|
[ dejankr @ 06.04.2009. 08:13 ] @
| Nešto zamrla tema, a? :)
Evo da malo dodam novih informacija vezano za održavanje cee'd-a (CRDi 1.6).
Odradio sam prošle nedelje prvi servis (u isto vreme mi se poklopilo godinu dana i 15000 km). Bio sam u servisu Đorđević u Beogradu, koji je jedan od dva ovlašćena servisa za Kiu u Beogradu.
Promenjeni filteri goriva, klime, vazduha i ulja. Sipano 5.5 l polusintentičkog ulja (Mobil). Cena - 15200 din. U stvari puna cena je valjda 16900 ali daju neki popust od 10% koji praktično važi za sve (prvi put ti daju taj popust zato što si nova mušterija a posle dobiješ člansku kartu koja ti opet omogućava taj popust). U servisu u Ugrinovačkoj je dosta skuplje - oko 20000 din. Malo sam zvao i servise po Srbiji i cene su uglavnom između ove dve cifre, bar za one servise koje sam zvao. S obzirom da sam se psihički pripremao na berbu ušiju u Ugrinovačkoj po ceni od 20000 sad mi ovih 15-tak i ne deluje previše, pogotovo pošto u okruženju imam više poznanika sa novim kolima i svi plaćaju tek nešto jeftinije od ovoga.
Sam servis mi deluje OK, mali je (3 mesta), ali možeš da sačekaš dok ti završe auto i da im visiš nad glavom i gledaš šta rade, što u Ugrinovačkoj nije moguće. Zamolio sam ih da mi malo dotegnu i ručnu (jako visoko je hvatala od početka) što su mi takođe odradili.
Jedina razlika u odnosu na servis u Uginovačkoj je što ovde sipaju Mobil a tamo Castrol.
Inače, auto za sada i dalje radi ko sat :)
|
[ walkerz @ 06.04.2009. 08:27 ] @
Nije mi bas jasno zasto je proizvodjac propisao polusinteticko ulje, ipak je to moderan motor, zasto jednostavno ne sipaju sintetiku :)
[ cozmo_im @ 06.04.2009. 08:42 ] @
U takve motore bez problema ide i mineralno 15W40...
Za nase uslove je polusintetika nekad i bolji izbor (losije gorivo, tezi uslovi voznje), te mozda postoji potreba za malo guscim uljem.
Posto su danas sva ulja apsolutno odlicna i ispunjavaju sve norme zadate od proizvodjaca, ne vidim uopste problem. Danas cak i mineralno ulje izdrzi bez ikakvih problema 10.000km (ja ga cak menjam od pocetka na 10.000km pa nista s autom nije).
Ono sto pise u servisnoj knjizici moze da se sipa uz postovanje intervala zamene i nema da te boli glava.
Samo pratis API/ACEA specifikacije.
Danas moze bilo koje ulje da se mesa sa bilo kojim drugim uljem bilo koje gradacije, bez ikakvih problema dokle god je iste API/ACEA specifikacije.
Ah, ti stari mitovi - tipa ispiranje motora ako menjas sa mineralnog na sinteticko i slicno... boze...
Ulje koje se danas koristi je SL ili SM/CF, CG, CH... pa sipas bilo kog proizvodjaca ako ispunjava te norme, nema tu cile-mile.
P.S. Sintetika je na bazi mineralnog, uz par dodataka...
[ Nebojsa Milanovic @ 06.04.2009. 09:36 ] @
Citat: cozmo_im:
P.S. Sintetika je na bazi mineralnog, uz par dodataka...
khm, khm...sa ovim se ne bih baš složio...
Razlike su strukturalne
[ Zarko Silic @ 06.04.2009. 09:52 ] @
@cozmo_im
jesil ti trezan?
@dejankr
Proveri u uputstvu za vozilo koje je ulje preporuceno za tvoje vozilo pa uporedi sa onim koje su sipali.
(Mobil poseduje nekoliko "podvarijanti" koje mogu da nadomeste propisani kvalitet a da se gradacije ne poklope).
[ dejankr @ 06.04.2009. 10:01 ] @
Citat: walkerz: Nije mi bas jasno zasto je proizvodjac propisao polusinteticko ulje, ipak je to moderan motor, zasto jednostavno ne sipaju sintetiku :)
I meni je bilo malo čudno ali ne upitah ih ništa za to. Pogotovo što je jedan od majstora pitao drugog - "Jel beše za prvi servis ide polusintetičko?". Ne znam da li je to značilo da možda na sledećim servisima sipaju nešto drugo ili ne...
[ cozmo_im @ 06.04.2009. 10:15 ] @
Citat: zarsilic: @cozmo_im
jesil ti trezan?
Ja bih ostale posavetovao malo da osveze svoja znanja... posto i u TDI motore kao i D-4D u ovlascenim servisima po Austriji i Nemackoj se sipa 15W40... tako da...
Elem, vrlo korisno za citanje i podizanje znanja:
"Synthetics
Despite their name, most synthetic derived motor oils (ie Mobil 1, Castrol Formula RS etc ) are actually derived from mineral oils - they are mostly Polyalphaolifins and these come from the purest part of the mineral oil refraction process, the gas. PAO oils will mix with normal mineral oils which means Joe public can add synthetic to his mineral, or mineral to his synthetic without his car engine seizing up (although I've heard Mobil 1 is actually made by reformulating ethanol).
The most stable bases are polyol-ester (not polyester, you fool). When I say 'stable' I mean 'less likely to react adversely with other compounds.' Synthetic oil bases tend not to contain reactive carbon atoms for this reason. Reactive carbon has a tendency to combine with oxygen creating an acid. As you can imagine, in an oil, this would be A Bad Thing. So think of synthetic oils as custom-built oils. They're designed to do the job efficiently but without any of the excess baggage that can accompany mineral based oils. "
"Mixing Mineral and Synthetic oils - the new hotness
That's the thing with progress - stuff becomes out-of-date. Fortunately for you, dear reader, the web is a great place to keep things up-to-date, so here's the current thinking on the subject of mixing mineral and synthetic oils. This information is based on the answer to a technical question posed on the Shell Oil website.
There is no scientific data to support the idea that mixing mineral and synthetic oils will damage your engine. When switching from a mineral oil to a synthetic, or vice versa, you will potentially leave a small amount of residual oil in the engine. That's perfectly okay because synthetic oil and mineral-based motor oil are, for the most part, compatible with each other. (The exception is pure synetics. Polyglycols don't mix with normal mineral oils.)
There is also no problem with switching back and forth between synthetic and mineral based oils. In fact, people who are "in the know" and who operate engines in areas where temperature fluctuations can be especially extreme, switch from mineral oil to synthetic oil for the colder months. They then switch back to mineral oil during the warmer months.
There was a time, years ago, when switching between synthetic oils and mineral oils was not recommended if you had used one product or the other for a long period of time. People experienced problems with seals leaking and high oil consumption but changes in additive chemistry and seal material have taken care of those issues. And that's an important caveat. New seal technology is great, but if you're still driving around in a car from the 80's with its original seals, then this argument becomes a bit of a moot point - your seals are still going to be subject to the old leakage problems no matter what newfangled additives the oil companies are putting in their products."
[ Zarko Silic @ 06.04.2009. 10:32 ] @
Uputstvo o koriscenju i odrzavanju vozila koje se dobije sa vozilom je ocenas.
Svako odstupanje od njega je na sopstveni rizik: rizik da se tokom eksploatacije dogode nepredvidjenje promene i rizik da se izgubi pravo na garanciju.
(U TDI motore novije generacije, sa partikularnim filterom je posebno propisan kvalitet ulja, tj nije dovoljan uslov da bude sintetsko. O mineralnom nema ni govora.)
[ StORM48 @ 06.04.2009. 10:49 ] @
Citat: cozmo_im: Danas moze bilo koje ulje da se mesa sa bilo kojim drugim uljem bilo koje gradacije, bez ikakvih problema dokle god je iste API/ACEA specifikacije.
Ah, ti stari mitovi - tipa ispiranje motora ako menjas sa mineralnog na sinteticko i slicno... boze...
Ulje koje se danas koristi je SL ili SM/CF, CG, CH... pa sipas bilo kog proizvodjaca ako ispunjava te norme, nema tu cile-mile.
P.S. Sintetika je na bazi mineralnog, uz par dodataka...
Jao Bože... nemoj da guglaš i poturaš te citate kao nekakve aksiome...
Da si IKADA video kako mogu da reaguju različita ulja kad se pomešaju, ne bi prepisivao, nego bi ćutao. Reakcija ume da bude poput koka-kole - pena na sve strane i totalno haotičan rad motora.
Postoje razlozi zašto se to nikada ne radi. Ti jesi "mythbuster".... ali Ti jedino mit nedostaje.
Pozdrav
P.S. Evo nudim svoje umeće u baratanju kamerom (kao i kameru, naravno), pa da napravimo jedan kratki "mythbust" serijal probe mešanja ulja na Tvom automobilu... čisto da vidimo koliko si u pravu. Onda to možemo da okačimo na youtube... neko da se smeje, neko da plače".
[ Zarko Silic @ 06.04.2009. 10:56 ] @
Citat: StORM48:
Ti jesi "mythbuster".... ali Ti jedino mit nedostaje.
