[ Horvat @ 16.04.2010. 17:44 ] @
Citat:
Oblak prašine možda i nad Srbijom

Komitet za bezbednost Agencije za kontrolu letenja Srbije i Crne Gore saopštio je da postoji mogućnost da oblak vulkanske prašine, sa severa, i pravca Mađarske, u kasnim večernjim satima uđe u prostor nadležnosti te institucije.

Informacija o takvom pravcu širenje dobijena je na osnovu prognoze kretanja vulkanskog pepela, koji izdaje Centar za praćenje vulkanskih aktivnosti iz Londona, navodi se u saopštenju izdatom nakon vanredne sednice Komiteta.

Kako je istaknuto, ukoliko se vulkanski pepeo bude širio u predviđenom pravcu, Agencija za kontrolu letenja Srbije i Crne Gore će postupiti po propisanim procedurama u cilju održavanja bezbednog vazdušnog saobraćaja i ukoliko to bude potrebno, zatvoriti vazdušni rostor, o čemu će javnost odmah biti obaveštena

izvor


Citat:
OTKAZANI LETOVI PREMA EUROPI

Prema trenutačno raspoloživim prognozama, dio vulkanske pašine će tijekom noći s petka na subotu doći do Austrije, Mađarske i sjeverne granice Hrvatske, javlja DHMZ.

ZAGREB - Oblaci vulkanske prašine koji su se nadvili nad Europom i paralizirali zračni promet nad sjeverni i sjeverozapadnim dijelovima kontinenta već bi tijekom noći s petka na subotu mogli stići do Hrvatske, javlja Državni meteorološki zavod (DHMZ).

Prema trenutačno raspoloživim prognozama, gotovo je sigurno da će tijekom noći dio tih oblaka doći iznad Austrije i Mađarske, a u drugom dijelu iste noći vjerojatno i do sjeverne granice Hrvatske.

Iz DHMZ-a poručuju da zasad nemaju spoznaja o koncentraciji čestica u tim oblacima.

No, Hrvatska već sada osjeća posljedice zbog kolapsa u zračnom prometu pa su u petak otkazani letovi prema europskim gradovima.

Avioni nisu poletjeli iz Zagreba prema Parizu, Frankfurtu, Londonu, Bruxellesu, Kopenhagenu i Amsterdamu, a redovno se prometuje prema Zuerichu, Beču i Budimpešti.

I letovi iz Splita u skandinavske zemlje, Englesku i dio Njemačke su otkazani kao i oni iz Dubrovnika u Frankfurt, Lille i Lyon.

izvor


Citat:
Vulkanski pepeo večeras u Srbiji?
16. april 2010. | 10:03 -> 16:27 | Izvor: B92 Beograd --

Postoji mogućnost da vulkanska prašina sa Islanda u večernjim satima stigne i do Srbije. Na beogradskom aerodromu kažu da će većina letova biti obavljena.

Na osnovu prognoze kretanja vulkanskog pepela, koji izdaje Centar za praćenje vulkanskih aktivnosti iz Londona, postoji mogućnost da oblak vulkanske prašine, sa severa, iz pravca Mađarske, u kasnim večernjim satima, uđe u prostor nadležnosti Komitet za bezbednost Agencije za kontrolu letenja Srbije i Crne Gore, saopštila je ta institucija.

izvor


i braca madjari su pominjali ovo
[ cozmo_im @ 16.04.2010. 17:53 ] @
Lepo, ko ima aparat, pravac na poljanu i nek pravi lepe fotke kao ovi u Holandiji...

http://www.nufoto.nl/fotos/139...onsondergang-almere-haven.html

http://www.nufoto.nl/fotos/139...ens-de-vulkanische-aswolk.html

http://www.nufoto.nl/fotos/139...e-zonsondergang-op-ijburg.html

http://www.nufoto.nl/fotos/139...nanciele-ramp-uit-ijsland.html

http://www.nufoto.nl/fotos/138...anas-kleurt-de-hemel-rood.html
[ Isak666 @ 16.04.2010. 17:55 ] @
Ovde su javili da bi trebao da se oblak raspuhne u Austriji (bar tako da mogu avioni leteti), a tamo bi trebao da bude sutra, pa cemo videti.
Inace su letovi za Stuttgart, uglavnom, otkazani jer je oblak danas u toj oblasti i krece se/siri se -sta vec radi- prema jugu.

Moji roditelji bi trebali da lete u nedelju za BG, pa gledam kakva je situacija.



Danas je bila ovakva, sto se tice odlaska Germanwingsa-

Citat:


