[ 1vi @ 28.11.2008. 16:29 ] @
Pozdrav
Pošto uskoro planiram (možda da prođe zima-ako izdrži) popravku-zamenu motora na FIAT Unu 50S, 1116 cm, 84.godište zanima me šta se više isplati:
- raditi generalnu,
- zameniti za neki polovan motor.
Čuo sam razne priče od toga da se uradi generalna do toga da uzmem polovni motor pa možda i Yugov (jer kažu odgovara) i ubacim.
Sadašnji motor je prešao oko 250.000 km, ne diže temperaturu, dimi malo više, troši ulja na 1.000km oko 1litar.
Kakvi su Vaši saveti generalka ili zamena za polovni, cene, ko najbolje to radi u Bgd i dr.
Hvala unapred.
[ vladd @ 28.11.2008. 17:11 ] @
Probaj da saznas malo vise o svom motoru, pre nego sto krenes u radikalne zahvate. Izmeri kompresiju, pogledaj stanje svecica, proveri stanje ulja, probaj u jednom intervalu da malo ranije menjas ulje, pa posmatraj ponasanje.

Kada sakupis dovoljno podataka, sacekaj jos koji mesec, da vidimo sta ce biti sa novim zakonom, posto mi se cini da ce tesko taj Uno proci novi tehnicki..
A onda je dzabe investicija, ma koliko mala bila.

Takav motor je nezgodan za rad. I ne postoji najbolji mjstor za njega. Mora da se "pogodi situacija". Obicno se majstori odnose prema takvom poslu kao prema djubretu, izuzetno puno aljkave, racunaju da ostatak auta nece preci sledecih 100kkm, ne mogu da zarade kao na lotou...stede na svemu, a n musterije nisu sjajnije, traze jeftino brzo a dobro, sa najpovoljnijim delovima...

Neka parcijalna "generalka", kako je nazivaju, ili "osvezenje" ne znam cega, osim majstorovog dzepa, zamena karika i neka obrada glave, sto je posao od nekoliko sati( a kosta 80% od generke, skidanja razna, ruke), obicno privremeno(jako kratkorocno) otkloni neke probleme, ali treba ustanoviti da li je i to potrebno(merenjem kompresije)...

Zamena, sa problemom u drugom pakovanju..za to nemam komentara, dobar motor se ne moze naci ni u 90% Yuga koji se kotrljaju, a tek van vozila...????

Eventualno neka zabavna zamena, za neki 1,6, koji bi sluzio za lako jurcanje, imalo bi "neko" opravdanje, ali s obzirom na mladost(24god) ostatka ozila, zabava bi postala kamikaza..


Poz
[ 1vi @ 29.11.2008. 03:37 ] @
Hvala Vladd,
Pa pretpostavljam da je što se tiče Yugovih motora takva situacija, ali sam izneo mišljenja raznih majstora. Zaboravih da kažem da ga imam od skora (nekoliko meseci), limarijski je urađen odlično. Moja razmišljanja su išla u pravcu da nakon urađene generalne isti vozim još jedno 5 god s obzirom da se vožnja svodi na gradsku-tu mi je odličan. A šta to predviđa novi Zakon?
Pozdrav.
[ vladd @ 29.11.2008. 12:39 ] @
Nadam se da nece biti puno strasno ili da se necemo drzati zakona(vidjeno) kao pijan plota.

Pojacan pregled sklopova, ekologija, polako se priblizavamo evropskim normaam, makar deklarativno...
Sta ce biti konkretno izabrano za trenutnu apliciranje, to ne znam, i to cekam, ali nam zasigurno sleduje uklapanje u neke euro norme, kako i u kojoj meri, kojim tempom...stver je velikih kompromisa..

Ja na tom motoru ne bih radio nista jos neko vreme, osim doticnog pregleda, bez majstorskih proricanja, znaci suva merenja, zamenio ulje za neko specificno, tipa magnatec, ili selenia, sinteticko, i nastavio da vozim kako jeste i posmatrao ponasanje.
Mozda je motor malo zapusten, jeftina mineralna ulja, tek da se sipa, pa malo se prebaci period zamene, pa se malo prevlaci cement za zgradicu.
To moze da usvinji motor iznutra, i moj predlog je ispiranje iznutra, dobrim uljem, jedno pola godine, do godinu. To ce kostati par desetina evra, ali nece skoditi motoru, i svakako je bolje od neke skupe "polu generalke", nakon koje bi takodje za godinicu ili 20-30kkm motor bio u stanju slicnom sadasnjem.

