|
[ Vole Domu @ 17.06.2011. 08:13 ] @
| Situacija je sledeca: vozite ravnim putem, ispred vas niko, semafor daleko, pali se crveno, vi ste u petoj brzini.
Da li postoji neki konkretan razlog zasto ne biste prosto ubacili u ler i lagano ukochili do semafora?
Ja otkad imam dozvolu obavezno promenjam kroz sve brzine na dole do druge, i samo u drugoj stajem zato sto me je tako instruktor nauchio, a nikad ga nisam pitao zasto to tako treba da se radi... |
[ cozmo_im @ 17.06.2011. 08:20 ] @
Ja uvek kocim motorom. Lamela ce daleko duze trajati od kocionih plocica. Zasto bi ih grejao i trosio vise nego sto treba.
Sad ce neko da kaze upropastavas lamelu... ne, 240.000km je presla i nijedan znak habanja ne pokazuje, a plocice mi traju uvek preko 60.000km i vise tim nacinom kocenja. Da ne kazem da zadnje pakne nisam menjao 10 godina i koce fabricki na tehnickom (odstupanje je ispod 2%).
Takodje, sigurnije i brze se uspori auto na taj nacin a u nizem stepenu prenosa si uvek u mogucnosti da, iz bezbednosnih razloga nekad, naglo ubrzas. Ako si u leru, a zatreba ti naglo ubrzanje, mnogo ti vremena treba za to (naprimer neki debil se zaleti u tebe odzada, cesto mi se desava).
Mozes ti i da izbacis u ler i kocis samo kocnicama, niko te ne tera da kocis motorom. Ali mislim da je efikasnije ovako, stedis kocnice, motoru ne odgovara duzi rad na leru, a spreman si i za ubrzanje ako zatreba.
[ Java Beograd @ 17.06.2011. 09:34 ] @
U opisanoj situaciji: Citat: Vole Domu: ... vozite ravnim putem, ispred vas niko, semafor daleko, pali se crveno, vi ste u petoj brzini .... ja nikad ne menjam u niži prenos. Kočim motorom dok ima smisla (dok se ne dođe na minimum mogućih obrtaja) a onda izbacim u ler i lagano se otkotrljam. I malo prikočim na kraju.
Svejedno i ako nije baš opisana situacija, uvek u četvrtoj mogu da kočim motorom do oko 40 km/h a onda izbacim u ler, otkotrljam se dokle treba i prikočim.
Svaka kalkulacija o trošenju ovog ili onog potrošnog materijala je po meni suvišna, i ne obazirem se na to, već isključivo na udobnost i relaksaciju u vožnji.
[ jnk @ 17.06.2011. 09:41 ] @
cozmo: ne troši se lamela već (teoretski)radilica i menjač.
Postoje dve teorije, jedna koja tvrdi da je bolje trošiti kočione pločice nego opterećivati radilicu i druga obrnuta da je bolje kočiti motorom. Po meni najbolje je naći neku sredinu i ne ići iz krajnosti u krajnost.
A ima i treća varijanta korišćenjem heel-toe tehnike da se podigne broj obrtaja i tako smanji opterećenje na radilici i generalno da se ne uznemiri ležanje ali to je već za neku sportsku vožnju.
[ StORM48 @ 17.06.2011. 10:27 ] @
To za radilicu i menjač važi pre svega za ekstremnije motorno kočenje (viša-niža na višem broju obrtaja), rekao bih.
U laganoj gradskoj vožnji jedino se lamela opterećuje. Naravno, zavisi kako ko vozi. Ako neko menja u nižu i dopušta da mu motor "urla", onda to opterećuje sve
Sve zavisi od uslova, a npr. kad je klizavo, daleko je bolje zaboraviti na pedalu kočnice, bilo ravno, bilo nizbrdo.
Pozdrav
[ jnk @ 17.06.2011. 10:28 ] @
I šta zakucati se u drvo? :)
Poenta je u 'samo lagano' i 'modulirano'.
[ Tyler Durden @ 17.06.2011. 10:39 ] @
Kočnica je za kočenje, a motor je za vučenje :)
[ X Files @ 17.06.2011. 10:54 ] @
Gradska vožnja je totalno nepredvidiva, tako da planovi o načinu usporavanja lako padaju u vodu u konkretnim situacijama. To ide do te mere da se vrlo lako nafasuje i loša navika stalnog držanja noge "na kvačilu", ali to je realnost. Kasnije je neophodan neki duži put da se vrate "ispravne" navike.
Pristalica sam teorije da sve treba da bude umereno, a motor i ponašanje automobila samo kazuje šta je dobro.
Ako kočiš samo motorom, a motor urla ili gnjaviš sa ceremonijom prebacivanja na raskrsnici - po meni je loše.
Ako se neko zaleti u petoj sa 150 i koči 200 metara u leru (auto vozi vozača, osećaj kao u čamcu) - po meni je loše.
Lično, prebacivanje u brzinu ili dve niže koristim jer se osećam sigurnijim u blizini raskrsnice, da mogu po potrebi kvalitetno i brzo manevrisati. Intenzivnije motorno kočenje koristim kada je tendencija da se kočnice pregreju, ranije recimo serpentine na prilazima CG i sl.
Usporavanje kočenjem u leru, izbacivanjem iz recimo treće (najmanje druge) koristim na nekim klasičnim raskrsnicama, dok god ne moram preterano dugo da se klizam.
Ovo je samo moje iskustvo, moje mišljenje i moja navika, nikakav savet.
[ DaliborP @ 17.06.2011. 11:00 ] @
Citat: X Files: Lično, prebacivanje u brzinu ili dve niže koristim jer se osećam sigurnijim u blizini raskrsnice, da mogu po potrebi kvalitetno i brzo manevrisati.
Upravo tako, to i jeste razlog prebacivanja u nizu, jednostavno prilagodjavas stepen prenosa brzini kojom se kreces i mozes lako da manevrises kad treba.
