[ Ivan Dimkovic @ 02.09.2010. 19:37 ] @
http://www.theregister.co.uk/2...attery_cars_destroy_the_world/

Citat:

Diesels greener than battery cars, says Swiss gov report

Swiss boffins have mounted an investigation into the largely unknown environmental burdens of electric cars using lithium-ion batteries, and say that the manufacturing and disposal of batteries presents no insurmountable barriers to electric motoring. However, their analysis reveals that modern diesel cars are actually better for the environment than battery ones.

The revelations come in a new report issued by Swiss government research lab EMPA, titled Contribution of Li-Ion Batteries to the Environmental Impact of Electric Vehicles. The Swiss boffins, having done some major research into the environmental burdens of making and disposing of li-ion batteries - to add to the established bodies of work on existing cars - say that battery manufacture and disposal aren't that big a deal. However, in today's world, with electricity often made by burning coal or gas, a battery car is still a noticeable eco burden:

The main finding of this study is that the impact of a Li-ion battery used in [a battery-powered car] for transport service is relatively small. In contrast, it is the operation phase that remains the dominant contributor to the environmental burden caused by transport service as long as the electricity for the [battery car] is not produced by renewable hydropower ...

A break even analysis shows that an [internal combustion engined vehicle] would need to consume less than 3.9 L/100km to cause lower [environmental impacts] than a [battery car] ... Consumptions in this range are achieved by some small and very efficient diesel [cars], for example, from Ford and Volkswagen.


Dakle, ako ste prosveceni eco-friendly hipik, i ako bas morate da imate vozilo vece od fixie bicikla, vas "carbon footprint" ce biti zapravo manji sa kvalitetnijim dizelom nego sa nekom elektricnom kosilicom za travu :)
[ stil @ 02.09.2010. 19:55 ] @
Koji je izbor vozila koja troše manje od 3.9 l/100km ? I koje su njihove performanse u odnosu na električni ?
[ a1200 @ 02.09.2010. 19:56 ] @
Evo da se ponovim... naprave tonu novih savremenih nuklearki, sve bude na struju, otpad se ne skladisti vec se dzinovskim rail gun-ovima lansira ka suncu (tako da ne zagadjuje ni kosmos, a ni zemlju). Sve radi na struju, tj. dokle god se ne smisli nista bolje, i dokle god ima radioaktvnog materijala.

I ovo nisam ja smislio, nego su ljudi lepo napravili sve proracune i izvodljivo je. Koriste se tehnologije i infrastruktura koja vec postoji. Ali prosecnom coveku kad kazes "nuklearna energija", on odma' misli na termonuklearnu eksploziju, Hiroshimu, Cernobil, Ostrvo tri milje, zabu sa tri glave...




[Ovu poruku je menjao a1200 dana 02.09.2010. u 21:54 GMT+1]
[ Ivan Dimkovic @ 02.09.2010. 22:07 ] @
Citat:
stil
Koji je izbor vozila koja troše manje od 3.9 l/100km ? I koje su njihove performanse u odnosu na električni ?


Pa mali VW dizeli na primer...

http://www.caranddriver.com/re...o_bluemotion_diesel-quick_spin

Citat:

With 75 hp available at 4000 rpm, the Polo BlueMotion is no racer, but there are 133 lb-ft of torque on tap at 2000 rpm. Top speed is an ungoverned 107 mph, and VW claims a 0-to-62-mph run of 13.6 seconds. What’s perhaps best, however, is how little money is spent at the pump. In the European cycle, the Polo BlueMotion is rated at a combined 71 mpg. After spending considerable time behind the wheel, we can confirm these numbers are pretty accurate in the real world. A six-speed manual would make the car even more efficient on actual roads, of course, but the five-speed is a better match for the European fuel-economy procedures, which won’t allow shifting past fifth during certain parts of the cycle.


71 miles per gallon = 30.1852032 kilometers per liter

Iliti, 3.3 litra za 100 km.

Ko kupuje stedljiva kola radi "performansi"? Pre ce biti daleko bitnije za takva kola da imas mobilnost vecu nego da odes do lokalnog "Friends of Earth" kluba i nazad bez da moras da se oprostis od automobila na par sati dok se ne "napuni".

Ovaj VW-ov auto je >stedljiviji< i "zeleniji" od onih hibridnih Priusa, a ima mobilnost neuporedivo vecu od elektricnih automobila.

Pa i sa svim tim ima 75 konja.

[ stil @ 02.09.2010. 22:33 ] @
Nije baš tako jednostavno kao što predstavljaš.

