Nadam se da nisam postavio potencijalnu flame temu, posto mi to nije namera...
Posto sam laik kada su motori u pitanju, vec neko vreme me zanima (da kazem... kopka) jedna stvar - da li postoji neki fundamentalni (mehanick/hemijski) razlog zasto su "high-performance" verzije automobila gotovo uvek benzinske?
Ovde ne pricam o TDI trkackim automobilima, vec svakodnevnim...
Recimo, kako mogu da vidim - recimo na primer svabe, Mercedes AMG, Audi RSxx, BMW Mxx - svi su gotovo uvek benzinski motori... Nekad su atmosferski, nekad imaju kompresor... ali dizela tu skoro nikad nema (secam se da je AMG valjda imao neki dizel pre nekoliko godina u C klasi). Pa cak i u "standardnim" aplikacijama, van tih "top" modela su obicno najjaci "standardni" modeli gotovo uvek benzinski - Audi 3.2 / 4.2 FSI, BMW 335i / 550i, Mercedes C 500/ E 500, SL600...
Dizeli su im gotovo uvek max. do nekog "viseg srednjeg" nivoa - ali top modeli ostaju benzinci.
Marketing, ili neki fundamentalni limit tehnologije?
Ono sto znam o dizelima je da dizel gorivo ima vecu energiju, da su motori zbog toga efikasniji od benzinaca obicno... ali i da dizel motori generalno imaju nize max. obrtaje.
Da li se tu krije neki fundamentalni tehnicki razlog zasto ne bi bilo izvodljivo imati top modele u dizel varijantama, ili je u pitanju cist marketing?
Hvala :)
[ veselinovic @ 03.04.2011. 20:16 ] @
Mozda je lakse i jeftinije napraviti maloserijski benzinski motor.
[ dekster2 @ 03.04.2011. 20:50 ] @
Ivane,kao dobar poznavaoc ekonomskih situacija,sećaš se vremena kada je baš Nemačka bila propagator
ideje da će dizel motori biti izbačeni iz proizvodnje,zbog zagađivanja čovekove okoline.Možda je to vreme
bilo dovoljno da se razvoj dizel motora i same njihove tehnologije i projektuje tim zaostatkom koji danas imaju,
mada je to sve pitanje.Dizel ima potrebu za većom kompresijom jer sabijanjem goriva pravi eksploziju i vraća klip,
što kod benzinca radi svećica sa varnicom.I jednio i drugi imaju turbine i interkulere,možda ipak ti obrtaji koje dizel
nema.Dosta je napredovao i taj comon rail sistem koji 5x baci gorivo do 6-e eksplozije.Ja imam A6 3,0 QUATTROSA 233 KS
AUTOMATIK.Mislim da bar o vožnji bih mogao pričati,a taj dizel kao da je povezan sa motorikom u mozgu i spovodi zahteve u
milisekundama.O ovome će najbolji sud dati neki Mašinac i mehaničar koji i popravljaju te sklopove,gde će tvoje pitanje biti u potpunosti
zadovoljeno.
[ vidan kv @ 03.04.2011. 21:05 ] @
.......tehnologija ubrizgavanja dizela je po mnogo čemu nadmašila sisteme koji koriste benzin.....sve ostalo je marketing...jer ko će da kupi auto te klase a da je dizel?.......pozzzz!
[ djtr @ 03.04.2011. 21:56 ] @
Koliko je meni poznato "fundamentalni limit tehnologije" to ovde nije slucaj.
Znam da su vrsena mnoga ispitivanja, da su u pravim trkackim automobilima stavljani dizel motori visokih performansi, recimo Renault je nesto isprobavao....
Treba imati u vidu da su se ameri pozdravili od dizela pooodavno i da je to resilo sudbinu dizel motora u automobilima na neko vreme.
Cena goriva u ovom segmentu nije mnogo znacajna stavka, dizel je i onako bio na losem glasu, sredstva su bila usmerena na razvoj benzinaca uglavnom, zasto se onda trositi na segment trzista koji je ipak u globali sitan a kupci zahtevni?!
[ Ivan Dimkovic @ 03.04.2011. 22:21 ] @
Citat:
veselinovic: Mozda je lakse i jeftinije napraviti maloserijski benzinski motor.
Hmm.... mozda, ali hajde i da zaboravimo AMG/M/RS modele...
Eto, recimo, Mercedes C/E 500, Audi S4/S5/S6 i BMW 335/550 - ne verujem da su ti modeli "maloserijski" (bar ne u poredjenju sa RS/AMG/M modelima) - pa, opet, uzmi bilo ciji katalog i reci "OK, necu auto za stazu, vec najbrzi i najjaci u standardnoj konfiguraciji" i gotovo uvek ce to biti neki benzinski V8 ili R6 a ne dizelas.
