[ Srđan Pavlović @ 03.06.2010. 14:30 ] @
http://www.b92.net/info/vesti/..._category=16&nav_id=436099

Citat:
Beograd -- Avion "orao" vazduhoplovstva Vojske Srbije srušio se u Gružansko jezero, a pilot se spasao katapultiranjem. Ministarstvo odbrane: Uzrok je tehnički kvar.


Nadam se da ce covek biti bez ozbiljnih povreda, a mi ostadosmo bez jos jednog orla. Koliko li ih jos ima u "voznom stanju"?

Ako je uzrok pada tehnicki kvar, onda je valjda odgovornost na onima koji su zaduzeni za odrzavanje aviona.
[ cozmo_im @ 03.06.2010. 14:37 ] @
Avion je namerno srusen u jezero. Hidraulicki kvar na stajnom trapu, zaglavio se, ne moze da se izvuce. Sletanje na stomak je previse opasno i za pilota i za osoblje na aerodromu (prinudno sletanje na pistu bez tockova). U dogovoru sa kontrolom i komandom procenjeno je gde se katapultirati i gde usmeriti avion.

U pitanju je Orao sa oznakom 25156, tek remontovan, znaci u dobrom letackom stanju.

No, desava se.

Pilot je OK.
[ Srđan Pavlović @ 03.06.2010. 14:39 ] @
Citat:
Hidraulicki kvar na stajnom trapu, zaglavio se, ne moze da se izvuce.

Ok, desava se... jel postoji mogucnost da se iskoristi nesto
od toga sto je palo u jezero, osim za "staro gvozdje"?
[ Miroslav Cvejić @ 03.06.2010. 14:44 ] @
S obzirom koja je otkupna cena aluminijuma na otpadima, bolje da požure jer već ganferi kupuju maske za ronjene na pijaci. :)
[ Horvat @ 03.06.2010. 14:56 ] @
:S
svake godine barem jedan padne, za par godina broj aviona ce biti nula (s obzirom da je i danas jako velik broj)
[ cozmo_im @ 03.06.2010. 15:19 ] @
Tesko da moze nesto da se izvuce, eventualno nesto od avionike i sistema ako je neosteceno.
[ Wi-Fi @ 03.06.2010. 15:24 ] @
Citat:
Horvat: :S
svake godine barem jedan padne, za par godina broj aviona ce biti nula (s obzirom da je i danas jako velik broj)

Pa dobro, ima dosta Galebova, 21, par 29-ki, Orlova... A ne bi bilo lose da se opamete pa kupe nekoliko novih...
[ Odin D. @ 03.06.2010. 15:35 ] @
Citat:
Srđan Pavlović:a mi ostadosmo bez jos jednog orla. Koliko li ih jos ima u "voznom stanju"

Svi su manje-vise u voznom stanju. No za tu bransu kljucno je koliko ih je u letnom stanju.... 
[ 3way @ 03.06.2010. 15:47 ] @
Citat:
cozmo_im
U pitanju je Orao sa oznakom 25156, tek remontovan, znaci u dobrom letackom stanju.


Znaci da nije bio u dobrom stanju.

Citat:
cozmo_im:
No, desava se.


S obzirom koliko imamo aviona i koliko piloti imaju naleta, gledano procentualno, ovo je uzasno...
[ Horvat @ 03.06.2010. 15:49 ] @
Citat:
Wi-Fi: Pa dobro, ima dosta Galebova, 21, par 29-ki, Orlova... A ne bi bilo lose da se opamete pa kupe nekoliko novih...


koliko je to "dosta"?
od koje love?
[ Wi-Fi @ 03.06.2010. 16:16 ] @
Par desetina, dovoljno za ovaj nas vazdusni prostor. Ali da nam treba nesto modernije - treba. Love ima, samo se pogresno trosi
[ Flo33 @ 03.06.2010. 16:54 ] @
A za šta konkretno nam trebaju novi avioni? Bombarderi, lovci, izviđači?
[ cozmo_im @ 03.06.2010. 17:04 ] @
@3 Way

Avion je bio remontovan i u punom letackom stanju. Nije mu ovo prvi let posle remonta!

Drugo, ovakve stvari se cesto desavaju i na savrseno odrzavanom F-16 pa nikom nista!

Elem, desava se i to je to. Putnicki avion slece bez tockova jer mora zbog putnika, a Orao koji je borbeni avion sa naoruzanjem i leteca "bomba" slece prinudno, ali na ovakav nacin. Isto vazi i za ostala ratna vazduhoplovstva. Americki piloti se katapultiraju i za manje kvarove i avion leti u nepovrat.

