[ tdusko @ 10.12.2009. 09:51 ] @
Ne mogu da se snadjem na googlu kako bih nasao spisak zemalja u Evropi ili bar EU gde je upaljeno oboreno svetlo obavezno danju. Ako neko ima ideju kako to da nadjem neka se ne ustrucava da postuje :)

Hvala
[ Tyler Durden @ 10.12.2009. 10:06 ] @
Mozda ovo pomogne

http://en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp
[ djoka_l @ 10.12.2009. 10:10 ] @
Evo ovde
http://www.theaa.com/motoring_...seas/compulsory_equipment.html
i ovde
http://www.theaa.com/motoring_..._tips/compulsory_equipment.pdf

ima nešto o tome.
Ja, lično, ne razmišljam puno o tome, upalim oborena svetla svaki put kad uđem u kola bez obzira u kojoj sam zemlji. U svakom slučaju nije zabranjeno imati po danu upaljena svetla, a negde je i obavezno...
[ miroslavL @ 10.12.2009. 11:06 ] @
Kod novijih automobila o tome uopšte ne razmišljaš jer čim ga upališ i svetla se upale, auto ugasiš i svetla se ugase - kod novih automobila ne brineš jer ti neće isprazniti akumulator kao kod starih, meni se par puta dešavalo jer idem često u CG a kod njih po zakonu moraš preko dana imati upaljena svetla da zaboravim da ih ugasim (stariji auto) i od sunca ni ne vidim da su upaljena i ode akumulator za par sati (teško mi privići se) dok gledam kod ortaka jer ima nov auto, ručica za svetla mu uvek okrenuta i ne dira je uopšte jer se sama upale ili ugase, u zavisnosti jel auto radi ili ne.
[ tdusko @ 10.12.2009. 11:06 ] @
Hvala puno za brze odgovore!

Ako sam dobro prostudirao, EU zemlje gde su svetla obavezna non stop(svi delovi godine, svi delovi dana, svi vremenski uslovi) i svuda (naseljena i ne naseljena mesta) su Ceska, Estonija, Litvanija, Poljska, Slovacka i Slovenija. Ostale zemlje ili propisuju obavezna svetla van naseljenih mesta ili u odredjenim delovima godine (citaj zima) ili uopste ne zapovedaju ni mesto ni vreme koriscenja ali preporucuju da se vozi upaljenim svetlima van naseljenih mesta.
[ yotsa @ 10.12.2009. 11:10 ] @
Neposredno nakon prelaska granice (kolima) postoji info tabla sa maksimalnim brzinama u toj državi i da li su svetla obavezna 24x7 ili ne. Obrati pažnju.
[ tdusko @ 10.12.2009. 11:21 ] @
Isao sam u Hrvatsku letos i obratio sam paznju ali nisam video. Mozda nisam lepo obratio paznju ;)
[ Ivan Dimkovic @ 10.12.2009. 13:00 ] @
Citat:
miroslavL
Kod novijih automobila o tome uopšte ne razmišljaš jer čim ga upališ i svetla se upale, auto ugasiš i svetla se ugase -


Ovo nije potpuno tacno - ako si kupio auto u zemlji gde dnevna svetla NISU obavezna, svetla se automatski pale samo ako je mrak / pada kisa.

Tako je recimo na mom autu - kada bih sa tim autom krenuo u zemlju u kojoj svetla moraju sve vreme da budu upaljena, morao bih sam da ih ukljucim, jer senzor na autu nije programiran da drzi svetla upaljena sve vreme.

Ovo je vrlo bitna stvar - jer ljudi koji voze auto sa automatskim regulatorom svetla farova obicno potpuno zaborave na taj fakat, pa to moze biti izvor neprijatnosti i nekih kazni po tim zemljama gde su svetla obavezna sve vreme.
[ miroslavL @ 10.12.2009. 13:21 ] @
^ Ima logike za to što kažeš.. ja sam naveo primer od mog drugara i auto mu 2008.godište, ima kia auto a sad koji model - ne znam, slagao bi kad bi rekao, a dali kod njih tj. u toj državi gde se proizvodi moraju biti ili ne upaljena svetla stvarno ne znam, ali verujem da je tako kao što kažeš - moguće da tako rade i za koje tržište plasiraju auto, mada kod nas nije bio taj zakon kad je ortak uzeo taj auto, ali nije ni bitno - verovatno da se na novijim automobilima može isprogramirati kad da ti pali svetla.. nemam nov auto pa tako da se nisam sa tim bakćao
[ yotsa @ 10.12.2009. 16:55 ] @
Citat:
tdusko:
Isao sam u Hrvatsku letos i obratio sam paznju ali nisam video. Mozda nisam lepo obratio paznju


U pravu si, nema, ali oni nisu u EU pa i nije čudo
Možeš da pitaš pogranične službe kada prelaziš. Meni je slovenac na granici u par navrata ljubazno rekao da su obavezna svetla i da pazim.