Pozdrav
P.S. Evo nudim svoje umeće u baratanju kamerom (kao i kameru, naravno), pa da napravimo jedan kratki "mythbust" serijal probe mešanja ulja na Tvom automobilu... čisto da vidimo koliko si u pravu. Onda to možemo da okačimo na youtube... neko da se smeje, neko da plače".
A ovo je poseban biser:
Citat: cozmo_im:
P.S. Sintetika je na bazi mineralnog, uz par dodataka...
[ cozmo_im @ 06.04.2009. 11:18 ] @
Citat: StORM48: Jao Bože... nemoj da guglaš i poturaš te citate kao nekakve aksiome...
Da si IKADA video kako mogu da reaguju različita ulja kad se pomešaju, ne bi prepisivao, nego bi ćutao. Reakcija ume da bude poput koka-kole - pena na sve strane i totalno haotičan rad motora.
Postoje razlozi zašto se to nikada ne radi. Ti jesi "mythbuster".... ali Ti jedino mit nedostaje.
Pozdrav]
Storme nemoj se blamirati...
Znaci od mog ortaka Ascona je trebala crci pre 100.000km, umreti od naslaga i slicno zato sto je sipano unutra i mineralno, i polusinteticko i sinteticko i 20W60 long life i sve i svasta, apsolutno razlicitih gradacija i kvaliteta bez ikakvog ispustanja, provere i slicno? U taj 1.6 OHC motor nema sta nije sipano i pomesano, i nista mu nije. Dakle, sipan je longlife 20W60 u 10W40 i to litra (motor trosio litar na 1500km zadnjih stotinak iljada). I tako cim potrosi litru on dovati i sipa sta nadje pod rukom. I na kraju je otvorio motor da menja karike - kad ono motor cist ko suza - nema garezi, nema naslaga.
What's the point? Menjao je ulje redovno i filtere, dolivao kad god dodje na minimum. I nista se nije desilo. Posto je cesto vozio van grada dolivao je sta stigne (dnevno par stotina km, pa mora da dolije 3-4dcl). I motoru nista, cak se ni potrosnja ulja nije povecala.
Nit se sta desava kad sipas sinteticko u mineralno. I obratno.
[ cozmo_im @ 06.04.2009. 11:20 ] @
Ajmo na obuku:
"Despite their name, most synthetic derived motor oils (ie Mobil 1, Castrol Formula RS etc ) are actually derived from mineral oils - they are mostly Polyalphaolifins and these come from the purest part of the mineral oil refraction process, the gas. PAO oils will mix with normal mineral oils which means Joe public can add synthetic to his mineral, or mineral to his synthetic without his car engine seizing up (although I've heard Mobil 1 is actually made by reformulating ethanol)."
Covece, pa to su osnove!
Jedina prednost sitnetike nad mineralnim je produzen vek trajanja i redja gradacija pa moze da se koristi i na -30 bez problema. Za nase uslove je 10W40 sasvim dovoljno za zimski letnji interval zamene.
Uostalom oteraj svog 1.9TDI Golfa da ti zamene ulje u Austriji ili Nemackoj i nemoj se cuditi kad na racunu vidis da su sipali 15W40.
A API/ACEA oznake ako ne razumete, onda nemam sta s vama da razgovaram...
Ajde Storme, sta je oznaka za benzinca, sta za dizela i za koje motore je namenjeno recimo SL/CF ulje?
P.S. Evo sta kazu u Porscheu za recimo 2.0TDI - od 5W40 do 20W50 sve moze. Oni sipaju 5W40 Castrol (50501) a u Nemackoj ti se moze desiti da sunu 15W40 (stednja bato) na redovnom servisu.
[Ovu poruku je menjao cozmo_im dana 06.04.2009. u 12:31 GMT+1]
[ Zarko Silic @ 06.04.2009. 11:30 ] @
@ cozmo_im
Ne zelim s tobom da polemisem. Neverovatno malo znas. Ne znas ni kako se proizvodi ni mineralno, a ni sintetsko ulje.
Odreagovao sam samo zato sto postoji mogucnos da svojim komentarima nekom naneses stetu.
Citat: cozmo_im:
P.S. Evo sta kazu u Porscheu za recimo 2.0TDI - od 5W40 do 20W50 sve moze.
Naravno. Oba su sintetska a gradacija je povezana sa klimatskim podrucijem koriscenja vozila.
[ cozmo_im @ 06.04.2009. 11:56 ] @
Kakvu stetu?
Nikakve stete nema ako se prati uputstvo koje dobijete uz kola i idete u ovlasceni servis dok ste u garanciji a posle nastavite da idete u servis koji je namenjen vasem tipu vozila?
Lepo sam napisao pratis uputstvo i sipas to sto pise u istom.
Jedini motor za koji znam da striktno mora sinteticko ulje u Porsche grupaciji je 1.8T koji ide u Audi (ne znam da li ide u VW), uljni kanali su problem, moze doci nakon 50.000km do pojave taloga i pada pritiska ulja (zapusi se protok ulja kroz uljne kanale ako se koristi gusce ulje). Preporuka je vec cuveni Castrol 5W40 50501. Sticajem okolnosti sam vozio jedan A4 1.8T (karavan) koji je prosvirao jer nije na vreme menjanjo ulje jer tupavi Audi/VW koncern ne priznaje SLUDGE kao problem kod tih motora.
[ cozmo_im @ 06.04.2009. 12:06 ] @
Citat: zarsilic: @ cozmo_im
Ne zelim s tobom da polemisem. Neverovatno malo znas. Ne znas ni kako se proizvodi ni mineralno, a ni sintetsko ulje.
Jel imas nekog u rafineriji (ja imam) pa znas?
Ajd kako?
Oddakle dolazi Polialfaolefin? Iz vaduha mozda? Ili ce pre biti da je to najfiniji sastojak mineralnog ulja... Posle ide dodavanje poliol estera itd itd.
Naravno da sinteticko NIJE isto kao mineralno, ali glavni sastojak se nalazi u jednom i u drugom pa se mogu bez brige pomesati.
Odnosno ne moras da peres motor da bi presao na polusintetiku ili sintetiku, jednostavno ispustis ulje i sipas drugo.
I bez problema mozes da pomesas ulja u nekoj situaciji kad nisi u prilici da biras (kao sto je moj ortak ostao u Solunu sa Lancerom bez litre i nesto ulja, pa je dolivao polusintetiku u mineralno i presao preko 1000km tako bez problema, njemu su vodjice stradale pa mu je auto naglo poceo trositi ulje).
Ja ne kazem ljudima da mesaju ulja ili sipaju nesto van specifikacije, vec da u motor ide sve sto je po specifikaciji u uputstvu proizvodjaca. Odnosno da to sto pise bez problema moze da se sipa u motor.
[ dejankr @ 06.04.2009. 12:10 ] @
Citat: zarsilic:
@dejankr
Proveri u uputstvu za vozilo koje je ulje preporuceno za tvoje vozilo pa uporedi sa onim koje su sipali.
(Mobil poseduje nekoliko "podvarijanti" koje mogu da nadomeste propisani kvalitet a da se gradacije ne poklope).
Ovo je iz deo uptustva za Cee'd-a gde su preporuke za ulja i ostalo. Ja se baš ne razumem u problematiku i ne vidim da li i gde piše da li ide sintetičko ili polusintetičko ulje.
Nije mi sada ovde faktura da proverim šta su stvarno sipali.
Inače i po nekim stranim forumima vidim da ljudi pominju da im sipaju polusintetička ulja za cee'd-a.
[ cozmo_im @ 06.04.2009. 12:22 ] @
Kod tebe (ne kod tebe nego u benzinac CEED moze cak i starije ulje SJ za benzince. Imam negde tacnu tabelu od koje do koje godine su koje oznake... evo:
SL za benzince - Current - For all automotive engines presently in use. Introduced in the API service symbol in 1998.
Za dizel je kod tebe vidim oznaka: CH-4 - Introduced in 1998 for high-speed four-stroke engines. CH-4 oils are specifically designed for use with diesel fuels ranging in sulphur content up to 0.5% weight. Can be used in place of CD, CE, CF-4 and CG-4.
Znaci API/ACEA na ulju stoji ovako: SL/CF naprimer ili SL/CH-4 (ti gledas drugu oznaku za dizel motor). Pre ce biti SM/CH-4
Znaci gledas API/ACEA oznaku: CH-4 ACEA B4 ako nemas filter CP filter (za cestice cadji) ili CH-4 ACEA C3 ako ga imas.
Posto znam napamet za VW, evo recimo za cuveni 1.9 TDI od 105KS, ide 10W30 ili 15W40. Odnosno
VW 505.01 standard
API/ACEA SL/CF
Dakle SVAKO ALI SVAKO ULJE KOJE IMA SL/CF ili 505.01 na sebi IDE taj motor recimo. NEBITNO je da li je sintetika, polusintetika, sintetika, ulje koje ima tu oznaku na sebi ide u taj motor i NISTA drugo (recimo SJ ili nesto drugo).
Recimo 2.0TDI je isto 505.00 ili 505.01 po VW standardu (SL/CF).