Najveća zagađenja od izduvnih gasova su u gradovima jer je tu i najveća koncentracija saobraćaja. Znači ako nećeš da se gušiš u gradu treba ti neko vozilo koje neće emitovati štetne materije. Da li će to biti goriva ćelija koju ćeš da hraniš vodonikom ili baterija sve jedno je. Druga je stvar carbon footprint od tog vozila. Obično se kada dođe kriza nekome upali lampica koja će dati neko efikasno rešenje. Električna vozila svakako imaju perspektivu. Što se tiče onih koja idu na baterije kada se isprazne svratiš na "pumpu" i u roku od 10 sekundi zameniš paket praznih baterija sa onima koje čekaju napunjene. Tehnički može da se izvede da bude brže nego na pit stopu a svakako brže nego što tebi treba da napuniš rezervoar benzinom.
[ 101010 @ 02.09.2010. 23:13 ] @
Citat:
stil: Koji je izbor vozila koja troše manje od 3.9 l/100km ? I koje su njihove performanse u odnosu na električni ?
Pogledaj u svoje dvoriste, Srbija upravo "proizvodi" takav automobil :).
Zastavin Fiat Punto 1.3 multi jet, na otvorenom sigurno trosi i manje...
[ Ivan Dimkovic @ 02.09.2010. 23:24 ] @
@stil,

Ostavimo se "perspektiva".. Sta je u "perspektivi" to niko ne moze tacno da predvidi.

Medjutim, fakat jeste da su DANAS dizel vozila cistija od tih elektricnih zujalica, sto istrazivanje linkovano u originalnom postu pokazuje.

Citat:

Što se tiče onih koja idu na baterije kada se isprazne svratiš na "pumpu" i u roku od 10 sekundi zameniš paket praznih baterija sa onima koje čekaju napunjene. Tehnički može da se izvede da bude brže nego na pit stopu a svakako brže nego što tebi treba da napuniš rezervoar benzinom.


Odlicno - kada to bude funkcionisalo, onda cemo moci da poredimo.

Za sada je to samo jos jedna u nizu ideja... a nisu bas sve ideje primenljive ili izvodljive u praksi. A obicno zna da se desi da tu postoje neke komplikacije ili mane o kojima autori ideje nisu ni razmisljali.

Prema tome - prvo skociti, a onda reci hop. A do tada, u praksi - moderna dizel vozila su i dalje daleko bolja solucija.

Citat:

Najveća zagađenja od izduvnih gasova su u gradovima jer je tu i najveća koncentracija saobraćaja. Znači ako nećeš da se gušiš u gradu treba ti neko vozilo koje neće emitovati štetne materije


Oh da... ja zeleni hipi cu lepo turiti bateriju u moj "zeleni" auto i udisati cist vazduh... a tamo gde se ta baterija pravila to sto im je ta proizvodnja zagadila ekosistem to se ne racuna u nasu lepu zelenu formulicu... ili tamo gde se proizvodi struja za punjenje moje zelene baterije, pa sta ako im vazduh nije bas najcistiji...

Istrazivanje kaze..

A break even analysis shows that an [internal combustion engined vehicle] would need to consume less than 3.9 L/100km to cause lower [environmental impacts] than a [battery car] ... Consumptions in this range are achieved by some small and very efficient diesel [cars], for example, from Ford and Volkswagen.

Manji "environmental impact" je bitnija stvar od toga kako si lokalizovao taj "impact" - posto, ono, ne mozemo da ga bacimo pod tepih - bez obzira da li je kod tebe u gradu, oko elektrane ili oko fabrike hemikalija za bateriju.
[ burex @ 03.09.2010. 02:27 ] @
Kako god bilo, nekako mi se više sviđa da se nastavi dalji razvoj automobila na električnu energiju, jer ipak se tada vozilo može puniti bilo gde i bilo kad. Da ne spominjem da se ne mora više ljubiti guz'ca arapinima za naftu. Jeste da se uvek može proizvoditi i biodizel po potrebi, ali koliko sam čitao, nije u tolikoj meri isplativ... Pored svega toga, tržište u ovom trenutku ipak treba da deluje na osnovu kvaliteta i cene korišćenja vozila, a ne na osnovu apela nekog Greenpeace-a i sl.
[ stil @ 03.09.2010. 10:06 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: Citat:

Citat:
Što se tiče onih koja idu na baterije kada se isprazne svratiš na "pumpu" i u roku od 10 sekundi zameniš paket praznih baterija sa onima koje čekaju napunjene. Tehnički može da se izvede da bude brže nego na pit stopu a svakako brže nego što tebi treba da napuniš rezervoar benzinom.


Odlicno - kada to bude funkcionisalo, onda cemo moci da poredimo.

Za sada je to samo jos jedna u nizu ideja... a nisu bas sve ideje primenljive ili izvodljive u praksi. A obicno zna da se desi da tu postoje neke komplikacije ili mane o kojima autori ideje nisu ni razmisljali.