@Ivan
Kod mene u "nemačkim kolima" ako je prekidač na AUTO onda "daylight" svetlo uvek gori a senzor za svetlost reaguje kako si napisao. Ako stavim na OFF onda moram sam da palim/gasim. Ostario ti auto, menjaj mecu za novu mecu
[ Beltrammi @ 13.12.2009. 13:53 ] @
u Italiji nije obavezno dnevno svetlo danju osim za autoput. Mada, po ponasanju nekih vozaca rekao bih da nije ni nocu obavezno.
[ Nocni @ 13.12.2009. 17:54 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: Ovo nije potpuno tacno - ako si kupio auto u zemlji gde dnevna svetla NISU obavezna, svetla se automatski pale samo ako je mrak / pada kisa.

Tako je recimo na mom autu - kada bih sa tim autom krenuo u zemlju u kojoj svetla moraju sve vreme da budu upaljena, morao bih sam da ih ukljucim, jer senzor na autu nije programiran da drzi svetla upaljena sve vreme.

Ovo je vrlo bitna stvar - jer ljudi koji voze auto sa automatskim regulatorom svetla farova obicno potpuno zaborave na taj fakat, pa to moze biti izvor neprijatnosti i nekih kazni po tim zemljama gde su svetla obavezna sve vreme.


Ovo tvoje takodje nije tacno... kada udjes sa tim dugmadima sto imas na volanu u meni "settings" pa u "daylights" mozes nastelovati svijetla na "on" i stalno ce biti upaljena dok vozilo radi nevezano za to je li ti glavni prekidac na 0 ili na automatici, cak ga mozes ostaviti na automatici pa ce po danu iako su stalno upaljena kratka svijetla sam paliti lampice na komandnoj tabli i prilagoditi osvjetljenje nocnim uslovima kad udje u tunel... ipak je to mercedes...

Pozdrav
[ ChanMaster @ 13.12.2009. 19:08 ] @
Zar nije obavezno da cim predjes granicu u bilo kojoj zemlji MORAS imati upaljena svetla i danju i nocu kao strani Auto u toj zemlji, ili sam ja prespavao tu izmenu zakona?
[ Beltrammi @ 13.12.2009. 19:56 ] @
Citat:
Zar nije obavezno da cim predjes granicu u bilo kojoj zemlji MORAS imati upaljena svetla i danju i nocu kao strani Auto u toj zemlji, ili sam ja prespavao tu izmenu zakona?


Ma otkud ? Na ulazu u svaku zemlju imas veliki panel na kome su kratko opisani saobracajni propisi koji vaze u toj zemlji. Za sve.
[ Vladokv @ 14.12.2009. 14:08 ] @
Videli da je narodu pao mrak na oci pa uveli obavezna ukljucena svetla i po danu :)
[ Nenad bx @ 22.12.2009. 22:08 ] @
Ja mislim da u Evropi i okruzenju je obavezno samo u Bugarskoj. A za Madjarsku nisam siguran.
[ anon115774 @ 23.12.2009. 08:30 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: Ovo nije potpuno tacno - ako si kupio auto u zemlji gde dnevna svetla NISU obavezna, svetla se automatski pale samo ako je mrak / pada kisa.


Pa ne znam bas...

Svako novo toyotino vozilo kupljeno u Srbiji ima uvek upaljeno neko svetlo. Postoje tri pozicije prekidaca.

Oboreno svetlo - tada je ukljuceno samo oboreno
Pozicija - tada radi samo pozicija
Auto - oborena svetla uvek ukljucena i svetla za maglu ukoliko nema dovoljno svetlosti i prekidac za njih je stavljen u "On"

Dakle, uvek su ukljucena oborena ili poziciona svetla. Nema sanse da se iskljuci bilo sta od ta dva osim da se iskljuci motor. Kada je prekidac postavljen na "Auto" tada se automatikom osim svetla za maglu kontrolise i osvetljenje instrument table.

Inace, govorim o vozilima kojima je Origin=UK i DestinationCountry=Serbia.
[ Slobodan Miskovic @ 23.12.2009. 08:44 ] @
U Bugarskoj je obavezno samo u zimskom periodu.
[ nvidojkovic @ 17.01.2010. 09:07 ] @
imam neku informaciju da kod nekih modela moze softverski da se ukljuci dnevno svetlo (daylight)

dli ima niki spisak kod kojih vozali je to moguce

kod pezoa 206 2007god. je moguce preko dijagnostike
to sam vec proverio, a za druga vozila ne znam

ako neko ima vise iskustva neka javi

pozzzzz

Sale Knjazevac
[ vladd @ 17.01.2010. 11:49 ] @
Citat:
tdusko
Ako sam dobro prostudirao, EU zemlje gde su svetla obavezna non stop(svi delovi godine, svi delovi dana, svi vremenski uslovi) i svuda (naseljena i ne naseljena mesta) su Ceska, Estonija, Litvanija, Poljska, Slovacka i Slovenija. Ostale zemlje ili propisuju obavezna svetla van naseljenih mesta ili u odredjenim delovima godine (citaj zima) ili uopste ne zapovedaju ni mesto ni vreme koriscenja ali preporucuju da se vozi upaljenim svetlima van naseljenih mesta.