Kad smo vec kod kocenja i stajanja na semaforu, po pravilu bi se trebala uvek povuci rucna kocnica, mada to niko ne radi niti je koliko se secam potrebno na testu.
[ cozmo_im @ 17.06.2011. 11:03 ] @
Ja licno lagano kocim motorom, obicno zavrsavam u trecem stepenu prenosa jer je dovoljno da ubrzam ako zatreba da se ne ugusi. Pre samog stajanja izbacim u ler i lagano se zaustavim. Nikad nista ne silujem niti naglo radim, gledam da sve ide tecno da ne trza i da se motor ne cuje:) Drugom zavrsavam obicno ako je spor protok saobracaja, ali redje.
Otprilike uskladim kocenje motorom s kocnicom koliko prija automobilu i voznji, ali to uvek radim, nikad ga ne pustam u leru 100-200m uz samo noznu kocnicu.
Mada vidjam masu njih koji cimaju kad koce motorom uz dreku istog.
I nikad ne drzim nogu na kvacilu, mislim da svi tehnicki potkovani vozaci to ne rade.
[ anon115774 @ 17.06.2011. 11:24 ] @
Ovde svi pricaju o lameli i o kocionim plocicama a niko ne govori o potrosnji goriva. Dokle god je papucica gasa pustena motor se obrce iskljucivo silom inercije i gorivo se ne ubacuje u cilindar tako da motor za vreme usporavanja bukvalno ni mrvu goriva ne trosi.
Ako bi ga izbacio iz brzine onda nema te sile inercije koja bi obrtala motor vec bi moralo da se ubacuje gorivo kako bi motor odrzavao ler gas.
[ DaliborP @ 17.06.2011. 11:34 ] @
Citat: cozmo_im:I nikad ne drzim nogu na kvacilu, mislim da svi tehnicki potkovani vozaci to ne rade.
A povuces li rucnu kocnicu kad stojis na semaforu, makar bilo ravno?
[ cozmo_im @ 17.06.2011. 11:41 ] @
Rucnu uzbrdo i kad vidim da auto nece da stoji bez pritisnute nozne kocnice ali na ravnom gotovo nikad (razlog cu napomenuti posle). Na ravnom auto stoji, retko kad je potrebno drzati noznu kocnicu (u leru). Kad se upali zuto ubacis u prvu i vozi.
Na ravnom postoji jos jedna pogodnost nestiskanja kocnice kad stojite na ravnom. U slucaju da vas ne daj boze neko zvizne od pozadi daleko je bolje da se auto slobodno krece nego da je pod rucnom ili pod noznom.
[ anon115774 @ 17.06.2011. 11:43 ] @
Za koga je bolje? Za onog ispred tebe?? :)
[ DaliborP @ 17.06.2011. 11:45 ] @
Citat: cozmo_im: Na ravnom postoji jos jedna pogodnost nestiskanja kocnice kad stojite na ravnom. U slucaju da vas ne daj boze neko zvizne od pozadi daleko je bolje da se auto slobodno krece nego da je pod rucnom ili pod noznom.
Pa upravo zato i treba povuci rucnu :)
Ako drzis nogu na kocnici, prilikom udara ces je sigurno pustiti i udariti auto/osobu ispred sebe i automatski si zbog toga kriv.
[ cozmo_im @ 17.06.2011. 11:47 ] @
Dobro, povlacite rucnu, rizikujete svoj zivot. Stetu i kaznu lako nadoknadis, ali polomljen vrat tesko.
Nadam ste da ste svi ucili fiziku:)
[ Vole Domu @ 17.06.2011. 11:48 ] @
okej, znaci kako sam skapirao glavni problem je sto ako iz pete ubacis u ler nemas adekvatnu kontrolu nad vozilom, ovo ostalo su "tehnicke sitnice"...
ima smisla. hvala na odgovorima...
[ anon115774 @ 17.06.2011. 11:52 ] @
Ja bas i ne bih rekao da je potrosnja goriva "tehnicka sitnica".... vise "finansijska sitnica" :)
Naravno, neces se obogatiti ako jednom ispred semafora koristis motor za kocenje ali racunaj na duze staze.
[ vilil1 @ 17.06.2011. 12:12 ] @
A meni strasno smetaju ljudi koji ne koriste motor za smanjivanje brzine nego kocnicu. Na primer, neka nizbrdica, on ga drzi u leru i malo, malo, pa pritiska kocnicu da bi usporio. Ti ako ides iza njega ne znas da li on kocnicu pritiska da uspori, da stane, ili mu je nesto, neko, izleteo, nesto mu se desilo...ima nekih problema sa autom...Njemu je lepo, boli ga uvce, a ti iza njega razmisljaj zasto mu se pale stop svetla.
[ component @ 17.06.2011. 12:19 ] @
Citat: cozmo_im: Dobro, povlacite rucnu, rizikujete svoj zivot. Stetu i kaznu lako nadoknadis, ali polomljen vrat tesko.
Nadam ste da ste svi ucili fiziku:)
Izgleda da sam ja učio drugačiju fiziku od tebe. Ako automobil stoji i neko ga udari, zar nije bolje da ne promeni brzinu (tj. da ostane u stanju mirovanja)? Automobil će petrpeti veću štetu, ali putnici će biti manje ozleđeni pošto nisu doživeli trzaj.
[ DaliborP @ 17.06.2011. 12:56 ] @
Citat: cozmo_im: Dobro, povlacite rucnu, rizikujete svoj zivot. Stetu i kaznu lako nadoknadis, ali polomljen vrat tesko.
Nadam ste da ste svi ucili fiziku:)
Nije mi jasna ta tvoja fizika.
Auto ce da se cimne od udarca bez obzira na rucnu kocnicu ili ne, pa tako i ti.
Ali bar neces imati priliku da recimo polomis auto i vrat nekom ispred sebe ili da recimo pregazis pesaka na prelazu.
