[ nenad bg @ 28.01.2012. 17:15 ] @
sta da radim rece mi majstor da mi je temperatura ledenja u prelivnoj posudi -15 i kaze izvuci tu tecnost cervom i uspi litar stopostotnog i to je dovoljno za zimu i ja sam to napravio prekjuce sad se ja pitam kako to motor sam moze da izmesa
zna li meni netko to objasniti
[ bakara @ 28.01.2012. 18:08 ] @
To je samo prelivna posuda koja sluzi da primi visak antifriza, ne vidim kako ces na taj nacin pomesati stari i novi antifriz, mislim vremenom ce se pomesati ali em ces usuti malu kolicinu em ce se to vrlo sporo izmesati.

Moj savet ispusti stari antifriz i sipaj novi 40%
[ etjen @ 28.01.2012. 18:36 ] @
izmešaće se sam zato što rashladna tečnost cirkuliše
[ botr @ 28.01.2012. 19:10 ] @
Izmesace se bez problema. Svaki put kad vodena pumpa okrene krug, sistem povuce odredjenu kolicinu iz prelivne posude u creva i dalje u blok motora. A tecnost ko tecnost, skoro svaka se mesa sa svakom. Sipaj, malo provozaj auto, i gotova radnja. Inace, kod mene je u jednim kolima na -15, u drugim na -23. Cak i da bude - 20, ne verujem da ce se zalediti ova koja drzi do -15. Ipak se auto vozi svaki dan, najduze je izmedju 2 paljenja 10-ak sati. Voda se ugraje na 90-ak stepeni, glava i blok se takodje ugreju, ulje itd. Sve to zraci i prenosi toplotu na vodu. Znaci, da antifriz treba da se od 90-ak stepeni ohladi na -20, a za to je potrebno dosta vremena.
[ Zarko Silic @ 28.01.2012. 20:26 ] @
Citat:
botr: Znaci, da antifriz treba da se od 90-ak stepeni ohladi na -20, a za to je potrebno dosta vremena.


A u kojem to automobilu cirkulise antifriz cak i nakon gasenja motora?
[ tdusko @ 28.01.2012. 20:35 ] @
Cemu sluzi termostat ako tecnost kako vi kazete non stop cirkulise?
[ JankoNIS @ 28.01.2012. 21:08 ] @
Citat:
zarsilic: A u kojem to automobilu cirkulise antifriz cak i nakon gasenja motora?


Misli da ce auto da mu bude zagrejan dovoljno dugo da nece stici prirodno da se ohladi na -20 do sledece voznje. Ne bih bas racunao da nece.
[ Zarko Silic @ 28.01.2012. 21:14 ] @
Ne samo to,

jedno vreme ce svakako biti potrebno da se ohladi i tu nema sumnje. Medutim, postoje razna creva, spojnice, alu hladnjak bez termockog kontakta sa masivnim motorom kao i creva i hladnjak kabine, itd.

Samim tim postoje mesta gde se mogu stvoriti ledeni cepovi koji ce zaustaviti protok cak i onda kada je temperatura u samom motoru relativno visoka.

U svakom slucaju rashladna tecnost treba biti na granici od -39 C i zbog samog smrzavanja i zbog, mozda jos bitnije, antikorozivnog dejstva keje stari i istroseni antifriz ne poseduje.
[ botr @ 29.01.2012. 07:17 ] @
Citat:
zarsilic: A u kojem to automobilu cirkulise antifriz cak i nakon gasenja motora?


A ko je rekao da cirkulise?
Svakako da se prenosi toplota i da se tecnost postepeno hladi, negde malo brze, a kod delova kao sto je motor, sporije, s obzirom na celik koji je upio toplotu, pa je kasnije zraci.
[ tdusko @ 29.01.2012. 07:39 ] @
Hajde da probam jos jednom. Ovaj put uz dodatak/skretanje paznje da kod mnogih automobila u gradskoj voznji narednih dana nece uopste stici do otvaranja termostata.

Citat:
tdusko: Cemu sluzi termostat ako tecnost kako vi kazete non stop cirkulise?
[ botr @ 29.01.2012. 09:28 ] @
Kada se otvori termostat tecnost cirkulise duzim putem.
[ tdusko @ 29.01.2012. 10:05 ] @
Da li to znaci da tecnost u tom "kracem delu puta" ostaje ne izmesana sa ostalom sve dok se termostat ne otvori?
[ botr @ 29.01.2012. 10:11 ] @
Mesa se, ide do prelivne posude i hladnjaka (gornjim crevom), ali ne ide kroz donje crevo i kroz termostat.
Valjda bi tako trebalo da bude. Nadam se da ce se javiti jos neko ko dobro poznaje materiju, pa da nam razjasni kako treba :)
[ vladd @ 29.01.2012. 10:22 ] @
DA, ostaje neizmesana.

