuta lagane vožnje.

Samo još da nadjem taj "termostat" da bih ga proverio
[ lancia88 @ 10.12.2008. 09:12 ] @
Pozdrav,

hmm, moguce i da citanje pomaze, ovde smo vise puta pominjali odredjene cikluse, sto sauh, sto cirkulaciju ulja i slicno, tesko da smo pominjali grejanje u mestu do dostizanja radne temperature. Koplja su se lomila oko startovanja posle par sekundi ili nesto vise od toga, zavisno od procene pomenutih faktora i uslova saobracaja. Kakve onda ima veze grejanje u mestu do dostizanja termostatski radne temperature?
[ mkvb @ 10.12.2008. 12:10 ] @
Moj dizel isto tako ujutro u mestu mogu da ga grejem cini mi se do podne! Dobro ne bas do podne ali dosta mu vremena treba da pomeri kazaljku iz hladnog. U voznji mu treba 15ak minuta da otvori termostat, posle 4-5 minuta pocinje da duva mlako u kabini. Termostat je zamenjen pre par dana i ispravan je, tacno se po kazaljkici vidi kada otvori.
Zimi sednem u auto, upalim, izadjem da ocistim stakla, vratim se u kola i krecem, znaci minut dva... Normalno ne velik gas i u takvim uslovima posle 10ak min vec mogu da ga teram kako treba :) Ali ja imam drugi problem koji mom autu nikako ne prija zimi, blizu mi je posao i tek sto se malo zagreje vec ga gasim, pa zbog toga neki put idem i okolnim putem na posao
[ pisac @ 10.12.2008. 18:46 ] @
Pa da, otprilike je to isto i kod mene. S tim da mislim da okolnim putem ništa nećeš postići na očuvanju automobila, iz jednostavnog razloga što je šteta već učinjena dok si vozio auto na hladno, i da ti bilo kakva duža vožnja ne doprinosi neutralizaciji već učinjene štete u prvih 10-15 minuta. Možda je čak i suprotno, jer onda ostavljaš auto koji je više zagrejan da se opet hladi do dna, i time izazivaš još veća naprezanja materijala.

Zato treba imati dva automobila: dizel za putovanja, i malolitražni polovni benzinac za habanje i grebanje po gradu
[ lancia88 @ 10.12.2008. 23:14 ] @
Pozdrav,

ha, ja imam omanji vozni park (uglavnom 5-8 komada drzim za potrebe so privatne, sto poslovne), ali za po gradu i danas koristim motor......ja dok se isparkiram kolima, sve je vec na radnoj temperaturi, tak'i mi horoskop u ovom zivotu.

Da, do posla mi se otprilike ni motor ne zagreje kad je ovako hladno, toliko mi je kratka relacija.
[ Majstor_Pućko @ 11.12.2008. 08:37 ] @
Citat:
pisac: Zato treba imati dva automobila: dizel za putovanja, i malolitražni polovni benzinac za habanje i grebanje po gradu


Ma i dve zene... :P Zasto se zaustaviti na automobilima? Jednu da kuva i pere, i drugu da "shalta" brzine

A sto se tice voznje, ja sacekam vrlo malo, nekada nimalo, i vozim lagano, jedino sto se moze svesti pod zagrevanje jeste zimi dokle ostruzem mraz/sneg/led, i nekada ako duze vremena nije radio(3-4 dana). Ne vidim da je ostavilo neke trajnije posledice. Da kucnem u tastaturu... gdf-df-df
[ dekster2 @ 11.12.2008. 08:52 ] @
Naj bitnije je da nesilis pri paljenju,ako i ne upali iz prve nista pun gas ,Pri paljenju radilica treba pri okretanju da dobije podmazivanje
pa samo startovanje motora okrece je i nije potrebno stiskati pun gas i kada upali da se zavrti vecom brzinom jer kod loseg ulja hoce
da se okrenu lezajevi,ili malo po malo i naprave zazori na lezajevima.
Po meni upali auto bez gasa ako je moguce,ili ga malo potpomogni,Pusti da radi 2-5 min u mestu (dok ne obrises stakla )
i lagano kreni.Posto kazes Vojvosina,znaci ravno.Kod benzinca se bespotrebno ispiraju cilindri u mestu zbog sauha koji
obogacuje smesu benzina u prozesu startovanje hladnog motora.Dizel inace radi na principu eksplozije a to je jedno 700 celzijusa.
[ McKracken @ 12.12.2008. 19:44 ] @
Citat:
Dizel inace radi na principu eksplozije a to je jedno 700 celzijusa.