[ walkerz @ 06.04.2009. 12:36 ] @
Neko je ranije postavio ove planove odrzavanja, ali nisam mogao da nadjem gde, pa sam postavio ponovo:
Za benzinski motor:
I za dizel:
E sad, ako sam dobro razumeo, ovo ulje ide za benzinca (polu-sinteticko): http://www.castrol.com/castrol...=9014098&contentId=7027375
a ovo za dizel (sinteticko): http://www.castrol.ae/index.ph...id=266&lang_id=1&pid=1
[ StORM48 @ 06.04.2009. 12:54 ] @
@cozmo
Šta Ti imaš od škole, osim što imaš brata ovamo i komšiju onamo?
Moja struka je mašinstvo, a samim tim i oblast o kojoj Ti pričaš tako "znalački", prepisujući neke gluposti sa Google-a, pa mi nije jasno kakvim ličnim referencama raspolažeš?
Pozdrav
[ cozmo_im @ 06.04.2009. 13:24 ] @
Citat: StORM48: @cozmo
Šta Ti imaš od škole, osim što imaš brata ovamo i komšiju onamo?
Moja struka je mašinstvo, a samim tim i oblast o kojoj Ti pričaš tako "znalački", prepisujući neke gluposti sa Google-a, pa mi nije jasno kakvim ličnim referencama raspolažeš?
Pozdrav
Moja struka je masinstvo ako te zanima + kontrola letenja. Prvo, nije prepisivanje sa google-a vec iz katalogizacije ulja Valvoline i Castrol (burazer ih ima gomilu).
Otuda i ova tabela za API/ACEA specifikaciju za odredjene tipove automobila. Ta tabela NEMA veze sa proizvodjacima vec sa specifikacijom ulja za odredjene tipove motora i godista proizvodnje benzinskih i dizel motora.
Ulje za benzinske i dizel motore se koristi po API/ACEA specifikaciji a ne po imenu proizvodjaca i gradaciji. Ne mozes da kupis Valvoline 5W40 i da sipas samo zato sto pise da u tvoj motor ide sintetika 5W40. Mozes naravno, ali ako pise menja se na 15000 a ti si mozda uzeo ulje SJ specifikacije a kod tebe ide SL specifikacija, onda mora da se menja na 10 a ne 15k. Mislim, naravno da nista nece biti, ali u SL specifikaciji postoje neki aditivi kojih nema u SJ specifikaciji a namenjeni su motorima posle 1995-te godine recimo, te ce motor imati produzenu zastitu i interval od 15000km umesto 10000km.
Nisu dzaba te specifikacije - one su tu da iskoristis maksimum iz motora a da pri tom motor ima pravilnu zastitu. Mozes ti sipati i druge specifikacije, ali menjati u duplo kracem intervalu od propisanog jer ne cisti isto naslage SJ ili SL specifikacije. Motoru moze stetiti samo NEPRAVILNA i NEREDOVNA zamena ulja po specifikaciji ulja koje je sipano i nista vise. Svako ulje je certifikovano da podmazuje i stiti motor samo odredjeni certifikat naglasava upotrebu tog ulja.
Lepo sam pitao da li uopste znate sta su te specifikacije i zasto postoje?
Mozda jedino ako si mislio na mesanje ulja u motorima iz sedamdesetih i ranih osamdesetih godina koji su koristili sasvim drugacije specifikacije... kod novih motora i novih tipova ulja (sa sadasnjim specifikacijama) mesanje ulja nece unistiti motor.
[ StORM48 @ 06.04.2009. 13:30 ] @
Što više skraćenica, to postovi deluju pametnije...
Šta se dešava kada ulje počne da peni, pri mešanju sa uljem drukčijeg sastava i pod uticajem temperature i pritiska?
Šta je viskozitet i zašto je različit kod mineralnih u odnosu na sintetičko ulje?
"Mineralna osnova sintetičkog ulja" je...?
Pozdrav
P.S. Mašinstvo je očigledno širi pojam (a pitanje je šta to podrazumeva u Tvom slučaju?), a kurs kontrole letenja na papiru ima veze s ovim koliko i uskršnja jaja sa svetskim monetarnim fondom.
[Ovu poruku je menjao StORM48 dana 06.04.2009. u 14:51 GMT+1]
[ lancia88 @ 06.04.2009. 13:58 ] @
Pozdrav,
Citat: cozmo_im: ......
Odnosno ne moras da peres motor da bi presao na polusintetiku ili sintetiku, jednostavno ispustis ulje i sipas drugo.
.....
A sta, ovo znaci isto sto i konstatacija da mozes mesati ulja?
Pa nece biti da je to isto, ispustiti jedno i uliti drugo, kao i pomesati ulja, tj. doliti ulje kada nedostaje jer se "moze mesati".
Drugo, lepo Ti je rekao Storm za penu koja izbija na cepu za sipanje kada se mesaju ulja, cak stavise, desava se i kada se mesaju samo ulja od razlicitog proizvodjaca, iako nije pravilo da ce se tako uvek ponasati. Emulzija koja se stvara na cepu, sasvim jasno prepoznatljiva kap penasta naslaga, posledica je upravo mesanja ulja i eliminise se ispiranjem motora i novim nalivanjem, a moze se manifestovati i nepravilnim radom motora, skokovima temperature povremeno i nekim jos tezim posledicama kada udje u simbiozu sa nekim drugim problemima.
U svakom slucaju, na forumu ne treba da delis savete koji su zasnovani na rek'o-mi-jedan-co'ek iskustvima, kao i na pojedinacnim parcijalnim iskustvima. Imam druga u rafineriji, imam brata u servisu, poznajem urednika koji vozi kola, moj drug ima jednu Askonu a ja imam jednu Toyotu. Na osnovu pojedinacnih iskustava, sa sumnjivim analitickim znanjem i povrsnim prenosenjima iz druge pa navise ruke, ne moze se kreirati nekakav stav koji bi citaoci medija kakav je ES prihvatili kao objektivan.
U principu je tesko takav stav uopste i kreirati a kamoli kada se zasniva na tako klimavim nogama i primerima.
[ hexter @ 06.04.2009. 14:13 ] @
Citat: cozmo_im: Moja struka je masinstvo ako te zanima + kontrola letenja. Prvo, nije prepisivanje sa google-a vec iz katalogizacije ulja Valvoline i Castrol (burazer ih ima gomilu).
Citat: cozmo_im: Radim u velikoj medijskoj kuci, ako bas hocete... tako da saznam gomilu informacija mnogo pre nego sto se pojave u javnosti.
[ beske @ 06.04.2009. 14:22 ] @
Citat: cozmo_im:...Moja struka je masinstvo
Citat: StORM48:...Moja struka je mašinstvo
Mašinstvo je zaista široko upotrebiv pojam... mašinac za sebe podjednako kaže i bravar, ali i dipl. maš. ing. recimo...
Citat: lancia88:...na forumu ne treba da delis savete koji su zasnovani na rek'o-mi-jedan-co'ek iskustvima, kao i na pojedinacnim parcijalnim iskustvima. Imam druga u rafineriji, imam brata u servisu, poznajem urednika koji vozi kola, moj drug ima jednu Askonu a ja imam jednu Toyotu...
Nemilosrdno
[ StORM48 @ 06.04.2009. 14:28 ] @
^Očigledno
Pozdrav
[ vilil1 @ 06.04.2009. 15:20 ] @
Sta je polusinteticko? Pola mineralno. pola sinteticko? I ja negde citah da moze da se mesa, npr. ovde -
Citat: Question:
Mixing Synthetic and Conventional Motor Oils
Can you ever blend synthetic oils and conventional oils? If so, what is the ratio?
-- Julie Patten, Des Moines, IA
Answer:
Yes, synthetic oils can be blended with conventional oils. Several companies, including ExxonMobil, market synthetic blends which are a combination of synthetic and conventional oils. In the case of ExxonMobil, the ratio of synthetic to conventional oil in these products is considered proprietary information.
http://www.mobiloil.com/USA-En..._Synthetics_Conventionals.aspx
Takodje sam negde citao da je samo Amsoil proizvod cisto, pravo sinteticko ulje, a ovo drugo su ipak derivati mineralnog. Sto se tice pene, kolicina sintetickog ne bi trebala preci nekih 20%.
Hm, evo jos jednog odgovora sa Mobilovog sajta -
Citat: Question:
Will Mixing Synthetic with Conventional Oil Cause a Gel to Form?
I mixed Mobil 1 with regular motor oil. My mechanic told me I should not do this because it forms a gel; is this true? I did it on 3 Honda Accords - a 2003 with 40,000 miles, a 1990 with 201,000 miles and a 1992 with 190,000 miles.
-- Jordan Mayer, Cape Coral, FL
Answer:
In general, oils should be compatible with each other. It is not likely that you would form gel by mixing the two oils. However, we would not recommend mixing oils as a general practice because oils are complex mixtures of additives and base oils that can be destabilized. Lastly, why reduce the outstanding performance of Mobil 1 by adding “regular oil”. Is it economics? You would be better to run all Mobil 1 and run it longer than mixing it with “regular oil”.
