|
[ pisac @ 09.08.2009. 00:11 ] @
| Došlo vreme da promenim pločice na kočnicama... ima još samo oko 1mm mesa
Nego, kako to da uradim?
(standardne savete tipa "idi u servis" molim vas jednostavno prećutite)
Koliko sam danas proučavao, čeljust za kočenje se sastoji od 3 dela:
1) Fiksni deo koji je sa 2 šrafa (14mm) spojen za glavčinu točka
2) veći pokretni deo na kome je kočioni klip/cilindar u koji ulazi crevo sa uljem za kočnice, a ceo taj deo preko kočione pločice pritiska spoljnu stranu diska.
3) manji pokretni deo koji je pritisnut od strane klipa, a koji preko kočione pločice pritiska unutrašnji deo diska.
Pitanja su sledeća:
1) Da li treba da skidam "1", odnosno da odvrnem ona dva šrafa i otkačim celu kočionu čeljust (i fiksni i pokretne delove) od glavčine točka?
2) Da li zatim treba da otkačim kočiono crevo od čeljusti, ili ću moći da zamenim pločice bez tog detalja (naravno, postavivši čeljust na neku podlogu, pošto ne bih baš voleo da je okačim da visi na kočionom crevu)
3) Da li ću imati problema prilikom vraćanja čeljusti nazad na glavčinu, jer su nove pločice deblje od starih (tj. da li ću moći rukom da razvučem čeljust i stavim je na disk). Da li to treba recimo raditi dok je crevo (ako je) otkačeno od klipa, ili nije neophodno?
4) Ako već treba i da otkačim kočiono crevo, onda posle zamene pločica i montiranja čeljusti i creva sledi ispuštanje vazduha iz kočionog sistema, i eventualno dolivanje kočionog ulja. Kako to da odradim? Tamo kod kočionog klipa/cilindra već vidim sisicu za ispuštanje vazduha, ali koja bi bila tačna procedura?
5) Ukoliko nije potrebno da skidam celu čeljust sa glavčine, kako onda da dođem do pločica i zamenim ih?
Eto, to bi bilo to. Ako je neko ovo već radio (praktično) i zna o čemu priča, onda bih voleo da čujem neki koristan odgovor. |
[ sasa022 @ 09.08.2009. 00:49 ] @
Ili potrazi nekog ko ce ti pokazati kako se to radi ili idi u servis......
Koji auto je u pitanju ?
[ pisac @ 09.08.2009. 01:07 ] @
Fokus
Nema potrebe ni pokazivati ni ići u servis. Kao što rekoh nisam obožavalac takvih preporuka.
Dovoljno je da neko ko je to radio samo objasni kako se to radi, i ja ću to uraditi apsolutno kvalitetno kao i majstor u servisu, pa čak vrlo verovatno i pedantnije od njega. Ako ne prvi put, a ono sledeći put (u ovom slučaju već sledeći točak).
Pitanja su konkretna: 1,2,3,4,5. Ako neko ima iskustva i želi da pomogne, slušam odgovore i savete...
Pozdrav.
[Ovu poruku je menjao pisac dana 09.08.2009. u 02:32 GMT+1]
[ HoT_Steppa @ 09.08.2009. 06:29 ] @
Skini sa Neta snimak neke emisije gde su to radili, recimo A car is reborn ili Wheeler dealers.
[ bakara @ 09.08.2009. 09:58 ] @
Menjanje plocica nije neka komplikovana operacija, ali kosta 400-500 din. a za nekoga ko to nije radio verovatno moze biti vrlo komplikovano.
Citat: pisac:
1) Da li treba da skidam "1", odnosno da odvrnem ona dva šrafa i otkačim celu kočionu čeljust (i fiksni i pokretne delove) od glavčine točka?
Ne skida se cela kociona celjust vec najcesce odvrne jedan sraf, i izvadis plocice...
Citat: pisac
2) Da li zatim treba da otkačim kočiono crevo od čeljusti, ili ću moći da zamenim pločice bez tog detalja (naravno, postavivši čeljust na neku podlogu, pošto ne bih baš voleo da je okačim da visi na kočionom crevu)
Ni slucajno, ne diraj kociona creva!
Gore sam objasnio da ce k. celjust da stoji na srafu, a ne da visi....
Citat: pisac:
3) Da li ću imati problema prilikom vraćanja čeljusti nazad na glavčinu, jer su nove pločice deblje od starih (tj. da li ću moći rukom da razvučem čeljust i stavim je na disk). Da li to treba recimo raditi dok je crevo (ako je) otkačeno od klipa, ili nije neophodno?
Naravno da ces imati (narocito posto to nikada nisi radio)!
Nove plocice su deblje od starih, rukom nema sanse da pomeris k. celjust, pa se koristi specijalna stega za te stvari, ili kao recimo na mojoj mazdi (ford treba da je slican) samo gedorom vratis klip.
Citat: pisac:
4) Ako već treba i da otkačim kočiono crevo, onda posle zamene pločica i montiranja čeljusti i creva sledi ispuštanje vazduha iz kočionog sistema, i eventualno dolivanje kočionog ulja. Kako to da odradim? Tamo kod kočionog klipa/cilindra već vidim sisicu za ispuštanje vazduha, ali koja bi bila tačna procedura?
5) Ukoliko nije potrebno da skidam celu čeljust sa glavčine, kako onda da dođem do pločica i zamenim ih?
Eto sad znas, da se k. celjust ne skida, dako da ti je odgovoreno na neka pitanja, takodje se ni vazduh ne mora ispustati niti ulje dolivati jer ce se nivo ulja jos i podici.
To je to...cela procedura a nije ti nista jasnije.
[ pisac @ 09.08.2009. 10:04 ] @
Jasnije mi je, kako da nije. Znači, od ona dva šrafa koja drže čeljust za glavčinu, odvrnem skroz gornji šraf a donji razlabavim. Onda zaokrenem čeljust tako da imam bolji pristup do pločica, čeljust ostane da visi na donjem šrafu, i operišem sa pločicama. Kada pločice zamenim, onda štapom, kanapom i bajanjem raširim vilice da mogu da nataknem čeljust nazad na disk... I to je to. Jasno kao dan.
[ bakara @ 09.08.2009. 10:09 ] @
Imao sam negde i slike kad su menjane moje ako nedjem postavicu posle...
Nije nista ni komplikovano, ali je suvise jeftino da bi se prljale ruke (kao i zamena ulja), a ako mislis da je potrebna neka pednatnost i preciznost tu gresis.
E da, posle nasteluj i rucnu, ako imas i pozadi plocice!
PS: postavi ti slike kada krenes u avanturu
[ Ivan Dimkovic @ 09.08.2009. 10:28 ] @
Takodje, gotovo sigurno ce ti trebace i specifican alat ako su cilindri suvise izasli pa ces morati da ih vratis nazad - posto kako bakara rece da su nove plocice deblje od starih.
Mozes se posluziti nekim parcetom drvene daske/plastike i kljestima sa kojima onda mozes da "razmaknes" cilindre, ali NI SLUCAJNO ne udaraj cilindre cekicem/kljestima (sto bi, obicno, laicima prvo palo na pamet) jer to moze izazvati pucanje hromirane povrsine i to ce da izazove pocetak rdjanja, sto kasnije moze da ti napravi tesko s***** (da ti se zaglavi cilindar, recimo - to ne zelis da ti se desi)
I moj savet, ako vec zelis da uradis to sam - skini nekoliko video klipova sa neta - ima ih dosta, o tome kako se menjaju plocice - takodje, obrati paznju da kociona kljesta (caliper na engleskom) postoji u 2 dizajna (fiksni i "plivajuci") i u zavisnosti od toga zavisi i kako se skidaju stare plocice (ima nekoliko "dizajna") najbolje je da nadjes video klip gde su kociona kljesta slicna tvojim.
Takodje, NI SLUCAJNO ne diraj kociono crevo koje je usrafljeno u kociona kljesta - plocice se menjaju tako sto se ne skidaju kociona kljesta.
[ vladd @ 09.08.2009. 10:44 ] @
Nije jednostavno kao zamena svecica.
Postoj nekoliko detaljavise, koji su vazni. Naravno, postoje razni tipovi kljesta i razni oblici plocica, stoga se i nacin skidanja i zamena plocica sitno razlikuju, tj ne postoji univerzalna procedura.
Od dodatnih alata, potrebni su stezaci klipa ili fiksatori, osim ako operant nije spretan sa pajserom kao sa viljuskom.
Zatim, neko iskustvo ili znanje, zarad mogucnosti procene stanja svih delova mehanizma.
Lepo bi bilo, da bas ne tvrdim da je neophodno, imati i lepak za pozicioniranje locice, nije skupo ali je visestruko korisno.
Jedan lep link za solidnim uputstvima, ne bas DIY, ali koristan
http://www.stoptech.com/tech_info/tech_white_papers.shtml
Poz
[ pisac @ 09.08.2009. 11:04 ] @
Evo šta sam juče snimio.
Video
[Ovu poruku je menjao pisac dana 09.08.2009. u 12:29 GMT+1]
[ jooly @ 09.08.2009. 14:11 ] @
Tebi ocigledno nije jasno kako ovaj sistem kocenja funkcionise, sta se tu pomijera a sta je fixno. Tako da prvo moras sve to sam da rastavis, dobro zagledas, prostudiras i onda ce ti se sve samo kasti. Samo nemoj crijevo da diras....a klip,ono sto pritiska plocicu, mozes vratiti nazad u celjust i stegom(struk srafom). Radi tocak po tocak da ne ponavljas greske i sve dobro zategni Pazi da ne pokidas sarafe i srecno!
