Svakodnevno smo svedoci da na nasim putevima ginu svakodnevno veliki broj ljudi. Da li je jedini razlog tome samo neprilagodjena brzina, losi putevi ili se ipak krije pravi razlog? Zar i pre 15 ili 20 godina nisu se vozili automobili a pri tome smrtnost u saobracajnim udesima je bila gotovo zanemarljiva. Sta to razlikuje danasnje nove automobile od onih pre 20 godina sto uzrrokuje povecanu smrtnost i nebezbednost novih automobila?
Da, pravi razlog se krije. Naime sto se vise povecava broj novih automobila koji se voze kod nas ujedno i raste sve vise broj poginulih u saobracajnim udesima. Sta mislite da li je to slucajnost? Polako dolazimo do glavnog krivca.
Glavni krivac je LOSA KONSTRUKCIJA novih automobila !!!! Losa konstrukcija novih automobila se ogleda u izuzetno TANKOM limu i NEPOSTOJANJE nosecih greda i stubova od celika u automobilu kao sto su oni na primer kod RELI automobila. Sta mislite zasto se redizajniraju reli automobili, zasto se ne voze na relijima serijske sasije i konstrukcije automobila? Pa upravo zato sto su apsolutno nebezbedne konstrukcije limarije i svega metalno u serijskim novim automobilima. Proizvodjaci sa jedne strane minimiziraju konstrukciju radi stednje a sa druge strane iz dana u dan su sve skuplji automobili i nebezbednmi. U danasnjim automobilima gotovo da i nema celika. Sve je od aluminijuma, plastike i farbe. Lim je toliko debeo da je debljina gotovo slicna sa debljinom farbe.
Kada pogledamo na slikama saobracajne nesrece vidimo da su automobili toliko smrskani da su gotovo neprepoznatljivi. Gotovo su spljeskani kao da ih je udarila velika presa.
Brzine automobila su sve vece i vece a sa druge strane konstrukcija je sve slabija i slabija. Rezultat toga je da gotovo svaki saobracajni udes prouzrokuje smrt ili teske povrede koje cine ljude dozivotnim invalidima.
Danas gotovo i da nema vise posla za mehanicare - limare jer svaki iole mali udes prouzrokuje takvu stetu na limariji da je nemoguce popraviti i ispeglati lim, vec se ceo automobil baca u otpad.
A nebuloza je jos veca (ili namerna da se namerno napravi iluzija o bezbednom automobilu) kad pokusavaju proizvodjaci da ubede kako je VAZDUSNI BALON "spas" i "sigurnost" u automobilu. Samo procenite na sledecim slikama da li bi bilo kakav balon na naduvavanje moga da spasi putnike u automobilima koji dozive udes.
JEDNOSTAVNO LIMARIJA NA NOVIM AUTOMOBILIMA JE KAKO KOD LIMA NA LIMENKAMA OD PIVA. CAK KO ZNA MOZDA JE I DEBLJI LIM NA LIMENKAMA !!!!
Evo sad cu dati slike danassnjeg dizajna automobila:
A EVO KAKO BI SMO UPOREDILI DACU SLIKE I STARIJIH UDESA, ONIH PRE 20 I VISE GODINA KAKO JE LIMARIJA I KONSTRUKCIJA BILA SIGURNIJA JER SU BILE NOSECE SINE OD CELIKA I STUBOVI I GREDE:
iizuzetan: JEDNOSTAVNO LIMARIJA NA NOVIM AUTOMOBILIMA JE KAKO KOD LIMA NA LIMENKAMA OD PIVA. CAK KO ZNA MOZDA JE I DEBLJI LIM NA LIMENKAMA !!!!
A ni limenke od piva nisu što su nekad bile!
[ StORM48 @ 03.08.2009. 19:22 ] @
Citat:
iizuzetan:Glavni krivac je LOSA KONSTRUKCIJA novih automobila!!!!
NHF, ali... vrlo si tanak po pitanju tehničke potkovanosti za nekakvu ozbiljnu diskusiju (zaključujem ovo na osnovu uvodnog posta), pa ću pokušati da Ti sažeto odgovorim na pretpostavku (iako si Ti to pokušao da predstaviš kao nekakvu "neverovatnu istinu").
Dakle, automobili nekad i automobili sad zaista jesu drugačije konstrukcije. Nekada su bile popularne lađe, sa 2mm limom koje su "kao tenkovi".
Kakvi su danas? Pa... danas nisu sazdani od 2mm čeličnog lima, nego im je konstrukcija bitno drukčija - ne oslanja se samo na šasiju/polušasiju i karoseriju, nego i na predršt drugih pasivnih komponenti, koje su dodatno podržane i od strane sistema aktivne bezbednosti. Karoserija je danas samo spoljni dezen - "pokrov" za ono što zaista štiti putnike.
Za razliku od nekadašnjih automobila, koji nisu baš bili laki na gasu, današnji automobili najniže klase s lakoćom postižu 200+ km/h, a treba li reći da su običnim smrtnicima dostupni i oni koji dostižu magične cifre od po 250-300 km/h?
Iako deluju "plastično", današnji automobili su zapravo masivniji nego njihovi praistorijski ekvivalenti. Danas nije ništa neobično imati mali hečbek sa svojih 1400-1500kg mase, iako je i kraći "plastičniji".
Danas ljudi (zbog potore u konjskim snagama) imaju na raspolaganju daleko više "vatre", pa se osećaju supermenima. Istovremeno ih i aktivni sistemi bezbednosti ubeđuju da su nepobedivi, a takva razmišljanja naravno dovode do gubitka pameti i divljanja po putu (sindrom "sigurnog auta").
Tu je onda i količina automobila - danas je broj automobila po glavi stanovnika daleko veći čak i kod nas (a kamoli u razvijenijim državama).
Ipak, sve ovo pisanije uglavnom nije dovoljno da se razbiju mitovi i lovačke priče, ugnježdene negde u tmini mozga. Ako je za većinu osoba fotografija rečitija od 1000 reči, onda je za neverne Tome video kao rajski izum:
Volvo 940 vs Renault Modus (iliti "tenk" vs "plastikaner") - Kako je ko prošao, izlišno je komentarisati...
Pozdrav
P.S. 2/3 linkova Ti ne radi.
[ iizuzetan @ 03.08.2009. 19:31 ] @
Citat:
StORM48: NHF, ali... vrlo si tanak po pitanju tehničke potkovanosti za nekakvu ozbiljnu ...............sve ovo pisanije uglavnom nije dovoljno da se razbiju mitovi i lovačke priče, ugnježdene negde u tmini mozga. Ako je za većinu osoba fotografija rečitija od 1000 reči, onda je za neverne Tome video kao rajski izum:
Volvo 940 vs Renault Modus (iliti "tenk" vs "plastikaner") - Kako je ko prošao, izlišno je komentarisati...
Pozdrav
P.S. 2/3 linkova Ti ne radi.
He he ok ali slike govore sve a i statistika. Ako je to sve kako ti kazes da postoji poseban dizajn koji je savrsen i bezbedan ZASTO NA RELIJIMA NE KORISTE TAJ DIZAJN NEGO se renoviraju sasije reli automobila i ubacuju im se grede, nosaci, stubovi od celika?
A i koliko vidim mali auto je i vise smrskan a i ko zna kakva mu je stvarna konstrukcija, mozda ima i ne serijska ojacanja. Znaci taj video nista ne dokazuje jer lako su moguca namestanja. A i taj volvo mozda je samo po izgledu star jer mozda je limarija neserijska i napravljena od slabog materjala. Znaci ne priznajem nista "STUDIJSKI". Samo ako imas snimke iz realnih sudara kao sto sam ja dao realne slike udesa.
A ono u vezi tvog youtube da kazem da danasnja video tehnika moze svasta, kao ono kad ronaldinjo sa 50 metara 10, 15 puta iz slobonog udarca uzastopce pogodi precku :)
[Ovu poruku je menjao iizuzetan dana 03.08.2009. u 20:43 GMT+1]
[Ovu poruku je menjao iizuzetan dana 03.08.2009. u 20:45 GMT+1]
[ StORM48 @ 03.08.2009. 19:46 ] @
Lepo je maštati i relativizovati nepobitne dokaze.
