Da li ce Fix It Again Tommorow, ili ti FIAT postati svetski lider uz Toyotu? Da li je moguce da je Italijanski proizvodjac malih i nekvalitetnih automobila posle gluposti sa rusima osamdesetih, imao najbolju strategiju razvoja?
Voleo bi da se predvidjanja iz clanka ostvare, bilo bi izuzetno zanimljivo videti dalji razvoj dogadjaja.
[ Horvat @ 05.05.2009. 08:52 ] @
to ni meni nikako ne ide u glavu
kako fiat moze biti bolji od npr opela
kako fiat preuzima,a ne opel :(
kuda plovi ovaj brod :(
a kako ce ici "preuzimanje" od strane fiat-a?
isto kao zastavu sto su preuzeli [na lepu rec da ce platiti,izvinjavam se ako su platili sve,nisam bas pratio] ili ce potpuno na poklon dobiti sav razvojni sistem,fabrike,prostorije itd...
e jos ako i kvalitet fiata ostane,tj prosiri se,imacemo "2 jaka tabora",jedan koji pravi jeftin[ij]e a kvalitetne automobile,a drugi koji pravi ..."aute" [toyota/fiat]
naravno,da ne bude generalizacije,znaju i u fiat-u napraviti dobar automobil...
edit:ovo mi nije jasno
Citat:
Nakon susreta sa Markioneom, ministar ekonomije Karl-Teodor zu Gutenberg kazao je da je plan „Fijata” interesantan i da je nemačka vlada otvorena prema svakom potencijalnom investitoru koji želi da uloži u „Opel”.
zar nije opel privatno preduzece? [akcionarsko drustvo,nebitno]
tj nije u vlasnistvu drzave?
ako je to tacno,sta se ministar ekonomije pita uopste????
edit:moje "izvinjenje" fiat-u,vidim sad da jos od kraja 60-ih godina poseduje ferrari,alfu,maserati... sto mi je po malo paradox,tj kontrast u odnosu na kvalitet fiat-a
mada ove fabrike automobila nemaju dodira sa fiat-om sem po finansijama,tj nisu isti inzinjeri,ne?
[Ovu poruku je menjao Horvat dana 05.05.2009. u 10:10 GMT+1]
[ kuntalo @ 05.05.2009. 09:24 ] @
To što Vi mislite da iz Torina i danas izlaze Argenta, Ritmo i 125, Vaš je problem.
A što se "nekvalitetnih" malih automobila tiče:
littlefiatbigadventure.com
Obratiti pažnju na arktičku epizodu, a potom se pokriti ušima.
[ Flo33 @ 05.05.2009. 09:27 ] @
Pa po meni je njihova logika vodjena parolom sve za svakoga. Fiat je oduvek bio 'narodni' auto, jeftiniji, prosecnog kvaliteta. Dok imaju i Lanciu koja je zaduzena za sportske i automobile vise klase, rupu od srednje, i vise srednje popunjava Alfa. Dok ostali idu pod extreme. Tj kupce sa extremno dubokim dzepom.
Setimo se da je Fiat grupacija imala mnoge legendarne automobile, mozda i vise nego ostali. Fiat 500, 1200, Lancia delta, Alfa djulieta, 75, i ko ce se setiti svih..
Imam informaciju (ne znam koliko je tacna, ali je logicno da jeste) da je 80-ih potpisan ugovor izmedju It Vlade i SSSR-a o uvozu celika i metala iz Sovjetske republike, i od tada krece sunovrat giganta iz Torina.
Alfa je bila posebna fabrika, iz koje je Enzo izasao i pod Scuderia Alfa osnovao Ferrari. Danas su svi pod porodicom Marcione..
Videcemo sta ce biti, mada sam siguran da ce to pre biti merge izmedju GM i Fiata, nego sto ce Fiat otkupiti sve to.
A i voleo bi da u evropi imaju tri jaka automobilska centra.
I da konacno vrate AR na stare staze, gde zasluzuje da bude.
A, da, na poslednje tvoje pitanje bih odgovorio, da, to su sve fiatovi inzenjeri, tj zaposleni u Fiat grupaciji. Fiat je uvek imao dobre motore, menjace, mehaniku, bice da su svesno neka vozila pravili low cost. I ako se ne varam oni su jedni od retkih koji nisu imali drastican pad prodaje?
[ Flo33 @ 05.05.2009. 09:31 ] @
Kuntalo, bio sam sarkastican, mislim da ces to shvatiti iz mog sledeceg posta. Necu da gledam link koji si ostavio, jer znam dobro Fiata. Pretpostavljam da se radi o Pandi 4x4 koja je po meni vrhunski terenac.
[ kuntalo @ 05.05.2009. 09:41 ] @
Da, čuveni dil sa Rusima, samo, prespavao si 90-e, šta li?
I da li si uopšte otišao na link?