Citat:
dekster2
Dosta je napredovao i taj comon rail sistem koji 5x baci gorivo do 6-e eksplozije.Ja imam A6 3,0 QUATTROSA 233 KS
AUTOMATIK.Mislim da bar o vožnji bih mogao pričati,a taj dizel kao da je povezan sa motorikom u mozgu i spovodi zahteve u
milisekundama.O ovome će najbolji sud dati neki Mašinac i mehaničar koji i popravljaju te sklopove,gde će tvoje pitanje biti u potpunosti
zadovoljeno.
Ne sumnjam da su ti 3.0l TDI motori odlicni - daleko bilo da nisu :-) Ali i sam Audi i dalje nudi benzin kao "najjacu" varijantu (van RS modela)... nemas 4.2 TDI motor osim na A8 modelima - ista prica i za Mercedes, V8 dizel mozes imati samo u S klasi. Zasto ne V8 u E klasi ili u A6-tici kad ima V8 benzinac?
Moje pitanje je - zasto nema 300-400+ konja dizela u manjim automobilima od "tenkova" kada postoje benzinski modeli koji komotno prelaze tu cifru? Ako nije tehnologija, onda je definitivno marketing - mozda jednostavno nema dovoljno ljudi koji bi kupili takav dizel... pogotovu ako se uzme USA u obzir gde jednostavno ne vole dizel.
[ jnk @ 03.04.2011. 23:51 ] @
Verovatno je neisplativo u odnosu na to šta se dobija. Činjenica je da ko hoće high performance mnogo će lepši filing imati sa benzincem. Nije problem što će ga dizel dostići po svim brojkama, jednostavno je za sportsku vožnju lepši osećaj sa benzincem. Primer je audi q7 v12 tdi koji je eto napravljen da bude top model ali opet se nije nešto pokazao u prodaji jer je preskup a stvarno ne vidim zašto bi neko uzeo pre to nego recimo cayene turbo. Bili su planovi za R8 v12 tdi ali su očigledno uvideli da to ne bi imalo mnogo smisla. Mislim automobil je napravljen ali nisu ga puštali u prodaju.
[ Tyler Durden @ 04.04.2011. 07:47 ] @
Zato što se dizeli čuju kao traktor i ispuštaju dim kao parna lokomotiva. A to i nije baš ekskluzivno.
[ jnk @ 04.04.2011. 07:55 ] @
[ srdjee @ 04.04.2011. 07:57 ] @
Koliko ja znam dizel motori i prateći delovi su isključivo čelični, pa bi motor od 400-500 ks bio povelik i potežak za manji i sportski auto.
A mozda i grešim, jbg tehnologija napreduje :)
[ Java Beograd @ 04.04.2011. 08:13 ] @
Samo neko ko više od deset-petnaest godina ne prati razvoj auto industrije može da kaže da se dizel čuje kao traktor i da dimi kao parna lokomotiva. Verovatno je polovni i izraubovani Golf 2 poslednji dizel koji je video.
Činjenica je međutim da su dizel motori konstrukcijski veći i znatno teži od benzinskih motora. Stoga, kad god je potrebna visoka performansa, dizel motor zog svoje težine jednostavno otpada.
[ jnk @ 04.04.2011. 08:51 ] @
Možda se dizeli ne čuju kao nekad ali je činjenica da se ne mogu čuti tako dobro kao benzinski motori pa samim tim ni imati taj sportski osećaj u vožnji. Pa čak ni turbo benzinci ne mogu imati zvuk kao atmosferski benzinci.
Takođe mislim da razlog zašto v8 dizela nema u E klasi, bmw 5ici i audiju a6 je što su suviše teški a i skupi za tu klasu automobila. Jer verujem da bi težina u tom delu presudno uticala na upravljivost.
[ Tyler Durden @ 04.04.2011. 08:57 ] @
@Java Beograd
Gle, daj da ne raspravljamo o onome što možemo SVAKI dan da vidimo na ulici bilo gdje.
Nema dizela koji ne dimi, bez obzira koji proizvođač, model, godište, tehnologija, štagod! Tu nema rasprave. Naravno, ne govorimo o vožnji na vr' gasa. Tad ni Golf 2 ne dimi.
Ako neko tvrdi da to nije tačno i da ima neki koji ne dimi, nek ga da meni na malu demonstraciju i na prvi gas će da dimi.
A isto važi i za klepetanje. Niko nije rekao da se čuju kao Golf 2, ali se ipak specifično čuju.
