[ naajs @ 22.07.2009. 02:06 ] @
Imam nekoliko pitanja za upućene članove foruma.
Dana 19.07.2009. godine, u tc ,,METRO CASH AND CARRY,, u Kragujevcu kupila sam fotoaparat marke ,,OLYMPUS,, X-40.
Pre odluke za kupovinu istog, sa suprugom sam razgledala nekoliko modela i dvoumila sam se između 2 modela marke: OLYMPUS X-40 i OLYMPUS Fe – 25.
Pitali smo radnicu na tom prodajnom mestu za karakteristike oba proizvoda.
Ona nam je rekla cene i ukratko karakteristike, a na naša potpitanja u vezi razlike između ta 2 modela, odgovorila je da model OLYMPUS Fe – 25 nema mogućnost reprodukcije zvuka kod snimanja video zapisa, a da model OLYMPUS X-40 poseduje tu mogućnost. Aparat nam je pokazan, zajedno sa pratećom opremom, ali isti nije uključivan pred nama.
Mogućnost reprodukcije zvuka kod snimanja video zapisa je bila presudna za nas pri odabiru proizvoda. Međutim, pri probi tog fotoaparata kod kuće, nakon 2 dana, primetili smo da ta funkcija ne radi. Pogledali smo pismeno uputstvo i ustanovili da u njemu ne postoje tehnički podaci o tome, a zatim smo pregledali i CD sa detaljnim uputstvom, gde smo našli podatak da ovaj model nema tu mogućnost-koju su nam prodavci rekli. Citiram iz priloženog :

Izbor zvučnog podešavanja za video
zapise [R] (FE-45/X-40)
B CAMERA MENU 􀁘 R
E: n
Podmeni 2 Primena
OFF Zvuk se ne snima.
ON Zvuk se snima.
Kada je podešeno na [ON], u toku snimanja
video zapisa koristi se samo digitalni zum.
Za snimanje video zapisa sa optičkim
zumom, podesite [R] (video zapisi) na
[OFF].
Kada se zvuk snimi u prilikom snimanja
video zapisa, on se ne može reprodukovati
pomoću ovog fotoaparata.
Da biste slušali zvuk, povežite uređaj sa TV
prijemnikom ili računarom.

Smatram da nisam pravilno informisana od strane prodavaca, a na licu mesta nisam mogla da proverim istinitost njihovih tvrdnji, kao ni da pročitam te karakteristike iz priloženog pisanog uputstva. Intresuje me da li su moja prava kao kupca oštećena, da li imam osnova za reklamaciju, gde i kako, tj. kome mogu da se obratim i šta mogu da zahtevam i od koga.
Molim za odgovor i savet.
[ cozmo_im @ 22.07.2009. 06:18 ] @
Ovaj aparat ima snimanje videa sa zvukom, ali radi samo kad je digitalni zum u pitanju. Razlog sto zvuk se ne koristi kad je opticki zum u pitanju pri snimanju videa jeste taj zato sto se bi se na snimku vise culo zujanje motora objektiva nego zvuk koji se snima. Iz tog razloga vecina tih malih aparata NEMA zumiranje u toku snimanja videa bas zbog toga sto bi se cuo zvuk motora objektiva. Kod tebe je jos i dobro sto barem postoji digitalni zum u toku snimanja videa.
[ Zarko Silic @ 22.07.2009. 08:45 ] @
Nemas osnova za bilo kakvu reklamaciju osim ako se u medjuvremenu aparat ne pokvari.

Nije duznost trgovca da poznaje sitne detalje proizvoda koji prodaje pa je i ovo sto su rekli, previse.

Postoji dva nacina da se kupi odgovarajuci uredjaj:

1. Da se pre kupovine kupac detaljno informise preko NETa i pri tom da de odlicno razume u doticnu oblast i
2. Da aparat kupujuje kod privatnika specijaliste. Recimo, od nekog ciji su baneri okaceni na ovom forumu.
[ Sofrontije @ 22.07.2009. 11:23 ] @
Citat:
Nije duznost trgovca da poznaje sitne detalje proizvoda koji prodaje pa je i ovo sto su rekli, previse.



A da je prodavnica bilo gde u EU, da li bi moglo tako?
[ StORM48 @ 22.07.2009. 11:45 ] @
Naravno. Tako je svuda.

Ne može prodavac u hipermarketu da zna svaku sitnicu u vezi svakog mogućeg proizvoda.
Kladim se da 90% ljudi ovde ne zna za takve sitnice na sopstvenim uređajima.

Iz tog razloga se takva sofisticirana tehnika kupuje u robnim kućama isključivo kada tačno znate šta kupujete i podrobnije ste se informisali o tome pre prebrojavanja novca. Ne kupuje se tehnika ko kupus, na kilo ili glavicu.

Pozdrav
[ cozmo_im @ 22.07.2009. 11:57 ] @
Citat:
Sofrontije: A da je prodavnica bilo gde u EU, da li bi moglo tako?


Prodavac je rekao kupcu (u ovom slucaju) da ima snimanje video zapisa sa zvukom - sto je apsolutno tacno.

Cak ima i digitalni zum u toku snimanja videa sa zvukom sto neki skuplji cak i nemaju, tj. nemaju zumiranje u toku snimanja videa (jer se cuje objektiv - zato se ovde iskljucuje snimanje zvuka ako zelite opticki zum u toku videa).

Mislim i ja da je sasvim dovoljno prodavac imao znanja, a tako je i u EU, jer znam - kupovao sam i ja tehniku tamo u robnoj kuci.

Cak u Metrou mozes i da pogledas i pregledas svu tehniku i ako ima baterije koje su kolko tolko pod naponom, mozes i isprobati uredjaj.
[ naajs @ 22.07.2009. 15:50 ] @
Nije se radilo o tome da li aparat ima snimanje zvuka ili ne, to je bilo očigledno, rečeno mi je da je razlika u ceni između ta dva modela u tome što kod jednog pri reprodukciji video snimka može da se čuje zvuk a kod drugoga ne i to su nam naglasili nekoliko puta, da bi se ispostavilo da oba modela imaju iste karakteristike, tj. ni jedan nema tu mogućnost. Zato smatram da je u pitanju obmana od strane prodavca, a u cilju prodaje skupljeg proizvoda.
[ naajs @ 22.07.2009. 16:00 ] @
Ukoliko prodavci nisu sigurni da poznaju precizno karakteristike proizvoda koji nude, imaju li pravo da nešto tvrde i ima li kupac pravo reklamacije ukoliko te tvrdnje nisu tačne? Povodom toga da roba može da se proba, to nije baš tako. Pošto smo isti dan kupili i radio-cd za automobil, suprug je pitao da li može da ga isproba. Odgovor je bio odričan, a prodavac je rekao da nisu imali reklamacije za njega. Samo par minuta kasnije, došao je jedan kupac sa reklamacijom na jedan drugi model aparata, tvrdeći da se čuju samo visoki tonovi, nakon čega su prodavci to i proverili tako što su isprobali uređaj. Ispostavilo se da to čine samo kod reklamacija. I sad ja opet pitam - zar to nije obmanjivanje kupaca?
[ cozmo_im @ 22.07.2009. 16:01 ] @
Ja mislim da je prodavac mislio na snimanje zvuka prilikom snimanja video zapisa...
[ naajs @ 22.07.2009. 16:26 ] @
Nije to mislio, sigurno. Upravo da ne bi bilo zabune, nekoliko puta smo ponovili o čemu se radi. Dakle kod jednog modela Fe-25 je rečeno da snima zvuk ali on ne može da se čuje pri reprodukciji na samom aparatu, već pri povezivanju na tv i računar, a kod modela X-40 je rečeno da može da se čuje zvuk na samom aparatu pri reprodukciji. Nije bilo sporno ništa oko njihovog tumačenja te funkcije, samo se ispostavilo da je nema ni jedan od ta dva modela, čak šta više, po svim ostalim karakteristikama su isti: 10 megapixela, 3x optical zoom, 4x digital zoom, itd. Razlika je samo u ceni od oko 1500,00-1700,00din, a ono što je bilo presudno za kupovinu tog skupljeg aparata je ta funkcija, koje u stvari nema!
[ vlada1970 @ 22.07.2009. 17:01 ] @
naajs, sta god da je bilo, ja bih otisao u radnju i lepo ispricao sefu kakva je bila situacija i objasnio na sta sam mislio tokom razgovora sa prodavcem i napomenuo da je vise puta ponovljeno da ne bi bilo zabune na sta se misli, i zamolio da se izvrsi zamena proizvoda sa odgovarajucim. Ako takav imaju.