Medjutim, svima ce se termostat otvoriti(osima ako nije neispravan), mozda minut dva kasnije nego leti.

Moguce je samo da se nekome u odredjenim uslovima nece upaliti ventilator, zbog ove hladnoce, recimo, ali i za taj dogadjaj je neophodno da je hladnjak veliki, da vozilo ide odredjenom brzinom i da s ne forsira pedala gasa...

Poz
[ Zarko Silic @ 29.01.2012. 10:42 ] @
Ne mora da znaci.

Ako je spoljna temperatura niska, ako su relacije kratke i ako je grejanje u kabini maximalno otvioreno moze doci do situacije da kroz hladnjak ne protekne ni kap antifriza koji ce tada na -15 biti u ozbiljnom problemu ukoliko antifriz ne zadovoljava postavljene uslove.

P.S.
Ovakva situacija je posebno izrazena kod FIRE motora.
[ tdusko @ 29.01.2012. 10:49 ] @
Bilo je ovde vec price o tome da nisu bas tako retki turbo dizel motori koji jako sporo dostizu radnu temperaturu. Tvrdim da recimo 2.0 DTI koji ima tragicno odradjeno hladnjenje/grejanje ne moze u gradskoj voznji od 15-30 minuta (kuca-poso) da dodje do radne temperature ako je spoljna temperatura niza od -5. Slicna situacija je i sa 1.7 Isuzu motorom i 1.3 CDTI u korsi. Ako termostat radi onako kako ja mislim da radi, a to je da ne propusta uopste vodu dok ne dodje do radne temperature onda moze da se desi da tecnost danima ostane ne izmesana. Ja se secam da dok sam isao mojom astrom na posao svaki dan, desi se ako zaredja hladno da mi auto ne dodje do radne temperature po 10 dana. Isti slucaj sa kolegama koji voze gore pobrojane motore dok recimo jedan koji vozi ceed 1.6 CRDI dobije radnu temperaturu posle par Km.

EDIT: manje vise rekao sam isto sto i Zare :)

[ Predrag Supurovic @ 29.01.2012. 10:51 ] @
A kako se provera tačka mržnjenja rashladne tečnosti?
[ peromalosutra @ 29.01.2012. 11:10 ] @
Vidjao sam neke plovke sa bazdarenom skalom koji se urone u rashladnu tecnost i onda pokazu koja je tacka mrznjenja. Vidjao sam da mogu dosta jeftino da se kupe po supermarketima, samo nisam siguran koliko su precizni.
[ bakara @ 29.01.2012. 11:33 ] @
Citat:
Predrag Supurovic: A kako se provera tačka mržnjenja rashladne tečnosti?

sa bometrom, ali on u stvari ne meri tacku mrznjenja, vec gustinu jer tacka mrznjenja zavisi od koncentracije antifriza.
Prilicno jeftina stvar koju vredi imati u garazi.



[ etjen @ 29.01.2012. 11:58 ] @
u vezi naslova teme: Dakle, ako hoćeš da ti auto sam izmeša tečnost, obavezno ga pusti da rashladna tečnost odradi svoj pun ciklus. Dakle, pusti auto da se zagreje na radnu temperaturu, malo ga isturiraj, uključi grejanje kabine, sačekaj, pa isključi grejanje tj ventilator kabine i pusti da se zagreje toliko da par puta uključi ventilator hladnjaka.
I to bi trebalo da je to, na taj način je sva tečnost izmešana u potpunosti (naravno ja bih ga još malo provozao po gradu nakon toga da bi bio skroz siguran i proverio tačku mržnjenja opet)
[ pri3rak @ 29.01.2012. 13:24 ] @
Jest off al da pitam.Sta se moze desiti bloku motora ako se termin menjanja antifriza bas posteno premasi?
[ botr @ 29.01.2012. 14:42 ] @
Blok moze da zardja, antifriz moze da nagrize hladnjak, creva itd.
[ pri3rak @ 29.01.2012. 14:45 ] @
Hladnjak i creva i nisu problem, povade se i stave nova, ali blok ... Koliko moze da ga izgrize, tj. da li moze da ga dovede na prag neupotrebljivosti?
[ tdusko @ 29.01.2012. 14:54 ] @
Pa kako creva i hladnjak nisu problem? To sto se oni lako menjaju ne znaci da ces dobiti reminder u obliku maila ili sms-a da su pred otkazom vec ce se kao sto to obicno biva, desiti u toku voznje sto dovodi do pregrevanja i svega sto ide sa tim u paketu. Za blok se ja ne bi brinuo.
[ pri3rak @ 29.01.2012. 15:18 ] @
Naravno nagli otkaz, tj masivno prskanje creva jeste problem sa neugodnom posledicom. Obicno pre raspada sledi niz upozorenja kroz curkanje, vidno, ali ne prebrzo gubljenje nivoa rashladne tecnosti. Ono sto me je zanimalo da li ta korozija bloka moze biti tako masivna da pocne da pravi problem?