[ deerbeer @ 17.06.2011. 13:36 ] @
Da, samo ce vise zguzvati auto , a plus sto moze opet naglo da se cimne unapred pa i da zakuca glavom u soferku akoudari u onog ispred njega (lancani sudar)
[ mozdasamjaamozdainisam @ 17.06.2011. 18:19 ] @
Kao sto informer rece, ja 'kocim' motorom iz jednostavnog razloga sto motor u tom trenutku ne trosi nista benzina. Pored toga - stedim kocnice. Iako ovo moze 'glupo' zvucati, ali na duzi vremenski period - ja cu redje menjati kocnice. U leru je neophodno gorivo da odrzava motor, dok prilikom 'kocenja' motorom inercija odrzava motor.
Sto se koriscenja rucne kocnice, iskreno - vrlo zanimljiva tema. Ja gotovo nikada ne koristim rucnu. Cak ni uzbrdo posto je auto opremljen takozvanim 'hill holder'-om (kada drzim noznu kocnicu, i pustim je kocnice ostanu jos 3 sekunde aktivirane - dok ja ne krenem uzbrdo). Po nekoj (mojoj) logici, ako rucna nije povucena, prenesena sila ce biti 'ublazena' prilikom sudara, posto ce moje vozilo inercijom krenuti u napred. Opet - ako nekog ima ispred mene, iscimacu vrat 2 x (1 udar od nazad - 1 udar u vozilo ispred mene). Nisam siguran sta i kako, ali bi voleo da neko ovo dodatno objasni :)
[ deerbeer @ 17.06.2011. 19:15 ] @
Pa nema tu sta , prilikom udara od pozadi sva kineticka energija automobila se prenosi na guzvanje karoserije(elastican sudar) ako je povucena rucna
i na savladjivanje velike sile trenja izmedju tockova i puta (osim ako nije klizav put) .
Vozac bi u svakom slucaju dobio isti impuls proporcionalan masi i brzini automobila iza njega ,tako da je to cimanje jednako .
[ goat @ 17.06.2011. 19:27 ] @
menjaju se na niže jer tom prilikom motor troši energiju vozila za račun smanjenja brzine i to dva oblika energije :
1) energija porebna za izvršenje takta usisavanja, sabijanja i komrimovanja vazduha u cilindrima motora (to su tri drugara-parazita )
2) energija ubrzanja okretnog kretanja zamajca (kada ideš u nižu brzinu motor povećava obrtaje), lamela se malo više troši tada, ali ko ima malo pameti to trošenej može svesti na "trice i kučine"
ide o off, ali ....slobodan sam reći da vozač kome lamela traje kraće od 150Kkm ne zna da vozi.... takođe vozač koji se ne utrkuje (žuri ili ga juri roj pčela, besan pas ili....) a kome pred svaku krivinu na otvorenom putu zasijaju stop lampe, taj vozač (ne zna)^2 da vozi
i još jedan mali off...... prilikom naglog kočenja korisno je pritisnuti pedalu kvačila do kraja... tada kočnice odrađuju posao ali ih razdvojeno kvačilo oslobađa kinetičke energije obrtnog kretanja zamajca.... tu paraziti u motoru ne mogu mnogo pomoći...
kod blagog prikočivanja je situacija drugačija...
@dole domu
ti mora da si polagao vozački za teretna vozila - "C" kategorizaciju?...
[ pisac @ 17.06.2011. 23:43 ] @
Ručna ili ne, nema nikakvog uticaja u trenutku udara odpozadi jer je sila inercije nekoliko redova veličine jača od ručne kočnice. U svakom slučaju bolje je da auto ostane na mestu nakon udara nego da odšeta u suprotnu traku ili u raskrsnicu kroz crveno.
Citat: goat: ....slobodan sam reći da vozač kome lamela traje kraće od 150Kkm ne zna da vozi.... takođe vozač koji se ne utrkuje (žuri ili ga juri roj pčela, besan pas ili....) a kome pred svaku krivinu na otvorenom putu zasijaju stop lampe, taj vozač (ne zna)^2 da vozi Onda ja ne znam da vozim, ali zato uživam u vožnji
[ vilil1 @ 18.06.2011. 00:04 ] @
Citat: pisac:
Onda ja ne znam da vozim, ali zato uživam u vožnji :D
He, zasto nisam iznenadjen da si upravo ti taj tip vozaca. ;)
[ pisac @ 18.06.2011. 00:20 ] @
A zašto ja nisam iznenađen što većina ljudi misli da zna da vozi bolje od većine ljudi?
[ jnk @ 18.06.2011. 00:26 ] @
Što reče jay leno vožnja je kao seks, svako misli da je dobar u tome.
[ Vole Domu @ 18.06.2011. 08:18 ] @
hahha...
a vidis saznao sam i neke pametne stvari ovde. ja sam bio ubedjen da kad ga pustim na ler da trosi manje benzina, jer uvek potrosnju vezujem za broj obrtaja, a kad ga odma' izbacis, broj obrtaja se smanji...
u svakom slucaju ove price me podsecaju na one ortake koji gase kola na nizbrdici. tako sam se ja par puta pravio pametan, pa mi u beogradskoj na prilazu slaviji otkazala kocnica jer je ugasen, pogubio sam se u zadnjem trenutku se setio rucne :D
[ Zarko Silic @ 18.06.2011. 10:55 ] @
Na sta sve nas covek nije spreman, a sve za rad 50 dinara.
Boze sacuvaj...
[ vladd @ 18.06.2011. 11:09 ] @
Najveca usteda i planetarna korist je da se proda auto.
Sukobljavati patolosku stedljivost sa rasipnom sferom zivota, a bez profita, moze nekoga da kosta glave...cesto i nevinog...
Poz
[ djordje1979 @ 18.06.2011. 13:44 ] @
Bas sam pre neki dan testirao potrosnju pri spustanju u nizi stepen prenosa bez gasa i bilo je negde oko 3-3.5 l/100km. Tako da sutra malo ne trosi benzin kad se koci motorom.