Ako nemaju, zamolio bih da se vrati novac. Po zakonu imate pravo na povracaj novca ako niste zadovoljni uslugom ili proizvodom. Nezavisno da li je proizvod ostecen ili neostecen. Dovoljno je da ste nezadovoljni prozvodom. To mnogi ne znaju kod nas, jer su nam prodavci nametnuli takav trend da bi imali manje problema.

To je na zapadu najnormalnija stvar, ali kod nas nije. Ali bez obzira na to, u zakonu postoji klauzula, za koju vrlo malo ljudi zna. I to prodavci vrlo dobro iskoriscavaju.

Potrazite na net-u sajt udruzenja potrosaca a i ako bilo kakvih problema imate u tom smislu u prodavnici, pozovite se na trzisnu inspekciju. Oni su upoznati sa time 100 %.
[ dulle2009 @ 22.07.2009. 21:29 ] @
Po zakonu imate pravo na povracaj novca ako niste zadovoljni uslugom ili proizvodom. Nezavisno da li je proizvod ostecen ili neostecen. Dovoljno je da ste nezadovoljni prozvodom. To mnogi ne znaju kod nas, jer su nam prodavci nametnuli takav trend da bi imali manje problema.

E, jel bi mogao da me uputiš na taj zakon, pošto ja mislim da to nije tačno. Voleo bih da jeste, ali, nakon čitanja Zakona o zaštiti potrošača, nisam naišao na tu mogućnost - da ti zamene proizvod ili vrate novac čak i ako proizvod koji si kupio nema nikakav nedostatak, već je nezadovoljstvo kupca proizvodom jedini razlog za reklamaciju.



Iz Zakona o zaštiti potrošača:

Član 35.
Ako je prigovor iz člana 34. ovog zakona osnovan zbog nedostatka na proizvodu, potrošač ima pravo na:
1) zamenu kupljenog proizvoda za nov proizvod, odnosno proizvod odgovarajuće marke (modela, tipa) ili
2) da mu se vrati iznos plaćen za taj proizvod u visini maloprodajne cene tog proizvoda na dan vraćanja ili
3) otklanjanje nedostatka na proizvodu


Mada, iz iskustva znam da neki prodavci hoće da zamene proizvod i samo na osnovu nezadovoljstva kupca - farmerice, na primer i sl.
Ali ako, na primer, kupiš slušalice i moraš da pokidaš ambalažu da bi ih izvadio (obično odlepiš karton od providne plastike) i onda ti se ne svide kako izgledaju i hoćeš da ih vratiš, a nemaju nikakav nedostatak... teško da će i jedan prodavac pristati na reklamaciju, jer im je teže prodati otpakovan proizvod...
[ vlada1970 @ 22.07.2009. 21:58 ] @
dulle2009,

http://www.potrosac.org.rs/propisi/republika/potrosaci.htm

Pregledaj stavku VII (7) - Dokazivanje štete.

To je jedan primer gde je takva zastita potrosaca dokumentovana. Ja sam imao prilike da slusam inspektorku trzisne inspekcije u Beogradskoj hronici pre godinu dve, koja je jasno rekla da u slucaju da je kupac nezadovoljan uslugom ili proizvodom moze da vrati robu prodavcu i da trazi pare nazad. Pazi, nije u pitanju ostecena roba ili nesto drugo. Radilo se cisto o gresci kupca, koji je kupio robu koja mu ne treba.

I rekla je zena, za zastitu te vrste da se slobono gradjani obrate trzisnoj inspekciji .

Sad me mrzi da trazim i prevodim, ali na zapadu je takva praksa da je svaki kupac obavesten da u roku od toliko i toliko dana ili nedelja, moze da vrati robu prodavcu, samo iz razloga sto mu ne treba i sto se mozda prevario i kupio. Mada, prodavac nece ni da ga pita zasto vraca. Samo je zelja kupceva potrebna.
[ Zarko Silic @ 22.07.2009. 22:54 ] @
Nema govora o postojanju clana u zakonu o vracanju robe iz razliga kupcevog nezadovoljstva.
Sta bi to znacilo? Preko noci bi se rodili mastubratori koji nista drugo nebi radili vec samo isli od prodavnice do prodavnice, isprobavali (koristili par dana) i vracali i to pod okriljem zakona?!
Alo, gde to ima?
(Postojalo bi bezbroj nacina i metoda zloupotrebe ovakvog "clana")

Na Zapadu je isto. Nema.

Druga je stvar sto se u marketiske svrhe koriste ovakve floskule, ili pak stvarno postoje oni koji svojevoljno pribegavaju ovakvim radnjama (takodje iz marketinskih razloga).


To sto je ministar kaze nije ocenas. Desava se da i ministri nesto lupe.

Da li ce naajs biti vracen novac, ili zamenjen drugim aparatom, zavisi iskljucivo od dobre volje prodavca (trgovine).

Ako je rec o
http://www.consumer.org.rs/ind...ropisi/republika/potrosaci.htm

jedino na sto bi naajs mogao da se pozove je Osnovne odredbe I clan 3, stav 6 koji kaze:


Osnovna prava potrošača u smislu ovog zakona jesu prava na:

.....
6. obeštećenje - dobijanje pravične naknade za lažno prikazivanje svojstava prozvoda i usluga, nekvalitetne proizvode ili nezadovoljavajuće usluge;

....


Ali bolje da sve to resi "mirnim" putem sa jednom uslisnom molbom.
[ Ivand @ 22.07.2009. 23:00 ] @
Kako "na zapadu nema" - cuveni "30-day Money Back Guarantee" pa dobar deo refabrisovane robe potice bas iz tog izvora.
[ Zarko Silic @ 22.07.2009. 23:15 ] @
Citat:
Ivand: Kako "na zapadu nema" - cuveni "30-day Money Back Guarantee" pa dobar deo refabrisovane robe potice bas iz tog izvora.


Probaj da kupis CLK i da im za 30 dana vratis za zahtevom da ti vrate novac
[ lazarovm @ 23.07.2009. 13:11 ] @
Takvih podataka nema ni u detaljnoj specifikaciji na sajtu proizvođača, a ti si se raspitivao u ne specijalizovanoj prodavnici... Kako bih ti rekao "u pogrešnoj crkvi se moliš prijatelju", a i ishitreno si postupio sa kupovinom, pošto očigledno nisi bio siguran da li ta opcija postoji, jer nisi ni upalio fotoaparat.

U specijalozovanim prodavnicama tog tipa slobodno možeš potražiti stručan savet, ali prodavac definitivno nije u obavezi da ti da odgovor na to pitanje ako ne zna, jer znati da li određeni model u gomili fotoaparata ima zvuk pri video snimanju, optički / digitalni zum, da li se taj zvuk čuje i na aparatu ( a i ako se čuje nije razumljivo), je previše za memorisati. Zatražiš da ti upale aparat, a ako je baterija prazna (ako je u pitanju Li-Ion), može se dopuniti za 15tak min, lepo sačekaš pa isprobaš.

Čak ni oni koji poseduju taj model i koji su ga koristili ne bi znali da ti odgovore na ta pitanja...

Tako da Google u šake i sledeći put dobro pretraži i pogledaj pre kupovine, da ne bi bez razloga tumarao okolo...

poz
[ Sofrontije @ 23.07.2009. 13:29 ] @
Znaci po tebi u prodavnice mogu da idu samo oni koji imaju internet, tj. Google...
[ cozmo_im @ 23.07.2009. 14:07 ] @
Pa znate kako, METRO nije specijalizovana prodavnica, u tome je kvaka, ne mora prodavac da zna sve 100%... mozda i oni u nekim stampanim specifikacijama imaju pogrsan opis - to sam video masu puta da odstampane specifikacije nekog proizvoda ne odgovaraju... a te znaju i prodavci.

