[ Deep|Blue @ 26.10.2010. 08:04 ] @
Mozda ne razumete naslov, ali dobro ste culi!
barem ako cemo prema jutrasnjim pisanijama dragih nam i ozbiljnih novina zvanih Press.
Dakle 50k ljudi u panici jer samo svete proizvodjace smeju pitati da li smeju svoje mezimce, bezolovnim benzinom da napoje.
Ne! Ne pitajte komsije, naftne kompanije, specijalizovane forume i casopise, vec samo svetog proizvodjaca! kaze Nenad Jovanović, Direktor kvaliteta u Centru za motorna vozila AMSS-a. Mada nije ni za verovati ovim modernim PR-ovima. Najbolje je to sve zaobici i otici kod spiritualista i vidovnjaka radi kontaktiranja duhova osnivaca fabrika, ipak bi tu bili najsigurniji - oni nemaju interesa da vas zavlace.
Citat:
Ukoliko saznaju da to ne mogu, majstori savetuju kupovinu specijalnih aditiva ili menjanje motora, koje košta oko 1.000 evra.

Citat:
... Praktično, može da se desi da postoji neki stariji „ferari" ili „audi" iz te serije visokoturažnih automobila kod kojeg ne može sa sigurnošću da se kaže koliko bi bio štetan bezolovni benzin. Pravu informaciju definitivno mogu da daju samo proizvođači - savetuje Jovanović....



naravno ovaj fini novinarcic nudi i alternative
Citat:
OPCIJE NA RASPOLAGANJU
1. Menjanje motora 1.000-1.200 evra
2. Sipanje aditiva po rezervoaru 400 din.
3. Prelazak na gas 1.000 evra

samo gde nadjose da instalacija gasa na vozila starija od 25 godina kosta 1000 eur?
[ Count Zero @ 26.10.2010. 08:39 ] @
Zaboravio je rešenje No4: menjanje auta
[ Java Beograd @ 26.10.2010. 08:57 ] @
Kakvi sve bolidi rade kao novinari !

Ja se dan-danas sećam jednog novinskog članka - pregled aktuelnog stanja na tržištu - gde je novinar uz napomenu da je vodeno hlađenje, obavezno navodio sa koliko ventila, kao da ti ventili imaju neke veze sa tom "vodom" za hlađenje. Nešto otprilike ovako:

Automobil A ... 1.600 kubika, 90 KS, vodeno hlađenje sa 8 ventila
Automobil B ... 1.600 kubika, 90 KS, vodeno hlađenje sa 16 ventila
i slično.

[ vladd @ 26.10.2010. 09:31 ] @
Ja stvarno ne znam sta da kazem, ali je ipak ovo deo "Mad Zone". Iako pretenduje da bude tehnicki forum.

Eto, pale su novine, sledeca je wikipedija(u kojoj svako moze da nazvrlja info), i vozaci "krseva" su primorani da se bace u narucje biznismena auto industrije, preprodavaca polovnjaka, i pokvarenih majstora.

Sa druge strane, plasenje nepismenog naroda(i polupismenog), ima nekakva opravdanja u smanjenju zagadjenja, guzvi, broja vozila i potencijalnih ucesnika nesreca, na ulicama.

Da li je to "dobro" ili lose, vise je sociolosko pitanje.

Da li je "stari" benzin derivat olova, a novi, evropski, pun derivata i zdravih vlakana, zdrav za okolinu i dzepove magnata, prestalo je da bude tehnicko pitanje, to je sada igraliste novinara i velika vezba spinovanja.


Poz
[ tdjokic @ 26.10.2010. 10:48 ] @
Au, bog te, sta da rade vlasnici auta sa vazdusnim hladjenjem, da pocupaju one ventile za vodu? Sta ce covek, naviko da bez ventila nema vode u kuci, pa isto preneo i na auto ! :-)
[ etjen @ 26.10.2010. 10:59 ] @
meni je najbolji deo o starom Ferariju ili Audiju
[ sasa022 @ 26.10.2010. 12:17 ] @
.......... ja se i dalje pitam otkud tim "novinarima" tolika inspiracija da pisu tolike gluposti.
[ Nozzlezator @ 26.10.2010. 12:42 ] @
Novinari lupaju svasta - prava resenja su sledeca:
Citat:
Why Can’t Older Engines Use Unleaded Fuel?

By far the biggest problem arising from using unleaded fuel on older engines is a condition known as valve seat recession (VSR). Without the protective lead coating (previously provided by leaded fuel) on the exhaust valve seats, the intense heat (650°C) and hammering effect of the valves opening and closing, causes iron deposits from the valve seat to become micro-welded to the valve edge. Left unchecked, this continual tearing away of metal particles will result in the exhaust valve digging a deeper and deeper hole for itself into the cylinder head. Eventually, and often within only a few thousand miles, the engine will breakdown completely and it will require an expensive overhaul. To combat this problem, modern petrol engines have special hardened valve seats which can withstand this harsh environment.