[ Horvat @ 05.05.2009. 09:49 ] @
nismo se razumeli oko fiat-ovih inzinjera
naravno da su svi u istoj grupaciji
ali ferrari "nezavisno" od fiat-a radi istrazivanja,fiat ne petlja prste u to [fabrika fiat,ne grupacija],ne?
i dalje stojim pri svom [mozda cisto subjektivnom] stavu ,da fiat nije istog kvaliteta kao i lancia ,a pogotovo alfa
pa iako su iz iste "grupacije"
nije dobar automobil onaj za kog imas "delove na svakom cosku" i koji zahteva "redovno" menjanje,nego onaj za kojeg te briga da li ima delove,jer manje vise,ni nema potrebe za istim
kvalitet preko kvantiteta
[kad pominjete pandu,gledao sam neki auto test,cini mi se na fifth gear,panda vs. ,ako se dobro secam, land rover
panda je lepo isla,tu negde isto vreme kao drugi,medjutim,kada je dosla neka strmija uzbrdica,panda je "zaribala",tj nije se popela...]
i ne pricam ja uopste o velicini automobila kao meri kvaliteta,nego sveukupnom kvalitetu
[licno mi se nikako ne svidja sta su novom fici uradili,ali isto tako mi se ni nova buba ne svidja,dizajnerski naravno,ne znam kako se ponasa na putu]
i zna neko da mi objasni kakve veze ima privatno preduzece sa ministarstvom finansija?
[ kuntalo @ 05.05.2009. 09:57 ] @
Dal link te malo veće uzbrdice...
TopGear je bio u pitanju, a zaključak je bio da 10 puta jeftiniji automobil može sve što i onaj drugi, uz nepodnošljivih nekoliko sekundi zaostatka...
Unapred kazem da ne verujem u takav test mada ga nisam video. Panda 4x4 ima takve teoretske (naravno i prakticne) predispozicije da trenutno ni jedno terensko vozilo u realnom hodu ne moze "da je pobedi". Ako se u pricu ukljuci voznja po snegu, stvar je daleko jasnija.
Provereno na delu.
[ Ivan Dimkovic @ 05.05.2009. 11:25 ] @
Citat:
Horvat
kako fiat preuzima,a ne opel :(
Jednostavno - zato sto u svetu vlada zakon novca, a ne prica o kvalitetu :)
Fiat je firma sa ogromnim prihodom (desetine milijardi EUR) i profitom koji se meri milijardama EUR (sto je fantasticno ako se uzme u obzir opste stanje auto industrije), dok je Opel mali deo ogromnog gubitasa koji je pred bankrotom...
U ovom momentu Fiat ima svu nadmoc da radi sta god hoce... pa i da kupi Opel.
nije dobar automobil onaj za kog imas "delove na svakom cosku" i koji zahteva "redovno" menjanje,nego onaj za kojeg te briga da li ima delove,jer manje vise,ni nema potrebe za istim
Reci molim te koji je to auto za čijim delovima manje više nema potrebe? Molim te navedi konkretno marke i modele. Jel ti voziš takav auto?
i zna neko da mi objasni kakve veze ima privatno preduzece sa ministarstvom finansija?
Itekako ima veze. Jer od tih privatnih kompanija kao što je Opel zavisi cela nemačka privreda. Ne, ne prijatelji, ne živi se od poljoprivrede i turizma. Naši ljudi godinama pljuju na Zastavu (čiji je vlasnik država) i danas navijaju da propadne posao sa Fiatom. Normalan svet se normalno ponaša. Svako pomaže svoju autoindustriju, jer je svestan njenog značaja za ekonomiju. Krajsler i GM su godinama u dugovima do guše, automobili su im daleko lošijeg kvaliteta od japanaca i korejanaca. Ipak Obama je spreman da im pomogne.
Horvat nemački ministar itekako zna svoj posao i dobro ga obavlja.
[ Ivan Dimkovic @ 05.05.2009. 11:32 ] @
Citat:
Horvat
i zna neko da mi objasni kakve veze ima privatno preduzece sa ministarstvom finansija?
Naravno da ima, posto u slucaju bankrota tog privatnog preduzeca ministarstvo finansija ima OGROMAN problem, posto ce im se sledeci dan javiti desetine hiljada ljudi za socijalnu pomoc, a onda vrlo brzo jos koja desetina hiljada ljudi - iz svih saradnika Opela, proizvodjaca delova, servisa, dilera, itd... :)
Tako da je u cistom interesu tog ministarstva da neko kupi Opel.
Da ne pricamo o posrednim interesima, ako Opel prezivi - ne samo u vidu radnih mesta, vec i naplacenog poreza, itd...
Sasvim normalna i uobicajena stvar kada se radi o ogromnoj firmi da drzava bude zainteresovana da se problem resi ne na stetu te iste drzave.