16. Apr 10 4U 2682 Stuttgart (STR) Thessaloniki (SKG) -- -- Landed
16. Apr 10 4U 2024 Stuttgart (STR) Dresden (DRS) 06:35 07:40 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2758 Stuttgart (STR) Vienna (VIE) -- -- Landed
16. Apr 10 4U 2014 Stuttgart (STR) Berlin-Schonefeld (SXF) 06:40 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2376 Stuttgart (STR) London-Stansted (STN) 06:45 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2074 Stuttgart (STR) Leipzig (LEJ) 06:45 07:50 Cancelled!
16. Apr 10 4U 3011 Stuttgart (STR) Hanover (HAJ) 06:45 07:50 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2528 Stuttgart (STR) Barcelona (BCN) -- -- Landed
16. Apr 10 4U 7047 Stuttgart (STR) Hamburg (HAM) 08:25 09:40 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2594 Stuttgart (STR) Ibiza (IBZ) 09:45 11:55 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2536 Stuttgart (STR) Malaga (AGP) 09:50 12:50 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2596 Stuttgart (STR) Palma de Mallorca (PMI) 10:15 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2976 Stuttgart (STR) Zagreb (ZAG) 10:20 11:40 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2794 Stuttgart (STR) Bucharest (Baneasa) (BBU) 11:05 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2998 Stuttgart (STR) Moscow-Vnukovo (VKO) 12:15 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2884 Stuttgart (STR) Rome-Fiumicino (FCO) 12:45 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2754 Stuttgart (STR) Vienna (VIE) 14:50 16:05 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2062 Stuttgart (STR) Rostock-Laage (RLG) 15:15 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2004 Stuttgart (STR) Berlin-Schonefeld (SXF) 16:05 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2026 Stuttgart (STR) Dresden (DRS) 16:45 17:50 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2520 Stuttgart (STR) Barcelona (BCN) 16:55 18:55 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2512 Stuttgart (STR) Madrid (MAD) 17:20 19:50 Cancelled!
16. Apr 10 4U 7045 Stuttgart (STR) Hamburg (HAM) 17:30 18:45 Cancelled!
16. Apr 10 4U 3017 Stuttgart (STR) Hanover (HAJ) 17:30 18:35 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2072 Stuttgart (STR) Leipzig (LEJ) 18:50 19:55 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2756 Stuttgart (STR) Vienna (VIE) 19:00 20:20 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2378 Stuttgart (STR) London-Stansted (STN) 19:20 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2006 Stuttgart (STR) Berlin-Schonefeld (SXF) 19:45 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2784 Stuttgart (STR) Budapest (BUD) 19:55 21:15 Cancelled!
16. Apr 10 4U 7049 Stuttgart (STR) Hamburg (HAM) 21:00 22:15 Cancelled!
16. Apr 10 4U 2302 Stuttgart (STR) Istanbul Sabiha (SAW) 22:40 Cancelled!
[ Horvat @ 16.04.2010. 17:55 ] @
@cozmo koliko je preporucljivo izlaziti veceras zbog sumpora u tim oblacima? (pogotovo ako pocne kisa - kisele kise)
[ NicholasMetropolis @ 16.04.2010. 18:02 ] @
Ne bih stvarno imao ništa protiv onih lepih zalazaka, ali čisto sumnjam da će kod nas gustina prašine biti dovoljna da naparavi vidljivi efekat. Doduše, u sredu treba da letim za Frankfurt tako da se stvarno nadam da će se stvari normalizovati do tada.

Citat:
Horvat: @cozmo koliko je preporucljivo izlaziti veceras zbog sumpora u tim oblacima? (pogotovo ako pocne kisa - kisele kise)


Prašina je dosta visoko u atmosferi (tipa 10-ak hiljada metara) što je poprilično iznad linije formiranja kišnih oblaka tako da ne mislim da će biti nekih naročitih opservabilnih posledica.
[ cozmo_im @ 16.04.2010. 19:13 ] @
Nece biti posledica, ako uopste nesto budemo i videli, ja sam se malo zezo ono za fotografisanje. Ako naleti topla fronta, ima to da ode svemirskom brzinom odavde.
[ websurfer @ 16.04.2010. 23:54 ] @
Koliko li ce Eyjafjallajokull kostati Evropu?
[ dava @ 17.04.2010. 08:51 ] @
Skontajte video snimak o predvidjanjima kretnja oblaka iz svemira:

http://dnevnik.hr/vijesti/svij...li-kretanje-oblaka-pepela.html

pa ni oblak dima nece na balkan!!!
[ drvlada75 @ 17.04.2010. 10:12 ] @
http://metoffice.com/aviation/vaac/data/VAG_1271483349.png
[ Horvat @ 17.04.2010. 10:58 ] @
znaci danas i sutra
[ Ivan Dimkovic @ 17.04.2010. 11:01 ] @
Ova slika ce otici u istoriju:

[ cozmo_im @ 17.04.2010. 13:26 ] @
Za one koji misle da nije opasan po avijaciju:

http://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_9
[ misk0 @ 17.04.2010. 14:33 ] @
Na kojoj je visini oblak i kakva su predivdjanja tj koliko sam u toku vulkan je i dalje aktivan i pojacava se..
[ drvlada75 @ 17.04.2010. 15:26 ] @
Jutros sam cuo da je oblak na visini od 10000m.
Evo i najnovije slike situacije i prognoziranog kretanja oblaka:
http://metoffice.com/aviation/vaac/data/VAG_1271508253.png
[ noreniou @ 17.04.2010. 16:16 ] @
Kamera koja prenosi live sa Islanda.
[ 1vi @ 17.04.2010. 17:40 ] @
Objavili smo da je tu i da je, radi preventive, u potpunosti zabranjen avio saobraćaj u vazdušnom prostoru srbije. Granična policija "popustila" iz humanih razloga i strrancima omogućava ul u Srbiju sa ličnim kartama...Link: http://www.koznazna.com/putovanja/putovanja.html
[ SlobaBgd @ 17.04.2010. 20:01 ] @
Citat:
Na osnovu zahteva više ambasada država članica Evropske unije, Uprava granične policije naložila je svim graničnim prelazima da se državljanima zemalja EU omogući prelazak preko teritorije Srbije uz lične karte bez putnih isprava, saopštio je danas načelnik te Uprave Nenad Banović.


http://www.koznazna.com/putovanja/putovanja.html

E, jesmo banana!!! Više ne pokušavaju da sve to zaviju u oblande, ono - diplomatija i tako to...
Ambasade u Beogradu (znači ne vlade zemalja čiji su građani ugroženi zbog obustave letova) zahtevaju od države u kojoj su da ne primenjuje svoj zakon u svojoj zemlji. Je l' bi tako i mi postupili da su naši građani ugroženi u nekoj od zemalja Unije?
[ antix @ 17.04.2010. 20:09 ] @
ne kontam zasto avioni ne lete ispod ili iznad tog oblaka.. ako je oblak u pojasu nekih 3 km visine... zna li neko da li mogu da lete vise ili nize od tih 10km?
[ Ivan Dimkovic @ 17.04.2010. 20:19 ] @
Citat:
SlobaBgd
Je l' bi tako i mi postupili da su naši građani ugroženi u nekoj od zemalja Unije?


Koliko zlobe i zuci.

