Kako da podesim skalu brzinomera da pokazuje pravu brzinu?
Ovo sa slike nije ludačka vožnja 250 km/h na 6000 o/min pri 120oC bez ulja i pod ručnom kočnicom , nego "gauge sweep" test u servisnom meniju, koji pokazuje pozicije maksimalnih vrednosti skala.
Ono što se iz slike može zaključiti, jeste da su obrtomer, temperatura, a i gorivo manje-više, podešeni savršeno tamo gde treba, a da je jedino brzinomer podešen da pokazuje veću vrednost od realne, odnosno da je otklon skale veći od obeleženih vrednosti. Drugim rečima, kada bih mogao da vozim 240 km/h, brzinomer bi pokazivao 250 km/h. To je greška od nekih 4%, i taj procenat se slaže sa razlikom koju sam ja utvrdio pri raznim brzinama upoređivanjem brzinomera i GPS-a. Da napomenem da u servisnom meniju postoji i digitalni brzinomer, koji prikazuje tačnu vrednost koja je i na GPS-u, pa to govori da auto savršeno tačno zna koliko brzo ide ali da je skala namerno podešena da pokazuje više (jer homologacija tako zahteva).
Dakle, kako to promeniti? Hoću da mi skala pokazuje tačnu vrednost koja je i na digitalnom brzinomeru. Ili jednostavnije: hoću da skala ode i zaustavi se na 240 km/h, tamo gde i treba da se zaustavi.
[Ovu poruku je menjao pisac dana 11.05.2011. u 09:49 GMT+1]
[ jnk @ 11.05.2011. 07:53 ] @
Bukvalno svaki automobil je podešen da pokazuje oko 9% veću brzinu na brzinometru nego što je prava brzina i to je čisto bezbednosna stvar. Čisto sumnjam da ti taj "servisni meni" pokazuje brzinu po GPS-u jer da bi se napravilo tako nešto ne bi bilo ni jednostavno ni jeftino.
Ukoliko si baš namerio da ostvariš tu ideju jedini način je da kupiš gume sa većim profilom i tako nacentriraš brzinomer(a pritom poremetiš sve ostalo).
[ vladd @ 11.05.2011. 08:27 ] @
Kao prvo ne postoji tacna mera.:)
Ka drugo, razlicite su greske i linearnost instrumenata, digitalnog i analognog. Minimalna greska analognog se smatra zona izmedju dve crte, a kod digitalnog poslednja cifra.
Uz precizno bazdarenje, pod uslovom da imaju isti davac, moze se napraviti greska manja od 5%. Ako su davaci razliciti, odnosno, jedan signal sa ABS0a, a drugi iz menjaca preko pinjona, potrebna su dodatna usaglasavanja u delu obrade impulsa, tzv F to V konvertora(frekvencija u napon).
Sa druge strane, analogni brzinomer je "pokazivac brzine", odnosno instrument koji ima zadatak, da vozacu orijentaciono pokaze zonu brzine, i to jasno, pri kratkom osmatranju, a nije merni instrument.
Ako se zeli "identicno" pokazivanje analognog pokazivaca i digitalog(moze se reci instrumenta), mora se dobro upoznati detaljna sema, pronaci referentne tacke, na kojima je moguce regulisati tacnost i linearnost pokazivanja, i podesiti instrument na nekoj referentnoj brzini.
Kod analognog pokazivaca brzine, malo je slozenije stelovanje, zavisno od metode formiranja impulsa(kod pokazivaca sa rotiajucim magnetom, podesavanje se vrsi demagnetisanjem ili magnetisanjem pokretnog magneta), moguce je u nekim slucajevima, kada postoji princip formiranja impulsa i generisanje napona, uticati na podesavanje, iskljucivo u tom sklopu.
Poz
[ pisac @ 11.05.2011. 09:07 ] @
Citat:
jnk: Čisto sumnjam da ti taj "servisni meni" pokazuje brzinu po GPS-u
Kada vozim po digitalnom briznomeru 120.5km/h, GPS pokazuje 120km/h, a kada vozim 120.6km/h, GPS pokazuje 121km/h. Znači da je greška +0.1km/h. I to nije ništa čudno, prenosni odnosi se znaju, gume su isti model koji je stigao i fabrički, napumpane su na propisan pritisak i imaju dobre šare. Znači, sve je krajnje predvidivo i izračunljivo.
