[ easyyu @ 20.01.2011. 14:02 ] @
Auto je kod mene od 2003 godine..
Snaga motora je 55KW
Do pre 2 godine sam ga vozio na benzin, pa sam odlucio da ugradim gas.
Nisam zadovoljan sa potrosnjom jer auto trosi ~10l, a nikada manje od 9,5l, bez obzira vozim li na gas ili benzin.
Znam za slavinu na gasu i to sam podesio tako da auto ide tromije, ali sam zadovoljan.
Ova potrosnja se odnosi na prosecnu uglavnom voznju na otvorenom putu. Rekao bih da je 20% od jednog tankiranja gradska, a 80% voznja po otvorenom putu!
Da napomenem da nikada ne razvlacim motor i pri jako malim obrtajima vec menjam brzinu!
Da li postoji nacin da se smanji nekako potrosnja?

[Ovu poruku je menjao vladd dana 28.01.2011. u 17:21 GMT+1]
[ vladd @ 21.01.2011. 11:02 ] @
Mogu da dam nekoliko preporuka, i nekoliko sumnji, pa nesto da probas i konstatujes efekat.

Probaj da kreces malo ostrije, ne trkacki, ali sa obrtajima bliskim maksimalnom obrtnom momentu, oko 2000-2500 obrtaja. Lagani start, tzv puzanje, malo uvecava potrosnju goriva.

Zatim ispravni filteri, narocito filter za vazduh, treba ga cesce menjati(i zbog plina, i zato sto se prosto prlja).

Zati obrati paznju na gradsku voznju, koliko vremenski(ne km) provodis u gradu, to moze biti i 10km, ali i 2 sata(za to vreme bi na otvorenom putu presao 120km).

Ne bi bilo lose da zagrejes vozilo na benzin, pa da vozis na plin, povecava se potrosnja plina koji nije presao iz tecne u gasovitu fazu...Istina da se povecava kolicina potrosenog benzina, ali motor je manje opterecen.

Ostaju sumnje u stanje motora, pre svega kompresije, pa je potrebno zgaziti pedalu vise i dodati vise goriva, i u stanje ventila na rezervoaru plina, da ne curka...mozda..

I na kraju, treba sipati plin na jednom mestu (zbog razlike, variranja pritisaka pumpi), i tada meriti potrosnju, na identicnoj kolicini dolivenog plina, posto ako dolijes plin na pumpi veceg pritiska, izgledace da si potrosio vise goriva od proslog "punog" rezervoara.

Cistim filterom vazduha, optimalnim startom, redovnim odrzavanjem motora, recimo sipanjem sintetickog ulja(motor se lakse vrti), mozes smanjiti trenutnu potrosnju za bar pola litre.


Poz
[ Milojkovic @ 21.01.2011. 14:31 ] @
Jedini nacin da drasticno smanjis potrosnju goriva je da ugradis Flinston set.
[ mozdasamjaamozdainisam @ 21.01.2011. 17:03 ] @
Redovno proveravaj i pritisak u gumama. 'Ispumpane' gume trose vise. Vidi koliko je fabricki predvidjeno za te gume, pa dodaj 0.2 bara na to.

Kao sto vladd rece, a ja da dodam;
Auto najvise trosi na ubrzanju. Sto je ubrzanje krace, a voznja konstantom brzinom duza - to ce auto manje trositi. Naravno, ne da potpisujes auto pri svakom startu, ali gledaj da realno sto brze postignes zeljenu brzinu, a zatim samo da odrzavas istu.
[ Zarko Silic @ 21.01.2011. 17:46 ] @
Citat:
mozdasamjaamozdainisam: Naravno, ne da potpisujes auto pri svakom startu,