Bitno je da padne gde ne ugrozava nikog i da pilot bude spasen.

S obzirom na sile koje avion (borbeni) trpi tokom trenaznih letova, moguce je da se desio neki kvar na hidro-pumpama, linkovima, ili se zaglavio mehanizam tockova.
[ 3way @ 03.06.2010. 18:03 ] @
@cozmo
Znam ja sve to, samo nije isto kada ameri bace jedan avion i kada ga mi bacimo...Ovo sto mi imamo je saka jada, svaki put se smorim kada odem na neki letacki program...Al dobro, kad se nema para, nema se...
[ vladd @ 03.06.2010. 19:14 ] @
Citat:
cozmo_im
Avion je bio remontovan i u punom letackom stanju. Nije mu ovo prvi let posle remonta!

Drugo, ovakve stvari se cesto desavaju i na savrseno odrzavanom F-16 pa nikom nista!

.....
S obzirom na sile koje avion (borbeni) trpi tokom trenaznih letova, moguce je da se desio neki kvar na hidro-pumpama, linkovima, ili se zaglavio mehanizam tockova.


Nazalost se pojacava pomalo zaboravljeni los obicaj. Da se remont radi pro forme, uz eventualne ustede i "samo" preglede. A to se odrazava na terenu.

Aviona sve manje, remonti sve redji, a remonteri imaju kapacitete i neophodan im je novac za medjuzivot, izmedju poslova.

Po meni, cenu ovoga aviona treba da plati firma koja ga je remontovala, pa makar sami sebi vadili po bubreg i pola jetre.

Ili da se ukine avijacija, pa da se konacno kaze da smo miroljubivi, da smo u krizi, i da smo bez para.

Ovako, glumljenje nekih aktivnosti, tek da bi neka grupacija imala povod za opstanak sopstvene zabave, nema smisla..

Moguce je da godisnje padne jedan ili pet fantoma...ali koji je to promil doticne vojne sile, i na kakvim su lokacjama rasporedjeni, i da li se to desava zbog "remonta"..da bi se olako upotrebilo u istoj recenici sa orlom srpske avijacije..

Poz
[ cozmo_im @ 03.06.2010. 19:54 ] @
Remont je radio Moma Stanojlovic, oni su veoma iskusni, znaju Orla napamet, sto se tice remonta sigurno je odradjen kako treba, postujuci sve norme i propise. Oni su stvarno eksperti na tom polju, pedantni i rade ljudi svojski.

Orao inace ima fuckin' fabricki problem s tom hidraulikom (Prva Petoletka).

Evo tek sad u vestima objavili serijski broj aviona (he, he, znaci moje kolege su uvek precizan izvor informisanja, sve saznam par sati pre zvanicne objave).

Koliko sad vidim, pokusao je i klasicnu foru da ga cimne o pistu (stajni trap, tj. nogu) ali nije uspelo.

Sa borbenim avionom opasno je prinudno sleteti na pistu sa pola izvucenog trapa.

Takodje, lete samo remontovani avioni, jako cesto i intenzivno i normalno je da se na njima desi neki kvar ili greska pilota. Pa nece na onima koji su prizemljeni...
[ cozmo_im @ 03.06.2010. 20:16 ] @
Moj apdejt. Sad sam se cuo sa bivsim sefom iz Mome Stanojlovica.

Elem, najcesci uzrok udesa Orla je stajni trap. Ne moze prinudno da sleti sa nekim neotvorenim trapom (jednom ili dve noge) a da se ne raspadne (prevrce se).

Delovi ugradjeni na poslednjem remontu su novi i nema govora da je remont lose uradjen. Moma od pocetka remontuje Orlove i vec prve godine proizvodnje aviona su osvojili kompletan remont. Preko 30 god. iskustva.

25156: Leteo je 40 puta, ukupno 24 casa naleta posle remonta. Nakon sto nije uspeo mehanicki da izvuce nogu stajnog trapa, Jocic je pokusao da touch-go procedurom na silu spusti nogu trapa tako sto dodirne suprotnom nogom pistu, odnosno poskoci da bi inercijom ispala druga noga trapa. Kako to nije uspelo i kako s Orlom ne sme tako da se slece, a pri tom je imao 200 lit goriva, odluceno je da iskoci a avion pusti da padne u jezero.

Avion je minimalno ostecen. Jocicu ima frakturu 9-og torakalnog pršljena, srećom bez oštećenja kičm.moždine. Posle iskakanja je bio u kontaktu s kontrolom letenja i dao podatke o polozaju.

25156 je skoro imao problem s otvaranjem kabine, ali to je reseno.