Inace porediti Opel i Zastavu Automobile je preterano - Zastava Automobili nikad nisu bili profitabilna firma, pa je jasno zasto velika kolicina ljudi jednostavno ne zeli vise da ih vidi, jer vec nekoliko decenija gradjani finansiraju istu firmu koja je na kraju svake godine samo trazila jos para, za razliku od Opela koji je ulivao pare u DE budzet u vidu poreza :)
[ smatch @ 05.05.2009. 11:58 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic:
Inace porediti Opel i Zastavu Automobile je preterano - Zastava Automobili nikad nisu bili profitabilna firma, pa je jasno zasto velika kolicina ljudi jednostavno ne zeli vise da ih vidi, jer vec nekoliko decenija gradjani finansiraju istu firmu koja je na kraju svake godine samo trazila jos para, za razliku od Opela koji je ulivao pare u DE budzet u vidu poreza :)
Potpuno netacno. Zastava je donosila ogroman profit sve do sredine osamdesetih godina kada je cela bivša SFRJ upala u ekonomsku krizu. Uostalom ako je zastava bila gubitaš kako to da joj je tada država skidala ogoman novac sa računa. Od Zastavinog profita je izgradjen ceo KG (stadion, bazeni, putevi i mnogi drugi objekti u Srbiji...). Taj profit je trebao da bude uložen u razvoj i nabavku novih tehnologija i opreme. Zato je Zastava zaostajala tehnološki i finansijski. Tako da je država direktno uništavala Zastavu, a posle joj pomagala kad je već bilo kasno.
Devedesetih nastupaju sankcije, pada standard, prekidaju se veze sa kooperantima iz Slovenije, Hrvatske, Bosne. Pada i kupovna moć stanovništva-plata 5 DEM... 1999. srušeno pola fabrike. Zar posle svega neko očekuje da Zastava može sama?
Moj savet: Ne robujte predrasudama, već se malo raspitajte i baratajte konkretnim podacima i brojkama.
[ hexter @ 05.05.2009. 12:55 ] @
Citat:
smatch: Potpuno netacno. Zastava je donosila ogroman profit sve do sredine osamdesetih godina ...
Wrong. Zastava NIKADA nije ostvarival profit (jednostavno: profit= prihodi - KOMPLETNI_rashodi).
Jednostavno: od celokupne zarade prvo su isplacivane plate (???) i reprezentacija, onda par povlascenih "dobavljaca" (usluga ili robe)
ili trecem pravnom licu zarad "prebijanja" da bi to trece lice isplatilo plate, a ostatak je progalsavan za "prihod".
Dugovi su se gomilali, neki su vremenom pokrivani iz budzeta ("pomoc gigantu"), a neki su vremenom otpisivani. Mnoge firme
vuku koren propasti od Zastave (DMB, najpoznatiji). Kada bi se sabrali svi dugovi i rashodi koje je Zastava pravila sa svim prihodima
koje je donosila mogla bi se steci realna slika. Ali tada je to bilo vreme "planske" ekonomije i bilo je vaznije ispuniti "plan" pa makar
on bio i sa finansijskim fijaskom.
Po istom principu funkcionise i, recimo, JAT: od prihoda prvo se namire plate i reprenzetacija pa par "hitnih" dugova a ostalo se proglasi
za "profit". A placanja (Jugo)petrolu, Aerodromu i slicnima drzava nakon nekog vremena "otpise" i JAT ispadne hiper profitabilna firma.
Stavise pre par godina se desavalo da prihodi nisu mogli da pokriju ni fond potreban za plate pa se dodavalo iz budzeta.
[ Flo33 @ 05.05.2009. 13:08 ] @
Citat:
kuntalo: Da, čuveni dil sa Rusima, samo, prespavao si 90-e, šta li?
I da li si uopšte otišao na link?
Rekao sam da necu ni da gledam link, znam o cemu se radi, ok?
A tim tonom ako zelis da pricamo, zaobidji me.
[ Horvat @ 05.05.2009. 13:28 ] @
hajde polako
@zarko,dao sam snimak u poruci iznad tvoje [bio je tamo i kada si pisao]
inace,panda jeste uspela,ali prvo je "ponikla" ,tj spustila se ,i sofer se popeo,ali ne istom putanjom,nego "malo levo",tj na manje strmijem mestu
@smatch,[ne po licnom iskustvu] volvo npr?
pazi,nisam rekao dda nikad ni u kom slucaju nece trebati
nego ne u tolikoj meri,kao npr prosecnom zastavinom vozilu
sad onaj deo oko uplitanja drzave
razumem ja da ima ona korist od toga da opel opstane
ali opel jos uvek nije objavio bankropt.ne?
drugo,prvo bi se vlasnik trebao pitati kome zeli prodati,a ne drzava da rasporedjuje kako joj mirise,mislio sam da su takve stvari popularne kod nas
drugo je sa gm u americi i drugim auto proizvodjacima,kojima je DIREKT iz budzeta dato nekoliko stotina miliona,pa i milijardi usd,dakle oni se i te kako imaju pravo pitati,jer nisu dali tu lovu u dobrotvorne svrhe [isto kao sto bi se trebali pitati i kod poslovanja zelenasa]
a sto se zastave tice,zastava je propala,jos oooddavno,otisla je u toliki minus,i povukla drzavu u minus u tom pogledu
umesto da lepo kazu kraj i gotovo,oni uporno "guraju" [na izuzetno cudan nacin,no to je vec politika,nije mesto ovde] tu zastavu,pravdaju zastavom razne carinske uredbe i tako dalje...
