[ MatezYU @ 11.08.2009. 14:31 ] @
U pitanju je fiat uno, isao sam na more i kada sam vec stigao na krajnje odrediste - spustao sam se niz planinu (20km konstantnog spustanja).
Kocio sam motorom ali dzaba kada je veliki nagib morao sam i da kocim.
Kada sam se spustio primetio sam da kocnice slabije hvataju, kao da propustaju na momente.
Stanem da vidim sta je, stavim ruke na radkapne a one vrele, pocela farba da silazi sa njih od toplote.
Sada je auto odstojao i probao sam kako koci sve deluje ok. Gledao sam plocice, imaju mesa a ulje je ok.
Plocice su mi dosta blizu diskova pa kada je jako toplo cuje se kako cesu (skripe kada se okrecu tockovi - zimi ne).
Ceo dan sam vozio kola (presao oko 650km) da li je moguce da su se toliko pregrejali diskovi i plocice da su na kraju slabije hvatale?
[ Ivan Dimkovic @ 11.08.2009. 14:42 ] @
Da, niz spustanje niz planinu kocnice i te kako mogu da se pregreju, pogotovu ako su kocioni diskovi mali i ne mogu da dovoljno brzo otpustaju toplotu.


[ pisac @ 11.08.2009. 14:42 ] @
Ja koliko znam, sasvim je moguće. Moguće je čak i da u potpunosti prestanu da koče na nekoj temperaturi, koju obično ne mogu da dostignu normalna putnička vozila u normalnoj vožnji nizbrdo, ali mogu recimo kamioni na nizbrdici.

Zato opterećeni kamioni idu izuzetno sporo na nizbrdicama, jer ako zapale kočnice zbog previše kočenja, više im nema zaustavljanja...
[ Nebojsa Milanovic @ 11.08.2009. 14:46 ] @
Hlađeni diskovi (napred obavezno) + pažnja + kočenje motorom = očuvanje kočnica.

Po ovome kako si napisao liči na klasičan, istina jači, fading. Ne bi trebalo da bude posledica, ali gledaj da ti se to više ne dešava.
[ cozmo_im @ 11.08.2009. 15:43 ] @
Dobro projektovane kocnice sa samoventilirajucim diskovima napred ne bi smele da se pregrevaju. Takodje, ne bi smelo ni puno slabije da koce prilikom takvog opterecenja (normalno je da malo slabije koce, ali toliko ne). Naravno ovo vazi za pravilno odrzavane disk plocice i diskove.

Problemi nastaju ukoliko se stave diskovi i plocice losijeg kvaliteta, ako su kociona klesta delom neispravna, staro kociono ulje i slicno.

Ja uvek preporucujem sto cesce kocenje motorom, ipak je lamela drasticno otpornija od disk plocica i diskova.

Ja recimo kocim samo vrhom pedale uz linearno kocenje motorom, u propisanim brzinskim granicama pri saltanju unazad. Izvrsni su rezultati. Kocnice uvek 100% rade u svim uslovima, zaustavni put je odlican i plocice mi dosta dugo traju. Lamela, sa 220.000km nema naznake istrosenosti a od pocetka tako kocim (po savetu ovlascenog servisa).

Ako imas uputstvo od Una, sigurno pise kako se najoptimalnije koci u tim uslovima.
[ vladd @ 11.08.2009. 15:48 ] @
Najcesca greska je "odrzavanje" brzine vozila na nizbrdici, kocnicom.

Potrebno je jedanput, na pocetku spusta, zakocii i spustiti brzinu na 30-40km/h, i prebaciti u nizi stepen, mozda cak i drugu brzinu, i ako se nastavi ubrzanje, lagano, kod duze padine, jos jednom ili dva puta jace zakociti i usporiti vozilo.

Drzanje noge na kocnici moze silne probleme da izzazove, odlepljivanje paknova, pucanje gume..

Losije kocenje je najbenigniji problem, mada ako je potrebno naglo zakociti, postaje problemcina.

Dodatno, ako se sa pregrejanim diskom prodje kroz neku barustinu, moze doci do pucanja diska.