[ pisac @ 09.08.2009. 20:04 ] @
Od svega mi je najjasnije baš kako to radi. Ima 3 dela, jedan je fiksni a dva se kreću. Problem je samo kako to rasklopiti da nešto ne zeznem, ali snaći ću se svakako. Koliko sam zaključio na osnovu snimaka sa jutuba, fiksni deo nikada ne skidam sa glavčine, već skidam pokretne delove (vilicu) sa fiksnog dela. A za ovaj tip moram da kompletno skinem vilicu, a ne samo da otkačim jednu stranu i zakrenem.
Uradiću to za neku nedelju, ovih dana mi trebaju kola na gotovs pa ne mogu sada. A sem toga, ovaj milimetar pločica što je ostao je i više nego što sam očekivao da je ostalo, pa zaključujem da može da mi traje još bar 5 000 km, s obzirom na to da sam pre 10 000km imao jedno milimetar ipo do dva :-)
Nego, gledam na ovim snimcima da na kraju stavljaju neku bakarnu mast. Čemu to služi? Jel moram i ja da stavljam? Ima li da se kupi kod nas?
[Ovu poruku je menjao pisac dana 09.08.2009. u 21:18 GMT+1]
[ Ivan Dimkovic @ 09.08.2009. 20:48 ] @
Bakarna mast je protiv skripe.
Nije obavezna, ali kod nekih tipova plocica moze da pomogne dosta.
[ StORM48 @ 10.08.2009. 00:57 ] @
Znači... teško je poverovati u šta se ljudi upuštaju...
@pisac
Ti beše pričao kako "održavaš auto po PS-u, te zbog toga nisi opasnost po ostale vozače (ali i sebe)"?
Idi bre bolje u servis, pre nego što nekog ubiješ kada Ti kočnice blokiraju ili prosto propadnu!
Ne mogu da verujem šta čitam... svega mi...
Pozdrav
[ pisac @ 10.08.2009. 02:29 ] @
Znaš šta, dragi SuperModeratoru, nemoj sada da prosipaš ovde flejm bez ikakve potrebe, i da ovu sasvim normalnu temu pretvoriš u još jednu svađu. Ja sasvim normalno i kulturno pitam za savet one koji znaju više o problemu, i odmah kažem da ne želim savete tipa "idi u servis", ali uvek se nađe neki pametan koji misli da je mnogo pametniji od mene i da ja nemam pojma šta hoću i o čemu pričam. Tvoj post je upravo takav. Žao mi je, ali nemaš blagu predstavu koje su moje sposobnosti učenja, analize i rešavanja problema, pa neznaš ni šta, kako i koliko dobro ja mogu da uradim nešto na osnovu saveta koje čujem ovde i na osnovu informacija koje saznam na drugim mestima.
Imam ja sasvim dovoljno iskustva u životu da znam da li je bolje da uradim nešto sam ili da auto odvezem u servis, a naročito za ovako prostu stvar kao što je zamena pločica. A inače, u većini servisa rade aljkavi ljudi koji su mnogo veća opasnost za bezbednost vozila. Reci mi, jel znaš nekog vulkanizera koji zavrće točkove sa kilo ključem na tačno propisanu silu za taj model šrafa i točka? Jel znaš nekog ko antifriz i vodu izmeša pre nego što sipa u hladnjak? Meni su prošle godine u ovlaštenom Ford servisu (GrandMotors) tokom redovnog servisa ispustili vazduh iz guma na 2.3 bara iako sam ja jasno rekao da gume ni slučajno ne diraju (jer sam znao koju će "logiku" koristiti). Čovek koji je to radio blage veze nema sa gumama, jer nije uračunao da 1) sam ja upravo dovezao auto posle duže vožnje po sunčanom danu usred leta, pa su gume vruće i pritisak i treba da bude veći, 2) da ja (hladne) gume pumpam na 2.4 bara a ne 2.3 bara, jer je tako projektant predvideo ukoliko vozim preko 160km/h, a vozim! Taj njihov 2.3 pritisak "po PS-u" napravljen protiv moje volje je u stvari bio 2.0 kada su se gume ohladile! E, to oni meni rade u ovlaštenom servisu, jer je taj lik bio aljkav, nije koristio mozak, i nije poštovao moj zahtev koji je dat sa razlogom. Meni su ti tvoji majstori servisu (Krbačević ili tako nekako) na prošlim kolima obrađivali samoventilirajuće diskove iako dotični diskovi nisu smeli da se obrađuju iz dva razloga: 1) Proizvođač to nije predvideo 2) Bili su već previše stanjeni. Taj "stručno" obrađivan disk na jednom točku mi se bukvalno raspao prilikom sledeće demontaže (koju sam radio jer je auto trzao pri kočenju). Srećom se nije raspao u toku kočenja. E, zbog takvih ja ne idem u servis.
A inače prvi auto koji sam imao sam oporavio iz mrtvih potpuno sam iz zarđalog krša, sve zajedno sa novim krilima, branicima, doboš kočnicama (zamenjeni cilindri, paknovi, gumice, čak i cevi, itd...), novim uljem za kočnice i ispuštenim vazduhom, novom letvom volana, novim sponama, amortizerima, akumulatorom, prepravljenom elektrikom, gitovanjem, farbanjem... I zamisli, sve je funkcionisalo bez problema, kočio je bez većeg zanošenja, upravljao je, prošao bez problema tehnički pregled, išao maksimalnom brzinom deklarisanom za taj automobil... A sve sam to radio prvi put u životu. Interesantno, jel da?
To što sada pitam kako se menjaju pločice, to je samo zato što to nikada nisam radio do sada. Menjao sam samo paknove, cilindre i gumice na doboš kočnicama. Sada kada budem ovo odradio, znaću i to.
Mene servis više neće videti za bilo šta što mogu sam da uradim, a veruj da najveći broj takvih stvari u životu uradim mnogo bolje od onih koji se time bave preko qrca za platu (a takvi su u velikoj većini).
Aj' pozdrav, i ne flejmuj više.
P.S. Pogledaj malo ove snimke na jutubu. Možeš da vidiš i nazovi majstore u servisu koji klip vraćaju nazad sa nekakvim pajserom po ivici klipa. Koji je to servis kad nema osnovni alat za ono čime se bavi? I zar se ne brine da će da ošteti klip? Možda bi se i brinuo da je auto njegov, ali pošto nije... boli ga uvce. Ja ću lepo ko civilizovan čovek da kupim adekvatnu stegu za tu namenu, i pritisnem klip pre nego što skinem staru pločicu sa klipa, kako ne bih ništa oštetio. E to će biti profesionalno odrađeno po PS-u, a ne ovo u "servisu".
[Ovu poruku je menjao pisac dana 10.08.2009. u 05:03 GMT+1]
[ hobbista @ 10.08.2009. 04:23 ] @
Fiksni deo (nosač) ne bi trebao da skidaš. Koliko vidim, na "pokretnom" delu imaš dve plastične kapice. Kada ih skineš trebalo bi da imaš šrafove (imbus, torex zvezdu ili...?) Skini donji šraf i podigni kandžu. Ukoliko nemaš dobar pristup klipu, skini i gornji šraf, pa odvoj celu kandžu. Nije problem ako ostane da visi na crevu, ali je nemoj cimati i bacakati.
Na klip nasloni staru pločicu, pa preko nje pritisni klip lagano sa 2 pajsera/veća viljuškasta ključa - trebao bi da klizi lagano nazad. Ukoliko skineš oba šrafa, za ovo će ti trebati još dve ruke da drže kandžu.
Nisam ukapirao koji je taj drugi pokretni deo? Da nije lim koji ide preko pločice?
A pre vraćanja klipa otvori poklopac na čantrti za kočiono ulje.
PS. Nisam radio Fokusa, ali koliko vidim tako bi trebalo biti :)
[ pisac @ 10.08.2009. 04:57 ] @
Drugi pokretni deo je u stvari unutrašnja pločica sa svojim gvožđem, ali sam to tako nazvao kada sam pokrenuo temu jer nisam imao jasnu predstavu o tome šta je to (video sam da ga pritiska klip, ali nisam video da li je to poseban deo čeljusti).
A poklopac, jel baš neophodno da se otvori? Mislim da on već ima rupicu za izjednačavanje pritiska, pa će valjda to poslužiti i da omogući vraćanje ulja (tj. izlazak suvišnog vazduha)?
[ hobbista @ 10.08.2009. 05:12 ] @
Reda radi, uvek otvorim (ako zapnem malo više sa klipom :D )
Dodao sam ti gore 2 slike. Trebalo bi da je to kao kod tebe. Pogledaj dobro da li je gumica negde pukla. Ako jeste - menjaj dok nije kasno.
Edit: i ove osigurače verovatno imaš na pločicama.
[Ovu poruku je menjao hobbista dana 10.08.2009. u 06:23 GMT+1]
[ lancia88 @ 10.08.2009. 08:15 ] @
Pozdrav,
ne mora da znaci da ce osigurace imati na plocicama, posebno u zadnje vreme. Pre mesec dana sam video kako ih u Valeo izdanju nema uopste, na sta smo svi bili sokirani, ocekujuci to ipak od third-part varijanti usteda.