@ivane,na zalost :(
mada ne vidim da tom logikom one kineske kopije kineskih proizvoda preuzimaju neke kvalitetne fabrike,iako sigurno vise zaradjuju i masovnije prodaju
[p.s. ozbiljno sam pitao za zastavu,da li su ljudi iz fiat-a kesirali oni 400 miliona eura ,ili koliko je bilo vec u pitanju,za udeo u zastavi]
[ Flo33 @ 05.05.2009. 13:30 ] @
Citat:
Horvat: nismo se razumeli oko fiat-ovih inzinjera
naravno da su svi u istoj grupaciji
ali ferrari "nezavisno" od fiat-a radi istrazivanja,fiat ne petlja prste u to [fabrika fiat,ne grupacija],ne?
i dalje stojim pri svom [mozda cisto subjektivnom] stavu ,da fiat nije istog kvaliteta kao i lancia ,a pogotovo alfa
pa iako su iz iste "grupacije"
Naravno da petlja. Fiat je vlasnik Ferrarija, dakle on daje budzet, on daje amin na nove modele, mehaniku...
Vec sam napisao, ali da se preformulisem, mislim, pa i da kazem da sam siguran da Fiat namerno pravi siroku lepezu proizvoda. Da ne bi jedan model grupacije ubijao drugi.. A nisu istog kvaliteta, stoji, ali ako napravis sve istog kvaliteta, ti u sustini imas jednu fabriku, jedan brend. A veliku vecinu cine slabije platezni kupci, zar ne? Na koliko Brava dodje jedna Brera? Ili na koliko Punta dodje jedan Thesis? Ako me razumes sta hocu da kazem... Pokrili su sve, od 6000€ do 600000€
A povodom kvaliteta, vec sam pitao u drugoj temi, ako je nekvalitetan odakle smelosti za 5 godina garancije, bez obzira na kilometrazu? Ko jos to nudi sem Koreje?
[ lancia88 @ 05.05.2009. 14:30 ] @
Pozdrav,
moze li neko da mi pojasni razliku izmedju 166 i Thesisa?
Mozda i izmedju 164 i Theme/Kappe?
Ja sam zasigurno glup kada sam skoro sve to vozio/vozim a nisam uspeo da provalim razliku, a narocito onu koja jedan od tih automobila svrstava u bolje ili losije od onog drugog....uopste ne idem unazad do Argente/132 jer racunam da se vecina diskutanata ne seca tih modela, pa reko' da pokusam makar sa ovima, da vidim koja je tu razlika.
[ kuntalo @ 05.05.2009. 14:46 ] @
Digao se forum, kako to Opela, jednog Nemca i veličinu, kupuju Žabari- oni valjda prave drške za metle i kornete za sladoled?
A niko da klikne na onaj link, i pogleda gde je sve, pored Arktika, otišao- i vratio se mali FIAT iz '91..
[ Horvat @ 05.05.2009. 14:56 ] @
da ,u pravu si,pogresno sam gledao,pise da je npr ferrari pod uticajem "veceg i jaceg entiteta",u ovom slucaju fiat
sad sto se tice kvaliteta,ne znam,ne slazem se,zar nije bolje da imas sve proizvode,visokog[ili srednjeg i visokog] kvaliteta,ali s razlicitim karakteristikama?
npr. ne mora biti fiat 750 po jacini motora,menjacu...bla bla parirati ferrariju,ali po kvalitetu delova od kojih je sacinjen taj motor,da nije "razredjen" celik od kojeg se stancuje blok motora,da nema visak rupica,i tako dalje
[p.s. sto se tice pande,samo po snimcima,performanse njene solidno izgledaju,ali,ipak je slabiji od rang rovera - udobnost,"manuelnost"...i tako dalje
ali sto se tice izdrzljivosti,kvaliteta delova,zavrsnog proizvoda i ostalog,ne mogu nista reci]
edit:@kuntalo,pogledao sam ja taj link,i cim sam spazio "put na mars 2009.",odmah sam batalio ;)
[ smatch @ 05.05.2009. 15:12 ] @
Citat:
hexter: Mnoge firme
vuku koren propasti od Zastave (DMB, najpoznatiji). Kada bi se sabrali svi dugovi i rashodi koje je Zastava pravila sa svim prihodima
Definitivno pogrešno. zastava je imala veće prihode d rashoda, odnosna bila je jako profitabilna firma sedamdesetih kada je pravila 200.000 vozila. Ali ko neće da veruje ne mora, neka robuje pričama rekla kazala. DMB nije propao zbog zastave, čak je donosio ogromnu štetu zastavi jer nikada nije napravio dovoljno dobar motor za nju. Zato nikada nije prodat, niko ga neće.
