[ ozocko @ 05.04.2011. 19:24 ] @
pozdav,


kao sto naslov kaze, da l ima neko ljubazan da malo objasni razlike, tj

prednosti i mane jednog i drugog tipa.


ziveli
[ dekster2 @ 05.04.2011. 20:16 ] @
Za novije ili starije automobile.Od 2000 ili do.
[ codeNO @ 05.04.2011. 22:52 ] @
Uopsteno glasi da su gasni tvrdji po gradu, ali lepsi za duga putovanja...i obrnuto. Ovo su gruba nacela u razlici vaze ako posle duzeg perioda sa gasnim predjes na uljne i tek onda sam osetis kako se ponasa auto i sta je po tebi bolje. Cela prica o vrsti amortizera svodi se sta je po fabrickom normativu zadato za tvoj auto. Ako hoces da budzis auto sa aftermarket opremom...tu ti je vec sirok dijapazon

Mane kod oba su iste, ne traju vecno vec do 45-65k km. I nikako se ne isplati puniti uljni ponovo, jer polako to izumire i cena punjenja je 15-20e koliko za neke modele kosta vec nov amortizer. Naravno i dal baja zna da ga puni a ne da ti iscuri za 3 meseca
[ Zarko Silic @ 06.04.2011. 01:31 ] @
Pre bilo kakve diskusije, treba navesti o kom vozilu je rec. Na mnogim (vecini) vozila novijeg datuma uljni amortizeri nisu ni predvidjeni.
[ vladd @ 06.04.2011. 08:35 ] @
I da su doticni "amortizeri" u stvari prigusivaci oscilacija, koncipirani da jeftino odrade odredjene tehnicke zadatke, pri zadatim silama(vece ili manje opterecenje po tocku).
Kako ce prigusivati oscilacije, stvar je koncepcije i namene vozila, a nekakve "tvrdoce" i mekoce vesanja vise zavise od drugih faktora.

Poz
[ ozocko @ 06.04.2011. 18:55 ] @
pozdrav

na pasatu 91. god, stoje amortizeri ugradjeni u Italiji 2000. godine, neposredno pre dovoza automobila.

posle 11 godina, red je da se stave drugi, barem mislim, a majstor tvrdi da su postojeci i dalje svrsishodni.

otuda pitanje.
[ dekster2 @ 06.04.2011. 19:19 ] @
Tebi za passata po meni gasni.Za to godište se stavlja uložak,ali uložak smanjuje kapacitet amortizera za debljinu metala amortizera
i nikad više nije kao fabrički,onako mekan.Sa gasnim ima da pliva po kaldrmi i dosta je stabilniji.E tada je bio bogi žuti,sada šta ima
u prodaji,ko zna kavog je kvaliteta.Kada smo mi imali taj auto,to sam uradio.Mislim otac.
[ Zarko Silic @ 06.04.2011. 21:26 ] @
Milosavljevicu, opet zbunjujes citaoce kao i sa onom suludom idejom da se sa lepkom za mindjuse lepe rezervoari za gorivo

1. Automobil ne treba i NE SME da pliva vec treba normalno da se ponasa; sto znaci da preko rupa i neravnina prelazi stabilnije tako da kolotecine na putevima sto menje uticu na vozne karakteristike.

2. Ako za odredjeni tip vozila postoje i gasne i uljne verzije, uvek je gasna verzija TVRDJA. Uslovno tvrdja, jer pod pritiskom pruza veci otpor.

3. Za Passat 35i ne idu nikakvi ulosci vec normalni i krsteni amortizeri:






http://cgi.ebay.de/4-GASDRUCK-...C3%B6r&hash=item56434ab86d

4. Amotrizeri nisu skupi i treba ih menjati na 50 do 80.000 km maximalno, ili svakih 5 godina. "Monroe" preporucuje svakih 30.000.