Ako neko smatra da je ostecen, naravno da po zakonu moze da se zali, obicno se te stvari rese povoljno po kupca, ali ja smatram da ovde kupac nije doveden u zabludu jer ipak to nije specijalizovana radnja za prodaju foto opreme.

Mislim da su cak i dovoljno upuceni u materiju tamo s obzirom na masu proizvoda koje prodaju.

Ako mislite da ste osteceni - na licu mesta sigurno (sa racunom i garancijom) mozete da popricate sa doticnim prodavcem i poslovodjom.
[ lazarovm @ 23.07.2009. 14:10 ] @
AJ malo off topic, ali...

Google je postao svakodnevica prijatelju kao i net. Ako si ti iz mog posta to zaključio, šta da ti kažem, svaka čast... Dobro rasuđivanje :)

Ali na žalost postoji puno ljudi koji imaju averziju od kompova, pa onda po "starinski", smori po prodavcu, i ako nešto ne razume kako treba, naravno, pa tu je prodavac da se malo istresem na njega... Dabome

poz
[ vlada1970 @ 23.07.2009. 15:33 ] @
Prodavac, zaposleni, je fakticki najmanje kriv u celoj situaciji. Mada, na primer u Nemackoj bi i on bio identicno kriv, jer ne zna sta prodaje.

Sistem je izgleda takav kod nas, da mozes da prodajes sve i svasta, a o malo toga da imas pojma. A za to su vecinom gazde krive. Jer ne vrse obuku zaposlenih prodavaca, za odredjenu vrste robe.

Pogledajte primer Nemackih ili Azijskih prodavnica. Ili vecinu zapadnih prodavnica koje ozbiljno rade. Bez obzira da li su to veliki mega-marketi ili specijalizovane prodavnice. Imaju departmane, iliti odvojene sklopove prodavnica, koji prodaju odredjenu vrstu robe i za svaki taj departman je zaduzen odredjen prodavac, koji samo o tom delu vodi racuna. I o tom svom delu on mora sve da zna. I koliko robe ima na rafovima, i koje robe, i da se razume u tu robu detaljno. Ako prodaje audio uredjaje na svom odelu, njega ne zanima odel gde je kozmetika, i o kozmetici ne mora nista da zna ( samo uopste u stvari, da bi znao kupcu da kaze kome da se obrati na odelu za kozmetiku ako njega pita), ali zato o svom odelu mora da zna sve. I dobio je obuku na pocetku o svom odelu i o proizvodima i posle gazda ima pravo njega da krivi ako nesto nije dobro uradio ili nije pravilno uputio kupca. Tako radi gazda, koji pravilno rasporeduje posao, po meni.

I kod nas, ruku na srce, postoje odeli, ali da li im zaposleni znaju svoj posao, to je pitanje.

Tako da u slucaju naajs-a, treba sefa u'vatiti za usi i odrzati mu lekciju, zasto njegov radnik ne zna sve o proizvodima koje prodaje. Ako i nije znao konkretnu informaciju, radnja mora da ima pristup internetu da proveri specifikacije. Ili neko strucno tehnicko lice, koje vodi racuna o tom odelu.

p.s. ja sam jos 1990.-e bio u Singapuru u soping sverc turi, i video kako Azijci prilaze poslu prodaje. Znaci, prodavac je znao sve o odredjenoj kameri, sve o odredjenoj tehnickoj robi koja se nalazi na njegovom odelu, i nije bilo sanse da ne saznam sve. Lomili su se da mi daju sve informacije koje sam trazio. Bio je spreman i telefonom da zove uvoznika ili drugu radnju, ako nesto nije bio siguran. A zasto? Pa zato sto je placen bio vecinom od procenta prodate robe na svom odelu. Mali deo je imao fiksan, a veci deo od procenta. Nije ni morao gazda mnogo da mu sugerise.

U Nemackoj, suprotno, bez obzira sto su mozda placeni delom od procenta, gazda itekako sugerise i trazi znanje od prodavca.

Ja razumem kad lazarovm kaze, da se kod nas dosta njih istresa po prodavcu zbog neke svoje frustracije i nadje pri kupovini priliku da izbaci bes zbog svog zivota, ali toga nema na zapadu. Ili bar ima minimalno. Tamo, ako prodavac ne usluzi kupca kako treba, ovaj se samo okrene i trazi dalje. Jos na sve to, prodavac ne treba samo da bude usluzan u takvom sistemu, nego i maltene marketinski strucnjak, koji ce kupca da animira da bas kod njega kupi taj proizvod.
[ Zoran Rodic @ 23.07.2009. 15:56 ] @
Citat:
vlada1970: Tako da u slucaju naajs-a, treba sefa u'vatiti za usi i odrzati mu lekciju, zasto njegov radnik ne zna sve o proizvodima koje prodaje. Ako i nije znao konkretnu informaciju, radnja mora da ima pristup internetu da proveri specifikacije. Ili neko strucno tehnicko lice, koje vodi racuna o tom odelu.


Mislim da preteruješ

Tako nešto je za očekivati u usko specijalizovanoj radnji, ali u megamarketu i slično, ... je već preterivanje.
Naprosto, kupac mora znati šta kupuje

Ybt, mora li prodavac u pekari poznavati prednosti raženog nad polubelim hlebom?
[ vlada1970 @ 23.07.2009. 17:38 ] @
Citat:
Ybt, mora li prodavac u pekari poznavati prednosti raženog nad polubelim hlebom?


Ako hoces kompletnu uslugu, trebalo bi da zna. Jer prodaje hleb i to mu je struka.

Idi u bilo koju makrobioticku radnju i raspitaj se koliko znaju o proizvodima. Jednostavno moraju da znaju, jer ih proizvodi koje prodaju razlikuju od ostalih radnji i bilo bi neozbiljno da prodaju i propagiraju razani i ovseni hleb, i uopste zdravu ishranu a da ne znaju zasto je to bolje po zdravlje.

Sto je jos vaznije a vidim da pominjes, mada sam vec o tome gore pisao, taj koncept specijalizovanih radnji i megamarketa se na zapadu ( a pocinje i kod nas ) sve vise prevazilaziu u smislu kvaliteta usluge. Jer, ako si bio na zapadu i bio u nekim velikim megamarketima, tipa MediaMarkt i slicno, bas taj princip "deljenja" velike radnje na odele, je dovelo do toga da ti odeli postanu specijalizovani. Garantovano su veliki zapadni boss-ovi ukapirali da to sto su im radnje abnormalno velike, ne oslobadja ih obaveze da imaju kompletnu i kvalitetnu uslugu.

Odes u odel koji prodaje telefone, odes u odel za fotopremu, i pitas prodavca o konkretnom aparatu - ima da zna sve. Jer on sto radi na tom odelu, mora o tom delu sve da zna, ali zato o susednom odelu ne mora nista.

Fakticki, pojam specijalizovanih radnji i megamarketa se na zapadu razlikuje samo po obimu robe koju prodaju. A ne o kvalitetu usluge.

[Ovu poruku je menjao vlada1970 dana 23.07.2009. u 19:04 GMT+1]
[ StORM48 @ 23.07.2009. 18:34 ] @
Ma to nije tačno!

Ti ili nikad nisi bio nigde vani u šopingu ili... ne znam ni ja.

Odeš u Saturn, u Austriji, koji se praktično samo tehnikom bavi; pitaš prodavca o nekoj kameri i on se ljubazno potrudi da ti objasni sve što zna, ali ti napomene da nije siguran u vezi pojedinosti, pa ponudi ili proveru na internetu ili kratko studiranje ambalaže/uputstva.

NIKO od njih ti neće objasniti koje su prednosti MiniDV-a nad HDD-om i obratno, kao i koji je medij kvalitetnije definicije. Vrlo često se ovakva konverzacija završi time da kupac pozove telefonom svog kuma/komšiju/rođaka/prijatelja/radnika koji se razume u datu materiju i sa njim razjasni eventualne nedoumice.

