[ Nebojsa Milanovic @ 02.02.2009. 20:05 ] @
Već nekoliko puta je na raznim temama potegnuta priča o overdrajvu, pri čemu neki osporavaju njegovu opravdanost.

Meni je savremen auto bez overdrajva nezamisliv, pa evo teme gde može svako da kaže svoj stav o opravdanosti njegovog postojanja. Imao sam desetak auta u životu i svaki je imao overdrajv, počev od prvenca Yuga 65 GVX, pa na dalje. To je absolute must, lično, aute bez overdrajva uopšte i ne razmatram.

Recimo, pre neki dan sam išao na put od nekih 500km i preko 95% i vremena i kilometara sam napravio u overdrajvu. Besmisleno mi je i da zamišljam da moram da recimo ovakav put vozim u direktnom prenosu, pa to je maltene kao da vozim keca kome je putna brzina na 80% maksimalnog broja obrtaja...

Samo pravi overdrajv pruža autu sa snažnim motorom mogućnost da korisno upotrebi i iskaže svoju snagu, tačnije obrtni momenat (naročito ako su u pitanju moderni turbo-dizel agregati), i to na srednjim, putnim obrtajima. U praksi se to svodi da se krstari brzinama i većim od 120 km/h, a skoro u leru.

To je neuporedivo sa situacijom bez overdrajva u kojoj su putni obrtaji mnogo veći, a time i potrošnja goriva, buka motora, habanje itd.
[ tdusko @ 02.02.2009. 21:04 ] @
Za pocetak mogao bi laicima da objasnis sta znaci overdrajv, a sta znaci direktna brzina. Koji su to cesce vidjani automobili na nasim ulicama koji imaju OD, a koji ne. Neko mozda i ima OD a ne zna da se to tako zove.
[ Nebojsa Milanovic @ 02.02.2009. 21:19 ] @
Već smo pričali o pravoj definiciji overdrajva. Ona je računska, ali se u praksi uzima da je overdrajv onaj stepen prenosa u kojem auto ne može da ostvari maksimalnu snagu.

Dakle, ako imaš auto sa 5 brzina, npr. Jugo 55, sa kojim u petoj ne možeš da postigneš 6000 o/min (kao taj Jugo) - ta peta je overdrajv. Napominjem da Jugo nije dobar primer potrebe za overdrajvom, jer on može i bez njega. Razlog je što je to slab auto, pa u petoj ima nedovoljno snage (a i namenjen je za grad), ali naveo sam ga jer je čest.

Jači auti, naročito dizel, u overdrajvu imaju daleko više snage i u njemu mogu solidno da ubrzavaju.

Dakle, da li koristite takvu petu, ili vozite samo u četvrtoj?

[ tdusko @ 02.02.2009. 21:59 ] @
Dok sam vozio 123-ku 200D hiljadu puta sam pozeleo da imam petu kako bih ga na 100-110 ubacio u istu i pipkajuci gas uzivao u voznji, a istovremeno odmarao ushi od zaglusujuce buke. Od kako sam pre neki dan presao u astru 2.0 dti to maksimalno koristim. Cim se dovucem do 70 km/h ubacujem u petu i krstarim izmedju 1700-2500 obrtaja. U ne gradskoj voznji taj rezim mi najvishe odgovara dok u gradu nema previshe smisla koristiti petu.
[ Nebojsa Milanovic @ 02.02.2009. 22:07 ] @
Citat:
tdusko: Cim se dovucem do 70 km/h ubacujem u petu i krstarim izmedju 1700-2500 obrtaja.


Baš tako.

Malo zavisi i koji je auto u pitanju, ali da je to esencija svake udobne i tečne vožnje, u to nema sumnje.

[ etjen @ 02.02.2009. 22:42 ] @
jos jedan glas za opustenu voznju... Sto se mene tice, sto manje buke u kabini.
[ dr.NPN @ 02.02.2009. 22:45 ] @
Citat:
Nebojsa Milanovic
Dakle, da li koristite takvu petu, ili vozite samo u četvrtoj?
Pa zavisi, ako mogu, da.
Recimo idem NS-KI, kad izadjem iz ki ubacim u 5, i do ZR petom, samo cimam gas lagano, onda kod zr-a zbog 3 kruzna toka na obilaznici moram i da prebacijem, pa kad predjem obilaznicu mozda 2 km, opet u 5. i do NS-a, opusteno.

Znaci, naravno da koristim, a ima 100 konjica, pa moze i lepo da vuce, auto 1000 kg :)

A po gradu retko, gotovo nikada, bas bas retko, jer ja vozim na malo jacim obrtajima, pa mi slabo treba peta...