Samo jedan slucaj je zabelezen da je neko sleteo bez jedne noge trapa s Orlom pre 20 i kusur godina u Banja Luci ali tom prilikom ni sam pilot nije znao da slece bez izbacenog stajnog trapa i pravo je cudo kako se sve zavrsilo po avion i pilota.
[ stil @ 03.06.2010. 21:58 ] @
Zar je moguće da do sada nije urađena nekakva modifikacija koja bi rešila problem sa izvlačenjem stajnog trapa. Mislim ako se zna da problem postoji ili povucite avion iz upotrebe ili ga modifikujte i rešite problem. Džaba remont ako je i remontovan neispravan.
[ Srđan Pavlović @ 03.06.2010. 22:04 ] @
Ocigledno je isplativost na strani statusa-kvo po pitanju tehnickog resavanja toga,
a i postavlja se pitanje koliko trenutni dizajn aviona u celini dopusta da se vrse neke
modifikacije na nekim njegovim odredjenim delovima.
[ stil @ 03.06.2010. 22:41 ] @
Pa ne znam baš. Koliko košta školovanje jednog pilota (pod uslovom da preživi pad ostaje u bolnici izbačen iz stroja) i koliko košta jedna izgubljena letelica.
[ timotic @ 03.06.2010. 23:24 ] @
Citat:
Horvat: :S
svake godine barem jedan padne, za par godina broj aviona ce biti nula (s obzirom da je i danas jako velik broj)


Ma, opusteno. Ako sve prodje kako je planirano, kupicete vi i smece iz Republike Srpske, pa cete imati aviona za padanje jos 100 godina. :)
[ Horvat I @ 03.06.2010. 23:38 ] @
Bez obzira na sve smatram da smo duzni odati priznanje letacko-tehnickom osoblju da je u nastaloj situaciji ostalo pribrano i resilo situaciju bez zrtava i sa najmanjom mogucom stetom.
[ stil @ 03.06.2010. 23:52 ] @
Naravno. Samo treba sve učiniti da ne dolazi do takvih situacija ubuduće odnosno videti kako su avioni sa serijskom konstrukcijskom greškom dobili dozvolu za letenje.
[ vladd @ 04.06.2010. 00:25 ] @
Napravljena je neraskidiva sprega. Vojska nikada nece optuziti remontni zavod ili konstrukciju..

Ne sporim da su dobri strucnjaci, sustinski potpuno je nevazno.

Vazno je da uporno remontuju skalameriju koja pada, sto sa neba sto po budzetu, ionako praznom, koji se puni guljenjem koze sa ledja gradjana..

Smisljaju se novi porezi, a pada im cetvrti avion za tri godine..

Pa ko je tu glup i uporan?

Zasto, to znamo, remonterima treba posao, a vojsci igracka..ali dokle..dokle ovako moze da kotrlja..


Dok nekome ne pukne film i razjuri drustvance u penziju(dodje sumar).

Logicno je da se neka pitanja otvaraju, pa cak i "da li to neko namerno radi?"

Poz
[ Java Beograd @ 04.06.2010. 07:47 ] @
Ja bih zakonom i ustavom zabranio aero-mitinge u Srbiji. Do daljnjeg !
[ cozmo_im @ 04.06.2010. 09:38 ] @
Avion je remontovan sa novim delovima i u skladu sa praksom i iskustvom od 30 godina remontovanja Orlova. Moma Stanojlovic to radi perfektno.

Problem je manjak aviona. Odnosno imamo par remontovanih komada i samo oni lete. I onda se desava da na remontovanom avionu se nesto desi, sto je i logicno posto samo oni lete.

Kao sto rekoh, stajni trap na Orlu je inzinjerski masterpiece. Izuzetno komplikovana stvar koja se ne moze modifikovati. Odnosno moze al da se modifikuje pola aviona, sto znaci pravis novi. I to mu je boljka. Jednostavno i na novim Orlovima se desavalo ovo isto.

Zasto ne moze da sleti tako? Zato sto se avion prevrti oko svoje ose (cartwheeling). Ako ne moze ni na jedan od pomenutih nacina da se zakljuca noga stajnog trapa avion se prinudno "baca" negde. Tako je, kako je.

Ono sto se mora uraditi je da se pljune lova da se remontuje VISE aviona i da postoji zamena prilikom letenja a ne da se ovi koriste do "panje". Remontovan avion je kao i nov, ali ovde je problem nacin upotrebe istog.

Dakle vojska ne mora zasad da nabavi novi avion i on je s**t ako se kupi 2 komada koja se stalno vozikaju i non-stop remontuju. Ima da ljosne neki u roku od odma.