Poz
[ MatezYU @ 11.08.2009. 16:37 ] @
Hvala svima na odgovoru. Skinuo sam radkapne (pretpostavljam da i one otezavaju hladjenje diskova) pa cu kociti kako kazete, u drugu brzinu i polako motorom kociti.. Pozdrav
[ cozmo_im @ 11.08.2009. 17:09 ] @
Upravo sam hteo da dopisem to sto je i vladd rekao.
[ Ivan Dimkovic @ 11.08.2009. 18:51 ] @
A da

I obavezno menjaj kociono ulje bar svake 2 godine ako intenzivno vozis po tim planinama - kociono ulje svaki dan upija vlagu i smanjuje mu se temperatura kljucanja - voda >DRASTICNO< smanjuje temperaturu kljucanja. Naravno, dobro DOT4 (ili DOT 5.1) ulje se podrazumeva.
[ Ka2 @ 11.08.2009. 19:40 ] @
Aj' sad' vi meni objasnite nesto u vezi kocenja motorom... ja sam relativno iskusan vozac ali dan danas mi se to kocenje motorom ne cini efikasnim koliko se prica... dakle, kocenje motorom je ono kada na primer iz cetvrte vracamo u trecu ali ne kocimo nego kvacilo polako opustamo i time smanjujemo brzinu automobila, je li tako? Znaci ja to kada radim desava se nekoliko stvari, posebno na nizbrdici:

1) Kvacilo spoji u veoma kratkom roku, vec posle nekoliko sekundi i to kocenje bude generalno jako slabo... dakle, ja se trudim ne diram kocnicu nego da kocim motorom i polako pustam kvacilo ali ono kada spoji tu je kraj kocenja motorom.

2) Na nizbrdici, mogu ja malo kao da ukocim motorom ali nema sanse da u drugoj odrzavam brzinu (i tako je bilo i na proslom i na ovom autu) vec se u bilo kojoj brzini auto da ubrzava jako i ide preko dozvoljenih obrtaja i onda mi ne gine kocenje kocnicom ili prebacivanje u drugu brzinu...

Molim za objasnjenje.
[ pisac @ 11.08.2009. 19:52 ] @
Ja sam ranije imao stari dobri benzinac 2.0, a onda sam kupio ovaj TDCi. Primetio sam upravo da mnogo slabije koči motorom.

U svakom slučaju, na nizbrdici nikada ne kočim stalno (ne držim konstantnu brzinu), već samo povremeno usporavam.
[ Ivan Dimkovic @ 11.08.2009. 19:56 ] @
Hm

Da bi kocio motorom moras prvo ostrije da zakocis tako da se auto krece niskom brzinom (ispod optimalnog broja obrtaja za taj stepen prenosa) i da onda polako pustis kvacilo.

Ako ne ukocis dovoljno obicnom kocnicom, motor ce biti u prevelikom broju obrtaja i nece bas nesto spektakularno kociti.

Mada ovo je u principu jako bitno samo na dugim nizbrdicama (planina i tako to) - na manjim delovima sa spustanjem nije problem zakociti nekoliko puta kocinicom - nece nista da se desi.
[ pisac @ 11.08.2009. 19:57 ] @
Citat:
cozmo_im: Dobro projektovane kocnice sa samoventilirajucim diskovima napred ne bi smele da se pregrevaju.


Pa, projektovane za šta? Ako se spuštaš sa neke planinčine 20km, i konstantno držiš nogu na kočnici, i pri tome si eventualno opterećen, po sunčanom danu i visokoj temperaturi vazduha, nešto sumnjam da će kočnice biti baš u top formi svo vreme.
[ MatezYU @ 11.08.2009. 20:42 ] @
Da li je ok recimo ubaciti u drugu i onda povremeno kada se obrtaji povecaju usled inercije naglo prikociti dok ne padnu obrtaji i tako se spustati? (motor bi trebalo da usporava kretanje ka dole)
Taj deo mi nije jasan kako pokako pustati kvacilo? Ima da strada lamela a i ne mogu 20km tako da pustam kvacilo
[ Zarko Silic @ 11.08.2009. 20:56 ] @
Uno (Regata, Ritmo) pa sve do generacije 1990. generalno imaju problem sa kocnicama zbog toga sto su poddimenzionirane.

Ovo je opste poznato te se pri dugim nizbrdicama brzina mora svesti na odgovarajucu meru sto znaci: sporije.




@Ka2

Motorom se pri nizbrdicama UVEK koci tako sto se izabere brzina kretanja koja to omogucava.

Na najvecim nizbrdicama (uzbrdicama) na kojima sam vozio (moguce da su medju najvecim u Evropi), a rec je o prelazu Koren (Podkoren), strogo se, saobracajnim znacima na svakih 100m saopstava da je dozvoljeni stepen prenosa samo prvi.
Na takvim mestima kamionima i autobusima nije dozvoljen prolaz.


@MatezYU

Dodatni razlog problema mogu biti jeftine i lose plocice. Narocito one plocice koje se "ne trose".