Kažeš "slike govore"... šta je tek u PS-u moguće dobiti...
Statistika? Kakva statistika?
Imaš li neki naučni rad na tu temu?
Ono - sabraćajne nesreće koje uključuju performanse automobila, kvalitet puteva i dozvoljene brzine na njima, donju granicu posedovanja automobila, broj automobila i frekventnost saobraćaja...?
1000 je činioca, a predstavka Ti je prilično... tanka.
Pozdrav
[ iizuzetan @ 03.08.2009. 19:55 ] @
Citat:
StORM48: Lepo je maštati i relativizovati nepobitne dokaze.
Kažeš "slike govore"... šta je tek u PS-u moguće dobiti... ;)
Statistika? Kakva statistika?
Imaš li neki naučni rad na tu temu?
Ono - sabraćajne nesreće koje uključuju performanse automobila, kvalitet puteva i dozvoljene brzine na njima, donju granicu posedovanja automobila, broj automobila i frekventnost saobraćaja...?
1000 je činioca, a predstavka Ti je prilično... tanka.
Pozdrav
A da te pitam u kom autu bi se ti osecao bezbednije u RELI autu koji je zbog bezbednosti redizajnirao konstrukciju ili u serijskom automobilu? Ako je tvoj odgovor RELI automobil zar to nije dovoljan razlog razumnom coveku da su moji tekstovi tacni?
[ Ivan Dimkovic @ 03.08.2009. 19:59 ] @
Citat:
iizuzetan
A i koliko vidim mali auto je i vise smrskan a i ko zna kakva mu je stvarna konstrukcija, mozda ima i ne serijska ojacanja.
Da, auto je vise smrskan i tako treba, jer je vise kineticke energije preneseno na deformaciju sasije umesto na PUTNIKE. Time je ostalo manje energije da deluje na same putnike i nanese im povrede.
Ne zaboravi da pri sudaru ne mozes uticati na kineticku energiju - ona je ista pre 30 godina i danas - ali mozes uticati na to da se vise te kineticke energije potrosi na deformacije sasije, nego na rapidno zaustavljanje vozila koje izaziva povrede unutar njega.
Cista fizika 101.
I zbog toga putnici u modernom automobilu imaju daleko vece sanse da prezive nego u nekoj matoroj hrpi teske gvozdjurije - da ne zaboravimo ostale stvari tipa air bagove, ABS kontrolu kocenja, ESP kontrolu stabiliteta itd.
Porediti matoru tesku gvozdjuriju sa rollbarom (ciljanim ojacanjem delova automobila) je besmisleno - rollbar stiti vozaca od prevrtanja automobila u situacijama specificnim za reli voznju - jer se u takvoj voznji moze ocekivati velika sansa da se to desi - ojacavati obican auto kao za reli je besmisleno jer bi se time izgubilo kako na potrosnji goriva tako i na prostoru unutra, za nesto sto je marginalno verovatno da se desi + prakticno nista ne dobijas na sigurnosti u situacijama karakteristicnim za putnicki (ne reli) saobracaj.
Daleko veca verovatnoca u putnickom saobracaju su sudari - i bas od tih obicnih sudara rollbar tesko da bi nekog zastitio, ali zato daleko pametnije osmisljena sasija, kao u novijim automobilima, i te kako bi.
Citat:
iizuzetan
A da te pitam u kom autu bi se ti osecao bezbednije u RELI autu koji je zbog bezbednosti redizajnirao konstrukciju ili u serijskom automobilu? Ako je tvoj odgovor RELI automobil zar to nije dovoljan razlog razumnom coveku da su moji tekstovi tacni?
Ja bih se uvek sigurnije osecao u modernom automobilu nego u nekom starijem "teskom" reli automobilu, jer tipican udes koji meni moze da se desi VEZE NEMA sa prevrtanjem u reli voznji za koje se pravi rollbar i ojacava reli auto.
A za to u modernim automobilima i te kako ima adekvatne zastite - i to daleko bolje nego ranije. Elasticna sasija i absorberi energije su jedna od tih stvari - a osim toga jos gomila drugih.
Al jbg... mora neka zavera i tu da bude, jel da?
[ StORM48 @ 03.08.2009. 20:05 ] @
Još bolji primer:
Isti model automobila, staro vs novo izdanje (Renault Espace):
Vala, ako mogu da biram, radije bih se vozio ovim današnjim
Čak ni nekadašnji tenkovi nisu pošteđeni loše sreće pri susretu sa novim automobilom:
Izbaci reli automobile iz priče - to su posebno ojačani automobili, podređeni isključivo toj nameni (letenje, prevrtanje itd), a dodatni rol-barovi unutar kabine imaju jedinu namenu da sačuvaju vozača prilikom tumbanja. Sav višak je izbačen, da bi to bilo ubačeno - pa i onda - reli mašine itekao umeju da budu totalno smrskane - rol-barovi služe da se preživi tumbanje, ne i direktni sudar na autoputu i pri brzinama od 150-200 km/h, što danas nisu čudne brzine ni za gradsku vožnju, kada su mamini i tatini sinovi u pitanju.
Pozdrav
[ Mikky @ 03.08.2009. 20:32 ] @
Citat:
iizuzetan:
Evo sad cu dati slike danassnjeg dizajna automobila:
A EVO KAKO BI SMO UPOREDILI DACU SLIKE I STARIJIH UDESA, ONIH PRE 20 I VISE GODINA KAKO JE LIMARIJA I KONSTRUKCIJA BILA SIGURNIJA JER SU BILE NOSECE SINE OD CELIKA I STUBOVI I GREDE:
Uzgred.... meni ove tvoje slike lice na neke starije automobile a ne na novije (barem ova prva i cetvrta slika posto ostali linkovi ne rade). Ovaj prvi mi lici na neki audi 80 a ovaj drugi isto neki min 15+ godina mator automobil.
Sto kaze Dimke
Citat:
Ivan Dimkovic:
Al jbg... mora neka zavera i tu da bude, jel da?
:)
[ bakara @ 03.08.2009. 21:31 ] @
@iizuzetan
Stvarno bre...krenuo si u diskusiju a okacio si slike smrskanih automobila sa kraja osamdesetih!
Te stare konstrukcije sa debelim limom su pogubne po putnike, jer se sila udara prenosi na putnike pa makar bili i vezani.
Deformabilne zone, plasticni branici, absorberi udara, abs, air bag i sl...cuva putnike a i kucni budzet ako dodje do ostecenja karoserije.
Sigurnost odavno ne cini debeli lim i moderni automobil moze bukvalno bez tog spoljnog omotaca.
[ iizuzetan @ 03.08.2009. 23:11 ] @
U sledecem klipu videcete skoro svakodnevne i uobicajne udese koje se desavaju u reli voznjama i gotovo niko nikad ne pogine a i vrlo malo ko i dozivi ozbiljniju povredu u reli voznji . Takodje u kabini videcete i kamere tako da ce te videti kako se reli vozilo tumba, prevrce, udara u branicima na putu, udara direktno u drvece pored puta, pada sa visine i tumba se i pri svemu tome KABINA JE NEDODIRLJIVA I U CELOSTI !!!! Za razliku od serijskih automobila kad se kabina gotovo u svakom slucaju smrska do neprepoznatljivosti !!
A da naglasim da se sve ovi udesi u reli voznjama desavaju pri brzini od 150 Km , 200 Km pa i vise, jer zasto bi reli bio reli ako nije cilj sto brza voznja.
Nakon ovog klipa neka mi neko kaze ali iskreno i pri zdravom mozgu da je bezbednije voziti se u serijskim automobilima a ne u reli vozilima.
Neko ce reci pa to su frizirani automobili kojima je bitna bezbednost. A ja pitam zar i serijskim automobilima ne bi trebalo biti glavni i najvazniji cilj bezbednost u kabini !!! ZAR AKO VEC PAPRENO NAPLATE AUTOMOBIL PROIZVODJECI NE MOGU DA KRENU DA PROIZVODE AUTOMOBILE KOJI SU KAO RELI AUTOMOBILI ??? Zar toliko mnogo poskupljuje proizvodnju par celicnis sina koji ce spasiti toliko mnogo zivota??? Zar u sumi od 20 000 pa i do 100 000 evra koliko kostaju neki automobili ne moze da se ubaci i " reli " tehnologija??? JA RAZUMEM DA NE POSTOJI TEHNIKA DA SE NAPRAVI BEZBEDAN AUTO ALI ETO VIDIMO DA POSTOJI SAMO NEZNAM ZASTO PROIZVODJACI NE ZELE DA PRAVE BEZBEDNE AUTOMOBILE??????
