[ bubamavica @ 13.07.2009. 22:15 ] @
Pozdrav svima.


Planirala sam da zapocnem online biznis. E, sad, interesuje me da li bi neko mogao da mi malo pomogne (stvarno sam trazila na netu i nista nisam pronasla), kako bih mogla prema nasem zakonodavstvu da registrujem firmu, koliko bi me to kostalo, koliko iznosi porez, da li bi trebalo da vodim knjige, da li bi to podrazumevalo da moram da izdajem i racune u e-fomatu.....? Otvorila bih firmu koja se bavi nekom vrstom pruzanja usluga. Htela bih da sve bude legalno, da me ne bi drzava posle jurila... Ako neko nesto zna, neka pise. Pozdrav
[ Stefano @ 15.07.2009. 18:23 ] @
Troskovi 500 eur otvaranje d.o.o. firme (250 eur odmah), doprinosi oko 70% bruto plate, minimalac za osnivaca oko 16000/mesecno, porez na dobit 10%, PDV 18%, knjigovodja u BG-u oko 100 eur/mesecno (vodjenje knjiga je obavezno za d.o.o.).
Za racune u E-formatu ne znam.
[ bubamavica @ 15.07.2009. 22:21 ] @
Hvala puno na informaciji. Jos samo jedno pitanjce
Da li bih ja mogla da postavim sajt, i izreklamiram se na drugim sajtovima, a da za pocetak ne prijavim firmu? Ne znam koliko je to regulisano oko cele te procedure nasim Zakonom, ali ne verujem da su svi prijavljeni koji rade nesto online. Ipak, htela bih prvo da se uverim (prvih mesec-dva) da je posao krenuo, a onda bih sigurno sve prijavila. Da li je to kod nas regulisano Zakonom, ili jos uvek nisu toliko rigorozni po tom pitanju? Hvala jos jednom na odgovoru!
[ Stefano @ 17.07.2009. 15:17 ] @
Pa mislim, u principu, ako se reklamiras kao firma (abc.doo nudi to i to...) trebalo bi da budes registrovana. Ali ako reklamiras uslugu kao uslugu, koju ti cinis kao fizicko lice (drzim casove matematike srednjoskolcima...) onda ne.
[ techcode @ 18.07.2009. 17:47 ] @
Mislim da bi ti za pruzanje usluga mozda bila bolja "agencija" - to se ustvari sada zove zove "preduzetnik" tj "preduzetnicka radnja". Troskovi su ti dosta manji od DOO - kao pausalac ne moras da vodis knjige - samo KPO koji je formular koji mozes sam(a) da popunjavas bez problema.

Postoje teme na [ES] o tome - potrazi (recimo tema ovde na ES) . Reda velicine, preduzetnik, registrovan u stanu (Palilula/Karaburma), informacione usluge - placam oko 17500din mesecno sve - poreze, doprinose i taksu za isticanje firme. Ako se nalazis u centru ili sl - to moze biti znatno veci iznos, pogotovo sto je ta taksa za isticanje firme mnogo veca za centar grada.

Otvaranje (registracija, izrada pecata ...) ti je reda velicine par hiljada dinara, ali ti od tog trenutka (tacnije od kada iz poreske dobijes resenje - sto moze potrajati i nekoliko meseci - naravno retroaktivno od datuma pocetka rada radnje) placas sve te dadzbine drzavi, zaradjivala pare ili ne. Postoji i "pauziranje" kada placas samo taksu za isticanje firme.

Moja je preporuka svakako to - pre nego DOO - za pocetak. Lakse se i gasi ukoliko stvari ne prodju po planu :)


Sto se tice racuna u e-formatu - nije mi jasno na sta mislis? Uglavnom mozes da napravis fakturu, odstampas, pecatiras, skeniras (sa pecatom) posaljes nekoj firmi na email i to je to. Mada ja uglavnom radim sa inostranstvom gde njima fakticki ne treba ni pecat ...