Znaci najbolje je remontovati veci broj aviona kojima ce se normalno koristiti i trositi resursi. Ali kako mi nemamo para za to, onda se raubuju ovih par komada i to rezultira nekim udesom ili incidentom.
[ 3way @ 04.06.2010. 09:49 ] @
Citat:
cozmo_im:
Kao sto rekoh, stajni trap na Orlu je inzinjerski masterpiece.


Ako je u pitanju greska koja je poznata i koja se konstatno javlja, onda je daleko od masterpiece.
[ cozmo_im @ 04.06.2010. 10:04 ] @
Nije greska. Jednostavno stajni trap na orlu MORA biti takav (vrlo komplikovan) zbog namene aviona i sletanja na zahtevne terene. Znaci drugacije nije moglo. Ima puno pokretnih delova koji su podlozni kvarovima, odnosno vise delova nego sto je uobicajeno.

Kazem, drugacije se nije moglo naci resenje a da se dobije avion s tim performansama, u to vreme, za zahtevne terene, odredjen klirens od tla, tip krila, usisa, bla bla...

Znaci, tako je moglo, drugacije ne. Visak delova uzrokuje i ponekad cesci kvar. Inace je, u zapadnom svetu, to resenje vrlo vrlo cenjeno i izrazito je pouzdano uzimajuci u obzir kako je moralo biti projektovano. Ipak, najcesci je uzrok kvarova na tom tipu aviona a redizajn trapa zahteva novi avion sa novom namenom;)

Pocetkom devedesetih godina su radjena poboljsanja ugradjenih delova (ali ne redizajn) te je problem smanjen na najmanju mogucu meru.

Takodje, procenutalno, Orao ima manji broj otkaza trapa nego F-16;) Ako se gleda odredjeni broj primeraka.

Inace originalni projekat je rado Messier.

Cena remonta Orla je 350.000 evra. Prozivati Zavod Moma Stanojlovic za los remont aviona je besmisleno, radi se po normama, sve se testira i predaje komisijski na upotrebu.
[ stil @ 04.06.2010. 10:34 ] @
Ono što ljude zanima je to da ne gledaju rušenja aviona u jezero koje služi kao izvorište vode za čitav grad. E sad koliko čujem u rezervoaru je imao 200 litara goriva, zbog čega nije leteo u krug da to gorivo potroši pa da što lakši sleti tamo gde treba da sleti ili prinudno sleti - sruši se u vodu. Ukoliko ne može da se redizajnira a kvari se to svi vide izbacite ih iz upotrebe. I zdravo. Jeftinije je i bezbednije za sve. Ovako ste dali 350 000 € a nit imate išta ot tog remonta jer se avion srušio em imate pilota u bolnici - sva sreća te je preživeo. Igrate se .
[ mserifov @ 04.06.2010. 10:49 ] @
Ovo je sve apsurdno. što većina piše. Pa normalno je da neka država ako iam potrebu za to ima avijaciju. Kako je tako odlukom loše države. Dali treba ili ne rementovati neko smeće. Ako je smeće. Taj avion je iz 1987 godien vjerovatno tehenlogoja kojom je napravlejn još starija. U ostalom odličan je to avion služio je godinama. Narvno da treba da se kupe novi avioni ili slično. Ali ipak sve to održavačitavu jednu mašineriju u pogunu. I polti imaju na čemu da lete. Pa nisu valjda đžaba školovani.

I remontni servis radi da bi radio doprinosio trazvoju odražnju znanja. Neznam apsurdno je. Pa ti piloti vojska zavod za remont nisu ništa učinili loše ja vjerujem da svi oni imaju novca koliko im je potrebano na raspolaanju uz svu pameti i zanje da bi mogli konkurirati bilo kojim pilotima i zavodima za remont i razvoj na svijetu.

Sasvim je normalno da se nešto pokavi ako se koristi. Hah ha apsurdno je raspravlajti o tome.
Svak ačst kolegi kontroloru koji pokušava predočit nam malo više činjenica.
[ cozmo_im @ 04.06.2010. 10:59 ] @
@stil

Ako si lepo procitao, uradjena je jedna modifikacija i stajni trap je postao pouzdaniji nego onaj na F-16. Jel dovoljno? Nadam se da jeste.

Ovo nema veze sa remontom, avionom, pilotima. Vec sa drzavom koja nece da odresi kesu za remont vise aviona da se ne bi vozikali jedni te isti avioni.

Nemojte nesto komentarisati ako se ne razumete. Na glanc novom avionu, najsavremenijem, desavale su se ovakve stvari na PRIJEMNOM letu. Pa vi vidite.