Ipak, da ovde ne raspirujemo nepotrebne flejmove, verovatno nije trebalo ni da dozvolim ovakvu temu jer je rizik od You-tube ucenja prevelik kada su kocnice u pitanju, a da bismo ga hranili na ovom forumu, ali sta je - tu je. Tema je vec otisla predaleko za bilo kakvu intervenciju oko toga.
Moze li neko sa svojim mogucnostima ucenja da You-tube-om zameni citave skole, kurseve i posebne vidove ucenja koji traju daleko duze od ovog dopisivanja, ja ne znam. Mozda moze, ali je debeo znak licne nezrelosti jos pritom napisati: ...kad i ovo uradim, onda cu to i znati da radim"...ali, kod nas je veoma cest sindrom da se svaki uspeh proglasava znanjem pa zasto onda i ovde ne bi tako bilo. Poredjenje sa servisima pada u vodu jer uglavnom se sastoje od vise ljudi sa nekakvim iskustvom, pa ako zapne kod jednog, utrcace drugi, ali jedinka sama za sebe moze posle beskrajno da vrti spotove sa You-tube-a, i nista vise.
Zamena plocica nije nikakav preterano tezak zadatak ali zahteva odredjeno poznavanje teorije funkcionisanja i mehanike sklopova koji se nalaze u kocionom sistemu. Postoje sitne radnje koje idu u sklopu glavne radnje ali koje itekako mogu imati dalekosezne posledice kasnije, posle one cuvene konstatacije "evo ga radi, sad ZNAM". Neke radnje sprecavaju propadanje kocnice u odsudnom trenutku, neke samo sprecavaju da se plocice sa jedne strane brze potrose od onih na drugoj itd. Te se stvari drugacije uce od pisanja po forumu, iako nije nemoguce da ih se i tako savlada i naucci, posebno ako se covek opredeli iskljucivo za opdrzavanje samo svog vozila, pa kad na njemu nauci, onda to ne mora da bude problematicno. Ipak, covek vezbe barem radi, uzme pa malo komsiji, rodjaku, svastiki, uzme da zameni plocice, a ono ispadne malo drugacije, malo pukne sraf, malo ovako, malo onako, a toga svega ne bi bilo da nije ucio sa You-tube-a. No dobro.
Ovo nije nekakav dobronameran savet, previse je sujete isplivalo da bih glumio nekakvu dobronamernost, ovo je vise ukazivanje na neke moguce posledice takvog nastupa oko jedne ne tako slozene, ali krajnje ozbiljne stvari kao sto je zamena plocica. Iako u vezi svega napisanog o servisima mogu da se slozim uglavnom, ipak smatram da je sam-svoj-majstor odraz jedne od, uglavnom prolaznih faza u zivotu, a kada covek postane sposoban da razmislja drugacije i da to svoje shvatanje plati, onda ipak nastupa faza u kojoj se stvari prepustaju iskusnijima, ali tada je i vlastito iskustvo u izboru takvih uglavnom unapredjeno do nivoa veoma male rizicnosti ;)
[ Ivan Dimkovic @ 10.08.2009. 09:13 ] @
Uzgred, da se nadovezem na vrlo dobar post lancia88...
Bez zelje da povredim bilo ciju sujetu, licno bih savetovao svakome da kocnice ne menja sam, osim ako nije kvalifikovani auto mehanicar. Razlozi su vrlo jednostavni - kocinice su kriticni deo bezbednosti auta, i svaka greska u montiranju istih moze imati DALEKOSEZNE posledice koje se mogu zavrsiti i sa smrtnim ishodom.
Postoji jos jedan razlog, a to je nesto o cemu mnogi ljudi iz nasih krajeva i dalje ne razmisljaju - ali moze da se desi i onda bude "jao".
Zamislite da menjate vase plocice, i da slucajno uvlacenjem klipova ostetite hromirani deo klipa... Sve lepo zasrafite i te kocnice rade par godina, i onda u jednom trenutku, zbog sirenja korozije, klip zaglavi u kriticnom momentu i napravi vam tesko s*****... Zamislite najgoru situaciju da napravite tezak udes.
Pisac, ti cesto putujes u inostranstvo - ako napravis takav udes, sa teskim posledicama, doci ce do vestacenja gde ce se utvrditi da su kocnice otkazale zbog ostecenja klipa... To rade ljudi dobro placeni za svoj posao i sa debelim iskustvom, ako treba - rastavice auto do poslednjeg srafa.
E, sad, postoji MALA sansa, ali ipak POSTOJI da ti osiguranje trazi racun o izvrsenom strucnom menjanju plocica (osiguranje uvek gleda kako da se oslobodi placanja) - ti taj racun nemas, jer si ih sam menjao, i TI ces biti odgovoran za to. U najgorem slucaju to moze da znaci VRLO velike posledice.
Znam, sada ce neki ovde da objasnjavaju da se "ne moze dokazati, bla bla" - u slucaju korozije mozda i ne moze, ali ako se napravi neka druga glupa greska, sto se naravno moze desiti jer je zamenu radio laik... to moze da kosta, jako puno - a mozda cak i da vas kosta zatvora.
Ljudi, nemojte....
[ hobbista @ 10.08.2009. 09:14 ] @
Pozdrav lancia88,
osigurače za pločice često ne možeš da kupiš ni kao rezervni deo (pored toga što se ne dobijaju uz pločice).
Što se tiče teme, najbolja namera mi je bila da dam neki upotrebljiv savet. Na osnovu prethodno napisanog, očekujem da @pisac ima neko tehničko predznanje. Svakako da mnogo stvari može da krene naopačke, tako da bi trebao da obrati pažnju šta i kako radi. Ipak su to njegova kola i njegova glava.
I još jedan savet: ako se rešiš sam da radiš, blo bi dobro da ti iznad glave bude neko ko ima makar malo iskustva sa kočnicama/pločicama.
[ StORM48 @ 10.08.2009. 09:46 ] @
Citat: hobbista: najbolja namera mi je bila da dam neki upotrebljiv savet...
Ovo je vrlo lepo od Tebe i na tome svaka čast!
Citat: hobbista: Ipak su to njegova kola i njegova glava.
Zapravo, kola jesu njegova, ali glava može biti i tuđa (ili tuđ e, što je najgore), a to je onda već problem.
@pisac
Ne flejmujem ja, nego skrećem pažnju na (ne)ozbiljnost sulude ideje s početka teme.
Ti bre ne znaš osnovne stvari oko ovoga, a pričaš o pristupu i analizi, bla, bla, truć...
Kao mašinac sposoban sam 99% da ovakvu operaciju uradim sam.
Međutim, razlika između mene i Tebe je što nisam sujetan, pa da mislim da sve znam najbolje.
Zato postoje ljudi kojima mogu da verujem i kojima rado plaćam da odrade posao za koji su stručniji i imaju više iskustva. Priče o tome kako su svi majstori priučeni i pojma nemaju (valjda ne gledaju YouTube redovno, šta li...? ) je blago rečeno komična, a ja Te još jednom pozivam da odustaneš od igranja sa (pre svega) tuđim životima, jer ne vidim po čemu se ovo npr. razlikuje od ideje da sutra uzmeš i "popravljaš" kočnice na šleperu od 30 tona, jerbo "Ti to pedantnije umeš da uradiš", pa onda sutra gledamo crnu hroniku - "poginulo 30 ljudi u masovnom masakru kada je kamion, iz još uvek neutvrđenih okolnosti, pregazio kolonu na naplatnoj rampi..."?
Sve razumem - forum je odličan teren za razmenu iskustava, mišljenja itd, ali - upuštati se u nešto bez trunke znanja... e to teško mogu da razumem.
Mislim, jbt...
Pozdrav
[Ovu poruku je menjao StORM48 dana 10.08.2009. u 11:05 GMT+1]
[ pisac @ 10.08.2009. 09:56 ] @
Ma nije u pitanju sujeta već jednostavno bogato iskustvo sa servisima iz prošlosti. Banalne primere sam naveo. Mislite da ja ne bih bio zadovoljan da mogu da dam nekom servisu 500din da mi zamene pločice, bez prljanja mojih ruku, gubljenja vremena, itd... kada bih mogao da budem siguran da je to odrađeno kako treba?
Ali, nažalost, to nije slučaj.
Imao sam jedan dobar servis "Fokus" kod Medakovića, sa kojima sam bio izuzetno zadovoljan, ali nažalost dečko koji je radio i bio vlasnik je umro pre par godina :-( a njegov otac je nastavio da radi sa nekim drugim radnicima, ali to više nije bilo to. U svim drugim servisima moram da se natežem sa majstorima da i gledam njihove metode štapa i kanapa i improvizacije. Ja bih najradije predao auto u ovlašteni servis koji postupa po propisanim procedurama i ima sve podatke o tome koji šraf treba da se zavrne kojom silom (i poštuje te podatke). U tom recimo GrandMotors servisu ima i super ljudi koji rade dobro, hoće da pomognu, izađu u susret, jedan od njih je i ovde negde na forumu, ali najveći problem kod tog servisa je što ne dozvoljava prisustvo klijenta za vreme servisiranja, a u svakom žitu ima kukolja, i ja nemam nameru da bajem da li će mi tog dana raditi neko odgovoran ili neko aljkav, i napraviti neko s***** zbog koga ću kasnije imati problema. A primer sam naveo, i ima ih još u tom servisu, i svi su posledica toga što nisam bio prisutan za vreme servisiranja da nadgledam ko i kako radi. U ostalim servisima mogu da prisustvujem, ali je količina improvizacije i aljkavosti tolika da ja jednostavno nemam snage da ispravljam sve to.
