[ StringOfLife @ 09.11.2009. 14:39 ] @
Prvo,pozdrav svima!
Da ne bih duzio,preci cu odmah na problem.Jos pre 30ak dana primetio sam da kada npr upalim svetla+grejac zadnjeg stakla ili svetla+ventilaciju,broj obrtaja motora padne za 100 o/min a nekad i za 200..Takodje,kada su uvece upaljena svetla,a npr upalim i ventilaciju+grejac zadnjeg stakla,svetlo fara od bele boje postane zuckasto,tj kao da gubi snagu.Posetio sam danas autoelektricara i receno mi je bez ikakvih merenja(za sada) da je 99% u pitanju regler.Meni to sve ne bi bilo cudno da regler nisam menjao pre nesto vise od godinu dana.Akumulator se normalno puni tokom voznje,ne prazni se,zaci jedino sto se desava a da ne valja jeste taj gubitak snage..Da li je sigurno regler i sta bi jos moglo tu da bude u pitanju?Ako nisam bio dovoljno jasan,rado cu odgovoriti na bilo koje pitanje :)
Unapred zahvalan,
SoL.
[ ubimestruja @ 09.11.2009. 16:24 ] @
Nisi naveo koji je automobil u pitanju,ali nema veze, mogući kvar je sam regulator napona ali moze biti da se
i više stvari sabira i čini kvar. Proveriti zategnutost i ispravnost kaiša;stanje akumulatora;kakvi su ležaji na alternatoru...
Samo neka majistor sve proveri...ide zima i hladno. A što se starosti reglera tiče, ima i novih koje zavrneš pa ne rade kako treba.
Pozdrav!
[ StringOfLife @ 09.11.2009. 16:48 ] @
E da,auto je Hyundai Pony 1.3.Kais je proverio majstor danas,kaze da je dobar,da nije pretegnut a ni nedovoljno stegnut,vec kako treba.Jedino sto se ponekad desi da kais malo zacvrci bas u trenucima kada padnu obrtaji motora usled paljenja nekog potrosaca.Akumulator je nov.Lezaji mu dodju isto sto i lageri na alternatoru zar ne?Morace jedan detaljan test da padne,definitivno!
[ ubimestruja @ 09.11.2009. 19:18 ] @
Vidi,ne sme ništa da cvrči ni malo,to je znak da proklizava.Kaiš je sigurno za zamenu, a možda i remenica alternatora.
[ komosarz @ 09.11.2009. 19:34 ] @
Auto elektricar treba da izmjeri koliko puni alternator i tek onda da ide dalje...Mozes i sam da izmjeris punjenje tako sto ces uzeti obicni voltmetar(unimjer) i izmjeriti napon na akomulatoru kad je auto upaljen,a napon treba da bude oko 14volti.Pozz.
[ vladd @ 09.11.2009. 20:50 ] @
Ako je toliko opterecenje na alternatoru, i zacvrci kada se optereti instalacija, moguce je da je accu los, ili da regler ne regulise napon dobro.

Instrument na accu, neka neko za volanom postigne 2000 obrtaja, i napon ne sme da je manji od 14V, ali ni veci od 14,5-15V

Poz
[ StringOfLife @ 10.11.2009. 13:15 ] @
E ovako.Izmerio sam unimerom napon na akumulatoru.
Dobio sam sledece vrednosti:
Na 1000 o/min,napon je iznosio oko 14.5-14.7/8V;Na 2000 o/min napon je iznosio preko 15V,i to cak i 15.5V u pojedinim trenucima;na kratko sam bio dodao gas na nekih 2-2.500 o/min i napon je dosao skoro do 16V.
Molim da mi neko razjasni na sta ovo ukazuje?
Hvala!
[ vladd @ 10.11.2009. 13:47 ] @
Da elektronika reglera ne radi svoj posao.

Zato se i desava da zaskripi kais, posto je pobuda maksimalna i veliko opterecenje na accu, i na osovini alternatora.

Treba zameniti regler, da ne bi pocrkale diode u alternatoru, i da ne bi kuvao accu i bio ostecen zbog prevelikih struja.