To su (kao što već rekoh) sitna crevca i nema logike da se prodavci upuštaju u toliko precizne informacije, jer taj neki proizvod, u današnje doba hiperprodukcije, uglavnom traje do isteka tekuće nedelje/meseca, kada se menja "novim" proizvodom iz serije, kojeg krasi nova ambalaža, nova oznaka modela, oblik, nešto drukčije komande, kao i specifikacije.

Takav prodavac NIKADA ne bi stigao da usluži kupca, jer bi kompletno radno vreme (i prekovremeno dok ne rikne stojeći) morao da potroši na studiozno izučavanje specifikacija svakog od 3 miliona artikala koje ima. Baš ZATO postoje specijalizovane prodavnice, koje se trude da zaposle radnike iz struke ili barem dovoljno informisane u delokrugu branše u kojoj posluju.

Kako ljudi postanu razmaženi kada osete boljitak...

Pozdrav
[ vlada1970 @ 23.07.2009. 18:55 ] @
Ja ne znam gde si ti bio Storm i na kakav tretman si naisao, ali ti ja pricam moja iskustva. A ti veruj ili ne veruj, sta da radim. A i imam prijatelje koji zive u Svici i drugim zemljama, pa mi isto pricaju sta dozivljavaju. Vazno je da pitas i trazis odgovore, naci ce ih.

Retko gde je na zapadu tolika frka u radnjama, da zaposleni ne znaju gde im je glava. Sve stizu, zato sto imaju raspored sta kad rade. Ne moze njega sef da pozove i pozuruje da zavrsi sa kupcem, zato sto ga u tom trenutku treba. U stvari i nece, jer je sefu cilj da kupac bude usluzen maksimalno.
[ bakara @ 23.07.2009. 20:09 ] @
@vlada1970

Bas preterujes!

A i muka mi je da slusam to kako je na zapadu sve bolje

Sta mislis kakvi se to radnici zaposljavaju u tim hiper marketima pa i u tim tvojim usko specijalizovanim radnjama...veruj mi nista pametniji od obicnih kupaca!

To poznavanje tehnike se stice ljubavi prema prodaji ili ljubavi prema tehnici, tako da sve zavisi na kakvog prodavca naletis, ako si razumeo sta hocu da ti kazem

A veruj mi i jako malo je kupaca koji tehniku proucavaju i kupuju na nacin na koji neki od nas to rade.
[ zemun88 @ 23.07.2009. 21:52 ] @
Prodavacica je prekrsila par clanova Zakona o zastiti potrosaca, time sto nije znala da aparat uopste nema zvuk pri snimanju videa - naravno ukoliko si u pravu. Trebala je jos nekog da pita ako nije sigurna, a ne da daje takvu informaciju

To su:
Clan 3. Tacka 6.
6) obeštecenje - dobijanje pravilne naknade za lažno prikazivanje
svojstava prozvoda i usluga, nekvalitetne proizvode ili nezadovoljavajuce usluge
To je jedan od clanova koji je prekrsila. Ostatak procitaj na strani Parlamenta na kojoj je i Zakon o zastiti potrosaca

http://www.parlament.sr.gov.yu...kta_detalji.asp?Id=278&t=Z

„ Ova recenica pokazuje koliko ljudi nemaju pojma i koliko su neobavesteni “. Mnogi ljudi ovde na forumu pisu sve i svasta, a da pri tom ne pisu o materiji koju poznaju, vec slobodnim stilom, i sve netacno.

Procitaj zakon. Nadji sporne clanove, napisi reklamaciju pa ako ti je ne prihvate, sledi ti trzisna inspekcija.

Sledeci put pogledaj aparate na nekom od sajtova u Srbiji, ili inostranstvu pa se upoznaj sa specifikacijama proizvoda


[ lazarovm @ 23.07.2009. 22:53 ] @
Aman ljudi, o čemu pričamo... Kakva obmana...

Kada se zvuk reprodukuje na foto-aparatu, uglavnom preko spikera (zvuk koji ima najgori mogući kvalitet na svetu - primer: pusti na kompjuteru zvuk preko sistemskog ugrađenog zvučnika na ploči pa ćeš videti), to se ne čuje ništa.
Ali to nije ni važno, stvar je u tome da je to toliko sitno crevce, da je pitanje da li je prodavac uopšte razumeo koje je pitanje i da li je postavljeno na pravi način. Ako je naveo da oba aparata imaju video zapis, i snimaju zvuk pri tome, i još dodao da ako se snima zvuk pri video zapisu radi samo digitalni zum, misilim da je to sasvim dovoljno objašnjenje (i znanje) u vezi audio segmenta kog jednog prosečnog kompaktnog fotoaparata, kojih ima stotine trenutno aktuelnih. Plus treba uzeti u obzir da svaki taj aparat ima različite oznake za različita tržišta, konretno kod ovog modela X40 - FE45 i X20 - FE25.
Da ne širimo dalje, ako je obmana, što prodavac nije znao da li se zvuk reprodukuje i sa fotoaparata pri pregledanju video zapisa, onda sutra idem u pekaru da napušim prodavačicu zato što me nije upozorila da burek goji, a da se od susama na djevreku stvaraju gasovi...

poz
[ Jovan 1988 @ 24.07.2009. 00:12 ] @
Ja kad hocu da kupim neku stvar vezano za tehniku,procesljam internet.Zasto?Zato sto hocu da znam sta kupujem.Nezelim da dodjem u takvu situaciju kao naajs.Jednostavno,necu da mislim da li prodavac zna nesto o tom proizvodu ili ne.Naravno da je mnogo bolje i lepse za mene kao kupca kad ti probavac kaze sve o tom uredjaju do najsitnijeg detalja,ali nisu svi takvi.
[ naajs @ 24.07.2009. 02:10 ] @
Ljudi puno Vam hvala! Ovima koji su se potrudili da ovako opširno obrazlože svoje stavove - SVAKA ČAST! S druge strane hvala i Vama duhovitima - slatko sam se ismejala na neke komentare. Pokušaću da uradim nešto od predloženog, pa ću videti da li će upaliti, ako ne garancija je 2g, pa ću da ga koristim maximalno!
[ valjan @ 24.07.2009. 07:35 ] @
Radio sam u Metrou u NS 2,5 godine, i na osnovu svog iskustva mogu reci da je osoba koja vam je pokazivala aparate verovatno kasirka, a ne prodavac sa odeljenja. Odeljenje Office & Media ima svoju zasebnu kasu, gde se nalaze i vitrine sa foto aparatima, kamkorderima, mobilnim telefonima, memorijskim karticama i slicnim spravicama, i posto je kasirka tu non-stop prisutna obicno joj kolege sa odeljenja ispisu "puskice" pa onda ona pokusa kupcima da objasni tehnicke karakteristike. Svaki zaposleni u Metrou nosi bedz sa imenom i odeljenjem, pa ako je doticnoj osobi ispod imena pisalo "Kasa" a ne "Office & Media", onda jedino sto mogu reci je "dobro ste prosli".
[ obama @ 24.07.2009. 09:14 ] @
@vlada1970
Nije li i metro ZAPADNA firma.Razmišljaj malo u tom pravcu kada budeš spominjao kako se radi u ZAPADNIM prodavnicama.
[ sinnke @ 24.07.2009. 09:30 ] @
@naajs

Koliko znam, kupac do 7 dana po zakonu moze zameniti cak i ako mu se ne svidja proizvod. E sad da li to u praksi funkcionise, ne znam.

Sto se tice nasih trgovaca, vrlo malo njih zna o teh. specifikacjama nekog proizvoda (pogotovo tako detaljno) sto je bilo u vasem slucaju. A trgovci koji su bogati znanjem, nisu ni ludi da rade za 20000 din. radje ce raditi bilo sta, nego svoje znanje prodavati za sitnis gedzovanskih lakomih i prokletih gazda.
Zato cesto i imamo prodavce koji nam ne mogu dati savet, jer nemaju adekvatno znanje. No, postoji i jos jedan drugi tip prodavaca kojim su nase prodavnice bogate, a to su prodavci koji bi sve zivo prodali (valjda je sujeta u pitanju) iako od toga nemaju nikakve koristi.