Zato je najbolje upravo to što sada i radim: sve radim sam. I to je i najsigurnije. Verovali ili ne.
[ skorohaker @ 10.08.2009. 10:09 ] @
Na zalost, po pitanju servisa, ovlascenih i neovlascenih, moram da ti dam za pravo.
Sto se tice ostalog, bilo bi dobro, ako vec zelis sam da radis, da bar jednom vidis kako to neko iskusan radi. U suprotnom, predlazem da poslusas one koji te savetuju da odustanes.
[Ovu poruku je menjao skorohaker dana 10.08.2009. u 11:27 GMT+1]
[ hobbista @ 10.08.2009. 10:21 ] @
Citat: pisac: U tom recimo GrandMotors servisu ima i super ljudi koji rade dobro, hoće da pomognu, izađu u susret, jedan od njih je i ovde negde na forumu...
A da dogovoriš sa njim da ti uradi u privatnoj varijanti? Bilo bi i jeftinije, i najverovatnije ne bi bio problem tvoje prisustvo. I, makar bi za prvi put odgledao kako se to radi.
[ mmix @ 10.08.2009. 12:40 ] @
Iako potpuno razumem vas rezon i slazem se sa stvarima koje ste naveli, ipak mislim da malo preterujete. Kocioni sistem nije toliko osetljiv kao sto ga vi predstavljate ovde, jerbo ispade da ako dune povetarac otpada tocak. Ti sistemi su izgradjeni da budu robusni i da izdrzavaju mnogo veca ostecenja nego sto bi zamena plocice mogla da izazove osim ako nisi totalni idot pa probusis hidraulicini sistem ili ga namestas macolom. Mnogo vece probleme na nasim putevima izaziva to sto ljudi uopste ne kontrolisu te stvari dok im se plocica ne istrosi do te mere da se zalepi za disk i sto gledaju da prodju sto jeftinije pa umesto kvalitetnih ili stock plocica kupuju krdzave plocice koje ne koce dobro, ili nemaju para da promene disk kad mu je vreme pa voze "dok drzi"™; a tockovi uglavnom i tandrcu i skripe i huce jer ih gazde godinama voze sa probusenim manzetnama dok im rame ne istruli. U sistemu koji funkcionise takve gluposti se hvataju na tehnickom pregledu al svi znamo kako se ovde kumovski prolaze tehnicki pregledi. Isto tako je i kvalitet serviserske ponude u Srbiji vise nego diskutabilan, par puta sam video na svoje oci kako vracaju kocione klipove koristeci srafciger kao polugu a disk kao oslonac.
Sa druge strane se slazem sa time da ljudi koji nikad nisu namestali stvari ne treba da se petljaju sa time samostalno niti da uce o tome na jutubu, knee-jerk reakcija ja cu da popravim zato sto mi ovlasceni servis ne da da gledam kako rade je pogresna. Ako bas hoces da naucis kako da radis neke stvari na kolima onda lepo nabavis Ford T.I.S. za svoj model i proucis teorijski operaciju popravke i sve pratece radnje i upozorenja, bez toga i ako nisi 100% razumeo sve sto u TISu pise uopste nemoj ni da razmisljas o bilo cemu jacem od menjanja ulja. Pride bi zaista bilo veoma pozeljno da to uradis prvi put uz direktni nadzor majstora.
I btw, danas svi majstori koji iole necemu valjaju imaju kompresorske alate (na vazduh) sa podesivom torzijom i pri zavrtanju kriticnih delova koriste parametre iz TIS-a. Ja uopste i ne ulazim u servis vise ako ne vidim laptop ili komp sa TISom i kompresorske prikljucke za alat. Iskustvo je iskustvo i cini dobre masjtore ali su se vozila toliko iskomplikovala da cak i dva ista modela sa istim godistima imaju razlicite metode popravke nekog dela u zavisnosti od tadasnjeg stoka i vise volim da vidim servisera koji ce na TISu da ucita moj model i "osvezi" svoje pamcenje nego onog koji "sve zna".
[ lancia88 @ 10.08.2009. 12:41 ] @
Pozdrav,
iako sam iz srednje skole jos imao odredjeno tehnicko predznanje (zatim me u daljem skolovanju zivot odveo na neke druge strane ali tehnicko predznanje je ostalo), koje sam dopunio u jednom dobu svoga rada na brodovima gde nisam bio kvalifikovan masinac vec naprotiv, komandovao sam brodovima (dobar komandant zna da nikako ne moze da sebi dozvoli luksuz da se ne razume u ono sto se desava u masinskom prostoru, ali da ne zalazim dublje sada), jednog momenta sam se odlucio da radim sam mehaniku i to na sledeci nacin:
1. korak - gledao sam majstore sta rade
2. korak - pomagao sam majstorima namerno konstruisuci situaciju tako da moram bas ja da pomazem (dodji kod mene da to uradimo, sitnica je u pitanju, a ono....)
2. korak - placao sam majstoru da mi govori sta da radim a da radim ja pod njegovim nadzorom. Taj zadnji korak su, verovali ili ne, svi majstori odbacivali vec posle prvog-drugog aranzmana iako sam im nagovesato da im je svejedno, ako odustanu, odoh kod drugog majstora, ali....
E, o ovome ja pisem, zaista mozemo ovde da se potrudimo koliko god hocemo, nije to isto kao i kada smo jedni pored drugih. Cak i kod stvari kod kojih to nije bas toliko razlicito, opet postoje, kao kod kocnica, one opasnosti koje vrebaju posle cele price koja je naizgled dobro zavrsila finalnim brisanjem ruku pucvalom. Ivan je otisao i korak dalje i simulirao moguce posledice, te ja pre savetujem da se plati nekom majstoru po onom mom metodu - ja placam, ja radim, ti dobijas pare da mi kazes kako i proveris na kraju. To je daleko bolje od You-tube-a i ES prepiske.
Naravno, uvek treba nastojati da svaku, pa i najmanju sitnicu, logicki razumes u tom procesu, a za to je opet najbolja pokazna varijanta. Svojevremeno, nekad davno, radim generalnu na Fici, sam, uz malu asistenciju strucnijeg od mene (to je iz doba tih tehnickih predznanja) i ne vratim donje sus-plehove ispod motora. Kaze mi komsija, majstor profesionalac, - vrati te limove dole, kuvace ti auto.
Ja u cudu: Kako da kuva pobogu, pa valjda onda ima vise vazduha za hladjenje?
Samo slegne ramenima i ponovi ono o kuvanju....
Naravno da ja ne slusam ono sto ne shvatam ali to ne dokazuje da nije tacno ono o kuvanju - prokuvao je.
Zasto?
Pa zato sto dok stoji u mestu ili se sporo krece, vazduh sa ventilatora dolazi na hladnjak potpuno ili dosta uredno, ali u kretanju se stvori uzgon vazdusne struje koji ne dozvoljava da ohladjen vazduh stigne na hladnjak cak i kad imas gumeni difuzer za usmeravanje. Eto, sad znam, posle ravnanja glave, zamene dihtunga i jos par sitnica....zato je ovo, bojim se, veoma opasna avantura sa savetovajnima preko interneta u bilo kom obliku.
O servisima sam se vec izjasnio i slozio se u velikom delu slucajeva.
[ vladd @ 10.08.2009. 12:42 ] @
Postoje mnogi pozitivni razlozi zasto organizovani servisi ne dozvoljavaju prisustvo klijenta. Nazalost, u Srbiji to jedino znaci fuseraj.
Nije nepremostiv problem zamena plocica, ali ovde se diskutuje sa punim usima, u ocekivanju bog zna kakvog odgovora.
A lepo sam rekao, direktno i "izmedju redova".
NIJE isto kao zamena svecica. Pa i za zamenu svecica treba neko poznavanje par detalja, ne odvrtati na vrucem motoru, ocistiti navoj...
Osim malo specificnog pribora, bez koga je skoro pa OPASNO menjati plocice, potrebno je neko iskustvo, ako se vec ne poseduje i merna oprema.
Uz iskustvo i malo vestine, u rastavljanju, podesavanju i fiksiranju specificnih sklopova. Jako je tesko bez vezbe i rastaviti pusku, koja je i namenjena za to, da je rastavlja i sastavlja priucena osoba, a pogotovo sklop koji nije predvidjen za "home made".
Sakupljanjem saznanja o funkcionisanju, i varijanti podesavanja, zaokretanja ili "resetovanja" klipa, fiksiranje plocice i montaza nisu komplikovani. Ali pregled stanja nije jednostavan..
Ali neki minimum znanja i vestine mora da postoji, a preko slikovitog uputstva vestina se ne stice. inace bih ja bio majstor aikidoa .
Ili da saznamo tacno koji je model vozila, pa da raspredamo tehnike..
Poz
[ pisac @ 10.08.2009. 14:25 ] @
Citat: vladd: Postoje mnogi pozitivni razlozi zasto organizovani servisi ne dozvoljavaju prisustvo klijenta. Nazalost, u Srbiji to jedino znaci fuseraj.
Takvi servisi, makar bili u superdisciplinovanoj nemačkoj, mene više neće videti. More, ne dolazi u obzir.
Citat: mmix:Sa druge strane se slazem sa time da ljudi koji nikad nisu namestali stvari ne treba da se petljaju sa time samostalno niti da uce o tome na jutubu, Citat: skorohaker: Sto se tice ostalog, bilo bi dobro, ako vec zelis sam da radis, da bar jednom vidis kako to neko iskusan radi. U suprotnom, predlazem da poslusas one koji te savetuju da odustanes.