Moja majka se vracala u Beograd iz Tunisa prosle godine - i avion nije mogao da sleti u Beograd zbog losih vremenskih uslova vec je sleteo u Rumuniju, clanicu EU.

Svim putnicima je, upravo na zahtev nase ambasade (gle!!!), momentalno dozvoljeno da prodju kroz Rumuniju i udju u Srbiju bez viza (tada su jos i dalje bile potrebne) i sl.. Niko nije pravio ni jedan problem, cak su Rumuni organizovali specijalnu drzavnu pratnju kako bi se eliminisala mogucnost bilo kakvih problema na granici. Autobus je prosao granicu bez ikakvih problema ili specijalnih provera.

Rumuni nisu krenuli da se drce i da pitaju da li mi mislimo da su oni banana drzava i da teraju ljude da cekaju u avionu dok se ne stvore uslovi da se sleti u Beograd posto, je li, nemaju ljudi vizu.

To je sasvim normalna stvar i deo pomoci u slucaju vanrednih okolnosti.

A ovo je svakako vanredna okolnost, i to daleko veca nego kada jedan avion sleti neplanirano na teritoriju druge zemlje.

Samo bi ludak u ovakvim okolnostima siljio onu stvar i otezavao ljudima zivot.... Upravo banana drzave obicno prednjace u tim stvarima i tada demonstriraju svoju "velicinu" uz pomoc insistiranja na birokratiji i neispunjivim uslovima "slova zakona".

[ SlobaBgd @ 17.04.2010. 20:29 ] @
Nije zloba i žuč, najnormalnije je da svaka država učini sve što je u njenoj moći da pomogne građanima i svoje i drugih država. I baš zbog toga nema potrebe da ambasade zemalja EU zahtevaju to što su mogli da dobiju i normalnijim tonom.
Jesi li siguran da je naša ambasada u Rumuniji zahtevala da naši putnici prođu kroz Rumuniju, ili je to ipak iznela u primerenijem tonu?
[ Ivan Dimkovic @ 17.04.2010. 20:32 ] @
Cekaj da li se to meni cini ili ti imas tekst koji su uputile ambasade?

Ono, da li si svestan da svi ti tekstovi imaju vrlo specifican i standardizovan diplomatski recnik i to bez obzira na velicinu zemlje, i da sigurno niko nije nista "zahtevao" vec je to sigurno bila molba i to na diplomatski nacin?

Zbog toga se taj posao i zove diplomatija.

Citat:

Jesi li siguran da je naša ambasada u Rumuniji zahtevala da naši putnici prođu kroz Rumuniju, ili je to ipak iznela u primerenijem tonu?


Siguran sam da je ton bio isti kao ton EU ambasada u Srbiji, po klasicnom PS-u diplomatskih sluzbi i da se tu nije koristila rec "zahtevati" vec nesto drugo.

Ono, nema apsolutno nikakve potrebe za drugacijim tonom.

Zahtevanje se cuva za neke druge stvari, i obicno diplomatsko zahtevanje znaci da su stvari malkice ozbiljnije i da je odnos prilicno los.

Kada bi neko nesto tako drcno "zahtevao" to bi bilo shvaceno kao diplomatski skandal i pritisak, i cisto sumnjam da bi imalo preterano uspeha.
[ SlobaBgd @ 17.04.2010. 20:40 ] @
Pa pogledaj citat u mojoj poruci, niti su urednici sajta ni ja prepevali izjavu zvaničnog lica, načelnika Uprave pogranične policije Nenada Banovića.

Citat:
Siguran sam da je ton bio isti kao ton EU ambasada u Srbiji, po klasicnom PS-u diplomatskih sluzbi i da se tu nije koristila rec "zahtevati" vec nesto drugo.

Ono, nema apsolutno nikakve potrebe za drugacijim tonom.

Zahtevanje se cuva za neke druge stvari, i obicno diplomatsko zahtevanje znaci da su stvari malkice ozbiljnije.

Kada bi neko nesto tako drcno "zahtevao" to bi bilo shvaceno kao diplomatski skandal i pritisak, i cisto sumnjam da bi imalo preterano uspeha.


I u toj izjavi koju ja citiram i u tvom prvom komentaru se pominje zahtev. A u ovom drugom komentaru vrlo razumno kažeš da nema potrebe za drugačijim tonom od klasičnog PS-a diplomatskih službi. Mi se u stvari slažemo, samo dok to obojica shvatimo...
[ Goran Rakić @ 17.04.2010. 20:50 ] @
Moguće da načelnik uprave pogranične policije Nenad Banović nije diplomata ili su novinari pogrešno preneli izjavu pa je umesto na molbu diplomatskih predstavništva izjavio "na zahtev diplomatskih predstavništva". Ostala priča o banana državi i nepoštovanju sopstvenog dostojanstva je samo tvoja konstrukcija.

[Ovu poruku je menjao Goran Rakić dana 17.04.2010. u 22:05 GMT+1]
[ SlobaBgd @ 17.04.2010. 20:54 ] @
Moguće. Ako su lagali mene, i ja lažem vas.
[ Horvat @ 17.04.2010. 20:55 ] @
ma daj, vest je "zargonski" prenesena
sigurno ni jedno diplomatsko predstavnistvo drzavi ne salje zahtev (i jos uslovljava) ako s tom drzavom nije u zaracenim odnosima ili nekim slicnim

[ SlobaBgd @ 17.04.2010. 20:58 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic:
Svim putnicima je, upravo na zahtev nase ambasade (gle!!!)...

Kako ne, pa vidiš šta Ivan kaže!
Šala!

[Ovu poruku je menjao SlobaBgd dana 17.04.2010. u 22:17 GMT+1]
[ Horvat @ 17.04.2010. 20:59 ] @
sreca pa ivan nije diplomata :p
[ Ivan Dimkovic @ 17.04.2010. 21:02 ] @
Pa u mom recniku isto "zahtev" ne znaci nekakvu naredbu...