5 godina je solidan period, moze da bude zelja ili cilj, ali uz ceste posete majstorima, nije bas isplatljiva avantura. Kao da majstori obezbedjuju sebi posao u petogodisnjem planu.

Voznja takvog vozla je neisplatljiva bez sopstvenog angazovanja. Sam da ga pregledas, menjas sitan potrosni materijal, pratis stanje motora, vode, ulja, rezima rada, sitna stelovanja..

To nije auto za "najnormalniju" voznju, vreme je za netipicne kvarove, pucanja creva, ostarele poluge i sklopovi, danas izgledaju dobro a sutra puknu..a auto nije restauriran..stalno ga treba osluskivati..

Poz.
[ 1vi @ 29.11.2008. 22:24 ] @
Odličan odgovor. Tako ću i uraditi. Hvala Vladd.
[ 1vi @ 04.12.2008. 15:12 ] @
Sa hladnijim danima javlja se problem paljenja. Naime kada je temperatura ispod 10 stepeni C nema šanse da upali. Vergla ali neće. Na gurku hoće.
Kažu majstori da guranje radi paljenja motora ne bi trebalo da se praktikuje zbog prezubčavanja.
Stvar je inače zbog lošijeg motora (nema dovoljnu kompresiju) a ne zbog akumulatora, pa ako neko ima sličan problem da ne kupuje uzalud novi akumulator!
[ vladd @ 05.12.2008. 16:49 ] @
Citat:
1vi:
Stvar je inače zbog lošijeg motora (nema dovoljnu kompresiju) a ne zbog akumulatora, pa ako neko ima sličan problem da ne kupuje uzalud novi akumulator!


Da je losa kompresija, ne bi ti ni na gurku upalio, lako, doticni auto....mozda posle nekoliko desetina metara.

Problem sa verglanjem je posebna prica, ali na srecu, mozes sam sebi da pomognes.

Problem je u struji, kod tako starog vozila. Ne samo accu, nego i svi kontakti, kablovi, komponente za paljenje. Tako da ispada(mada ja najvise volim manometar i proveru kompresije) da ima kompresije ali nema struje..

Pri verglanju, pada napon na sklopu za pravljenje visokog napona. I to ne zbog slabog accu, vec zbog losih kontakata(vredi da se ponavljam), lufta u razvodniku, losih platina, razvodnika, kablova, jeftinih svecica..sve to, pomalo, utice na degradaciju celog sistema, a zbirno nemas varnicu za vreme verglanja...

Znaci, pregled kablova, kontakata(razdvojiti svaku buksnu, pregledati, poprskati sa, recimo, odvijacem, ili "masnim" kontakt sprejom-te sprave treba imati sa tako mladjanim vozilom), lezista osiguraca, samih osiguraca, zamena platina, kondenzatora, mozda i kape i kablova, pregled bobine i prikljucaka na istoj...

Poz.

P.S. Prezupcivanje guranjem je urbana legenda..moze se reci "BUSTED"..guranjem se "napada" motor preko menjaca, i lamele, na zamajac, sto otprilike radi i starter..a ako su spaneri losi ili bajat kais, prezupcice i u voznji
[ 1vi @ 05.12.2008. 19:20 ] @
Kad čovek zna.
Hvala.
[ mkvb @ 10.12.2008. 12:37 ] @
Citat:
vladd:
Prezupcivanje guranjem je urbana legenda..moze se reci "BUSTED"..guranjem se "napada" motor preko menjaca, i lamele, na zamajac, sto otprilike radi i starter..a ako su spaneri losi ili bajat kais, prezupcice i u voznji