Eskorta iz 1.4 iz 97. moze potpisivati samo na ledu i to pod uslovom da nema zimske gume.
[ easyyu @ 21.01.2011. 19:48 ] @
Zahvaljuem na savetima..
Ovako: kretanje mi je na malim brzinama obrtajima. Ne vidim logiku da razvlacim motor jer sa time se povecava i potrosnja (potrosnja direktno proporcijalna broju obrtaja motora)
Gume su mi UVEK 2.3bara i to proveravam na mesecnom nivou.
Obicno putujem sam, jetko dvoje, stoga auto ne nosi nikakav teret.
Filter za vazduh se menja cini mi se kada i ulje barem jednom godisnje. Ulje placam oko 30-40eura..neko specijalno!
Plin ne curi nigde, jer brutalno se oseca u kolima ako curi (kada su mi ugradili, tad je malo pustao ali se jako osecalo, tako da sam posle 300m se vratio nazad do eurogas servisera da ponovo proveri)
Sto se time zagrevanja na benzinu ima logike ali sam po ceni koju placam za gorivo (benzin) opet tamo da ga grejem na gasu a da trosi vise.

Citat:
Milojkovic: Jedini nacin da drasticno smanjis potrosnju goriva je da ugradis Flinston set.

Veoma inteligentan odgovor, ali hvala u svakom slucaju! :)
[ vladd @ 21.01.2011. 20:01 ] @
Logika je u efikasnosti motora, na u prosto niskim obrtajima. Samo se cini da se "malo" stiska pedala pri nizim obrtajima.

Mehanizam otprilike funkcionise ovako, niski obrtaji, motor se opterecuje kretanjem vozila, motor pomera ugao prepaljenja, snaga se gubi, motor je u zoni elasticnosti, ali se ne vraca u normalan rezim, zbog opterecenja, pedala je stisnuta vise, nego da se krenulo sa 2000-2500 obrtaja, izmenjani stepeni prenosa, i postigla putna brzina.
Kod starijih vozila je jos izrazenija razlika, u rezimu nizeg broja obrtaja, smesa je bogatija, kao i u rezimu visokog broja obrtaja, pa su fragmenti goriva po ciklusu veci, iako je ukupan broj fragmenata nesto manji, zbog obrtaja...

Valjda si razumeo, sta hocu da kazem..najmanja potrosnja je pri najefikasnijem radu motora, a ti obrtaji nisu (pre)daleko iznad lera.


Drugo, vazan nacin voznje, treba probati(da se ne vuces po putu), odabrati optimalnu brzinu zavisno od okolnog saobracaja, i sto manje koristiti kocnicu, li to je slozenija tehnika voznje...cesce menjanje brzine, minimalno kocenje motorom, ali bez neprilagodjenog zaletanja, preko brzine kojom se okolni saobracaj odvija..

Filter za vazduh se menja prema specifikacijama, ili kada je prljav. S obzirom da se koristi plin, cistoca filtera za vazduh je znacajnija. Nekada se menja i nakon 1000km, ako se vozikalo po prasini ili zagadjenoj zoni..

To je skoro sve sto se moze(osim nekih komicnih saveta), ako je sve ispravno

Poz
[ easyyu @ 22.01.2011. 04:46 ] @
Citat:
vladd: Logika je u efikasnosti motora, na u prosto niskim obrtajima. Samo se cini da se "malo" stiska pedala pri nizim obrtajima.

Mehanizam otprilike funkcionise ovako, niski obrtaji, motor se opterecuje kretanjem vozila, motor pomera ugao prepaljenja, snaga se gubi, motor je u zoni elasticnosti, ali se ne vraca u normalan rezim, zbog opterecenja, pedala je stisnuta vise, nego da se krenulo sa 2000-2500 obrtaja, izmenjani stepeni prenosa, i postigla putna brzina.
Kod starijih vozila je jos izrazenija razlika, u rezimu nizeg broja obrtaja, smesa je bogatija, kao i u rezimu visokog broja obrtaja, pa su fragmenti goriva po ciklusu veci, iako je ukupan broj fragmenata nesto manji, zbog obrtaja...

Valjda si razumeo, sta hocu da kazem..najmanja potrosnja je pri najefikasnijem radu motora, a ti obrtaji nisu (pre)daleko iznad lera.