STA MISLITE DA SU NA MESTU OVIH RELI VOZILA SERIJSKI AUTOMOBILI I DA SE OVAKO TUMBAJU, UDARAJU DIREKTNO U DRVECE, OGRADE ITD DA LI BI PREZIVELI VOZACI U NJIMA???
ZNACI TEHNIKA I TEHNOLOGIJA JE DOSTUPNA DA SE NAPRAVI BEZBEDNIJI AUTO ALI OCIGLEDNO VLADARIMA IZ SENKE JE CILJ DA SE STO VISE GINE NA PUTEVIMA!!!
[ reject @ 03.08.2009. 23:16 ] @
Citat:
bakara:cuva putnike a i kucni budzet ako dodje do ostecenja karoserije.
Diskutabilno, minimalisticka sarana ti dodje ko hauba i krila za renoa. :D
Citat:
iizuzetan:Sta to razlikuje danasnje nove automobile od onih pre 20 godina sto uzrrokuje povecanu smrtnost i nebezbednost novih automobila?
Razlikuje se sto je sada na putevima gomila budala sa automobilima koje nisu sami i posteno zaradili ili su do njih dosli po
neverovatno niskoj ceni.
Realno, ranije je vecina vozila domaca i odomacena vozila(lada) na kredit, koja su jos pre zadnje rate morali znati u dusu,
zato sto su bila bolja od ovih sad, pa su malo vise pazili.
Citat:
Glavni krivac je LOSA KONSTRUKCIJA novih automobila !!!!
Skoro sam cuo pricu kako je lik kupio novog stojadina, pre tako 15-20 godina i dok ga je terao kuci, na auto-putu mu
se otkaci spona i auto mu sa 80 samo sleti s puta i zabode u objekat pored. Preziveo covek, ali bi mnogo bolje
prosao da je imao auto lose konstrukcije koja se pri sudaru raspada, sa sve "vazdusnim balonom".
Jesi gledao kako se raspada formula1? E, to je cela fora. :D
Znas sta je glavni krivac? Pijane neodgovorne budale i panduri koji daju 200e nacelniku da rade vece na ibarskoj + stanje puteva.
Citat:
A nebuloza je jos veca (ili namerna da se namerno napravi iluzija o bezbednom automobilu) kad pokusavaju proizvodjaci da ubede kako je VAZDUSNI BALON "spas" i "sigurnost" u automobilu.
Vazdusni balon je keva!
Nesto sto moze da bude 'zabluda' i lazna reklama jeste da su dzipovi mnogo sigurniji u odnosu na automobile.
Jesu u sudaru sa autom jer su visi pa ih 'gaze', ali recimo u americi vecina vozi dzipove tako da je tamo ta
visina beznacajna. Takodje, dosta dzipova se vodi kao 'truck' pa imaju mnogo nizu kontrolu kvaliteta, ali i
oni imaju vazdusne balone. :D
[ icobh @ 03.08.2009. 23:18 ] @
@iizuzetan
A je li tebi možda padalo na pamet, koliko košta npr. jedan Ford Focus WRC poslednje evolucije? A? A? A?
[ vladd @ 03.08.2009. 23:35 ] @
Eto bezbednije je.
Ali je najbezbednije ako imas 10% znanja i vestine jednog reli vozaca.
Bas ne razumem u cemu je poenta tvoje price, poredis namenski auto, od jedno 250-500 hiljada evra, sa nekim autom od 20, 30 ili 100000 evra..?
Ili mislis da je poenta u rol baru??
Ili mislis da ti automobili, osim sto liceOspoljni oblik karoserije) imaju neke veze sa "obicnim" vozilima.
Ili mislis, uz povecanu bezbednost, da je udobno voziti, svakodnevno, u kombinezonu, sa kacigom, na polutvrdom sedistu sa posebnim vezivanjem??
Ili mislis da su ovo vozila kao sa Yu relija 1971, sa prevrnutim felnama
O cemu je (sve) rec?
Poz
[ reject @ 03.08.2009. 23:36 ] @
Kosta, ali nije zato sto je to skoro totalno drugi auto od serijskog, recimo ima pogon na svim
tockovima i delove koji kostaju vise nego pola serijskog automobila, to je zato sto ima desetak
sipki oko vozaca i suvozaca.
Pazi vamo, uzmi barove i sredi sebi box ko sto oni imaju i prevrni se i stvarno ti nece vrata uci
u bubrege niti krov u lobanju tako da si sredio taj problem. Takodje, premesti rezervoar na bolje
mesto radi sigurnosti i izvuci cevi i creva boljim putem.
Samo onda ces malo teze da spakujes prase na zadnje sediste ili pozadi, a i ulazenje i izlazenje
iz auta bez praseta ce trajati malo duze.
Inace, serijski auto nije predvidjen da se vozi van puta 150-200, zato i kosta koliko kosta.
A za jedno si u pravu, vladarima iz senke je cilj da pogine sto vise ljudi, ali ne bilo kojih, nego
Srba, Slovenaca, Hrvata, Bosanaca i svih iz bivse SFRJ, zato ih tajni agenti placenici nagovaraju
da drmnu jos koju pre nego sto krenu, da su sline sto ne piju kad voze i sto se vezuju.
Samo su se zajèbali sa tim planom, jer mrtav covek ne moze da kupi novi auto u kome bi jos
lakse poginuo.
[ zaraza @ 03.08.2009. 23:38 ] @
Citat:
O cemu je (sve) rec?
O teoriji zavere.
Pogledaj njegove ostale postove.
[ Nocni @ 03.08.2009. 23:54 ] @
Sto si zapeo reli pa reli. Nemoj to vise da pominjes jer nema veze sa zivotom... Jedno od novih takmicarskih reli vozila kosta 50 puta skuplje nego osnovni model "istog" vozila koje ide u prodaju... samo cu ti kao laiku navesti primjer da npr. ford fokus reli ima 16 kocionih plocica u prednjim i 8 u zadnjim tockovima znaci ukupno 24 pa tako redom ni jedan saraf na tom vozilu nije isti kao na obicnom...
Sto se tice tvojih tvrdnji oko sudara ni one nisu tacne, mnogi su pokusali ovdje to da ti objasne ali bez uspjeha... kao da nisi ni citao sta pise... hiljade inzinjera konstruisu vozilo i simuliraju/probaju kako ce se ono ponasati prilikom sudara, razvijaju nove sisteme zastite i sad si se ti sjetio da to ne moraju da rade vec samo da postave lim debljine 2 mm i celicnu sasiju i sve je rijeseno...
Vidi da nazoves telefonom konstruktore u mercedesu ili bmw-u da im to kazes jer
se oni vjerovatno toga nisu sjetili...
[ Danijel Krmar @ 03.08.2009. 23:57 ] @
@iizuzetan
Na forumu pisati velikim slovima je isto što i vikati, te se smatra odrazom nekulture, tako da se suzdržavaj velikih slova i koristi bold.
Citat:
iizuzetan: Neko ce reci pa to su frizirani automobili kojima je bitna bezbednost. A ja pitam zar i serijskim automobilima ne bi trebalo biti glavni i najvazniji cilj bezbednost u kabini !!! ZAR AKO VEC PAPRENO NAPLATE AUTOMOBIL PROIZVODJECI NE MOGU DA KRENU DA PROIZVODE AUTOMOBILE KOJI SU KAO RELI AUTOMOBILI ??? Zar toliko mnogo poskupljuje proizvodnju par celicnis sina koji ce spasiti toliko mnogo zivota??? Zar u sumi od 20 000 pa i do 100 000 evra koliko kostaju neki automobili ne moze da se ubaci i " reli " tehnologija??? JA RAZUMEM DA NE POSTOJI TEHNIKA DA SE NAPRAVI BEZBEDAN AUTO ALI ETO VIDIMO DA POSTOJI SAMO NEZNAM ZASTO PROIZVODJACI NE ZELE DA PRAVE BEZBEDNE AUTOMOBILE??????