Solution A: Use Lead Replacement Fuel (LRP).


Although this fuel may have replaced leaded fuel at the pump, it is by no means a direct replacement. Petrol manufacturers only recommend that it is used for light duty applications. It is not suitable for regular motorway use, towing or high performance applications because the fuel burns much hotter than its predecessor. Its octane rating also seems to be an unknown quantity.

Solution B: Use Anti-Wear Additives.

All additives will have one of the following four compounds as parts of its constituent - potassium, phosphorous, sodium or manganese. All these compounds have been advocated by various companies as being the most suitable substitute for lead petrol. The truth is that none of these compounds will totally replicate the unique properties of lead and certain engine types and driving conditions may be better suited to one formula than another. Even the most suitable additive will only delay the amount of wear unleaded fuel cause to an engine’s valve seats.

Solution C: Fit Unleaded Valve Seat Inserts.

This is the only permanent solution to valve seat wear. At Burtons we can provide this service for just about any petrol engine type. The operation involves the cutting of a recess around the exhaust seat to accept the interference fit of a suitable valve seat insert. Special heat treated alloys are used in the production of these inserts, the two most common being nickel/chromium and vanadium/molybdenum. Both the machining and the fitting processes are critical for ensuring a trouble free service life and we pride ourselves in being able to provide the expertise and specialist machinery required for this precision work. And finally, the answers to the three most asked questions concerning unleaded conversions:

Why do you only fit hardened valve seats on the exhaust side?

Only the exhaust valve seats have to be replaced since they run at a much hotter temperature than the inlet valves.

Do the valves have to be changed for stainless steel types?

No, provided your existing valves are in good condition, they can be refaced and lapped into the new valve seat. You do not need a valve made from a harder material.

Do the valve guides have to be replaced with bronze types?


No, this is not true. Both cast iron and bronze guides are suitable for use with unleaded fuel. However, we may need to replace the valve guides if they are excessively worn. This is because the spindle of the valve seat cutter centres on the valve guide and any excessive movement will make machining impossible.
NOTE

Once an engine has been converted for unleaded use, remember that only super unleaded fuel is a suitable replacement for leaded fuel as far as octane ratings are concerned. Use of premium unleaded fuel will require changes to ignition timing due to a lower octane rating. We recommend that turbo engines only use super unleaded fuel to reduce the risk of detonation.
[ Java Beograd @ 26.10.2010. 12:44 ] @
Obratite pažnju na komentare.

Evo jednog:[att_img]
[ vladd @ 26.10.2010. 16:11 ] @
Pa i ova "prava resenja" su spektakularno lupanje gluposti, gde ce se sicevi ventila samozavariti za ventil na "strasnih" 650 stepeni, a zastiti ce ih molekuli olova(ako se izdvoji iz tetraetila, koje se topi na 330 stepeni!!!!...precizno na 327,46!!!
Stari motori su pride hladniji, nisu visokofrikcioni sa podignutom radnom temperaturom na 95-105C, ali postoji jedan problem koji experti ne spominju.

I ne treba da spominju, posto se niko ozbiljno nije bavio analizom.

Stari motori su bogato trosili gorivo, i smesa je tezila ka bogatijoj, u gotovo celoj oblasti regulacije dotoka goriva u cilindar.
Produkti nepotpunog sagorevanja bezolovnog benzina je, medju ostalima i NO, azot monoksid, sklon produkciji azotne kiseline. Velika kolicina vlage doprinosi procesu.

Losa smesa, povecana produkcija NO, i eventualno kiseline, odsustvo katalizatora, zasigurno ce umanjiti vek izduvne grane..pa makar od samog izduvnog ventila, do repa. Moze se ocekivati nesto manja koncentracija vlage oko ventila, ali veca koncentracija NO.

Sve ostale gluposti oko "podmazivanja" ili "zastite", sa nekoliko eventualnoprisutnih molekula je ..nemam pravu rec..


Poz

P.S. Jedino ne znam sta se ocekuje od novog trenda pomeranja stehiometrijskog odnosa na 12:1(pomera se prihvatljiva obogacena strana zone regulacije), na novijim tipovima ECU. Da li malo brze trosenje katalizatora(kao lepog i skupog delica koji predugo traje, za apetite auto industrije), malo bi se uvecala potrosnja, snaga, naslage u cilindrima..u stvari, i motori predugo traju..
[ Nozzlezator @ 26.10.2010. 17:11 ] @
Citat:
vladd: Pa i ova "prava resenja" su spektakularno lupanje gluposti, gde ce se sicevi ventila samozavariti za ventil na "strasnih" 650 stepeni, a zastiti ce ih molekuli olova(ako se izdvoji iz tetraetila, koje se topi na 330 stepeni!!!!...precizno na 327,46!!!


