[ MatezYU @ 04.05.2010. 12:24 ] @
Pozdrav!

Interesuje me zasto neki automobili nemaju pokazivac temperature motora?
Zasto je trebalo na tome stedeti? Konkretno, punto 2 u nekim verzijama nema pokazivac temperature motora. Takodje ortak je uzeo prosle godine novog chevrolet-a i takodje nema pokazivac temperature.
Lampica koja signalizira da se motor pregrejao je jako mala i kada vec do toga dodje mislim da je kasno..
[ vladd @ 04.05.2010. 14:42 ] @
Ti mislis da je kasno, a proizvodjaci ne misle tako.

Uzgred, osmatranje temperature rashladne tecnosti je mnogo kompleksnije, prepusteno racunaru i senzorima, tako da informacija o tome, vlasniku ne znaci (skoro) nista. Osim bas ako jaaako zeli da zna..

Efekat je identican, ako bi kazaljka krenula "u crveno", podjednako je "kasno" kao i sa "upaljenom lampicom". Nema mogucnosti kvara koji bi SAMO, kao preventivno, malo i lagano podizao temperaturu

Zbog kompleksnijeg rezima nadzora, samo veci incidenti dovode do pregrevanja motora, recimo kod nekih modela nije cak dovoljno da prestanu ventilatori da rade, neophodno je da se izlije(naglo) tecnost( mada senivo osmatra senzorom i javlja), ili da dodje do ozbiljne havarije (naglog zacepljenja ili pucanja) hladnjaka...dihtunga glave

Nove generacije motora su obezbedjene hladnjacima veceg kapaciteta, ventilatorima sa par brzina, i regulacija je mnogo brza i efikasnija..nekakva kazaljka ili digitalni pokazivac bi pokazivali jednu cifru...

Na dijagnostici se moze osmatrati temperatura(od pocetne do radne), i konstatovati da li davaci i termostat rade, u odredjenim momentima, tako da jedno pracenje ciklusa obezbedjuje pouzdanu voznju do sledeceg servisnog intervala....kojeg ne treba izbegavati bas po svaku cenu...

Paljenje crvene lampice znaci najcesce pregrevanje, i racunar uvodi motor u servisni mod. Tesko da se moze dogoditi neka steta, (ako se vec nije dogodila i uzrokovala pregrevanje), i samo ako je vlasnik uporan, da vozi takvo vozilo, MOZE izazvati tezak kvar(mislim na "dolivanje 'ladne vode, i nastavak voznje..).

Termometar je bio neophodan vozilima druge koncepcije, hladnijeg motora, sa prostom regulacijom(termostat termodavac, prakticno regulacija nekoliko stepeni oko jedne temperature), prostijim ventilatorima, u sistemima gde se nije monitorisao nivo rashladne tecnosti..pa je kazaljka bila dodatni pribor za preventivni alarm i dodatnu paznju vozaca...

Mislim da je malo jasnije..

Poz
[ MatezYU @ 06.05.2010. 12:15 ] @
Koliko god bilo kompleksno osmatranje temperature motora, mislim da Fiat Uno iz '91 ne poseduje te senzore a niti pokazivač temperature! Takođe Punto 1 iz '95 godine, osnovna varijanta da ne bude zabune, takođe nema pokazivač temperature, nego samo lampicu.
To što ti govoriš o senzorima pretpostavljam da važi za automobile najnovije generacije.
Takođe lampica koja signalizira pregrejanost motora nalazi se na dnu instrument table i slabo je uočljiva. Pogotovo kada je napolju veliko sunce. Lampica se pali pretpostavljam kada rashladna tečnost dostigne kritičnu temperaturu, kao upozorenje da se zaustavi vozilo.
Međutim šta se dešava kada se krene na more u avgustu? Napolju 40 stepeni, asfalt vreo sve kuva od vrućine.
Vozač nema uopšte uvid u temperaturu motora. Mora neprestano da baca oko na lampicu da vidi da li se motor pregrejao ili ne?
Na pokazivaču temperature može jasno da se vidi kako se kreće temperatura motora i u skladu sa tim da se vozi. Ako primetim da se skazaljka pomerila malo udesno neću dozvoliti da mi skazaljka uđe u crvenu zonu i da bude kasno već. Pogotovo što fijat ima osetljivu glavu motora i posle svakog pregrejavanja mora da se ravna glava, što naravno nije jeftino. Jednom sam već prošao tako, propao je zaptivač glave - bio je fabrički loš. Motor se konstatno pregrevao, ventilator se palio non stop a lampica nije pokazivala nikakav problem. Nisam imao blage veze o čemu se radi. Na kraju je naravno sledilo rasturanje motora i ravnanje glave i hvatanje za džep...
[ vladd @ 07.05.2010. 10:48 ] @
Ako pricamo o vozilima iz '90 ih onda je nesto drugacija slika. Ili se stedelo ili se nije obracala paznja. Ja imam na Lanceru pokazivac, koji kada je manjak tecnosti, skrene par mm iznad normale, ali tu ostane. Ako nestane vise tecnosti, dodje do kuvanja i eksplozije creva...ne stigne i da dodje do crvenog, posto termodavac ostane iznad nivoa vode..

Konstruktivna greska koja tera na "nedeljni pregled"

A kada je "nedeljni pregled" u igri, onda sledi i pregled pred put ili duzu voznju...ulje, voda, gume...

Kao sledeci faktor, ti motori nisu "visokofrikcioni" kao savremeni, sa uzim tolerancijam, i povisenom radnom temperaturom(zbog efikasnosti motora i "ustede" goriva), tako da par sitnih pregrevanja, kuvkanja, ne mogu da ostete motor.

U svakom slucaju, za tadasnja vozila su postojali(postoje i neke aftermarket igracke za danasnja vozila) setovi meraca(da se prisetimo VDO setova), koje je svako mogao, bez vecih problema po instalaciju i manjeg zahvata na motoru, da ugradi...i ta grana autoindustrije je zelela deo kolaca.

Pa ko vozi skuplje vozilo, ima termometar, a ko vozi jeftinije, moze da ugradi ceo set

Trece, takvi gadgeti su bili povod da se napravi "novi" model, uz dodatak, "S" ili "GT", ili "crveno I"

Poz

P.S. Propali zaptivac glave se otkriva na "nedeljnom pregledu". Ili vanrednom. Tvreda creva, mesavina ulja i vode, lako merenje kompresije prilikom ciscenja svecica