STA MISLITE DA SU NA MESTU OVIH RELI VOZILA SERIJSKI AUTOMOBILI I DA SE OVAKO TUMBAJU, UDARAJU DIREKTNO U DRVECE, OGRADE ITD DA LI BI PREZIVELI VOZACI U NJIMA???
ZNACI TEHNIKA I TEHNOLOGIJA JE DOSTUPNA DA SE NAPRAVI BEZBEDNIJI AUTO ALI OCIGLEDNO VLADARIMA IZ SENKE JE CILJ DA SE STO VISE GINE NA PUTEVIMA!!!
Ako pogledaš taj youtube snimak trebalo bi prvo da primetiš koliko su to drugačije nesreće od tipičnih nesreća u autosaobraćaju, i da se kod relija najčešće radi o prevrtanju. Naravno, ima toga i u običnom autosaobraćaju, ali u daleko manjem broju.
Osim toga, trebalo bi malkice da obnoviš fiziku. Jesi li ti naime svestan koliko ogromne sile deluju pri sudaru. Zato je i posle dugo vremena izrade izuzetno tvrde i krute karoserije došlo do izuma zone gužvanja, koja služi kako bi se te ogromne sile prenele na ceo auto, a što manje na putnike. Informiši se prvo malo pre nego što postavljaš teze koje nemaju veze sa vezom. Evo ti dva linka za početak:
Moraš biti svestan da ukoliko bi neko i došao na suludu ideju da stavlja rollbar-ove u serijske aute, putnici bi morali biti kao što već neko reče u specijalnim odelima, na tvrdim sedištima za koja bi morali biti apsolutno fiksirani i naravno sa kacigama na glavi, kako bi preživeli uopšte tu silu koja se javlja kod prevrtanja. Ukoliko to nije slučaj, sile koje se prenose na putnike u automobilu bi bile ogromne, verovatno i fatalne.
[ StORM48 @ 04.08.2009. 00:16 ] @
Citat:
iizuzetan: A da naglasim da se sve ovi udesi u reli voznjama desavaju pri brzini od 150 Km , 200 Km pa i vise, jer zasto bi reli bio reli ako nije cilj sto brza voznja.
Reli sa 200+ km/h???
Dobar vic - kamera u unutrašnjosti je setovana na manju žižu, pa perspektivna izobličenja čine da vožnja izgleda sumanuto brzo. Zapravo, za takav teren ta vožnja i jeste sumanuto brza, ali nema ni govora o 200+ km/h. Hvala na pitanju, imao sam prilike da mnogo puta vozim jako brzo na takvom terenu (zemlja/šljunak/blato) i osećaj nenormalne brzine se postiže već na 70 km/h
Stvarno je ludo šta se sve po forumima da pročitati...
Pozdrav
[ iizuzetan @ 04.08.2009. 00:19 ] @
Citat:
Danijel Krmar:Moraš biti svestan da ukoliko bi neko i došao na suludu ideju da stavlja rollbar-ove u serijske aute, putnici bi morali biti kao što već neko reče u specijalnim odelima, na tvrdim sedištima za koja bi morali biti apsolutno fiksirani i naravno sa kacigama na glavi, kako bi preživeli uopšte tu silu koja se javlja kod prevrtanja. Ukoliko to nije slučaj, sile koje se prenose na putnike u automobilu bi bile ogromne, verovatno i fatalne.
Ako treba kacige u automobilu onda neka uvedu kacige. Zasto moraju motoristi nositi kacige a ne u automobilima? Neka bude bezbednost na prvom mestu a posle toga udobnost, velicina prtljaga, konfor u kabini, da li ubrzava auto do 100Km/H za 8 ili 5s itd itd.
Znaci ako treba kacige neka i kacige, ako treba celicne sine onda celicne sine, ako treba posebno vezivanje i visestruko za sediste onda i to, sve sve sve. Ako bi se tako smanjila smrtnost i bar za 10% neka se uradi i to.
A o onoj tvojoj prici da na hiljade konstruktora pa testovi pa bla bla ... sve to pada u vodu jer danas smo dosliu do toga da gotovo svaki sudar izazove pogibiju. Zar to nije ocigledan dokaz da je bezbednost danasnjih automobila nikakva? Zar moze neko da tvrdi da su danasnji serijski automobili bezbedni ako u svakom udesu imamo mrtve?????
Storm mozda si u pravu, mozda i reli vozila ne idu 200 na sat ali bar 100 ili 120, ili 150Km/h idu. Evo pogledaj kako brzo ide ovaj auto a pri tome se i gadno lupa:
Ovde na sledecem linku imate reli vozila kako udaraju na par mesta direktno u prepreke i gotovo ne pretrpe nikakva ostecenja i nastavljaju daljje. Jedan je udario u kucu i nema ama bas nikakva ulubljenja i nastavlja dalje sa trkom. A jedan udara direktno u pinim trkom u TRAKTOR i apsolutno mu nista nije. Da je to serijski auto udariio u traktor tako direktno verovatno bi iz njega vadili smrskane leseve. Na kraju klipa imamo jedno tesko prevrtanje posle kojeg vozaci izlaze gotovo neizgrebani. A da je to serijsko vozilo verovatno bi zavrsili vozaci u sanduku. I toliko o tome da li je nemoguce napraviti bezbednija voziila od danasnjih serijskih.
[Ovu poruku je menjao iizuzetan dana 04.08.2009. u 01:33 GMT+1]
[ StORM48 @ 04.08.2009. 00:47 ] @
A ko kaže da je nemoguće?
Nije nemoguće i čak se takva i proizvode - problem je samo što postoji "potencijalna" mogućnost da 99,9% stanovništva mora da proda svoju jahtu ili ostvo u karipskom arhipelagu da bi ga kupila.
Da, da - takvi automobili se proizvode stvarno... i prodaju se - pa, pravac auto salon i raspitaj se kojim šestocifrenim brojem počinje cena, da rezervišeš svoj primerak na vreme.
E da... zaboravih da napomenem - u reli automobilu se mogu voziti samo dvojica, zbog konstukcije i položaja težišta.
Pozdrav
[ Danijel Krmar @ 04.08.2009. 01:12 ] @
Ja mislim da bi u prodaju trebalo isključivo da ide ovako nešto:
:D
[ Backy @ 04.08.2009. 08:52 ] @
@iizuzetan
kakva je to logika? odavno je poznato da se klin klinom izbija... dakle, uvesti smrtnu kaznu za bilo kakav sudar! ako ljudi ne budu bili u dilemi, već budu sigurni da ga neće preživeti onda će se truditi da ga izbegnu po svaku cenu umesto da se preračunavaju verovatnoću preživljavanja i tako smanjuju koncentraciju u vožnji :D
[ HoT_Steppa @ 04.08.2009. 09:12 ] @
iizuzetan, prijatelju, imam samo jedan link za tebe:
Sto se tice nesreca, postoji nesto drugo u glavama ljudi, a to je da im nov auto uliva superiornost u toku voznje, kao da ne mogu ni zanokticu da polome dok su u njemu. Tu vec igraju veliku ulogu i mediji koji tvrde da se kupovinom auta nove konstrukcije mogu izbeci katastrofalne nesrece i da se tolerisu greske vozaca.
Da je svesti iz recimo sedamdesetih godina proslog veka kad smo tacno znali sta vozimo (poslednje generacije automobila koje su dizajnirali dizajneri a ne inzenjeri ili kompjuteri) i bili svesni da ako vozimo preko dozvoljene brzine da postoji VELIKA SANSA da poginemo, i da tu svest imamo sada, nesreca prakticno ne bi ni bilo.
Drugo, pojavljuju se novi uzroci nesreca, kao sto je "igranje" sa automobilskim racunarom ili telefoniranje u toku voznje.