Kazi mi jel takva situacij i kod dizela? Ja sam bio prinudjen da slepam Golfa dizel, tj slepali su me dok nisam upalio... Posle mi je receno da to nikako ne radim jer moze zupcasti kais da pukne i onda cao ventili... Kao dizel ima mnogo veca naprezanja od benzinca i lako moze da dodje do pucanja.
Pozz
[ Java Beograd @ 10.12.2008. 13:02 ] @
@mkvb
Ista priča kao i za benzinca. Razvod je razvod, bez obzira da li je dizel ili benzinac. Dakle, kao što reče vladd - busted. S tim što ja to ne bih nazvao urbanom legendom jer je to zapravo lupetanje glupih i priučenih majstora, nastalo onih godina kada se pojavio stojadin - gde je lančani razvod zamenjen kaišem

@1 vi
Pazi, hladni dani tek dolaze. Ako se muči da upali na + temperaturama - pomisli samo kako će biti na minusu !? Evo još jednog pravila koje važi i u auto mehanici: čistoća je pola zdravlja ! Ono šta posebno MORA da bude čisto u motornom prostoru je:

- Kleme akumulatora
- Bobina
- Kapa razvodnika paljenja
- Visokonaponski kablovi

Ukoliko su visokonaponski kablovi stari i loši - svakako ih zameni. Ako ne znaš kad su svećice zadnji put zamenjene - zameni i njih. Ne zaboravi, upornim i besomučnim verglanjem ćeš svakako da isprazniš akumulator

Uzgred, samo bih potencirao ono šta je vladd rekao: ako imaš takav auto - moraš da budeš i sam-svoj-majstor, drugačije nikako nema smisla.

P.S. Ja sam bivši vlasnik yuga 45 koji je sa 20 godina starosti palio "na pola ključa" kod spoljašnje temperature -13o C
[ mkvb @ 10.12.2008. 13:29 ] @
ok thanks, evo kako je moj matorac palio prosli januar na -10 (oko 3 ujutro)

http://www.youtube.com/watch?v=_kPcgw9zRkI

Za sada isto tako pali...

Citat:
vladd:Voznja takvog vozla je neisplatljiva bez sopstvenog angazovanja. Sam da ga pregledas, menjas sitan potrosni materijal, pratis stanje motora, vode, ulja, rezima rada, sitna stelovanja..
To nije auto za "najnormalniju" voznju, vreme je za netipicne kvarove, pucanja creva, ostarele poluge i sklopovi, danas izgledaju dobro a sutra puknu..a auto nije restauriran..stalno ga treba osluskivati..


Svaka ti k'o Njegoseva!!!
[ 1vi @ 10.12.2008. 19:23 ] @
Promenio svećice, nije hteo da upali na +7. Primetio sam, kada sam vraćao kablove, da kabl koji se stavlja na 3-ću svećicu neće lepo da "udje". Odem do AP sporta i kažem: Ne razumem se kako to izgleda ali mi trebaju za FIAT Uno 50S, 1116cm, benzinac, kablovi za svećice". Dade prodavac kablove (500din) i ja podjoh kući da namestim sam (rešio da Vas poslušam jer zaista mora čovek da počne i da se oko automobila razume ako ne misli da čitav kućni budžet ostavi majstorima-a što je najgore ima ih raznih). Elem, stigoh i prvo razočarenje kada sam podigao haubu i ugledao kablove. Jedni sa drugima nemaju veze, niti isti tip, niti model. Pomislih šta je onom prodavcu. Reših da budem smiren. Snimim da u pakovanju ima jedan duži a po mojoj proceni treba mi jedan da zamenim treći. Zamenim ga. Verglao 3 puta i upali. možete da zamislite moju sreću. Ujutru ću ga probati kada je još hladnije.
Izvinjavam se na malo duže pisanje ali poenta je da sam Vas poslušao i krenuo malo i sam da eksperimentišem a ujedno i nešto da naučim, jer mi zaista nije žao da ostavim majstoru novac, ali kvazi majstoru-ne više!
Pozdrav svima.
[ vladd @ 10.12.2008. 23:49 ] @
Bravo!

Moras da priznas da je zadovoljstvo veliko

A te kad pomislis da nisi dao pare nekom nadri-majstoru, koji je vec merkao zamenu karika

Poz

P.S.
Ujutru bi trebao iz prve, posto ne masti svecice..mada i ostali kablovi traze penziju
[ Java Beograd @ 11.12.2008. 08:54 ] @
@1 vi
Ako sam te dobro razumeo, zamenio si samo kabl za treću svećicu ?