[Ovu poruku je menjao pri3rak dana 29.01.2012. u 16:36 GMT+1]
[ botr @ 29.01.2012. 15:48 ] @
Tesko, ipak je to celik.
[ vladd @ 29.01.2012. 15:54 ] @
Masivna korozija bloka tek u dugom periodu moze da osteti sam blok, ali u znatno kracem periodu moze da osteti pumpu za vodu ili termostat.

Poz
[ Zarko Silic @ 29.01.2012. 16:15 ] @
Citat:
bakara: sa bometrom, ali on u stvari ne meri tacku mrznjenja, vec gustinu jer tacka mrznjenja zavisi od koncentracije antifriza.
Prilicno jeftina stvar koju vredi imati u garazi.


Ne meri se rashladna tecnost sa bometrom vec sa refraktometrom. Bometar sluzi za merenje koncetrata elektrolita u akumulatorima (zato se i zove "bometar"). Moze da poseduje i skalu za antifriz ali je ona neprecizna.

Refraktometar je mnogo pouzdaniji instrument.




[ veselinovic @ 29.01.2012. 18:52 ] @
Posto zivim u hladnoj Bosni imam bas bas iskustva sa zimom.
1. Ono sto je rekao Zarko za sitna crijeva itd potpisujem. Meni se 96 zaledila samara u voznji. Popeo sam se na romaniju ( mnogo uzbrdo - dakle zagrijan motor na radnu temp) pa kroz ravno polje na -27 lada pocela da kuva - zaledio se hladnjak..
2. Pedja, postoje mjerni instrumenti koji kao mjere gustinu antifriza, ali niko u mojoj okolini na zna da preracuna gustinu na temperaturi mjerenja ( a nije ista gustiuna kad se mjeri antifriz na -10 i na +90). Razvijen je daleko bolji metod mjerenja. Izvuces antifriz u spricu i istu gurnes u zamrzivac ( cca -20). Ako zaledi znas sta ti je ciniti.
[ vladd @ 29.01.2012. 20:08 ] @
Postoji sprava slicna bometru za testiranje antifriza

http://wurth.rs/PDF2/M%201411.pdf

Mada ja vise volim da znam kada je sipan i u kojoj koncentraciji, nego spravama sumnjive tacnosti. Iako su retke temperature preko -15C, u mojoj zoni, volim da je koncentracija 55-60%

Poz
[ bakara @ 29.01.2012. 20:18 ] @
Citat:
zarsilic: Ne meri se rashladna tecnost sa bometrom vec sa refraktometrom. Bometar sluzi za merenje koncetrata elektrolita u akumulatorima (zato se i zove "bometar"). Moze da poseduje i skalu za antifriz ali je ona neprecizna.

U stvari tacno je i jedno i drugo istim instrumentom se moze meriti i kiselina akomulatora i gustina rashladne tecnosti.
[ inobradovic @ 29.01.2012. 20:49 ] @
ja sam licno uradio na vise auta kao sto je navedeno u prvom postu iz posude odvadim otprilike litar i dolijem litar 100% antifriz pustim da se zagreje da otvori termostat i NIKAD nisam imao problema.
[ Zarko Silic @ 29.01.2012. 22:08 ] @
Citat:
bakara: U stvari tacno je i jedno i drugo istim instrumentom se moze meriti i kiselina akomulatora i gustina rashladne tecnosti.


Ne treba kupovati takve instrumente. Ima ih na najlonu za sitne pare, ali toliko i vrede, ili jos manje.

Ovaj Wutrov iz Vladovog posta je relativno korektan.

Posedujem sve od navedenih instrumenata i jedino se sa kvalitetnim refraktometrom moze dobiti relevantan podatak. Podrazumeva se i to da onaj ko meri, to ume na pravilan nacin da izvede.