Svaki proizvod ima uputstvo, mada kupci ga ne citaju, jer nemaju vremena.

Savet kupcima: Ljudi prestanite glumiti naivu i prestanite biti lenji za vas, jer vama ce se to obiti o glavu i 65 hiljada puta proverite ono sto kupujete.
[ vlada1970 @ 24.07.2009. 09:38 ] @
Tim pre obama. Nisam to pominjao iz razloga sto bih rasirio pricu mnogo, ali je evidentno da su i to zapadne firme. Mada, ne rade identicno kao na zapadu. Ne rade istu obuku radnika ovde i tamo. Nije mi cilj bio da nipodastavam nasu drzavu i pominjanje zapada je bilo iz razloga sto ipak mnogo mozemo od njih da naucimo u smislu organizovanja biznisa. To je sigurno. Ako je u necemu zapad bolji, onda je to u biznisu.

[ obama @ 24.07.2009. 09:42 ] @
@sinnke

Pa po ovom tvom ispada da ne moram uopšte da iznajmljujem foto opremu koja mi eventualno zafali za tri-četiri dnevno fotkanje, već lepo kupim pa vratim za par dana, tražim moje pare nazad jer mi se kao fol oprema ne svidja,Pa javite mi ako to ima negde po zakonu, svake nedelje ima da fol pazarim različitu fotoopremu.
[ sinnke @ 24.07.2009. 09:50 ] @
@vlada1970

Pa naravno da ne rade. Slicnost naseg i zapadnog Metroa ili druge strane firme je samo u rasporedu polica, a cesto se desi da ni roba nije iste klase.

Tek sad od kad se T.C. "Usce" otvorilo, prvi put vidim da kod nas ima (moze se naci) kvalitetne robe.

@obama

Za zamenu robe sam cuo, nisam proveravao. A tako ispada po tome kako ti kazes, da bi mogao svako malo menjati robu, mada verujem da bi ti to brzo dosadilo. Osim ako nemas maniju menjanja robe.:-)
[ obama @ 24.07.2009. 10:03 ] @
Došlo bi mi dobro da zamenim zatvarač na mojoj mašini koji je prešao 50k kilometara pa vratim isstog dana aparat nazad pod nekim izgovorom.
[ vamsi @ 24.07.2009. 10:04 ] @
Ma stvar je u tome sto joj je prodavacica dala laznu informaciju i kupac potrosi pare na nesto sto ne zeli. I to je jako uvredljivo i bezobrazno.
Ako prodavacica/kasirka ne zna, treba lepo da kaze "Izvinite, ne znam, pitacu kolegu" a ne da laze, i to svesno: "Da, ovaj ima a ovaj nema"
Vrlo je jednostavno - otici i zaliti se!
[ Horvat @ 24.07.2009. 11:58 ] @
stvarno,kakva vam je to logika ?!
ispravan uredjaj,kori radi svoj posao bi "vracali" jer vam se "ne svidja"...

pa stavi sebe u poziciju prodavca,kako bi se osecao da ti neko koriscenu robu [sa verovatno pokidanim kesicama...mozda i izgreban uredjaj...] vrati,jer,eto,ne svidja mu se uredjaj

druga je stvar kad uzmes farmerice na buvljosu,a nemas di da ih probas,pa odes kuci,probas,ako ne odgovara,vratis se odmah [ili ako vise ne radi sutradan]


nego,on topic,meni nije jasno,naajs,sta tebi ne stima? ne snima ti video sa zvukom,ili posebno zvuk? ako je ovo prvo,onda jeste greska prodavca koji ti je rekao da snima video sa zvukom,ako je ovo drugo,wtf,sto bi aparat snimao samo zvuk?!

edit:moja greska,pitanje je bilo da li kresti aparat kada se pusti snimak
a mozda ima ulaz za sluske ;),pa prikljucis sluske i dok gledas video,slusas zvuk [ne vidim smisao ovome,mislim slusanju zvuka na aparatu,al nije moja stvar]
proveri to
[ Horvat @ 24.07.2009. 12:46 ] @
nego,je l moze neko da mi da link do specifikacije na netu,na zvanicnoj stranici olympusa,ne nadjem ovaj model :S...a ni googleovanje ne pomaze

edit:wtf,kako se permutovale poruke??

na nekom ruskom site-u sam nasao da ima izlaz za zvuk
[ Zoran Rodic @ 24.07.2009. 12:48 ] @
Dobro de, ne moramo sad još i mi stajati na muku.

Poenta je sigurno izvučena po pitanju prikupljanja informacija pre kupovine ... što od okruženja što po forumima i slično, a sada ne ostaje ništa drugo nego otići i probati zamenu ... bez nekog arogantnog nastupa ... lepa reč gvozdena vrata otvara. ;)


Usput pitajte prodavca kako se digic IV ponaša u reprodukovanju narandžaste, pa da čujemo šta će reći
:)
[ klompica @ 26.07.2009. 15:13 ] @
ajde da malo napisem o pravima kupaca u Americi. Neznam kako je u zapadnoj Evropi ali stanje u USA je sledece: SVA ali SVA roba siroke potrosnje se moze vratiti u prodavnicu a pitanje sta nije u redu sa proizvodom cete cuti od radnika za kasom mozda u 10% slucajeva a i tada njega odgovor jednostavno neinteresuje uvek sami odaberu opciju na kasi "no need".
Kada kazem sva roba onda bukvalno tako i mislim ne iz prica drugih ljudi vec iz sopstvenog iskustva, dve godine sam kupovao gradjevinski materijal za potrebe firme po velikim prodajnim centrima tipa "home depot" i "lowes" uvek sam kupovao viska da ne zafali i posle zavrsenog posla sve u kamionce pa nazad u radnju. Ako si platio karticom dobijas pare na karticu ako si platio kesom - kes nazad ako NEMAS racun dobijas gift karticu sa celokupnim iznosom koju mozes iskoristiti kad hoces u istom lancu prodavnica.
A sad malo na hranu, isti slucaj meso, zacini, konzerve, voce, voda, koka kola SVE sto ste kupili mozete vratiti pod gore navedenim uslovima.
Tehnika pogadjate isti uslovi, licno pre svakog duzeg puta kolima kupujem najskuplji radar detektor koji po povratku naguram u kutiju i vratim u prodavnicu. Mada za tehniku postoje rokovi izmedju 30 i 90 dana zavisno o cemu je rec. Bukvalno mozete kupiti najskuplji plazma televizor i vracati ga svakih 30 dana i opet kupovati novi i tako u nedogled ako vam se to isplati (osim sto su vam pare zarobljene tu je i onaj dobro poznati problem sa daljinom u Americi za svaku kupovinu sedas u kola i putujes od 20-45 minuta u jednom pravcu pa vreme u prodavnici i ode celo poslepodne)
Odeca i obuca : 50% Amerikanaca neproba nista u radnjama , uzmes sta mislis da ti se slaze i probas kuci zadrzis sta ti odgovara a ostalo vratis. Pitajte nekoga ko je bio koliko ljudi (mahom crnaca) hoda ulicom sa etiketama na majcama, pantalonama i patikama.

Zasto je to tako ja ne znam mogu samo da nagadjam, i pored sve "krize" ovo je i dalje ogromno(300 miliona) potrosacko drustvo koje zivi i radi zbog kupovine. Ljude jednostavno mrzi da vracaju sitnice od 5, 10 ili 20 dolarapa one tako stoje u ormaru i zauzimaju mesto i predpostavljam da je odnos izmedju vracene robe i one kupljene bez potrebe pa nevracene mnogo veci u korist ove druge pa proizvodjac zadovoljno trlja ruke. A drugo, mentalitet ljudi nije takav. Ipak moras biti rodjen na Balkanu da bi ti mozak radio na toj talasnoj duzini(radar detektor)

Sto se tice automobila npr CLK pogledajte malo cuveni "lemon law" nije da mozes da ga vratis ako ti se nesvidja ali ako kojim slucajem vas automobil morate da vozite u servis malko cesce iako je pod garancijom i vi nista neplacate mozete da ga zamenite ili vratite prodavcu.