[Ovu poruku je menjao zarsilic dana 12.08.2009. u 01:16 GMT+1]
[ Ivan Dimkovic @ 12.08.2009. 00:02 ] @
Ako su kocioni diskovi mali, tj. sto zarsilic rece pod-dimenzionisani tu onda nema puno prakticnih stvari koje mogu da se urade a da se isplate (stavljanje novih kljesta i vecih rotora je verovatno preskupa rabota za taj auto) - dakle, jedino ti ostaje da vozis pazljivo.

Ako imas potrebu da vise puta prolazis tu, mozes naravno staviti dobro kociono ulje (bar DOT4+) i, eventualno, neke kvalitetne plocice koje imaju visok koeficijent frikcije i rade i na visokim temperaturama - one ce sigurno izaci nesto skuplje, ali ce ti bar pomoci donekle.

Mada i sa svim tim, kao sto rekoh, ako su kocioni diskovi mali (i, jos pritom, ne-ventilirani) mrka kapa - motorno kocenje je jedina stvar koja tu moze da spreci fading.

Citat:

Taj deo mi nije jasan kako pokako pustati kvacilo? Ima da strada lamela a i ne mogu 20km tako da pustam kvacilo


Hmm... lamela ne bi trebalo da strada od toga, pa ne vozis ceo dan svaki dan po tim nizbrdicama valjda. "Polako" pustati kvacilo je pustanje od par sekundi-nekoliko sekundi, ne par minuta ;-)
[ komosarz @ 12.08.2009. 01:15 ] @
Samo kratko,kod una su identicni diskovi kao i kod juga ,jedino sto su plocice sire oko deset milimetara na unutrasnju stranu.Jedini model koji ima ventilirajuce diskove(naprijed) je uno turbo koji su i veci od klasicnih.Kod tebe je najvjerovatniji problem:
1.stavljene su jugove plocice divljeg porijekla koje slabo koce i sporo se trose
2.istroseni diskovi
3.kociono ulje koje je zbog starosti,loseg kvaliteta,neodgovarajuceg DOT-a,silnog pregrijavanja izgubilo fabricka svojstva
Preporuka je zamijeniti ove tri stvari sto prije.Okvirne cijene su oko 20 eur za diskove,20 eur za plocice i par eura za pola litre kocionog ulja DOT 3 ili 4(moze i galaks).
Pozz.
[ mkvb @ 12.08.2009. 07:33 ] @
Meni se jednom po vrelom letnjem danu desio poprilican fading kocnica, voznja je bila bas ostra po nekim krivinama i tacno se oseti kada pocnu losije da hvataju, naravno posle toga sam sklonio nogu sa gasa.
Uvek na nizbrdici kocim motorom i to ova moja matora grdoba odlicno radi, npr u drugoj brzini nema sanse da predje 50 km/h uz kratko ostrije stiskanje pedale (kad sam sam, a kada vozim nekoga pipkam kocnicu da im ne bude muka). Medju prvim stvarima koje mi je cale rekao kad sam polozio i seo sa njim u kola je da kocim motorom da mi se ne smeju ozbiljni vozaci :)

Da iskoristim temu ako se ne ljuti pokretac za jedno pitanje. Moram da zamenim jedno kociono crevo, ono sto ide do celjusti, staro je i malo je ispucalo, nigde ne curi ali preventivno. Takodje hocu i zadnji cilindar da zamenim (pula je sisica za odzracivanje), desni sam uspeo a levi nisam jer su zapekli srafovi pa nisam hteo na silu. Kada to budem radio naravno iskoristicu priliku da stavim novo ulje. Sada je DOT 3, da li smem da stavim DOT 4?

Imam mali problem sa kocnicama na koji sam se navikao ali hocu da ga resim, naime kada stisnem pedalu jako, ostro, blokiraju tockovi i odlicno hvata, drzim pritisnutu pedalu i ona ne propada, cim pocnem da polako popustam i pritiskam tako ona pocinje pomalo da propada da bi na kraju otisla skroz do patosa. Kada je pustim i odmah stisnem hvata jako i na normalnoj visini. Da li su to gumice u glavnom kocionom? Jel se one menjaju ili moram ceo glavni kocioni?

Jos jednom se izvinjavam autoru teme, ako je potrebno postavicu novu...
Pozz
[ Deep|Blue @ 12.08.2009. 07:46 ] @
OVo mi je malo upalo u oci
Citat:
MatezYU:... Plocice su mi dosta blizu diskova pa kada je jako toplo cuje se kako cesu (skripe kada se okrecu tockovi - zimi ne)...

jel se tebi cuje cesanje dok vozis sa nepristisnutim kocnicama, tj dok ne kocis???
da li si bio kod majstora posle te epizode sa pregrevanjem?
[ Ivan Dimkovic @ 12.08.2009. 08:22 ] @
Citat:

Sada je DOT 3, da li smem da stavim DOT 4?