U svakom slucaju, diplomatija je posao u kojoj se svaka rec vaga vise puta pre nego sto se napise. Ako neka zemlja treba pomoc od druge, poslednja stvar koju bi uradili je da nesto "zahtevaju" na takav nacin... To cak ni poslednja bantu zemlja ne bi napisala, a kamo li diplomati EU zemalja koji su sigurno isli u adekvatne skole :-))

Covek koji prica o tome je sigurno "naredbu" dobio od MIP-a i nikad nije ni video originalni "zahtev" - inace da je neko nesto tako "zahtevao", to bi gotovo sigurno izazvalo samo diplomatski skandal i nista drugo... Zbog toga ti ljudi i uce silne skole, da znaju kako da komuniciraju u profesiji gde najmanja sitnica ima znacenje :-)

Citat:
Horvat
sreca pa ivan nije diplomata :p


Vala bas...
[ Goran Rakić @ 17.04.2010. 22:21 ] @
Današnja vest: Odobren kredit za Island - Međunarodni monetarni fond je odobrio Isladnu kredit od 160 miliona dolara za prevazilaženje posledica globalne ekonomske krize.

I komentar Dejana Mihailovića:
Sada će valjda da ugase onaj vulkan.


;)
[ NicholasMetropolis @ 17.04.2010. 23:42 ] @
KLM večeras obavlja ispitni let od Amsterdama do Dizeldorfa radi utvrđivanja uticaja pepela na avione. U Francuskoj već obavljeni neki testovi.

http://www.reuters.com/article/idUSTRE63G1U920100417
[ 3way @ 17.04.2010. 23:55 ] @
Da li neko moze da pojasni da li ovo moze (i kako) da utice na klipne motore aviona?
[ 1vi @ 18.04.2010. 04:07 ] @
Samo ukratko oko "zahteva". U tekstu je žargonski upotrebljena reč "zahtev". U praksi ide reč "molba" iliti "zamolnica". Kada se upućuje određena zamolnica neke Ambasade ministarstvu spoljnih poslova nikada, ama baš nikada ne stavlja se reč "zahtevamo" već tekst ide ovim redosledom ( u ovom slučaju kada bi molili MUP-upravu granične policije-preko MSP-a):

Ambasada Švajcarske i Njegova ekselencija (ime ambasadora) zamoljavaju MSP i MUP R Srbije-upravu granične policije da usled nastale trenutne situacije....a kako bi građani Švajcarske iz X zemalja preko teritorije R Srbije mogli nesmetano da otputuju svojim kućama...

Znači Ambasade nikada neće u tekstu upućenom MSP naznačiti da nešto zahtevaju. Samo zamoljavaju. Rezultat se unapred već zna, ali radi protokola ide zamolnica. Kao što Ivan reče ipak su visoke škole u pitanju.
[ NicholasMetropolis @ 18.04.2010. 10:16 ] @
KLM premešta avione iz Dizeldorfa u Amsterdam. Ne znam doduše na kojo visini lete.

Rusi i dalje lete normalno u svom vazdušnom prostoru i ne prijavljuju nikakve probleme.

Vrlo lako se može ispostaviti da je zatvaranje skoro kompletnog evropskog vazdušnog prostora bila veoma ishitrena odluka, bazirana na kompjuterskim simulacijama, a ne na stvarnim testovima (meteorolozi se nisu udostojili čak ni da podignu par balona da ustanove tačnu koncentraciju i sastav pepela). Pre ili kasnije neko će potegnuti pitanje odgovornosti za nastalu štetu.
[ Ivan Dimkovic @ 18.04.2010. 10:35 ] @
Znas kako, kakav god da je scenario bio, uvek ce se naci neko ko ce hteti da tuzi :-)

Ali ja ipak vise preferiram mozda i "ishitrenu" predostroznost i pustanje saobracaja tek posle visestrukih testova (sto ce se verovatno i desiti) nego preteranu uverenost u malu mogucnost stete.

Hmm a to za balone, odakle ti info da niko nije semplovao sastav te prasine?

Citat:

Ne znam doduše na kojo visini lete.


Isli su do max. 13000 metara.
[ NicholasMetropolis @ 18.04.2010. 10:50 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic
Hmm a to za balone, odakle ti info da niko nije semplovao sastav te prasine?


airliners.net

Znam da su britanci slali jednu ili dve leteće laboratorije u delove zemlje najteže pogođene (gde se pepeo vidljivo taloži na zemlji), ali ostatak evrope se oslanja na satelitske snimke (koji BTW prate sumpor dioksid, a ne sam pepeo) i kompjuterske simulacije.

Predostrožnost je OK. Racionalno je bilo zatvoriti letove kada nisi siguran šta se dešava, ali da posle toga sediš tek tako i gledaš u pasulj kada će vulkan da se smiri ili vetrovi da promene smer je totalno idiotski. Rasporedi balone na puno lokacija, podigni test avione u vazduh i oprezno testiraj šta se dešava i onda vidi gde aviosabraćaj može da se odvija. Ako vlasti nastave da ne preduzimaju ništa Evropa može ostati paralisana nedeljama, a da zapravo nema razloga za tako nešto.
[ Horvat @ 18.04.2010. 10:59 ] @
Citat:
3way: Da li neko moze da pojasni da li ovo moze (i kako) da utice na klipne motore aviona?

verovatno istu kakvu i pustinjska oluja na obicna vozila (i tenkove)
nema dovoljno vazduha (tacnije kiseonika) za sagorevanje goriva i jos sitna zrna prasine unistavaju delove motora

(sve ovo je samo pretpostavka)
[ NicholasMetropolis @ 18.04.2010. 11:01 ] @
Medvedeva zabole sa vulkanski pepeo i zabranu letenja. Ide avionom na sahranu u Krakov

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8627857.stm
[ 3way @ 18.04.2010. 11:04 ] @
Citat:
Horvat: verovatno istu kakvu i pustinjska oluja na obicna vozila (i tenkove)
nema dovoljno vazduha (tacnije kiseonika) za sagorevanje goriva i jos sitna zrna prasine unistavaju delove motora

(sve ovo je samo pretpostavka)


Verovatno mislis na probleme koji imaju Abramsi u pustinji - a oni imaju u sustini mlazne motore.
Drugo, pustinjska oluja nosi mnogo krupnije cestice, pa one imaju vise efekta...
[ Ivan Dimkovic @ 18.04.2010. 11:05 ] @
Hahaha sa airliners.net

Citat:

BrouAviation: Please. Exactly! The Dutch government is showing her best side again: even GLIDING is not allowed here!