[ pisac @ 18.06.2011. 14:48 ] @
Kod mene je potrošnja 0 kada se spuštam u brzini, tako da ne troši.
Citat: Vole Domu:tako sam se ja par puta pravio pametan, pa mi u beogradskoj na prilazu slaviji otkazala kocnica jer je ugasen, pogubio sam se u zadnjem trenutku se setio rucne
Cccc. Ma kako ti otkazala kočnica? Treba samo jače da je pritisneš, i to je sve. Vežbaj malo negde na pustom mestu, videćeš da radi. Kočnica uopšte nije problem, nego servo volana koji ne radi kada je motor ugašen pa moraš da zapinješ k'o sivonja da bi skrenuo.
P.S. Nemoj samo da izvadiš ključ kada ugasiš motor, molim te
[ Vole Domu @ 18.06.2011. 21:45 ] @
e, pa moguce, al' posle mi neko objasnjavao da se pogase neki sistemi i da prestane da radi kocnica, al vole ljudi svasta da lupetaju kad je u pitanju automobilizam. vozim pezo 307, i posle par minuta od gasenja motora pritisnem kocnicu i ono nista, pa sam povukao rucnu, nisam probao jace da pritiskam noznu...
[ Ivan Dimkovic @ 18.06.2011. 21:51 ] @
Posto ti se ugasio motor, nema vise vakuuma za brake-booster... kocnica i dalje radi, ali moras malo vise da zgazis :-)
Evo ti link koji to lepo objasnjava:
http://auto.howstuffworks.com/...s/brake-types/power-brake1.htm
Sto kaze pisac, mnogo je veci problem servo... mada se moze i dalje upravljati ako zapnes muski :-)
[ Vole Domu @ 18.06.2011. 22:50 ] @
makar dok ti ne zakochi volan jer tripuje da ga neko krade ili sta vec :D
[ Count Zero @ 18.06.2011. 22:52 ] @
Bar neko da koči u celoj priči
Elem pre mi se dešavalo da se gasi neki đavo, pa kad servo otkaže, bude povuci-potegni (doslovno).
Posle se malo navikao, pa fino motam i na mišiće
[ Milojkovic @ 19.06.2011. 01:30 ] @
Onaj ko zaista hoce da stedi gorivo po svaku cenu ne bi trebao da se zaustavlja na semaforu niti uopste da koci.Dakle samo udi po gasu ne koci niposto...pa dokle stignes.:)
[ goat @ 19.06.2011. 09:17 ] @
raznih bisera sam čuo i video...
ali najači je vožnja na nizbrdici:
motor radi
menjač u brzini
pedala gasa slobodna
pedala kvačila pritisnuta do kraja
kočnica delimično pritisnuta
nešto manji je:
vlasnik skupocenog automobila sa štedljivim dizel motorom koji izbacuje na "ler" na nizbrdici (svakoj)
[ anon115774 @ 19.06.2011. 14:22 ] @
Citat: djordje1979: Bas sam pre neki dan testirao potrosnju pri spustanju u nizi stepen prenosa bez gasa i bilo je negde oko 3-3.5 l/100km. Tako da sutra malo ne trosi benzin kad se koci motorom.
Onda ti nesto nije u redu sa autom ili sa racunarom koji pokazuje tako nesto.
[ pctel @ 19.06.2011. 14:49 ] @
U principu, za uspesno koriscenje automobila dovoljno je znati vrteti volan levo i desno, fizika nije bitna.
E, sad, ukoliko neko zeli da bolje razume nacin funkcionisanja pojedinih sklopova i poveca bezbednost koriscenja automobila, moze da cita dalje...
Mehanicka kocnica gubi kociona svojstva u zavisnosti od kolicine koriscenja. To se desava zato sto svu kineticku energiju koju oduzmemo kocenjem (trenjem) pretvaramo u toplotu, toplota greje diskove i kocione plocice, koji ne koce podjednako dobro kao u normalnim uslovima. Gubitak je najvecim delom privremen, a minimalno za koji promil i trajan. Privremeno znaci dok se ne ohladi, a trajno u smislu da toplota izmeni hemijski sastav dodirnih povrsina. Svako ko bahato koristi svoje kocnice razmislja u fazonu "zabole me da li ce da mi traju 30.000 km ili 100.000 km. Ali, treba imati na umu da bez potrebne sile kocenja mozete ostati naglo i neocekivano. Vozite, kocite bez veze, sve super radi, i odjednom neko iskoci pred auto i BUM - kocnice pregrejane. Brzi, kvalitetniji automobili imaju ventilirajuce diskove i velike kocione plocice planirane tako da izdrze svakakve vozace, ali, mali, jeftini automobili kakve najvise vidjamo na ulici imaju standardne, jeftine kocione sisteme projektovane za umerenu upotrebu uz kocenje motorom kada za to postoje uslovi i kocnicama kada tako mora. Svoj auto mozete voziti kako hocete, ali ako iko ko ovo cita bude nekada radio kao vozac, bice izbacen istog trenutka kada poslodavac primeti da se vozilo nepravilno koristi. Kad kazem vozilo mislim putnicki automobil, jer kombije, kamione i autobuse ne mozete voziti nepravilno - kocnice bi zbog ogromnih sila trenja bile unistene vec posle par sati.
[ Ivan Dimkovic @ 19.06.2011. 16:19 ] @
^ +1
Iako danasnja vozila, cak i ona najjeftinija, imaju disk kocnice bar na prednjim tockovima i velicina (tj. termalni kapacitet) kocionih diskova je dovoljna za "gradske" uslove voznje i odredjen nivo "zloupotrebe" kocnica od strane neobucenih vozaca, u slucaju vecih nizbrdica i duzeg rezima voznje gde se "jasu" kocnice moze doci do gubitka kocione sposobnosti (tzv. "fading") pa cak i do totalnog gubitka kocione sile, sto moze izazvati udese.