Smes da stavis DOT4. DOT3, DOT4 i DOT 5.1 (.1 je krucijalno) su "kompatibilna".

DOT5 je silikonsko i ne moze da menja ni jedno od ovih (i obrnuto)
[ mkvb @ 12.08.2009. 08:41 ] @
OK hvala, znam da ima neka fora ali nisam znao konkretno koja.
[ cozmo_im @ 12.08.2009. 09:08 ] @
Citat:
pisac: Pa, projektovane za šta? Ako se spuštaš sa neke planinčine 20km, i konstantno držiš nogu na kočnici, i pri tome si eventualno opterećen, po sunčanom danu i visokoj temperaturi vazduha, nešto sumnjam da će kočnice biti baš u top formi svo vreme.


Evo mi smo isli do Istanbula i na svim mogucim nizbrdicama se kocnice nisu pregrejale tako. Pogotovo kroz Bugarsku. Mislim, greju se one dosta, ali ako su diskovi, plocice i kociona kljesta ispravni (i naravno originalni ili OEM za odredjeni tip automobila) nema sanse da kociona snaga opadne toliko da ne mozes da naglo zakocis ili usporis. To mi se nikad nije desilo. I nikad se nije desilo da se felne ugreju da budu vrele.

U uputstvu kod mene recimo ima savet za dugacku voznju nizbrdo - da moze doci do povecanog grejanja kocnica te da moze biti umanjena moc kocenja ukoliko se ne koci motorom i dat je savet za kocenje motorom i prilozene su brzine za promenu brzina u nizi stepen prenosa. Kad tako postupis, kocenje je jako dobro na velikim serpentinama nizbrdo.

Moj auto drzi odlicno u drugoj, ne ide preko 50 ma kolika nizbrdica bila, u trecoj je to 70 recimo. Drugu koristim za nizbrdice sa puno krivina, trecu za bolje puteve sa manje krivina a na ravnom nizbrdo sa vise traka opusteno cetvrta. I blago doziranje kocnice po potrebi. Bio sam u situacijama da naglo moram da kocim i sve je bilo OK (posle duze voznje nizbrdo). Doduse ja imam samoventilirajuce diskove, mislim da taj model UNA to nema.

Elem, ja bih kontrolisao ispravnost zamenjenih delova, plocica, diskova i naravno proverio bih rad kljesta. Obicno se to manifestuje (kvarovi) u uslovima povecanog opterecenja. I redovna zamena ulja je jako bitna.

Takodje kocnice ne smeju, ako je sve propisno sredjeno, da toliko umanje moc kocenja da se auto jako tesko zaustavi ili je zaustavni put predugacak.
[ Ivan Dimkovic @ 12.08.2009. 09:34 ] @
@cozmo_im,

Pazi, ako pricamo o automobilima koji su u niskom cenovnom rangu - ono sto OEM radi sa kocnicama je minimalno zadovoljavanje EU propisa sta kocnice treba da postignu. To su minimalni uslovi koji omogucuju maksimalan zakonski dozvoljen zaustavni put i odredjenu otpornost na fading - i sve to kada je vozilo novo

E takav auto, ako prepunis prtljagom i pustis niz veliku planinu - i ako se koci neoptimalno, fading moze i te kako da postane jak pa cak i do te mere da onemoguci bezbedno kocenje.

Dodaj na to i lose plocice (tipa od Yuga, totalno nepoznatog kvaliteta) i, recimo, kociono ulje DOT3 kvaliteta koje nije dugo menjano i kome je kolicina vode znacajno porasla (a samim tim i temperatura kljucanja znacajno pala)

Nije tu onda nista cudno.

Citat:

Doduse ja imam samoventilirajuce diskove, mislim da taj model UNA to nema.


Bingo, to je gradski auto predvidjen za laganu gradsku voznju - ne Grand Touring po nekim planinama uz stalno pritiskanje kocnica :)

Citat:

Takodje kocnice ne smeju, ako je sve propisno sredjeno, da toliko umanje moc kocenja da se auto jako tesko zaustavi ili je zaustavni put predugacak.


Ne u normalnom rezimu rada i ne sa predvidjenim komponentama (ECE-R90 plocice, kociono ulje bez puno vode u njemu itd...)
[ cozmo_im @ 12.08.2009. 10:30 ] @
Kocnice moraju biti projektovane za sto kraci zaustavni put i za kocenje sa maximalno dozvoljenim opterecenjem (nosivost ili vuca) u svim uslovima voznje.