Nema labavo :-)
[ Horvat @ 18.04.2010. 11:08 ] @
da,bas na te tenkove (gledao sam ranije neki dokumentarac bas na tu temu,pa mi palo na pamet)

jesu to krupnije cestice,ali i motor tenka je napravljen drugacije,zilavije,pa eto,opet ga sjbe

[ NicholasMetropolis @ 18.04.2010. 11:57 ] @
KLM-ov B737 se vrti na oko 5500m a vidim da i Austrijanci imaju u vazduju A320 na preko 9000m. Ne znam da li i oni testiraju.

[ 3way @ 18.04.2010. 12:09 ] @
Citat:
Ali ja ipak vise preferiram mozda i "ishitrenu" predostroznost i pustanje saobracaja tek posle visestrukih testova (sto ce se verovatno i desiti) nego preteranu uverenost u malu mogucnost stete.


Zasto ishitrenu, ne znam da li je u ovoj temi spomenut onaj 747 koji je pao upravo zbog efekta ove prasine na motore - otkaz sva 4 motora.
[ NicholasMetropolis @ 18.04.2010. 12:15 ] @
Citat:
3way: Zasto ishitrenu, ne znam da li je u ovoj temi spomenut onaj 747 koji je pao upravo zbog efekta ove prasine na motore - otkaz sva 4 motora.


Taj B747 je proleteo direktno kroz gusti oblak vulkanskog pepela veoma blizu vulkana. Koncentracija pepela iznad najvećeg dela Evrope je toliko mala da pepeo nije moguće optički uočiti, čak ni u toku zalaska Sunca (fotografi su se nadali spektakularno crvenim zalascima, ali ništa od toga). Mislim, ajde da razmotrimo brojke: Vulkan je izbacio oko 1.5 kubnih kilometara pepela koji se proširio na nekoliko miliona kubnih kilometara atmosfere iznad Evrope. Sami sračunajte koncentraciju.
[ antix @ 18.04.2010. 15:41 ] @
Citat:
Other delegations, including Russian President Dmitry Medvedev, are struggling to get through via government and military planes, which have clearance to fly at low altitudes.


http://www.businessweek.com/ne...t-four-more-days-update1-.html


ne znam zasto je tako tesko dogovoriti se da svi lete malo nize...
[ drvlada75 @ 18.04.2010. 15:59 ] @
Povlacenje oblaka iz nasih krajeva...
http://metoffice.com/aviation/vaac/data/VAG_1271591498.png
[ NicholasMetropolis @ 18.04.2010. 16:15 ] @
Stvari se pomeraju lagano ka nekoj normalizaciji. Hrvatski prostor je otvoren, naš se otvara u 18h. Švajcarska i Noreveška takođe. Na radarvirtuel.com vidim da se intenziviraju letovi (ne znam da li su test letovi ili aviokompanije premeštaju avione) u Nemačkoj i Holandiji.
[ Isak666 @ 18.04.2010. 17:04 ] @
Moji roditelji su trebali danas da lete za BG, te smo im bukirali novu kartu za utorak, pa cemo videti.

Citat:
NicholasMetropolis:  Na radarvirtuel.com vidim da se intenziviraju letovi (ne znam da li su test letovi ili aviokompanije premeštaju avione) u Nemačkoj i Holandiji.


Primetili smo danas par nekih aviona kako prelecu iznad Stuttgarta, pa se nadam da se nesto pokrece sa mrtve tacke, ali ne znam da li to uopste ima veze sa civilnim letovima.
Stari ce mi odlepiti ovde jer nema sta da ceprka kao inace kod kuce - oteglo mu se gostovanje ;)
[ Horvat @ 18.04.2010. 17:11 ] @
ugasio se vulkan skroz?
[ BioSQUAD @ 19.04.2010. 01:02 ] @
„Lufthanza" utvrdila: Vulkanski pepeo nova prevara?!


Vodeće nemačke aviokompanije sve više sumnjaju u smisao zabrane letenja, koja u većem delu Evrope traje četiri dana. Oni navode da je zabrana izrečena na osnovu nedovoljno preciznih podataka
s1
Lufthansa

Šef najveće nemačke aviokompanije „Lufthanze" Klaus Valter saopštio je juče da je deset aviona ove firme tipa „boing 747" i „erbas 340" imalo posebne letove od Minhena do Frankfurta na visini od oko 8.000 metara.

Stručnjaci koji su posle toga pregledali avione nisu, kako je preneo šef „Lufthanze", utvrdili „ni najmanje ogrebotine ili oštećenja na oknima pilotskih kabina, na spoljnom omotaču trupa aviona, kao ni na motorima". Valter je istakao da je „zabrana letenja, izrečena isključivo na osnovu kompjuterskih proračuna, donela privredi štetu u milijardama" i da kompanije traže da se ubuduće pre zabrane letenja daju pouzdani podaci meteoroloških merenja.

Blizu 500 letova sa ruskih aerodroma za Evropu odloženo je ili otkazano zbog oblaka vulkanskog pepela, rečeno je agenciji Itar-Tass. Na vreme nije moglo u evropske zemlje da odleti više od 30.000 putnika, navela je agencija.

Dve najveće kineske aviokompanije, „Er Čajna" i „Čajna sadern erlajns", otkazale su većinu letova za Pariz, Frankfurt, London i Moskvu, a juče je otkazano skoro 84 odsto letova američkih aviokompanija u Evropu i iz nje, navele su agencije.