Ali van grada, pod obavezno, em tise, em manje habanja, za potrosnju ne znam, ne mogu da tvrdim, posto retko ispod 3500o/min se vozi... A vlada neko uverenje da ne bi trebalo da se vozi preko 2500o/min radi sto manje potrosnje, ali bas me za potrosnju briga... Litra-dve tamo ovamo.
[ vladd @ 02.02.2009. 23:43 ] @
Za putovanje, npr NS BG, overdrajv svakako, izmedju 1800 i 2500 obrtaja, to je od 90 do okoo 120 km/h, mirno tiho (samo se lager u tocku cuje :))

Po gradu bas retko, od Konjarnika do Mostara eventualno, tu je vec neki cep, pa polako nizbrdo...

Poz
[ goat @ 03.02.2009. 06:44 ] @
evo jednog protivnika overdrajva, ali ne zadrtog, tj mene... ... zašto?....
pominju se dizel mašine sa uglavnom perostepenim menjačima, snagom 75-100KW na obrtajima 4000-4500o/min i maksimalnim brzinama 180-210km/h... pa naravno da će takve mašine ići 90-120kmh na obrtajima 1800-2500 i to u 5-oj koja nije overdrajv jer u njoj na 4200o/min praše max. 200na sat...


možda neko želi na mašini od 300ks da jezdi 200na sat na 2000o/min?... e to je već druga stvar

...naravno i ja sam za vožnju na letećem ćilimu-tihu i glatku u granicama saobraćajnih propisa.. ima više od jednog razloga za to (lep životni vek, nervi, ekologija, ekonomika...)
[ reject @ 03.02.2009. 08:28 ] @
Citat:
vladd:Po gradu bas retko, od Konjarnika do Mostara eventualno, tu je vec neki cep, pa polako nizbrdo...

Jos ako zabodes tockove u oranje u asfaltu koje naprave autobusi/kamioni svakog leta, ne moras ni volan da pipas. :)
[ Nebojsa Milanovic @ 03.02.2009. 10:03 ] @
goat, nije sasvim jasno šta si rekao...koliko god da je mašina jaka (osim onih baš sportskih), koristi joj overdrajv...Ako recimo ide 190 u najvećem stepenu prenosa na 4300 rpm, na 120 se vrti na besmislenih 2700... To je osim ostalih negativnosti već i van područja max. momenta...Pa što se ne bi vrtela na 2300??

Sve hoću da čujem neki iole umesan argument protiv overdrajva, ali ga nema...

Nego, nema ni Žareta koji je ovu "dilemu" inicirao....
[ vladd @ 03.02.2009. 12:17 ] @
Inicirana je dilema, ali nismo definisali sta je overdrajv.

Kada je napravljen, sluzio je za "krstarenja", pa se kasnije konstruktori dosetili da stede i gorivo.
Kod nekih savremenih (a i kod nekih matorih) masina, sa preko 150 ili vise ks, jednostavno vozilo nije namenjeno za laganu voznju, krstarenje ili prevoz dece, pa uz dovoljno snage, i vec solidne buke, ide se na dobijanje vece max brzine.

Zato su i "direktniji" (da se goat ne ljuti), blizi jedinici kod sportskijih nego kod nekih limuzina.

A zasto je 0.93:1 a ne 0.87:1, verovatno su probali sta im vise odgovara , bar prema diferencijalu, posto je on najveci fiksni reduktor.

Poz
[ etjen @ 03.02.2009. 12:36 ] @
evo jedno zanimljivo opazanje s moje strane. Moj Twingo je Quickshift, sto znaci da ima obican 5-ostepeni menjac i kompletno automatizovano kvacilo i stepene prenosa (dakle postoji ful automatik mod, mada mozes i rucno menjati brzine pomeranjem rucice gore-dole, slicno kao tiptronik (vec sam pisao o ovome u temi Quickshift 5)).
E sad, on u automatik modu, prebacuje u 5u vec na 65 km/h po ravnom!! Ne znam koliko je to obrtaja kod njega jer nemam obrtomer ali je sigurno ispod 2000. To je uradjeno verovatno zbog smanjivanja potrosnje goriva... i deluje. Tako da po gradu, cim predjem 65 na sat on "salta" u 5-u. Priznajem da kada ga vozim u tiptronic modu, ja tako ne radim, ali kada je ovako u automatik modu i prebaci u petu, ukoliko hocu naglije da ubrzam on automatski prebacuje u 4 ili 3 u zavisnosti koliko mu naglo stisnem gas.
Poenta je da su kontsruktori ovako programirali komp verovatno da bi izvukli optimum od ovog slabasnog motora - 60ks!, i to radi sasvim zadovoljavajuce. Dakle cak i kod slabih motora korisna je 5 pri tako malim obrtajima.
Inace, po specifikacijama Quickshift trosi 5% manje od obicnog manuelnog menjaca (sto je manje vise i istina:))
[ goat @ 03.02.2009. 12:51 ] @
ma ne brini Vladd... ne ljutim se ja tek tako... a i pomogao si mi dosta da moj Maluch Peglanović ostavlja za sobom mnogo jača kolica.. ...