[Ovu poruku je menjao vilil1 dana 06.04.2009. u 16:50 GMT+1]
[ frenkijevac1 @ 06.04.2009. 17:05 ] @
Aj sad neka neko pametan obriše ovu poslednju raspravu o uljima sa teme - C segment do 20.000 eur - najbolja kupovina pošto nidje veze nema
[ Nebojsa Milanovic @ 06.04.2009. 17:29 ] @
Naravno da ne treba da briše nego da oformi novu temu i da prebaci u nju.
Pitanje za vlasnike ceed-ova i drugih novih vozila:
Zar ste vi "osuđeni" na ono ulje koja vam servis udeli? Zar nije moguće ići (eventualno uz doplatu) na najkvalitetnije ulje? Mislim da ne bih dozvolio da me nekakav "ovlašćeni servis" primorava da sipam mineralno ulje 15w-40 u nov auto, a sve pod firmom očuvanja garancije.
Mineralno ulje nisam sipao već više od decenije...
[ rinenad @ 06.04.2009. 19:34 ] @
Jednom mom prijatelju se pomješalo ulje i voda...i ništa nije bilo ...majke mi
Vozim novi auto kad god sam u financijskoj mogućnosti i savjetujem održavanje motora po knjižici. U Fiat sam uvijek stavljao Seleniu 20 k za koje ni sam ne mislim da je najbolje ali na svakih 7-8 tkm promijenim i filter i nema nikakvih problema. Btw Stilo 1,4 ima samo 2,4 litre ulja u motoru tako da mu za 10 tkm moram dodati još toliko da ne ostane bez ulja. To o izmjeni na 15 tkm ne pije vodu kod svih motora. VW Castrol i to je to .
[ dejankr @ 06.04.2009. 20:05 ] @
Gledam sad fakturu ali ne piše šta su tačno sipali, već samo "polusintetičko ulje 10w40".
Inače evo cena po stavkama:
- ulje 5.5 x 1000 = 5500
- filter ulja = 1300
- filter vazduha = 2450
- filter klime = 2650
- filter goriva = 3040
- rad = 2000
Ukupno 16900
Na ovo je obračunat popust 10% pa je na kraju iznos ispao 15246 din
Citat: Nebojsa Milanovic: Zar ste vi "osuđeni" na ono ulje koja vam servis udeli? Zar nije moguće ići (eventualno uz doplatu) na najkvalitetnije ulje? Mislim da ne bih dozvolio da me nekakav "ovlašćeni servis" primorava da sipam mineralno ulje 15w-40 u nov auto, a sve pod firmom očuvanja garancije.
Ne znam da postoji varijanta da biram ulje (ili da donosim svoje). Za sada mi se čini da jedino mogu da biram servis u koji ću da idem.
Ali nov auto sa dugom garancijom i jesam uzeo zato da se ne bih mnogo sam petljao i razmišljao šta i kada da menjam, već da odvezem auto u ovlašćeni servis (gde me propisno oderu) ali gde mogu svaku neispravnost da reklamiram.
[ frenkijevac1 @ 06.04.2009. 22:25 ] @
Ni jedan ovlašćeni servis ti neće tačno reći koje ulje ti je sipao, a zašto
Takođe ovlašćeni servis, koji zna šta radi, ti neće sipati ulje koje fabrika (proizvođač) ne preporučuje za tvoj motor.
Po ZAKONU rep. srbije, razlicite marke ulja sa istim specifikacijama (odlikama/oznakama) MORAJU da mogu da se mesaju!
Dok je za razlicite vrste zabranjeno mesanje.
E sad da li nekom auto radi sa pet razlicitih vrsta ulja + sa vodom - to nema nikakvog smisla komentarisati, jer onaj koji to sipa - NIJE NORMALAN, ali blago rečeno aj vodu da ne računamo, pošto je to neki kvar bio verovatno
Inače, 2000 dinara za ruke kod malog servisa - sramota.
Ispada da majstor ima 20 eura na sat, ako ne i više, pošto je ovo posao od 20 minuta za nekog spretnijeg
[Ovu poruku je menjao lancia88 dana 07.04.2009. u 00:56 GMT+1]
[ rinenad @ 06.04.2009. 22:54 ] @
Ja se zezam za vodu, naravno nema miješanja različitih ulja. To ko misli da može nema pojma o motorima, suvišno je za ozbiljnu raspravu. Trebalo bi podvući crtu naročito za one neiskusne. Znači ljudi ako Vam je stalo do motora samo i isključivo isto ulje propisano od proizvođača. Zašto eksperimentirati?
[ komosarz @ 07.04.2009. 01:26 ] @
Ja ni prije 20 g.dok sam vozio yuga nisam cak ni pomisljao da pomijesam modricino,inino ili galaxovo ulje iste gradacije.A danas,to moze jedino da pomijesa osoba kojoj se desi nedaj boze neki kvar.Zar je problem kupiti isto ulje za dosipanje koje si sipao u motor...I jos nesto ovo je tema najbolja kupovina do 20000eur,pa koji to novi auto trosi ulje,zasto onda kupovati nov auto,bolje polovan pa cemo dolivati i dolivati i dolivati...
pozz
[ dejankr @ 07.04.2009. 07:42 ] @
Citat: frenkijevac1: Inače, 2000 dinara za ruke kod malog servisa - sramota.
Ispada da majstor ima 20 eura na sat, ako ne i više, pošto je ovo posao od 20 minuta za nekog spretnijeg :)
Dobro nije baš 20 minuta pošto je jedan od filtere (ne sećam se jel za vazduh ili gorivo) skroz zavučen tako da treba nekoliko delova izvaditi da bi se došlo do njega. AKo se dobro sećam trajalo je bar 40 minuta.. :) ALi svejedno da li je majstor spretniji ili ne, koliko znam ovlašćeni servisi rade po norma-času, i ako je propisano da neka operacija traje određeno vreme, naplatiće ti toliko bez obzira da li majstor radio duže ili kraće.
Inače mislim da sat u ovom servisu nije skuplji nego po drugim ovlašćenim servisima. Koliko vidim, oni pre svega skupo naplaćuju delove.
[ Zarko Silic @ 07.04.2009. 10:41 ] @
Citat: dejankr: Ovo je iz deo uptustva za Cee'd-a gde su preporuke za ulja i ostalo. Ja se baš ne razumem u problematiku i ne vidim da li i gde piše da li ide sintetičko ili polusintetičko ulje.
Nije mi sada ovde faktura da proverim šta su stvarno sipali.
Prilozena dokumentacija ne sadrzi precizne podatke o kvaliteti ulja koje proizvodjac preporucuje (dozvoljava) u svojim vozilima.
Ili imas jos negde podatke vezane za ulje, ili ih je proizvodjac namerno zakinuo iz samo njemu poznatih razloga.
Citat: komosarz: I jos nesto ovo je tema najbolja kupovina do 20000eur,pa koji to novi auto trosi ulje,zasto onda kupovati nov auto,bolje polovan pa cemo dolivati i dolivati i dolivati...
pozz
Postoje nova vozila koja trose ulje (namerno tako konstruisana). O njima sam vec pisao u nekoliko navrata pa ako se otvori nova tema, ponovicu.
Isto tako cu napisati kako, na koji nacin i zasto se ulja mogu, ili ne mogu mesati. (Bez googlanja ).
[ StORM48 @ 07.04.2009. 13:38 ] @
Citat: frenkijevac1: Po ZAKONU rep. srbije, razlicite marke ulja sa istim specifikacijama (odlikama/oznakama) MORAJU da mogu da se mesaju!
Dok je za razlicite vrste zabranjeno mesanje.
Može li neki link do tog Zakona?
Pozdrav
[ Zarko Silic @ 07.04.2009. 14:19 ] @
Takve stvari se ne regulisu zakonom vec standardom o kvalitetu.
(Medjutim, JUS je davno otplovio, a SRBUS jos nije na vidiku )
[ frenkijevac1 @ 07.04.2009. 16:26 ] @
Citat: StORM48: Može li neki link do tog Zakona?
Pozdrav
Nemam link, negde sam pročitao citat zakona (ili standarda o kvalitetu - mada to tesko postoji kod nas), da motorna ulja istih specifikacija, a različitih proizvodjaca MORAJU da mogu da se mešaju. :-/
[ StORM48 @ 07.04.2009. 19:13 ] @
Naravno da ne moraju i takav zahtev/uslov ne postoji.
Pozdrav
[ vilil1 @ 07.04.2009. 20:10 ] @
@zarsilic @StORM48
Hocete li napisati sta je polusinteticko ulje? Od cega se sastoji? Znam, znam, ne treba verovati guglu, ali sa Mobil sajta kazu ovo -
Citat: Semi-Synthetics
Semi-Synthetics use base stocks comprising conventional or hydroprocessed base oil in combination with severely hydroprocessed or synthetic (PAO) basestocks. The proportion of severely hydroprocessed or synthetic basestocks in semi-synthetic oil is a closely guarded secret, but is usually between 10% and 25%.
I da ponovo ne citiram, kazu da su ulja kompatibilna, i da mogu da se mesaju. Makar na nacin kako je @cozmo_im napisao, da vazi za novija ulja.
True or False?
[ StORM48 @ 07.04.2009. 20:39 ] @
Brate...
