[ srlexic @ 18.11.2009. 12:03 ] @
Prvi domaći automobil sa fabrički ugrađenom opremom za sagorevanje tečnog naftnog gasa. Osnovna verzija 9.099 evra, uz 1.000 evra popusta ako se stari auto preda na reciklažu. U beogradskom hotelu Holiday Inn, u kojem se od 18. do 20. novembra 2009. održava međunarodni stručni skup o primeni tečnog naftnog gasa /TNG, engleski LPG - Liquefied Petroleum Gas/u državama-potpisnicama sporazuma CEFTA (Srbija, Hrvatska, Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Makedonija, Albanija i Moldavija) Fiat Automobli Srbija je prvi put pred širim auditorijumom predstavio Punto Classic LPG, vozilo s fabrički ugađenom opremom za pogon na TNG i benzin. U prvi domaći automobil s ovakvom vrstom pogona ugrađena je oprema za TNG renomirane italijanske marke Landi Renzo. Razlike u odnosu na Punto s pogonom samo na benzin su vidljive u prostoru za motor (gde su smešteni oprema za dovod i razvod gasa i elektronski uređaj za kontrolu rada) u prtljažniku (umesto rezervnog točka ugrađen je rezervoar za tečni naftni gas od 31 litar) i na komandnoj tabli (na krajnoj levoj strani je prekidač za odabir goriva – TNG). Motor od 1.242 kubna centimetra je zadržao karakteristke kao kada koristi samo benzin: raspolaže sa 60 KS, maksimalni obrtni momenat je 102 Nm pri 2.500 obrtaja u minutu, izduvni gasovi udovoljavaju Euro 4 normativima. Punto Classic LPG postiže maksimalnu brzinu od 155 km/h, od 0 do 100 km ubrzava za 14,3 sekunde. U gradskom ciklusu troši 9,2 litra tečnog naftnog gasa (propan butana) na 100 km, na otvorenom putu šest litara, u kombinovanom ciklusu 7,2 litra. U atmosferu izbacuje 116 grama ugljen-dioksida po kilometru, a s pogonom samo na benzin 133 g/km. Osim manje emisije ugljen-dioksida, u izduvnim gasovima iz motora koji sagoreva TNG je manje i drugih štetnih gasova. Ekološka podobnost je samo jedna od prednosti Punta na TNG, druga – sve važnija je da vožnja na ovaj energent donosi značajne uštede nego kada se koristi benzin, budući da kilogram TNG košta 49 dinara. Nešto viša cena u odnosu na benzinsku verziju se pri intenzivnijoj upotrebi vozila isplati već u prvim godinama eksploatacije, dok su ekološke prednosti nemerljive. Fiat Automobili Srbija će Punto Classic LPG s paketom opreme Dynamic prodavati za 9.099 evra, a sa ugrađenim klima uređajem za 9.699 evra (sa PDV-om). I za LPG verzije važi popust od 1.000 evra, ako se na reciklažu preda stari, registrovani automobil. Za potencijalne kupce Punta LPG izuzetno je važna još jedna informacija: ovako opremljena vozila imaju homologaciju, odnosno sve „papire“ s kojima se bez ikakvih ograničenja mogu kretati kroz sve države Evropske unije, što nije slučaj sa većinom vozila u Srbiji koja su opremljena uređajima za TNG. To će, upozoravaju učesnici VI konferencije o primeni TNG u državama CEFTA, biti ozbiljan problem svima koji se posle vizne liberalizacije svojim vozilom s pogonom na propan-butan budu uputili u razvijenu Evropu – kontrole su česte i rigorzne, a kazne za one koji voze bez pravih atesta za TNG vrlo visoke. (Economy.rs, 18. novembar 2009) http://www.economy.rs/auto/201...bitovao-Fiat-Punto-na-gas.html |