5. Ako postoji mogucnost uvek treba odabrati gasne amortizere.

6. Obavezno promeniti solje i lezajeve:






[ dekster2 @ 06.04.2011. 23:03 ] @
Pa dobro tvoje mišljenje,imaš pravo ali i ne da anuliraš moje mišljenje za šta sam u pravu.
Prvo rezervoar se vari,ali ako ti ne želiš da to prihvatiš tvojj problem.To je usa lepak,prodaju ga slovenci italijani,ali dapače tebi video klipovi
ne znače ništa i tvrdiš nešto šta nisi ni proverio.JA JESAM.TO JE PRVO.
DRUGO.Ti si tobože neki serviser.Koliko puta si u tu čizmu ubacivao uložak amortizera.kada se otvori,ako nije pertlovan,na klipu koji se vadi
ima gomilu gumica.Kada se ubacuje uložak smanjuje se za debljinu metala zapremina tog amortizera.Zato kažem gasni.Špiluje,neljulja.
Moj otac je to radio kada smo imali pasata.Čemu služi uložak amortizera ako ne za tu funkciju koju sam opisao.Hoćeš li i neka imena koja su
radila u Autokomandi.Za tvoj info imam etos koji sam dobio na poklon sa hardlokom.Tvoj problem samnom je tvoja sujeta zato što postujem
u auto branši.Ako me je otac usmeravao na nešto što nisam voleo,molim te,nemoj mi oduzimati hobi i ne nazivaj me lažovom.

Ulošci amortizera.
http://img703.imageshack.us/i/dsc01401.jpg/

[Ovu poruku je menjao dekster2 dana 07.04.2011. u 00:32 GMT+1]

http://www.youtube.com/watch?v=q0dhaKu9CyU&feature=related

[Ovu poruku je menjao dekster2 dana 07.04.2011. u 00:53 GMT+1]
[ Java Beograd @ 07.04.2011. 08:20 ] @
Citat:
zarsilic: 4. Amotrizeri nisu skupi i treba ih menjati na 50 do 80.000 km maximalno, ili svakih 5 godina. "Monroe" preporucuje svakih 30.000.

Svima je jasno koji je interes "Monroe" u savetu da se amortizer menja na 30.000.

Ali, ako se testovima utvrdi da je amortizer sasvim ispravan zašto ga onda menjati na određenoj kilometraži ?
[ vladd @ 07.04.2011. 09:23 ] @
Pa znas kako, nekada je masinstvo bilo ozbiljna nauka, proracunavao se dijagram radnog veka, predvidjanja MTBF termina(mean time between failure), nivo zavrsne i medjukontrola, stepeni pouzdanosti...a onda je stigla ekonomika, razni ulickani "Lopezi", koji su zbog golden handshake-a i managerskih devijacija, satrli pravu proizvodnju.

Da li je Monroe preporuka cisto bakalinska(kupuj naroda, frisko taze..), ili posledica nekog dijagrama eksploatacije, koje pojedinacni primerak proizvoda moze da prevazidje, necemo saznati...

Poz
[ Java Beograd @ 07.04.2011. 10:09 ] @
Svi ti proračuni su ok. Poštujem.

Ali moje pitanje je sledeće: odem na test amortizera ("tresimetar") i utvrdi se da su amortizeri u potpuno ispravnom stanju. I šta sad ? Da ih bacim i kupim nove ? Zajedno sa šoljama i ležajevima ?!

Malo se mnogo ovde "posipamo pepelom" Balkan, pa Balkan. Čik da vidim koliko zapadnjaka kupuje nove amortizere svake godine. (Jer, tamo se toliko prosečno pređe godišnje). Čik da vidim koliko amerikanaca baca ispravne amortizere i kupuje nove, jer, zaboga, auto je već prešao 15.000 milja !!!
[ Slobodan Miskovic @ 07.04.2011. 10:48 ] @
Slazem se sa Javom, ja na mojoj Lybri nisam menjao amortizere a presla je 77 000 km. Amortizeri su i dalje fabricki i na testu amortizera sve je bio kako treba, testirani su u servisu i rekao sam im da ako treba zamene tako da im 100% verujem da je sve ok jer zasto bi se inace odrekli zarade za zamenu :)
[ vladd @ 07.04.2011. 14:16 ] @
Niko ne spori da neki deo moze da prevazidje predvidjeni vek, ali su neophodne provere.
Komponenta je ispravna i sa stepenom sigurnosti 2 i sa stepenom sigurnosti 1.