[ Marko_L @ 04.08.2009. 09:31 ] @
@iizuzetan
Ja bih rekao da tebi logika nije jača strana. Ti tvrdiš da auto industrija namerno pravi automobile tako da bude što više nastradalih u nesrećama. Ok, onda se nadam da ćeš moći da odgovoriš na sledeće pitanje. Zašto se onda u automobile ugrađuju svi oni bezbednosni featuri kao što su air bagovi, abs, esp, ebd, ojačana zona za putnike, zona gužvanja koja smanjuje energiju koja se prenosi na putnike, itd. Zar ne bi mnogo bolji efekat postigli ako bi prestali da ugrađuju sve to u automobile, jer tako bi ubili dve muve jednim udarcem. Prvo, automobili bi bili manje bezbedni i bila bi veća šansa da neko pogine prilikom nezgode, a drugo, koštali bi duplo manje, pa bi mnogo više ljudi moglo da priušti automobil. Ova dva faktora bi umnogome povećala broj poginulih, te ako je to cilj, zašto onda tako ne urade ? Takođe, zašto bi autoindustrija pucala sebi u noge. Automobil nije večan, te prosečan vlasnik automobila promeni i do nekoliko automobila u svom životnom veku, u razvijenim zemljama recimo, kupuje se nov automobil na svake 3-4 godine. I sad ti hoćeš da kažeš da se auto industriji isplati da ljudi ginu u automobilskim nesrećama i tako ostaju bez mušterija ? Nešto mi tu ne štima.
Takođe, one tvoje nebuloze da u svakoj nesreći ima mrtvih, glupo je i komentarisati. Kada se uzmu u obzir sve automobilske nezgode, možda 0.01% se završi sa smrtnim ishodom. Mrzi me sad da tražim linkove, ali nedavno sam pročitao negde da je u USA 1999. godine na oko 6.000.000 saobraćajnih nezgoda, bilo 40.000 smrtnih ishoda, a to je 0.006%, dakle, čak i manje nego onih 0.01%. To se nikako ne uklapa u tvoju tvrdnju o 100% mertvih u saobraćajnim nezgodama, osim ako te nije kolega pisac učio kako se pravi statistika, pa onda prvo izbacimo sve nezgode u kojima su svi preživeli, jer oni nisu bitni za statistiku o broju poginulih i onda dođemo do broja od 40.000 mrtvih u 40.000 udesa, vidi stvarno 100%.
Dalje, one tvoje priče o reli vozilima, ni to ne treba previše komentarisati al ajde. Prvo, takvi automobili koštaju 50-100 puta više od prosečnih, što ti kažeš serijskih automobila, i šta misliš, koliko bi ljudi moglo da ih priušti. Drugo, da bi se vozio takav automobil, potrebna je posebna obuka, poseban način pripreme za vožnju i sve ostalo. Dakle, reli vozač, prvo da bi postao reli vozač mora da ima posebnu obuku, koja ne traje par meseci kao kod običnog vozača, već se obučava godinama. Dalje, reli vozač ne može eto tako da živi svoj život, pa dođe na dan trke i sedne u auto, nego danima pre trke mora da započne poseban režim ishrane, poseban režim spavanja. Takođe, na sam dan vožnje, pre nego što sedne u auto, postoji procedura koju mora da prođe, da se adaptira na odelo, navuče zaštitnu masku, stavi kacigu i slično. Da li možeš da zamisliš običnog vozača koji planira da ode do pijace po krompir, kako nedelju dana pre toga započinje pripreme, a pre toga ima višegodišnju obuku ? Pa da se obični vozači tako pripremau, ni u običnim serijskim automobilima ne bi bilo toliko nezgoda. Ipak je više od 90% saobraćajki posledica ljudskog faktora, a ne konstrukcije automobila.
P.S. - Zar ovo ne bi trebalo u onaj novi Ultra forum :)
[ Horvat @ 04.08.2009. 09:48 ] @
Citat:
iizuzetan: Ako treba kacige u automobilu onda neka uvedu kacige. Zasto moraju motoristi nositi kacige a ne u automobilima? Neka bude bezbednost na prvom mestu a posle toga udobnost, velicina prtljaga, konfor u kabini, da li ubrzava auto do 100Km/H za 8 ili 5s itd itd.
ne znas zasto motoristi moraju a vozaci kola ne??
pa npr zato sto motorista kad se spici,nema okolo "kavez" ,nema pojas,nema vazdusne jastuke...
nego direkt ide da ljubi asfalt,pa jos ako je malo veca brzina ima i da klizi...a to je sigurno mnogo udobnije bez kacige ,ali ne i po one iz cistoce i zelenila sto posle moraju da peru taj put...
znaci u kolima nema jer kola su zatvorena,mala je sansa da ces "ispasti" iz auta pri sudaru i tako dalje...
ovo je stvarno za ultra
lepo ti ljudi kazu da ne mozes porediti reli vozila i "serijska" vozila ,eto...uzmi kupi jedno relli vozilo pa se vozi bezbednije,ako ga uspes registrovati,jer za pocetak ta vozila [uglavnom] nemaju ni svetla,pa bi opet morao da menjas reli vozilo...za pocetak...
jesu sranja ovi plastikaneri pri brzinama od preko 150 km/h [ima dosta fotkica raznih ferrari-a,audi-a r8 i slicnih vozila smotanih oko bandera,sigurno nisu isli 50 km/h] ,medjutim,pri nekim normalnijim brzinama ,harmonika princip fukncionise ,naravno da ne fukncionise pri prevelikim,jer se previse smota i motor cak udje u kabinu...ali tesko da bi i ilada to prezivila ;) [recimo i da moze da dostigne tu brzinu]
[ Backy @ 04.08.2009. 10:19 ] @
Citat:
Horvat:
lepo ti ljudi kazu da ne mozes porediti reli vozila i "serijska" vozila ,eto...uzmi kupi jedno relli vozilo pa se vozi bezbednije,ako ga uspes registrovati,jer za pocetak ta vozila [uglavnom] nemaju ni svetla,pa bi opet morao da menjas reli vozilo...za pocetak..
[ HoT_Steppa @ 04.08.2009. 10:48 ] @
Ma on misli na ugradnju kaveza u obican auto, mislim da za to ne treba ni atest. Samo nadji nekog majstora koji bi hteo da ti napravi i ugradi. Imaces muke kasnije da prodas takav auto.
[ Marko_L @ 04.08.2009. 10:58 ] @
Citat:
ne znas zasto motoristi moraju a vozaci kola ne??
pa npr zato sto motorista kad se spici,nema okolo "kavez" ,nema pojas,nema vazdusne jastuke...
nego direkt ide da ljubi asfalt,pa jos ako je malo veca brzina ima i da klizi...a to je sigurno mnogo udobnije bez kacige ,ali ne i po one iz cistoce i zelenila sto posle moraju da peru taj put...
znaci u kolima nema jer kola su zatvorena,mala je sansa da ces "ispasti" iz auta pri sudaru i tako dalje...
Eh da je samo to :) A šta je sa mrtvim uglom ? Na motoru praktično nemaš mrtvi ugao i u retrovizorima, ako si ih dobro podesio, možeš da vidiš sve što se dešava iza tebe, tako da ne moraš mnogo da okrećeš glavu, eventualno malo levo i desno, a i ako moraš, za takav manevar potrebno je nagnuti celo telo unapred, što je kod motora izvodljivo. Kod automobila međutim, u retrovizoru možeš da vidiš samo jedan deo puta iza sebe, dok ostatak zaklanja karoserija, tako da gotovo na svakoj raskrsnici, pri svakom skretanju, prestrojavanju, preticanju... moraš da proveriš mrtve uglove okretanjem glave i gledanjem iza sebe. Ajde da vidim nekoga sa kacigom da to uspe, a pritom ne može da nagne telo unapred zbog volana. Dakle, džaba što će tebi kaciga u autu možda da spase glavu, kada ćeš ti takav prilikom svakog preticanja, prestrojavanja, skretanja... predstavljati pretnju za sve ostale.
Inače, generalni problem kod ljudi kao što je iizuzetan je što se ama baš nimalo ne razumeju u ono što pričaju. Utripuju se da nešto može bezbednije i onda samo to pričaju, ne osvrćući se na argumente koji im drugi prezentuju. Isto kao na onoj temi o padobranima u avionu i kapislama za spašavanje. Gomila ljudi argumentovano pokuša da im skrene pažnju zašto to nije izvodljivo ili je čak manje bezbedno, ali ne vredi, oni i dalje pričaju priče kako je to zato da bi se uštedelo, 3ABEPA i slično. E tako i ovde...