Gde je BILO KO od nas napisao da polusintetička ulja ne postoje?
Gde si Ti video, za ime sveta, da IKO preporučuje da se ulja različitog sastava mešaju?
Možda su neka ulja istog proizvođača kompatibilna i mogu se mešati, ali su to izuzeci i svakako ne predstavljaju pravilo.
I opet kažem, evo ja finansiram ulje, pa da probamo da ispustimo pola ulja koje Ti imaš u autu, a da onda dolijemo neko koje veze sa tim nema, pa da vidimo šta se dešava? Naravno, posle toga idemo na jedan put od 200+200km, da bismo videli kako se takva biserna kombinacija i zaista ponaša, u realnim uslovima eksploatacije.
Prekinite bre da lupetate i time ljude navodite da smandrljaju motor!
Svašta se po forumima da pročitati (između ostalog i da se procesori dobro hlade Nivea kremom za ruke), ali svaki put kad napišeš nešto iza čega stojiš iz samo Tebi znanih razloga i nickom na forumu, imaj u vidu da ovo čita jako širok auditorijum, te da treba imati mere pri davanju bilo kakvih ocena, saveta i tome sličnoga, a posebno kada sve što pričaš pričaš na osnovu rekla-kazala i prepisivanja s neta. Mašinstvo je dovoljno egzaktna nauka da se određena pravila mogu preneti u pisani oblik i začudo, ne zastarevaju tek tako. Zato i postoje škole do čijeg se znanja dolazi učenjem, a ne guglajući i onda NI NA OSNOVU ČEGA nesuvislih tvrdnji koje nekoga mogu da koštaju auta! Jasno je da neke kombinacije mogu biti i benigne, ali je isto tako DOKAZANO da određene kombinacije jednostavno potiru svojstva ulja, odnosno njegovu osnovnu svrhu, te su dugoročno vrlo devastirajuća za motor. Budite pošteni pa na sopstvenim primerima pokažite kako se to mešanje radi, a ne po onoj staroj "lako je tuđim... gloginje mlatiti!"
I da, jedna od početnih tvrdnji ovog sumanutog dela teme je bila i ta da SVA ulja imaju za osnovu mineralno ulje, što je po pitanju sintetičkog (a ne polusintetičkog) totalna neistina!
Pozdrav
[Ovu poruku je menjao StORM48 dana 07.04.2009. u 21:50 GMT+1]
[ vilil1 @ 07.04.2009. 22:28 ] @
Vidi, prvo uopste nema potrebe za takvim tonom. Nesto mi nije jasno pa sam te pitao. U cemu je problem?
Citat: Gde je BILO KO od nas napisao da polusintetička ulja ne postoje?
A ko je to rekao? Ja sam samo pitao sta je polusinteticko ulje. Nema potrebe za zamenom teza. I naravno da nisi TI odgovorio sta je polusintetika, onda bi se ispostavilo da nisi u pravu. Na srecu postoji gugle. :)
Citat: Gde si Ti video, za ime sveta, da IKO preporučuje da se ulja različitog sastava mešaju?
Opet zamena teza. Ko je igde pomenuo da tamo neko PREPORUCUJE mesanje?
A ovo si ti rekao -
Citat: Da si IKADA video kako mogu da reaguju različita ulja kad se pomešaju, ne bi prepisivao, nego bi ćutao. Reakcija ume da bude poput koka-kole - pena na sve strane i totalno haotičan rad motora.
@cozmo_im
Citat: Dakle SVAKO ALI SVAKO ULJE KOJE IMA SL/CF ili 505.01 na sebi IDE taj motor recimo. NEBITNO je da li je sintetika, polusintetika, sintetika, ulje koje ima tu oznaku na sebi ide u taj motor i NISTA drugo (recimo SJ ili nesto drugo).
A ti pocinjes da ga ispitujes o skoli...Pa onda pocnes o svom obrazovanju...
I sta ti znaci ono MOZDA su neka kompatibilna? Jel' to sada tvrdis pazar? Video si da si pogresio, a ne zelis da priznas? A ono za ponudu, ajd' ovako, uzmemo 1.l mineralnog, i 2. deci sintetike, onako kako je @cozmo_im opisao u svojim ranijim postovima, posto ti tvrdis da ne mogu da se mesaju, i da ce biti pene na sve strane.
[ dejankr @ 08.04.2009. 07:17 ] @
Citat: zarsilic:
Prilozena dokumentacija ne sadrzi precizne podatke o kvaliteti ulja koje proizvodjac preporucuje (dozvoljava) u svojim vozilima.
Ili imas jos negde podatke vezane za ulje, ili ih je proizvodjac namerno zakinuo iz samo njemu poznatih razloga.
Ono što sam poslao je jedini deo gde se pominju preporuke za ulja i ostale tečnosti. U drugim delovima uputstva se čitalac upućuje na te stranice za preporuke koja ulja koristiti. Gledao sam i da nema slučajno u servisnoj knjižici ali nisam našao.
[ dejankr @ 08.04.2009. 07:21 ] @
Btw, ako nekom treba upustvo za Cee'd-a na engleskom u PDF-u, evo linka http://cars.pdfki.com/cars/kia...ual/cee%27d_Manual_car_LHD.pdf
[ cozmo_im @ 08.04.2009. 09:26 ] @
Citat: StORM48:
I da, jedna od početnih tvrdnji ovog sumanutog dela teme je bila i ta da SVA ulja imaju za osnovu mineralno ulje, što je po pitanju sintetičkog (a ne polusintetičkog) totalna neistina!
Khm, khm, ajmo jos jednom (jel moram 200 puta da vas ucim hemiji?):
POLIALFAOLEFINI (Polyalphaolefins) su SASTOJAK (NAJFINIJI) MINERALNOG ULJA koji se dobija refrakcijom istog.
Sinteticko ulje se bazira na Polialfaolifinima i poliolesterima (NE MESAJTE to sa poliestrom naravno).
Elem, kako je sastojak PAO i u sintetickom i u mineralnom ulju dolazimo do ... sta? Zakljucka da se ta ulja MOGU pomesati.
Postoje tzv. sinteticka ulja koja su za trke i ona sadrze preformulisani etanol - e ta ulja SE NE MESAJU sa drugim uljima.
Nije ovde prica o tome da sad mozes da dolivas sta god hoces, kad hoces, prica je o tome da u slucaju nuzde NEMA STRAHA ako se pomesaju ulja.
Takodje, NIJE POTREBNO nikakvo ispiranje motora uljem za ispiranje i ciscenje ako zelite da predjete sa mineralnog na sinteticko ili polusinteticko i obrnuto. Samo ispustite ulje i promenite filter za ulje.
U upuststvu za svako vozilo pise koji viskozitet i koje API/ACEA specifikacije moze da ide u taj motor i toga se pridrzavajte. Ako vam fali litar ulja na putu a niste u prilici da uzmete sintetiku, slobodno sipajte polusintetiku identicne specifikacije (recimo SL/CF, naprimer). Jer ta oznaka garantuje da ulje je po svim standardima za vas motor.
Sta moze da se desi ako sunete litar mineralnog u 2 do 3 litre sintetickog (ako nemate drugu mogucnost a na minimumu ste ulja):
- Skracuje se vek ulja u motoru (znaci morate ga ranije zameniti, ako menjate ulje na 15000km, menjajte ga na 5000-6000 km ranije), jer naravno da mineralno ulje ima dosta kraci vek trajanja pa kad mu prodje interval zamene moze doci do povecanog habanja motora. Znaci brze dolazi do taloga, brze sagoreva ulje i slicno.
Znaci nema nikakvog straha uciniti to ukoliko nemate drugu opciju (na putu ste i slicno). Samo zamenite ulje ranije od propisanog intervala i to je to.
Kada ostanete bez ulja ili ste na minimumu postoji zlatno pravilo:
- Bolje imati bilo kakvo ulje u motoru nego - nikakvo.
A sto se tice pene u ulju, buckanja i slicno - to moze da se desi samo ako sipate pola i vise litra bilo kakvog ulja IZNAD maksimuma. E to ubija motor.
Takodje, ulja razlicitih viskoziteta se isto mogu miksovati dokle god API/ACEA specifikacija odgovara. Znaci mislim na miksovanje kada ostanete bez litre litre i po ulja a niste u prilici da sipate to sto imate u motoru. Nece nista biti osim gorepomenutog opisa sta se desava ako pomesate ulje razlicitog sastava. Eventualno se skracuje vek trajanja ulja u motoru pa ako ga ne zamenite ranije nego sto treba, povecano je habanje jer ulje nema vise svoja svojstva.
[Ovu poruku je menjao cozmo_im dana 08.04.2009. u 10:36 GMT+1]
[ Zarko Silic @ 08.04.2009. 11:00 ] @
Citat: dejankr: Ono što sam poslao je jedini deo gde se pominju preporuke za ulja i ostale tečnosti. U drugim delovima uputstva se čitalac upućuje na te stranice za preporuke koja ulja koristiti. Gledao sam i da nema slučajno u servisnoj knjižici ali nisam našao.
Malo me iznenadjuje nepostojanje detaljnog uputstva na nasem jeziku mada je ova oblast zakonom regulisana (ne standardom o kvaliteti )
Ovako to otprilike izgleda u slucaju VW Golf.