@smatch,[ne po licnom iskustvu] volvo npr?
pazi,nisam rekao dda nikad ni u kom slucaju nece trebati
nego ne u tolikoj meri,kao npr prosecnom zastavinom vozilu
Volvo nekada ili sadašnji volvo? Nešto nisam siguran da mu ne trebaju delovi. I ti volvo porediš sa zastavom i fiatom. Pa za jedan volvo možeš da kupiš tri fiata. To se ne poredi, nije ista klasa. I koji još auto?
razumem ja da ima ona korist od toga da opel opstane
ali opel jos uvek nije objavio bankropt.ne?
drugo,prvo bi se vlasnik trebao pitati kome zeli prodati,a ne drzava da rasporedjuje kako joj mirise,mislio sam da su takve stvari popularne kod nas
Pa lepo si rekao. Mislio si, ali nije tako. Kao što ste svi mislili da zastava nikada nije profitno poslovala. Zaboravilo se. Ne krivim nikoga. Krivi su mediji i glasine.
[ smatch @ 05.05.2009. 15:16 ] @
Citat:
kuntalo: Digao se forum, kako to Opela, jednog Nemca i veličinu, kupuju Žabari- oni valjda prave drške za metle i kornete za sladoled?
A niko da klikne na onaj link, i pogleda gde je sve, pored Arktika, otišao- i vratio se mali FIAT iz '91..
Tačno. Još da dodam.
Da italijanska država nije u par navrata spasavala fiat, danas ne bi ni bilo ove teme. Razmislite o tome.
Ovako možda ćemo gledati fiat kao drugu auto-kompaniju na svetu. Mada mislim da Fiat neće uspešno poslovati sa krajslerom. Nije ni Daimler.
[ Horvat @ 05.05.2009. 15:27 ] @
da,bio je profitabilan 70-ih,od tada je proslo 30ak godina...
od tada se stalno "dotiralo" od strane drzave
dokle?
cekaj,jesi pitao koji automobil se slabo kvari?,jesi,ja ti dao odgovor
ja ni u jednom trenutku nisam rekao da zastava nikada nije poslovala sa prihodima
[ smatch @ 05.05.2009. 15:51 ] @
Od osamdesetih godina zastava nije mogla da posluje sa profitom, jer je tada SFR Jugoslavija upala u strašnu ekonomsku krizu koja je pogodila sve firme. Stariji se secaju tih vremena velike inflacije, tzv "racionalizacije", opšte štednje. Smatra se čak da je ta kriza prethodila i bila povod za raspad države. Devedesete ne treba ni komentarisati. To je tih 30-tak godina.
Što se tiče volvoa, znači ko planira da kupi npr pandu, grande punto ili bravo treba da kupi npr najjeftiniji volvo c30 1.6 za 19.000e i ne trebaju mu delovi. Još jednom izražavam sumnju.
[ Horvat @ 05.05.2009. 15:54 ] @
@1. deo,i? dakle - zastava kaput
kraj price
@2. deo,nek kupuje ko sta zeli
[ vladd @ 05.05.2009. 16:31 ] @
Zastava nikada nije pravila "profit". Bila je dotirano socijalisticko samoupravno preduzece. I zvala se, sa razlogom, Crvena Zastava.
Ne znam zasto se to zanemaruje u bajci o "Zastavi".
I cetvrta recenica(vise nego socijalisticka zastava zasluzuje), Zastava je pukla kao naduvani balon, nastao iz velike ideje samoupravljanja, i pride sahranila sve kooperante.
A osamdesetih je umro veliki Sin i vodja, i blokovska politika je prestala da ispovrce kredite, da ne kazem, a mogu, da je spremila neki drugi scenario za SFRJ...
Sa druge strane mi je i dalje mucan idolopoklonacki odnos prema Opelu(koje mu se inace svira) kada znamo kako je nastao pojam "nemackog" kvaliteta, kako je prezentovan kod nas( i ko ga je prezentovao) i na sta to sve sada lici.
Sto se tice Fijata, pravi najbolji poslovni potez na svetu, u sred krize, i dokazuje da su prave munje i menadzeri na celu kompanije.
Sada, kada je najbitnija kartelizacija, spremanje na strukturni udar koji neminovno sledi, Fiat sebe postavlje na drugo mesto po velicini svetskih proizvodjaca. I to lako..
O predrasudama i (samo)proglasenim kvalitetima nemam nameru da debatujem. Situacija samo pokazuje ko ZNA i ko MOZE da pliva u ovoj kaljuzi. Bajke i pricice su se rasprsile...