[ popovicvl @ 04.04.2011. 09:47 ] @
Nije istina da je dizel ima vecu energetsku vrednost. Benzin je daleko reaktivniji od dizela. Samo dizel ima vecu mogusnost iskoriscenja zbog svojih osobina, tj. da nije samo zapaljiv, osim pri visokom pritiskom i tremperaturom. To je dobra osobina jer moze da se sabija pod visokom kompresijom, tj motor ima visoku iskoriscenost (stepen kompresije od 15-20) i zato malu potrosnju. Obican dizel od 2000 ccm i ma max 75-80 KS i potrosnju od 5 l i to je granica.
U koliko bi benzin sabili na odnos 15-20, motor bi se razleteo u komade jer nije u taktu, tj. doslo bi do prevremeno samo zapaljenje smese. Maksimalni odnos kompresije za benzinski atmosferski je 12, a za turbo punjeni je 9 (jer je smesa jos bogatija i treba smanjiti kompresiju). Kad bi uspeli da navuku 14-15 (a vec ima nekih najava), motor (bez turba) od 2000 ccm bi imao oko 300 KS i 300 Nm sa potrosnjom od 5 l.
E sad da se vratimo realnosti. Ugradnja dva turbo punjaca u neki 3.0 TDI rezultirao bi max 300 KS 600 Nm, dok 3.0 twin turbo na benzin leteo na 600 KS 600 Nm, a moze i do 1200 KS ako se radi sa neogranicenim budzetom (youtube / supra 1200 Hp, Nissan 1200 Hp, Mitsubishi 3000gt 1200 Hp Ford GT 1200 hp i td).
Da bi apetiti RSa, M5 i AMGa bio zadovoljen dizelom morao bi da ima bar 5.0 V10 ccm, celicni blok, dva turba, dva interkulera, menjac od kamiona, kamionski nosaci motora itd, samo taj pogonski deo bi bio tezak min 1000 Kg i izvukao bi uz nategu 450-500 Hp i 1000 Nm, a kad se ugradi 5.0 V10 benzinski bez turba, ima aluminijumski blok, nema turba, nema interkuler, lak menjac jer nema veliki (prevelik) OM, i tezina ne prelazi 400-500 Kg snaga 500 KS i 500 Nm, a razlika u tezini od 500-600 Kg donosi bolje ubrzanje, cak smanjuje potrosnju, a vek trajanja motora i odrzavanje necu ni da komentarisem. Jos nesto. 1000 Kg u nosu automobila nije dobra kombinacija za trkacki auto, to ne bi ste probali kako se vozi. Vibracije, buka i td...
[ Zarko Silic @ 04.04.2011. 10:44 ] @
Citat:
Tyler Durden:Ako neko tvrdi da to nije tačno i da ima neki koji ne dimi, nek ga da meni na malu demonstraciju i na prvi gas će da dimi.
The other four finalists in the GCJ competition included another diesel, the 2010 Volkswagen Golf TDI, and three hybrids, the 2010 Honda Insight, 2010 Mercury Milan Hybrid (sibling of Ford’s Fusion Hybrid) and 2010 Toyota Prius. The Golf TDI, depending on sales location, is certified at either federal Tier 2 Bin 5 or the more stringent California LEV-II/ULEV (Ultra Low Emissions Vehicle) level. All three hybrids meet yet more aggressive emissions standards, either federal Tier 2 Bin 3 or 2 or California LEV-II/SULEV (Super ULEV).
Po pitanju ekologije dizeli su rame uz rame sa hibridima, a ne sa klasicnim benzincima, znaci to nije razlog zasto ih nema medju "rasnim modelima".
[Ovu poruku je menjao zarsilic dana 04.04.2011. u 11:55 GMT+1]
[ Tyler Durden @ 04.04.2011. 10:53 ] @
Ok, moguće da nisam bio dovoljno jasan. Ja nisam mislio na neko "zagađenje" koje prave jedni i drugi, to uopšte ne dovodim u pitanje niti me to interesuje (u vezi ove teme).
Govorim o dimu koji se VIDI prilikom izlaska iz auspuha. Sad, jel benzinci prave više dima samo se on ne vidi i da li je taj dim štetniji ili kako god, to nije bitno niti se računa ovdje.
[ Zarko Silic @ 04.04.2011. 10:57 ] @
O kakvom dimu pricas?
Zar mislis da se moze dobiti "Green cars" titula sa oblakom dima? I to jos u drzavi sa najstozim kriterijumima na Svetu!
[ dekster2 @ 04.04.2011. 11:11 ] @
@Tyler Durden
Nesretnik koji je gledao filmove sa pokušajima samoubistva u garaži grdno bi se zaje**ako bi uzeo
neki dizel pa i stariji,xajde peugeot 607 2004 godina.Ako neznaš šta je FAP filter,onda ti verujem u zabludu.