Zbog toga se i preporucuje kocenje motorom kada god je to moguce, to nema veze sa nekakvom stednjom vec sa cuvanjem kapaciteta kocionog sistema da omoguci zaustavljanje na vreme u slucaju opasnosti.
Ima tu ljudi koji ce reci da je to njima nepotrebno ali statistika je neumoljiva, i ukoliko neko siluje kocnice "jahanjem" pod lerom samo povecava sebi sanse da se ukuca u nekoga/nesto zbog smanjene snage kocenja. To je klasican sistem velikih brojeva, i niko ko je doziveo udes sigurno nije znao da ce mu se taj udes desiti, cak ni 5 sekundi pre istog :-)
[ pisac @ 19.06.2011. 17:58 ] @
Citat: pctel:a trajno u smislu da toplota izmeni hemijski sastav dodirnih povrsina.
Da, ali samo površine. Tako da se posle određenog vremena (tj. određene upotrebe) ta izmenjena površina skine i kočnice su opet one od ranije.
Citat: pctel: Vozite, kocite bez veze, sve super radi, i odjednom neko iskoci pred auto i BUM - kocnice pregrejane.
Ja preko decenije imam ventilirajuće diskove, tako da se više skoro i ne sećam kako beše sa nekim drugim kočnicama. Sa ovima sam jednom prilikom na autoputu, na veoma dugačkoj nizbrdici i to po vrelom letnjem vremenu, namerno svo vreme pri velikoj brzini (oko 120km/h) u leru kočio konstantno kočnicom (bez pauza radi hlađenja), i nisam uspeo da primetim fading (tj. ako je i nastao, bio je u okviru recimo 10% koje nisam mogao da registrujem).
[ Java Beograd @ 20.06.2011. 08:24 ] @
Alo ljudi, ne priča se ovde o kočenju na nizbrdici dugoj 100 km. Priča se o kočenju ispred semafora, onih 10 - 20 metara. Kakvo pregrevanje, kakva izmena fizičko/hemijskih osobina diskova ?
[ vladd @ 20.06.2011. 09:33 ] @
Preporuka da se koci motorom pred semaforom, i uopste pri usporavanjima je vise iz pedagoskih nego iz tehnickih razloga. Mada su i tehnicki razlozi dovoljno jaki.
Lakomisleci organizam za volanom misli da je naucio sve u auto skoli, ili prostim dobijanjem dozvole, do trenutka kada stavi glavu u torbu. Dotle jase kocnicu, prica telefonom, raspravlja se sa suvozacem ili putnicima na zadnjem sedistu, bira muziku ili proucava GPS, oni (malo) bahatiji gledaju turbo spotove na svojoj novoj i mocnoj "ziki" .
Koncentracija za samu voznju je manja od deteta predskolskog uzrasta, koje drzi koncentraciju bar 15 minuta...
Razne ruzne navike se stvaraju, neguju i "vezbaju", i organizam se cesto osili da krene na duzu voznju, kada krecu incidenti i problemi...a onda se okrivljuje mladost, starost, pol ili drustveni status, losi putevi, a acudo nikada idiot u glavi....
Mislim, neki koriste vozilo kao onj "idiot" fotoaparat, misle da ce svi sistemi u svakom trenutku da rade kao da su izasli iz fabrike..
Kocenje motorom omogucava dugotrajniju visoku formu kocnica tokom voznje, a svako "prikocivanje" je znak da se uludo trosilo gorivo na postizanje nepotrebne, neprilagodjene brzine, neprilagodjene uslovima na putu.
Gradski spic je nesto drugaciji splet okolnosti i uslova, ali svakako drzanje noge na pedali nije znak vestine voznje, osim sto dodatno i nepotrebno greje kocioni sistem, najgore je grejanje kocione tecnosti i zaptivnih elemenata.
Paknovi i ventilirajuci elementi mogu da izdrze solidne temperature, ali kociona tecnost, i gumice ne bas..
Tako da bajka o ventilirajucim diskovima ima drugu poruku..
Poz
[ M-84 AB1 @ 20.06.2011. 10:23 ] @
Ja kocim motorom, jer (osim sto su me tako uclli) i sam moj auto (koji je doduse zasao u 9god zivota) tako primetno bolje koci.
Medjutim u mom okruzenju su ljude razmazili i uljuljkali novi automobili (uglavnom 2, 3god. stari benzinci - Punto Grande, Aveo, i20, Fusion...), koji po onome sto sam video zaista mnogo bolje koce nego npr. moj dizelas u nekim situacijama.
Tako da njih nije strah da samo stisnu pedalu na nizbrdici u trecoj, ili cak cetvrtoj brzini, i da za divno auto brzo prikoci.
POZ
[ Zarko Silic @ 20.06.2011. 10:28 ] @
Svakako treba kociti motorom gde god je to moguce i gde god je to prakticno izvodljivo.
Tamo gde to nije, koci se kocnicom. Nema tu velike mudrosti.
[ djricky @ 20.06.2011. 10:55 ] @
prva stvar koju mi je instruktor voznje rekao kad smo izasli u grad: "Nikad ne veruj kocnicama..."
[ jnk @ 20.06.2011. 11:11 ] @
pisac: imaš na Alpima u Italiji neke nizbrdice gde ti po 10x stoji znak OBAVEZNO KOČI motorom i toliko su strme i dugo traju i ako bi kočio sve vreme samo kočnicama sigurno bi doživeo fading. Takođe mogu i niz košutnjak da ti pokažem kako se dostiže fading i ako se koči motorom.
[ Zarko Silic @ 20.06.2011. 11:18 ] @
I ne samo taj znak vec i znak koji te obavezuje da vozis u 1. stepenu prenosa. Primer granicni prelaz Koren i Podkoren izmedju Slovenije i Austrije.