[ dava @ 04.08.2009. 11:19 ] @
Momak je stvarno izuzetan!!!
[ reject @ 04.08.2009. 12:05 ] @
Evo starog neunistivog auta: http://www.youtube.com/watch?v=xmhb4kHfAgc
E sad, ko je jednom seo u mantu zna da je sigurna koliko i jugo, ako ne i manje.
Naravno, na klipu nije serijski auto, ali sto je jos bitnije nije ni serijski vozac.
Izaberi najsigurniji auto po svojim kriterijumima (ja cenim armored lada sa kafezom),
probaj ovo i sigurno gines.
Citat:
Marko_L:Dakle, reli vozač, prvo da bi postao reli vozač mora da ima posebnu obuku, koja ne traje par meseci kao kod običnog vozača, već se obučava godinama.
Ma kojih par meseci obuke, gledao sam lika koji je od iskustva imao 'vozio sam malo traktor',
koji je na kraju "obuke" za c vise puta uspeo da mu se kamion ugasi (ne znam kako) i koji
je (za ne znam koliko para) polozio tako da sad pretstavlja pokretnu crnu tacku na nasim
putevima.
Fincima obuka traje 3 godine i voze po svim terenima i u svim uslovima, tako da ko tamo ima dozvolu,
sigurno ju je zasluzio.
Ovde je takodje veliki problem sto omladinci poloze voznju, ne voze jedno deset godina jer
nemaju auto i onda na kredit uzmu nesto sto moze da ide veoma brzo, pa uce u voznji.
Citat:
I sad ti hoćeš da kažeš da se auto industriji isplati da ljudi ginu u automobilskim nesrećama i tako ostaju bez mušterija ? Nešto mi tu ne štima.
Mislim da se ceo zli projekat bazira na ubijanju dela ljudi, da bi se kusuru prodali novi modeli koji su navodno jos sigurniji.
Ima jedno stanje uma - "sumanut", sto bi znacilo, ako ne gresim, da je prva pretpostavka
sumanutog uma pogresna, a da se sve dalje informacije i pretpostavke pakuju u pricu tako
da se savrseno uklapaju i potvrdjuju osnovnu pretpostavku makar to krivilo sve zakone fizike.
Ovakvi ljudi su sjajni za pisanje scenarija za filmove, jer im je mozak istreniran da bira elemente
koji se savrseno uklapaju sa okolnim elementima price, praveci od toga nesto sto 'pije vodu', ali
ne daj boze da se dohvate rada na dokumentarnim filmovima. :D
[ jablan @ 04.08.2009. 13:14 ] @
Ja znam da je ovo Haludža-Zone, ali da probam da kažem nešto konstruktivno:
Naravno da su gluposti ovo što piše iizuzetni, ali da vlasti mogu da nateraju proizvođače da povećaju sigurnost vozila, mogu (a neće): jednostavno da uvedu zakon da sva vozila (osim, recimo, saniteta i policije) moraju da imaju "hardversko" ograničenje brzine na već postojeće ograničenje maksimalne brzine (pretpostavljam 120 km/h u većini zemalja).
[ Ivan Dimkovic @ 04.08.2009. 13:22 ] @
@Jablan,
Tako je, mogu - ali onda bi opala prodaja skupih automobila ;-)
Sa druge strane, ako pogledas statistiku udesa u Nemackoj (postovao sam je na onoj temi o bezbednosti aviona), gde ne postoji ogranicenje brzine na preko 70% duzine auto-puteva, smrtnih slucajeva na auto putu ima solidno manje nego u urbanim zonama, bas kao i u ruralnim zonama - auto putevi mu dodju najbezbedniji deo puta po pogledu smrtnih slucajeva.
Ja bar 3 puta nedeljno idem na posao i vozim daleko iznad 120km/h, na cistom auto putu - i mogu ti reci da se daleko vise bezbedno osecam nego u onim delovima grada gde se ide 60 i gde moze da me opici neka budaletina na raskrsnici.
Evo je:
Ovo ipak baca malo drugacije svetlo na tzv. "brzina ubija" stav (ubija neprilagodjena brzina i, uopste, neprilagodjena voznja kao i odsutnost paznje zbog alkohola/telefona, itd..) ... taj stav definitivno nema puno veze sa zivotom, ali predstavlja jednostavan nacin za prikupljanje kazni, pa su ga mnoge (vecina) drzava lepo prigrile.
Uzgred, isti grafik sasvim lepo pokazuje koliko je BESMISLENA teorija o vozilima koja su manje bezbedna - iz dana u dan, automobile vozi VISE ljudi - a opet, kao sto se vidi, broj smrtnih slucajeva opada
E sad, magicno pitanje: ako je broj vozaca PORASTAO, a broj smrtnih slucajeva OPAO, sta se desilo sa bezbednoscu automobila u medjuvremenu? :-)
Sta o tome kazu teoreticari zavere... da li je statistika lazna ovog puta? :-)
[ jablan @ 04.08.2009. 13:41 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: Tako je, mogu - ali onda bi opala prodaja skupih automobila ;-)
Da, tamo gde je ekonomija bazirana na profitu, ali da ne idemo predaleko u digresiju sad... :)
Citat:
Sa druge strane, ako pogledas statistiku udesa u Nemackoj (postovao sam je na onoj temi o bezbednosti aviona), gde ne postoji ogranicenje brzine na preko 70% duzine auto-puteva, smrtnih slucajeva na auto putu ima solidno manje nego u urbanim zonama, bas kao i u ruralnim zonama - auto putevi mu dodju najbezbedniji deo puta po pogledu smrtnih slucajeva.
Slažem se, cifre ne lažu, ali si zaboravio da se preko 120 kmh vozi i van autoputa, tako da cifre koje pominješ ne odgovaraju baš potpuno onom što bi ograničenje donelo. Seti se samo one dileje koji je vozio mrtav pijan motor, koliko, 170 beše? To je bilo na regionalnom putu.
Znači, daleko od toga da bi problem smrti na putevima bio rešen, ali bar za neki procenat bi bio smanjen. A taj procenat itekako znači, posebno onom ko je ni kriv ni dužan ubijen zbog neke dileje sa skupim automobilom. :)
[ Ivan Dimkovic @ 04.08.2009. 13:48 ] @
Citat:
jablan
Slažem se, cifre ne lažu, ali si zaboravio da se preko 120 kmh vozi i van autoputa, tako da cifre koje pominješ ne odgovaraju baš potpuno onom što bi ograničenje donelo. Seti se samo one dileje koji je vozio mrtav pijan motor, koliko, 170 beše? To je bilo na regionalnom putu.
Da, ali to je neprilagodjena brzina. Svaka neprilagodjena brzina preko 50 km/h te moze ubiti (tebe i druge) u zavisnosti od uslova.
Sa druge strane, gotovo svaka zemlja u kojoj se valjaju skuplji automobili koji idu preko 120 km/h ima auto puteve na kojima nije ne-bezbedno ici 140-160 km/h.
Citat:
Znači, daleko od toga da bi problem smrti na putevima bio rešen, ali bar za neki procenat bi bio smanjen. A taj procenat itekako znači, posebno onom ko je ni kriv ni dužan ubijen zbog neke dileje sa skupim automobilom. :)
Pa pitanje je da li bi - za to bi trebalo da se vidi trend smrtnih slucajeva po brzinama pri udesu, i da se posle uzimanja kocenja u obzir otkrije da li visoke brzine imaju opste neki znacajan %
Ja to ne znam, nisam nikad video - ali intuitivno sa iskustvom u saobracaju ne mislim da je to slucaj - tj pretpostavljam da su se gro sudara sa smrtnim slucajevima van auto puteva desili sa brzinama daleko ispod 120 km/h, iznad koje bi ti zabranio kretanje automobila.
Cisto "pro vs. con" - sta bi takva zabrana donela a sta bi odnela.