Prema tome - prvo skociti, a onda reci hop. A do tada, u praksi - moderna dizel vozila su i dalje daleko bolja solucija.


Dobro nije 10 sekundi već 1 minut mada to može i brže ali evo ti primer koji je već realizovan u Japanu.


Electric Car Switching Station




Citat:
Ivan Dimkovic: Oh da... ja zeleni hipi cu lepo turiti bateriju u moj "zeleni" auto i udisati cist vazduh... a tamo gde se ta baterija pravila to sto im je ta proizvodnja zagadila ekosistem to se ne racuna u nasu lepu zelenu formulicu... ili tamo gde se proizvodi struja za punjenje moje zelene baterije, pa sta ako im vazduh nije bas najcistiji...


Ivane to se svuda radi u današnje vreme. Pretpostavljam da tamo gde ti živiš tj. Nemačka ljudi nisu smestili termo elektranu u centar grada već je negde stotinama kilometara daleko a dalekovodom i ostalim delovima distributivne mreže elektična energija se doprema do tvoje utičnice.

E sad ti si u pravu, svi se mi nalazimo u istom loncu i zagađenje koje napraviš na jednom mestu će kad tad doći i do tebe koji se nalaziš na drugom kraju sveta. Nije poenta u tome. Poenta je da treba razvijati i električna vozila zbog toga što će to motivisati ljude da ulažu u čistije tehnologije proizvodnje električne energije. Kad postoji potreba za nečim naći će se neko ko će tu potrebu nekim pronalaskom ispuniti. Nešto kao u evoluciji :) promeni okruženje i čekaj da dođe do mutacije koja će joj se najbolje prilagoditi. :))) Loše bi bilo kada bi čekali da nafte totalno nestane pa da gledamo scenario iz Pobesnelog Maksa, ovako polako napraviti prelaz ka električnim vozilima i gotovo.

[Ovu poruku je menjao stil dana 03.09.2010. u 15:44 GMT+1]
[ mmix @ 03.09.2010. 15:15 ] @
Ma kad mercedes napravi auto koji ide 250km/h+ na baterije "nevoljno" ce se i on prikloniti elektricnim kolima

A sto se tice ovih svajcaraca, daj da im provozamo Golfa II ispred instituta da rekalibrisu rezultate Meni je to ipak malo bezvezno istrazivanje, sta ako kupujes struju samo iz nuklearki?
[ cozmo_im @ 03.09.2010. 17:57 ] @
Cim naprave bateriju koja ce da pogoni Priusa (ili bilo kog drugog) vise od 50-100km bez sagorevanja benzina ti dizeli idu u istoriju.
[ Ivan Dimkovic @ 03.09.2010. 18:04 ] @
Citat:
mmix
Ma kad mercedes napravi auto koji ide 250km/h+ na baterije "nevoljno" ce se i on prikloniti elektricnim kolima


Aha, i kada budes mogao da ga vozis kako je zamisljeno duze od pola sata :-) Super su te performanse elektricnih vozila, samo kada ih zaista vozis kako bi vozio sportski auto, istrose se dok si rekao "baterija" :-)

U blizoj buducnosti, zakon su hibridna vozila sa SUS motorom, elektro motorom i baterijom te sa sistemom regenerativnog kocenja koji ce puniti tu bateriju, i "pomaganje" SUS motora po gradu. To ce biti "ubitacna" kombinacija u sledecih 10-20 godina. A posle toga... ko ce to znati.

Trenutno postoje prilicno veliki problemi za potpuno ukidanje SUS motora i odrzavanje mobilnosti koja danas postoji sa 100% elektricnim pogonom... Te baterije imaju ogranicenja koja trenutnim evolutivnim unapredjenjima skoro nece moci da zadovolje zahteve 100% elektricnog vozila uz garantovanu mobilnost jednog dizela.

I te price o "zameni baterija" po pumpama imaju neke druge nezgodne stvari - te baterije imaju ogranicen broj ciklusa punjenja, i uopste nisu jeftine - nisam bas siguran da ce svi biti radi da tako "menjaju" baterije i da dobiju macku u dzaku. Cak i ako se to legalno reguluse, opet ostaje problem radnog veka baterija pri takvim uslovima, sto se jednostavno uvek preslikava na novcanik korisnika.

Sve dok bude dizela u dovoljnoj kolicini, to ce i te kako uticati na to da ce dizeli biti i jeftiniji u eksploataciji od 100% elektricnih vozila..