Drugo, vazan nacin voznje, treba probati(da se ne vuces po putu), odabrati optimalnu brzinu zavisno od okolnog saobracaja, i sto manje koristiti kocnicu, li to je slozenija tehnika voznje...cesce menjanje brzine, minimalno kocenje motorom, ali bez neprilagodjenog zaletanja, preko brzine kojom se okolni saobracaj odvija..

Filter za vazduh se menja prema specifikacijama, ili kada je prljav. S obzirom da se koristi plin, cistoca filtera za vazduh je znacajnija. Nekada se menja i nakon 1000km, ako se vozikalo po prasini ili zagadjenoj zoni..

To je skoro sve sto se moze(osim nekih komicnih saveta), ako je sve ispravno:)

Poz

Zahvaljujem..
Pokusacu sa promenim stil voznje i pri malo vecim obrtajima (od uobicajnog) da menjam brzine.
Tankiranje mi inace u 90% slucajeva na istoj pumpi.
[ vladd @ 22.01.2011. 10:29 ] @
Jeste da je sajt za mopare, ali tekst o optimizaciji voznje je univerzalan. Samo ga treba pazljivo citati i zanemariti ono sto se iskljucivo odnosi na Dodza.
Poenta je u optimizovanom kretanju, niprevise ni premalo gasa, pri startu, a boravak u saobracaju provesti sa sto manje rasipanja energije..

Naravno, neophodno je da i vozilo ima visoki stepen ispravnosti..

http://mopar.mopar1973man.com/...al/better-mpgs/better-mpgs.htm

Poz
[ goat @ 22.01.2011. 11:40 ] @
stil vožnje utiče na potrošnju ali ne toliko drastično.... dok sam vozio Yugo tempo 1.1 na plin koji je bio u tiptop satnju mislio sam da ne znam da vozim!... trošio je 11l/100km plina bilo grad ili otvoren put!... pre toga sam imao Yugo 55 krsh koji je trošio 7l/100km benzina u nekoj kombinovanoj vožnji (posle remonta glave motora)....

vidiš.. nisam se trudio da tempu smanjim potrošnju nego sam iskoristio njegovu lepotu na autopijaci ....

.. sada za svakodnevno trkanje do posla (50km dnevno) koristim porodični MB190D koji je duuugo kod nas u porodici.... za muzejski primerak potrošnja od 5.3l/100km D2 goriva na otvorenom putu, normalnom vožnjom je po mom mišljenju sasvim ok...

@easyyu..
ne znam šta si čekao od 2003-2004 do danas?.... nalickaj ga i pravac pijac... on ti je već bar 2x potrošio samog sebe...

[ easyyu @ 22.01.2011. 14:53 ] @
Citat:
goat: stil vožnje utiče na potrošnju ali ne toliko drastično.... dok sam vozio Yugo tempo 1.1 na plin koji je bio u tiptop satnju mislio sam da ne znam da vozim!... trošio je 11l/100km plina bilo grad ili otvoren put!... pre toga sam imao Yugo 55 krsh koji je trošio 7l/100km benzina u nekoj kombinovanoj vožnji (posle remonta glave motora)....

vidiš.. nisam se trudio da tempu smanjim potrošnju nego sam iskoristio njegovu lepotu na autopijaci :D....

.. sada za svakodnevno trkanje do posla (50km dnevno) koristim porodični MB190D koji je duuugo kod nas u porodici.... za muzejski primerak potrošnja od 5.3l/100km D2 goriva na otvorenom putu, normalnom vožnjom je po mom mišljenju sasvim ok...

@easyyu..
ne znam šta si čekao od 2003-2004 do danas?.... nalickaj ga i pravac pijac... on ti je već bar 2x potrošio samog sebe...