Onda bi kod mene u uputstvu pisalo da moze doci do otkazivanja kocnica pri dugom kocenju nizbrdo. To ne pise, vec pise da moze doci do "povecanog grejanja kocnica i umanjena sile kocenja pa se preporucuje pomoc u vidu kocenja motorom prema datoj tabeli promene brzine u nizi stepen prenosa". Upozorenje se odnosi samo na paljenje lampice kocionog sistema koje se pali zbog nedostatka ulja, pritiska u kocionom sistemu, povucene rucne ili bilo kog defekta u kocnicama. Cak imam i limitator kocionih plocica koji upozorava cvilenjem da su plocice za zamenu. I to na autu iz 1989. Ja stvarno nikad nisam osetio da sam imao smanjenu silu kocenja - a kazem isao sam nizbrdo podosta, pogotovo je pravi ispit bio put za Istanbul i nazad. Valjda bi se manifestovalo nesto. Cak ni spustanje niz Meteore nije nista promenilo. Ama bas nista.

Onda Uno ima stravicno lose projektovan kocioni sistem ili jako lose odrzavane kocnice. Ne znam da li on ima korektor koji regulise kocionu silu kada je auto opterecen? Jer skoro nisam cuo da je nekom se toliko pregrejala kocnica ili umanjila sila kocnica, evo drugar s full natovarenim Kadettom iz 1988 je isao nizbrdacke u Hrvatskoj i to podosta i nije imo problema (imo je vise problema zbog tablica nego s kocnicama). Cak on ima alufelne (ne znam da li je to bolje ili ne za odvodjenje toplote s diskova).

Ovo bih pripisao losim rezervnim delovima i problemu s kocionim kljestima + nekocenje motorom sto je verovatno dovelo do toga.
[ MatezYU @ 12.08.2009. 10:50 ] @
Kociono ulje na unu ko zna kada je menjano. Opruga koja vraca kljeste ne vraca uvek do kraja pa se ponekad kada je jako toplo cuje skriputanje (cesanje diskova o plocice).
[ vilil1 @ 12.08.2009. 11:59 ] @
Citat:
MatezYU: Da li je ok recimo ubaciti u drugu...

Ovo ti niko nece reci. Sve zavisi od nagiba, i onda prilagodi brzinu.
Kocnice su ti se pregrejale, jer si stalno drzao pritisnutu pedalu. Tako se ne vozi nizbrdo. Dobio si pravi savet-
Citat:
Najcesca greska je "odrzavanje" brzine vozila na nizbrdici, kocnicom.

Potrebno je jedanput, na pocetku spusta, zakocii i spustiti brzinu na 30-40km/h, i prebaciti u nizi stepen, mozda cak i drugu brzinu, i ako se nastavi ubrzanje, lagano, kod duze padine, jos jednom ili dva puta jace zakociti i usporiti vozilo.

Citat:
cozmo_im: Evo mi smo isli do Istanbula i na svim mogucim nizbrdicama se kocnice nisu pregrejale tako. Pogotovo kroz Bugarsku.

Pa to je skoro ravan put, nema nekih nizbrdica,
Citat:
Na najvecim nizbrdicama (uzbrdicama) na kojima sam vozio (moguce da su medju najvecim u Evropi), a rec je o prelazu Koren (Podkoren)...

Da, da, Koren sedlo, sigurno si imao prilike da vidis automobile koji su prokuvali, i stoje sa strane. He, najjaci prelaz, pa Ljubelj, "ostali" su isli na Sentilj.
[ cozmo_im @ 12.08.2009. 12:16 ] @
Citat:
vilil1: Pa to je skoro ravan put, nema nekih nizbrdica


Gde nema, ima... A putevi su im losi generalno, jos je ovo bilo davnih devedesetih...

A Meteori su najgori po tom pitanju, pa opet nisam nesto osetio znacajno. Cak ni burazer sa Escortom koji je tad vozio.
[ Ivand @ 13.08.2009. 16:37 ] @
Prilikom zagrevanja kocnica dolazi do pojave tzv fejdinga. Sto je delom uzrokovano samim grejanjem materijala - na koji tesko mozemo da uticemo.

Ali i iz drugog razloga, na koji mozemo poprilicno da uticemo.
Zbog hemijske prirode kocionog ulja, ono ima tendecniju da prikuplja vlagu u sebi, sto se cesce desava kod nekih starijih automobila, zbog starenja same instalacije, gumica...

Kada vase kociono ulje ima veci procenat vode, prilikom zagrevanja, pri cestim kocenjima, agresivnijoj voznji, dolazi do pretvaranja vode u vodenu paru. Koja je po prirodi stisljiva. Tako da u tom slucaju, ako pritisnete papucicu kocnice, gas ce se sabiti unutar instalacija a necete dobiti rezultat kocenja koji ste ocekivali. Sto moze biti izuzetno opasno u nekim situacijama.