Avioni lete, kvare se...

Zasto vise pada avion tipa Boeing 737 nego onaj tipa 777? Ili onoga tipa Airbus A320?

Zato sto Boeinga 737 ima ubedljivo najvise u upotrebi u citavom svetu, a nesto sto se stalno koristi (i vise u odnosu na druge) ce cesce i da pada i da se kvari.

Eto, najvise lete remontovani Orlovi (da ne kazem - jedini lete) pa je ovo i normalno, sa stanovista avijacije.
[ Deep|Blue @ 04.06.2010. 11:15 ] @
Citat:
stil: Ono što ljude zanima je to da ne gledaju rušenja aviona u jezero koje služi kao izvorište vode za čitav grad. E sad koliko čujem u rezervoaru je imao 200 litara goriva, zbog čega nije leteo u krug da to gorivo potroši pa da što lakši sleti tamo gde treba da sleti ili prinudno sleti - sruši se u vodu. ...

ajde citaj malo ...
data je izjava da je tih 200 l goriva bilo dovoljno da pilot odveze avion do jezera, takodje imas izjave ocevidaca da je avion napravio vise krugova nad jezerom upravo zbog potrosnje tog goriva ...


[ ventura @ 04.06.2010. 11:30 ] @
Svi pričaju o tome novi avioni, ovo ono... A niko se ne zapita, koj će nam k avijacija?

Taj odgovor smo dobili kada smo nakon pola veka ulaganja u istu doživeli da budemo jako dobri glineni golubovi 1999-te... Koja je uostalom svrha tih vojnih aviona, zašta se bacaju tolike pare svake godine, i šta dobija država Srbija sa time, osim što nekolicina ljudi u vojsci ipunjava svoje topgun hirove i leči komplekse... Onaj što se srušio na Batajnici prošle godine je poginuo isključivo iz svog hira... Iživljavao se, radio je nešto što nikako nije smeo da radi na toj visini, i ne samo da je on poginuo već je ubio još jednog čoveka na zemlji... I zbog čega građani Srbije da finansiraju tu bagru? Šta mi tačno imamo od toga? Šta treba, da ubiju još nekoga pa da se javnost stavi prst na čelo i razmisli?
[ Java Beograd @ 04.06.2010. 11:36 ] @
Zapravo je međunarodna obaveza svake zemlje da kontroliše svoje nebo. Tj. da ima na raspolaganju ljudstvo i tehniku kojom će, ako zatreba, moći da interveniše u svom vazdušnom prostoru. Ma šta ta intervencija značila.
Dakle, ukoliko hoćemo u evro-atlanske integracije (ružne li kovanice) moramo da ulažemo u nacionalnu ratnu avijaciju. E, sad, najbolje bi bilo, kad bi bilo kinte da kupimo 10 komada F-16 Raptor, pa smo mirni. A 'vako: seci uši - krpi dupe !

Oko ovog drugog se slažem. Još sam na početku teme napisao da bih akonom zabranio sve ]ebene aero mitinge !
[ srdjee @ 04.06.2010. 11:52 ] @
^Ne mora da ima avione :



http://en.wikipedia.org/wiki/Military_of_the_European_Union
[ ventura @ 04.06.2010. 11:53 ] @
Ako je to međunarodna obaveza, ne vidim šta bi bio problem napraviti ugovor sa Mađarskom recimo da obezbeđuju i naše nebo po potrebi... Uostalom, takav ugovor imaju i Hrvati sa Italijanima...
[ Java Beograd @ 04.06.2010. 12:01 ] @
Citat:
srdjee: ^Ne mora da ima avione :

Ne mora. Onda treba imati borne helikoptere.

Citat:
ventura: Ako je to međunarodna obaveza, ne vidim šta bi bio problem napraviti ugovor sa Mađarskom recimo da obezbeđuju i naše nebo po potrebi... Uostalom, takav ugovor imaju i Hrvati sa Italijanima...
I ti bi sad, pored naše, zaista slavne istorije ratnog vazduhoplovstva, pored proizvodnih i remontnih kapaciteta, plaćao razvoj mađarskog ratnog vazduhoplovstva ?
[ cozmo_im @ 04.06.2010. 12:02 ] @
Postoji problem osoblja (pilota i tehnicke sluzbe) koji ne moze tek tako lako da se resi.

Inace, Ventura, avion je perfektno remontovan i tu nema sta da se prigovori.

