[ CONFIQ @ 23.09.2010. 13:28 ] @
Pitanje, Da li rotacija zemlje utiče na vreme leta aviona?
Znaci, da li let protiv rotacije zemlje je kraci nego let koji ide uz rotaciju?
Trazio sam po internetu i ima svakakvih misljenja...

Naprimer:
http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/gen01/gen01149.htm (2 suprotna odgovora)
http://wiki.answers.com/Q/Is_t...affected_by_the_earth_rotation (da)
http://www.aerospaceweb.org/question/dynamics/q0027.shtml (ne)

[ Srđan Pavlović @ 23.09.2010. 13:36 ] @
Mislim da je ovaj odgovor najkorektniji:

http://www.aerospaceweb.org/question/dynamics/q0027.shtml

Zakljucak:

So what is the bottom line? The rotation of the Earth does not effect the travel time of an aircraft, and, more importantly, a mere 65 mph wind is more than enough to cause a difference in travel time of five hours when you are traveling long distances!

Dakle na visinama kojima krstare ti putnicki avioni neretko duvaju vetrovi od 100 do 160 km/h! (sasvim normalna pojava).

E sad - kada taj vetar duva u rep i u nos aviona, na vrrrrlo dugim letovima, napravi se ta razlika u vremenu leta.

Na odredjenim putanjama (od mesta A do B) uglavnom duvaju vetrovi u istom smeru tako da su i razlike u vremenu
letova manje vise konstantne za odredjene destinacije u razlicitim smerovima.
[ Picsel @ 23.09.2010. 13:54 ] @
Ne utice zato sto je Zemlja ploca i ne rotira, vec sve rotira oko Zemlje!!!







A... ovo nije UMZ, izvinjavam se
[ CONFIQ @ 23.09.2010. 14:31 ] @
@Srđan Pavlović: Stime se i ja slazem... Ali sdruge strane imas ljude koje ne veruju u teoriju.
Citat:
@Alcir Grohmann:
So, a number
of factors comes into action when flying. But predominantly
the rotation of Earth is the most important and you can say
that travelling from East to West the airplane will reach its
airport sooner than at the contrary.


Alcir Grohmann je hemicar i nije jedini koji veruje u ovu teoriju. Imam druga koji se bavi avijonima i on tvrdi isto sto i ovaj hemicar.
[ Srđan Pavlović @ 23.09.2010. 14:39 ] @
Cekaj pusti verovanje, ne radi se o religiji vec o nauci - koje on konkretno dokaze nudi? Kakva teorija?
[ Majstor Duja @ 23.09.2010. 14:48 ] @
...mene su u osnovnoj ucili da se Zemlja okrece priblicno 1600km/h na povrsini.
Avion leti na 10km visine a tamo se vazduh pokrece sporije u odnosu na Zemlju zbog inercije i trenja ali ipak dovoljno brzo da utice na vreme leta.
Let do NY (iz Beca) je oko 8 sati a iz NY za Bec je oko 6.5 (ja merio u avionu) - pa zakljuci sam...
[ cozmo_im @ 23.09.2010. 15:55 ] @
Utice. Takodje, piloti koriste jet streams kad god je moguce da ubrzaju let i smanje potrosnju goriva (a time i emisiju stetnih gasova).
[ CONFIQ @ 23.09.2010. 16:45 ] @
Citat:
cozmo_im: Utice. Takodje, piloti koriste jet streams kad god je moguce da ubrzaju let i smanje potrosnju goriva (a time i emisiju stetnih gasova).


Pa kako tacno utice? Aerospaceweb.org tvrdi bas suprotno!
Jet streams - kad avijon ide uz vetar ali nema nikakve veze sa rotacijom zemlje.

Citat:
Majstor Duja: ...Avion leti na 10km visine a tamo se vazduh pokrece sporije u odnosu na Zemlju zbog inercije i trenja ...


Ovo nije bas tacno! Citao sam na nekoliko mestima da u visini od 10KM je normalno da vetar bude oko 100 KM/H.
[ cozmo_im @ 23.09.2010. 17:55 ] @
Utice zbog rotacije zemlje i vetrova koje stvara rotacija. A ima veze malo i sa masom i brzinom aviona i uzgonom, odnosno koliko je snage potrebno za uzgon (vise kad ide u smeru rotacije, manje u suprotnom zbog manje brzine).

Ah, da tu je i coriolis...

Hint: veca snaga za uzgon treba u smeru rotacije a manja u suprotnom (za prosecan B747, inercija u suprotnom smeru rotacije zemlje je dovoljna da "smanji" tezinu za 5400kg, te je krilima lakse da generisu uzgon)
[ Izvoljski @ 23.09.2010. 18:08 ] @
meni je isto logicno da se iz Amerike u Evropu krace putuje jer se putuje u susret rotaciji. Zemlja rotira ka Zapadu.
[ cozmo_im @ 23.09.2010. 18:37 ] @
+ vetrovi
+ inercija