[ jablan @ 04.08.2009. 13:55 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: Da, ali to je neprilagodjena brzina. Svaka neprilagodjena brzina preko 50 km/h te moze ubiti (tebe i druge) u zavisnosti od uslova.
Jeste, ali si i sam jednom prilikom rekao da su sudari pri brzini preko neke (ne sećam se sad tačno koje, ali ne menja poentu) praktično izvesno sa smrtnim ishodom - bez obzira na svu ostalu sigurnosnu opremu. Da nije tako, pretpostavljam da gro država ni ne bi ograničavala brzine na autoputevima.
Moja poenta bila je samo da bi države trebalo da se potrude da se ta propisana maksimalna brzina što je više moguće poštuje. Ovako - ako te ne uhvate, nikom ništa.
BTW, nigde nije ne-nebezbedno :D ići bilo kojom brzinom, i na bicikli možeš da pogineš pri brzini od 10 kmh, sve je samo stvar statistike.
[ Ivan Dimkovic @ 04.08.2009. 14:02 ] @
Hm...
Pa ima za to relativno uspesnih metoda, koji se tu i tamo koriste - u Holandiji mere vreme na ulazu i izlazu sa auto puta, vrlo gadna i bezobrazna metoda koju je nemoguce zeznuti osim ako nisi spreman da divljas, a onda da se parkiras i cekas malo ;-)
Sa druge strane, u Nemackoj postoji "dzentlmenski sporazum" da se na auto putu ne stavljaju radari za kontrolu brzine - to se JAKO retko desava, i to obicno samo ako ima neka gradjevina (mada i tada jako retko) - a i onda se to obznani na sva zvona preko svih razglasa, pa ljudi znaju kako to da izbegnu.
Medjutim, elektronska limitacija je vec nesto sto mislim da bi imalo vise negativnih posledica - gotovo sam sasvim siguran da bi vrlo brzo krenuli da se valjaju "V-max" uredjaji (bas kao sto se i sad valjaju za one koji bi da skinu 250 km/h limit) - samo sto bi u ovom slucaju bili daleko popularniji.. a ako bi masa ljudi to uradila, tesko da bi mogao to da suzbijes.
--
Opet, Jablane - koliko je divljanje na putevima malih dozvoljenih brzina (tamo gde je to ocigledno NEPRILAGODJENA brzina) ucestalo? U Srbiji mozda jeste - ne sumnjam, ali to je zbog opste nekulture u voznji... u razvijenim zemljama se retko kad to vidja, i obicno su u pitanju totalne dileje, koje bi i bez toga pre ili kasnije napravili neki udes... da li zbog njih treba svim ljudima ograniciti bezbednu brzu voznju... nisam siguran.
Takodje, za 5-6 godina ce vecina novih automobila imati preventivne kocnice (danas je to i dalje skup dodatak) sa visoko-frekventim radarima (incidentalno, to je izgleda jos zabranjeno za uvoz u Srbiju, Ventura je to pominjao - da kola ne mogu da se uvezu sa tim radarima) tako da ce te vrlo sigurno sam auto zakociti ako kreces da naleces na nekog.
[ Marko_L @ 04.08.2009. 14:17 ] @
OK, sad već malo skrećemo sa teme, ipak pričamo o bezbednosti u smislu da li sigurniji noviji automobili koji imaju zonu gužvanja i koji su uostalom i napravljeni da se zgužvaju na koliko toliko kontrolisan način ili stariji automobili tipa Lade sa "tenkovskom" limarijom. Ako ćemo da pričamo o brzini i o tome koliko bi nekakvo hardversko ograničenje brzine zaista doprinelo bezbednosti, trebaju nam prvo podaci o tome do koliko nezgoda je došlo zbog prekoračenja brzine tamo gde je ograničenje 120km/h (recimo auto-put u Srbiji), a koliko tamo gde je 80 ili 100. Ovo je bitno zato što bi sa takvim ograičenjem ovi drugi i dalje mogli da prekoračuju brzinu, a ako je tu procenat nezgoda mnogo veći (a verujem da jeste), onda to neće ništa posebno doprineti bezbednosti. Možda ograničiti sva vozila na brzinu od 30-40km/h i dozvoliti da prođu tehnički samo vozila sa 5 zvezdica na euroncap testu :) Cenim da bi tako procenat preživljavanja saobraćajnih nezgoda bio blizu 99% :)
[ jablan @ 04.08.2009. 14:50 ] @
Citat:
Marko_L: Ako ćemo da pričamo o brzini i o tome koliko bi nekakvo hardversko ograničenje brzine zaista doprinelo bezbednosti, trebaju nam prvo podaci o tome do koliko nezgoda je došlo zbog prekoračenja brzine tamo gde je ograničenje 120km/h (recimo auto-put u Srbiji), a koliko tamo gde je 80 ili 100.
Mislim da bi bila dovoljno relevantna cifra samo broj nezgoda pri brzini preko 120kmh, bez obzira na ograničenje koje je važilo na tom putu.
Na kraju krajeva, mislim da bi to ograničenje delovalo i psihološki, tako što bi demotivisalo likove koji preferiraju iživljivački stil vožnje i brze automobile, već bi svoj iživljavački fokus premestili na neko drugo polje ljudske delatnosti, recimo skakanje na glavu u prazan bazen... Al ok, offtopic je.
[ zveljko @ 04.08.2009. 15:02 ] @
Glavni razlog za veliki broj nesreca poslednjih godina je to sto je sve vise vozaca, losih vozaca, koji su dobili dozvolu preko strica, ujaka ili tetke...Kupi dobar auto, izadje na put, "potera" ga 150 km/h, i cao...A porediti period od pre 20 god. i sada, je apsurdno, jer uzmi za primer Srbiju, pre 20 god. koji auto koji se vozio na nasim putevima je mogao da ide 180 km/h ili 200 km/h, a danas svaki drugi ide toliko, kada uzmemo u obzir ono prvo sto sam naveo, i drugo, jasno je zasto ima toliko nesreca.Tacno je i da je sve vise low cost automobila, ali nije to glavni razlog.
PoZ
[ Marko_L @ 04.08.2009. 15:05 ] @
@jablan
Pa dobro, recimo da je tako, ali ima tu još problema. Kako naterati ljude koji imaju starije automobile da ugrade takvo ograničenje, kako sprečiti ljude da kupuju starije automobile koji nemaju to ograničenje i naravno kako naterati ljude koji kupe auto sa takvim ograničenjem, da ga ne uklone. Naravno, jedino razumno rešenje je kaznama, ali i danas svakako postoje kazne za prekoračenje brzine, pa se opet neki voze brže nego što je dozvoljeno.
[ jablan @ 04.08.2009. 15:16 ] @
Citat:
Marko_L: Pa dobro, recimo da je tako, ali ima tu još problema. Kako naterati ljude koji imaju starije automobile da ugrade takvo ograničenje, kako sprečiti ljude da kupuju starije automobile koji nemaju to ograničenje i naravno kako naterati ljude koji kupe auto sa takvim ograničenjem, da ga ne uklone.
Što se starih vozila tiče, nikom ništa (isto kao i za ekološke standarde), vremenom će se počistiti sa ulica i ustupiti mesto modernijim. A što se "uklanjanja" tiče, protiv toga se ne može, ali bi to bilo praktično stavljeno u ilegalu, na isti način kao što je zabranjeno nošenje oružja - kriminalci i dalje šetaju sa utokama, ali zbog toga i jesu kriminalci.
Citat:
Naravno, jedino razumno rešenje je kaznama, ali i danas svakako postoje kazne za prekoračenje brzine, pa se opet neki voze brže nego što je dozvoljeno.
Kazne za prekoračenje brzine zahtevaju fizičko prisustvo saobraćajca, ili sofisticiranu opremu vezanu za određenu sekciju puta.