P.S. Ne izivljavaju se piloti, jedna proba za aeromiting je smesna u odnosu na ono sto oni rade prilikom borbene obuke. Nit se piloti glupiraju niti forsiraju, postuju ono sto je propisano.
[ ventura @ 04.06.2010. 12:35 ] @
Citat:
Java Beograd: I ti bi sad, pored naše, zaista slavne istorije ratnog vazduhoplovstva, pored proizvodnih i remontnih kapaciteta, plaćao razvoj mađarskog ratnog vazduhoplovstva ?

Ono, ne primećujem da kao država imamo love za razbacivanje... Srbiji trebaju narodne kuhinje a ne da plaćamo desetine a možda i stotine miliona svake godine da bi desetak baja u vojsci moglo da se dokazuje čij je veći...

I mi ne plaćamo ničij razvoj već koristimo komercijalnu uslugu. Nazovemo Mađare - Dobar dan, dobar dan, pošto sat naleta na vašem aviončetu, cijena sitnica 100 iljade, u redu hvala, jel bi mi mogli vas da pozovemo kad zatreba? Ok. u redu hvala.

I to je to... Sledeći put kad se pojavi potreba da odbranimo vazdušni prostor, recimo neidentifikovana letelica, pozovemo Mađare, oni izlete par sati eskoruju letelicu van našeg prostora i ispostave nam račun... I to je to..

Citat:
cozmo_im
P.S. Ne izivljavaju se piloti, jedna proba za aeromiting je smesna u odnosu na ono sto oni rade prilikom borbene obuke. Nit se piloti glupiraju niti forsiraju, postuju ono sto je propisano.

Ti si bar bio kontroler leta, i sigurno znaš mnogo bolje od mene šta oni tamo rade i kako se bahanališu... Znaš i sam da je prošle godine Mig29 u Batajnici pao isključivo zbog pilotovog bahanalisanja... Manevar koji je radio nije ništa spekakularno, međutim on ga je napravio rizičnim time što ga je radio na veoma maloj visini.. I time faktički eliminisao sve sigurnosne margine... Da je bio na propisanoj visini, i da mu se desilo to što se desilo sa motorom, nakon 10 sekundi bi se vratio u normalu, i do sletanja bi i zaboravio na taj događaj... Al pošto je baja u pitanju, hteo je da svi vide koliki mu je, i bezazlena glupost se pretvorila u tragediju...
[ Miroslav Jeftić @ 04.06.2010. 12:35 ] @
Citat:
Java Beograd: I ti bi sad, pored naše, zaista slavne istorije ratnog vazduhoplovstva, pored proizvodnih i remontnih kapaciteta, plaćao razvoj mađarskog ratnog vazduhoplovstva ?


Pa očigledno da to sve baš ne funkcioniše najbolje. Uostalom, neka stave na papir koliko koja opcija košta pa neka vide, ali ništa od toga čini mi se.
[ Java Beograd @ 04.06.2010. 12:39 ] @
Citat:
Miroslav Jeftić: Pa očigledno da to sve baš ne funkcioniše najbolje. Uostalom, neka stave na papir koliko koja opcija košta pa neka vide, ali ništa od toga čini mi se.
Ne funkcioniše. Fakat. I sad ? Da jednom za svagda pozatvaramo sve vojne aerodrome, sva proizvodna i remontna postojenja. Linijom manjeg otpora ?!
OK, sad ne ide. Jeste frka je sa kintom, radimo ono šta možemo. Ali ne odustajemo. Upornost je majka uspeha. Doći će i bolji dani.
[ ventura @ 04.06.2010. 12:44 ] @
Citat:
Java Beograd: Ne funkcioniše. Fakat. I sad ? Da jednom za svagda pozatvaramo sve vojne aerodrome, sva proizvodna i remontna postojenja. Linijom manjeg otpora ?!
OK, sad ne ide. Jeste frka je sa kintom, radimo ono šta možemo. Ali ne odustajemo. Upornost je majka uspeha. Doći će i bolji dani.

Bolji dani za šta? Šta će se tačno desiti? Šta ćemo dobiti?

Ako svi ti proizvodni i remontni zavodi rade servis i drugima a ne samo za VRS, onda ih treba ostaviti nek zarađuju... Međutim ako su podrška isključivo VRS, to znači da se finansiraju iz budžeta i troše naš novac... Bolje je taj novac uložiti u neke druge (profitabilnije) projekte koji će otvoriti nova radna mesta gde ti ljudi mogu preći, nego bacati pare u vetar tek tako..
[ Miroslav Jeftić @ 04.06.2010. 12:55 ] @
Citat:
Java Beograd: Ne funkcioniše. Fakat. I sad ? Da jednom za svagda pozatvaramo sve vojne aerodrome, sva proizvodna i remontna postojenja. Linijom manjeg otpora ?!
OK, sad ne ide. Jeste frka je sa kintom, radimo ono šta možemo. Ali ne odustajemo. Upornost je majka uspeha. Doći će i bolji dani.