Ali se ne garantuje da nece prestati sa funkcijom u sledecih par hiljada km...

A kada se proverava trap, redovno, to je malo drugaciji rezim odrzavanja od "zameni i ne misli".

Stvar odluke je kako ce ko i sa koliko tehnicke umesnosti da se posveti kolima.

Ali ako se ne menja amortizer na 70kkm, samo da se ustedi, posto je komsiji izdrzao i vise, a konkretno se amortizer i sitna oprema rastavili sa dusom, to je malo devijantniji mentalitet.

Poz
[ codeNO @ 07.04.2011. 21:09 ] @
Prednji su uvek ulosci
[ Ivan Dimkovic @ 07.04.2011. 21:16 ] @
Citat:
Java Beograd
Malo se mnogo ovde "posipamo pepelom" Balkan, pa Balkan. Čik da vidim koliko zapadnjaka kupuje nove amortizere svake godine. (Jer, tamo se toliko prosečno pređe godišnje). Čik da vidim koliko amerikanaca baca ispravne amortizere i kupuje nove, jer, zaboga, auto je već prešao 15.000 milja !!!


Koliko se secam, amortizeri nisu u spisku opreme koja se menja pod redovnim servisnim intervalom bar ne za modele Mercedesa i BMW-a koje sam imao u svom vlasnistvu.

Tako da pretpostavljam da vecina "zapadnjaka" menja iste ako su blizu otkazivanja ili ako padnu MOT/TUV/... test :-) Ako pogledate po stranim forumima, videcete da dosta ljudi uopste nije menjalo amortizere ni sa 6-cifrenim kilometrazama, a ti sto vise po forumima su verovatno daleko vise obavesteni o mehanici auta od onih koji ne vise... zakljucke izvedite sami :-)

Sa druge strane, na mom autu je interval za zamenu ulja 25000 km, isti kao i slabijem modelu bez turbina, pored temperature ulja koja svaki dan dostize 120 (a nekad i vise) stepeni... sta da kazem, razumem ja da su sinteticka ulja dobra, materijali u motoru napredniji ali takodje znam da je glavni posao proizvodjaca automobila da vam proda sto vise automobila, a ne da vam auto traje sto duze ;-)

Sumnjam da amortizere gledaju bilo kako drugacije....

Na te stvari treba covek licno da pazi, a ne da se oslanja na to sta proizvodjac "preporucuje" - ako zeli da ima auto u optimalnom stanju.

Naravno, ako je auto na lizingu ili se planira da se dismissuje za 3-5 god... onda je cilj sto jeftinija eksploatacija, pa se zna u kakvom ce stanju taj auto biti onda.
[ pisac @ 12.05.2011. 02:16 ] @
Imam jedno nadasve naivno ali ozbiljno pitanje: Da li iz gasnog amortizera može da iscuri ulje?
[ Zarko Silic @ 12.05.2011. 07:01 ] @
Zavisi od tipa; iz nekog moze, iz nekog ne moze.

U svakom slucaju amortizere treba menjati mnogo pre nego sto se pojavi i slutnja u bilo kakvom curenju.
[ ghost2k3 @ 12.07.2012. 08:20 ] @
Kada ulje iscuri, onda je gotovo, nemas vise amortizer.
[ Milojkovic @ 12.07.2012. 22:36 ] @
Gresis imas ga ali on ne vrsi funkciju
[ macolakg @ 17.07.2012. 13:24 ] @
Nekada sam imao pojacanog yuga 1100ccm (na oko 68Ks, na kocnici), na koji sam stavljao svasta od dobre opreme (za poboljsanje voznih osobina), i mislim da mi je najbolja investicija bila stavljanje Monroe sensa-trac amortizera napred, a pozadi sam imao neke dobre Nemacke (uljne, za yugo GVX).