... nego.. ne vidim toliku potrebu za takvim prenosom kod jačih mašina.. 'ajde za nekog juga koji se "dere i preznojava" na brzini od 120km/h, njemu valjaja ona tz. "produžena" peta brzina... i stoji da su manji obrtaji motora zaslužni za njegov duži vek (ali ne direkno srazmerno jer ipak postoji ulje između međusobno pokretnih delova... najviše zbog toga (viši obrtaji) trpi tribološki spoj "zid cilindra-prvi kompresioni presten(karika) )... opet potrošnja podleže zakonu održanja energije,,, jedino motor treba da radi u režimu max. efikasnosti, pa tu vidim jedini razlog "ovredrajva"... ali koja je to idealna brzina na obrtajima na maksimalnoj efikasnosti (udobnost, ekonomičnost) za primenu "overdrajva"?.... svaka brzina preko 120km/h ne može da bude "toliko" udobna i tiha....
[ goat @ 03.02.2009. 12:56 ] @
Citat:
etjen: evo jedno zanimljivo opazanje s moje strane. Moj Twingo je Quickshift, sto znaci da ima obican 5-ostepeni menjac i kompletno automatizovano kvacilo i stepene prenosa (dakle postoji ful automatik mod, mada mozes i rucno menjati brzine pomeranjem rucice gore-dole, slicno kao tiptronik (vec sam pisao o ovome u temi Quickshift 5)).
E sad, on u automatik modu, prebacuje u 5u vec na 65 km/h po ravnom!! Ne znam koliko je to obrtaja kod njega jer nemam obrtomer ali je sigurno ispod 2000. To je uradjeno verovatno zbog smanjivanja potrosnje goriva... i deluje. Tako da po gradu, cim predjem 65 na sat on "salta" u 5-u. Priznajem da kada ga vozim u tiptronic modu, ja tako ne radim, ali kada je ovako u automatik modu i prebaci u petu, ukoliko hocu naglije da ubrzam on automatski prebacuje u 4 ili 3 u zavisnosti koliko mu naglo stisnem gas.
Poenta je da su kontsruktori ovako programirali komp verovatno da bi izvukli optimum od ovog slabasnog motora - 60ks!, i to radi sasvim zadovoljavajuce. Dakle cak i kod slabih motora korisna je 5 pri tako malim obrtajima.
Inace, po specifikacijama Quickshift trosi 5% manje od obicnog manuelnog menjaca (sto je manje vise i istina:))


ne pratim toliko najnovije tehnologije autoindustrije, pa pitam (možda glupo pitanje)... imali taj Quickshift menjač u sebi kao podsklop turbomenjač (majtori taj deo zovu turbospojnica) ili nekakav varijator?
[ etjen @ 03.02.2009. 13:11 ] @
hmm, bas si me nasao... Koliko ja znam, (sto je 99% :)) da nema. To je, koliko sam ja upoznat isti menjac (mehanicki) kao i kod obicnog manuelnog twinga. Mada, nije on mrtav u 5 - oj pri tim malim obrtajima uopste, sto je zaista interesantno... Nisam ni vozio Twinga sa obicnim menjacem pa ne mogu da uporedim, na zalost.
evo par slika ako nekog zanima:
[img][/img]


[ Zarko Silic @ 03.02.2009. 13:28 ] @
Citat:
vladd: Inicirana je dilema, ali nismo definisali sta je overdrajv.


Overdrajv ima definiciju. Alvirovski (ovaj Milanovicev) overdrajv nema. . Za neka vozila je ovakav, a za neka onakav. Sam Bog zna kakav.


Citat:
goat: ... nego.. ne vidim toliku potrebu za takvim prenosom kod jačih mašina.. 'ajde za nekog juga koji se "dere i preznojava" na brzini od 120km/h, njemu valjaja ona tz. "produžena" peta brzina... i stoji da su manji obrtaji motora zaslužni za njegov duži vek (ali ne direkno srazmerno jer ipak postoji ulje između međusobno pokretnih delova... najviše zbog toga (viši obrtaji) trpi tribološki spoj "zid cilindra-prvi kompresioni presten(karika) )... opet potrošnja podleže zakonu održanja energije,,, jedino motor treba da radi u režimu max. efikasnosti, pa tu vidim jedini razlog "ovredrajva"... ali koja je to idealna brzina na obrtajima na maksimalnoj efikasnosti (udobnost, ekonomičnost) za primenu "overdrajva"?.... svaka brzina preko 120km/h ne može da bude "toliko" udobna i tiha....