Paaa,drag mi je + opet uzeti nesto drugo pa opet u to ulagati...
[ 3MAJ86 @ 28.01.2011. 13:49 ] @
Citat:
Drugo, vazan nacin voznje, treba probati(da se ne vuces po putu), odabrati optimalnu brzinu zavisno od okolnog saobracaja, i sto manje koristiti kocnicu, li to je slozenija tehnika voznje...cesce menjanje brzine, minimalno kocenje motorom, ali bez neprilagodjenog zaletanja, preko brzine kojom se okolni saobracaj odvija..


Nisam razumeo ovaj deo. Da li je ekonomičnije kočiti kočnicom ili motorom (smanjivanjem stepena prenosa)? Da li je uzet u obzir i trošenje same kočnice prilikom 'nožnog' kočenja?
[ codeNO @ 28.01.2011. 14:44 ] @
Odgovor na ovo pitanje lezi u knjizi za ucenje testova za polaganje vozackog ispita.

Zasto mislis da nije ekonomicno kociti motorom????
[ 3MAJ86 @ 28.01.2011. 14:58 ] @
Pa ja sam svoj vozački test prešao 'preko veze' pa ne znam šta tamo piše. Znaš, moj tata je ministar.

A i gde sam ja bilo šta tvrdio? Samo sam postavio pitanje, a ove 'pametne' sa svojim sarkastičnim komentarima bih molio da me zaobiđu i da sarkazam 'seju' na nekom mestu gde će možda i da impresioniraju neko dete od 12 godina.
[ vladd @ 28.01.2011. 16:31 ] @
Pa recimo najbolji primer, gde se moze videti znacajna razlika je na nekom otvorenom putu, gde se naleti na semafor. Trenutno je situacija, da kada se upali zeleno, uglavnom u sledecih 300 metara svi lagano bauljaju do maksimalne dozvoljene brzine, 60km/h. Oni koji ostrije krenu, obicne ne postuju limit, nebo je granica.

Poenta je, ono sto pravi razliku u voznji, je u prvih 80-100 m dostignuti 50-60km/h, prva, druga(skoro 50, malo treca, a onda spistiti broj obrtaja i prebaciti u cetvrtu-petu i odrzavati konstantnu brzinu.

A ne voziti prvom do 15, drugom do 25, trecom do 45...prakticno se provodi dize vremena sa niskim brzinama u nepotrebno vecem broju obtaja, ili jos gore, stici do trece ili cetvrte, na 35km/h, pa elasticnoscu motora, natezati do 60..moze i tako, ali tada nema price o potrosnji, motor se prividno vrti u nizim obrtajima, ali je realno udavljen opterecenjem(pedala je stisnuta vise nego sto odgovara postojecim obrtajima, paketi goriva uvecani, a vozilo realno ide neefikasno sporo).

Ne znam kako drugacije da objasnim, mozda neke stvari treba podvesti pod nekakve osecaje ili poznavanje motora..

Poz
[ codeNO @ 28.01.2011. 23:32 ] @
Eto vidis, da si polagao kao i svi ostali sada ne bi morao da se sekiras sto to ne znas. Al nema veze, sada okrecemo novi list i novi zakon ce odvojiti kukolj od zita. Zato je ipak dobro sto si pitao...zbog sebe. Sve sto je pisalo u toj knjigici za polaganje vozackog ispita dato ti je iznad. Za mene je ipak iznenadjenje da ima onih koji nisu citali tu knjigu.

Ako nista drugo, uvek tu teoriju koju su pisali mozes sam da proveris. Kada prilazis semaforu(crveno) smajuj stepen prenosa, ne samo sto ces brze smanjivati brzinu od lera, nego sto ce motor vec biti u brzini da brze odreaguje na odziv gasa kada dodje do zelenog svetla. I tada mozda neces cak ni koristiti kocnicu za razliku od prilaska semaforu u leru i stalnom drzanju noge na kocnici, tj nacin na koji se brze trose kocnice. Eto, jel se sad osecas starijim od 12?
[ 3MAJ86 @ 28.01.2011. 23:48 ] @
Pitao sam zato što se ne razumem baš u mehaniku, i obzirom na posao kojim se bavim ni ne treba da se razumem, a ni ne zanima me preterano.