Predsednik Sindikata pilota i stjuardesa kompanije „Jat ervejza" Dragan Dimić, međutim, podržava odluku o obustavi letenja zbog vulkanskog oblaka. On kaže da prašina može da se zalepi za motor aviona, usled čega on može da otkaže.

- Niko ne kaže da je to sto posto tako, ali se to već jednom desilo avionu „Britiš erlajnsa", kada su mu svi motori otkazali - rekao nam je Dimić.

OBLAK PEPELA VEĆ VAN SRBIJE!

Već danas nad našom teritorijom neće biti čestica iz islandskog vulkana, tvrde meteorolozi, ponovo uspostavljen i vazdušni koridor iznad Srbije
s2
JAT
Od danas ponovo lete... Aerodrom bio zatvoren tri dana

BEOGRAD - Oblak pepela iz islandskog vulkana Ejafjalajokul, koji je u subotu stigao u Srbiju, već juče je razvejan i danas ga neće biti nad našom teritorijom, kaže za Press prognostičar Republičkog hidrometeorološkog zavoda Srbije Aleksandar Nišavić. Vazdušni prostor iznad Srbije juče u 18 časova je otvoren za saobraćaj, ali Aerodrom „Nikola Tesla" još čeka dozvolu za poletanje i sletanje aviona.
a1

„Lasta" vanredno „leti"

Saobraćajno preduzeće „Lasta" uvelo je juče zbog otkazanih avioletova usled vulkanskog oblaka četiri vanredne autobuske linije ka Nemačkoj, rečeno je Tanjugu u tom preduzeću. Za danas je „Lasta" planirala i jedan vanredni polazak autobusa za Pariz. To preduzeće juče je uvelo šest vanrednih polazaka autobusa ka Nemačkoj i Švajcarskoj, izjavio je ranije dežurni dispečer Igor Stojanović.

Deo oblaka koji je zahvatio Srbiju, podsetimo, prvobitno se iz pravca zapada kretao ka jugu. Prognostičar RHMZ-a Aleksandar Nišavić naveo je za Press da su se njegove čestice u nižim slojevima juče zadržale iznad centralnih, severnih i istočnih krajeva naše zemlje, a da je već posle podne počeo da se kreće ka severu i napušta Srbiju.

Otvoreno nebo

- Oblak vulkanskog pepela koji nije vidljiv golim okom zahvatio je teritoriju Srbije. Međutim, on je već juče počeo da se podiže ka severu, tako da bi danas, s obzirom na jačanje jugozapadnog visinskog vetra, trebalo da bude značajno severnije od našeg područja. To znači da danas praktično iznad Srbije neće biti ništa od pepela - tvrdi Nišavić.

Bez obzira što nas je oblak vulkanskog pepela brzo napustio, u pojedinim delovima zemlje moguća je pojava žute ili prljave kiše.

- Kod nas se i danas očekuju kiša i pljuskovi, usled čega je moguća i prljava kiša, a koliko će je biti sve zavisi koliko se u atmosferi bude zadržalo te prašine - rekao je Nišavić, i dodao da je zagađenost vazduha u Srbiji juče bila uobičajena.

Profesor Rudarsko-geološkog fakulteta u Beogradu Dragan Milovanović rekao je da su čestice vulkana Ejafjalajokul bazalnog sastava. Naime, one ne sadrže amonijak i sumpor, što znači da nisu otrovne i da nema potrebe za panikom.

- Prljava kiša koja se najavljuje česta je pojava u Beogradu. Ona nam neretko dolazi i iz Sahare. Čestice ovog vulkana koji se sada aktivirao nisu otrovne i jedinu neprijatnost predstavlja to što će automobili, voće ili povrće ako padne kiša biti prljavi, a sve što je prljavo samo treba oprati. Zar ne? - kaže Milovanović.

Lekari kažu da je kiša čak dobrodošla. Pomoćnik direktora Gradskog zavoda za javno zdravlje u Beogradu dr Snežana Matić-Besarabić rekla je za naš list da će žuta kiša pročistiti vazduh i pogodovati zdravlju ljudi, što ne bi bio slučaj da se oblak spustio i počela da pada prašina.
a2

„Jat" vraća pare putnicima

Aviokompanija „Jat ervejz" zbog otkazanih letova svojim putnicima vratiće novac u celosti za kupljene aviokarte i obezbediti smeštaj u hotelu za putnike iz unutrašnjosti, do prvog sledećeg leta, izjavila je juče Tanjugu PR menadžer „Jata" Željka Trninić.

Ona je objasnila da se situacija u kojoj je došlo do otkazivanja letova zbog oblaka pepela koji se širi iznad Evrope, kao posledica erupcije vulkana na Islandu, tretira kao „viša sila", prema pravilima Međunarodne organizacije za vazdušni saobraćaj.

Da neme kiše čestice bi pale, što bi izazvalo više negativnih efekata. Kiša će ih, međutim, brzo deponovati na zemljište. To je takozvano ispiranje vazduha i ono je dobrodošlo zbog ljudi koji imaju respiratorne probleme - kaže Matić-Besarabić.

Kiša je dobra

Portparol beogradskog Zavoda za hitnu medicinsku pomoć dr Nada Macura navela je da bi u slučaju da ne padne kiša probleme mogli imati astmatičari, respiratorni bolesnici i deca sa astmatičnim bronhitisom.

- To su ljudi kojima inače smeta bilo kakva prašina. U slučaju da se ona pojavi, oni bi trebalo da ostanu u zatvorenim prostorima. Zasad nam se nisu obraćali građani zbog otežanog disanja i disajnih problema - rekla je dr Macura za Press.