Citat:
vladd:Ako se zeli "identicno" pokazivanje analognog pokazivaca i digitalog(moze se reci instrumenta), mora se dobro upoznati detaljna sema, pronaci referentne tacke, na kojima je moguce regulisati tacnost i linearnost pokazivanja, i podesiti instrument na nekoj referentnoj brzini.
Očigledno da referentna brizina nije potrebna jer postoji "gauge sweep". Potrebno je samo podesiti maksimalnu vrednost skale, tako da prilikom "gauge sweep" stane na 240km/h, i to je to. Problem je što ne znam kako to uraditi . Da li postoji nekakav trimer negde kojim se to reguliše za svaku skalu posebno, ili da li je skala magnetna, ili se to negde reguliše softverski a skala je sa servo motorom, ili uopšte i ne može da se reguliše nego je fabrički zakovano na tu vrednost (u šta sumnjam).
Pošto se pomeranje skale "čuje" za vreme testa, ja bih bio sklon da pomislim da je skala sa servo motorom, pošto nisam video magnetne skale koje se tako "čuju". Ako je servo motor, onda pretpostavljam da bi regulisanje moralo da bude softverski, ali je pitanje da li ja uopšte mogu da priđem tom regulisanje bez odlemljivanja i drugih hardverskih zahvata.
Inače, evo primer iste instrument table sa neispravnim pokazivanjem tokom tog servisnog (test) moda:
Gauge sweep počinje na snimku tek na 1:18. Radi tako što potera skale do kraja, pa ih vrati nazad ispod nule (na svom apsolutnom minimumu), i onda ih postavi na aktuelnim vrednostima. Ovde se vidi da je skala poprilično pomerena preko nule (auto se ne kreće, već je to "nula")
[Ovu poruku je menjao pisac dana 11.05.2011. u 10:20 GMT+1]
[ Zarko Silic @ 11.05.2011. 11:24 ] @
Analogni brzinomer treba tako podesiti da pokazuje 5% vecu brzinu.
Znaci ako po GPSu ides 95, brzinomer treba da pokaze 100.
(Postoji razlog zasto je to tako).
[ pisac @ 11.05.2011. 13:23 ] @
Citat:
Nocni:Kad je sat otkacen sa napajanja okreni kazaljku u smjeru suprotnom od kazaljke na satu dok ne osjetis da je dosla "do kraja" odnosno da ima otpor... e tada je okreni slobodno jos malo jace u istom smjeru onoliko koliko ti fali da bude precizna. Onda je zakaci i probaj. Ako treba korekcija u jednu ili u drugu stranu opet otkaci tablu i koriguj slobodno prstom na isti nacin, u drugu stranu mozes korigovati tek posto uhvatis skoro cijeli krug i dodjes do mjesta kada pruza otpor, to je mjesto odakle pocinje korekcija... samo je nemoj pritiskati prema tabli ili bez ikakvog alata i bez rotacije vuci ka sebi.
Da, ali to neće promeniti raspon skale, odnosno razliku između maksimalnog i minimalnog otklona. To će u ovom slučaju podesiti samo maksimalnu vrednost na 240km/h, ali će ujedno pomeriti minimalnu vrednost na -10km/h, tako da kazaljka opet neće biti tačna.
Citat:
Nocni: Aktivira se podesavanje kad su kazaljke skinute i onda se postavljaju prema uputstvima... kazaljka obrtomjera na 3000, temperatura na pola, gorivo na pola i brzina na 100 pa se posle kazaljke same vrate gdje treba... tako je i kod dosta drugih vozila...
Hmmm, i ovde mi deluje da se time raspon skale ne menja, već samo podešava pozicija same kazaljke u odnosu na brojeve.
Citat:
Nocni: Inace, otkud ti ideja da treba, kad das kontakt na testu da ide bas do 240? Jesi li to vidio na drugom fordu ili si ti onako proizvoljno to zakljucio?
Pa fabrički je namerno i podešena da pokazuje više, i tako je verovatno na svim fordovima. Ostale 3 skale su vrlo precizne i na nuli i na krajnjoj vrednosti, dok je brzinomer precizan jedino na nuli a na krajnjoj vrednosti premašuje za 10km/h (što je 4% veća brzina od realne). To je zbog kojekakvih propisa da brzinomer ne sme pokazivati nižu brzinu od realne, ali može pokazivati do 10% veću brzinu od realne, pa onda proizvođači podese da pokazuje oko 5% i svi srećni.