Posto sam prvo ugradio Monroe napred, imao sam prilike da "istrazim" razlike izmedju bivsih (fabrickih) i Monroe.

Bio sam impresioniran promenom voznih osobina yuga, bolje se ponasao pri: ubrzanju, kocenju, po mokrom, po klizavom, postao je "mek" na upravljacu, neosetljiv na "kamionske tragove" na autoputu, fantasticno ponasanje u krivinama...

Ubedjen sam da mi je to bila najbolja investicija (iako su kostali oko 110DM po komadu, jer su se tek pojavili).

Obican yugo, koji je inace naporan za dugotrajnu voznju (a zbog terenskog posla, njim sam prokrstario staru YU), postao je ugodan za voznju, poput stranih automobila, i stabilan poput automobila spremljenog za trkacku stazu iako je bio standardno "visok" od asvalta.

Prakticno su se "duge ture" svele na drzanje upravljaca, labavo, jednom rukom, bez obzira na stanje puta i brzinu.
Fascinantna mi je bila promena, upravljac vise nje "uzvracao" sile koje deluju na prednje tockove, koje se javljaju usled neravnina i kanala na asvaltu, a osecaj u krivini i "samoispravljanje" na izlazu iz krivine, su ostali isti...

Nisam siguran, ali po secanju (neka me neko ispravi ako gresim), sensa-trac su bili hibridni uljno-gasni amortizeri sa posebnim ventilima koji kontrolisu pritisak gasa u nekoj cevi unutra, zavisno od nacina voznje. Opet po secanju, na pamfletu koji sam dobio uz njih, pisalo je da raspolaze sa dve zone reakcije: "zonom udobnosti", koja je podrazumevala voznju po relativno ravnom putu i "putnickom" stilu voznje, i "zonom sigurnosti", koja je odgovarala agresivnom sportskom stilu voznje, pogotovo izrazenom na talasastom putu pri vecim brzinama.

Tada je nazivan "hibridnim" amortizerom.

Ti amortizeri su se tacno tako i ponasali: na pristojnom asvaltu su bili znatno udobniji od serijskih, dok je na talasastom putu automobil bio bukvalno zalepljen za asvalt, i proverio sam svojerucno, mogli ste sa 150Km/h na pravcu, i talasastom asvaltu da pustite upravljac, auto je nastavljao da ide potpuno pravo, ignorisuci neravnine (ko je ikada vozio standardnog yuga, ovo ce mu zvucati kao beskrupulozna laz :-), medjutim "korpus-delikti" je jos u voznom stanju, pa se da proveriti).

U prvih nekoliko meseci voznje "hibridnih" amortizera, vise puta sam doziveo da (zbog remanetnog osecaja stacenog sa fabrickim amortizerima), budem ubedjen da cu zavrsiti van puta, sa prevrtanjem yuga, medjutim, sensa-trac su mi sacuvali zivot. Nagla "eskiviranja" iznenadne prepreke na putu, pri vecim brzinama, su postala bazopasna pojava.

Doticni yugic se jos uvek vozi, i vec je kod treceg vlasnika posle mene, Monro-i jos uvek perfektno rade, posle predjenih 350000Km.

Ta, "hibridna" klasa amortizera je ostavila najbolji utisak na mene, od bezbroj raznih vozenih, sa mojih > 1000000Km predjenih raznim automobilima...

Zakljucak iz svega je:
Dobri amortizeri su uvek dobra investicija, tu ne treba zaliti novca jer, cuvaju glavu, cuvaju karoseriju (doticni yugo je pregazio >700000Km sa dva promenjena motora, bez krupnih intervencija na karoseriji, i jos uvek se vozi), povecavaju u svakom smislu kvalitet voznje, daju odlican osecaj sigurnosti (koji nimalo nije lazan), i veoma dugo traju.