Lek za ovo je jednostavan, redovna kontrola instalacija, kao i redovno menjanje kocione tecnosti (na 1-2 godine).
[ hobbista @ 13.08.2009. 17:02 ] @
Citat:
Ivand: Lek za ovo je jednostavan, redovna kontrola instalacija, kao i redovno menjanje kocione tecnosti (na 1-2 godine).
U Srbiji imaš bar 80% šanse da te vlasnik vozila okarakteriše kao vaćaroša - "kočnice mi rade a on hoće da mi menja kočionu tečnost, na meni da zaradi na foru"
Na žalost, na veliku žalost.

Obzirom na kvalitet delova kod nas, posle ovakvog pregrevanja pločice bi trebalo zameniti pod obavezno ( i diskove ako je počeo da trese pedalu na kočenju, ili ako su ispucali).
[ Zarko Silic @ 13.08.2009. 18:45 ] @
Kociona tecnost se menja svake godine, a ne svake 2.

Ovo vazi jos od pojave DOT-3 standarda.
[ jooly @ 13.08.2009. 20:00 ] @
Citat:
MatezYU: Kociono ulje na unu ko zna kada je menjano. Opruga koja vraca kljeste ne vraca uvek do kraja pa se ponekad kada je jako toplo cuje skriputanje (cesanje diskova o plocice).


Izvinjavam se za mali off, ali cisto me interesuje koja je to opruga, u glavnom kocionom cilindru ili na celjustima(ona kao neka zica)?
[ pisac @ 13.08.2009. 23:08 ] @
Citat:
zarsilic: Kociona tecnost se menja svake godine, a ne svake 2.

Ovo vazi jos od pojave DOT-3 standarda.


Evo šta meni piše u rasporedu servisiranja (koji sam skinuo sa Interneta pošto u GrandMotorsu nisu bili raspoloženi za tako nešto):


[ Zarko Silic @ 13.08.2009. 23:59 ] @
Poneki proizvodjaci navode podatak od 2 godine, ali proizvodjaci ulja preporucuju da se kociona tecnost promeni svake godine (narocito proizvodjaci ABS sistema). Isto pravilo vazi kao za ulje u motoru.

Moja preporuke (a i preporuka kolega iz petrohemijske industrije) je da se to cini svake godine. Nije skupo i postupak nije slozen; pogotovo ako se uzme u obzir ovo nase klimatsko podrucije sa velikim temperaturnim oscilacijama.

Masovna primena ABS sistema osnovni je krivac za promenom DOT formule (narocito po pitanju higroskopnosti) te su ove tecnosti postale "osetljivije" od onih u prethodnim generacijama.

Na osnovu merenja ispravnosti kocione teznosti dosao sam do zakljucka da se nakon 1 godine njen kvalitet smanji za 50% (sadrzaj vode 2,5%), a u slucaju terenskih vozila ovaj procenat je znatno veci.


Na kocnicama ne treba stedeti

[ Ivan Dimkovic @ 14.08.2009. 00:04 ] @
Mercedes je jos gori - kazu da samo treba da dolazis na redovne servisne intervale, sto je potpuno besmisleno. A kociono ulje menjaju jednom u 100 godina.

Licno cu uvek pre menjati kociono ulje svake godine, na prolece uvek nov filter za vazduh i za klimu i sl... nego da se pouzdam u necije statisticke "estimejte" - pogotovu kada taj neko svake godine radi na seci troskova :)

Citat:
zarsilic
Na kocnicama ne treba stedeti


Word. Da vidis sto su mene ko budalu gledali kada sam doneo DOT5.1+ ulje da zamenim na "novom" autu... kao wtf to radis :)

Ima po netu testova kako opada temperatura kljucanja kocionom ulju sa vremenom - da skratim pricu: opada drasticno.
[ vladd @ 14.08.2009. 00:19 ] @
Na ozbiljnom tehnickom pregledu, ili u servisu, moze se proveriti temperatura kljucanja kocione tecnosti. I ako je ispod dozvoljene, zamena, ako nije, moze se cekati sledeca godina.

Poz
[ Ivan Dimkovic @ 14.08.2009. 00:21 ] @
Pa pazi i to "dozvoljena" je samo jedan zakonski minimum - nema nista specijalno u toj cifri, osim sto je odabrana kao dovoljno visoka da u prosecnoj voznji ne pravi probleme.