Sa vozilom se dobije (Nesa ce reci: ne dobije vec kupi ) uputstvo na nasem jeziku. Sadrzi 7 delova: 2 "knjige" i 5 brosura podeljeno po segmentima.
Jedna od brosura obradjuje temu o ulju potrebnom za odrzavanje vozila
[ cozmo_im @ 08.04.2009. 11:13 ] @
Jedino je glupo sto u katalogu ne pise prevod u API/ACEA specifikaciju... posto su sva ulja tako oznacena, pa tek onda moras da citas malim slovima VW specifikaciju... recimo 504.00 i 507.00 su API SL/CF oznake, ACEA A3/B4 (na svakoj kantici ulja to je istaknuto vecim slovima pozadi).
[ StORM48 @ 08.04.2009. 11:18 ] @
Citat: cozmo_im: jel moram 200 puta da vas ucim hemiji?
Dobar vic!
Citat: POLIALFAOLEFINI (Polyalphaolefins) su SASTOJAK (NAJFINIJI) MINERALNOG ULJA koji se dobija refrakcijom istog...
Dobro Ti ide guglanje. Znaš li možda hemijski naziv tog jedinjenja (pošto je ^ovo^ tehnički i u principu, ne znači ama baš ništa!)?
Citat: Nije ovde prica o tome da sad mozes da dolivas sta god hoces, kad hoces, prica je o tome da u slucaju nuzde NEMA STRAHA ako se pomesaju ulja.
Khm, khm...:
Citat: cozmo_im: Danas moze bilo koje ulje da se mesa sa bilo kojim drugim uljem bilo koje gradacije, bez ikakvih problema dokle god je iste API/ACEA specifikacije.
Izgleda da mi se samo učinilo, da si ^ovo^ gore napisao.
Citat: Takodje, NIJE POTREBNO nikakvo ispiranje motora uljem za ispiranje i ciscenje ako zelite da predjete sa mineralnog na sinteticko ili polusinteticko i obrnuto. Samo ispustite ulje i promenite filter za ulje.
Ovo niko ne spori.
Citat: Kada ostanete bez ulja ili ste na minimumu postoji zlatno pravilo:
- Bolje imati bilo kakvo ulje u motoru nego - nikakvo.
Rupa na saksiji još nije otkrivena?
O tome da li može da peni ili ne, ja pišem na osnovu onoga što sam video svojim očima, a ne na osnovu guglanja. A nisam jedini koji je to video ili iskusio.
Pozdrav
[ cozmo_im @ 08.04.2009. 11:34 ] @
PAO je polimersko jedinjenje ako nisi upucen toliko (valjda se razumem u hemiju toliko)... a-olefin CxH2x...
Sto se tice mesanja ulja - mislio sam da i miksovanje ulja razlicitog viskoziteta ali iste specifikacije nije nikakav problem, osim sto moze da skrati vek trajanja ulja u motoru, pa se preporucuje ranija zamena ako si u (ne)prilici da uradis tako nesto.
Dakle bez problema ih mozes mesati - tj. motor nece crci vec se ulju skracuje vek trajanja.
Ja dosad nisam video da neki motor zapeni od mesanja ulja, video sam samo kako izgleda kad je ulje dosta preko maksimuma pa krene da peni...
Druga stvar je ako se ne vodi racuna, pa se stalno mesa a ulje se ne menja redovno.
[ Zarko Silic @ 08.04.2009. 11:35 ] @
Citat: cozmo_im: Jedino je glupo sto u katalogu ne pise prevod u API/ACEA specifikaciju... posto su sva ulja tako oznacena, pa tek onda moras da citas malim slovima VW specifikaciju... recimo 504.00 i 507.00 su API SL/CF oznake, ACEA A3/B4 (na svakoj kantici ulja to je istaknuto vecim slovima pozadi).
Ne moraju uvek da se poklope ta 2 ili vise standarda: VW i API ili MIL.
U slucaju VW, PD uvodi mnoge novotarije koje pojedini priozvodjaci ulja nisu spremni da poprate te se API klasifikacija kao takva iskljucuje.
Za odrzavanje VW vozila se primenjuje VW standard koji dopusta zamenu sa odgovarajucim uljima. Peugeot, Fiat i ostali iamaju nekakve druge (svoje) repere i standarde. API je samo jedan od standarda koje se odomacio kao najuniverzalniji.
Pretpostavljm, da i Kia poseduje nesto slicno sto bi njenim korisnicima trebalo biti dostupno, a serviserima pogotovo.
[ dejankr @ 08.04.2009. 11:44 ] @
Citat: zarsilic: Malo me iznenadjuje nepostojanje detaljnog uputstva na nasem jeziku mada je ova oblast zakonom regulisana (ne standardom o kvaliteti )
Nisam ja rekao da se ne dobije uputsvo na našem jeziku, već da u njemu nema više od onog što sam poslao po pitanju specifikacija ulja. Dakle, uputsvo koje sam okačio se kod nas dobije prevedeno na srpski u štampanom obliku. Ima nekih 300 strana...
[ StORM48 @ 08.04.2009. 12:33 ] @
Citat: cozmo_im: Dakle bez problema ih mozes mesati - tj. motor nece crci vec se ulju skracuje vek trajanja.
Hahaha... nije šija neg' je vrat. Neće crći odma, nego malo posle, ali neće trajati koliko bi inače trajao.
Pravi podstrek za mešanje ulja.
Pozdrav
[ vladd @ 08.04.2009. 13:04 ] @
Moram i ja malo da se umesam, kao i na svim uljavim forumima.
Postoje neke uvrezene terminologije, pa bih ja malo insistirao da se razjasne.
Termin polusinteticko je solidno zamagljen, u osnovi predstavlja mineralno ulje koje ima u sebi DO 30% sintetickog ulja.
E sad, taj procenat "do 30%" naravno znaci svasta, pa se ineka sinteticka ulja sa dodatkom(par %) estara, recimo za motorcikle, trgovacki nazivaju "polusintetikom", sto sa realnoscu nema veze..ali trgovci su uvek bili generatori znanja i obicaja..
Termin "sinteticko", je svetski zamucen, tako da je "bezakonje" dozvoljeno, pa je i tu omanji cirkus.
Prvo ulje, sintetizovano u laboratoriji je napravio Motul. onako bas sintetizovano, pakovanjem molekula. Ali, nesto pre njih je Shell iskocio na trziste sa "sintetickim uljem", odnosno mineralnim uljem, dodatno tretiranim, tehnoloski doradjenim, koje je ponajvise, molekulski licilo na sinteticko, ali je bilo jezive cene, i pretazno za ekstremne uslove.
A onda je sledio i sudski spor oko prava na koriscenje imena...
Istorija je mnogo gadnija i komplikovanija, mesaju se nauka tehnologija sa jedne i mesetarenje i banditski odnos na trzistu, kao dominantnija strana...ima toga po netu po... volji
Stoga i proizvodjaci reaguju, dodajuci neke svoje standarde, gotovo nemocni da usmere naftne gigante.
Najbolje je postovati preporuku proizvodjaca, najmanje je glavobolje. Odstupanja zahtevaju solidnu kolicinu informacija, preventivno.
Mesanje ulja nije preporucljivo(mineralno-sintetika-polusintetika), ali nista strasno, ako su u istoj zoni kvaliteta, nece doci ni do kakvih ugrusavanja i zacepljenja, samo ce se pokvariti karakteristika boljeg(i skupljeg) ulja.
Poz
[ cozmo_im @ 08.04.2009. 13:22 ] @
Citat: StORM48: Hahaha... nije šija neg' je vrat. Neće crći odma, nego malo posle, ali neće trajati koliko bi inače trajao.
Pravi podstrek za mešanje ulja. :D
Pozdrav
Nece nista biti motoru, skraceni vek trajanja se ne odnosi na motor vec na ulje. Ako u sinteticko dodas mineralno, a presao si recimo 5000km od zamene ulja, ulje neces menjati na 15000km vec na 10000km, nakon toga to mineralno ulje gubi svoja svojstva, pa se samim tim povecava i habanje motora za neki promil, ukoliko ne skratis interval zamene. Ne vidim mesta nikakvoj panici, niti ce nesto crci, niti ce motoru nesto biti.
Moze da bude ako bi sipao ulje van specifikacije.
Elem, ukoliko sipas ulje specifikacije koje je dao proizvodjac tvog automobila, kakvo god da je (tj. sipas jedan viskozitet u drugi, mineralno u sinteticko recimo) i ispostujes interval zamene, nema zime.
Zato ja uvek i kazem - pogleda se lepo uputstvo i tacno znas sta smes, a sta ne smes da sipas.
Po tvome znaci ako neko ostane u nedodjiji na minimumu ulja, ne sme nista da dolije i da tako vozi dok ne crkne motor?
Ne, nego lepo ce pronaci bilo koje ulje u API/ACEA specifikaciji i doliti ga u motor i nastaviti normalno sa voznjom.
Kasnije moze zameniti ulje ili ispostovati interval zamene koji vazi za odredjenu gradaciju ulja - ili sam skratiti interval zamene.