Vazdušni saobraćaj i juče je bio obustavljen u više od 20 evropskih zemalja, kao i u Srbiji. Međutim, Komitet za bezbednost Agencije za kontrolu letenja Srbije i Crne Gore juče po podne je na osnovu najnovijih podataka o kretanju oblaka vulkanske prašine zaključio da su se stekli uslovi da se otvori vazdušni prostor za prelete, kao i da se aerodromi u Nišu, Podgorici i Tivtu otvore za poletanje i sletanje
[ Izvoljski @ 19.04.2010. 01:42 ] @
Boze kako li je tek ljudima na Islandu, samo o tome razmisljam. Mislim, sta da je pepeo krenuo na Rejkjavik da li bi iko mogao pobeci ili bi se svi podavili ?!

[ Horvat @ 19.04.2010. 09:04 ] @
mozda bi se desili novi pompeji?
[ Ivan Dimkovic @ 19.04.2010. 09:36 ] @
Uzgred,

Britanski met. avion koji je radio testove je imao probleme posle prolaska kroz dim - izgleda nije pitanje DA LI je dim opasan ili ne, vec koliko su neprecizne mape njegove gustine.

Na zalost, jedino resenje u takvom slucaju je upravo ono koje je Eurocontrol uradio.
[ Horvat @ 19.04.2010. 09:44 ] @
na http://www.flightradar24.com/ ima dosta aviona u vazduhu,uglavnom italija i spanija
sredisnja i severozapadna evropa je jos "prazna"
----
slike erupcije
[ Ivan Dimkovic @ 19.04.2010. 10:10 ] @
Yep...

Ono sto mnogi ljudi zaboravljaju u ovoj prici je da nisu samo putnici u problemu... vec i kargo saobracaj.

Nama je trebao da stigne neki development board iz Kine... DHL tracking je down, nazoves ih kazu da pojma nemaju kada ce stici zato sto je avio saobracaj u haosu...
[ Isak666 @ 19.04.2010. 10:18 ] @
Austrijanci i Svedjani od sutra ujutru otvaraju aerodrome, a Nemci ostaju zatvoreni minimum do danas do 20h.
U Svajcarskoj i Italiji su pojedini vec otvoreni, dok u severnoj Francuskoj do utorka nema otvaranja.

Interesuje me kad ce doneti odluku Svabe za sutra sta ce biti, da bi znao da li da ponovo bukiram novi termin ili ne, jbm ih :)
[ Horvat @ 19.04.2010. 10:32 ] @
^^off: a sto ih ne posaljes busom nazad?
[ Igor Gajic @ 19.04.2010. 10:42 ] @
U zadnjih 24h nepoznata lica su pred EU banke ostavili poruku:



Prevedeno:

Ostavite 30 milijardi E u kantu za smece pored Islandske ambasade veceras, i mi cemo iskljuciti vulkan.
Nemojte zvati policiju !
[ Isak666 @ 19.04.2010. 10:59 ] @
Citat:
Horvat: ^^off: a sto ih ne posaljes busom nazad?


Busom im treba jedno 15 sati do Novog Sada, avionom nesto vise od sat i po.
Imaju preko 60 godina, pa ih ne bih prepustao carima skinutih carapa i rascerecenih pilica u busu.
A i platili smo vec povratnu kartu i mislim da Germanwings ne radi povrat novca.
[ NicholasMetropolis @ 19.04.2010. 11:33 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic
Britanski met. avion koji je radio testove je imao probleme posle prolaska kroz dim - izgleda nije pitanje DA LI je dim opasan ili ne, vec koliko su neprecizne mape njegove gustine.

Na zalost, jedino resenje u takvom slucaju je upravo ono koje je Eurocontrol uradio.



Britanija je prva na putu vulkanskog dima posle Islanda. Ne vidim kako su njihova merenja bilo kako primenljiva na delove Evrope 1000 ili 2000km daleko. Usput, Rusi i dalje lete iako su poprilično pokriveni pepelom (tako simulacije kažu). Iako npr. ne mogu da lete za Viljnus ili Rigu, lete za Kalinjingrad koji je dublje u mapi pepela. Aerodrom u St. Peterburgu je otvoren iako je relativno bliski Helsinki zatvoren.

Zanimljivo je i da Ekvadorci imaju erupciju Tungurahue koja izbacijue pepeo već nekoliko godina non-stop ali ljudi i dalje lete.

I naravno, tu je uvek agilna EU, kojoj je trebalo samo pet dana da organizuje telekonferenciju o celoj situaciji.

Evropske zemlje se ponašaju kao da je došao smak sveta. Erupcije su prilično regularna stvar i u skorijoj istoriji je bilo daleko većih (Mt. Pinatubo 1991 koji je izbacio oko 100 puta više materijala) pa opet nije bilo toliko ekstenzivnih zatvaranja u okolini vulkana kao što vidimo po Evropi.
[ Ivan Dimkovic @ 19.04.2010. 12:39 ] @
Postoji jedna kljucna razlika - a to je razlika u gustini saobracaja. Jedan B737 od neke Lufthanse ili KLM-a ili BA ce ceo dan biti u podrucju vulkanskog dima, i tako svaki dan... Problem je u potencijalnoj akumulaciji tog materijala tako da ni pojedini testovi nisu bas skroz relevantni.

+ Koliko sam uspeo da pohvatam, ovaj islandski vulkan je specificni slucaj zato sto je ispod leda, sto stvara specificnu smesu prilikom erupcije... tako da nije bas isto.

Sto se Rusa tice, znas kako... ja ne bih voleo da EU krene da se ugleda na Rusiju sto se sigurnosnih standarda tice.

Uzgred, konferencijska veza je na nivou EU ministara, to su politicari a ne meteorolozi ili kontrolori leta koji zapravo donose odluke. Prilicno sam siguran da su lokalne met. organizacije od samog starta u komunikaciji i planiranju.

[ NicholasMetropolis @ 19.04.2010. 13:34 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: Postoji jedna kljucna razlika - a to je razlika u gustini saobracaja. Jedan B737 od neke Lufthanse ili KLM-a ili BA ce ceo dan biti u podrucju vulkanskog dima, i tako svaki dan... Problem je u potencijalnoj akumulaciji tog materijala tako da ni pojedini testovi nisu bas skroz relevantni.