Naravno, goriva mozda nestane u buducnosti (ako zanemarimo mogucnost proizvodnje dizela)... ali ni litijum nije bas element koga imamo u neogranicenim kolicinama jednostavnim za eksploataciju ovde na zemlji tj. na kopnu (a vadjenje iz moske vode tesko da ce biti isplativo za potrebe goriva ;-)
[ stil @ 03.09.2010. 18:52 ] @
Da čoveku pođe voda na usta :)))


Shelby's amazing Aero EV: 0 to 60mph in 2.5 seconds, 10 minute recharge

Man juices in a boil? No shame, that's Shelby Super Cars' Aero EV in pursuit of the "world's fastest production electric car" title. SSC just came clean with the details behind its All-Electric Scalable Powertrain (AESP) producing 1,000 horsepower and 800 lb-ft of torque that rips the Aero EV through 0 to 60 in just 2.5 seconds at a 208mph top speed. Compare that to the Tesla Roadster's 0-60 in 3.9 seconds (or 3.7 for the 2009 sport model) and you'll understand all the hubbub, bub. Better yet, the 150-220 mile battery can be refilled in just 10 minutes (Tesla takes 3.5 hours) from a 220V service thanks to what SSC calls its "Charge on the Run" onboard charging system -- something that nearly eliminates (or at least minimizes) the need for a battery swapping infrastructure. The first full-scale, pre-production Ultimate Aero EV should be on the streets before June with production deliveries expected in the fourth quarter. Now we just need a price.


http://www.engadget.com/2009/0...in-2-5-seconds-10-minute-rech/
[ Ivan Dimkovic @ 04.09.2010. 16:46 ] @
I koliko dugo mozes da ga vozis tako kao u rezimu na kojem se hvale sa ubrzanjem? Pola sata? To 150-250 mile je uz voznju koja je daleko od sportske, kada zgazis na pedalu ocekuj da se te cifre smanje za jedno faktor 3-4.

A onda moras da stanes da se napunis... sve i da se puni 1 minut, to je besmisleno. Zamisli da obican auto mozes da punis svakih 100-njak km, na sta bi to licilo.

Bas zato su ta elektricna kola za sada besmislena - bar kada pricamo o "sportskim". Za voznju u gradu je druga prica, mada i tu se postavlja samo pitanje efikasnosti i uticaja na okolinu.

Neka hvala, ne ide mi "voda na usta" za nesto sto mogu da vozim pola cuke, a onda moram da se iskljucim i odem do "pumpe".

A i da ne pricamo o tom punjenju baterije za 10 minuta - radni vek takve silovane baterije mora da je impresivan, jedno godinu-dve max :) A koliko kosta ta baterija? Pa jedno nekoliko hiljada EUR...

Sve lepse do lepseg... voda na usta kazes?

:-)



:-)
[ Ivan Dimkovic @ 04.09.2010. 17:02 ] @
Zapravo, ovaj je jos bolji:



Ne zbog Billy Bob-a i njegove akcije, vec zbog vrlo tacne tvrdnje koju je izrekao JK - ako zelite da budete "zeleni", KUPITE VW DIZEL, efikasniji je, i manje zagadjuje okolinu od ruznoce zvane Prius, a bogme i od trenutnih "elektricnih" vozila sa autonomijom manjom od iPoda prve generacije ;-)
[ stil @ 04.09.2010. 17:15 ] @
Ivane to je tek početak priče o električnim modelima. Reč je o prvim serijama dok se oni sa SUS motorima razvijaju već veoma dugo. Nafta će se jednom potrošiti i šta onda.
[ Odin D. @ 04.09.2010. 17:23 ] @
Nista, u red ispocetka :)
[ tdusko @ 04.09.2010. 18:08 ] @
Citat:
stil: Ivane to je tek početak priče o električnim modelima. Reč je o prvim serijama dok se oni sa SUS motorima razvijaju već veoma dugo. Nafta će se jednom potrošiti i šta onda.


Ok ali onda neka se to tako i naziva, a ne da se danas uvaljuje kao najekonomicnije i najzelenije vozilo po nenormalnoj ceni, a uz to je tezak shi*t
[ Ivan Dimkovic @ 04.09.2010. 18:37 ] @
Citat:
stil: Ivane to je tek početak priče o električnim modelima. Reč je o prvim serijama dok se oni sa SUS motorima razvijaju već veoma dugo. Nafta će se jednom potrošiti i šta onda.


Stil, da li mogu da te zamolim da pazljivo procitas ovo sto cu dole napisati ;-)

Kao prvo, u ovome sto si gore napisao se krije jedna velika ZABLUDA, i kasnije cu objasniti u cemu se ona sastoji.