Poz
[ kuntalo @ 05.05.2009. 16:34 ] @
@Horvat:
Kriza identiteta? Da je neko toliko učmao ipak ne verujem.
Ako će Ti biti lakše, ovde sam više puta rekao kako je Corsa kockica 1.5(T)D fantastičan auto. Da je nekome, kao Tebi sad, teško reći nešto slično, potpuno mi je neshvatljivo.
[ Horvat @ 05.05.2009. 16:37 ] @
izvini,ko je pominjao corsu?
i kakva kriza identiteta?sto ne volim fiat automobile? :)
[ lancia88 @ 05.05.2009. 18:29 ] @
Pozdrav,
srecom, ima daleko vise onih koji vole Fiat, pogledamo samo Uno u koliko se sitnom tirazu rasprodao.....predrasude su oduvek nekoga hranile, tu spasa nema.
[ kuntalo @ 05.05.2009. 19:19 ] @
Na CNN-u do malopre polu-časovni prilog kojim je dominirao naslov- FIAT AIMS HIGH!
Šta je to "high", živo me zanima...
Ako ih FIAT ne iščupa iz fekalija, biće kao sa JAT-om... I još gore, jer, koliko kapiram, Ameri neće dugo davati pilule za lilule...
[ Flo33 @ 05.05.2009. 19:34 ] @
Za one sa jeftinijim ulaznicama, ja volim fiata! Tj fućka mi se za Fiata, ja volim AR! I Lančija mi je srcu draga.
E toliko.
A za Lanciu 88 da potanko da obrazložim. Fiat kao grupacija je pokrio sve segmente bolje od drugih tako što nije ubijao sam sebi konkurenciju. Jesu ti isti Y i Punto? Ne bih rekao. A 156 i Lybra? Totalno druge priče.. Da, na istoj su osnovi, isti motori, iste opreme, ali 90% kupaca se ne dvoumi između ova dva auta. Kao ni 166 i Thesis. Ja imam 166. A nikada ne bi kupio Thesisa. Ruzan mi je do zla Boga. 147, Delta, Bravo? Da, sve isto, ali.... Kojeg bi ti izabrao? Nadam se da sam bio jasniji. Mada to je moje mišljenje, ne mora biti i tvoje.
A druga stvar, Horvat, Punto nije pojam kvaliteta, superiornosti, itd, ali sama činjenica da više od pola Italije ima punta kao prvi, ili drugi auto govori o isplativosti. Da ne pominjem van It. Ko je kročio na tlo It će potvrditi. Verujem da će Fiat napraviti odličan posao, pre svega u USA i Ca.
[ kuntalo @ 05.05.2009. 20:40 ] @
Ja nisam nešto ubeđen u ceo dil.
Ne tako davno, isti taj GM, čijeg Opela bi FIAT danas da ćapi, dao je 2 dinara da izađe iz "italijanskog posla".
Da se ćurak u biznisu tog ranga tako brzo okreće, stvarno nisam znao, neka
me neko ispravi ako kažem da mislim da su oni u Torinu ili neviđeni dunsteri, ponavljači, ili neviđene ajkule u branši.
U svakom slučaju, sumnjam da rezultat cele stvari može biti išta sem crn-beo.
[ BBS @ 06.05.2009. 04:21 ] @
@smatch
Zastava je komunisticki gubitas kojeg drzava dotira godinama kao i armiju neradnika (cast postenim izuzecima).
Bilo je radnika koji su samo zavrtali jedan sraf i to im je bio celokupan posao. Rukovodstvo su uvek cinili partijski poslusnici, a kontrola kvaliteta nije ni postojala. Uvek je bilo vise skarta nego finalnog gotovg proizvoda.
Danas, tek svaki sesti punto prodje kontrolu. Radnik ceo dan farba samo haubu i ne moze da je ofarba kako treba, tako da te price o zastavi i nekom profitu a jos vise o razvoju Kragujevca ostavi za neku kafanu i one koji bi to da slusaju.
Da nije bilo Zastave Kragujevac bi se razvio kao grad i i ovoj drzavi bi bilo bolje. Bolje da su puzeve gajili nego sto su automobile pravili
Zastava je komunisticki gubitas kojeg drzava dotira godinama kao i armiju neradnika (cast postenim izuzecima).
Bilo je radnika koji su samo zavrtali jedan sraf i to im je bio celokupan posao. Rukovodstvo su uvek cinili partijski poslusnici, a kontrola kvaliteta nije ni postojala. Uvek je bilo vise skarta nego finalnog gotovg proizvoda.
Danas, tek svaki sesti punto prodje kontrolu. Radnik ceo dan farba samo haubu i ne moze da je ofarba kako treba, tako da te price o zastavi i nekom profitu a jos vise o razvoju Kragujevca ostavi za neku kafanu i one koji bi to da slusaju.