Pazi ovako, kablovi za svećice su zapravo, u principu, samo "žice". Tako da, teoretski možeš da staviš kablove sa bilo kog automobila, i to će da bude ok.

Ipak pošto se ovde radi o visokim naponima (oko 15.000 - 20.000 V) ti kablovi su ipak posebni. Evo ukratko koje osobine treba da ima dobar kabl za svećice:

- Garantovana izolovanost provodnika
- Mekoća kabla. Najčešće, posle dužeg niza godina loši kablovi koji se rade sa plastičnom izolacijom postaju kruti, pa usled vibracija postoji težnja da se isčupaju sa bobine / razvodnika paljenja / svećice
- Garantovano "dihtovanje" oko kontakta na bobini / razvodniku paljenja / svećicama. Ako ovo nije slučaj, prašina, prljavština i vlaga dolaze do kontakata i onemogućavaju kvalitetan prenos energije.

I još jednom: (ako si zamenio samo kabl za treću svećicu) zameni i ostale. Jedina stvar oko koje treba da vodiš računa je da nikako ne pogrešiš kontakt na kapi razvodnika paljenja sa svećicom. Zato menjaj jedan po jedan kabl. I paziš na dimenzije, tj. da postaviš odgovarajući. Zapravo, kablovi za odrećeni auto su jedino definisani dužinom. Ne zaboravi da krpom dobro obrišeš bobinu i razvodnik paljenja, da budu čisti i suvi.

Najkvalitetniji kablovi se prave sa silikonskom izolacijom čime se garantuje trajna mekost i savitljivost. Malo jeftiniji su sa gumenom izolacijom, a oni najjeftiniji su plastični.
[ 1vi @ 11.12.2008. 20:36 ] @
Pozdrav
Zadovoljstvo eh-konačno.
Dođoh sa posla pa da javim da je jutros iz 3-će upalio. Ali upalio je.
Sinoć oko 19,00 iz 2-ge. Da, oko kablova ću poslušati vaš savet i zameniti i ostala 3.
Hvala vam na korisnim savetima. Javljaću i dalje ao bude nekih promena i novosti kako bi ova tema koristila i ostalima-ne samo ljubiteljima FIAT-a. Uvek sam za to da se majstor plati, jer znanje nije našao na ulici-ali MAJSTOR, a ovima kvazi-majstorima ne dam više ni jednu paru!
P.S. Danas se vidim sa drugom (nakon nekoliko meseci) i saopštim mu dešavanja oko motora za Fiat. Kaže on meni:"Komšija ima dva Una, jedan je udario i soji mu u dvorištu, nije zainteresovan za popravku". Pozove on preda mnom komšiju i vidno razočaran kaže mi: "J.bi ga, prodao ga romima za 50 eura-samo da mu ga maknu iz dvorišta". Zakasnio sam "samo" 10 dana. Eto kakva mi šansa propade. Inače kaže za motor i uopšte za auto da je očuvan i Ok i da motor nije oštećen prilikom udesa. Komšija sada vozi drugi.
E....ali nema veze. Bitno da su meni vaši saveti pomogli! Hvala ljudi još jednom puno.
[ vladd @ 12.12.2008. 01:12 ] @
E..a sada to paljenje iz treceg puta

Proveri pre paljenja(mada ovi dani sa ledenom kosavom nisu bas za to), da li ima benzina u crevu izmedju pumpe za gorivo i karburatora. Da ne ostane prazan karb(lonce) preko noci, pa mu treba malo verglanja da se dopuni, moguce je i na filteru goriva videti, ako je proziran.

Probaj da mu nadjes sekvencu za hladan start. Naravno, uvek stisnuta pedala kvacila..

Moze da bude, povuces saug, dva-tri puta zgazis pedalu za gas, da naspricas goriva (probaj prvi dan sa jednim stiskom pedale), i zaverglaj..za par dana sekvencu je moguce ustanoviti(naravno, ako se ne prazni lonce karburatora stajanjem..)

poz.