Hmm pa ne znam bas da li su lupetanje gluposti :) Ljudi se bave profesionalnim tuningom i imaju mnogo godina iskustva iza sebe sto sa novim sto sa bajatim vozilima.
http://www.burtonpower.com/technical_1/unleaded_fuel.aspx


Koristim olovni benzin i koristicu ga sve dok budem mogao da ga kupim...za bezolovni ce morati da se rade sedista ventila i to je to...Promena na noviji motor mi nikako ne pada na pamet.
[ vladd @ 26.10.2010. 21:52 ] @
A sama prica oko olovnog sloja, na 600C, koji stiti ljuti celik, to je za posebnu pricu, pa makar se tjuneri prezivali OTO ili Diesel

Ne bih da komentarisem izjave interesne grupe...

Poz


P.S.

http://www.burtonpower.com/company_info.aspx


[Ovu poruku je menjao vladd dana 26.10.2010. u 23:15 GMT+1]
[ Nozzlezator @ 26.10.2010. 22:16 ] @
Pa ok ako ne verujes njima veruj wikipediji ;)

Citat:
A side effect of the lead additives was protection of the valve seats from erosion. Many classic cars' engines have needed modification to use lead-free fuels since leaded fuels became unavailable. However, "Lead substitute" products are also produced and can sometimes be found at auto parts stores. These were scientifically tested and some were approved by the Federation of British Historic Vehicle Clubs at the UK's Motor Industry Research Association (MIRA) in 1999.[18]


http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline
[ Zarko Silic @ 26.10.2010. 22:18 ] @
Citat:
etjen: meni je najbolji deo o starom Ferariju ili Audiju :D


A sta je smesno? Da li:

1. Spominjanje Ferarija na nasim prostorima, ili
2. Tvrdnja da ovim starim i snaznim motorima ne oprija bezolovni benzin?
[ etjen @ 26.10.2010. 22:47 ] @
smešno mi je gde baš nađoše Ferarija, k'o da ih ima svaki treći prosečan građanin ove naše bogate države.
Iskreno ja za svoj životni vek nisam video nijednog starog Ferarija igde kod nas.

A ako baš neko i ima, onda će se već snaći za neki aditiv ili neko rešenje. A i to koliko se ti stari Ferariji (i slični) uopšte i voze, bezolovni im neće smetati.

A što se tiče Audija, on mu dođe kao kolateralna šteta u mom komentaru
A i nešto ne verujem da starim motorima toliko smeta nedostatak olova. I koliko to ima automobila koji neće moći da se zadovolje nekim aditivom i koji su to?

Mislim, pa kako se snalaze svuda po Evropi gde nema olovnog benzina na pumpama? A oni imaju sigurno više Ferarija i starih visokoturažnih automobila nego mi...
[ Nocni @ 26.10.2010. 23:22 ] @
Starim motorima ne odgovara bezolovni benzin... sto je motor stariji problemi su veci jer ce im stradati sicevi ventila... na motorima iz nekih '60-tih godina su tkz. meki sicevi koji sa bezolovnim nebi mogli dugo... Sto se tice motora iz nekih '80-'90-tih godina za njih nece biti problema zbog bezolovnog benzina... vise im za ventile a i za ostale djelove skodi voznja na plin nego na bezolovni... kad bi ljudi znali kako iznutra izgleda motor koji je duze vozen na plin nikad ga nebi ugrdili, ali nije sad to tema...
Postoji alternativa koja se ugradjuje u old tajmere ili u neke ekskluzivne modele... u pitanju je aditiv koji cuva siceve ventila i zamjenjuje olovni tetraetil... Aditiv se ubrizgava direktno u usis i ne sipa se u gorivo... ima pumpicu i elektroniku koja se montira u motorni prostor i bocicu za aditiv...
Problem je u tome sto se voznja prilicno poskupljuje ali to za old tajmere svakako nije znacajan problem...
edit: Evo i film u kojem je prezentovan ovaj proizvod:



[Ovu poruku je menjao Nocni dana 27.10.2010. u 00:37 GMT+1]
[ vladd @ 27.10.2010. 10:17 ] @
Pocelo je od nekih starih motora, glava i siceva od livenog gvozdja, a zavrsilo kao urbana legenda koja napada sve. Izgleda da ima slicnosti sa pandemijom praseceg gripa, tako da izdvajam misljenje.
Sto sam ja lud da idem uz vetar, i to protiv tolike kolicine trgovaca i cele auto industrije.