[ del-boy @ 20.06.2011. 16:07 ] @
Ljudi, vi ste mene zbunili poprilično celom ovom pričom :)
Do sad sam mislio da kočim motorom, ali posle ovih postova nisam siguran šta vi podrazumevate pod tim... Može li neko da objasni u par rečenica šta radi u normalnoj situaciji kad koči motorom? Ono, trenutna brzina ova, trenutni stepen prenosa je ovaj, broj obrtaja ovaj i onda uradim to i to...
Ja generalno ako vidim da treba da usporim/stanem prvo pustim papučicu gasa i krećem se tako neko vreme dok broj obrtaja ne padne ispod 2000 (ispod toga motor se dosta muči da ubrza, pa mi je to neka granica - u pitanju je 1.2 benzinac). Tad prebacim u niži stepen i opet isto, dok ne dođem do 2. brzine i ako treba još da usoprim (ili obično stanem kad se već tako vučem), pritisnem kvačilo i kočnicu i stanem. Naravno, ako treba baš naglo stati ceo proces kočenja motorom prati i pritiskanje kočnice. Uglavnom nikad ne vozim u leru i kočim samo kočnicom...
Na nizbrdicama uglavnom vozim u 3. ili 4. brzini (zavisi od ograničenja, uslova na putu i tako to) i obrtaji uglavnom idu od 2000-3000 hiljade, ne diram papučicu gasa ni kočnicu jer auto uglavnom ide konstantom brzinom (sem ako se ne desi nešto nepredviđeno).
E sad, ako negde grešim u svemu ovome voleo bih da naučim šta je pravilno, ili bar najpravilnije, pa me slobodno ispravite...
Generalno ne razmišljam mnogo o štednji goriva ili paknova dok vozim, bitnije mi je da bezbedno vozim i da uživam u vožnji...
[ deerbeer @ 20.06.2011. 16:21 ] @
Citat:
Može li neko da objasni u par rečenica šta radi u normalnoj situaciji kad koči motorom? Ono, trenutna brzina ova, trenutni stepen prenosa je ovaj, broj obrtaja ovaj i onda uradim to i to...
Ja imam naviku kada kocim motorom da mi je pedala kocnice blago pritisnuta i prebacujem za 1 nizi stepen prenosa sa max. 2- 3k obrtaja .
Znaci nikad ne kocim motorom iskljucivo vec u kombinaciji sa kocnicom .
[ pisac @ 20.06.2011. 16:23 ] @
Citat: jnk: Takođe mogu i niz košutnjak da ti pokažem kako se dostiže fading i ako se koči motorom.
Niz košutnjak, tamo gde se prave trke? Pa tamo nema nekih posebnih strmina. Ja sam par puta amaterski testirao koliko brzo mogu da napravim krug (valjda beše nekih 6min uz obraćanje pažnje na regularni saobraćaj) i nisam primetio da je staza posebno zahtevna za kočnice. Doduše, vozio sam kao i uvek u takvim situacijama, u nižoj brzini uz kratka jača kočenja pred krivinu (a ne dugačka usporavanja). Ma, koliko se sećam ni sa Renoom 4 (sve doboš kočnice) nikada nisam imao fading, a i njega sam silovao i to na mnogo goroj stazi (putu) sa oštrijim serpentinama, dugoj 25km (prešao za 25min). Silovao sam još neka vozila na toj stazi, i nisam (naravno) dobio fading (mada mi to i nije bio cilj).
P.S. Interesantno je da je Reno4 najbrže vozilo na toj stazi (iako je najslabije) jer su mu brzine mnogo bolje prilagođene takvoj oštroj a relativno sporoj vožnji po krivinama i uzbrdicama/nizbrdicama.
Mislim, taj fading mora da negde postoji čim pričaju o njemu, ali da bi se postigao izgleda treba biti totalni amater za vožnju.
Citat: zarsilic: Primer granicni prelaz Koren i Podkoren izmedju Slovenije i Austrije. Razmišljao sam prošli put kada sam išao preko Slovenije, da prođem tuda samo da bih video to čudo od nagiba. Pa sam ipak odustao od tih akrobacija jer sam imao važnija posla u tom trenutku. Ali sam baš radoznao kako to uopšte izgleda.
[ pisac @ 20.06.2011. 16:36 ] @
Citat: del-boy:Ja generalno ako vidim da treba da usporim/stanem prvo pustim papučicu gasa i krećem se tako neko vreme dok broj obrtaja ne padne ispod 2000 (ispod toga motor se dosta muči da ubrza, pa mi je to neka granica - u pitanju je 1.2 benzinac). Tad prebacim u niži stepen i opet isto, dok ne dođem do 2. brzine i ako treba još da usoprim (ili obično stanem kad se već tako vučem), pritisnem kvačilo i kočnicu i stanem.
Pa da, to je to, školsko kočenje motorom. Tako i treba.
Ja često preskočim drugu brzinu, već samo do treće kočim motorom (često uz dodatak kočnice), a onda (samo) kočnicom dok auto ne stane (mrzi me da se smaram sa drugom brzinom).
[ jnk @ 20.06.2011. 19:26 ] @
Išao sam i tim podkorenom i sećam se da mi je bilo vrlo nezgodno da držim u prvoj brzini jer sam vozio automatik. Što se tiče košutnjaka, ili bilo kakvog izazivanja fadinga dovoljno je samo da to kočenje bude dovoljno jako i konstantno i možeš spaliti kočnice na bilo kom putničkom automobilu a na košutnjaku s obzirom da je nizbrdica to je manji problem izvesti(neće se desiti ako baš baš ne zapneš). Isto recimo i sa Cetinja kad se spuštaš u Budvu ljudi su ostajali bez kočnica bez da su nešto sportski vozili već samo nisu znali da treba kočiti motorom.