Razumem da je savet dobronameran, ali savet je, kao i svi identični koje samo dobijao u zadnjih dvadesetak godina, odbijen.
Eto ja tako radim celog života i nikada ništa nisam zabrljao, već baš naprotiv, uvek je sve bilo bolje (pedantnije) odrađeno nego da sam angažovao "stručnjake" kojima je to posao. Valjda je stvar u tome što sam ja odgovoran, vrlo analitičan i pedantan, a oni uglavnom nisu, a i za razliku od mene rade za pare a ne iz entuzijazma.
Ja stvarno nemam vremena da čekam sada još nekoliko godina menjajući konstantno majstore i krpeći njihove greške (da vam sve ne pričam kakve budalaštine su meni majstori radili na kolima, recimo zavrne mi maticu na točku direktno iz pištolja bez par krugova rukom, i uništi mi lozu na šrafu - servis sa donje strane nove Mokroluške ulice - i to tako ostavi, a ja otkrijem istog dana samo zato što sam otišao na balansiranje guma) dok ponovo ne nađem nekog dovoljno pedantnog i odgovornog da parira mojoj pedantnosti i odgovornosti.
Ajde, pošto ste rešili da i ovu temu pretvorite u diskusiju (a ne u nešto korisno), onda da čujem vas: Šta bih ja to mogao da zeznem dok menjam pločice?
Čuli smo Dimkovića, on smatra da je opasno izgrebati hromirane površine. Ok, možda je to istina, međutim, ko ima više šanse da napravi takav problem: radnik u servisu koji po navici pajserom vraća klip nazad, ili ja kome to ni slučajno ne pada napamet? Bre, meni ne bi palo napamet ni da lupam čekićem bilo šta oko čeljusti, ni da pajserom vraćam klip bez postavljanja neke zaštite između klipa i pajsera. A u ovom slučaju ću specijalno zbog ovog posla kupiti neku od onih stega kojom ću lagano i profesionalno vratiti taj klip nazad. Eto, da vam napomenem da ne komunicirate sa prosečnim čovekom (shvatite to kako god hoćete) već sa nekim ko vrlo precizno izanalizira problem i definiše sve poteze pre nego što se privahti bilo kakvog posla, i ko ne ostavlja stvari poluzavršene ili na brzinu odrađene, i čiji je svaki urađen posao doveden do perfekcije (u bilo kojoj oblasti).
Šta bi još mogao da bude problem? Da se opruge ne vrate pravilno? Ko bi to mogao pre da uradi, radnik u servisu kome je loš dan i koji ima druge brige od nečijeg automobila koji popravlja preko qrca (a još naročito ako ga vlasnik ne nadgleda), ili ja koji prvo detaljno slikam fotoaparatom sve komponente pre demontaže, pa onda sve pažljivo zamenim i namontiram, pa onda novo stanje detaljno uporedim sa početnim slikanim stanjem i vidim da li negde ima bilo kakvog odstupanja.
Meni su bre u servisu tamo blizu starog sajmišta, menjali diskove i pločice na starim kolima (ono nakon što mi se auto tresao i raspali diskovi posle obrade kod Krbačevića, pa samo otišao u drugi servis), i tip koji je to radio na brzinu i preko qrca očigledno, nije vratio opruge (osigurače) od pločica tačno na mesto na kome su bile i kako treba da budu, već je samo zbudžio to tako "da drži" na samoj ivici, bez ikakve naknadne kontrole. Nije ni probao posle kočnice da li rade, jednostavno mi je dao ključeve, ja platio, i vozi miško... Samo što ja nisam ovca, pa samo pre odlaska u servis zapamtio stanje, a posle detaljno isproveravao šta je on napravio, i postavio opruge na pravilno mesto. I sada vi meni preporučujete da ja i dalje menjam pločice u servisima?
Ja iskreno, savetujem ljudima baš suprotno od vas: Ukoliko ste dovoljno odgovorni, analitični i pedantni, ukoliko vezujete pojas zbog sebe a ne zbog kazne, ukoliko imate dovoljno tehničke inteligencije i predznanja, slobodno radite apsolutno sve oko kola sami, sigurnije vam je nego da vam to rade ovi u servisima. 100%! Čak i oko kočnica ili volana. To je zato što ste daleko odgovorniji i pedantiniji od prosečnog čoveka, što radite oko svojih kola pa vam je motiv daleko jači, pa ćete tako uraditi sve mnogo preciznije.
[Ovu poruku je menjao pisac dana 10.08.2009. u 16:14 GMT+1]
[ DrJekyll @ 10.08.2009. 14:39 ] @
Citat:
Ajde, pošto ste rešili da i ovu temu pretvorite u diskusiju (a ne u nešto korisno), onda da čujem vas: Šta bih ja to mogao da zeznem dok menjam pločice?
"How hard can it be?..."
Procitaj jos jednom post od lancia88, ono sa sus-plehom...
Postoje mnoge stvari koje ce ti delovati logicno a u stvari nisu takve, to sto si pedantan i odgovoran nije dovoljno ako nemas nimalo iskustva, ako vec ne maris mnogo za svoj zivot, razmisli o situaciji gde moze da zablokira jedan tocak i automatski se prelazi na traku iz suprotnog smera...
[ pisac @ 10.08.2009. 14:49 ] @
Izvini, a jel taj sus-pleh bio na kolima pre demontaže? E, kod mene bi bio na kolima i posle moje intervencije.
Tako da primer nije adekvatan. Daj neki bolji.
[ Ivan Dimkovic @ 10.08.2009. 15:11 ] @
Sta moze da podje naopako?
1. Pa recimo da neki sraf pretegnes ili ga premalo zategnes - ovlasceni servis ima pristup tehnickom uputstvu proizvodjaca gde se za svaki sraf zna koliko Nm treba da se upotrebi. To moze izazvati odsrafljivanje ili pucanje srafa u toku eksploatacije. Zvuci smesno nekom majstoru "koji sve zna" ali desava se tu i tamo, mahom po bantu zemljama gde se onda sudar podvede po "nejasnim okolnostima"
Ne znam da li u Srbiji ovlasceni servisi koriste Nm vrednosti, ali ovde u DE ih koriste i te kako (video svojim ocima)
2. Da ostetis klip - kazes da neces, 'ajde da ti verujemo - ali nisu svi ti, i probaj da razmislis sta bi se desilo sa bezbednoscu saobracaja kada bi svi bili "sami svoj majstor", a znas da skoro svako za sebe smatra da je najpametniji kod nas :)
3. Da pogresno uglavis / umontiras plocicu/plocice tako da krivo stoje - ako imas plivajuca kociona kljesta (najverovatnije), to nije neki preteran problem, medjutim ako imas fiksna kljesta (na skupljim i sportskijim kolima, recimo - tipa Brembo i sl...) mozes imati problem koji, ako je samo na jednoj strani/tocku moze da ti napravi i malo vece s*****. Osim toga, pogresno uglavljene plocice mogu da izazovu isto tako ostecivanje klipa koji ih gura/udara
4. Neki automobili (ne i tvoj, na srecu) imaju izuzetno visok pritisak u kocionim linijama i dok je automobil iskljucen (Mercedes, recimo - SBC ili Sensotronic Brake Control) i ako bi odsrafio pogresnu stvar mogao bi da se povredis
5. Na kraju krajeva, tu je ona legalna stvar koja je u praksi i najvaznija - kada servis uradi zamenu kocionih delova, oni ti izdaju potvrdu da je posao uradjen kako treba (racun, na kome pise sta je uradjeno). Ako bi napravio sudar, pogotovu u inostranstvu, i ako se utvrdi da je kocioni sistem bio problem - ako nemas taj racun a pogresno namontirane plocice ili sjeban klip imas veliki problem. Osiguravajuca drustva jedva cekaju takve slucajeve, kako bi smanjili svoje troskove, a povecali tvoju mizeriju
[ cozmo_im @ 10.08.2009. 15:24 ] @
Sve sto se tice kocnica prepustam servisu.
Cak i burazer koji radi u Porscheu nece da dira ove moje kocnice na Toyoti. Kaze "ne zelim da uradim nesto pogresno, iako je 100.000 puta menjao plocice i paknove i slicno komplet kocioni sistem na VW i Audi vozilima...". To je njemu posao od 5 minuta, ali nigde nemamo uputstvo koliko se sta priteze, koji su zazori i slicno...
[ vladd @ 10.08.2009. 15:54 ] @
http://autorepair.about.com/od...ourself/ss/brakepadreplace.htm
http://www.associatedcontent.c...tenance_frontbrake.html?cat=27
i sa definisanim skill levelom
http://planetgreen.discovery.c...transport/diy-auto-repair.html
Pa vidi sta od vestina moze da se primeni.
Uz uputstvo za konkretan auto, tip klipa, da li ima dodatno stelovanje ili samo resetovanje...
Pa jednom rasturi i vrati, uz sitno ciscenje, i proveri na valjcima kako koci. Do zamene i podesavanja je malo duzi put, trebao bi bar da znas kako koci korektan disk, nov, da bi mogla da se pokaze neka greska i izbegne problem u voznji.
Poz
P.S.