Nagriza SVE siceve, i tacka!
Osim kad ne nagriza, ali vremenom ce, kad tad, progoreti sicevi izduva, pa eto dokaza..

Poz

P.S.
http://www.unep.org/pcfv/pdf/VSR-FinalDraft.pdf
[ Java Beograd @ 27.10.2010. 10:59 ] @
Sećam se, jednom kad sam sa Jugićem točio bezolovni na pumpi (bio je jetiniji !) Prilazi mi pumpadžija i pita da li imam katalizator ? Kad sam rekao da nemam, on se nesrećnik uhvatio za glavu, i sav u čudu, kaže: "Pa zašto onda sipaš bezolovni, izgoreće ti ventili !"

Dakle, pojma nema ni šta su ventili, ni šta je katalizator, niti zna gde šta stoji i čemu služi. Ali, "svi tako kažu", pa što ne bi i on ?!
[ Nocni @ 27.10.2010. 11:06 ] @
Kad su ta starija auta prezivjela ono vrijeme sankcija i razne ulicne buckurise svih duginih boja, onda ce im ovaj sadasnji bezolovni biti premija...
[ ljuba.micic @ 28.10.2010. 08:54 ] @
Vlasnici prastarih automobila pređite na tečni naftni gas ( LPG ) i rešili ste problem ( nedostatka olovnog benzina )!
[ vladd @ 28.10.2010. 09:43 ] @
I za LPG vaze slicne price, nema sumpora, istina, ali se pojavljuju i problemi, vise psiho-tehnicke prirode.

Naime, vozaci "na plin" ne umeju da se zaustave pri "stednji", nego stede do koske, sto, za motore, izaziva vece probleme nego bezolovni benzin.

Poz
[ toplim @ 31.10.2010. 19:50 ] @
Ovoliko gluposti odavno nisam cuo, bezolovni benzin, samo ime kaze nema olovo, a olovo je svakako visak u "super" benzinu, znaci nus produkt-dodatak koji je tu zbog lose prerade nafte, danas se nbafta bolje preradjuje pa se olovo izbacuje iz benzina da ne bi zagadjivalo zivotnu sredinu, znaci benzin je isti samo bez olova, tako da nema brige i stari motori mogu da trose bezolovni, aditivi su svakako pozeljni ali nisu neophodni, kad me na pumpi pitaju hoces super ili bezolovni ja uvek kazem bezolovni, jer je u principu za motoir isto, mozda postoji mala razlika u snazi ali i to ne verujem.

MehanicARI ce vam naravno reci da mora nesto da se menja, busi, brusi, obradjuje, samo da vam uzmu pare.
[ Igor88 @ 02.11.2010. 09:33 ] @
Moj "topli" moj, primarni benzin se dobija destilacijom, a onda se naknadno dodaje tetraetil olovo pa imas tzv. olovni benzin. Nemoj, ljubim ti karakter, da ismijavas ljude.
Sto se tice prestanka proizvodnje olovnog benzina, u RS-u se ne prodaje od januara 2009. i ljudi u rafineriji prave bezolovnu 98-cu koja "navodno" ima potrebne aditive. Eh sad, jel im vjerovat ili ne....mada licno imam informacije, sticajem okolnosti, da ipak nije suplja u pitanju i da stavljaju aditive u 98-cu, ali...ajd znaj sto posto da je tako. To samo znaju oni u rafineriji.
[ toplim @ 02.11.2010. 19:40 ] @
Bez obzira...kako se dobija benzin, ja kazem da nema koristi od olova, mozda od tog tetratil-olova ali ne znam, a i boli me k. stara kola pa mogu da sipam sta ocu.
[ pisac @ 09.11.2010. 03:30 ] @
Koliko vidim ovde niko nije izneo svoje sopstveno iskustvo, već samo teoriju i nagadjanja.

Ja sam vozio benzinac olovni pre više godina, koji je prešao preko 100 000 km bez ikakvih problema, trošio neprimetno ulja na 10 000 km. Onda sam jednog dana (nakon raspitivanja na više mesta i dobijenih odgovora da nema problema) rešio da počnem da koristim bezolovni benzin. Nakon 4-5 rezervoara auto je počeo da dimi i dosta troši ulje (nekoliko litara na 10 000 km).

Sve u svemu, nakon zamene gumica ventila, sve se vratilo otprilike tu negde na normalu kao što je bilo pre mog eksperimenta sa bezolovnim benzinom, a ja više nikada nisam sipao bezolovni benzin.

Toliko o tome.