Sta bi tacno radila - mozda ima smisla to raditi i kao ficiko lice prvih mesec ili dva? Druga varijanta je da ti neki preduzetnik "pozajmi racun" u pocetku. Dakle ustvari on fakturise uslugu za tebe ... ocigledno to bi trebalo da bude neko koga znas, posto te moze i prevariti.


Ah da - super stvar kod preduzetnika je sto raspolazu sa svim novcem na racunu. Dakle posto platis (pausalni) porez/doprinose i sl - sve sto ostane na racunu je tvoje i mozes bez problema to da podignes sa racuna. Kod DOO to nije moguce - mozes ili sebi da povecas platu (a time i dadzbine koje placas drzavi), ili na kraju godine dividendu da isplatis (opet porez na to) ...
[ bubamavica @ 18.07.2009. 18:52 ] @
Hvala puno na informacijama, raspitacu se malo i okolo oko svega
[ Stefano @ 20.07.2009. 13:58 ] @
Citat:
[url=/p2336327]
Kod DOO to nije moguce - mozes ili sebi da povecas platu (a time i dadzbine koje placas drzavi), ili na kraju godine dividendu da isplatis (opet porez na to) ...

Da, tacno je to, medjutim da bi to izbegao, onda ces vecinu stvari kupovati na trosak firme, ako ti je firma registrovana na kucnoj adresi onda cak nemas ni teoretske sanse da te inspekcija recimo cima ako si kupio, primera radi TV ili kucni bioskop na racun firme.
Dosta toga mozes da pokrijes i iz reprezentacije, sto imas veci promet tim bolje. Samim tim smanjujes oporezovanu osnovicu za porez na dobit. Znaci nije kao kada uzimas platu, da prvo platis poreze i ostalo, pa tek onda trosis ono sto ti ostane, nego obrnuto.

Pazi ako budes uzimala auto na otplatu, posto se za firme najvise isplati operativni lizing koji se knjizi kao materijalni trosak i time takodje umanjuje osnovicu za obracunavanje poreza na dobit i ne pokazuje se kao imovina.

Razmisli o svemu, stavi na papir i vidi sta ti se vise isplati.

I moje je misljenje da ukoliko mozes, krenes prvo kao fizicko lice par meseci.
[ S A J A @ 20.07.2009. 15:46 ] @
Citat:
Stefano: Da, tacno je to, medjutim da bi to izbegao, onda ces vecinu stvari kupovati na trosak firme, ako ti je firma registrovana na kucnoj adresi onda cak nemas ni teoretske sanse da te inspekcija recimo cima ako si kupio, primera radi TV ili kucni bioskop na racun firme.


Nisi u pravu. Troskovi koji nisu nastali u svrhu obavljanja poslovne delatnosti se ne priznaju u rashode. Bez obzira gde je firma registrovana.

Citat:
Dosta toga mozes da pokrijes i iz reprezentacije, sto imas veci promet tim bolje. Samim tim smanjujes oporezovanu osnovicu za porez na dobit. Znaci nije kao kada uzimas platu, da prvo platis poreze i ostalo, pa tek onda trosis ono sto ti ostane, nego obrnuto.


Izdaci za reklamu, propagandu i reprezentaciju priznaju se kao rashod u iznosu do 3% od ukupnog prihoda. Sve preko toga se oporezuje.

Citat:
Pazi ako budes uzimala auto na otplatu, posto se za firme najvise isplati operativni lizing koji se knjizi kao materijalni trosak i time takodje umanjuje osnovicu za obracunavanje poreza na dobit i ne pokazuje se kao imovina.


Tacno. Pitanje operativnog lizinga nije precizno zakonski uredjeno. Za sada ima tretman klasicnog zakupa.
[ Mister Big Time @ 21.07.2009. 11:47 ] @
Citat:
techcode: Reda velicine, preduzetnik, registrovan u stanu (Palilula/Karaburma), informacione usluge - placam oko 17500din mesecno sve - poreze, doprinose i taksu za isticanje firme. Ako se nalazis u centru ili sl - to moze biti znatno veci iznos, pogotovo sto je ta taksa za isticanje firme mnogo veca za centar grada..