E a sad malo o obuci prodavaca. Licno sam prihvatio part time posao u "Home depot" i prvih 5 dana(naravno placenih) sam proveo zatvoren u kancelariji za kompijuterom polazuci beskonacne testove.Mali broj je bio povezan sa zastitom na radu a 80% testova je bilo o proizvodima na mom odeljenju (lumber). Morao sam da naucim skoro sve o daskama i ostalim proizvodima koji se nalaze na mom odeljenju da bih mogao pomoci kupcu da se odluci za najbolji proizvod koji mu treba, zbog zadovoljstava kupaca i da se kupac nemaltretira i vraca proizvod ako je kupio pogresan.

I da moje licno misljenje : na zapadu je sve bolje
[ milanche @ 26.07.2009. 17:08 ] @
^
|

Sve tacno receno.
[ Almedin @ 26.07.2009. 22:16 ] @
Primjer iz BiH: U FIS-u stoje ležaljke sa suncobranom i natpis "MOLIMO KUPCE DA NE SJEDAJU".

Primjer iz DE: U prodavnici bicikala uzmes koje hoces biciklo i vozis se po radnji (o ovim lezaljkama da ne pricamo).
[ skohajm @ 27.07.2009. 11:48 ] @
pre pola godne sam kupio foto-aparat olympus u metro-u u NS-u. na netu je bilo dosta oprecnih informacija o specifikacijama modela koji me je zanimao. bilo mi je bitno da video snimanje nema vremensko ogranicenje od 10s. u Metro-u sam to pitanje postavio prodavacici i ona me je uverila da to ogranicenje postoji samo kod starijih modela. po povratku kuci ubacio sam mmc, kad ogranicenje od 10s ipak postoji.
vratio sam se odmah nazad i reklamirao aparat. prodavacica me je najpre ispitala da li imam dovoljno memorije i slicne gluposti, ali posto se i sama uverila, pokusala da me ubedi kako ce to sve da se spoji u jedan fajl na kraju, da bi mi na kraju predlozila da na kompu spajam po 10s u jedan veci video klip. naravno predocila mi je da je aparat ustvari ispravan (sto je on svakako i bio) i da ne zna kako ce taj problem biti resen.
ubrzo sam zavrsio u servisu kupaca, gde se pojavio i supervizor tog odeljenja. 10tak minuta su me ubedjivali da je aparat ustvari ispravan, da mogu da ga zamenim za drugi, da bi mi na kraju vratili novac....

uvek je dovoljno mirno ih sacekati da ispricaju svoje price i pokusaju da vas ubede da odustanete, a onda reci da niste zadovoljni proizvodom i zelite svoj novac nazad. Metro je ozbiljna kompanija i nece dozvoliti da ih neko tuzi zbog 15k dinara. cak i u manjim prodavnicama uvek radje izadju u susret musteriji, samo da nemaju posla sa inspekcijom.
cak i kad niste u pravu imajte na umu: musterija je uvek u pravu...
[ vlada197 @ 09.08.2009. 03:18 ] @
Evo citam sad sta pisu ljudi iz Amerike i pogledam unazad jednu stranicu gde mi neki iz ove teme ne veruju ( Vlada1970, ovde sam Vlada197 ) i pisu da preterujem.

Pa procitajte ljudi i verujte. I nemojte na pamet da pisete kad niste upoznati. Ako je vama nepoznato da se kupljena roba moze vratiti, onda bar kazite da ne znate a ne "preterujes" i ostalo.

Koliko god vam zvucalo cudno i nepoznato, ne mora uvek da je neistinito. Cak sta vise, ako ste zadnjih desetak dana kliknuli na baner ovde gore na forumu, od *****-a iz Beograda ( sad je zamenjen sa **** ) mogli ste da vidite na prvoj stranici njihovog sajta da je svu robu moguce vratiti u roku od 7 dana ako vam ne odgovara. Znaci, ne da je roba sa greskom, nego vam bas samo ne odgovara. Poceli su i kod nas da se bore za kupce primenjujuci zapadna pravila igre. Malo po malo.

[Ovu poruku je menjao Kernel-1 dana 09.08.2009. u 05:30 GMT+1]
[ Boobec @ 10.08.2009. 00:20 ] @
Ja sam se u ranije bas nervirao kad su u pitanju nasi prodavci, kad je tehnika upitanju.Uvek se jako dobro upoznam sa nekim uredjajem pre nego sto ga kupim, i onda odem do prodavnice i covek ili devojka (koja je tu zbog izgleda, a ne poznavanja svog posla) pocne da lupeta gluposti da je to strasno (naravno ja se u pocetku pravim da ni ne znam mnogo o uredjaju...)
Sad vise i ne obracam paznju sta pricaju prodavci, dobro se raspitam, proucim i aj u radnju ;)
[ Predrag Supurovic @ 10.08.2009. 08:38 ] @
Ne mzoe svaki kupac da bude poznavalac robe koju kupuje. Vecinom se kupci oslanjaju n apoverenja prema opisu karakteristika koju da proizvodjac i objasnjenjima prodavca.

Zato nas zakon i omogucava da kupac moze da vrati robu i trazi novac nazad, a da ne mora uopste da daje objasnjenje zbog cega.
[ ipak @ 10.08.2009. 11:28 ] @
Ostaje nam samo da se nadamo da ce ovakav odnos prema kupcu da zazivi i kod nas.A do tad maksimalna informisanost pre kupovine.
[ Ivan Dimkovic @ 10.08.2009. 11:35 ] @
Citat:
Predrag Supurovic
Zato nas zakon i omogucava da kupac moze da vrati robu i trazi novac nazad, a da ne mora uopste da daje objasnjenje zbog cega.


Stvarno? U pa to je super onda - posto sam ja bio pod utiskom da za tehnicku robu postoji nekakvo izvlacenje u zakonu. Poslednji put kada sam ga gledao imao sam utisak da za tehnicku robu sa kojom se dobija garancija (i dalje) ne postoji ta mogucnost - ali je jos bolje ako nisam u pravu.



[ Srđan Pavlović @ 10.08.2009. 12:00 ] @
Verovatno jeste tako ali opet ce to svi prodavci da izbegavaju na sve zive nacine, ako se bas ne pritisnu...
[ bakara @ 10.08.2009. 12:36 ] @
Citat:
Kernel-1: Verovatno jeste tako ali opet ce to svi prodavci da izbegavaju na sve zive nacine, ako se bas ne pritisnu...

Naprotiv, mislim da je veci problem neinformisanost kupaca, a ko ne trazi ne moze ni da dobije...

Stalno imamo ovakve teme gde je kupcima neprijatno da robu zamene ili da trze svoj novac nazad.
[ vlada197 @ 03.09.2009. 19:12 ] @
Verujem da ste svi culi da ce uskoro da se donese novi zakon o zastiti potrosaca, koji ce po ugledu na EU da dovede u red trziste i odnos kupaca i prodavaca i mnogih drugih stvari. A vezano za ovu temu - u sklopu tog zakona ce biti i decidno formulisano da kupac moze u roku od 7 dana da vrati robu i da dobije novac nazad, samo iz razloga sto mu se ne svidja roba, prevario se i ne treba mu ili ne odgovara mu a mislio je da mu odgovara. Znaci, identicno kao na zapadu.