Ko te je ovo slagao?

Ja lepo sednem u auto, pritisnem dugme, auto se upali i posle nekih 15 sekundi krecem. Posle minut je vec toplo i fino za voznju :)



[Ovu poruku je menjao McKracken dana 12.12.2008. u 20:58 GMT+1]
[ barons @ 12.12.2008. 22:21 ] @
ja zivim u zoni koja nema niske temperature, ne nize od 5 stepeni recimo. Naravno, kada krenem ja vozim auto normalno jer inace volim laganu voznju. Zapravo ja sam osetim kako on ide i da li se muci. Nedavno sam medjutim citao da je temperatura u cilindru i do 2000 stepeni, pa mi nije onda jasno kakve veze ima spoljna temperatura. Mislim sta je 5 ili 35 stepeni naspram 2ooo ?

auto je twingo.
[ Backy @ 13.12.2008. 01:17 ] @
jedna od bitnijih stvari je da metal nije iste veličine na 5, 35 i 100 stepeni ;) iz toga proističu mnoge druge...
[ ppejic @ 04.01.2009. 23:30 ] @
Pozdrav grupi,

I u uputstvu mog automobila pise da nije potrebno zagrevanje u leru, vec da se u laganoj voznji dostigne radna temperatura (navedeni akolosko razlozi kao obrazlozenje)

Moja misljenje, kada je napolju bas hadno (ispod 0*C) sigurno ne moze skoditi da auto odradi na leru 1-2min, dok ocistis stakla, otovris kapiju, sedas i opet vozis lagano. Motorna ulja su karakterizovana za odredjene opsege temperatura...ali sigurno nemaju isti viskozitet na -5*C i na +20*C, samim tim nije isto podmazivanje. Tacka.

Cak i kada je motor postigao radnu temperaturu, menjac nije! Menjac se zagreva prenosom toplote kroz gvozdene sklopove, a gvozdje i nije neki provodnik toplote (poput Cu ili Al)...ulje u menjacu je i dalje onda gusto....drndrndrndr...

Najlaganija voznja = rad na leru

Peja
[ Mungos 7 @ 05.01.2009. 14:03 ] @
I meni u uputsvu kaze isto da auto treba zagrijavati laganom voznjom a ne radom u mjestu. Cilj zagrijavanja jeste da motor sto prije postigne radnu temperaturu i auto ce se normalno brze zagrijati sa vecim brojem obrtaja, sto ne znaci da motor treba zagrijavati sa obrtajima vecim od nekih normalnih 2000-2500. Zato kad je temperatura u motoru niska, blizu nule, motorni ecu govori sistemu da vise ubacuje goriva da bude bogatija smjesa, normalno i broj obrtaja je veci.
Cim temperatura u motoru raste motorni ecu prilagodjava i broj obrtaja, i ostale parametre sa parametrima koji su mu unijeti u memoriju. To bolje znaju ovi koji se bave chip tunningom.
[ vladd @ 05.01.2009. 20:26 ] @
Poenta je da mnogi posmatraju motor "staticki", kao da je pravljen samo okretanja radi a ne zbog proizvodnje energije.

Snazni motori imaju daleko vise energije na leru, nego sto je potrebno za prosto okretanje radilice i prazan hod klipa, i pravi se, intenzivno, velika razlika temperature unutar motora u odnosu na okolne, hladne delove motora.
U laganoj voznji, veci deo viska energije odlazi na kretanje.

Drugacije receno, u laganoj voznji, manji je gradijent temperature zagrevanja motora, sto u odnosu na hladne delove pravi manja termicka naprezanja.

Poz
[ Nikola_BGD @ 12.01.2009. 11:33 ] @
I meni pise u uputstvu da ne treba grejati auto u mestu, vec krenuti i lagano voziti dok se ne postigne optimalna temperatura.

Inace, u pitanju je common rail dizelas, koji ni ne moze da se ugreje radom u mestu. Pre neki dan sam ~40ak minuta drzao upaljen auto, motao se okolo cistio sneg itd, kada sam seo, pokazivac temperature se nije maknuo sa najhladnije pozicije.
Tek kada sam krenuo, auto je dostigao optimalnu temperaturu.