Mala investicija koja ce da predupredi veliku stetu.

Napon na(do) 1000 obrtaja treba da je 12-13V, a na svim ostalim ne treba da predje 14,5-15V, zavisno od tipa reglera, 99% je podeseno na 14,5V, a sitna odstupanja su dozvoljena, u okviru par decimala.


Poz
[ StringOfLife @ 10.11.2009. 13:57 ] @
Hvala na odgovoru.Koliko se krece cena reglera,makar okvirno?Da li i tu postoje brendovi i ako postoje koji je pouzdan brend?

[Ovu poruku je menjao StringOfLife dana 10.11.2009. u 15:10 GMT+1]

[Ovu poruku je menjao StringOfLife dana 10.11.2009. u 15:10 GMT+1]
[ Java Beograd @ 10.11.2009. 13:58 ] @
Pazi 'vako.
Kada je na motor na leru, jedino što ima da okreće to je radilica. Šta se dešava kad uključiš nekoliko jačih potrošača ? (farovi, grejač zadnjeg stakla, ventilator na max brzini i slično)

Odjednom, umesto da se alternator okreće "u prazno", počinje da stvara veoma jak otpor - jer je alternator ovde zapravo agregat el. struje. (Struja ni malo nije mala.) Stoga, sasvim je normalno da broj obrtaja padne, posebno ako mašina radi na ler gasu.

Tvoj opis da nemaš nikakve probleme sa punjenjem akumulatora u toku vožnje, kao i očitane vrednosti na klemama govore da je sve sasvim u redu sa alternatorom, a bogami i sa reglerom. Inače, napon pune ćelije olovnog akumulatora je 2.4 V. Pošto akumulator ima 6 ćelija, jasno je da napon punjenja svakako treba da premaši 14.4 V. Dakle, kad motor radi, u cilju punjenja, alternator mora da obezbedi bar 14.4 na klemama.

Kaži "doviđenja" vrsnom električaru - sipaj gorivo i teraj !
[ Java Beograd @ 10.11.2009. 14:02 ] @
Zameniti remen alternatora je uvek dobra ideja, posebno ako ne znaš koliko je star, tj. ako ne znaš kad je zadnji put zamenjen. Ako pukne, neće se desiti šteta motoru (kao kod zupčastog), ali motor svakako ne može više da radi.
[ StringOfLife @ 10.11.2009. 14:06 ] @
Uh sad sam zbunjen:)
Citat:
Šta se dešava kad uključiš nekoliko jačih potrošača ?

Kada ovo uradim pada broj obrtaja motora i neretko se desi da farovi "pozute" tj da im oslabi intenzitet koji se ne pojacava posle dodavanja gasa,vec ce se pojacati tek ako isljucim nekog od potrosaca(najveci potrosac je po mojoj proceni grejac zadnjeg stakla).Takodje,kada sve ovo ukljucim,pocne da cvrci kais.

Ne znam sada sta treba da radim:)

P.S.Mislim da na akumulatoru ima negde da pise da je Ca accu.Inace je Black horse neki model na kome pise +30% snage,tako nesto..Za sada odlicno sluzi.
[ Java Beograd @ 10.11.2009. 15:14 ] @
Citat:
StringOfLife: Uh sad sam zbunjen

Šta se dešava kad uključiš nekoliko jačih potrošača ?



Ovo je retoričko pitanje. Već si rekao šta se dešava, tj. koji su simptomi, a ja ti objašnjavam šta se u motoru dešava: odjednom postane jako teško okretati alternator. Jer on, sada mora da izgeneriše mnogo struje.
'Oću da kažem: kod motora slabije snage, to se oseti, tj. motor izgubi malo na obrtajima, jer mora da okreće i altenator, ali ne na prazno.
[ vladd @ 10.11.2009. 17:35 ] @
Citat:
StringOfLife: 2-2.500 o/min i napon je dosao skoro do 16V.


Zbog ovoga promeni regler.

