Organizovanje je dobar način da zgrada funkcioniše i koristi neke od usluga „Infostana”
Život u višespratnicama nameće i neka pravila. Kada smo već toliko blizu jedni drugima, logika nalaže da dobra organizacija može prilično da unapredi svakodnevni život. Organizovanje skupštine stanara dobar je način da zgrada sa više stanova funkcioniše i koristi prednosti koje se pružaju pravnim licima, kao što su neke od usluga objedinjene naplate komunalnih usluga u Beogradu, „Infostana”.
Pre nego se prijavite za korišćenje usluga „Infostana” neophodno je da vlasnici stanova konstituiše skupštinu stanara (stručan naziv u zakonu je Skupština zgrade).
Propis koji reguliše ovu tematiku je Zakon o održavanju stambenih zgrada („Službeniglasnik” RS br. 44/95, 46/98, 1/01) i Uredba o održavanju stambenih zgrada („Službeniglasnik” RS br. 43/93).Zakon propisuje da se u stambenim zgradama koje imaju deset ili manje vlasnika stanova, formira savet zgrade.
U posebne delove zgrade ulaze i poslovni prostori sa svojim vlasnicima, te i oni učestvuju u formiranju skupštine, odnosno saveta zgrade.Postupak formiranja skupštine ili saveta funkcioniše ovako:
1. KONSTITUTIVNA SEDNICA
Najpre se održava konstitutivna sednica kojoj treba da prisustvuje više od polovine vlasnika „posebnih delova zgrade” (stanova i poslovnih prostora). Umesto da dođu lično, vlasnici stanova mogu da odrede i svoje predstavnike koji će ih zastupati na sednicama skupštine stanara.Praksa je pokazala da je najdelotvornije kada se na svakom spratu odredi po jedan predstavnik. Ovo naročito dobro funkcioniše u višespratnicama.
Kada je na konstitutivnoj sednici postignut kvorum (minimalno 51 odsto) sačinjava se zapisnik sa sednice u kome se konstatuje da je jedan predstavnik posebnog dela zgrade izabran za predsednika. Sastavni deo zapisnika predstavljaju potpisi prisutnih članova na sednici.
Ukoliko zgrada ima više ulaza ili lamela, skupštine se formiraju za svaku celinu posebno.
Preporuka je da se na istoj sednici dai ovlašćenje predsedniku dazastupa zgradu u svim pravnim poslovima u kojima ona učestvuje.Na primer, ukoliko je u pitanju pretvaranje zajedničkih prostorija u stan ili nadziđivanje zgrade, predsednik ne može bez potpisa vlasnika posebnih delova sklopiti ugovor sa investitorom. Drugi primer je da u slučajevima odabira ponuđača za popravku nekog dela zgrade, predsednik može da potpiše ugovor sa nekom firmom tek ako vlasnici daju saglasnost.
Ne treba, međutim, zaboraviti to da ima raznih investitora, a neki su spremni na sve ne bi li dobili prostor za profit.Stoga savetujemo članovima skupštine da u ovlašćenje predsedniku stave određena ograničenja u zastupanju.
Takođe je preporuka da na istoj sednici donesete odluku skupštine/saveta zgrade za otvaranje poslovnog računa zgrade u banci koju izaberete. Savet je da birate banku koja ima najmanje troškove mesečnog održavanja računa.
2. FUNKCIJE
Osim predsednika skupštine/saveta zgrade mogu se izglasati i drugi organi skupštine, kao zamenik, blagajnik i posebna tela koja će nadzirati radove na održavanju.
3. PRAVNO LICE
Skupština zgrade funkcioniše kao i sva druga pravna lica. Dakle, ima svoj račun i pečat.Potpuno je logično da se vlasnici individualnih objekata prijavljuju u sistem naplate „Infostana”, sa ugovorom o kupoprodaji nepokretnosti, ostavinskim rešenjem, upotrebnom dozvolom ili drugim dokumentom koji dokazuje pravo na objektu.
4. PEČAT
Pečat rade pečatoresci, ali niko od njih ne sme da uradi pečat bez papira koji predstavlja odobrenje nadležnog organa državne ili lokalne samouprave da se određenom pravnom licu može izraditi pečat.
U slučaju skupštine stanara neophodno je otići u pisarnicu opštine, na čijoj teritoriji se nalazi objekat sa originalom zapisnika radi overe.
Podnose se original i kopija zapisnika. Kopija ostaje u opštini, a overeni zapisnik je dobro iskopirati u više primeraka da bi se završili ostali pravni poslovi.Kopija overenog zapisnika je dovoljan dokaz pečatorescu da izradi pečat skupštine, odnosno savetazgrade.
5. MATIČNI BROJ I TEKUĆI RAČUN
Sada je potrebno dobiti identifikacione podatke koje imaju sva pravna lica. Pribavljanje matičnog broja, poreskog identifikacionog broja (PIB) i tekućeg računa sledeći su zadaci.
Matični broj izdaje Zavod za informatiku i statistiku koji se nalazi u ulici Tiršova br. 1.
Uz zahtev za dobijanje matičnog broja koji nalazite na linku:
https://zis.beograd.gov.rs/servis.php?id=9 prilažete i potvrdu o uplaćenoj taksi u iznosu od 2.210 dinara na račun: 840-742221843-57.
Takođe je neophodno da priložite opštinski akt koji potvrđuje osnivanje skupštine stanara. Ovaj dokument ne sme biti stariji od tri meseca. Dovoljno je da donesete kopiju akta i original na uvid.
Poziv na broj razlikuje se u zavisnosti od opštine na kojoj se konstituiše skupština stanara, naći ćete ga na navedenom linku.
Da bi se postupak ubrzao, zahteve predajete u sobi 108, u prostorijama zavoda, umesto u pisarnici.
Ne zaboravite da ponesete pečat skupštine sa sobom. Kao što su lična karta i potpis identifikacioni elementi za fizička lica, tako je pečat dokaz da ste registrovano pravno lice.
Za sva pitanja se možete obratiti zavodu na brojeva telefona: 360-5713, 360-5716. Savetujemo da ih pozovete pre nego što dođete tamo, jer ćete dobiti jasna uputstva koja će vam uštedeti dosta vremena u borbi sa administracijom.
Za PIB je nadležna organizaciona jedinica Poreske uprave na teritoriji matične opštine.
Sada se sa Odlukom o otvaranju tekućeg računa, matičnim brojem, PIB-om, ovlašćenjem predsedniku i pečatom (ne zaboravite) ide u ekspozituru poslovne banke koju ste odabrali radi otvaranja računa.
Ovim skupština/savet zgrade postaje pravno lice sa pravom odlučivanja o pitanjima koja su u vezi sa normalnim funkcionisanjem zgrade.Osim konstitutivne sednice za čije održavanje obično treba malo duži period i veći broj pokušaja, sve ostalo bi trebalo da se završi u jednom radnom danu.
Sada se potrošnja vode i zajedničke električne energije može rasporediti po članovima svakog domaćinstva.
Potrebno je samo da predsednik svojim potpisom i pečatom potvrdi „Infostanu”, na Zahtevu za upis broja članova domaćinstva, da je zahtev verodostojan.
Na linku:
http://www.infostan.co.rs/inde...view&id=126&Itemid=153 naći ćete adrese i kontakt telefone područnih jedinica „Infostana” uključujući i centralu u Danijelovoj 33. Ukoliko postoji još nešto što do sada nismo objasnili možete nazvati kontakt telefon „Beokoma”: 3246-796.
Redakcija „Potrošača”
objavljeno: 20.07.2012.