Uopste ne mora roba da bude neispravna, ili ostecena ili sta god. Dovoljno je da hoce novac nazad i da hoce da vrati kupljenu robu.

http://www.youtube.com/watch?v=SygrB_sYAso

Klip je sa televizije i ne pominje ovo sto napisah o vracanju robe, ali o toj stvari sam citao juce-prekjuce u opsirnijem tekstu u dnevnim novinama. Ali je klip bas o tom zakonu.
[ pantic68 @ 03.09.2009. 19:23 ] @
Jel vazi to i za knige i novine?
[ Horvat @ 03.09.2009. 20:06 ] @
^^jeftinije nego biblioteka ,a ;)
[ Cokss @ 04.09.2009. 19:54 ] @
Aha.Pa dobro. To je iz ugla potrosaca.
Ajde sad malo da vidimo neke stvari iz ugla trgovca.
Konkretno.
Radim na pijaci,prodajemm voce.Dodje kupac i kupi 2 kg breskve.Posle 5 dana dodje sa tom istom breskvom koja vise nije u istom stanju kao kad sam mu je prodao i kaze "Znate sta ja sam se zaj.... meni ustvari trebaju nektarine." I sta sad?
Ne pisem ovo bez veze.Imao sam slucaj jedne gospodje koja mi je bukvalno ,ali bukvalno posle pola godine donela kesu sa orasima i trazila da joj vratim pare ili ih zamenim jer su uzegli u frizidderu.
Koga sad tu treba zastititi ? Kupca ili prodavca ?
[ germanchc @ 04.09.2009. 20:24 ] @
Citat:
Predrag Supurovic

Zato nas zakon i omogucava da kupac moze da vrati robu i trazi novac nazad, a da ne mora uopste da daje objasnjenje zbog cega.


Mislim da ovo ima samo po USA....i to 30. day money back ili tako nesto , kod nas to nije slucaj a ni u nemackoj sto znam sigurno. Zamisli kupis neki mobilni sa touch ekranom, urnises ga za 7 dana i vratis ga nazad... sta da prodavac radi posle sa njim ?

Uostalom sam zakon o kome pricaju mi nekako nije za nase jajarsko podnevlje, npr. za 150evra kupis garderobu, nosis svaku stvar po 2-3 dana i posle menjas za drugu ili jos bistrije trazis novac nazad,stalno nove stvari+ne bacas pare za ciscenje,peglanje,ormar pun starih stvari :)... kod nas gomila ljudi ima jako punooooo vremena a malo para pa mogu da zamislim i kategoriju penzosa koja bi svaki dan isli da menjaju po jednu kosulju...
[ Ivan Dimkovic @ 04.09.2009. 20:29 ] @
Citat:

, kod nas to nije slucaj a ni u nemackoj sto znam sigurno.


U Nemackoj imas 2 nedelje da vratis (tehnicku) robu iz apsolutno bilo kog razloga, radio N puta (gde je N dvocifren broj :) - to ze zove "Widerrufsrecht / Rückgaberecht"

Citat:

Zamisli kupis neki mobilni sa touch ekranom, urnises ga za 7 dana i vratis ga nazad... sta da prodavac radi posle sa njim ?


Prosto, zahteva se da uredjaj bude u originalnom stanju. U USA cak ni to nije slucaj (sto je vec preterivanje da se razumemo), ali po Evropi generalno moras da budes pazljiv inace nece hteti da prime nazad stvar.

Generalno ako je ambalaza sacuvana i priblizno u originalnom stanju - kao i sama roba, kupac moze da vrati robu. I u Srbiji je to sasvim OK sada jer vec sada postoji solidan tiraz u prodaji pa se ne moze reci da bi prodavci bili osteceni previse.
[ Shadowed @ 04.09.2009. 20:42 ] @
Svakako se nadje jedan broj ljudi koji ce to zloupotrebiti, ali ce se to kompenzovati malo vecom cenom, tako da ce ostali placati njihove zloupotrebe.
[ Ivan Dimkovic @ 04.09.2009. 20:46 ] @
I to moze lepo da se resi - za otvorene kutije se lepo naplati ono sto se u USA zove "Restocking Fee" - koja moze ici i do 15% vrednosti proizvoda, a onda prodavac otvorenu kutiju proda sa 15% popustom i eto... resen problem.

Taj restocking-fee obicno naplacuju mali prodavci, kojima bi veliki broj vracenih artikala bio problem - veliki prodavci sa ogromnim prometom ne naplacuju nista za vracanje, jer im je to prosto trosak poslovanja manji od 1% i nece da se zajebavaju sa tim.
[ SlobaBgd @ 04.09.2009. 21:02 ] @
Prijatelj mi živi u jednoj skandinavskoj zemlji, i tamo isto postoji taj "običaj". Srbin ko Srbin, krenuo da proba i vraća televizore. Niko mu reč nije rekao, on se zezao sa 5-6 modela, na kraju mu doqurčilo da se cima sa prevozom i unošenjem/iznošenjem kutijetina i postavljanjem televizora u sobu i štelovanja kanala, pa još i upoznavanje raznih menija na raznim aparatima... Kupio lepo jedan TV, poslao mi sliku, dobar, nije skup, i ratosiljao se balkanske navike da zahebava trgovce.
Naravoučenije: ako bude takvih pojava i kod nas (a biće ih, nisu ni Skandinavci ni Nemci ni drugi imuni na to), proći će, svako čudo za tri dan (meseca, godine). Period navikavanja mora da postoji, mislite li da su i evropejci i američani odmah bili pošteni i kulturni po tom pitanju?!
[ Compo @ 08.09.2009. 12:58 ] @
Imam isti aparat, kupio sam paket sa punjivim baterijama i punjacem.
posle nekog vremena je poceo da prijavljuje "prazne baterije" iako su pune. kad ih samo izvadim iz aparata i odmah vratim on ih onda vidi kao pune. jel ima jos neko ovakav problem?
[ germanchc @ 08.09.2009. 20:28 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: U Nemackoj imas 2 nedelje da vratis (tehnicku) robu iz apsolutno bilo kog razloga, radio N puta (gde je N dvocifren broj :) - to ze zove "Widerrufsrecht / Rückgaberecht".


Ja bas nisam kupovao xx puta, kupovao sam neku grejalicu/radijator,samo sam je otpakovao i zapakovao fabricki... i pokusao da je vratim jer mi nije odgovarala za prostor i nisu hteli da cuju, i to je bio jedan od vecih marketa alni ili aldi vise sam i zaboravio (proslo nekoliko godina) . Tu opciju "ponisti i vrati" nisam bas primetio tamo gde sam kupovao... (mada tehnicku robu bas i nisam kupovao)..
[ dragmilk @ 18.11.2009. 08:05 ] @
Suprug i ja smo u septembru kupili Simens bezicni telefon u radnji koja prodaje tehnicku robu, ima veliki izbor i nalazi se na vise lokacija u Beogradu. Bilo je malo cudno sto telefoni stoje na pultu iza kase, nezasticeni od spoljnih uticaja, ali ko bi o tome vodio racuna. Kupili smo poslednji primerak tog telefona u radnji, telefon nije bio jeftin, oko 10.000 din. Posle dva, tri dana koriscenja, primetili smo da slabo cujemo sagovornike, a na nasu zalost zvuk se nije mogao ni pojacati ni smanjiti, iako je telefon imao mogucnost da se jacina zvuka promeni (tri nivoa). Ja sam pozvala prodavnicu, javio se prodavac, ja sam mu izlozila problem i on mi je rekao da donesem telefon u radnju pa ce on da proveri sta nije u redu. Kad smo dosli u prodavnicu i kad smo rekli zasto smo dosli, prodavac nije ni pogledao telefon samo ga je uzeo i rekao da imamo izbor: bilo koji drugi telefon da izaberemo ili novac nazad, na sta smo suprug i ja bili iznenadjeni. Mi smo izabrali opciju novac nazad i pare su, posto sam telefon platila karticom, za par dana legle na racun.

Pitanje je da li bih otisla da vratim telefon, da nekoliko meseci pre toga nisam kupila MR u Tempu, gde su mi rekli da imam pravo da vratim neispravnu tehnicku robu u roku od 7 dana od dana kada je uredjaj kupljen i da ce mi novac biti vracen.