Razlog je da ako staviš drugačije gume ili su drugačije napumpane ili su oćelavile, brzinomer nikada ne dođe u situaciju da pokazuje manju vrednost od realne. Međutim, ti razlozi mene ne zanimaju preterano jer uvek znam kakve gume vozim i koliko su napumpane. Inače, sa zimskim gumama na autoputu mi digitalac pokazuje 1-2km/h manje nego GPS. Znači da su gume veće za neku nijansu. To je razlika 1%-1.5%. Rađe bih da brzinomer greši tokom zime za 1%, nego da greši cele godine 2.5%-4%.
Uzgred, postoji li u dijagnostici mogućnost za precizno regulisanje obima postavljenog točka? Znači, stavim druge gume, i onda podesim novi obim tako da digitalni brzinomer (a time i kilometraža) bude potpuno ispravna?
[ Nocni @ 11.05.2011. 13:38 ] @
^Naravno da postoji... unose se sve dimenzije gume pa cak i broj impulsa ka tabli koji moze da se podesava u zavisnosti od vrste table i od jos nekih parametara... ima uvijek 10-tak proizvodjaca tabli koje od spolja izgledaju isto ali nisu im iste ni ploce ni procesori itd... Ne podesava se obim u milimetrima vec samo dimenzije tocka i gume, pa onda i sam zakljucujes da postoji razlika izmedju nove i potrosene gume koja opet ulazi u onu granicu od 5% kad se prenese na brojcanik...
Tebi je sve ispravno ne diraj nista, kod tebe je problem negdje u glavi
[ pisac @ 11.05.2011. 14:01 ] @
Ako mora da greši, neka greši +/-0.75%, a ne +2.5%...+4%
Način mora da postoji, samo je pitanje koliko je komplikovan.
Uzgred, postoji li mogućnost da se tabla sa MK2.5 redizajniranog fokusa (onaj sa tvog linka) postavi na stari MK2 fokus (sviđa mi se novi grafički displej sa korisnim informacijama). Mislim da se fizički uklapaju, samo je pitanje šta softverski raditi? Koliko komplikacija bi to napravilo?
Taman ako već kompikujem, da ga iskomplikujem još više
[ Nocni @ 11.05.2011. 14:12 ] @
Postoji mogucnost naravno ali ce to biti tebi skupo jer si cekao pola godine da bude akcija u servisu kad je besplatna dijagnostika, pa si tek tada otisao da vidis sta ti je pokvareno da ne bi platio 20 €
Tabla novi tip je 400 € + ugradnja i podesavanje... tako da... dobra ti je i ta sto imas, mislim da ti novu nebi kupio ni kada ti nista na toj staroj nebi radilo
Ja bih, ali noću neću imati pozadinsko osvetljenje.
Citat:
Nocni: Postoji mogucnost naravno ali ce to biti tebi skupo
Otpad?
Ne brini ti moju brigu, ja sam na majstorima do sada toliko uštedeo (automobili, zidanje, gips, krečenje, klima, tv, frižider, vodovod, grejanje, struja) da mogu da kupim i dijagnostiku i svašta još, a i tu tablu ako je nađem polovnu na otpadu recimo. Ali u pravu si da u svakom slučaju ne bih dao 400€ za novu čak ni da moja uopšte ne radi
Nego, koja je procedura zamene, šta (ako) se programira i koliko je komplikovano? Da li može da se odradi sa (onom) dijagnostikom?
[ vladd @ 11.05.2011. 16:46 ] @
Neka referenca prihvatljive tacnosti je potrebna. Da li brzina ili napon, stvar izbora i mogucnosti kontrole merenja i podesavanja.
Brzinomeri se bazdare na tri tacke, oni stariji, ili na definisanoj brzini, odnosno naponu otklona. Koji i koliki, definise proizvodjac i opseg instrumenta. Moze biti 60, 80, 120 km/h ili neka veca brzina, da bi pokazivanje bilo linearnije, odnosno minimizirana greska pokazivanja u krajevima skale.