Uvek su pričali da je JAT tehnika najbolji deo JAT-a, čak su ih valjda i u posebnu firmu izdvojili. Verovatno bi se i sa tim drugima moglo nešto slično uraditi.
[ stil @ 04.06.2010. 13:29 ] @
Ja odvezem auto na redovam servis i kažem vidite sta treba da se uradi koliko treba platiću. Posle nekoliko dana otpadne mi točak. Da li je to perfektan remont ? Ne bih rekao. Možda vi pratite procedure - onda vam procedure nisu dobre.
[ Wi-Fi @ 04.06.2010. 13:35 ] @
Pa ako su taj auto drndali (i ti i drugi tih par dana), i ako je imao potencijalnih problema s tockom i kad je bio nov - onda je remont bio dobar. A s obzirom da je avion daleeeeko od auta, poredjenje bas i nije adekvatno.
[off] evo bas burazerov ortak menjao lezaj na golfu pre neki dan, stavljen novi, sve po propisu i jutros mu otpao tocak :D[/off]

@Java Beograd: F16 samo ukoliko su izuzetno povoljni, u suprotnom neki Su/Mig bez razmisljanja
[ stil @ 04.06.2010. 14:21 ] @
Gledaj ovako stajni trap aviona je izložen snažnim dinamičkim opterećenjima pri svakom sletanju i uzletanju to je poznato. Kada se to zna sigurno je potrebno uvoditi dodatne kontrole jer dolazi do zamora materijala itd. Ali to ovde nije slučaj (nije se točak polomio) ovde je bio problem sa mehanizmom za izvlačenje točkova kako bi avion mogao da sleti. Šta bi bilo moguće rešenje, propisati broj sletanja posle kojeg treba da ide na kontrolu. To je moglo da se uradi na osnovu iskustva od 20 godina. I automobilski točak je izložen dinamičkim opterećenjima, naravno manjeg intenziteta ali je ipak izložen. Tako da ... sličnost postoji. Što se tiče drndanja, kliko mi se čini ovde je u pitanju vojska koja bi trebala da bude disciplinovanija od tamo nekih koje baš briga za tuđ auto.

Tvoj burazer je stavio deo koji liči na pravi ali ne ispunjava tehničke karakteristike orginalnog dela ili mehaničar nije pritegao sve vijke.
[ cozmo_im @ 04.06.2010. 14:27 ] @
Covece, nov novcat stajni trap na putnickom avionu koji je 10 puta prostiji od ovog na Orlu otkaze na prijemnom letu.

Sta ti ocekujes?

Avion je remontovan po propisu pre TRI (3) meseca. Znaci leteo je dosta u toku ta tri meseca (40 puta). Ima redovne kontrole pred poletanje. Svi vizuelni indikatori su bili u redu (postoje izvesni indikatori istrosenosti nekih delova trapa) i po propisima je avionu odobreno da leti.

Da li ce se nesto pokvariti ili ne, to je misterija niti iko ne moze da predvidi to.

Ljudi kupe nov auto i crkne odma. I?

Dakle, avion je imao solidan nalet za ova tri meseca, da je nesto lose remontovano odmah bi se pokazalo.

Svaki avion ima odredjenu satnicu za pregled vitalnih delova kao i predpoletne preglede i preglede posle sletanja. Na tim pregledima sve je bilo u redu.

Elem, desilo se i to sto se desilo je apsolutno normalna pojava. Izgubili smo 2 Orla za vise od jedne decenije (ne racunam unistene u bombardovanju) i sad odjednom remont ne valja, avioni padaju ko kruske. U kojim uslovima lete, fantasticno su pouzdani, izdrzljivi i kvalitetni.

Jel ste vi na bunikama?
[ stil @ 04.06.2010. 21:37 ] @
Citat:
cozmo_im

Da li ce se nesto pokvariti ili ne, to je misterija niti iko ne moze da predvidi to.



Ova izjava je totalno neodgovorna. Govori dosta o stručnosti onoga ko je izjavljuje :)

Sad samo fali da za kvarove optužiš jadne gremline :)

http://fliiby.com/file/330261/2inqv7e23y.html



[Ovu poruku je menjao stil dana 04.06.2010. u 22:47 GMT+1]
[ Srđan Pavlović @ 05.06.2010. 11:40 ] @
@stil - ok, mislim da preterujes, radi se o vrlo slozenim,
sofisticiranim mehanizmima sa dosta slozene elektronike
i mehanike i tu i pored najbolje podrske moze da se desi
kvar.