Da bi eventualno mogli da napravimo uputstvo u 26 koraka
http://bmwtips.com/tipsntricks...ds_files/ChangingBrakePads.htm
[ vladd @ 10.08.2009. 16:01 ] @
U ovom tekstu se spominju maze za padove, negde treba negde ne, negde mora negde ne...
http://www.pelicanparts.com/te..._brake_pads/911_brake_pads.htm
Ali to je dilema za 911
Poz
[ Ivan Dimkovic @ 10.08.2009. 16:14 ] @
Bakarno mazivo neki preporucuju neki ne - neke plocice vec imaju anti-squeal povrsinu. Gotovo sve OEM plocice od bilo kog boljeg auta imaju taj sloj jer automobilski proizvodjaci obicno uzimaju materijale koji imaju balansirano hladno i toplo kocenje i nizak nivo buke - skripanje je problem ili na nekim slj plocicama ili na "sportskim" plocicama koje su optimizovane za sto bolje performanse.
Recimo ja koristim EBC RedStuff plocice gde proizvodjac NE preporucuje anti-squeal, a plocice skripe ko blesave (doduse to mi nije ni bio priroritet, vec efikasnost :-)
[ pisac @ 10.08.2009. 16:44 ] @
Citat: Ivan Dimkovic: Sta moze da podje naopako?
1. Pa recimo da neki sraf pretegnes ili ga premalo zategnes - ovlasceni servis ima pristup tehnickom uputstvu proizvodjaca gde se za svaki sraf zna koliko Nm treba da se upotrebi. To moze izazvati odsrafljivanje ili pucanje srafa u toku eksploatacije. Zvuci smesno nekom majstoru "koji sve zna" ali desava se tu i tamo, mahom po bantu zemljama gde se onda sudar podvede po "nejasnim okolnostima"
Ne znam da li u Srbiji ovlasceni servisi koriste Nm vrednosti, ali ovde u DE ih koriste i te kako (video svojim ocima)
Mislim da sam bio jasan što se tiče stezanja šrafova kilo ključem. A pazi sada koji je moj metod kada nemam pristup do tačnih fabrički propisanih Nm vrednosti: Uzmem ključ, i odvrnem fabrički zavrnut šraf za neku četvrtinu kruga ili manje (čisto da popusti ono što je zapeklo) a onda ga stegnem nazad tačno za tu četvrtinu. Zatim uzmem kiloključ pa povećavam Nm vrednost sve dok ne dođem do tačke na kojoj se šraf pomeri još malo a da ključ ne okine. E, vrednost na koju je šraf bio stegnut fabrički je upravo ona prethodna.
Citat: Ivan Dimkovic:2. Da ostetis klip - kazes da neces, 'ajde da ti verujemo - ali nisu svi ti, i probaj da razmislis sta bi se desilo sa bezbednoscu saobracaja kada bi svi bili "sami svoj majstor", a znas da skoro svako za sebe smatra da je najpametniji kod nas :)
Pa, ja pričam o sebi i sebi sličnima, a razlog moje intervencije na vozilu je upravo moja mnogo veća sigurnost da je to dobro odrađeno ako ja to lično odradim. Primere koje sam imao u servisima (baš sa aljkavim radom na kočionom sistemu) sam već naveo. Zar treba još neki primer da tražim?
Citat: Ivan Dimkovic:3. Da pogresno uglavis / umontiras plocicu/plocice tako da krivo stoje - ako imas plivajuca kociona kljesta (najverovatnije), to nije neki preteran problem, medjutim ako imas fiksna kljesta (na skupljim i sportskijim kolima, recimo - tipa Brembo i sl...) mozes imati problem koji, ako je samo na jednoj strani/tocku moze da ti napravi i malo vece s*****. Osim toga, pogresno uglavljene plocice mogu da izazovu isto tako ostecivanje klipa koji ih gura/udara
Kao što rekoh, sve detaljno isproveravam nakon završetka posla. Ukoliko nešto stoji za 0.1 milimetar krivo ili drugačije nego što je stajalo, to neće proći moju internu kontrolu (jer kod mene ništa ne prolazi preko veze), i vraća se na reviziju. Ukoliko ne uspem problem sam da rešim, zovem pomoć stručnjaka.
Citat: Ivan Dimkovic:4. Neki automobili (ne i tvoj, na srecu) imaju izuzetno visok pritisak u kocionim linijama i dok je automobil iskljucen (Mercedes, recimo - SBC ili Sensotronic Brake Control) i ako bi odsrafio pogresnu stvar mogao bi da se povredis
Zato služe ova moja pitanja na forumu, i traženje drugih informacija na tu temu. To je detaljna priprema za posao koji planiram. Da nisam predvideo takve slične mogućnost, onda ne bih ni postavljao pitanja ovde i tražio druge informacije, već bih odavno skinuo čeljust kako se snađem i nabudžio nešto na brzinu odokativno.
Citat: Ivan Dimkovic: 5. Na kraju krajeva, tu je ona legalna stvar koja je u praksi i najvaznija - kada servis uradi zamenu kocionih delova, oni ti izdaju potvrdu da je posao uradjen kako treba (racun, na kome pise sta je uradjeno). Ako bi napravio sudar, pogotovu u inostranstvu, i ako se utvrdi da je kocioni sistem bio problem - ako nemas taj racun a pogresno namontirane plocice ili sjeban klip imas veliki problem. Osiguravajuca drustva jedva cekaju takve slucajeve, kako bi smanjili svoje troskove, a povecali tvoju mizeriju
Znaš, ako mi lik u servisu obradi disk koji ne sme da se obrađuje, pa mi taj disk pukne u toku vožnje, ili ako mi nepravilno postavi oprugu/osigurač pa nastane neki drugi karambol, meni taj njihov račun ne znači baš ništa, jer ću se (ako sam živ) suditi godinama sa nima i ništa neću dobiti (aj' dokaži da to nije niko dirao posle njih). Više volim da sam uradim nešto kako treba, i da ne brinem da li je u servisu radio priučeni majstor koji je imao loš dan, ili je bio zaista kompetentan i pedantan stručnjak.
[ Nocni @ 10.08.2009. 17:02 ] @
Sto se tice servisa u potpunosti te razumijem... zbog garancije sam bio primoran da svoje vozilo servisiram u ovlascenom servisu tojota iako imam potpuno opremljen svoj servis i dugo to vec radim... Iz istih ili slicnih razloga kao sto su tvoji sam na svoju ruku prekinuo kontinuitet servisa i nemam vise garanciju iako je bilo ostalo jos 2 godine...
Ovlasceni servisi kod nas i u inostranstvu nemaju bas mnogo slicnosti a ja sam se susreo sa nevjerovatnim stvarima... samo cu navesti primjer, da mi prilikom zamjene ulja nisu zamijenili filter (bio sam obiljezio stari sa farbom) u taj se servis vise nisam vracao nikad... dalje ne moram ni navoditi sta se desavalo u ostalim ovlascenim servisima u okruzenju, Bosna, Hrvatska... jedinu pristojnu uslugu sam dobio u Beogradu a to mi je naravno daleko pa sam se ipak odlucio da zanemarim garanciju...
Sto se tvog problema tice mislim da ipak treba da nadjes odgovarajuci servis... (imas u NS par dobrih) i da odrzavanje vozila prepustis njima jer bice tu kompleksnih stvari za koje ti prvenstveno treba skupa diagnostika koju neces nabavljati radi jednog vozila... mijenjanje plocica takodje... znam da si rekao da te ovako niko ne savjetuje i da je mnogo teze da nadjes dobar servis nego da sam zamjenis plocice... ali moraces to uraditi jer jednostavno na tom autu postoji X zahvata koje neces moci sam... kad se jednom stekne povjerenje u servisera onda sve ide glatko pa cak ni cijena usluge nije toliko bitna...
[ Zarko Silic @ 10.08.2009. 18:07 ] @
Samo da ne ispadne:
100 babica, kilavo unuce.
[ mmix @ 10.08.2009. 19:03 ] @
Citat: Ivan Dimkovic: Recimo ja koristim EBC RedStuff plocice gde proizvodjac NE preporucuje anti-squeal, a plocice skripe ko blesave (doduse to mi nije ni bio priroritet, vec efikasnost
Sta vozis ti to kad trosis redstuff
Inace, za squeal na race plocicama: http://www.zeckhausen.com/bedding_in_brakes.htm. Zbog ovakvih zajebancija sa high performance race plocice se drzim stock plocica koje se beduju same, moja astrica nije bas za trkanje ionako bi je unbedovao tumarajuci izmedju kuce i obdanista
[ pisac @ 10.08.2009. 19:09 ] @
Vozi čovek Mercedes SLK. Nije moguće da nisi upoznat sa strašću našeg administratora ka brzoj vožnji. To nam je (jedna od retkih) zajedničkih osobina . Samo što ja imam i porodicu pa vozim porodični auto
[ hobbista @ 10.08.2009. 19:59 ] @
Citat: pisac: A pazi sada koji je moj metod kada nemam pristup do tačnih fabrički propisanih Nm vrednosti: Uzmem ključ, i odvrnem fabrički zavrnut šraf za neku četvrtinu kruga ili manje (čisto da popusti ono što je zapeklo) a onda ga stegnem nazad tačno za tu četvrtinu. Zatim uzmem kiloključ pa povećavam Nm vrednost sve dok ne dođem do tačke na kojoj se šraf pomeri još malo a da ključ ne okine. E, vrednost na koju je šraf bio stegnut fabrički je upravo ona prethodna. Uhhh, ovo možda važi u idealnim uslovima. Teško da u praksi možeš da dobiješ pravu silu. Moment za šraf (klizač - onaj sa moje slike)za kandžu je 28 Nm, a za nosač kandže (onaj što drži "nepokretni" deo) je 115 Nm (mada, pitanje je koji je tvoj model Fokusa, ima i od 133Nm).