Ako cesto vozis po nekim nizbrdicama, ili vrlo ostro - pretpostavljam da bi svakako zeleo da imas sto veci "pojas sigurnosti" do kljucanja kocione tecnosti ;-)

Menjati kociono ulje jednom godisnje (za one koji puno voze) je besmisleno mali izdatak - a u ekstremnim slucajevima (kao sto je pomenuto silazenje s'brda) moze ciniti bitnu razliku.
[ MatezYU @ 14.08.2009. 08:08 ] @
Citat:
jooly: Izvinjavam se za mali off, ali cisto me interesuje koja je to opruga, u glavnom kocionom cilindru ili na celjustima(ona kao neka zica)?


Ja mislim na celjustima. Kada pritisnem naglo kocnicu i kada otpustim skriputanje nestaje ali se kroz 30 sekundi ponovo vrati. Kako pomeram volan levo desno (kada vozim recimo u ostrim krivinama) menja se zvuk skriputanja (kao da se menjao ugao cesanja).. Da, ovo se desava samo kada su jako velike temperature. Inace i kada je ovako toplo kada krenem da vozim ne cuje odmah skriputanje nego tek tamo posle pola sata pocinje da skripucka.
[ MatezYU @ 14.08.2009. 08:14 ] @
E da se javim da sam uspesno stigao kuci :)
Kocnice su odlicno radile celim putem a i gledao sam da kocim motorom gde je bilo potrebe. Par puta kada sam stao da napravim pauzu proveravao sam temperaturu felni i sve je bilo ok - nisu se pregrevale. Onaj dan kada su se pregrejale kocnice nisam mogao da dotaknem radkapnu. Naslonio sam ruku da proverim temperaturu (posto sam osetio da odnekle bije topota) i ostala mi farba od plastike na ruci toliko je to bilo toplo.
[ MatezYU @ 14.08.2009. 08:15 ] @
Izvinjavam se, jos jedno pitanje: kako se menja kociono ulje i koliko stane te tecnosti u sistem otprilike?
[ X Files @ 14.08.2009. 08:31 ] @
Heh :) To u vezi laganog 'otkazivanja' kočnica desilo se jednom ranije i meni (Passat B3) i jednom mom kolegi (Golf 2), praktično na istom mestu (prilaz Budvi iz pravca Cetinja). Prednje kočnice su bile disk, zadnje doboš (valjda se tako kaže).

Inače, dugo sam vozač, sve to u vezi motornog kočenja i snažnijih ali kraćih pritiska na kočnicu (nasuprot laganom i plašljivom struganju) sam znao i primenjivao oduvek.

Ipak, uslovi puta (sumanuta preticanja čak i na serpentinama ako napravim razumno rastojanje), uslovi u vozilu (da se putnici ne ispovraćaju) i kvalitet materijala (diskovi, doboši i pločice ko zna iz čije radionice) učine svoje, pa kočnice lagano krenu da otkazuju. Na Pasatu B3 sam jasno osetio potrebu za daleko snažnijim pritiskom na papučicu.

To stanje kočnica se zadržalo još sigurno pola sata, i nakon izlaska na prav put. Dobro se sećam nespretnog prilaska 'ležećem policajcu' u Baru, kada sam jedva uspeo da smanjim brzinu, kao da prvi put vozim taj auto ;)

Sutradan, ništa... Kočnice kao što su bile oduvek...
[ Zarko Silic @ 14.08.2009. 08:48 ] @
Citat:
MatezYU: Izvinjavam se, jos jedno pitanje: kako se menja kociono ulje i koliko stane te tecnosti u sistem otprilike?


Ne mnogo

Kupi pola litre i treba da je dovoljno.

Videces dok budes dosipao. Radis tako sto sukcesivno ispustas tecnost kod svakog tocka po na osob (nekog moras imati u kabini koji ce pritiskati papucicu). Malo ispustas malo dodajes novu u posudu. Gledas da ne povuce vazduh. I tako redom sve 4. Ispustas sve dok izlazna tecnost ne postane po bolji identicna oanoj koju dosipas.



P.S. Ukoliko vozilo poseduje ABS, a pogotovo ESP, ne savetujem da se ovo obavlja u samovskoj reziji.

[Ovu poruku je menjao zarsilic dana 14.08.2009. u 12:41 GMT+1]
[ cozmo_im @ 14.08.2009. 08:52 ] @
Najbolje je da ode u servis koji ima onu pumpicu za promenu kocionog ulja...

Ali na sta treba biti obazriv:

Kod zadnjih dobosa, vrlo lako, pri zameni ulja, mogu popustiti gumice. Budi spreman na nove cilindre dobosa. Ne kazem da moze da popuste, ali jako cesto se desava na tako starim automobilima.
[ vladd @ 14.08.2009. 09:58 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: Pa pazi i to "dozvoljena" je samo jedan zakonski minimum - nema nista specijalno u toj cifri, osim sto je odabrana kao dovoljno visoka da u prosecnoj voznji ne pravi probleme.