Zaboravimo za sad tu zabludu, i hajde da prevedemo to sto si napisao na jednostavan "srpski" -

DANAS

- Moderni dizeli su EFIKASNIJI od elektricnih automobila
- Moderni dizeli MANJE STETE prirodi od elektricnih automobila
- Moderni dizeli imaju VECU MOBILNOST od elektricnih automobila
- Moderni dizeli su JEFTINIJI od elektricnih automobila

Dakle, ako se fokusiramo na DANAS, moderni dizeli jednostavno RAZBIJAJU elektricne automobile po apsolutno svemu bitnom za jednog korisnika putnickog vozila kao i njegovo okruzenje (osim ako u to okruzenje ne ubrajas kompanije koje proizvode elektricna vozila ;-).

Sta ti kazes - ti kazes da ce "u buducnosti" elektricni automobili biti, sta? Bolji?

Vidis, mislim da danas NIKO ne moze da predvidi sta ce se desavati u buducnosti zato sto postoji vise tehnologija koje su potencijalni naslednik "obicnih" SUS motora...

- Hibridni elektricni i SUS motori (razvoj SUS motora je daleko od gotovog)
- Elektricni motori
- Motori na vodonik
- Motori na gas
- ???

Kazes, "nafte ce nestati" - tacno donekle, posto nafta moze i da se proizvodi, bilo kao biodizel ili jos naprednije uz pomoc GM bakterija. Ovo drugo je PRAVA "tehnologija u povoju" za razliku od elektromotora i baterija i, sta znas, MOZDA bude najbolje resenje....

Sta ce od ovoga biti pobednik? NIKO NE ZNA, ali DANAS je vrlo jasno da elektricna vozila NISU najbolje resenje ni po jednoj osnovi. Samo su precenjeni marketinski HYPE (HYPE = opisivanje necega mnogo boljim nego sto jeste).

A da... hajde da dotaknemo i ZABLUDU koja se provukla u tvom postu - a to je zabluda o "novoj" elektricnoj tehnologiji...

Zasto je to zabluda? Pa sta su glavni elementi elektricnog vozila?

a) Elektromotor
b) Baterija

Ne bih rekao da su ove 2 stvari od juce u razvoju... stavise, rekao bih da su u razvoju bar koliko i SUS motori, i cini mi se da isto kao i SUS motori imaju ogromnu primenu i van putnickih vozila.

Zaista je tesko ocekivati neku revoluciju u efikasnosti elektromotora ili u karakteristikama baterija osim ako ne zadjemo u domen maste ili cistog nagadjanja. Do sada idemo evolutivnim putem, i unapredjenja iako jesu svakako odlicna i dalje su daleko od unapredjenja koja bi u neko dogledno vreme eliminisala probleme sa baterijama koji postoje.

Mozda - a mozda i ne.

Mozda proizvodnja dizela bude efikasnija? Ko ce to znati... Ja ne znam, i zato ni u ludilu ne bih mogao tek tako da "stavim lovu" na neku od ovih tehnologija.

SVE U SVEMU - danas je vrlo jasno sta je efikasnije i bolje.

Sta ce biti sutra? O tome kada dodje to sutra... sve ostalo je PR spin "zelenih" elektricnih kompanija u potrazi za VC izvorima finansiranja... nemojte nasedeti na te price, one su namenjene investitorima ;-)
[ endre85 @ 04.09.2010. 19:03 ] @
Pa, ako se gleda istorijski, razvoj i proizvodnja elektricnih automobila je pocela pre pronalaska dizel i oto motora.
[ stil @ 04.09.2010. 19:31 ] @
Ivane, električni motori nisu problem. Ti motori imaju idealne karakteristike za primenu u vozilima. Na malim brojevima obrtaja imaju veliki obrtni moment i obratno. Nisu im potrebni prenosnici koji će peglati tu karakteristiku kao što je vozilima koja koriste SUS motore to neophodno da bi mogao da ih koristiš. To odmah znači i veći stepen iskorišćenja jer nemaš gubitke usled trenja u samom menjaču.

Problem je napajanje tj. baterije ili možda gorive ćelije tj. vodonik. Problem sa Lithium-ion baterijama je od skora na putu da se reši uz pomoć nanotehnologije. Pratim to već duže vreme i intenzivno se radi na tome. Te baterije će imati veći kapacitet a iste dimenzije. Ako budu imale primenu u nečemu što je više od laptopova više će se ulagati u njihov razvoj i pre će se doći do onoga što će biti zadovoljavajuće za sve.


Ne znam zbog čega stalno pominješ Prius. Prius je hibrid. Ovde govorimo o čisto električnim vozilima.


[ Ivan Dimkovic @ 04.09.2010. 19:38 ] @
Citat:
stil
Ivane, električni motori nisu problem. Ti motori imaju idealne karakteristike za primenu u vozilima.


U prakticnoj aplikaciji u autu, elektricni motori su manje efikasni od dizel motora, kada se sve sagleda.