Da nije bilo Zastave Kragujevac bi se razvio kao grad i i ovoj drzavi bi bilo bolje. Bolje da su puzeve gajili nego sto su automobile pravili
Smesno mi je da polemisem s tobom. Ne znas sta pricas. Da nije bilo Zastave tvoj KG bi danas imao jedva 50.000 stanovnika. Licio bi na Novi pazar, da se ne uvrede Pazarci nije mi to namera. Ako mislis da jedan grad moze da zivi od puzeva i poljoprivrede samo navali. Inace tvoja recenica o radniku koji ceo dan zavrce sraf govori da ne znas nista o autoindustriji. Javi se na PM ako zelis da naucis nesto.
Sreca ne razmisljaju svi kao ti i ponovo ce autoindustrija od KG da napravi grad. Zivi bili pa videli.
[ hexter @ 06.05.2009. 09:58 ] @
Citat:
smatch: Smesno mi je da polemisem s tobom. Ne znas sta pricas.
Smatch, izgleda da ovo pre vazi za tebe. Vec sam pominjao da Zastava NIKADA nije poslovala sa profitom. Stavise jedino sto je proizvodila su gubici, koji su krpljeni iz budzeta. Bilo je, istina, perioda kada su prihodi nadmasivali rashode ali su dugovi iz perioda pre tog, pozitivnog, opet bili visestruko veci od "profita".
Znas, ako ti banka pozajmi 10.000.000 novcanih jedinica da otplacujes po 200.000 mesecno, a ti zaradjujes 100.000 mesecno platis plate 50.000 a ratu ne platis i objavis da si "profitirao" 50%, pa tako unedogled. Ili jos bolje drzava ti isplati iz budzeta 20.000, ti zaradis 40.000, isplatis plate 50.000, ratu opet ne platis, pa objavis "profit" od 10.000. I onda svi pricaju po forumima kako ti "sjajno zaradjujes" a niko ne spominje dugovanja koje drzava malo po malo, na stetu velike vecine gradjana, jednostavno otpise.
(Cifre su samo primera radi....).
A sto se tice Kragujevca (i okoline koju uporno zaboravljas) uopste nije jasna tvoja upadica o broju stanovnika Kragujevca. Ne meri se uspesnost samo brojem stanovnika. Sta vredi Kragujevcu sto ima ovoliko koliko ima sada kada je ceo region UPROPASCEN institucijom zvanom Zastava. Ljudi su odvlaceni iz poljoprivrednih zajednica u Kragujevac i zaposljavani u Zastavi. Sela oko KG-a i poljoprivredna proizvodnja su desetkovani. A broj zaposlenih u zastavi je bio NEREALNO veliki, jer su uvek 2 od tri zaposlena bila na "bolovanju" (nacesce) ili nekom vidu odsustva. U vreme poljoprivrednih radova je bilo i gore otprilke 4 od 5 je bilo odsutno. Pokusavali su ljudi da sede na dve stolice malo Zastava malo poljoprivreda. Ako poljoprivreda ne uspe tu je Zastava. Pa ni jedno ni drugo nije radjeno kako treba. Tako su vremenom ostali "običaji" o bolovanjima ali, nažalost, sve manje i manje poljoprivrede. Danas imaš KG sa brojem stanovnika za koje nema posla i okolinu bez radne snage.
Autoindustrija ce , nadam se, procvetati u KG-u ali to nikako ne znaci SocRealizam kao nekad: mali broj radi a svi stanovnici ubiraju plodove. Dobro ce prolaziti oni koji budu radili pri toj autoindustriji i to je sve. Ali morace da se radi, radi, radi.... Nema vise kao nekada u Zastavi: malo radim vise ladim, plata sigurna.
Samo za tvoju informaciju dosta vremena provodim po KG-u tacnije veci deo po selima u okolini i samo ti pravim kratak presek poslednjih 30-ak godina ekonomske istorije "Srpskog Detroita". A sticajem okolnosti u istom periodu sam imao i poslovne kontakte sa Zastavom i njenim "kooperantima", kako su ih zvali, pa ne pisem napamet.
Najstrasnije je sto su sami ljudi jos od samog pocetka ZNALI da je sve nakaradno i nelogicno i da bajke ne postoje. Medjutim u pocetku im je bila logika "dok traje traje, posle ce se snadjemo, njive su uvek tu...". Medjutim nakon nekog vremena su se odvikli od njiva, generacije su stasale na "pomoci drzave" i danas su tu gde su...
[ lancia88 @ 06.05.2009. 10:30 ] @
Pozdrav,
losa diskusija, fokusirana samo na atomizovani segment autoindustrije u Kragujevcu, a pripada opstem miljeu samoupravne proizvodnje u citavoj drzavi. Kada neko cita neupucen u sva desavanja, ispada da je Zastava funkcionisala van sistema sto apsolutno nije tacno.