[ veselinovic @ 20.06.2011. 19:55 ] @
Citat: pisac: Razmišljao sam prošli put kada sam išao preko Slovenije, da prođem tuda samo da bih video to čudo od nagiba. Pa sam ipak odustao od tih akrobacija jer sam imao važnija posla u tom trenutku. Ali sam baš radoznao kako to uopšte izgleda.
Pisac,
ne moras ici u Sloveniju. AKo te put nanese u Sarajevo pokazacu ti sta je uzbrdica.
Prije 5-6 godina, asfaltirali ulicu pa se vozilo zaobilazno, ja sam tada imao pasata 1 dizela-vrlo tezak naprijed zbog motora koji je ispred osovine.
Elem, kisica onako, idem uzbrdo-prvom brzinom naravno- i pred sam vrh gdje je najgore tockovi proslajfase.
Ja logicno na kocnicu, ukopaju se sva 4 tocka, ali ode poprijeko nizbrdo.
Samo Bog zna kako sam stao.
Nisam vjerovao da postoji takva uzbrdica.
[ Sale_123 @ 20.06.2011. 23:47 ] @
Citat: pisac: Mislim, taj fading mora da negde postoji čim pričaju o njemu, ali da bi se postigao izgleda treba biti totalni amater za vožnju.
Ne moras biti amater, dovoljno je da se pogodi put, auto i diskovi pa da to dozivis.
Meni se to prosle godine desilo, put Prozor - Mostar, Golf III SDI, plocice vjerovatno kineske. Ispred mene picili BMW i Peugeot 406, nizbrdica, ide se brzo i prije krivine se koci. Nakon 20 minuta pracenja, oni su otisli kao metak, ja sam ostao da hladim diskove :D
[ nnn @ 21.06.2011. 00:56 ] @
Ja odkako sam kupio nov auto ( Mazdu 3 )
Prestao sam da kocim motorom iz 2 razloga:
-Sto skoro i ne koci, primer spustim iz 3ce u drugu, ma koliko sporo pustao kvacilo on se bas brzo prilagodi i ne spusti brzinu ali digne obrtaje.
-Kada kocim motorom auto u proseku vise trosi, i po board kompljuteru i po mom dzepu.
[ Zarko Silic @ 21.06.2011. 01:40 ] @
Citat: nnn: i ne spusti brzinu ali digne obrtaje.
Tako treba (predizborni slogan), ali bar vodena pumpa radi punom parom sto je svakako dobro u takvim situacijama.
Citat: nnn: c
-Kada kocim motorom auto u proseku vise trosi, i po board kompljuteru i po mom dzepu.
Ovo je netacno. Sasvim sigurno.
Ni jedan savremeni automobil ne trosi kada se koci motorom. Ima za to, takodje 2 razloga :
1. Elektonika "oseti negativnu silu" rasterecanja i softverski zatvori dizne, odnosno dotok goriva, i
2. Zato sto se energija za pokretanja motora (u leru) nadonknadjuje energijom koju stvara potencijalna visinska razlike od gore ka dole.
Ovo prakticno znaci da se eliminisu sve inercione sile koje proizvode pokretni delovi motora. Inace, ova druga stavka vazi i za stare karburatorske motore.
Ako vozilo poseduje bord komputer, prilikom kocenja motorom MORA da pokaze potrosnju NULA mada ona kod pojedinih tipova motora nije bas uvek nula. U protivnom je neispravan bord pokazivac.
[ jnk @ 21.06.2011. 01:48 ] @
Možda čovek ima karburator i u tom slučaju mislim da manje troši u leru :)
[ Promocija @ 22.06.2011. 20:15 ] @
Postoji nekoliko razloga: kao sto kaze prethodni komentar smanjuje se potrosnja goriva i to sam primetio iz iskustva a po meni to je i najocigledniji razlog. Moze se reci da stedimo na plocicama jer ne koristimo kocnicu i eventualno je bitno da se auto, kako bih rekao, drzi pod kontrolom i ukoliko je potrebno moze uvek da se doda gas i nastavi put bez nekog rizika i iznenadnog prebacivanja u odgovarajucu brzinu. Da, zamalo da zaboravim... Kada se automobil vozi po snegu onda je kocenje motorom super stvar i mnogo bezbednije je da tako ukocite a tek na kraju pre nego sto stanete potvrdite kocnicom.
[ CandyMan @ 23.06.2011. 10:04 ] @
Citat: Situacija je sledeca: vozite ravnim putem, ispred vas niko, semafor daleko, pali se crveno, vi ste u petoj brzini.
Gde to ima semafor, a može da se vozi petom brzinom bez prekoračenja? :)
[ Vole Domu @ 23.06.2011. 10:34 ] @
nigde nisam pomenuo postovanje ogranicenja :D
[ anon115774 @ 23.06.2011. 11:13 ] @
DSG menjac prebacuje u sestu na 64km/h.
[ pctel @ 23.06.2011. 12:22 ] @
Citat: Ja imam naviku kada kocim motorom da mi je pedala kocnice blago pritisnuta...
Auuu, pa ti si gotov kad naidjes na nizbrdicu! Kocnice se nikada ne smeju koristiti u kontinuitetu duze od nekoliko sekundi, onda pauza pola minuta pa opet moze malo kocnica ako zatreba.
[ deerbeer @ 23.06.2011. 12:27 ] @
Citat: pctel: Auuu, pa ti si gotov kad naidjes na nizbrdicu! Kocnice se nikada ne smeju koristiti u kontinuitetu duze od nekoliko sekundi, onda pauza pola minuta pa opet moze malo kocnica ako zatreba.
Pogresno si me razumeo !
Kocnica je samo blago pritisnuta kad prebacujem u nizi stepen i to par sekundi
jer retkost je u beogradu da naidjes na takav put gde ces moci samo motorom da kocis treba ti sigurno par stotina metara slobodnog puta ,
stoga kocnica je tu samo da malko ubrza prebacivanje do stajanja na semaforu ili gde vec ..