Ako cesto vozis po nekim nizbrdicama, ili vrlo ostro - pretpostavljam da bi svakako zeleo da imas sto veci "pojas sigurnosti" do kljucanja kocione tecnosti ;-)

Menjati kociono ulje jednom godisnje (za one koji puno voze) je besmisleno mali izdatak - a u ekstremnim slucajevima (kao sto je pomenuto silazenje s'brda) moze ciniti bitnu razliku.


Pa ko tvrdi da treba da se drzis "zakonskog minimuma". Mozes sam da postavis svoj minimum koji je stroziji od "zakonskog" ali ne veci od realne temperature kljucanja nove tecnosti za kocenje

Bitno je da znas informaciju o tacki kljucanja, a da na kupujes bas i tu mernu spravu...

Citat:
MatezYU: E da se javim da sam uspesno stigao kuci
Kocnice su odlicno radile celim putem a i gledao sam da kocim motorom gde je bilo potrebe. Par puta kada sam stao da napravim pauzu proveravao sam temperaturu felni i sve je bilo ok - nisu se pregrevale. Onaj dan kada su se pregrejale kocnice nisam mogao da dotaknem radkapnu. Naslonio sam ruku da proverim temperaturu (posto sam osetio da odnekle bije topota) i ostala mi farba od plastike na ruci toliko je to bilo toplo.


E sada si za klasu bolji vozac nego sto si bio. Posedujes dodatnu svest o vozilu, da nije beskonacno i bezgranicno otporno na tretman iz kabine

Poz
[ pisac @ 14.08.2009. 17:03 ] @
Citat:
zarsilic:P.S. Ukoliko vozilo poseduje ABS, a pogotovo ESP, ne savetujem da se ovo obavlja u samovskoj reziji.


Pošto ja upravo to nameravam uskoro, reci mi koja je razlika u proceduri između "normalnog" vozila i ovog "ABS-ESP" vozila?
[ cozmo_im @ 14.08.2009. 18:26 ] @
Postoje izvesni senzori za ABS, a za ESP ne znam... znam neke koji su menjali plocice na autu sa ABS-om i nakon toga im se isti zeznuo.

Ne znam da li sam u pravu ali mislim da su metnuli neoriginalne plocice, neka me Zarko ispravi... ali mislim da je nesto oko samog sistema.
[ pisac @ 14.08.2009. 20:08 ] @
Senzori za okretanje točka su u samoj glavčini, to sam video. Oni verovatno služe i za ESP (uz senzor zanošenja koji je u podu kabine). Problem je u zameni ulja, s obzirom da između papučice kočnice, i točka, za ESP mora postojati još jedan uređaj na svakom točku koji samostalno koči taj točak. Dakle, problem je da li je potrebno posebno obratiti pažnju na ispuštanje ulja/vazduha iz tog uređaja.
[ Ivan Dimkovic @ 14.08.2009. 21:56 ] @
http://www.stoptech.com/tech_info/tech_white_papers.shtml

tj:

http://www.stoptech.com/tech_info/wp_howto_bleedbrakes.shtml
http://www.stoptech.com/tech_info/wp_bleeding_abs.shtml

Inace StopTech pravi odlicne kocione sisteme za one koje to zanima, nisu toliko cujno ime kao Brembo recimo ali prave kvalitetne stvari - jedino se teze nalaze po Evropi i prilicno su skuplji nego u USA.

Ono sto StopTech odvaja od mnogih je sto su ocigledno inzenjerska firma i ne lupetaju gluposti - cak su i vrlo iskreni po pitanju ucinka nekih stvari, i ne loze ljude.

[ MatezYU @ 25.08.2009. 07:18 ] @
Sredio sam kočnice.
Problem je bio u kočionim crevima (jedno crevo je bilo skoro skroz zapušeno i uvek blokiralo disk kada se skine noga sa kočnice - zato su se grejali diskovi i na kraju otkazali). Diskovi su skroz poplaveli, morali su da se menjaju, creva takođe zamenjena i pločice.
[ mkvb @ 25.08.2009. 08:04 ] @
Bravo, i ja sam resio moje kocnice, zamenio glavni kocioni i ulje. Sada kocnica grize i ne popusta :)
[ pavic njegos @ 09.04.2017. 08:05 ] @
Mora da je tu blokirao neki klip ili ima vazduha u njemu pa kad se malo zagreju same pocnu da koce bez pritiskanja kocnice. To blago kocenje izaziva ubrzano grejanje kocijonih povrsina i povisenu potrosnju goriva.