Uljni ili gasni, pitanje je sad?

Moje vidjenje pravog odgovora je: hibridni, sa dve ili vise "zona" delovanja, gde je savremena nauka dovela do udruzivanja putnih i sportskih osobina...

Veliki broj renomiranih proizvodjaca poseduje citavu paletu amortizera po osobinama koje kupac zeli.

Treba ih pre kupovine pazljivo prouciti, i odabrati prema svom stilu voznje.

Takodje treba teziti sto novijoj tehnologiji u toj oblasti, jer je razvoj putnih ispitivanja vozila neverovatno napredovao poslednjih godina.

Dao sam primer primene na yugy, zbog slikovitog prikaza, kako sveza (tada najnovija) tehnologija moze unaprediti raritetnu (yugo) tehnologiju.

Pozdrav svima
[ pisac @ 21.07.2012. 17:15 ] @
Ja naprotiv za te "sensa-trac" amortizere nemam ništa posebno dobro da kažem. Imao sam ih na Sijeri.

Bili su bolji od starih, ali samo zato što su stari bili propali. Auto mi je sa sensa-trac bio osetno neudobniji po gradu (rupe, ležeći panduri), a van grada jedina razlika koju sam primećivao jeste to da sam imao nove i ispravne amortizere a pre sam imao stare i istrošene. I ništa više od toga.

Odmah sam se pokajao što nisam uzeo obične amortizere nego sam bacio pare na sensa-trac i dobio neudobnu vožnju po gradu.
[ macolakg @ 21.07.2012. 18:07 ] @
@pisac

Stoji da su malo vise "sportski" orijentisani, a sto sasvim prirodno nosi odredjenu kolicinu neudobnosti po neravninama.
Takodje stoji da su poprilicno udobni u odnosu na stabilnost koju nude (ima i tvrdjih koji nisu toliko stabilni).

U tim godinama su bili solidan izbor za vozace koji su pomalo sportski nastrojeni, medjutim, vec za par godina su tehnicki prevazidjeni modelom "reflex" itd...

Tehnologija neumitno i sve brze napreduje, pa neke osobine vozila, koje su pre dve-tri decenije bile nezamislive u jednom paketu, vec krase obicne porodicne putnicke automobile.

Danas vec sa puno porodicnih automobila, uz asistenciju sistema za stabilnost, mozete izvesti takve "manevre" za koje bi vas pre trideset godina sistem za vesanje kostao koliko i samo vozilo, i bio totalno lisen udobnosti :-)

-------------------------------------------------------------------------

Svakako da amortizere treba birati prema ciljnoj osobini koju zeli vozac, tj. udobnost ili stabilnost.

--------------------------------------------------------------------------

Moderna istrazivanja su dovela do poprilicnog pomirenja ova dva sveta, ali tesko je naci takve koji su potpuno udobni i potpuno stabilni,a u istom pakovanju :-).

Dve ili tri zone reakcije su prilicno dovoljno za ono sto se "cistom" mehanikom moglo uraditi, a postoje i ferofluidni kojima se karakteristika moze u sirokim granicama menjati pritiskom na taster, samo sto im je cena vrlo "vruca".

Pozdrav
[ ghost2k3 @ 09.08.2012. 16:51 ] @
Citat:
Milojkovic:
Gresis imas ga ali on ne vrsi funkciju