[ jandrino jato @ 23.06.2011. 13:24 ] @
i plus da dodam kad se motorno kocenje primenjuje onda sve auto najbolje podmazuje tj kako kamiodzije to nazivaju tusira uljem!
[ Java Beograd @ 23.06.2011. 13:58 ] @
Citat: pctel: Auuu, pa ti si gotov kad naidjes na nizbrdicu! Kocnice se nikada ne smeju koristiti u kontinuitetu duze od nekoliko sekundi, onda pauza pola minuta pa opet moze malo kocnica ako zatreba.
Extra !
Priceless !
[ Sceka @ 23.06.2011. 14:02 ] @
Pa zar niko nikada nije gledao neki prenos relija na TV-u?! Ako iko 'maltretira' vozilo to su reli vozaci! Inace vazi kao izuzetno tezak sport (ako tako moze da se kaze) a vozaci relija se pominju u puno istrazivanja kao najbolji na svetu, bar sto se tice manipulacije automobilom (to nije moje misljenje vec tako vazi u svetu)! Ako pogledate bilo koju trku primeticete da ima puno kadrova iz kokpita tako da mozete puno toga da naucite, bez obzira sto niko nikada ne preporucuje da se vozi na samoj granici mogucnosti automobila, pa i preko toga, kao sto oni to rade. Imao sam priliku da se jedno vreme intezivno druzim sa covekom (odavde iz Beograda) koji je vozio Formulu "super fau" (ne mogu da se setim kako se to danas zove) pa sam naucio mnogo trikova sto se voznje tice koje i dan danas koristim. Izmedju ostalog mi je cesto objasnjavao koliko je znacajno pravilno kocenje (u nekom periodu, dok je vozio formulu, vezbao je samo kocenje punih sest meseci!). Niki Lauda (legenda Formule 1, ako neko slucajno ne zna) je bio cuven po tome sto je analiza njegovih voznji pokazivala da je uvek efikasnije od ostalih savladavao krivine jer je kocio 'bolje' od ostalih i to mu je donosilo toliko pobeda na sampionatima F1! U svakom slucaju, mora se kombinovati kocenje motorom i samom kocnicom. Samo motorom - nedovoljno kocenja. Samo kocnicom - nedovoljna kontrola vozila. Probajte, udjite u krivinu samo koceci motorom pa probajte da u isti krivinu udjete koceci samo kocnicom i na kraju opet ista krivina i brzina prilaza ali koristeci kombinaciju! Svi ali apsolutno svi posle ovakog jednostavnog testa osete razliku. Napominjem da nije potrebno da krivina bude mnogo ostra niti da se brzo prilazi, potrebno je samo da mora da se smanji brzina kojom se ide da bi se savladala krivina bez izletanje i nista vise! Probajte da uocite rzzliku u ponasanju vozila u sve tri varijante pa cete sami doci do zakljucka da je jedino ispravna kombinacija kocenja motorom i kocnice. Na taj nacin se sa malo vezbe moze prilicno unaprediti brze ali i sigurnije savladavanje krivina. Ono sto vazi za krivine vazi, u principu, za svaku vrstu kocenja, nailazak na semafor, na kolonu, zaustavljanje...
[ KimiRoker @ 26.06.2011. 00:11 ] @
Nemora samo na semaforu , moze da posluzi i za nizbrdice , kocis motorom , da se kocnice ne greju puno
[ Mlaznjak @ 27.06.2011. 15:55 ] @
@KimiRoker Jeste, upravu si! To je bila praksa u proslosti, kod starijih vozila. Kad se autom na more npr. i da bi se smanjilo opterecenje na kocnice.
[ CandyMan @ 28.06.2011. 10:14 ] @
Slušajući preporuke nekih, ajd da ih nazovem "trkači", kočim samo na pravcu i prebacujem u željenu/procenjenu brzinu pre ulaska u krivinu, kombinujući kočenje motorom i kočnicom (prema proceni i potrebi). Kroz krivinu idem ujednačenom brzinom i eventualno korigujem na brže ili sporije dodavanjem ili otpuštanjem gasa. Kada prilazim semaforu uvek kočim motorom dok to ima smisla, ali se trudim da budem u mogućnosti da ubrzam (ili se sklonim u drugu traku) ako mi se neko prebrzo približava. Držanje pritisnutog kvačila ili menjača u leru mi stvara utisak značajno umanjene kontrole.
[ Sceka @ 29.06.2011. 19:36 ] @
Citat: CandyMan: Slušajući preporuke nekih, ajd da ih nazovem "trkači", kočim samo na pravcu i prebacujem u željenu/procenjenu brzinu pre ulaska u krivinu, kombinujući kočenje motorom i kočnicom (prema proceni i potrebi). Kroz krivinu idem ujednačenom brzinom i eventualno korigujem na brže ili sporije dodavanjem ili otpuštanjem gasa. Kada prilazim semaforu uvek kočim motorom dok to ima smisla, ali se trudim da budem u mogućnosti da ubrzam (ili se sklonim u drugu traku) ako mi se neko prebrzo približava. Držanje pritisnutog kvačila ili menjača u leru mi stvara utisak značajno umanjene kontrole.
Odlican nacin voznje (i jedini ispravan!)!
[ straniplacenik @ 29.06.2011. 23:07 ] @
ispravno, s tim sto u krivini ja jedino dodajem gas :-)
[ jnk @ 30.06.2011. 00:55 ] @
Ako govorimo o idealnim uslovima na stazi gde je cilj što brže proći kroz krivinu, cilj je ukočiti pre krivine i ući u krivinu sa vrlo blagim gasom tek da dizne imaju goriva i onda pri izlasku iz krivine dodavati gas postepeno do kraja. Mislim ovo je vrlo generalno objašnjeno a u suštini je vrlo komplikovano izvesti kao što to rade reli vozači ali oni treniraju ceo život pa je njima lako.
Copyright (C) 2001-2024 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|