[ Marko_L @ 04.08.2009. 16:56 ] @
Pa i provera da li neki auto ima blokadu brzine, takođe zahteva fizičku prisutnost ovlašćenog lica. Dakle, da bi nekoga kaznio zato što vozi automobil bez blokade brzine (nebitno da li je kupio takav auto ili je naknadno skinuo blokadu), ti prvo moraš da ga uhvatiš, a to jedino možeš ako ga uhvatiš sa radarom kako vozi brže od 120, što znači da se ništa ne bi promenilo, jer i sada ako te uhvate da voziš preko ograničenja, naplate ti kaznu. Jedino da za takvu stvar kao što je vožnja automobila bez tog ograničenja naplaćuju astronomske kazne ili odrede visoke zatvorske kazne, ali onda to nema smisla, jer je mnogo lakše da se jednostavno povećaju kazne za prekoračenje brzine i dođe se na isto, ali uz mnogo manje truda i potrošene energije, jer da bi se doneo neki novi zakon, to ipak mora da prođe neku proceduru, pa glasanja i slično, što celu tu priču o fabričkom ograničenju čini besmislenom. Uostalom, mislim da će se auto industrija kretati u potpuno suprotnom smeru, tj. umesto usporenja ići će se ka ubrzanju, s tim što će se u većini automobila iz niže klase ugrađivati neke tehnologije koje danas imaju najskuplji modeli, kao i neke tehnologije koje su još uvek u eksperimentalnoj fazi. Recimo, neka vrsta asistenta koji će na osnovu nekih parametara koje dobija sa senzora tvog, ali i okolnih automobila regulisati brzinu, kočiti u slučaju potrebe, korigovati pravac i slično, a računar za razliku od čoveka može adekvatno da odreaguje u deliću sekunde. U nekoj daljoj budućnosti, verovatno će postojati i autopilot pa čovek neće ni morati da vozi auto, nego lepo sedne izabere lokaciju, zavali se i uživa. Takva tehnologija već postoji, ali je preskupa i nije 100% pouzdana, ali tako je bilo sa svakom novom tehnologijom.
[ musicmaster @ 04.08.2009. 19:04 ] @
@iizuzetan
Jel' tebi možda poznato korisničko ime a la "mmance" na nekom drugom forumu?
Na tom drugom forumu postoji identična tema sa veoma, veoma sličnim načinom pisanja.
[ glackop @ 04.08.2009. 22:25 ] @
Glas na strani postavljaca teme,rekao je sve sto se moglo reci!Gledam nedavno neke Francuske modele,plasticna hauba,krila i jos ponesto sa strane,pa gde se u tome covek moze/sme/ osecati sigurno?A sto se tice onog kres testa sa Volvom...vrlo sumnjivo-marketing je cudo.
[ Ivan Dimkovic @ 04.08.2009. 22:33 ] @
Citat:
glackop
vrlo sumnjivo-marketing je cudo.
EuroNCAP nema blage veze sa marketingom, bas kao ni statistika srmtnih slucajeva od strane ADAC-u Nemackoj. Statistika smrtnih slucajeva je, stavise, prilicno neumoljiva statistika tj. ciste brojke.
Hteli vi to da prihvatite ili ne, kola postaju sigurnija iz godine u godinu sa vecom sansom prezivljavanja. Zapravo, uopste ne znam ni sta tu ima da se prihvata - cifre o mrtvima ne lazu. Idu na dole, a kako je sve vise ljudi u saobracaju ocigledno idu na dole zbog vece sanse prezivljavanja.
I to se ne postize nekom teskom gvozdjurijom vec vrlo naprednim dizajnom sasije sa maksimizacijom absorpcije kineticke energije (tako da najmanje energije bude preneseno na putnike) i primenom novih tehnologija koje unapredjuju reakcije vozaca i ili sprecavaju sudar ili minimizuju udarac.
Onaj YouTube crash test to samo potvrdjuje - jednostavno, to su godine i godine razvoja potvrdjene i potpomognute vrlo skupim testovima koji simuliraju sudare.
--
Osim toga, same drzave povecavaju zahteve od kola - EU od kraja ove godine trazi da sva nova kola imaju sistem za asistenciju kocenja koji dokazano moze da poveca sanse za prezivljavanje i do 20%. Taj sistem je prvi izbacio Mercedes pre nekoliko godina (tzv. BAS) a sada ga imaju gotovo svi veci proizvodjaci kola. Naravno, industrija tu ne stoji, tako da danas vec postoje napredniji sistemi kao sto je Pre-SAFE (koji koristi radar i MEM senzore da predvidi potencijalni ili neizbezni sudar i da preuzme zastitne mere kao sto su hitno kocenje, zatezanje pojasa, zatvaranje prozora itd..) ili novi sistem hitnog kocenja predstavljen u novoj S klasi koji ce jos vise povecati efikasnost kocionog sistema.
To su stvari koje spasavaju zivote a ne nekakav "oklop". Oklop vam nece spasiti pretvaranje mozga u kasu usled ogromne nagle promene brzine gde ce kineticka energija koja nije mogla biti potrosena za sabijanje "robusne sasije" biti iskoriscena za mrvljenje vaseg mozga, a ne za sabijanje "meke" sasije.
[ reject @ 05.08.2009. 11:11 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic:Hteli vi to da prihvatite ili ne, kola postaju sigurnija iz godine u godinu sa vecom sansom prezivljavanja.
Realni podatci uopste nisu referentni u ovoj prici, samo pogledaj kako se krsi reli auto i nije mu nista.
[ Ivan Dimkovic @ 05.08.2009. 11:28 ] @
Da, zaboravih u kom smo forumu :-)
Onda da prilagodimo pricu... Brate kad sednes u Volgu iz 70 i neke, sigurniji si nego u tim hi-tech kapitalistickim sranjima od plastike :-)
Ako cak i pogines od tumbanja i ogromne energije usmerene u samlevanje tvog mozga - bar ce ostati kakav-takav citav auto tvojoj familiji...
[ hexter @ 05.08.2009. 12:45 ] @
Citat:
glackop: Glas na strani postavljaca teme,rekao je sve sto se moglo reci!Gledam nedavno neke Francuske modele,plasticna hauba,krila i jos ponesto sa strane,pa gde se u tome covek moze/sme/ osecati sigurno?A sto se tice onog kres testa sa Volvom...vrlo sumnjivo-marketing je cudo.
Plasticni delovi su zaista samo sminka i nemaju nikakve namene da stite vozaca i putnike. Nekada su stitili....
Danas je mnogo bitnije ono sto se krije ISPOD tih plasticnih delova a toga ranije nije bilo.
BTW, kod toliko pominjanih rally vozila kao i kod savremenih trkackih i krila i haube kao i ostala spoljna limarija ili su od plastike ili jako, jako tankog lima samo sminke radi, da lice koliko-toliko na auto od koga poticu.
edit: greske u kucanju
[Ovu poruku je menjao hexter dana 05.08.2009. u 15:14 GMT+1]
[ gigaman @ 10.08.2009. 22:24 ] @
mislim da odgovor lezi u brzini a i u ljudskoj psihi, ne znam dali me razumete,
mada tu je i sudbina.
Meni je rodjak skoro umreo u saobracajci a nije on bio kriv, jbg sudjeno mu je.
[ etjen @ 10.08.2009. 22:44 ] @
pravi ultra mad zone, neko je ostavio NCAP-ov sajt i time je rečeno sve (kao i klipovima sa prve stranice)
[ Lacika.1991 @ 11.08.2009. 07:22 ] @
nema to apsolutno nikakve veze sa plastikom i ostalim forama na autu,da se ljudi prestanu qrčiti sa skupim kolima i snažnim motorima na mestima gde to nije predviđeno totalno bi se smanjio procenat nesreća,razumem da neko zaželi da malo pritisne gas i svi to vole,al nek ga pritisne tamo gde ima dobru vidljivost i kvalitetan put,a po ovim našim asfaltima ja ni biciklo ne mogu da vozim,i onda se svi čude joj ovo joj ono,čista ne pažnja vozača
[ pantelić slobodan @ 22.09.2009. 09:38 ] @
Iizuzetni, sigurno imaš keca iz tehničkog kada pričaš takve nebuloze. Radio sam kao autolimar nekoliko godina pa mogu opušteno to da ti kažem, nemoj da se ljutiš i razmisli pre nego što nešto napišeš.Još si klinac pa me čudi tvoja isfrustriranost, nečim naprednim i novim. Uostalom, seti se proste činjenice da se ne vozi vozač u kolima, on vozi kola. Nemoj se slupati i prilično si siguran...Pozdrav!