[ Ivan Dimkovic @ 10.08.2009. 20:04 ] @
Citat: pisac
Vozi čovek Mercedes SLK
Zapravo CLK, SLK mi je uvek bio zenski - a i CLK ce uskoro biti zamenjen posto ide na dobos hehe :-)
[ vladd @ 10.08.2009. 20:36 ] @
S tim sto pritezanje moze da se vrsi na par nacina, nekom silom predstezanje, a zatim dotezanje. Ili zatezanje odredjenom silom, a zatim okretanje srafa za deo kruga, 20, 30 ili 45 stepeni..naravno u smeru zsrafljivanja
Kao dopuna uz podatak o Nm
To se radi, zavisno od tipa srafa, lokacije i broja nosecih srafova, sa jedne strane, a drugi, vazan razlog, je savladavanje sila trenja pri zatezanju. Nisu svi srafovi na idealno cistoj lokaciji.
Poz
[ hobbista @ 10.08.2009. 20:52 ] @
Citat: vladd: ... Nisu svi srafovi na idealno cistoj lokaciji.
Upravo. A uz to ukoliko se ne koriste novi šrafovi (kao što se uglavnom ne koriste u zemlji Srbiji) mogu biti i malo "istegnuti"...
Kao još jedna dopuna.
Poz
[ pisac @ 10.08.2009. 21:15 ] @
Citat: Ivan Dimkovic: Zapravo CLK, SLK mi je uvek bio zenski - a i CLK ce uskoro biti zamenjen posto ide na dobos hehe
Nisam ni znao da su to različiti modeli
[ goat @ 11.08.2009. 10:28 ] @
čitajući ovaj post malo me hvata strah :-\.... počeću da razmišljam o tome ko je i kako održavao kočioni sistem na vozilu koje mi dolazi u susret.... ne bih voleo da to bude poneko od učesnika ovog foruma.. pogotovo posle priče o "izračunu priteznog momenta vijaka" .... ja sam to radio na svom automobilu, ali imam iza sebe 6 godina rada u službi održavanja opreme koja radi u "mesečevim" uslovima....
ko baš želi to da radi, a nema neko isto ili slično iskustvo, neka se potrudi da pronađe neko servisno upustvo... biće bolje za sve..
[ komosarz @ 11.08.2009. 11:01 ] @
A sto napraviste nauku o mjenjanju plocica,mjenjao sam i na fjesti i na eskortu i mazdi,opelu svim vrstama fijata,zastavi... i ni jedan nije imao problema.
Doduse na fokusu nisam,ali ni to ne bi trebao biti problem.Da jesam dao bih covjeku uputstva,a ovako posto imam problema sa ledjima,u zadnje vrijeme rjetko radim bilo sta gdje moram da se saginjem...Zato neka se javi neko ko je vec mjenjao plocice na fokusu i neka objasni covjeku postupak.
Pozz.
[ reject @ 11.08.2009. 11:30 ] @
Citat: goat: čitajući ovaj post malo me hvata strah :-\.... počeću da razmišljam o tome ko je i kako održavao kočioni sistem na vozilu koje mi dolazi u susret....
I treba. Treba misliti i ko je odrzavao kocnice i na budali ispred i iza tebe i pretpostavljati da ih nije
odrzavao niko, za svaki slucaj. :D
I ja sam se, poucen raznim akcijama 'majstora', nosio mislju da cu ja sve to bolje i sa vise paznje da
sredjujem i realno postoji gomila stvari koje covek sam moze da radi, pogotovu ako se stvarno razume
u neki deo price. Ali, kad je u pitanju upravljanje i kocenje, tu ne bi smelo da bude zezanja.
Uglavnom, lancijine metode 'ajmo mi to zajedno' funkcionisu iz prostog razloga sto onda majstoru
manje vise sedis na glavi i ne moze da primeni kucne carolije tipa 'ovo nam ne treba pa cemo ga
baciti', a i prijateljskim smaranjem mozes doci do priblizne procene stanja auta, sto se nece desiti
ako ga ostavis u servisu i dodjes po auto sutra - bice sve u savrsenom stanju, "samo sedi i teraj".
Naravno, sve ovo je sviranje, jedva cekam dan kada ce servisi biti naterani da ozbiljno rade svoj
posao i kad ce se automobili odrzavati kao i svuda u svetu.
Da ne budem pogresno shvacen, ima Majstora i "majstora". Ako moze da bude nekakvo poredjenje,
koliko puta ste naisli kod nekoga na windows koji je instalirao neko od onih "instaliram za 1000dinara"
careva, pa uz windows ljudi dobiju beskonacno "korisnih" aplikacija zbog kojih im se sistem dize
pola zivota, a taskbar lici na cigansku serpu?
Citat: zarsilic: Samo da ne ispadne: 100 babica, kilavo unuce.
Sve vuce na to. :)
[ vladd @ 11.08.2009. 12:09 ] @
Svi su petljali oko kocnica, od kada znam za sebe..a ima tome..
Od paknova do plocica.
Ali, menjati plocice na savremenim vozilima nije ni priblizno kao na kecu, yugicu..samo lice po obliku
Sa druge strana, "savremeni" automobili su drljavo koncipirani, retko koji je ispod 1300 kila i kocnice postaju ozbiljna stavka.
Ranije sam vidjao, kod naglih kocenja, i blokiranja i zanosenja, retko koji yugo je imao simericnu silu. Da li zbog konstrukcije ili majstora...nikada necu znati.
Uglavnom, nevezano za kolicinu babica, neke stvari oko pelena se ponavljaju.
Mora se imati neko znanje, nema ignorisanja i zanemarivanja detalja, podesavanje je neophodno.
Pa ko sasije sve u jedno, moze da menja plocice bez problema
Poz
[ mmix @ 11.08.2009. 12:30 ] @
Si siguran da ti je sest godina dovoljno? Mozda ipak da sacekas deset da budes dovoljno iskusan? Mozda i ja da pocnem da brinem sto ljudi sa samo sest godina iskustva popravljaju svoje kocnice? Zaboravicu na sve one sto voze kola sa zvanicno servisiranim kocnicama ali istima upravljaju sa 2 promila alkohola ili sa kompleksom neunistivosti obilaze po duploj punoj u krivinama i brinucu za ove sto su nakrivo postavili pakne (i koji btw nece ni stici dalje od svoje kapije sa pogresno montiranim kocnicama).
Napraviste toliku famu oko ovoga da je to neverovatno, servisiranje je zanat kao i svaki drugi i ne treba ti PhD sa masinca da bi to radio niti iko u ovlascenim servisima ima PhD. Treba ti nekog mehanickog iskustva cisto da ne iskopas sebi oko srafcigerom ili letecim nevesto izvucenim osiguracem i treba ti odgovarajuci alat i tehnicka dokumentacija da znas STA i KAKO radis i na sta da PAZIS. Najveci problem sa samo-servisiranjem (pored naseg patentiranog "lako cemo") je sto ljudi NEMAJU TISove za svoja vozila ili ih ne razumeju dobro kad su na engleskom/nemackom/francuskom bez prevoda i nemaju pojma sta i gde cackaju i nove modele popravljaju na osnovu nekog iskustva koje imaju sa kecevima i jugicima sto vise ne pije vodu (vec godinama to ne pije vodu). Al to se zaista isto desava i u ovlascenim servisima gde serviseri ne znaju engleski, dzaba im ovlasceni softver i oprema kad ne znaju sta da rade sa tim, svi oni prolaze neku obuku al ti sad vidi sta se tu i koliko zadrzava sa obzirom na paletu modela i njihovu kompleksnost.
Umesto sto se ovde sablaznjavamo i pravimo od servisera astronaute nek se covek izjasni koji model/vin vozi i nek onaj ko zna tacno za taj model ili ima TIS objasni coveku. Znanje pre predrasuda, upozorenja su mu data da moze da napravi glupost i to ga ne sprecava, bolje je nauciti ga kako da to uradi kako valja nego ga pustiti da eksperimentise.
Citat: hobbista: Upravo. A uz to ukoliko se ne koriste novi šrafovi (kao što se uglavnom ne koriste u zemlji Srbiji) mogu biti i malo "istegnuti"...
I jos jedan dodatak, srafovi narocito oni koji "rade" vremenom i menjaju svoju zategnutost cak i ako se ne mrdnu iz mesta tako da pocetna torzija nije ista kao radna. Sve i da mozes precizno da izmeris to ne znaci da je to vrednost za moment kljuc. Samo sto je ta prica isto malo preterana bar po pitanju promene pakni, ne znam za forda ali bar na astri nema nijedan torzioni sraf pri menjanju pakni, odvrcu se samo sipkice hex kljucem ali one ne trpe rad i ne zatezu se na specificnu vrednost, mnogo vaznije je spreciti ostecivanje hidraulicne pumpe pri vracanju klipa, al to je vec offtopic.
[ pisac @ 11.08.2009. 14:11 ] @
Citat: goat:ko baš želi to da radi, a nema neko isto ili slično iskustvo, neka se potrudi da pronađe neko servisno upustvo... biće bolje za sve..