Poz
[ ubimestruja @ 10.11.2009. 20:45 ] @
Moram da reagujem:
-alternator nikad ne vrti na prazno,stvara itekako velik otpor obrtanju-čak i kada je sve pogašeno
-napon ćelije akumulatora u mirovanju nije 2.4 volta
-ako ti je unimer ispravan-regulator ti nije. Menjaj ga.
Elem, šta god da se dešavalo sa punjenjem ispravan kaiš i remenica alternatora ne smeju da cvrče nikad i ni u kom momentu.
Stoga zameni ili jedno ili drugo, ili oba :).
I još da dodam;merenje napona punjenja je samo pola priče,probaj izmeriti struju punjenja-naročito kad cvrči kaiš...


[Ovu poruku je menjao ubimestruja dana 10.11.2009. u 21:56 GMT+1]
[ StringOfLife @ 11.11.2009. 01:12 ] @
Zamenicu kais i regler,samo me interesuje koliko okvirno regler moze da kosta,tj koja mu je normalna cena i ako imate neku marku za preporuciti posto ne zelim da platim dosta kao prosli put (skoro 100e,mozda je ovo i normalna cifra) a da me sluzi ovako kratko.Ili je to normalan vek trajanja reglera?
Kako izmeriti struju punjenja,to te nisam najbolej razumeo?Jel to mogu sam sa unimerom da merim ili to vec mora necim drugim?
[ Java Beograd @ 11.11.2009. 13:49 ] @
Citat:
ubimestruja: Moram da reagujem:
-alternator nikad ne vrti na prazno,stvara itekako velik otpor obrtanju-čak i kada je sve pogašeno
-napon ćelije akumulatora u mirovanju nije 2.4 volta


1. Šta to stvara veliki otpor obrtanju kad je sve pogašeno ?
2. A koliko je onda napon pune ćelije akumulatora ? (Govorimo o olovnim akumulatorima)
[ ubimestruja @ 11.11.2009. 21:40 ] @
Pa generator proizvodi napon bez obzira na potrošnju-ne isključi se kad ih nema...
A napon napunjenog akumulatora u mirovanju teško da prelazi 12.8 V (12.8/6=2.15).
U stvari nije bitno-ja još nisam video akumulator koji u stajanju drži 14 V.
[ Java Beograd @ 12.11.2009. 07:53 ] @
Citat:
ubimestruja: Pa generator proizvodi napon bez obzira na potrošnju-ne isključi se kad ih nema...


Vidi, sine, imaš ti još dosta toga da naučiš iz osnova elektrotehnike. Za početak, probaj da nađeš neke lekcije i da definitvno razgraničiš (sebe radi) šta je napon, šta je struja.
Posle toga preporučujem i lekcije o naizmeničnoj struji, snazi, energiji.

A onda promeni nadimak na forumu, pa daj svoj konstruktivni doprinos temama.
[ Java Beograd @ 12.11.2009. 07:55 ] @
Izvinjavam se. Tek sad sam video da si '70-to godište. I vidim da uglavnom postuješ na auto-elektronici.

No further comment.
[ vladd @ 12.11.2009. 15:22 ] @
Kada je ispravan regler, i napon je oko 14,5V, tada se accu dopunjava sa nekih pola ampera(i sa tendencijom opadanja struje), dok se kapacitivno ne popne do skoro 14V. U takvom slucaju, nikakvi potrosaci, ako ne prelaze recimo 600W, ne preopterecuju alternator.
Posto su bliski naponi, deo potrosnje preuzima i accu.

Ako regler ne radi, zahvaljujuci maloj unutrasnjoj otpprnosti accu, struja punjenja, sa 16 V(a alternator pokusava i vise da podigne), moze da prebaci 20A, sto znacajno PREDopterecuje alternator, sa startnih 320W.

Razni potrosaci(npr, farovi, grejaci..), na 16V imaju dodatno povecanu potrosnju 10%, pa se ukljucenje manifestuje preopterecenjem alternatora.

Accu ne "preuzima" opterecenje, posto mu je sada vec znacajno, za male otpornosti) nizi napon, tako da je alternator napregnut izmedju velike struje punjenja i velike potrosnje. Velika struja punjenja moze da pregreje accu, da izazove izdvajanja vodonika, da napravi pritisak i pokrivi celije, pa nije bas za zapustanje.

Poz