Oni imaju prednosti - ravan "potisak" i jednostavniji mehanizam prenosenja snage na tockove, ali imaju i mane - manju efikasnost kada se sve uzme u obzir (ne samo SAM motor), MANJU mobilnost i ukupno veci negativan uticaj na okolinu.

To su cisti fakti koji vaze danas.

Citat:

Problem je napajanje tj. baterije ili možda gorive ćelije tj. vodonik. Problem sa Lithium-ion baterijama je od skora na putu da se reši uz pomoć nanotehnologije.


"Na putu" je nesto sto se zove "forward looking statements" iliti "moz' da bidne al' ne mora da znaci" sto bi rekli Srbi.

Ostavimo se mi "puta" i buducnosti koja je neizvesna - DANAS su elektricna vozila losija i njihovi proizvodjaci dovode u zabludu kupce o nekakvoj "zelenosti" i na osnovu te zablude uspevaju da se DEBELO ugrade.

Samo treba pogledati koliko kostaju ta elektricna vozila, te gde se prodaju (Kalifornija) te fakte o tome koliko su zaista "zelena" da bi bilo jasno da se radi o najobicnijem porezu na b*dale.

Iliti, sa tom pricom o "buducnosti" i nekorektnim i nepotpunim podacima vezanim za ekoloski uticaj, neko DANAS uzima debele pare za nesto sto je inferioran proizvod.
[ biotech @ 04.09.2010. 19:50 ] @
koja glupost, u 2010 nesto mi sagoreva u kolima...pih
[ stil @ 04.09.2010. 19:51 ] @
Neće biti

Advantages of electric vehicles

Mechanical

Electric motors are mechanically very simple.

Electric motors often achieve 90% energy conversion efficiency over the full range of speeds and power output and can be precisely controlled. They can also be combined with regenerative braking systems that have the ability to convert movement energy back into stored electricity. This can be used to reduce the wear on brake systems (and consequent brake pad dust) and reduce the total energy requirement of a trip. Regenerative braking is especially effective for start-and-stop city use.

They can be finely controlled and provide high torque from rest, unlike internal combustion engines, and do not need multiple gears to match power curves. This removes the need for gearboxes and torque converters.

Electric vehicles provide quiet and smooth operation and consequently have less noise and vibration than internal combustion engines. While this is a desirable attribute, it has also evoked concern that the absence of the usual sounds of an approaching vehicle poses a danger to blind, elderly and very young pedestrians. To mitigate this situation, automakers and individual companies are developing systems that produce warning sounds when electric vehicles are moving slowly, up to a speed when normal motion and rotation (road, suspension, electric motor, etc.) noises become audible

http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle


Diesel engines have energy efficiency of 45% and petrol engines of 30% plus gubici u menjaču.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_efficiency

[ Ivan Dimkovic @ 04.09.2010. 19:55 ] @
Citat:
stil
Neće biti

Advantages of electric vehicles

Mechanical

Electric motors are mechanically very simple.

Electric motors often achieve 90% energy conversion efficiency


Ti ocigledno ne citas sta sam ja napisao.

Obrati paznju na "U prakticnoj aplikaciji u autu, elektricni motori su manje efikasni od dizel motora, kada se sve sagleda."

Sve ukljucuje - znas, sve.. Ukljucujuci i gubitke vezane za bateriju, proizvodnju struje i tako to.

Ta energija koju sam elektricni motor efikasnije pretvara u snagu ne pada sa neba, vec dolazi iz baterije koja mora da se napuni - i to strujom iz elektricne mreze.

Ima tu prilicnih gubitaka - i bas zbog svega toga je uticaj tih elektricnih vozila na okolinu GORI.


Citat:
biotech
koja glupost, u 2010 nesto mi sagoreva u kolima...pih


Sagoreva ti zato sto je bolje.

Kada (ako) ne bude bilo, nece ti ni sagorevati.
[ Odin D. @ 04.09.2010. 19:55 ] @
Elektricni motori su dogurali do poprilicnog stepena iskoriscenja tako da se tu ne moze bogznasta desiti. Lageri u motorima elektricnih tramvaja se podmazivaju "svakih" par stotina hiljada kilometara, a mijenjaju se na "svakih" milion kilometara. Iz statora se po potrebi izduva prasina tada kad se radi mijenjanje lagera.
Obrtni momenat i stepen iskoriscenja SUS motora se ne mogu porediti sa elektricnim motorima, a takodje ni pouzdanost, jednostavnost i cijena.
Toliko o poredjenju performansi i odrzavanja izmedju SUS i elektricnih motora.