I da, da ne zaboravim, tehnici se ne pristupa filozofski i povrsno. Akademsko naklapanje je nepotrebno, i nepotrebno je razmatranje svih (mogucih i nemogucih) opcija i tehnickih resenja.
Upoznaj konkretno sistem pokazivanja brzine na sopstvenom vozilu, skini semu, i primeni znanje.
Ako nesto nije jasno, postavi pitanje, mozda dodamo neku sugestiju.
Obrada signala nije olaka i jednostavna vestina, kao i izvodjenje ili adaptacija odredjenih sistema, da bi se previse inoviralo.
Kao generalno uputstvo.
Uzgred, navedene greske i pokazivanja su vec nepotrebno velike tacnosti, i svaki pokusaj korekcije preciznijeg pokazivanja(odnos 120,6 prema 121) je u sustini obicno pro*eravanje...
Za vecu preciznost, predlazem da iznajmis bar tri satelita(recimo onih po 40mil$) i da uzivas u preciznosti
Poz
[ pisac @ 12.05.2011. 00:03 ] @
Citat:
vladd:svaki pokusaj korekcije preciznijeg pokazivanja(odnos 120,6 prema 121) je u sustini obicno pro*eravanje...
Nisi pažljivo čitao. To je primer da auto savršeno dobro zna koliko brzo ide. Problem je na drugoj strani: u analognoj skali koja je namerno podešena da pokazuje 4% veću brzinu. I pitanje je bilo kakve su mogućnosti da se skala brzinomera podesi da bude tačna kao što su i ostale skale (recimo obrtomer).
Sad, možda nekome ni 4% nije neki problem. Da budem iskren, stvarno i nije bitan problem, ali ako postoji mogućnost ja bih to ipak promenio. Zašto? Pa eto recimo, kada putujem 1000km autoputem, ponekad (kada želim da poštujem ograničenja) imam običaj da podesim tempomat na maksimalnu briznu na kojoj neću dobiti kaznu. Ako to uradim gledajući skalu, voziću 4% sporije i time putovati 4% duže a to je recimo dodatnih oko 20 minuta vožnje bez potrebe. Zato ja tempomat uvek podešavam gledajući digitalni brzinomer ili GPS, a to me ponekad zamara (naročito ako se na putu stalno menjaju ograničenja) jer je skala mnogo veća i uočljivija i time mnogo pogodnija za "podešavanje brzine".
A što se tiče zamene instrument table, to pitanje je došlo spontano i nema mnogo veze sa samim podešavanjem brzinomera, ali je nekako jako blisko pa sam ga zato i postavio u istoj temi. Pa, ako neko zna, može da me ukratko uputi u to: šta se podešava/menja kada se stavlja nova instrument tabla, i jel se to radi preko klasične dijagnostike ili je u pitanju neki drugi "alat"?
[ sasa022 @ 12.05.2011. 03:21 ] @
Citat:
sasa022: Modifikuj cajger ( nacrtaj novu skalu ) pisac: Ja bih, ali noću neću imati pozadinsko osvetljenje.
Ovu temu prebacite u verovali ili ne.
Ja cu da budem onaj sto ne veruje da ovako nesto moze nekome da padne na pamet da radi.
[ mozdasamjaamozdainisam @ 20.05.2011. 16:43 ] @
Imas i jeftino resenje. Uzmi i udari ekser na tabli na 240 (zapravo, tik ispod 240) - tako analogni pokazivac nece prelaziti 240 na gauge testu...
Zaboga, o cemu ti razmisljas - ne znam da li da ti se divim ili ... :)
[ pisac @ 20.05.2011. 17:02 ] @
Vas dvojca zadnjih, ako nemate nešto pametno da kažete, onda bolje da ćutite i brinete svoju brigu a ne da solite pamet drugima.
[ Milojkovic @ 20.05.2011. 21:20 ] @
Gosn spisatelj koga ti ovde trujes i farbas.Kao prvo ona navodno tvoja slicica km sata je deo obicnog testa izvrsilaca a ne slika iz voznje, sinko to je deo kontrole koja se sprovodi sa dijagnostikom.Dakle gosn skrabalo sledeci put kad odlucis da nas trujes smisli neki bolji nacin da nas obmanjujes jer je ovo ipak nasa bransa u koju povremeno zalutaju likovi nalik Bogdanu Caru i tebi.
PS . Care izvini sto te poredim sa ovim likom ti si ipak Car......