[ vilil1 @ 08.04.2009. 13:30 ] @
Citat: Mesanje ulja nije preporucljivo(mineralno-sintetika-polusintetika), ali nista strasno, ako su u istoj zoni kvaliteta, nece doci ni do kakvih ugrusavanja i zacepljenja, samo ce se pokvariti karakteristika boljeg(i skupljeg) ulja.
E, ovo je ono sto je u ovoj prici najbitnije, bar meni. To je ono sto @cozmo_im uporno tvrdi. Da znam da se nista strasno nece desiti, ukoliko kojim slucajem moram da dolijem nesto ulja. Postujuci specifikaciju proizvodjaca, naravno.
Pozdrav svima
[ StORM48 @ 08.04.2009. 13:57 ] @
@cozmo_im
To što Ti sad pišeš, zove se zamena teza.
Pažljivo pročitaj šta si napisao u prvom postu, pa onda analiziraj sve u 16.
"Verujem" da se u okviru prelamanja časopisa može iscediti ceo doktorat iz oblasti mašinske industrije i termo-dinamičkih svojstava fluida, ali smanji malo doživljaj i pokušaj da barem jednom nešto napišeš iz sopstvenih iskustava, ne krijući se iza gugla, autoriteta svoga brata, komšije, prijatelja ili kolege sa kojim deliš ustu zgradu u kojoj si zaposlen.
Izuzeci postoje, ali su upravo to - izuzeci. Generalno pravilo je da se ulja ne mešaju i ne postoji servis koji će reći da je to OK, a dodatno - iskustva vozača kažu da se razne anomalije mogu javiti i što se mene tiče - ta tema je zatvorena priča, a Ti i dalje možeš da glumiš hemičara, nemam ništa protiv. Samo, čini to za svoj groš, a ne dajući neshvatljive savete vlasnicima vozila, koji možda i poveruju da je "sipaj šta dohvatiš" sasvim prihvatljiv način održavanja vozila, što je sve samo ne istina.
I da, ustvari je najsimpatičniji deo Tvog posta gde omalovažavaš znanje majstora, proglašavajući ih sve za šarlatane, a sa iskustvom prelamača časopisa.
Pozdrav
[ Zarko Silic @ 08.04.2009. 19:11 ] @
Motorno ulje,
minimalna osnova znanja svakog korisnika vozila sa unutrasnjim sagorevanjem
1. U nacelu motorna ulja se prema poreklu mogu podeliti u 2 grupe.
Prvu grupu cine ulja mineralnog, fosilnog porekla ciji je osnov za proizvodnju nafta, u sirem smislu reci cije je dobijanje vezano za petrohemijsku industriju.
Drugu grupu cene takozvana sintetska ulja, ili ulja dobijena, kao sto sama rec kaze, vestackim putem u hemijskim postrojenjima.
Zajednicko za obe grupe ulja je nacin formiranja potrebne smese, ali ne i sama smesa:
ULJNA OSNOVA (BAZA) + ADITIVI = MOTORNO ULJE
Odnos baze i aditiva je otprilike 80% prema 20% u korist baze. Posledica razlicitih baza i razlicitih aditiva ima za rezultat razlicit kvalitet te se odabirom istih postize zeljeni kvalitet.
2. Namena motornog ulja:
a) Podmazivanje. Prvo i osnovno u cilju smanjenja trenja i habanja metalnih elemenata te smanjenja temperature na mestima gde ona nije pozeljna.
b) Zastita. Prvenstveno od korozije obzirom da produkti sagorevanja sadrze vodu, prvo u gasovitom, nakon hladjenja motora i u tecnom obliku i koja reaguje sa sumporom iz goriva cineci sumpornu kiselinu koja korozivno deluje na metalne sklopove unutar samog motora.
c) Obezbedjenje sekundarnog hladjenja (primarno je obezbedjeno podmazivanjem).
d) Zaptivanje; na relaciji cilindar klip te povecanje komresije, a sam tim doprinosi efikasnijem radu motora.
e) Zadatak ciscenja; gde se od ulja zahteva efikasnost u smislu ciscenja cestica cadji uzrokovanih nepotpunim sagorevanjem i koje su krivci u stvaranju crnog taloga.
f) Mogucnost ili sposobnost obezbedjenja pravilnog rada motora i pri niskim i pri visokim temperaturama. U ovu osobinu takodje, spada sposobnost obezbedjivanja hladnog starta motora. Ovu osobinu posebo izdvajam i naglasavam jer je u poslednjoj deceniji, od strane proizvodjaca ulja, posvecena velika paznja.
Karakteristike motornih ulja
1. Viskozitet
2. Indeks viskoznosti
3. Temperatura stinjavanja
4. Temperatura paljenja
5. TBN ili ukupni bazni broj
1. VISKOZITET je mera za tecenje, ili klizavost ulja i predstavlja interni otpor kretanja virtualnih slojeva tecnosti. Najbolje cete razumeti ako koristite izraz klizljivost. Viskozitet je u bliskoj vezi sa gustinom, ali nije gustina. Nekoliko puta sam napomenu da postoje ulja razlicite viskoznosti, a iste gustine i obrnuto. Tacno je da odsupanje viskoziteta od gustine moze biti u malim okvirima, ali nije na odmet spomenuti i to kako bi se pojam viskoznost odvojila od pojma gustina obzirom da je rec o 2 fizicke velicine.
U praksi se spominju dve viskoznosti: kinematicka i dinamicka. Za nas kao korisnike motornih ulja je zanimljivija ona prva: kinematska, ili kinematicka viskoznost. Izrazava se u mernim jedinicama:
mm2/s
i kao takvu je mozete pronaci u specivikacijama od strane proizvodjaca.
(ranije koriscene jedinice su stepeni Englera, SUS i Centistoks (cSt)).
Odnos je sledeci:
1 mm2/s=0,132 E=4,62 SuS= 1 cSt
2. INDEX VISKOZNOSTI je relativan broj (bez dimenzije) koji daje podatak o promeni viskoziteta pri razlicitim temperaturama (visokim i niskim). Ako je taj broj veci od 130, onda on ukazuje da je rec o mutigradnim uljima cija je primena u vecim temperaturnim dijapazonima.
3. TEMPERATURA STINJAVANJA. (koristi se izraz stiniste) je ona temperatura na kojoj ulje prestaje da tece.
4. TEMPERATURA PALJENJA (plamiste) je ona temperatura na kojo dolazi do zapaljenja pare ulja u cijoj blizini je otvoreni plamen.
5. TBN, ili ukupni bazni broj je mera alkalnosti, ili preciznije «sposobnost» ulja da u kontaktu sa metalom bazno «odreaguje».
TBN se kod ulja za benzince krece od 7-9 mgKOH/g, a kod ulja za dizelase od 7-13.
Samo da napomenem da se pad TBNa do 40% pri radu motora tolerise i da ne prouzrokuje posledice po motor.
OZNACAVANJE MOTORNIH ULJA
Karakteriske motornih ulja propisuje sam proizvodjac motornih vozila. Oni to ne rade odokativno, kako se ovde moglo pogresno zakljuciti citajuci razne postove i nestrucne preporuke, vec je to plod visegodisnjeg mukotrpnog ispitivanja i merenja i zbog toga uvek napominjem da je uputstvo za vozilo najmerodavnje po pitanju odabira ulja. U njemu (uputstvu) ne sme biti greske jer takva greska moze skupo da kosta: prvo korisnika i vlasnika vozila, a potom i samog proizvodjaca (sa vise aspekata).
Da bi odabir ulja, ili njegovog ekvivalenta bio adekvatan, potrebno ga je propisno oznacit i u takvoj oznaci preneti sto vise informacija o karakteristici ulja.
I tako jednog lepog dana skupili se Automobilski inzenjeri (mozda i po neki burazer) pa osnovase Drustvo automobilskih ingenjera, ili SOCIETY OF AUTOMOTIVE ENGINERS (nije mi poznato da li je medju njima bilo i kontrolora letova), ili skraceno SAE, kako bi razvrstali ulja po svojoj viskoznoj vrednosti i to:
od SAE 0 do SAE 60 («deklinacija» po 5 i 10)
Oznaka SAE je, u cast ovih momaka, zadrzana do danas. U medjuvremenu su se neke stvari promenile. Takvo (monogradno tj. jednogradno) motorno ulje je postalo preslabo za savremene motorice koji svoju extremnu expanziju (masovna ugradnja turbina) dozivljavaju osamdesetih godina proslog veka (dizelasi u devedestim). Potreba za multigradnim uljem postaje sve veca pa dolazi do stvaranja i usavrsavanja istih. Fantasticnu i prakticnu primenu donela je pojava multigrada 15W 40. Motorno ulje koje od –15 C pa sve do + 35 C spoljasnje temperature pruza sasvim zadovoljavajuce rezulrate. Al ne lezi vraze. Pocese probleni oko podele plena. Nikako da se dogovore o onome iz prvog poglavlja ovog teksta: kojih 80% i koji 20% da naprave pa da standardizuju (kao sto su se, recimo ovi momci iz SAEa dogovorili). Plen je bio velik, ali su apetiti bili jos veci.