Nesto sumnjam da ce neko ko tek pocinje sopstveni biznis videti racunicu da drzavi placa skoro 200e mesecno. Osim ako mu posao ne krene instant dobro. :)

U svakom slucaju i to je bolja opcija od doo firme.
[ momsab @ 21.07.2009. 13:41 ] @
zapocinjanje sopstvenog posla ne moze bez para...
[ Digame @ 05.08.2009. 18:19 ] @
Probaj prvo na "freelance" sajtove. Zavisi koji servis nudis.
[ grunf21 @ 10.08.2009. 20:36 ] @
Kako funkcionisu freelance sajtovi sto se tice poreza? Tacnije da li freelancer mora imati ugovor o delu, jer poslodavac placa cenu , vlasnik sajta uzima procenat a ostatak ide freelanceru, na koga pada teret poreza? Poslodavac je registrovan i on placa neku uslugu, vlasnik sajta placa porez na svoje prihode tj onaj procenat koji je zaradio ali najveci deo ide freelanceru i kako se to oporezuje da bi sve u skladu sa zakonom, isto tako dosta freelancera bi moglo biti maloletno???
Zna li neko malo vise o ovome?
[ pedjaman @ 15.09.2009. 09:17 ] @
@techcode

Zdravo,

Vidim da si upucen u neke stvari koje su me potrebne pa sam resio da te pitam :)

Imam registrovanu preduzetnicku radnju (izrada softwera i td). Jos od pre otvaranja radnje poslujem kao freelancer preko Elance-a.
Ja mogu novac sa Elance sistema da prevucem wire-om na racun radnje ali kako ide sa fakturama? Tacnije, kome i sta fakturisem, sta od papirologije treba da se vodi dodatno? Kako to uopste ide?


Unapred zahvalan

Zaboravih da dodam da sam pausalac
[ S A J A @ 15.09.2009. 17:38 ] @
Citat:
pedjaman:
Imam registrovanu preduzetnicku radnju (izrada softwera i td). Jos od pre otvaranja radnje poslujem kao freelancer preko Elance-a.
Ja mogu novac sa Elance sistema da prevucem wire-om na racun radnje ali kako ide sa fakturama? Tacnije, kome i sta fakturisem, sta od papirologije treba da se vodi dodatno? Kako to uopste ide?

Unapred zahvalan

Zaboravih da dodam da sam pausalac


Po meni nema potrebe da izdajes racune jer nemas kome da ih izdajes, oni ti ih ne traze a i tebi ne trebaju. Novac koji dolazi na tvoj racun je tvoj prihod i oporezuje se shodno domacim zakonima. Posto si pausalac, placas fiksni iznos poreza koliko ti je odredila poreska uprava, sve ostalo je tvoje. kao pausalac treba da vodis KPO knjigu. Napominjem da status pausalca gubis ako predjes 3 miliona prometa.

Citat:
grunf21:
Kako funkcionisu freelance sajtovi sto se tice poreza? Tacnije da li freelancer mora imati ugovor o delu, jer poslodavac placa cenu , vlasnik sajta uzima procenat a ostatak ide freelanceru, na koga pada teret poreza? Poslodavac je registrovan i on placa neku uslugu, vlasnik sajta placa porez na svoje prihode tj onaj procenat koji je zaradio ali najveci deo ide freelanceru i kako se to oporezuje da bi sve u skladu sa zakonom, isto tako dosta freelancera bi moglo biti maloletno???
Zna li neko malo vise o ovome?
 

Po slovu zakona, ako si fizicko lice i ostvarujes neki prihod (nebitno da li je iz zemlje ili inostranstva) duzan si da prijavis taj prihod i platis porez.
Ako si registrovan kao firma (preduzetnik, doo...) onda ta zarada ima tretman prihoda i oporezuje se uobicajno kao i svi drugi prihodi firme.
[ pedjaman @ 15.09.2009. 17:42 ] @
Hvala puno. Poslao sam ti istu poruku na PM. Molim te ignorisi.