Sve domace firme su radile po apsolutno istom principu uz izuzetak malo zanatske i maloprivredne proizvodnje koja je minorna u odnosu na ukupan BDP pa je nema smisla ni pominjati. Sve ostale firme su poslovale u skladu sa makroekonomskim ciljevima, a ako se nekoj pritom zalomio i povremeni mikroekonomski uspeh, to je zaista sporadican i kolateralan efekat, bez predumisljaja u privrednom smislu. Takva su vremena bila i drzavna politcka ekonomija je insistirala na razvoju industrijske proizvodnje bez jasnog oznacavanja vlasnistva nad kapitalom, a sto je osnovna premisa bilo kog ekonomskog funkcionisanja. Tako se moralo i to je to.
Cilj je bio zaposliti mnogo ljudi u industriji, a ostaviti usitnjena obradiva zemljista industrijskijem pristupu koji su nudile zemljoradnicke zadruge, a sto je vec samo po sebi imalo smisla. U Srbiji se kukuruz uglavnom vadi rucno, nema velikih masina jer nema ni velikih parcela, proces je usporen, mukotrpan i nerentabilan, male su parcele, a zadruge su nudile manje radnika, vise masina i vece parcele objedinjavanjem. Tu je nastajao visak radnika na poljima, onako kako je mehanizacija ulazila na polja.Taj visak radnika je trebala da apsorbuje industrija kao jedan od najznacajnijih makroekonomskih ciljeva - smanjenje stope nezaposlenosti. Odmah potom sledi i drugi veliki makroekonomski cilj, a to je ravnomeran regionalni razvoj, a to znaci disperzija industrije u razne regione, zavisno od specificnosti same industrije. Naravno da je bilo gresaka, ali to nisu Zastavine greske, vec politicke greske ideje samoupravljanja i socijalisticke proizvodnje. Tako je i Kragujevac osim namenske, dobio i autoindustriju, i zato su radnici sa polja dolazili u Zastavu da rade. Isto se desavalo i u, primera radi, SARTID-u (danas USSteel) u Smederevu, gde je teska industrija poslovala bez obliznje sirovinske baze, a sto je pravdano dunavskom lukom za dovoz sirovina, i slicno. Nema tu nigde Zastave i njene izolovane krivice.
Stoga man'te ta delegiranja krivice na Zastavu, ako pricamo o politickoj ekonomiji i proizvodnji do danas prisutnog prelaska na kapitalisticki rezim proizvodnje. To ne pije vodu jer se drugacije nije moglo. Zaista nije postojalo ekonomsko opravdanje za nekakav rad u Zastavi sa aspekta profitne osnove, a posebno akomulacije sredstava i amortizacije (videli smo koliki je tehnoloski zaostatak dozivela proizvodnja), ali je zato vrsen uspesan transfer novca sa elementima ekonomske racunice, gubitke je uredno servisirala drzavna potrosnja iz svojih viskova, iako je zbir svih tih viskova kulminirao kroz budzetski deficit ostvaren 80-tih koji i dana cini osnovu drzavnog deficcita kod nas, makar kao naslednu kategoriju.
Ono sto jeste na Zastavi, objektivno je upravo deo koji potice iz "baze", a to su razna bolovanja i nerad svih oblika, nezainteresovanost za proizvodnju, nepostojanje kontinuiteta u kvalitetu proizvodnje i slicno. Tu tesko da se na ikoga moze ista prebaciti iz domena krivice osim na same radnike i rukovodstvo...jedini je problem sto smo to zaista mi sami, niko nam to nije doneo u amanet vec smo ga sami kreirali, bili to "mi" iz Zastave, ili "mi" iz ma koje druge firme u Srbiji. Navikli smo se na to i bas nam je lepo, samo da nas niko ne tera da radimo. Bolje rat nego rad.....
[ vladd @ 06.05.2009. 12:56 ] @
To je pravi odgovor.
Nema izolovne krivice, ali nema potrebe ni za izolovanom pohvalom necega sto nije postojalo.
Takav je bio sistem SFRJ i nikakav razvoj regiona i zasluga nisu pripadali ni pojedincima, ni "gigantima" industrije.
U sklopu koncepta, da budemo "mini Rusija"(ili koja god velika i nezavisna sila) kojoj niko ne treba i ima sve segmente potrebne za samostalan zivot, nastajali su detalji koji su licili na pojedine industrijske grane covecanstva.
I posto je celokupna koncepcija zasnovana na kulisama, na kreditu i neradu, tako smo i prosli.
A nerad, vec duboko u genima, sprecava nas da napredujemo, cak i u razmisljanju...
Tako da i pricu o Fiatu svodimo na prosta poredjenja, predrasude, uvrezene lakomislene istine, u cilju lakseg, opustenijeg bezbriznijeg zivota.
Dok ljudi grizu po planeti, bore se za svaku paru, svaki metar prostora i svaku kap vode, svaki pedalj prednosti u poslu, nas to nije previse briga, uvek ce biti, valjda, nekoga da brine o nama, da nam DA platu, da nam DA stan, da nam podigne standard...