P.S. Zaboravio sam pitanje, kako vergla tih par puta, veselo ili stenje, ulje je menjano, valjda, najvise me zanima da li se starter muci, ako kilavi, to samo znaci da vuce dosta struje, a slabo okrece(a to hoce i od gustog ulja), pa dok ne razbije prigusenje, obara napon previse..
[ 1vi @ 12.12.2008. 10:31 ] @
Malopre na +8C zamenio i ostala 3 kabla od svećica. Goriva ima u filteru (providan pa se vidi). Upalio iz 3 puta. Prvi okretaj za paljenje mi je izgledao kao klasično mučenje startera. Drugi put bilo je jače i treći put upalio je "veselo" verglajući. Naravno par puta pedala sa gasom, i pedala kvačila (mada mi se čini da isto deluje sa pritisnutom pedalom za kvačilo i bez pritisnute-možda mi se samo čini).
Možda je i do ulja pošto je gušće (sipano po preporuci zato što je motor loš).
Ja sam za sada zadovoljan, mada čekam temperature oko 0C da vidim kako će onda da reaguje.
Pozdrav još jednom.
[ Java Beograd @ 12.12.2008. 10:44 ] @
Zimi obavezno, uvek zgazi pedalu kvačila. Menjačko ulje je drugačije od motornog, i ono baš ume da se stegne.

Mada, to je meni toliko ušlo u naviku, da to uvek radim. Jer, ako nejaki anlaser mora da okreće motor, i zamajac i sve one klipove, klipnjače i ventile, pa ne mora baš i menjač i sve one zupčanike !

[ 1vi @ 12.12.2008. 10:57 ] @
Hvala. Kako se ne razumem oko tih stvari ovo su za mene ekstra odgovori.
[ vladd @ 12.12.2008. 11:59 ] @
Citat:
Java Beograd: Zimi obavezno, uvek zgazi pedalu kvačila. Menjačko ulje je drugačije od motornog, i ono baš ume da se stegne.

Mada, to je meni toliko ušlo u naviku, da to uvek radim. Jer, ako nejaki anlaser mora da okreće motor, i zamajac i sve one klipove, klipnjače i ventile, pa ne mora baš i menjač i sve one zupčanike !


Sve ovo potpisujem, i citiram da se pojavi jos jednom.

Ta preporuka za gusce ulje je malo zastarela, da ne kazem tupava, ali sta je tu je. Izguraj sa tim, malo ce da se muci dok ne razbije taj zelatin.

Nekada se majstorima cinlo da ce gusto ulje da zestoko podmaze motor, i da spreci curenja na uvecanim zazorima. To donosi "zimsku idilu"(posto, nekako iskustveno, "u kompletu", postoji i los accu i los starter, zapusteni), i mozda sprecava curenje ulja dok se motor ne zagreje. Na zagrejanom motoru, sva ulja slicno "beze" kroz zazore.

Kada budes menjao ulje, ubaci 10W-40, Motul 6100 ili Magnatec, zbog starijeg motora. Sada su dobra (odlicna) ulja jeftinija nego u vreme proizvodnje tog auta, tako da je dobitak izuzetan uz malu doplatu..neka mineralna su 200-300din, motul je oko 600, magnatec je oko 400..s obzirom na period zamene..nije neko rasipnistvo..a motor se bolje oseca.

Kombinacija starog startera (narocito luft u biksnama, nesto manje ostarele cetkice, zazor, lose naleganje) cine da se starter muci kada je stegnuto ulje, masti...ocigledno je da on povlaci previse struje, tako da opisani problemi treba da ti postanu zona interesovanja..

To je, po meni lakse, nego na -11 cackati oko motora, i naprezati accu, koji zbog mraza izgubi dobar deo svog kapaciteta..Ni slucajno ne "zagrevati" accu "paljenjem svetla", samo mu cedis snagu..

Da ponovim, mislim da sam u nekim pocetnim postovima spomenuo, ubaci dobro ulje i produzices vek motoru.. smanjices naprezanja...neka curi, jeftinije je od otvaranja motora i majstorskog "otvaranja posla"...