Ovaj propis onda lici na vospitenije banana drzava, da se vidi evolucija civilizacijskog razvoja

Poz
[ Zarko Silic @ 17.01.2010. 12:58 ] @
@nvidojkovic

A za koje vozilo te zanima?

Kod vecine evropskih vozila od 2004. pa na ovamo, opcija dnevnih svetala je inplantirana tako sto se dijagnostikom izabira zeljena opcija.


[ dlalic @ 18.01.2010. 11:31 ] @
@Zarsilic

mene interesuje konkretno marea 2001-2002 god 1.9JTD?
[ Zarko Silic @ 18.01.2010. 14:52 ] @
Mislim da kod nje ne mozes to izvesti dijagnostickim putem.

Pojam dnavnog svetla na vozilima srednje generacije (do 2008.) podrazumeva automatsko paljenja oborenih svetala bez paljenja bilo kojih drugih koje se pale standardnim prekidacem za svetla (zadnja pozicija, tablice, instrument tabla,...). Nakon ukljucenja ovog saltera u poziciju za noc (ili samo prebacivanjem na poziciona svetla), ova dnevna opcija prestaje da funcionise, a svetla pocinju da rade kao i do sada, normalnim rezimom. Na ovakav nacin, izracunato je da se ustedi od 20 do 30% ukupne energije rasvete.

Ovo mozes i sam, ili uz pomoc elektricara napraviti na tvojoj Mareji. Potrebno je samo dovesti signal sa alternatora koji ce preko dodatnog releja ukopcati tvoja oborena svetla; stim sto to moras tako izvesti da ulkucenjem pozicije, ovaj rele prestaje sa radom tj. vrati se u pocetnu poziciju. Na ovakav nacion ces omoguciti da ti u toku dana budu upaljena samo oborena svetla.

Ako bi recimo kupio ovakve farove:

http://cgi.ebay.de/Scheinwerfe...dZViewItemQQptZAutoteile_Zubehör?hash=item483557bb3a

tada bi od ovako visokopozicioniranih maglenki uspeo napraviti prava i korektna dnevna svetla, povezujuci ih u red sto bi za posledicu imalo svetlo od oko 800 candela koje bi ispunjavalo propise o snazi dnevnog svetla.
[ dlalic @ 25.01.2010. 10:15 ] @
Hvala Zarko,
verovatno cu i uraditi tako, sa relejem, samo sam se ponadao da moze bez masnih ruku!
[ botr @ 25.01.2010. 10:25 ] @
Ja platio kaznu zbog glupog clana zakona, uvek zaboravljam da ih ugasim, parkirao sam se kod bankomata, vidim nisam ugasio svetla vratim se i ugasim ih, krenem i zaboravim da ih upalim, posle 1 min. naidjem na saobracajce i napisu mi kaznu, goveda. Jel bi mogao da se napravi neki jednostavniji sklop za paljenje svetala? Recimo 1 relej, malo zica i nista vise? Da bude lak za montazu i demontazu?

[Ovu poruku je menjao botr dana 25.01.2010. u 12:24 GMT+1]
[ tdusko @ 25.01.2010. 10:37 ] @
Od kada je krenuo zakon ja sam se sam setio da ukljucim svatlo ukupno mozda 2 puta, a vozim svaki dan po danu. Setim se da ih ukjucim tek kada ugledam prvog pandura na ulici. Imam srece ali nagazice me kad tad. Ne znam uopste kako da se naviknem ali moracu.

[ vladd @ 25.01.2010. 15:10 ] @
Citat:
botr:  Jel bi mogao da se napravi neki jednostavniji sklop za paljenje svetala? Recimo 1 relej, malo zica i nista vise? Da bude lak za montazu i demontazu?


Pa to vec postoji, rele i malo zica, neophodan je "automatski" prekidac.

Jednostavno ne moze, bar ne previse. Postoji mogucnost vezivanja na kontakt bravu, ali to je losa varijanta, kao da su ostali upaljeni farovi.

Mora se koristiti neki signal, rada motora, ili vremensko rele, od trenutka davanja kontakta.

Po meni, najbolja je varijanta alarmne lampice, LED, na vidljivom mestu, koja ce da podseti vozaca da upali svetla. Najmanje kopanja po instalaciji, a sluzi da obezbedi upozorenje na ugasena svetla.

Znaci, LED, po mogucstvu ove bljestece sto smetaju, jedan otpornik 470 oma(obicno se kaci na anodu), pa na kontakt, a katoda na + farova, ili na kablu prema faru, ili na kablu prema postojecem releju(radni kontakt, ne dolazni).

Pa kada se ukljuci kontakt, LED zasvetli, i kopa oci dok se ne upali motor i ukljuce farovi...za samo 50 din..


Poz
[ Zarko Silic @ 25.01.2010. 23:16 ] @
Dobra je ova ideja sa diodom. Mozda i najbolja jer ne opterecujes farovima akumulator dok startujes motor.

Ali moze i sa releom koji ce se aktivirati tek nakon startovanja.