To je bilo moje iskustvo, da li je to pravilo koje vazi za sve prodavnice, ja ne znam.
[ lela su @ 19.11.2009. 12:42 ] @
Nisam primetila, nakon čitanja ove teme, šta je na kraju bilo sa spornim fotoaparatom postavljača teme? Da li ste ga zadržali ili ste reklamirali, tražili povraćaj novca ?
Elem, na temu sam naišla pokušavajući da saznam kakva su, u praksi, iskustva drugih u zaštiti prava kupaca/ potrošača. Iako nije vezano za kupovinu neke tehničke robe već pružanje usluga, iznosim vam moje iskustvo. Kod mene je problem nastao zbog nezadovoljstva fotografijama za lična dokumenta (vozačku, biometrijski pasoš i L.K.). Fotografisala sam se i odmah platila (što je i moja najveća greška - nisam videla ono što plaćam). Problem nije bio u tome da "nisam lepo ispala" kako se ponekad kaže, već što je fotograf, na svoju ruku, izvršio retuširanje fotografija i to veoma, veeeoooma loše/ to više nije ličilo na mene/ . Pošto nisam imala nameru da se ubeđujem sa službenicima, u banci npr., ili nekim ovlaštenim licem, u narednih 10 godina da su to zaista moja dokumenta (sve to, naravno, pod uslovom da mi u SUP-u uopšte prihvate sporne fotografije) tražila sam da mi fotograf vrati novac (i ja njemu fotografije, naravno), što je on odbijao i samo nudio mogućnost ponovnog fotografisanja (hvala, ali kod vas više ne, hvala). Nakon posete tržišnoj inspekciji, gde su me uputili da pismeno podnesem reklamaciju u foto radnji, i odbijanja u radnji da istu prime, usledilo je moje šetanje na relaciji inspekcija<-->radnja, da bi se na kraju u radnji, kad im je inspektorka navela član zakona o zaštiti potrošača ipak urazumili i vratili novac.
Dakle ako su u radnji "neupućeni" u prava potrošača, u tržišnoj inspekciji sigurno nisu i treba se žaliti. Ponekad je u pitanju i manji iznos (u mom slučaju 500 RSD) ali zašto plaćati nečiju nestručnost, neznanje i nesposobnost?
[ nMatija @ 21.11.2009. 09:23 ] @
Citat:
tražila sam da mi fotograf vrati novac (i ja njemu fotografije, naravno), što je on odbijao i samo nudio mogućnost ponovnog fotografisanja (hvala, ali kod vas više ne, hvala).


Hm...

Kao prvo svaka vam cast na upornosti da istrajete u svojoj nameri da pravda bude zadovoljena, ali ja bih pristao da sednem 10 sekundi u stolicu za slikanje i sacekam 2 minuta za gotove "untouched'' fotografije.

Nisam sarkastican u svom postu, samo sam lenj da se vucaram po inspekcijama. Pre bih uzeo fotografije i tamo vise nikad ne bi krocio, nego da me mrko gledaju i ispiraju usta samnom kad god prodjem pored tog studija.

IMHO Pretpostavljam da je fotograf iz najbolje namere pokusao retusiranje i da je jednostavno negde pogresio, i njemu coveku je lakse da klikne fotoaparatom, ubaci sliku u pc, odabere format i samo klikne print, nego da se zeza sa doterivanjem fotografija...Svi smo ljudi i svi gresimo, ne treba odmah na lomacu

[ bakara @ 21.11.2009. 11:35 ] @
Citat:
nMatija:

IMHO Pretpostavljam da je fotograf iz najbolje namere pokusao retusiranje i da je jednostavno negde pogresio...

Meni se vise puta desilo da su mi digitalne fotografije editovali u foto radnji (navodno da ih poprave), i ako sam napomenuo da to ne zelim.
[ lela su @ 21.11.2009. 15:36 ] @
Citat:
...ja bih pristao da sednem 10 sekundi u stolicu za slikanje i sacekam 2 minuta za gotove "untouched'' fotografije...


Kod njih nije bilo te mogućnosti, nego sam trebala da čekam najmanje sat vremena na fotografije, što se inače poklopilo sa činjenicom da oni rade dvokratno ( nažalost nisam obraćala pažnju na radno vreme, prosto u današnje vreme čovek više i ne očekuje dvokratno radno vreme ) a ja sam došla pred kraj prepodnevne smene, i to je naravno značilo da dolazim posle podne po fotke. E sad, ja sam došla po fotografije pred samo zatvaranje, bile su mi čudne, al' rekoh da konsultujem i bližnje, da nije samo da ja imam neku primedbu. Kako su se i ostali složili da to ne liči na mene, ja sam se sutradan uputila kod fotografa da reklamiram i tražila sam da mi izrade originalne fotografije. Tu sam dobila odgovor da su oni sve fotografije koje su izdali obrisali iz memorije, da originala nema, na šta sam ja pukla. Mislim, nisam vas tražila da bilo šta retuširate, ne znate to da odradite kako treba, ne ostavite mi mogućnost da dobijem original, vraćajte mi onda pare, idem kod nekog ko zna da radi svoj posao, barem u Subotici ima dovoljno foto radnji. Tu su oni krenuli da me ubeđuju da se slikam ponovo, da pare ne mogu da vrate...ali inat je čudna stvar, kad jednom proradi. Uputila sam se u inspekciju, i usput svratila u foto radnju gde radi neki mlad i sposoban svet i gde su tražene fotografije bile gotove za desetak minuta. Priču sa inspekcijom sam već ispričala.
[ S_Kid @ 23.11.2009. 16:18 ] @
Evo da dam svoje pozitivno iskustvo sa Tehnomanijom i Tehnomarketom.

Što se prve tiče, kupljena "pingvin" klima preko neta. Kad je stiglo na kuću, i kad sam skontao dimenzije i način montiranja zgranuo sam se. Posle sat vremena zvao sam i pitao da zamenim za običan split sistem, odobrili su mi zamenu a ponudili i povraćaj novca. Jedino što sam morao da pričam direktno sa šefovicom a ne sa prodajom. Karticom sam doplatio razliku u ceni, a njihova služba je odnela staru i donela novu.

Tehnomarket, devojka mi kupila volan za rodj. Kao i svako žensko, uzela je model koji joj je prodavac preporučio bez da je pre toga čitala forume :) i kupi ono što mi ne odgovara. E sad, ja nisam odmah išao da menjam, nego bio na letovanju i kojekude, i tek posle dva meseca se setim da probam da zamenim za volan koji mi se svidja. Prodavac je pričao sa šefom smene, i zamenio sam volan za drugi koji sam hteo, uz mogućnost da kompletno vratim volan i uzmem pare nazad.

Eto.
[ Au197/79 @ 01.12.2009. 23:42 ] @
Pošto merkam već neko vreme neki auto odem pre pola meseca do sajta zvaničnog zastupnika za Hyundai. Skinem brošuru i u njoj pročitam da dotični auto serijski dolazi sa ESP-om. A kako sam dobro obavešten da se taj model neće uvoziti sa ESP-om iznenadim se. Brošura je rađena za nas, na čistom srpskom i takva jedna lažna informacija je čist primer dovođenja potrošača u zabludu. Taj auto je dobio 5 * na testovima sigurnosti zbog ESP-a. E sad ide ono zanimljivo. Napišem mail prodavcu i skrenem mu pažnju na taj propust, da je to neposlovno, nemoralno i kažnjivo. Međutim do dana današnjeg stoji ista brošura. E da smo normalna zemlja svašta bi bilo.
[ Horvat @ 02.12.2009. 15:15 ] @
^^uputi mail u koreju [na eng naravno]
[ Flo33 @ 09.12.2009. 23:08 ] @
Sport Depot, nalazi se u starom merkatoru. Otišao sam da pitam za jedan trenažer, jer u Tempu nisu znali da daju ni jedan podatak o proizvodu koji prodaju za dotični Sport Depot.

Cena u Tempu je 19.500 dinara. U samoj prodavnici je 21.620rsd. Na moje pitanje zašto je ovde skuplje odgovor prodavca je da je uračunat prevoz i 1200 din montaža.

OK, kupim trenažer, isporuka za 7 dana. Međutim večeras sam tražio nešto na svezakucu.rs i ispadne mi reklama za zamislite isti trenažer! A cena 14.490 rsd!!??

Prodavac isti Sport Depot. Uzmem račun, čisto da proverim da nisam pogrešio, ali ne, isti je.

Dakle, iako svaki put pre kupvine nečega pročitam na netu nešto vezano za to što kupujem ovaj put, priznajem, nisam jer računam kupujem od uvouznika. Ali eto, prevario sam se i ujutro idem da mi vrate pare, a kupiću ga preko svezakucu.rs 7.000 dinara jeftinije.