Upravo zato je toliko neseliktivno prizemljenje ovoliko dugo vremena neopravdano. Pustiš aviokompanije da obave određeni broj test letova, a onda im dozvoliš teretne letove uz kosntantne preglede avione da bi ustanovio kumulativni efekat. A ne da prizemljiš sve na osnovu kompjuterske simulacije i na osnovu nečega što se zove "opasno visokom koncentracijom", a da niko u stvari ne zna šta to znači. Nijedna računarska simulacija ti neće reći ništa dok ne podigneš komercijalni avion u vazduh i vidiš šta se s njim dešava.

Citat:
+ Koliko sam uspeo da pohvatam, ovaj islandski vulkan je specificni slucaj zato sto je ispod leda, sto stvara specificnu smesu prilikom erupcije... tako da nije bas isto.


Ne baš. Nije ni prvi ni poslednji vulkan sa eksplozivnim erupcijama.

Citat:
Sto se Rusa tice, znas kako... ja ne bih voleo da EU krene da se ugleda na Rusiju sto se sigurnosnih standarda tice.


Rusi nemaju nešto naročito lošiji bezbedonosni skor za putničke letove u odnosu na ostale evropske zemlje.

Citat:
Uzgred, konferencijska veza je na nivou EU ministara, to su politicari a ne meteorolozi ili kontrolori leta koji zapravo donose odluke. Prilicno sam siguran da su lokalne met. organizacije od samog starta u komunikaciji i planiranju.


Ovo odavno više nema nikakve veze sa meteorolozima (koji BTW nisu zaduženi za donošenje odluka o otvaranju i zatvaranju vazdušnog prostora), naučnicima i inženjerima. Slučajno naleteh na jedan tekst koji to više nego lepo sumira:

Citat:
This shutdown is about more than volcanic ash

The flight ban is a product of officialdom’s apocalyptic thinking, where they always imagine that the worst-case scenario will come true.

Ceo tekst...
[ Ivan Dimkovic @ 19.04.2010. 14:03 ] @
Citat:

Upravo zato je toliko neseliktivno prizemljenje ovoliko dugo vremena neopravdano. Pustiš aviokompanije da obave određeni broj test letova, a onda im dozvoliš teretne letove uz kosntantne preglede avione da bi ustanovio kumulativni efekat. A ne da prizemljiš sve na osnovu kompjuterske simulacije i na osnovu nečega što se zove "opasno visokom koncentracijom", a da niko u stvari ne zna šta to znači. Nijedna računarska simulacija ti neće reći ništa dok ne podigneš komercijalni avion u vazduh i vidiš šta se s njim dešava.


Cekaj stani, odakle uopste te pretpostavke da se samo koriste racunarske simulacije? Pa i na javnim sajtovima za pracenje aviona se vide i letovi drzavnih sluzbi... ne verujem da lete radi pravljenja panorame?

Citat:

Ne baš. Nije ni prvi ni poslednji vulkan sa eksplozivnim erupcijama.


Akcenat je bio na ledu, a ne na eksplozivnoj erupciji ;-)

Citat:

Ovo odavno više nema nikakve veze sa meteorolozima (koji BTW nisu zaduženi za donošenje odluka o otvaranju i zatvaranju vazdušnog prostora), naučnicima i inženjerima. Slučajno naleteh na jedan tekst koji to više nego lepo sumira:


Ja ipak ne bih tako olako ovo nazvao "apokalipticnom kulturom"... bar ne jos.

Btw, rekoh "meteorolozi I kontrole leta". Eurocontrol sa lokalnim autoritetima zakontrolu leta donosi odluke, a ne ministri EU.

Ocigledno postoji konsenzus izmedju mnogo drzavnih kontrola leta u severnoj EU... e sad ako su svi oni gluvi i koriste iskljucivo neke teorijske pretpostavke i odbijaju da bilo sta drugo urade...

BTW..

Citat:

A build-up of glass has been found in the engine of a Nato fighter jet in Europe, a US official says. Further details were not immediately available


Ovo je ocigledno vrlo ozbiljna stvar... jasno je da clanice IATA-e zele da lete, i da krive nekoga za "haos", ali haos bi bio daleko veci da avioni krenu da padaju... i, zna se, opet bi EU bila kriva.
[ antix @ 19.04.2010. 14:16 ] @
Citat:
“If you had the situation across the Atlantic, the advice would
probably be ‘don’t fly over the volcano otherwise it’s up to you,” he
said.

“The US model is not less safe, you just have to look at the statistics.”


http://www.telegraph.co.uk/tra...-says-European-Commission.html
[ Slobodan Miskovic @ 19.04.2010. 14:20 ] @
Nema Marka da nam javi pravo stanje :) Kontam da je tamo sada haos, sad kad krene da pada pepeo po gradu bice svasta...
[ Ivan Dimkovic @ 19.04.2010. 14:24 ] @
Ma oni su navikli na vremenske ekstreme... Island je i ovako i onako k'o druga planeta :-)
[ Izvoljski @ 19.04.2010. 15:07 ] @
Citat:
ema Marka da nam javi pravo stanje :) Kontam da je tamo sada haos, sad kad krene da pada pepeo po gradu bice svasta...


ovaj, ja se ne bih zezao sa ovim. Sada cujem da Britanija salje brodove za SAD da im dovuku ljude, ali bolje bi bilo za svaki slucaj da se SAD, UK, i jos neke zemlje sa vecom flotom angazuju i prireme eventualnu evakuaciju Islanda. Island je ostrvo i oni nece imati gde da se sklone ! ! !
[ Majstor_Pućko @ 19.04.2010. 15:23 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: Ma oni su navikli na vremenske ekstreme... Island je i ovako i onako k'o druga planeta :-)

Istina

[ dava @ 21.04.2010. 08:36 ] @
Navodno postoji jos veca prijetnja od Eyjafjallajokull-a, a to je Katla udaljena 20 km. Zadnji je put eruptirao 1918. godine
i naravno, vec mu je vrijeme :(