Kada smanjiš stepen prenosa povećava se broj obrtaja. Na leru je (koliko toliko) broj obrtaja konstantan. Zbog toga sam pitao da li je ekonomičnije kočiti motorom ili kočnicom.

A ako nešto ne znam, to nije razlog da me vređaš. U tom slučaju je bolje za sve učesnike diskusije na forumu da zaobiđeš, a svoje frustracije istresi na nekom drugom jer iste apsolutno nisu moj problem.
[ Zarko Silic @ 28.01.2011. 23:51 ] @
Kocenje motorom kod vozila starijeg tipa (do tamo negde 90 ih) smanjuje potrosnju goriva za vrednost inercionih gubitaka kada je motor u "ler" rezimu. Ujedno stedi kocnice. Voznja niz brto, takodje mora biti u rezimu "kocenja motorom"

Kocenje motorom kod motora novije generacije, potrosnju svodi na nulu. Za voznju niz brdo vazi isto kao i za starija vozila.


Voznja niz brdo (strme i duge nizbrdice) vozila sa automatskim menjacem ne sme biti u D modu. Zbog toga, izmedju ostalog, postoji ono "1,2,3,..."

U svakom slucaju, kocenje motorom je sastavni deo pravilne voznje.
[ vladd @ 29.01.2011. 10:06 ] @
Idealno bi bilo voziti kao da su kocnice neispravne, ali je to jako naporno, treba vezbanje(a to moze da ometa saobracaj..). Minimum kocenja, svako kocenje je rasipanje energije.

Treba izbegavati rad motora na leru, posto je svako dodavanje gasa u 99,99% slucajeva preterano(da se ne zagasi motor, sramota za vozaca), bolje je biti u brzini, motor u vezi sa tockovima, i moze se lagano dodavati gas. Kod starijih vozila je jos izrazenija razlika, zbog rasipnih pumpica za gorivo na karburatorima. Posmatrati one koji uce voznju, (ili je nikada nisu naucili), kako krecu sa vise buke, a sa minimumom kolicine kretanja..

Uglavnom, finalni stadijum ustede je "violinska" noga..precizna i vesta, koja ne skace po pedali gasa kao da sutira penal

Poz
[ easyyu @ 07.02.2011. 16:18 ] @
Zahvaljujem svima na savetima..
Pokusao sam da promenim stil voznje, kako ste mi savetovali, tj da malo vise razvlacim u svakoj brzini da bi sto pre stigao do zeljene brzine koju bih konstantno odrzavao.
Pa potrosnja mi se POVECALA za oko 2-2,5l na 100km.
Stoga se ipak vracam na stari stil voznje: sa znatno manjim brojem obrtajem motora sto pre promeniti brzinu.
[ vladd @ 07.02.2011. 23:49 ] @
Za to postoje dva razloga, ili si nesto lose radio, previse dizao obrtaje ili predugo ostajao u niskom prenosu(cela operacija "stizanja" do 50km/h treba da traje manje od 10 sekundi), ili postoji neka neispravnost, kao drugi razlog uvecanja potrosnje.

Neispravnost u sistemu paljenja.
Od ugla predpaljenja, preko bregaste i nepodesenih ventila, do losih svecica.

Posledica je nelinearno uvecanje potrosnje, za isporucenu snagu, odnosno pritisak na pedalu.

Preduslov za "poslednji korak" stednje-nacin voznje, je ispravan motor.

U konkretnom slucaju, vozi sa sto manjim gasom, dok ne pregledas detaljno motor...

Poz
[ easyyu @ 08.02.2011. 13:36 ] @
Posle 12 godina voznje auta, tesko da sam lose radi :)
Osecam koliko treba "razvuci" da bi to bilo u granici normale.
Stoga..ocito da ostaje da je neki problem sa motorom.
Kad budem imao prilike nosim kod majstora pa javim ovde sta je reseno!
[ vladd @ 08.02.2011. 15:36 ] @
Bilo je ili-ili.