Upravljacka elektronika je takodje dovedena skoro do savrsenstva sto se tice efikasnosti i stepena iskoriscenja, tako da je ustvari jedini ogranicavajuci faktor elektricnih automobila baterija i samo baterija i sve u vezi tih automobila zavisi samo od toga sta ce se sa tim baterijama dalje desavati.
[ Ivan Dimkovic @ 04.09.2010. 19:57 ] @
Citat:
Odin D.
Toliko o poredjenju performansi i odrzavanja izmedju SUS i elektricnih motora.


Da li treba po 50-ti put da ponavljam?

Elektricni motor kao IZOLOVANI DEO celog sistema je efikasniji - ali kada se sagleda KOMPLETAN bilans, situacija je upravo obrnuta.

I to ce tako ostati osim ako se nesto DRASTICNO ne promeni u dizajnu baterija ili proizvodnji elektricne energije, a pored svog tog optimizma (koji to nije, vec vrlo vesto srocen HYPE sa ciljem podizanja investicione love) se ipak ne moze sa sigurnoscu reci kada ce se to, i da li ce se uopste, desiti.

A do tada - moderni dizel automobil je efikasniji i cistiji po okolinu.

Kada se pogleda kao celina - sto je jedino fer i realno poredjenje koje ima nekog smisla.
[ mmix @ 04.09.2010. 19:59 ] @
Pa pazi neko mora da plati razvojnu krivu svake tehnologije. Izmedju biranja da drzava to radi iz poreza i da to rade rani adopteri iz svojih dzepova, ja glasam za early-adoptere :)
Bice tu sigurno jos otkrica u vezi gustine energije u baterijama, brzine punjenja i bice inzenjerskih resenja za optimizaciju motora. Vec sada nas ceka sledeci korak sa nanowire baterijama, korak po korak, polako.
[ Ivan Dimkovic @ 04.09.2010. 20:01 ] @
Citat:
mmix
Bice tu sigurno jos otkrica u vezi gustine energije u baterijama, brzine punjenja i bice inzenjerskih resenja za optimizaciju motora. Vec sada nas ceka sledeci korak sa nanowire baterijama, korak po korak, polako.


Sama sustina.

Dakle, danas jednostavno to nije slucaj.

Sutra - kao sto rekoh, "moz' da bidne al' ne mora da znaci".

Sto se "early adoptera" tice - jasno, njihov novac njihova stvar.. Ali ovo je tehnicki forum, i lepo je fokusirati se na neke fakte, a ne na marketinski materijal.
[ stil @ 04.09.2010. 20:04 ] @
Dobro de Ivane nećemo još da ti diramo Bembaru ))

ali radi se na tome
[ Odin D. @ 04.09.2010. 20:06 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: Da li treba po 50-ti put da ponavljam?

Ne treba pobogu, nisam ja ni sporio tvoje stavove.
Samo sam objasnio razliku izmedju elektricnih i SUS motora, izolovano, tako da se taj dio price otkaci iz rasprave i fokus prenese na baterije jer se u principu sve odigrava izmedju elektricne baterije i rezervoara sa naftom i niceg treceg.
[ Ivan Dimkovic @ 04.09.2010. 20:07 ] @
@stil,

Sto moju bembaru? Ja ni ne vozim dizel auto, niti me efikasnost ili green footprint uopste zanimaju. Bar sam iskren. I kada/ako bude postojao elektricni auto koji je bolji od klasicnog u performansama, necu imati nikakav problem da ga kupim.

Ne radi se uopste o tome - radi se o tome da su elektricna vozila DANAS >gora< po zivotnu okolinu i manje efikasna, manje mobilna od modernih dizela.

To je uprkos svom poblicitetu, hype-u i marketingu koji ta vozila dobijaju, apsolutno nezasluzeno.

To su fakti - jasno, oni se mozda ne svidjaju nekome, ali fakti nisu tu da bi se nekom svidjali ili ne.

Elektricna vozila su danas... u nedostatku bolje reci: bull sh*t.

I to bull sh*t upakovan u tonu sarenog papira zvanog "hype", "politicka agenda" i "wishful thinking". Medjutim, koliko god ga uvijali u te mirisljave papire ostaje cinjenica da je unutar tih papira.. bull sh*t.

Skociti, pa reci hop.