I sta se dogadja. Pojedini proizvodjci misleci da su pronalazaci (svaki od njih po na osob) pocinje da pravi «svoja» ulja sto za posledicu, u krajnjem ishodu ima Stormovu reakciju na Kozmovu proizvoljnost, ali i nesto vece posledice. Naime prvobita ulja, narocito multigradna, tj njihovo mesanje je bilo pogibeljno za motor. Mali Selici (slobodni radikali) su se posvadjali sa malim Castrolcicima (takodje slobodnim radikalima) koji plivalivaju po onoj 80 postotnoj bazi. A i te 80 postotne baze nisu bas iste.
Kad slobodni radikali zakrve, zna se sta sledi: Rat.
Strada prvo motor a zatim jos po neko.
Tek tamo, sredinom devedesetih (tacnije 1996.) slobodni radikali stupaju u koaliciju i rat prestaje, a kao posledicu mirovnog sporazuma tj. koalicije dobijamo da se multigradna ulja mogu mesati. Na zalost, ili srecu na ovo bratstvo medju radikalima uticu strani faktori pa su hteli, ili ne hteli, na koaliciju morali pristati. Expanzija razvoja sintetickih ulja pocetkom devedesetih proslog veka ih je prosto primorala da se udruze. Hemiske kompanije ozbiljno napadaju petrohemiske. Cinjenica da za proizvodnju sintetickog ulja nisu neophodni fosilni ostaci, ozbiljno pocinje da ugrozava ove petrase. Kao prvi nastupa Mobil koji bez svojih znacajnijih pertohemijskih postrojenja, u ovoj bransi, sebe namece kao lidera. Ubrzo za njim krecu i ostali: i «hemicari i petrohemicari».
Sinetska ulja imaju svoju preciznu definiciju. Tacno se i precizno zna sta je u njima i sto je jos vaznije: zna se sta nije u njima i sta u stvari ne sme da bude; za razliku od svoje mineralne brace gde je moguce kontrolisati samo onih 20% dodataka.
E, tada se javlja neodoljiva zelja za standardizaciom. Moralo se. Strani faktor u liku sintetike je pretio da zbrise sve pred sobom. Radikali su bacili kasiku i resili da se standardiju pa ne cudi zvanicna informacija na Valvolin sajtu kako se ulja mogu mesati.
Pazi sad: ulja se mogu mesati. A ko nam garantuje da su se SVI radikali pomirili? Ko nam garantuje da nema odmetnika, belih vrana i prodanih dusa? Aa?
Naravno niko.
Bolje da mi lepo poslusamo sta nam je proizvodjac napisao u svom uputstvu i da ne lupamo glavu o oznakama kao sto su, recimo po «tamo nekom» API standardu pojedine oznake vezane za uporebu na dizelasima, a pojedine «kao za» benzince. Pa onda jos po neko slovce: «kao» sad nije vise «J» vec «G». To je, recimo za Euro 4, a ovo sa «J» je stari Euro3 (bljak, nista ne valja), i slicno. A onda nas zbune i sa nekim brojem jer naposu CF-5.
Recju, oznake ne treba pamtiti, niti se u njih preterano zadubljivati, niti ih primati zdravo za gotovo, iz 2 osnovna razloga:
1. Slovna oznacavanja po API kvalitetu ne moraju uvek da se poklope sa preporucenim uljem od stgrane proizvodjaca vaseg vozila, a da je ulje ipak odgovarajuce i, sto je opasnije,
2. Slovne oznake po APIu mogu da se poklope, a da ulje ipak ne bude odgovarajuce (primer PD ulja kod VW proizvodjaca).
I mozda jos vaznije: zasto sve to da pamtimo? Procitamo uputstvo, pronadjemo original, ili odgovarajuci ekvivalent (decidno naveden), odemo i kupimo. Naravno, trgovacka mudrovanja zbog nedostatka trazenog, eliminisemo kao faktor pri odlucivanju.
[ dejankr @ 13.04.2009. 12:48 ] @
Zvao sam servis (onaj s početka teme) da proverim koje ulje sipaju.
Standardno sipaju polusintetiku, tačnije Mobil Super S 10W-40, ali na zahtev kupca stavljaju i sintetiku (mislim da je Mobil Synt S) s tim što je cena onda 300 din veća (po litru). Čudi me da mi to nisu pomenuli kada sam radio servis.
[ Nebojsa Milanovic @ 13.04.2009. 13:12 ] @
Odlično, to je to što sam spomenuo na prošloj strani, znači uz doplatu može i sintetika.
[ vladd @ 13.04.2009. 15:52 ] @
Moglo je oduvek (bar od nastanka sintetike), poenta je u doplati, koja poslednjih godina nije dramaticna. Sinteticko ulje je uvek bolja solucija.
U slucaju nekog poluraspalog motora, gde je neophodno gusto ulje da bi pumpa napravila neki pritisak, to mislim da nije reper...generalka, pa diskusija o ulju.
A da li menjati na 5000 ili 10000, ili sta ja znam na koliko, to je stvar malo vece diskusije, uvrezene su neke netehnicke norme, motori su najcesce u nedobrom stanju, stedi se na svemu...
Pravilo, bar za masine nove generacije, je jednom godisnje ili maksimalno na 10-15 ili vise hiljada km, pod uslovom da je ujednacena eksploatacija, i kilometraza napravljena za manje od 365 dana...
Ulje je potrebno menjati i ranije, ako su uslovi eksploatacije losiji.
Mislim da se stedi na pogresnom mestu..
Poz
[ azzo-kSv @ 05.12.2009. 12:47 ] @
Da li je pametno sipati sinteticko ulje za benzinske motore u dizel motor?
Hvala!
[ Zarko Silic @ 05.12.2009. 15:27 ] @
Nije pametno, a obrnuto je jos manje pametno.
[ _RS_ @ 06.12.2009. 21:25 ] @
Citam vec pola sata i da nemam iskustva i malo znanja bio bih totalno zbunjen.
Nije na odmet ponoviti, sto su vec neki clanovi rekli: Jedino merodavno je UPUSTVO proizvodjaca vozila.Svaki proizvodjac jasno naglasi koje standarde ulje mora zadovoljiti za njegov motor!
Ne treba se praviti pametan, nego citajte uputstva.
I stvarno nema puno veze sa ovim, KO IMA VECI (zna vise o uljima). Postoji lepo knjiga sa Masinskog fakulteta mislim da se zove "Ulja i maziva" , citao sam je pre 15tak godina, pa ko zeli da nauci nek se lepo informise. Naravno da nove tehnologije stalno traze nove specifikacije ullja.
Mislim da je najrealnije objasnio generalno razliku vladd.
Prica o sintetici krece sa Motul-om. Zanimljivo je da i kod njih ima malo ulja koja se mogu nazvati "sintetickim" za automobile, kolko znam samo 8100 i 300v, necu vise da ih reklamiram... Citat: vladd: Moram i ja malo da se umesam, kao i na svim uljavim forumima.
Postoje neke uvrezene terminologije, pa bih ja malo insistirao da se razjasne.
Termin polusinteticko je solidno zamagljen, u osnovi predstavlja mineralno ulje koje ima u sebi DO 30% sintetickog ulja.
E sad, taj procenat "do 30%" naravno znaci svasta, pa se ineka sinteticka ulja sa dodatkom(par %) estara, recimo za motorcikle, trgovacki nazivaju "polusintetikom", sto sa realnoscu nema veze..ali trgovci su uvek bili generatori znanja i obicaja..
Termin "sinteticko", je svetski zamucen, tako da je "bezakonje" dozvoljeno, pa je i tu omanji cirkus.
Prvo ulje, sintetizovano u laboratoriji je napravio Motul. onako bas sintetizovano, pakovanjem molekula. Ali, nesto pre njih je Shell iskocio na trziste sa "sintetickim uljem", odnosno mineralnim uljem, dodatno tretiranim, tehnoloski doradjenim, koje je ponajvise, molekulski licilo na sinteticko, ali je bilo jezive cene, i pretazno za ekstremne uslove.
A onda je sledio i sudski spor oko prava na koriscenje imena...
Istorija je mnogo gadnija i komplikovanija, mesaju se nauka tehnologija sa jedne i mesetarenje i banditski odnos na trzistu, kao dominantnija strana...ima toga po netu po... volji
Stoga i proizvodjaci reaguju, dodajuci neke svoje standarde, gotovo nemocni da usmere naftne gigante.
Najbolje je postovati preporuku proizvodjaca, najmanje je glavobolje. Odstupanja zahtevaju solidnu kolicinu informacija, preventivno.
Mesanje ulja nije preporucljivo(mineralno-sintetika-polusintetika), ali nista strasno, ako su u istoj zoni kvaliteta, nece doci ni do kakvih ugrusavanja i zacepljenja, samo ce se pokvariti karakteristika boljeg(i skupljeg) ulja.
Poz Neki rezime bi mogao biti, da se moraju pratiti specifikacije proizvodjaca. Mora se voditi racuna i o stanju motora, ali to je vec neka druga prica...
Ako je nuzda a ne moze da se bira, bolje ista nego nista, naravno za kratko.
Pozdrav svima i pametno.
[ azzo-kSv @ 07.12.2009. 06:06 ] @
Zahvaljujem!
Copyright (C) 2001-2024 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|