Treba da krenes od pregleda kompresije, stanja bregaste, i uopste svega sto utice na korektan rad, pouzdano paljenje u pravom trenutku.

Poz
[ easyyu @ 08.02.2011. 16:26 ] @
Citat:
vladd: Bilo je ili-ili.:)

Treba da krenes od pregleda kompresije, stanja bregaste, i uopste svega sto utice na korektan rad, pouzdano paljenje u pravom trenutku.

Poz

Pregledacu..paljenje mi bruka dobro..
[ space218 @ 14.02.2011. 13:43 ] @
Veliki pozdrav svima ! Čitajući dobre savjete i preveliku potrošnju Forda. Inače fordovi hoće potrošit koju više, no ovo je ipak previše za laganu vožnju. Definitivno ti je nešto neispravno. Kolega nije mislio pod paljenjem - na alnasovanje, već na podešavanje paljenja-predpaljenja . Kod tvog forda problem može biti u kapi na razvodniku i svemu ostalom što su kolege navele. Nadalje, manje poznata je činjenica da plin koji mi na području bivše juge sipamo, je lošije kvalitete. Koliko god oni reklamirali da imamo gorivo novih tehnologija, klasa, stranci imaju kvalitetnije, jače i čistije gorivo. Još od rafinerije do pumpe dok se svako namiri, dobivamo šta dobivamo. Iako kod plina mislim da nemogu brljati pumpaši. Kad sam sipao u Italiji, razlika je i više nego očigledna. Auto ide kao da ima konja viška, a troši manje. Inaće je Clio I 1993 godina 1.2 Energy motor 60 KS benc-plin na karburator. Uz to imam dvojku 1.6 D i prezadovoljan sam tim autom, od nezaustavljivosti do uistinu male potrošnje. Iako su čista suprotnost, Clio je udobniji od mercedesa, a golf tvrđi tradicionalno, svaki ima svojih prednosti. Oba su max. podešena i Clio na plin troši od 7-8 litara u normalnoj vožnji sa nešto gradske i više otvorene ceste. Inače uvijek kočim motorom. Oštrom vožnjom na nož, clio ne prelazi 9 , 9 i nešto litara plina. Na benzin troši i 1.5 litara manje nego plina. A kod Forda kako ti radi na benzin, kako na plin ? Možda je podešen na benzin da radi, a ti voziš na plin. Vozim preko 10 godina na auto plin, pa sam se izmjenjao auta i naštelavao . Rjetko koji hoće da radi na oba energenta idealno, štelanje je potrebno i kod novijih izvedbi zbog drugačije mape paljenja - drugačije gorivo , a kamoli ne kod starijih auta.
[ Mbit @ 16.02.2011. 21:18 ] @
bez obzira na to što mislimo da dobro vozimo i da nam noga ne šeta po papučici gasa i da kočnicu ne stiskamo previše, to subjektivno merilo vrlo često nije tačno.

Ako ste se ikada duže vozili u autobusu, kamionu sa vozačem koji ima godina iskustva i velik broj kilometara iza sebe mogli ste primetiti to "idealno" uklapanje brzine i obrtaja motora, ta vožnja je naizgled troma i spora, ali nije tako, jer je motor skoro uvek sa idealnim obrtajima (maksimalna snaga za minimalnu potrošnju).

manji stariji benzinski motori (bez ubrizgavanja goriva pod pritiskom) ispod 2000cc se guše i skoro uvek više troše na malim obrtajima, neka sredina bi bila najoptimalnija 2500-3500 O/min kod nekih zaista malih motora i do 4000 O/min, jer zapamtite ne vozite vi kamion, a to što se stvara buka u kabini, ili starom auspuhu, znači da ne vozite ni nov ni luksuzan automobil.

maksimalni učinak (pređene kilometre na ravnom putu sa najmanje potrošenog goriva) je uglavnom između 1/2 i 2/3 stisnute papučice gasa u maksimalnom prenosu.