Ali danas je popularnije godinama pre nego sto se skoci hype-ovati stvar i prodavati je za ono sto nije.
[ mmix @ 04.09.2010. 20:09 ] @
Pa mislim da se diskusija i malo odvojila na dva koloseka, sada i buducnost, sto se mene tice tvoja prica ima apsolutnog smisla i definitivno verujem da je dizel opcija sada vise eco-friendly ali je fakat i da eko fanatici to nikad nece prihvatit ma koliko statisticki, vizuelno i user-friendly to predstavio. Takvi su ljudi jednostavno, kad uzmu kesu secera oni ne razmisljaju gde je rasla repa, ko je repu brao, procesirao, rafinisao, pakovao distribuirao i postavio na policu. Ista je prica i za struja vs dizel, ljudi ne vide celu pricu vide samo ima/nema auspuh i to je realnost zivota. Ja se nekako ne bunim protiv toga jer znam da ce to rezultaovati dodatnom kintom u R&D segmentu elektricnih vozila, pa mozda za zivota i provozamo neka kvalitetna
[ Odin D. @ 04.09.2010. 20:10 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic:Ne radi se uopste o tome - radi se o tome da su elektricna vozila DANAS >gora< po zivotnu okolinu i manje efikasna, manje mobilna od modernih dizela.
...
Elektricna vozila su danas... u nedostatku bolje reci: bull sh*t.


U vreme pojave i nastanka benzinskih vozila isto to se moglo reci za njih u odnosu na zaprezna kola sa konjima :)
[ Ivan Dimkovic @ 04.09.2010. 20:12 ] @
Citat:
mmix
Pa mislim da se diskusija i malo odvojila na dva koloseka, sada i buducnost


Problem je sto je originalni post vezan za sadasnjost.

Sto se buducnosti tice - znas kako, ja sam kao klinac i kao svi klinci tada gledao "povratak u buducnost"... secam se letecih skejtbordova...

Da li ih imamo danas?

Ne... ne jos... mozda ih necemo imati nikad.

U tome je problem sa tim "gledanjima u buducnost" ;-)

Citat:
Odin D.
U vreme pojave i nastanka benzinskih vozila isto to se moglo reci za njih u odnosu na zaprezna kola sa konjima :)


Izvini, ali ovo je na nivou "Albert Ajnstajn" argumenata - jeste, Alberta su smatrali za ludaka - ali nije svaki ludak neki buduci Albert.

Zapravo, realnost je takva da gotovo vecina nisu ;-)

Ista stvar i za "pronalaske koji izgledaju kao bulls*it" - vecina njih to i ostane. A da li ce nesto ostati ili nece, jedino mozemo da sacekamo pa da vidimo.

Ja samo odbijam da kupujem hype pre nego sto se taj hype realizuje. POGOTOVU kada mi gomila PR droida i ljigavaca pokusavaju prodati pricu da je taj hype vec tu.
[ Odin D. @ 04.09.2010. 20:18 ] @
Nisam imao namjeru da time ista dokazujem.
Obicno poredjenje humoristicne namjene, nista tipa "I Teslu su zayebavali, pa je na kraju bio u pravu" - dokaz...
[ stil @ 04.09.2010. 20:19 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: @stil,

Sto moju bembaru? Ja ni ne vozim dizel auto, niti me efikasnost ili green footprint uopste zanimaju. Bar sam iskren. I kada/ako bude postojao elektricni auto koji je bolji od klasicnog u performansama, necu imati nikakav problem da ga kupim.



Ma šalim se video si smajlije valjda.

Citat:
Ivan Dimkovic:Sto se buducnosti tice - znas kako, ja sam kao klinac i kao svi klinci tada gledao "povratak u buducnost"... secam se letecih skejtbordova...

Da li ih imamo danas?

Ne... ne jos...

U tome je problem sa tim "gledanjima u buducnost" ;-)


Šta misliš da su ljudi 1966 mislili o ovome :)

A vidi danas šta se radi :)))

http://en.wikipedia.org/wiki/Communicator_(Star_Trek)
[ Ivan Dimkovic @ 04.09.2010. 20:22 ] @
Citat:
stil
Šta misliš da su ljudi 1966 mislili o ovome :)


Isto sto i o letecem autu... samo sto se mobilni desio, a leteci auto nije (kao zamena za normalne ;-)

Imali smo i nuklearni auto kao projekat (http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon) - pa, opet, zavrsio je na djubristu istorije.

Poenta?

Ne mozete predvideti buducnost.

Ali sadasnjost je... vrlo losa po elektricne automobile.
[ mmix @ 04.09.2010. 20:46 ] @
Ne diraj mi Ford Nucleon

Al ozbiljno, nije bas za poredjenje voznja atomske bombe u malom i voznja eektricnog auta Od svih mogucih tehnologija transporta u buducnosti elektricni automobil pokazuje najvise obecnja, bar meni. AKo pricamo o snovima i sta bi ko hteo, meni bi licno najvise lego jedan lep teleport

Kad pricamo o ako nekim stvarima nezahvalno je predvidjati buducnost, kad vec dotaknu nucleon smatralo se da nuklearna energija nece nikad biti dovoljno skalabilna za lokalno koriscenja pa smo opet dobili realan torijumski reaktor koji moze opsluzivati manje sredine i komune. Nikad se ne zna