Naravno,
samo da dodam da voznja u lose proracunatom overdrajvu (kakav je recimo kod Juga, ili Fiata) mozda znaci udobnu, ali sigurno ne znaci ekonomicnu ili tacnije, u krajnjem ishodu, jeftiniju voznju.

Za dalju diskusiju po ovom pitanju trebalo bi kao primer odabrati konkretno vozilo ili menjac. Uopstena rasprava je zabobabija (u najboljem slucacu diskusija dal plavuse, il crnke).
[ goat @ 03.02.2009. 13:46 ] @
Citat:
etjen: hmm, bas si me nasao... Koliko ja znam, (sto je 99% ) da nema. To je, koliko sam ja upoznat isti menjac (mehanicki) kao i kod obicnog manuelnog twinga. Mada, nije on mrtav u 5 - oj pri tim malim obrtajima uopste, sto je zaista interesantno... Nisam ni vozio Twinga sa obicnim menjacem pa ne mogu da uporedim, na zalost.
evo par slika ako nekog zanima:
[img][/img]





hmmmm... u pravu si.. ne vidim ni varijator ni turbomenjač, mada mi pogled malo zaklanja ovaj hidraulični sklop koji menja levu nogu i desnu ruku... mada mu je procesorska jedinica veoma "radoznala".. samo fali da se raspita i za pol vozača .. ali što više ulaznih parametara to je jasnije procesoru šta se hoće....
zanimljivo rešenje
[ etjen @ 03.02.2009. 14:05 ] @
i jeste veoma zanimljivo-sasvim nenamerno sam dosao u posed ovog primerka. Potreban je odredjeni period prilagodjavanja ovakvom sistem ali kada se naviknes milina.
Inace postoji i druga generacija ovog Quickshifta koja se ugradjuje valjda od 2004 ili 2005 godine, i kod nje su ispravljene neke sitnice u programu.
[ goat @ 03.02.2009. 18:00 ] @
etjen
u kojoj brzini sa pomenutim menjačem twingo postiže max. brzinu? i na koliko se motor okreće (ako ima obrtomer?, a mislim da nema!?... nisam nikada vozio-vozio se u njemu) kada ide 65km/h u 5-oj?.. da li je to u režimu kada se vozilo kreće u ravnomerno sa stalnim ili oduzetim gasom?
[ Zarko Silic @ 03.02.2009. 21:33 ] @
Sa stalnim gasom, ali sa malim opterecenjem pogonskog vratila.

Automatski menjaci (bilo kog tipa) imaju drugaciji rezim rada i ne treba ih porediti sa manualnim.
[ Nebojsa Milanovic @ 03.02.2009. 21:37 ] @
zato ih i ne volim...nikada automatika ne može da zna u kom stepenu prenosa želim da vozim...
[ etjen @ 03.02.2009. 22:30 ] @
Citat:
goat: etjen
u kojoj brzini sa pomenutim menjačem twingo postiže max. brzinu? i na koliko se motor okreće (ako ima obrtomer?, a mislim da nema!?... nisam nikada vozio-vozio se u njemu) kada ide 65km/h u 5-oj?.. da li je to u režimu kada se vozilo kreće u ravnomerno sa stalnim ili oduzetim gasom?


ne znam zaista nista oko maksimalne brzine, najvise sto sam ga vozio bilo je 154km/h, bio je u automatik modu u 5-oj. Mogao je jos cini mi se dosta ali nisam hteo bez potrebe da ga opterecujem (to mi je bila putna brzina, vozio sam 150 na sat 200-tinak kilometara u cugu). Ne znam da li mu je max brzina u 4 ili 5-oj (iskreno svejedno mi je).
Na zalost, nema obrtomer, to je u rezimu kada se krece po ravnom sa stalnim gasom, ukoliko se oduzme gas(bez pritiskanja kocnice), on menja u manje stepene prenosa postepeno i to: u 4 na oko 45km/h, u trecu na oko 30-35km/h a u drugu negde oko 20-25 pri cemu ukoliko bi se tako zaustavio potpuno (dakle bez pritiskanja papucice kocnice i napominjem na ravnom!) izbacuje iz druge na 8km/h a menja u prvu kada se potpuno zaustavi ili ispod nekih 5km/h. U stvari i ne moze da se potpuno zaustavi ako mu ne pritisnes kocnicu jer kada ubaci u prvu ide pod ler gasom-mili.
Dakle sve to na ravnom jer ukoliko je uzbrdo ili nizbrdo, rezim rada je sasvim drugaciji.
Nadam se da sam nekako objasnio. Ako ima jos neko pitanje slobodno :)
mada odosmo malo u OT