Motor nije ni blizu generalke

Poz.
[ 1vi @ 14.12.2008. 06:54 ] @
Malopre na +3C verglao oko 15 puta i nije hteo da upali.
Verglao neveselo-muči se. Juče ujutru i sinoć (mada su temperature bile oko 7 i 8C) iz 3-4 puta upalio.
[ vladd @ 14.12.2008. 10:49 ] @
Hajde da se ne vracamo na pocetak. Nakon ovih proslih par dana zabave, ne bi bilo lose da dopunis accu. Pa kada on bude u top stanju, da se pregleda starter.

Ne smes 15 puta da verglas, pravi se samo gore, accu vise prazni, a zazori u starteru sve veci. Moguce je da postoji neko dodir spulni i mase u starteru, naprsle cetkice.... Mnogo naglo odlucuje oce vergla nece vergla

Takodje ne znam da li si pregledao razvodnik, platine..onako da budu pregledani, i da su u solidnom stanju, sadasni problem paljenja pravi starter
[ 1vi @ 14.12.2008. 11:59 ] @
Citat:
vladd

Takodje ne znam da li si pregledao razvodnik, platine..onako da budu pregledani, i da su u solidnom stanju, sadasni problem paljenja pravi starter
Thanks. Imaš pravo. Dobro zboriš. Biće pregledano. Pozdrav.
[ vladd @ 14.12.2008. 12:23 ] @
Znaci, suva krpa, bez puno dlacica, fina smirgla, 400-600, , jedan mali i jedan srednji srafciger, par kapi ulja, provera razvodne rujke, lufta osovine razvodnika, videti koliki je luft hod, da li radi korekcija predpaljenja, vazno je da nema metalnih opiljaka (to je znak da je jedan od inercionih tegova otkacen i struze)...

Razvodnu kapu obrisati, osmirglati mesing, ako je posiveo, podmazati sa par kapi filc ispod razvodne ruke, prstom naneti tanak sloj ulja na bregove, osmirglati patine, proveriti zazor, neka bude 0.5mm, moze i odoka, da je manji od mm, ali da je vidljiv, pa probati.obrisati kontakte platina posle smirglanja, suva krpa na malom srafcigeru, da se uklone mrvice korunda sa smirgle...

Starter ..kasnije, to je ozbiljn zahvat, i potrebno je dobro dijagnostikovati, pre skidanja i remonta.

Poz.
[ 1vi @ 13.08.2009. 21:58 ] @
Pozdrav svima. Evo mene posle dužeg perioda. U medjuvremenu se vozim a za ovo vreme promenio/popravio:
- akumulator, (4.000 dinara),
- ručna (obe sajle, zadnji paknovi i dr. što ide za to), - termodavač,- vodena pumpa,(delovi kupljeni u AP sportu+majstor=8.000 dinara),
- rezervoar za gorivo (polovan na auto otpadu=30evra+1.000 dinara majstoru).
Sve ukupno = oko 16.000 dinara. Što i nije neka cifra po mom mišljenju, (odnosno mislim da sam dobro prošao sa majstorima).

E sada izgleda da na redu dolazi MOTOR. Počeo je polako da diže temperaturu, a dimi li dimi i na iberlauf i na auspuh. Gubi snagu...Šta vi mislite šta raditi sada. Naime na onom auto otpadu gde sam uzeo rezervoar vlasnik nudi 2 solucije. Stariji motor=100e, noviji motor=200e + zamena 75e za jedan dan. Garancija-dok ne izađem van otpada. Isplati li se ovakva kombinacija ili kupiti nove delove i uraditi generalku. Koliko bi izašli novi delovi i šta bi trebalo menjati, odnosno šta se menja u ovakvim situacijama.

Sutra ću pogledati odgovore ali tek uveče posle 21,00, pre neću moći, ali hvala unapred.

J

[Ovu poruku je menjao 1vi dana 15.08.2009. u 14:17 GMT+1]
[ hobbista @ 13.08.2009. 22:04 ] @
Citat:
1vi: Stariji motor=100e, noviji motor=200e + zamena 75e za jedan dan. Garancija-dok ne izađem van otpada. [/url]
Ovo bi bilo vrlo hrabro. Da ti da garanciju bar 3 meseca pa još i nekako. A za generalnu teško da ćeš proći ispod 500€.