Ja na mojoj dizel insigniji imam takođe filter za čađ i mogu reći da se iz auspuha dimi mnogo manje od bilo kog starijeg benzinca.
Jedina nezgodna osobina je što se ponekad kompjuter odluči u sred gradske vožnje da počne da spaljuje čađ u filteru, pa tada počinje da izlazi oblak belog izduvnog gasa koji ima miris kao kad sagoreva ulje. U principu, ono što radim da to izbegnem je da povremeno provozam do aerorodroma i nazad na visokom broju obrtaja, pa se onda sve lepo "produva"...
[ dekster2 @ 04.04.2011. 12:01 ] @
Neprijatan miris imaš i iz benzinskog katalizatora,posebno kod amerikanaca.To ako si na motoru i u Terazijskom
tunelu najbolje se da konstatovati,pa i na otvorenom ako si iza.Ja zam za FAP filter prvi put se zainteresovao
kada smo u garaži sa zatvorenim vratima i upaljenim autom bili 20 min unutra.Kod mog audija nema ni čađ na snegu.
Eto kakva je to naprava.
[ vladd @ 04.04.2011. 13:27 ] @
Mislim da su obrtaji motora od presudne vaznosti za dilemu dizel ili benzinski motor.
Ostali parametri postaju manje vazni, ili se manje razlikuju, narocito sto u lksuznim modelima koriste motore sa vise od cetiri cilindra, uz vece kubikaze, snage i obrtnog momenta ima na pretek.
Za neke vece brzine, i korektniji prenos (prevelike)snage na podlogu, lakse je usaglasiti menjace za benzinski nego za dizel motor, za dizela bi vec bili neophpodni menjaci sa 7, 8 ili 12 brzina, i postali bi dominantan sklop u vozilu.
Poz
[ djricky @ 05.04.2011. 20:13 ] @
za Tylera:
za ostale (insajder info): neko na ovoj temi vozi 1.9 dCi ... i mrzi samog sebe zbog toga
[ popovicvl @ 06.04.2011. 07:03 ] @
Ne sumljam da je Leon napucan snagom, ali na kraju staze ima putic koji vodi do servisa na generalnu.
Zanimljiv bi bio duel Leon 1.9 TDI FR150 i Leon 1.8T FR180. Doduse postoji i varijanta sa 225 KS, ali to je vec pusti san za jednog dizela kao sto je 1.9 TDI.
Uz 1000 Eura 1.8T moze da skoci na 300 KS i da pritom ima zagarantovan vek trajanja motora na bar 200 000 km.
[ vladd @ 06.04.2011. 08:29 ] @
To je ipak urbana liga vozaca, tesko da se sa njima za volanom moze ocenjivati motor.
Kao drugo, kod (ovih)drag trka je vaznija brzina(i trenutak) promene stepena prenosa, nego 50ks vise u motoru. Posteno bi bilo da vozaci zamene mesta, slika bi bila potpunija, da li je "svijetlo oruzje" ili "srce u junaka"
Poz
[ Tyler Durden @ 06.04.2011. 08:46 ] @
@djricky
hahahahahha, pa nije to tolika tajna, spominjao sam ja na ovom pdf da vozim lagunu. to samo pokazuje da ne pricam napamet. a imao sam i benzinca prije toga
e sad, nije bas da mrzim sebe zbog toga... ;) nisam bas toliko napaljen da aute.
nego, ovaj snimak je pravo ludilo, fino demonstrira jednu od mojih primjedbi. brate, onaj leon je izdimio za desetak sekundi vise nego obrenovacke elektrane za citav dan :D
koma
[ su27killeryu @ 11.04.2011. 20:49 ] @
dizeli su em teski em su transmisije ogranicene obrtnim momentom a ne snagom, npr. benzinac koji ima 1000 Nm daje 800 KS dok takav dizel daje oko 500...a transmisija(i ostali pogonski sklopovi) se manje vise jednako haba
da ne zaboravimo i zvuk (OK ovi najnoviji ne cuju se kao IMT, ali se cuju kao IMT sa daljine od 30 metara)
[ tdusko @ 12.04.2011. 09:08 ] @
Sto se zvuka tice napravljen je veliki pomak kod dizela ali i dalje je to daleko od benzinaca posebno kad predju malo vecu kilometrazu. Evo ovde u DE vec ima najnovijih E klasa koje su presle po 150-200 000 na taksiju. Cuje se brate nema tu govora, posebno na malom broju obrtaja. Semafor itd i gluv bi napravio razliku.