Ne gresim, kada razbijes prozor, to vise nije prozor koji ne vrsi funkciju, nego gomila stakla :)
Izmedju amortizera bez ulja, i najobicnijeg stapa, nema neke razlike, pa stoga jednako zasluzuju ili bolje reci ne zasluzuju naziv amortizer.
[ Milojkovic @ 12.08.2012. 01:05 ] @
Cenim ja da ti nisi nikad video amortizer a jos manje ti je poznata njegova funkcija.Amortizer "bez ulja" je opet amortizer a "stap" je uvek stap, e sad ako ti tvrdis da izmedju te dve stvari nema neke razlike sinko ti si u debelom deficitu il si negde zaturio naocare.Bilo kako bilo procitaj neku mudrijasku knjigu na tematiku amortizera i stapova jer bez nje pomoci ti nema , mislim na ovom forumu.
[ ghost2k3 @ 23.08.2012. 15:59 ] @
Pa izgleda da na ovom forumu ima dosta mudrijasa koliko vidim :)
Ako imas nesto sto ne vrsi svoju funkciju, to je isto kao i da ga nemas, kapito?
Jel ti zamenis amortizere nekad ili znas da ih imas zauvek, pa ih ne diras?
U pitanju je ogranak vezan auto mehaniku, a ne filozofiju, da li je casa dopola puna, ili dopola prazna ;)
[ pajapop @ 23.08.2012. 18:30 ] @
Citat:
ozocko:
pozdav,


kao sto naslov kaze, da l ima neko ljubazan da malo objasni razlike, tj

prednosti i mane jednog i drugog tipa.


ziveli

Ja mislim da tu nema mnogo velike mudrolije. Noviji automobili, izgleda mali a tezak, jaci, brzi,... novija tehnoloska resenja sa istom namerom da se ucini automobil sto udobniji a stabilniji... Svaki amortizer je napravljen da ispuni osnovnu namenu, a to je da prigusi oscilacije tocka, odnosno karoserije na tacno odredjen nacin. Amortizer ostvaruje i pomocni efekat u smanjenju naginjanja vozila u krivini i svojom ispravcnoscu doprinosi povecanju efekta kocenja smanjujuci zaustavni trag obezbedjenjem boljeg prijanjanja tocka o podlogu... Karakteristika prigusivanja amortizera utice na opste karakteristike sistema vesanja i ukupne vozne osobine automobila. Neko je rekao da su "gasni amortizeri" tvrdji. Tvrdji amortizeri su manje udobni za vozaca, ali poboljsavaju stabilnost vozila i olaksavaju upravljanje u krivinama ili pod velikim opterecenjem. Pretpostavljam zato da svi noviji automobili se upravo i isporucuju sa ugradjenim gasnim amortizerima, kao tehnolosko naprednijim. Za razliku od klasicnog uljnog. gasni amortizer u sebi sadrzi azot, za odrzavanje izvesnog nadpritiska u cilindru amortizera. I zbog toga je "tvrdji" jer treba veca sila pritiska klipnjace da se sabije na dole. Takodje, ovaj nadpritisak omogucuje bolji rad amortizera u teskim uslovima, jer sprecava penusanje tecnosti i pojavu isparavanja.
Sta im je mana: pa ni jedan amortizer nije trajan, vec posle izvesnog vremena ili predjenog broja kilometara u zavisnosti od kvaliteta puta - propadne. Kod uljnog propadnu zaptivne gumice zbog "slabog" kvaliteta i cesanja o zid cilindra i ulje iscuri, a verovatno je isti mehanizam kvara i kod gasnog. Uljni se moze remontovati (sto je sumljiva rabota?) a gasni, mislim da nije preporucljivo i da se to ne radi (verovatno zbog opasnosti od eksplozije). Mana gasnog amortizera je sto se njegov efelat smanjuje pri hladnom vremenu, jer se gas na hladnoci skuplja i smanjuje se pritisak u cilindru. ali valjda su to proizvodjaci uzeli u obzir i sad...ne znam, valjda su to sigurno resili na adekvatan nacin.
Mnogi vozaci voze "bez amortizera" (iz ekonomskih razloga i nemara). Ako se vozi lagano i oprezno...moze i tako.
Ja licno, nikad ne bih menjao vrstu amortizera od one koja je fabrika namenila za to vozilo. Ako vozim stari auto sa uljnim amortizerom, ekonomski mi je nepravdan taj izdatak. A sa boljih kola, sa gasnog da prelazim na uljni...mislim...nikad.