Zasto potpuno ispravne diskove na vaznim serverima stavljas u sigurnosni raid?
Kada su oni potpuno ispravni i ne moze se desiti da otkazu?
[ stil @ 05.06.2010. 12:02 ] @
Zadatak inženjera i tehničara je da utvrde zbog čega se dogodio kvar kada se jednom dogodi. Da učine neophodne modifikacije na mehanizmu a ako to nije moguće da utvrde određene procedure koje će upozoriti na moguć otkaz date komponente mehanizma. Oni i posle 20 godina eksploatacije nisu u stanju to da urade. Taj avion nije od juče i sami kažu da ima problema sa izvlačenjem stajnog trapa a ništa nisu učinili. Možda i jesu nešto učinili ali očigledno to nije dovoljno i letelica je izgubljena a pilot u bolnici tako da ovo nije samo teoretisanje. Zbog toga što nije ništa učinjeno po tom pitanju desile su se nekakve posledice. I sad zamisli nas neko napadne i orlovi polete i posle ne mogu da slete pa to je kao i da ih i nemaš. Onda kad su ti najpotrebniji oni zakažu jer tamo onaj pilot nije mogao da izvuče stajni trap. Nama ni ne trebaju neprijatelji mi se sami desetkujemo. To nije vojska kakva bi trebala da bude. Malčice neozbiljno. Da se desio kvar jednom shvatio bi eto desio se ali kad se zna da mu je to boljka onda ili popravljajte ili ga povucite iz upotrebe. Danas postoje metode kojima se može svaki deo ispitati tako da se sa sigurnošću može reći da će da odradi ono što mu je zadatak u zadatom radnom veku. Npr. postoje radni stolovi na koji postaviš mehanički deo opteretiš ga onakvim silama (npr. cikličnim naprezanjima) što očekuješ u eksploataciji imaš senzore i gledaš šta se dešava. I razne druge metode kojima se mogu videti greške u strukturi materijala komponente ultrazvuk, magnet, x zraci itd.




[ Srđan Pavlović @ 05.06.2010. 12:17 ] @
Ti picas o ovome kao da se desava svaki dan po jedno 3 puta :)

Dobio si podatak koliko puta se desilo do sada.

Drugo, svaka letelica, pa i najbolja, ima neki problem ili vise problema
koje piloti savrseno poznaju, ali jednostavno se to prihvata kao svestan rizik jer
bez takvog dizajna letelica ne bi imala druge potrebne parametre koje mora da zadovolji.

Taj rizik je vrlo mali, ali se ne moze izbeci.
[ 101010 @ 05.06.2010. 12:41 ] @
Misterije se resavaju detaljnom istragom i analizom nakon nesrece, da se greske ne bi ponovile, da bi se uzrok nesrece otklonio, a krivci kaznili.
Okrivljivanje gremlina i aboliranje od krivice unapred bilo koga (pa i remontni zavod) je nedopustivo.

@stil
Modifikacije na stajnom trapu Orla su sprovedene pocetkom '90-tih.

Orlovi su avioni RV koji su pre i za vreme rata sa NATO paktom i separatistima leteli i uspesno izvrsavali borbene zadatke na KiM. Iako u javnosti nisu popularni kao lovacki avioni-MiGovi, pokazali su se izuzetno vrednim i ucinkovitim.
[ stil @ 05.06.2010. 13:10 ] @
Ja sam protiv pravljenja misterija bilo koje vrste.

Citat:
cozmo_im

Da li ce se nesto pokvariti ili ne, to je misterija niti iko ne moze da predvidi to.


Otuda moja reakcija na ovakve tipove izjava.

Naravno da može da se predvidi samo ako se ljudi dovoljno potrude da stvar ispitaju.

Koga zanima evo par sličica na ovu temu.




[ Srđan Pavlović @ 05.06.2010. 13:20 ] @
Samo sto se ovde ne radi o nekakvoj misteriji, vec potpuno poznatoj stvari, sa kojom se racuna.
[ stil @ 05.06.2010. 13:28 ] @
To je neozbiljno i nedopustivo.
[ mserifov @ 05.06.2010. 14:29 ] @
A pa ovaj stajni trap nije ni malo jednostavn gledaj koji klip kleti mada nije sad ni neka kopmpikacija ne znam zašto ovo nebi radilo uz redovno održavanje.
[ Hadžihalef @ 05.06.2010. 15:05 ] @
Ma nema tu nikakve misterije...

Uskoro sledi tender za kupovinu vojnih aviona!

Živi bili pa videli.