Ja ću, lebami, da prestanem ovde da postavljam bilo kakva pitanja :-) jer stalno moram da se bakćem sa istim problemima u komunikaciji. Ljudi, ja kada bih slušao vaše savete, ja bih treba da završim specijalni kurs za svaki poslić koji želim da odradim, odnosno za svako pitanje koje ovde postavim. A jel morate od svake banalnosti da pravite veliku mudrost?
Stvar je veoma prosta: skineš, zameniš, vratiš. U tom postupku vodiš računa da nešto ne oštetiš, a na kraju proveriš da li je sve leglo kako je i bilo, i gotovo.... Nema preciznog merenja laserom, nema rendgenskih snimaka varova, nema baždarenja, nema resetovanja kompjutera, i što je najvažnije: nema aljkavih majstora.
Po vama ispada da je potreban fakultet i specijalizacija da bi se zamenile pločice? To što neko od vas to ne bi umeo i/ili smeo sam da uradi, to nije moj problem. Ja se ne plašim da se upustim i u vrlo komplikovane stvari, a ovo o čemu pričamo je krajnja banalnost. Ljudi se razlikuju, tako da ne možete da polazite od sebe i svojih osobina kada procenjujete druge.
Kada bih vam rekao šta tek planiram potpuno sam da odradim na automobilu u daljoj budućnosti, neki bi se ovde izgleda onesvestili od straha :-)
Ja sam postavio pitanje samo zato što to nikada nisam do sada radio, i očekivao sam odgovor od onih koji su to radili. Ako neko to nije radio, i ima neke svoje lične strahove od diranja stvari koje ne razume, ne mora da te strahove projektuje na mene i moj radi i opterećuje ovu temu. Ja sam bre potpuno rasklapao i sklapao doboš kočnice/paknove, koje su mnogo komplikovanije od ovog mačijeg kašlja od disk/pločica. Hteo sam samo savet za stvar koju radim prvi put, da ne bih nešto zeznuo. Od vas očekujem samo da ako imate iskustvo kažete na šta sve treba posebno da obratim pažnju tokom rada, i to je to. Bez suvišnih vrištanja i kukanja i čuđenja i sablažnjavanja. U principu, verovatno najveći deo tih osetljivih stvari već i predviđam, ali eto uvek može da se čuje nešto pametno i korisno od nekog ko je raspoložen za normalnu komunikaciju.
Aj da postavim i dodatno pitanje, koje je u vezi kočnica: Da li (u odnosu na stare automobile sa jednim kočionim krugom) postoji razlika prilikom ispuštanja vazduha iz kočionog sistema kod modernih automobila sa ABS-om i ESP-om i drugim džiža-bidžama? Eto, imam nameru u neko skorije vreme potpuno sam da zamenim kočiono ulje i ispustim vazduh iz sistema. To sam već radio pre mnogo godina, po prvi put a apsolutno uspešno (jedan pritiska kočnicu, drugi odvrće sisicu na cilindru), i to imam nameru i da ponovim, samo eto da za svaki slučaj pitam ima li razlike kod ovih novih automobila. Oni koji će se odmah onesvešćivati od straha, ne mora ništa da govore u ovoj temi, neka me odmah prijave policiji :-) i pošalju na vanredni tehnički pregled :-P
[ Ivan Dimkovic @ 11.08.2009. 14:23 ] @
@pisac,
Ako ti kola nemaju kocioni-asistent koji drzi kocioni sistem stalno pod visokim pritiskom (kao pomenuti SBC), onda je menjanje ulja prosto - www.stoptech.com je tvoj drugar (vidi technical papers, ima i kako da se posteno izmeni ulje i iz ABS dela mada nisam siguran da ti to bas treba ;-)
Ako ti kola IMAJU kocioni asistent sa visokim pritiskom - nemas druge nego da im menjas ulje u ovlascenom servisu jer samo servis moze kako treba da deaktivira taj sistem pre nego sto otvori kocione linije. U protivnom ces napraviti s*****, a mozda i povrediti nekog.
Savet za ulje za automobile sa ABS sistemom: Lucas Dot 5.1+ Safety (ako ti auto koristi NE-silikonsko ulje, naravno ;-) 272 C / 184 C (!) temperature kljucanja a viskozitet vrlo nizak (za razliku od ulja za trke) - sto je bitno za ABS sistem.
[ mmix @ 11.08.2009. 14:57 ] @
Imaj samo u vidu da kociono ulje ne voli lak na limariji a ni lak ne voli ulje;) pazi kako ga strcas naokolo. Moj savet je ili neki komercijalni bleed kit (ja imam jedan ali nije kupljen ovde, ne znam ni dal ima da se kupi ovde) ili narodski prirucno sredstvo od cevcice za infuziju i prazne flasa koka kole povezane na sisicu da umesto posvuda strca ulje kroz cevku u flasu. Providna cevcica ti takodje olaksava da vidis dal jos imas mehurica u "ejakulatu" Vazno je samo da imas dobar "fit" na sisici.
Isti savet za ulje vazi i ako guras klip kocnice nazad kroz pumpu, ako imas puno ulja u posudi gore prelice ti se posuda, imaj neku vecu pipetu da izvuces visak ulja (nemoj da izvlacis cevcicom "na cug" ustima ko benzin, ulje je mega toksicno, kad razjeda farbu na kolima zamisli sta radi sa tvojom sluzokozom). Iz tih razloga (a i da postedim klip cilindra od stresa) ja koristim sisicu da pustim visak ulja pri povlacenju klipa posto imam nepovratni ventil na bleed kitu, em je cistije em ne rizikujem prospianje ulja niti rizikujem kvar hidraulicnog klipa.
[ hobbista @ 11.08.2009. 15:11 ] @
Vezamo za moment pritezanja:
Da li zaista mislite da u svakom (ovlašćenom/neovlašćenom/velikom/malom) servisu pritežu delove (šrafove) kočnica moment (kilo) ključem? Ako se to radi u 15% servisa - dobro je. A od tih servisa koji rade kilo ključem ima dosta onih koji su navedeni kilo ključ nabavili onih sretnih 80-ih, i koji posle toga nikada nije izbaždaren ("nedživeće on i mene - to je kvalitetan nemački alat").
Ukratko:
Skini ona 2 gumena čepa (pogledaj na slici). Odvrni oba šrafa (klizača) i pogledaj da li im je negde skinuta cementacija. Ukoliko jeste, zameni i njih (onda su ti verovatno otišle i gumce sa slike, pa ćeš morati i njih da zameniš).
Skini kandžu i pregledaj "prašinjaru" (harmonika guma koja štiti klip) da li je negde pocepana (ako jeste - sledi zamena, ali onda postoji mogućnost i da je klip oštećen). Skini stare pločice.
Stavi kandžu u krilo (trebaju ti još dve ruke da je drže), stavi staru pločicu do klipa, i preko te pločice sa dve poluge pritisni pločicu tako da klip lagano klizi nazad. Ovo je kritičan deo, obzirom da su ti stare pločice već prilično potrošene i klip je dobrim delom van cilindra! Ukoliko vršiš veći pritisak na jednu od poluga postoje velike šanse da klip krene ukoso i da se ošteti. Bolja varijanta je da kupiš stegu (alat) za vraćanje klipa.
Postavi novu pločicu (bez osigurača) na mesto na nosaču kandže. Ukoliko teško nailazi, očisti malim šrafcigerom deo po kome ide pločica (poštedi disk uboda ovim šrafcigerom). Postavi osigurače na pločice i stavi ih na mesto.
Postavi kandžu na mesto. Kupi Loctite tečnost za osiguravanje šrafova (pakovanje malo veće od super lepka - u neki radnjam ga zovu lepak za šrafove, ili kako već, a prema mašti prodavca). Nanesi tečnost uzdužno po navoju (ne preteruj) i zavrni rukom jedan pa drugi. Potom pritegni moment ključem.
Sedi u auto i nadrukaj pedalu. Pogledaj u čantri za ulje koliko imaš ulja (ukoliko si dolivao u međuvremenu). Ako je na maksimumu, izvadi ulje špricem tako da bude otprilike na sredini između max i min. Pređi na drugi točak.
Kada završiš drugi točak (i nadrukaš pedalu) spusti auto i pogledaj opet nivo ulja. Ukoliko je potrebno, vrati ulje iz šprica.
NAPOMINJEM da Fokusa nisam radio. Jesam Mondea davno, i nikakvih specijalnih fora nije bilo (ili se ne sećam). Bilo bi dobro da proveriš sa nekim ko radi samo Forda (i ukoliko je voljan da ti oda tajnu) da li ima još nešto što sam prevideo.
I, još jednom, nađi service manual za tvoj model pa proveri momente pritezanja i da li se slaže ovo što sam napisao.
Pod obavezno neka ti za vratom dahće neko ko ima malo iskustva sa ovim - makar za prvi put.
Pozdrav
[ lancia88 @ 11.08.2009. 15:25 ] @
Pozdrav,
evo Pisac, uspeo si da odlucis o nastavku teme sam.
Naprosto, ovde je veci deo ucesnika diskusije izneo svoj stav, Tebe takav stav ocito nervira i to u dovoljnoj meri da na forumima postoje razliciti stavovi i motivi za njihovo iznosenje, jednako kao i motivi za postavljanja pitanja. Kako nisi nimalo ugrozena vrsta sa "returnima" da se izrazim teniserski, citava diskusija je lagano stigla do ivice posle koje ce neka neugodna rec poleteti.
Stoga, da Te ne bi forumaska vecina nervirala preko mere, ova tema je ispricala svoje i to je to.
Copyright (C) 2001-2024 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|